نقاشی تکنیک ها و روش های طراحی از مدل زنده

@nicedavil

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/08/30
ارسالی ها
9,967
امتیاز واکنش
30,539
امتیاز
941
سن
20
محل سکونت
بآبُل
تکنیک ها و روش های طراحی از مدل زنده
طراحی از مدل های زنده در مراحل اولیه دشواری های خاصی خواهد داشت.
تکنیک های طراحی زنده کدام هستند؟
در مدت زمان محدود چه کارهایی باید انجام دهید؟ آیا ظرافت کار را ترجیح می دهید و یا سبکی مخصوص به خود دارید؟
تکنیک های بسیاری برای طراحی های زنده معرفی می شوند، در اینجا شیوه ها و تکنیک های اصلی تکرار شده و کاربرد عمومی آنها شرح داده شده اند.
فرقی ندارد که کدام شیوه را برای طراحی خود برگزیده اید، در صورتی که مداوم در کلاس ها و تمرینات آن شرکت داشته باشید، طبیعتا پیشرفت هایی در کار خود خواهید دید،
شاید بتوان گفت که تمرین مهمترین شرط پیشرفت می باشد.
می توانید در مدت یک دقیقه ۱۰ حالت کوتاه و ۵ تا ۱۰ خالت کوتاه را در طول دو دقیقه تمرین کنید.
سپس زمان را به ۵ یا ۱۰ و پانزده دقیقه افزایش دهید.
بلندترین حالت ها در ۲۰ تا ۲۵ دقیقه طراحی می شوند.
برخی از تکنیک های طراحی زنده برای حالت های کوتاه و برخی دیگر برای حالت های بلند و یا شاید مناسب هر دو باشند.
بهتر است با توجه به زمانی که در اختیار دارید، شیوه های خود را تغییر دهید.

شیوه ی طراحی از مدل زنده




تکنیک های طراحی از مدل زنده به طور کلی در دو گروه قرار می گیرند:
  1. تکنیک های فرمول دار
    تکنیک مشاهده ای
که در تکنیک های فرمول دار می توانید از طریق فرمول هایی، نقاط اصلی ساختار بدن را مشخص سازید.
شیوه های فرمول دار به صورت نظری این امکان را فراهم می سازند طراحی باورپذیری از فیگورها یعنی مدل های زنده از ذهن ارائه دهید، پس از آنکه چشم ها و مغز خود را به خوبی تمرین دادید توانایی ساخت بدن از طریق طراحی اشکال خواهید داشت.
همچنین سرعت طراحی افزایش می یابد.
شیوه های مشاهده ای بر اساس مشاهدات تشکیل شده اند، این شیوه ها آزاد و دقیق هستند.
در صورتی که با دقت بیشتری انجام گیرند، زمان بیشتری خواهند برد و همچنین مبتنی بر مشاهدات و اندازه گیری ها هستند.

تکنیک های فرمول دار طراحی از مدل زنده
همانطور که با ساختار بدن انسانی آشنا هستید، بدن انسان اغلب با مقیاس سر اندازه گیری شده و یک انسان بالغ از هفت تا ۷.۵ سر طول دارد.
این شیوه ی شمارش تنها به عنوان نمونه و البته در هنگامی که فرد ایستاده باشد، کاربرد خواهد داشت.
اگر مدل نشسته باشد، این سبک شمارش دشوار خواهد بود، گرچه این واحد اندازه گیری راحتی برای مقیاس طول خواهد بود.
شیوه ی فرانک ریلی
فرانک ریلی به مدت ۲۸ سال در مجتمع هنری نیویورک مربی بود و در دهه ی ۶۰ زندگی خود موفق شد مدرسه ای به نام مدرسه ی هنر فرانک. جی. ریلی به ثبت رساند.
وی تا سال روزهای پایان عمر خود در سال ۱۹۶۷ در این مدرسه مشغول به تدریس بوده است.
در تکنیک ریلی، طراحی اولیه از ۶ خط تشکیل شده که از سر آغاز می شوند و سپس در نیم تنه و در نهایت در لگن قرار می گیرند.
 
  • پیشنهادات
  • @nicedavil

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/08/30
    ارسالی ها
    9,967
    امتیاز واکنش
    30,539
    امتیاز
    941
    سن
    20
    محل سکونت
    بآبُل
    شیوه ی طراحی حرکت
    یکی دیگر از شیوه های فرمول دار که در طراحی های حرکت به کار بـرده می شود،
    اما در طراحی طولانی تر نیز کاربرد دارد، شیوه ایست که آغاز طراحی با یک خط جنبشی انجام می گیرد.
    سپس سر، نیم تنه و لگن مطابق این عمل و به دنبال پاها و مفاصل تشکیل می شوند.
    تکنیک مشاهده ای طراحی از مدل زنده
    طراحی خطوط برجسته و خطوط دنباله دار
    این دو تکنیک طراحی زنده بسیار سریع بوده و مناسب حالت های کوتاه تر هستند،
    از این تکنیک ها در اسکیس زنی های سریع نیز استفاده می شود.
    در طراحی خطوط ادامه دار، مداد از روی کاغذ برداشته نشده و خطوط در ادامه ی هم کشیده می شوند.
    این سبک طراحی اغلب با خودکار و جوهر انجام شده و به دلیل پاک نشدن خطوط، اعتماد به نفس را افزایش خواهد داد.
    در طراحی خطوط برجسته، خطوط اصلی مدل زنده، بدون جزییات طراحی می شود.
    افزایش دقت در این دو تکنیک ت حدودی دشوار است اما این سبک از طراحی اغلب قوی و واضح می باشد. سادگی آنها جذاب است.

    شیوه پوششی
    این تکنیک طراحی زنده به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت، در آغاز طراحی «پوششی»
    در اطراف سوژه قرار دارد و شما باید به دقت اندازه و زوایای این پوشش را در نظر داشته باشید.
    یکی از مزیت های این شیوه این است که مشکلات مبتدیان را از سر راه خواهد برداشت:
    هنگامی که به خوبی بخش زیادی از طراحی را به انجام رسانیده اید، متوجه می شوید که یک دست و یک پا در کادر جا نمی شود.
    در اینجا به نحوی همانند یک مجسمه ساز عمل می کنید و طراحی خود را حک کرده،
    جزییات را مرحله به مرحله اصلاح می کنید و فضای منفی را بیرون می کشید.
    شیوه ی اندازه گیری چشمی
    تکنیک قدیمی و سنتی طراحی که از قدیم تا کنون در کارگاه های هنری آموزش داده می شود.
    هنرمند در فاصله ای از فیگور قرار می گیرد و سه پایه و کاغذ خود را در کنار خود قرار می دهد.
    حال طراحی و فیگور به یک اندازه هستند و از این طریق مقایسه ی طولی و زاویه ای بهتری انجام خواهد شد.
    این شیوه ی طراحی اغلب به دلیل اندازه گیری همه ی زوایا و فواصل، مدت زمان زیادی به طول خواهد انجامید.
     

    @nicedavil

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/08/30
    ارسالی ها
    9,967
    امتیاز واکنش
    30,539
    امتیاز
    941
    سن
    20
    محل سکونت
    بآبُل
    نکته های مهم در طراحی موضوعات متحرک
    این روش ها به شما در طراحی انسان ها و حیوانات متحرک کمک خواهند نمود.
    بیشتر ما در کارگاه ها به طراحی و نقاشی از یک مدل با حالتی خاص پرداخته ایم و یا از حیوانات غیر زنده طرح هایی کشیده ایم.
    شاید طراحی یک موضوع غیر متحرک در شرایط نوری تحت کنترل آسانتر باشد، اما نتایج به دست آمده اغلب غیرطبیعی و بی جان مانند یک مانکن، خواهد بود.
    یک راه حل این است که به طبیعت رفته و به سوژه های انسانی و حیوانی را با نور طبیعی بیابید که مشغول انجام کارهای روزمره ی خود هستند.
    گرچه طراحی از سوژه های زنده ی متحرک چالش دشواری حتی برای هنرمندان توانمند به حساب می آید.
    در ادامه به ده نکته از چگونگی طراحی سوژه های متحرک اشاره می شود.

    ۱. با ابزار ساده آغاز کنید
    ساده ترین وسیله ها برای طراحی آدم ها و حیوانات، مدادهای گرافیکی یا روان نویس و کاغذ هستند.
    برای افزودن رنگ می توانید از رنگ های زرد اکر، قرمز قهوه ای، قهوه ای تیره و مشکی مداد رنگی های آبرنگی استفاده کنید.
    قلموی آب( ابزاری با دسته ی تو خالی که قابلیت پر شدن دارد و یک سر پلاستیکی) نیز ابزار مناسبی می باشد.
    بهتر است یک قلموی آب دیگر که با رنگ های پس زمینه مانند آبی تیره و یا سیاه پر شده اند، به همراه داشته باشیم.
    قلم های بسیاری برای طراحی سریعتر با ویژگی های قلمو و بدون نیاز به آمیخته شدن در جوهر و رنگ در بازار یافت می شوند.


    ۲. حالت های اصلی را طراحی نمایید
    اگر انسان یا حیوانی بیدار و در حرکت است، طبیعتا برای مدت طولانی در یک حالت باقی نخواهد ماند.
    پس پیش از آغاز طراحی برای مدتی آنها را زیر نظر بگیرید.
    به ویژگی های حالت سوژه ی خود دقت کنید، همان حرکاتی که مداوم تکرار می شوند.
    مدت زمان انجام هر حالت را محاسبه کنید.
    حتی یک اسب ایستاده نیز پس از مدتی پای تکیه ی خود را عوض می کند، اما در هر حال به حالت پیشین خود باز خواهد گشت.
    از قسمت بالای سمت چپ کاغذ آغاز کرده و به سرعت اسکیس های کوچکی از مهمترین حالت های سوژه بکشید.
    هر یک از این اسکیس ها مانند عکس هایی هستند که پشت سر هم از سوژه گرفته شده است.
    مهمترین قسمت بررسی سوژه، همین خلاصه ای از حالت های مهم و گستره ی حرکت آنها می باشد.

    ۳. با ساختار آشنا شوید
    برای طراحی های ذهنی، بهتر است ابتدا طراحی ساختمان بدنی و استخوان بندی انسان ها و حیوانات را تمرین کرده تا با آنها آشنایی کامل بیابید.
    طراحی از روی عکس ها شاید گزینه در دسترس تری باشد، اما به منظور انجام هر چه بهتر کار، خوب است از امکانات آزمایشگاه ها و یا موزه ها کمک بگیرید
    و در این صورت با ساختار سه بعدی و حقیقی آنها بهتر آشنایی خواهید یافت.
    در صورتی که از یک انسان زنده طراحی می کنید، سعی کنید اسکلت و استخوان بندی داخلی او را مجسم نمایید.
     

    @nicedavil

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/08/30
    ارسالی ها
    9,967
    امتیاز واکنش
    30,539
    امتیاز
    941
    سن
    20
    محل سکونت
    بآبُل
    ۴. از حیوانات در حالت خوابیده طراحی کنید
    اگر کمی خوش شانس باشید، در موقعیت مناسب با آدم ها یا حیواناتی روبرو خواهید شد که در خواب روزانه ی خود هستند.
    سگ ها به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یک حالت می خوابند،
    اما با این حال هنوز هم نمی توان حدس زدکه آنها در چه زمانی موقعیت خود را تغییر خواهند داد.

    ۵. جلب توجه نکنید
    هنگامی که در رستوران و یا یک کنفرانس نشسته باشید، نمی توانید دفتر طراحی را در هر جایی که دوست داشته باشید و در معرض دید قرار دهید.
    در این مواقع بهتر است که جلب توجه نکنید.
    دفتر طراحی را روی پا قرار داده و به دو نکته ی مهم توجه کنید: تکان دادن سر و دقت.
    به منظور جلوگیری از حرکت بیش از اندازه ی سر، بهتر است سر را در زاویه ی میانی نگه دارید و برای دید بهتر، عینک خود را تنظیم کنید
    که در این صورت می توانید بدون حرکت زیاد سر به سمت بالا و پایین، به خوبی سوژه را زیر نظر داشته باشید.
    در این مورد به دلیل عدم توانایی در اندازه گیری های دستی، برای افزایش دقت، مقیاس ها و درجات ذهنی تنظیم کنید.


    ۶. نوازنده ها را سوژه ی طراحی خود کنید
    نوازنده ها هم علیرغم حرکت بسیار، سوژه های خوبی برای طراحی هستند، زیرا دائما به حالت پیشین خود برمی گردند.
    میزان تغییر حالت با توجه به نوازنده و ابزار موسیقی بسیار گسترده است.
    توجه داشته باشید که در مراسم های کوچکتر و معمولی تر، این حرکات کمتر و کمتر می شوند.
     

    @nicedavil

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/08/30
    ارسالی ها
    9,967
    امتیاز واکنش
    30,539
    امتیاز
    941
    سن
    20
    محل سکونت
    بآبُل
    ۷. از تکنیک نگاه گذرا استفاده کنید
    اگر قصد طراحی از یک حرکت تند و سریع را دارید، به نکته اشاره می کنیم که می توانید چشمان خود را به یک دوربین پیشرفته تبدیل کنید.
    همانطور که به سوژه نگاه می کنید، هر از گاهی چشمان خود را ببندید، چند ثانیه از آخرین تصویری که مشاهده کرده اید در حافظه ی کوتاه مدت شما باقی خواهد ماند.
    این نگاه گذرا باعث به یاد آوردن حرکات و وضعیت ها را در زمانی کوتاه یادآوری خواهد نمود.
    این تکنیک به خصوص در اجراهای رقـ*ـص و مسابقات ورزشی که سرعت و تکرار عمل زیاد هستند، کارآمد خواهد بود.
    در ابتدا برای تمرین تنها چیزهایی را که به یاد دارید، طراحی کنید.
    به مرور زمان و با تمرینات بیشتر، جزییات بیشتری به خاطر خواهید آورد.


    ۸. حافظه ی خود را تقویت کنید
    آگاهی، حافظه و تصورات با یکدیگر مرتبط هستند.
    با استفاده از این سه عنصر، حافظه ی خود را تمرین دهید.
    می توانید از یک حیوان زنده طراحی کرده و بعد آن حالت ها را که در حافظه سپرده اید، به یاد آورده و در دفتر طراحی رسم کنید.
    حتی اگر این طراحی ذهنی زیبا و دقیق نباشد، تمرین مناسبی برای سنجش میزان مهارت های شماست.
    سپس می توانید این طراحی ها را با عکس های حقیقی از سوژه مقایسه نمایید.
    هر چه به ساختار بدن حیوانات و یا انسان ها درونی تر نگاه کنید، در هنگام تغییر حالت طراحی و اصلاح آن آسان تر خواهد بود.

    ۹. طراحی را بر روی دوستان و آشنایان تمرین کنید
    می توانید از دوستان خود کمک بگیرید تا مدل طراحی شما شوند.
    البته بی حرکت ماندن برای بیش از ده دقیقه برای دیگران ممکن است دشوار باشد.
    و در این حین ممکن است شما نیز صحبتی داشته باشید.
    با این حرکت می توانید روی یک صندلی مناسب و با نور مناسب نشسته و به طراحی سوژه ی خود بپردازید.
    در حین طراحی به سوژه و اطراف او توجه کنید. در حین مکالمه و حرکت آنها، به پر تکرارترین و بیشترین حالت او دقت کنید.


    ۱۰. برای طراحی حیوانات به باغ وحش یا مزرعه ی حیوانات بروید
    در باغ وحش ها می توانید به طراحی حیواناتی بپردازید که در طبیعت به سختی یافت شده و یا خطرناک هستند.
    حیوانات اغلب به حالت های قبلی خود بازمی گردند، بنابراین زمان بیشتری در اختیار دارید تا از آنها طراحی کنید.
    می توانید از مسئول باغ وحش اطلاعاتی در خصوص جدول غذایی و اوقات خلوت تر دریافت کنید.
    برخی از قفس های باغ وحش، فضای بزرگتری دارند که در این صورت می توانید به کمک یک دوربین که بر روی سه پایه قرار داده اید، به خوبی جزییات را رصد کنید.
    مزارع حیوانات هم فرصت های خوبی برای طراحی حیوانات از نزدیک به شما ارائه می کنند.
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا