فرهنگ جامعه و فرهنگ

>YEGANEH<

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/13
ارسالی ها
10,634
امتیاز واکنش
74,019
امتیاز
1,171
محل سکونت
Clime of love
تفاوت اين جنبش ها با رفتارهاي جمعي در اين است كه اين جنبش ها سمبليك و نمادي هستند و بر أساس سازمان شخصي عمل مي كنند. لذا فاقد واكنش گردگشتي اند. در اين جنبش كنش پيوسته است و آگاهانه و مسؤلانه براي انجام كاري برنامه ريزي مي شود.
مهمترين ويژگي نهضت ها و جنبش هاي اجتماعي مبتني بودن آنها بر كنش نمادي از نوع كنش پيوسته و برنامه ريزي آگاهانه براي تحقق أهدافي خاص است. اين خصوصيات مهمترين وجه تمايز رفتارهاي جمعي و جنبش هاي اجتماعي به شمار مي روند.
 
  • لایک
واکنش ها: Diba
  • پیشنهادات
  • >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    جنبش هاي اجتماعي



    سوم

    سازو كار پويايي شناسي جنبش ها:

    جنبش هاي اجتماعي از بدو شروع تا نهايت تكوين پنج مكانيزم را تجربه
    مي كنند كه هر يك از آنها يك مرحله از فرايند تكوين جنبش محسوب مي شود.

    ١- انگيزش اجتماعي:
    هر جنبشي نيازمند طرح مطالب و مسائل اجتماعي است تا مقدمات و زمينه هاي نارضايتي إيجاد شود.

    ٢- همبستگي يا روح گروهي:
    براي إيجاد كنش پيوسته و مشترك نهضت ناگزير از تشكيل واحدهاي كوچك، غير متمركز و مبتني بر روابط غير رسمي است تا بتواند توده ي پراكنده ي مردم را كه عمدتا در حد رفتار عامه عمل مي كند در قالب ميتينگ هاي عمومي برانگيزد و آنها را به گروه هاي به هم پيوسته و متحد تبديل كند تا در برابر مسائل مختلف باز خوردي نمادي مسؤليت عاطفي حاصل شود.
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    ٣- روحيه يا دلگرمي جمعي:
    در اين مرحله لازم است جنبش اجتماعي نوعي از گرايش هاي جمعي يا اعتقادات مكتبي را در جهت معتقد كردن افراد به جنبش در خود رشد دهد تا به كمك اين احساسات گروههاي كوچك بتوانند در برابر پراكندگي خطرات و ناملايمات خود را همچنان متحد نگاه دارند.

    ٤- ايدئولوژي يا آرمان شناسي :
    پس از مرحله ي سوم، جنبش بايد قادر باشد گرايش هاي متحد كننده و مكتبي خود را در قالب باورها و ارزش هاي جمعي و اسطوره اي كه بر كليه ي قشرهاي مردم قدرت نفوذ و هدايت گري دارد به ايدئولوژي راهبر و جهت بخش تبديل نمايد تا قوت رواني و توجيه فلسفي هر گونه إيثار در مردم إيجاد شود. ايدئولوژي موجب مي شود تا حركت از پراكندگي به پيوستگي ميل كند و اختلافات و تغايرات به نفع إجماع و همبستگي عقب نشيني كند.
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    ٥- تاكتيك هاي عملياتي:
    هر نظريه ي ايدئولوژيك زماني پيروز مي شود كه راه هاي عملي خاصي را براي رسيدن به أهداف در برنامه هاي كوتاه مدت و بلند مدت مشخص كرده باشد. پي در پي بودن و و انجام درست و نماياندن هر يك از اين مراحل شرط لازم و كافي پيروزي هر جنبش و نهضت اجتماعي است.
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    سنت



    قسمت اول:
    جامعه شناسانی که به مسایل توسعه ی اقتصادی و سیـاس*ـی می پردازند از دو اصطلاح سنت و تجدد(مدرنیته)زیاد استفاده می کنند.معمولا"جامعه های سنتی"از گذر ویژگی هایی که در مناسبت شان اتفاق نظر هست با "جامعه های مدرن"مقابله داده می شوند.همه قبول دارند ک میزان بهره وری کار در آلمان بسیار بالاتر از بهره وری کار در فلان قبیله ی آمازونی است.از لحاظ ماهیت ارتباط نمادی ممکن است چنین مطرح شود که جامعه های سنتی بدون خط ونوشتار هستند,در حالی که در جامعه های مدرن علاوه بر نوشتار که خیلی رایج است وسایل ارتباط جمعی مثل نشریات و رسانه های صوتی و تصویری گردش سریع ایده ها ونیز اطلاعات خیلی ساده وروزمره را تسهیل می کنند.متأسفانه حضور یا غیبت (به دلیل کثرت خطها:ایده نگاری,هیروگلیف,حروف)معیار خالی از ابهامی نیست زیرا بسیاری از جامعه های دارای خط و نوشتار "غیر مدرن"هستند
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    مقابله ی سنت و تجدد،وقتی بخواهیم سنت را صرف نظر از ویژگی های دوگانه های که برشمرده ایم تعیین کنیم،بسیاری از کاربردش را از دست می دهدزیرا جامعه های مدرن جامعه های مصنوعی و فاسد ارزیابی می شوندو جامعه هایی که بیشتر وجود داشته اند جامعه هایی به طبیعت نزدیکتر لذا عادلانه تر از جامعه های مدرن به حساب می آیند.انباشت سرمایه در آنها ضعیف سطح مصرف در حد معیشت است وفاصله ی ثروتمندان و تهیدستان خیلی زیاد نیست.اگر در یک قبیله ی آمازونی که می توان سنتی اش نامید وضع چنین باشد،در مصر دوران فراعنه،در عین حال ک مدرن نیست،جامعه بسیار نابرابر است .همین طور،در مقایسه با جامعه های الیگارشی ما(که نخبگان در قدرت می توانند نسل به نسل تسلط شان را باز تولید کنند)جامعه های پیش از دوران مدرن دموکراتیک تر به نظر می رسند.اما اگر قبیله ی آمازونی را بتوان دموکراتیک نامید مصر باستان بابل که جامعه های مدرن هم نیستند کمتر ازایالات متحد امریکا یا فرانسه ی معاصر دموکراتیک هستند.تضاد سنت وتجدد چندان معنادار نیس زیرا گروه جامعه های سنتی "یورورو"روم وآتن را نمی توان در یک تعریف جمع کرد.
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    بلاخره،مفهوم جامعه ی سنتی چنانچه بخواهیم آن را مرحله ایی مشخص و همگن در نظر بگیریم ک همه ی جامعه ها در مسیر خود به سوی مدرنیته لاجرم از آن عبور می کنند،اعتبارش را به کلی از دست می دهد.در واقع ذیل این نام گذاری واحد،صورت های اجتماعی عمیقا متفاوت مشاهده می شوند.میان جامعه های ابتدایی از یک سو ونینوا،بابل،روم و امپراتوری مقدس رومی-ژرمنی از سوی دیگر چه وجه مشترکی وجود دارد؟روسو به خوبی متوجه شده بود پیش از پیدایش جامعه های مدرن غربی،در تاریخ جامعه های انسانی با استقرارمالکیت خصوصی واقعه ی غیر منتظره ایی رخ داده است ولی نگفته است همه ی جامعه ها در مقطعی مشخص از تاریخ آن را تجربه کرده اند.در هر حال،جامعه های ابتدایی خیلی بیشتر از آنکه صورت های مدرن سازمان اجتماعی و اقتصادی با ویژگیهای بالا بودن بهره وری کاروگستردگی روابط اجتماعی پدیدار شوند،از بين
    رفته بودند.بعلاوه در میان امپراتوری های سنتی هم که می توانستند جمعیت های بسیار نامتجانس را زیر لوای یک قدرت متمرکز به اطاعت وادارند تفاهوت ها از لحاظ ادراک این قدرت ومشروعیتش بسیار بارز است
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    سنت


    قسمت دوم

    امپراتوری روم به نام قانون سلطه اش را اعمال می کرد که از لحاظ ماهیت مشروعیت قدرت وجه مشتركي با امپراتوری بابلیها نداشت.آنچه اجازه می دهد این جامعه های متفاوت را در یک مقوله جمع کردحضور وجه مشترک نیست بلکه غیبت پاره ایی از ویژگی هااست که به جامعه های مدرن نسبت می دهند،مثل بالا بودن میزان بهره وری کار وشدت و فراوانی ارتباطات و مبادلات میان اشخاص به عبارت دیگر،مفهوم جامعه ی سنتی از نوع واحدی جامعه تشکیل
    شده است تا به کمک آن بتوان سهولت جامعه های متمایز را که به این تعلق ندارندشناسایی کرد.
    با این وصف اگر مفهوم جامعه ی سنتی چندان معنادار نیست،در عوض مفهوم سنت یک یا چند معنادارد که تحلیل آن برا جامعه شناسان خالی از فایده نیست.می توان تعداد کثیری از رفتارهای اجتماعی را که ممکن است در جامعه های بسیار متفاوت و احیانا در مدرن ترین جامعه ها مشاهده شوندسنتی نامید.
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    هر بار که ما به یک شیوه ی بودن،عمل کردن یا احساس جردن تن می دهیم یا تمکین می کنیم به این بهانه که "همیشه همین طور بوده است"می توان از سنت سخن گفت""رسم نیاکان"و"به فرموده ی استاد"بیانگر این تمکین یا اطاعت از اقتدارگذشته است.سنت معمولا به صورت قبول ضمنی و به اصطلاح انعکاسی در می آید.مثلا وقتی یک فرد انگلیسی رانندگی یاد میگیرد اتومبیلش را در سمت چپ جاده می راند ویا ماسر سفره کارد را سمت راست و چنگال را سمت چپ بشقاب می گذاریم،اما این دومثال هم سنگ نیستند اگر یک جوان انگلیسی هـ*ـوس کند در جاده های فرانسه هم درسمت چپ براند مأمور راهنمایی او را به راندن در سمت راست جاده هدایت میکند و جریمه ی قانونی رانندگی در سمت چپ را به او یاد آوری خواهد کرد ;در حالیکه اگر سرسفره چنگال راسمت راست و کارد را سمت چپ بشقاب بگذاریم این رفتار خلاف عرف ب مداخله ی پلیس و قاضی منجر نخواهدشد ودر نهایت در قضاوت حاضران ،اگر متوجه رفتارمان بشوند،فردی مبادی آداب نخواهیم بود.
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    با تأمل در تفاوت هایی که عرف را از رسم یا سنت متمایز می کنند ملاحضه می کنیم که برای دفاع از عرف پیگرد قانونی وجود ندارد ولی مراعات رسم یا سنت ،اجباری وبا ضمانت اجرا همراه است.عمل کردن مطابق با عرف،به اخلاق و حسن رفتار مربوط است.اگر لباسی با رنگ های زننده بپوشیم خواهند گفت سلیقه ندارم واگر به پرسشی نا بهنگام با تندی پاسخ دهم خواهند گفت بی نزاکتم.مطابقت میان رفتار من و انتظارات اجتماعی با دونوع ضمانت اجرا تأمین می شود:ضمانت اجراهای متناظر با تخلف از قواعد ذوق و سلیقه وضمانت اجراهای مربوط به نقض قواعد حسن رفتار.اما در هر دو حالت ،حتی اگر محکومیت به یک شدت نیست و ضمانت اجراها یکسان نیستند......
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    برخی موضوعات مشابه

    بالا