روش برخورد با کودک بیش فعال

  • شروع کننده موضوع *REIHANEH*
  • بازدیدها 132
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

*REIHANEH*

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2015/11/20
ارسالی ها
2,399
امتیاز واکنش
24,204
امتیاز
706
روش برخورد با کودک بیش‌ فعال




برخی از کودکان در خصوص مسائل و مشکلات یادگیری ممکن است دچار بیش‌فعالی و کم‌توجهی باشند و متاسفانه گاهی واکنش اولیای مدرسه یا والدین سرزنش و نصیحت و تنبیه است .

لازم است از این واکنش‌ها اجتناب شود و راهکارهای درمانی به‌ کار گرفته شود تا دست‌کم بخشی از رفتارهای کودک قابل کنترل شود . این روش‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد :

ـ پیش‌بینی کردن راه‌های تخلیه انرژی اضافی کودک ، مثل فعالیت‌های ورزشی و هوازی مانند دویدن ، شنا ، کاراته و فوتبال .

- فراهم کردن فضای مطلوب برای درس خواندن و اجتناب از قرار دادن چند بچه بیش فعال هنگام درس خواندن کنار یکدیگر .

ـ آموزش انضباط به کودک و برخورد قاطع در خصوص رعایت نظم و اطمینان خاطر دادن در مورد این‌که خود کودک را دوست دارید ، اما نظم را باید رعایت کند .

ـ محروم کردن کودک از مواردی که مورد علاقه اوست ، در صورتی که از قوانین طفره می‌رود .

ـ اجتناب از برچسب زدن به کودک ، مثلا به کودک نگویید بچه بدی است .

ـ انجام تمریناتی که نیاز به تمرکز دارند مانند ماهیگیری ، نقاشی ، خطاطی .

ـ از کودک بیش‌فعال ، بیشتر فعالیت و تمرینات عملی بخواهید .

- تقسیم کردن زمان برای انجام فعالیت‌های آموزشی : تکالیف درسی در بخش‌های 10 تا 15 دقیقه‌ای انجام شود .

ـ بین تکالیف درسی می‌توانند چند دقیقه بازی کنند .

- بهتر است کودک هنگام انجام تکالیف درسی در اتاقی باشد که محرک‌های محیطی نداشته باشد یا حداقل باشند .

ـ در انجام تکالیف نمی‌توان کودک بیش‌فعال را رها کرد و تا مدتی لازم است او را همراهی کنید .

- اگر کودک عادت دارد که پاسخ پرسش را سریع بدهد با تمرین عقربه‌های ساعت از او بخواهید تا 30 ثانیه صبر کند و بعد پاسخ دهد .

- با کودک برای انجام تکالیف مسابقه دهید و اجازه دهید برنده شود .

ـ بین او و همکلاسی‌هایش حس مقایسه ایجاد نکنید .

ـ از ابزارهای متنوع برای یادگیری و آموزش استفاده کنید .

ـ واژه‌ها را برای او معنا کنید .

ـ با کودک ، معلم بازی کنید .

ـ رفتار‌های خوب و مثبت کودک را به صورت متغیر ، پاداش دهید و برای تک‌تک کارهایش به او جایزه ندهید .

- برای آموزش از حواس چندگانه کودک استفاده کنید یعنی مثلا اگر حرف «د» را به او آموزش می‌دهید بهتر است که روی تخته یا لوح حرف «د» را بنویسد و همزمان تلفظ کند .

ـ روش آموزشی اولیای مدرسه با والدین همسو باشد تا کودک دچار سردرگمی نشود .

- اگر در مورد رفتارهای کودک به او توضیح می‌دهید لازم است بلافاصله بعد از انجام رفتار این کار را انجام دهید تا کودک بداند بابت انجام کدام کار تشویق و بابت انجام کدام کار و رفتار تنبیه می‌شود .
 

برخی موضوعات مشابه

بالا