- عضویت
- 2017/05/18
- ارسالی ها
- 35,488
- امتیاز واکنش
- 104,218
- امتیاز
- 1,376
10. از تکرار بپرهیزیم.
از عیبهایی که در نگارش نویسندهها رایج است، تکرار واژه یا عبارتی (ت) با فاصلهی کم است.
در بعضی موارد این تکرار به دلیل خاص و قابل قبول صورت میگیرد و مجاز است.
مثلاً نویسنده از تکرار برای گوشنوازکردن جمله و یا تأکید بر مطلبی استفاده میکند.
اما برای نثر معیار خیلی بهتر است که از تکرار با فاصلهی کم دوری شود.
وقتی با چنین جملاتی روبرو میشویم، برای ویرایش آن باید واژه تکراری را حذف و کلمهای برابر با آن را جایگزین کنیم. و یا جمله را به گونهای ویرایش کنیم که اصلاً به آن کلمهی تکراری نیازی نباشد.
مثال:
بیشتر روایاتی که در اینجا میآوریم، به صورت مُرسَل(ت) هستند و این به دلیل این است که در اکثر این موارد اجماع است.
در این جمله، کلمهی «این» با فاصلهی کوتاه، چهاربار آمده است.
بیشتر اخباری که اینجا میآوریم، به صورت مُرسَل هستند؛ زیرا معمولاً به مسائل اِجماعی نظر دارند.
همینطور که دیدید، جمله را به صورتی ویرایش کردیم که فقط به یکی از این چهارمورد نیاز باشد.
11. تناسب عطفها را رعایت کنیم.
وقتی که چند کلمه یا عبارت را به هم عطف (ت) میکنیم، باید دقت داشته باشیم که قسمتهای عطف شده، هم از لحاظ معنا و هم از جنبه دستوری با یکدیگر هماهنگ و سازگار باشند.
مثلاً عطفکردن فعل و مصدر به یکدیگر نادرست بوده و باید فعل به فعل یا مصدر به مصدر عطف گردد.
مثال:
از خواستهای فطری انسان، رویآوردن به آزادی است و اینکه نمیخواهند زیر سلطهی دیگران باشد.
اینجا «رویآوردن به آزادی» اسم مصدر (ت) است؛ اما «این که نمیخواهد...» عبارتی فعلی است.
از خواستهای فطری انسان، رویآوری به آزادی و بیزاری از سلطه دیگران است.
اینجا هردو عبارت اسم مصدر هستند و از لحاظ دستوری، باهم سازگارند.
(ت): این علامت اختصاری، خلاقیت بنده برای مواردی است که در سطرهای پایانی نیاز به توضیح دارد.
عبارت: از چند کلمه که دارای مفهوم جملهای نیست تشکیل میشود. مثلاً (ازجانگذشتن) یک عبارت است.
حدیث مُرسَل: به حدیثی گفته میشود که راوی، آن را از معصوم نشنیده؛ اما بدون واسطه از وی نقل کرده باشد.
عطفکردن: یعنی پیونددادن چند کلمه یا جمله و یا عبارت به یکدیگر. این کار معمولاً با حرف عطف «واو» صورت میپذیرد.
اسم مصدر: آن است که ساختار مصدر را (= بن ماضی + ن) ندارد؛ اما معنای مصدر میدهد؛ مثلاً «دیدن» مصدر است و «دیدار» اسم مصدر.
از عیبهایی که در نگارش نویسندهها رایج است، تکرار واژه یا عبارتی (ت) با فاصلهی کم است.
در بعضی موارد این تکرار به دلیل خاص و قابل قبول صورت میگیرد و مجاز است.
مثلاً نویسنده از تکرار برای گوشنوازکردن جمله و یا تأکید بر مطلبی استفاده میکند.
اما برای نثر معیار خیلی بهتر است که از تکرار با فاصلهی کم دوری شود.
وقتی با چنین جملاتی روبرو میشویم، برای ویرایش آن باید واژه تکراری را حذف و کلمهای برابر با آن را جایگزین کنیم. و یا جمله را به گونهای ویرایش کنیم که اصلاً به آن کلمهی تکراری نیازی نباشد.
مثال:
بیشتر روایاتی که در اینجا میآوریم، به صورت مُرسَل(ت) هستند و این به دلیل این است که در اکثر این موارد اجماع است.
در این جمله، کلمهی «این» با فاصلهی کوتاه، چهاربار آمده است.
بیشتر اخباری که اینجا میآوریم، به صورت مُرسَل هستند؛ زیرا معمولاً به مسائل اِجماعی نظر دارند.
همینطور که دیدید، جمله را به صورتی ویرایش کردیم که فقط به یکی از این چهارمورد نیاز باشد.
11. تناسب عطفها را رعایت کنیم.
وقتی که چند کلمه یا عبارت را به هم عطف (ت) میکنیم، باید دقت داشته باشیم که قسمتهای عطف شده، هم از لحاظ معنا و هم از جنبه دستوری با یکدیگر هماهنگ و سازگار باشند.
مثلاً عطفکردن فعل و مصدر به یکدیگر نادرست بوده و باید فعل به فعل یا مصدر به مصدر عطف گردد.
مثال:
از خواستهای فطری انسان، رویآوردن به آزادی است و اینکه نمیخواهند زیر سلطهی دیگران باشد.
اینجا «رویآوردن به آزادی» اسم مصدر (ت) است؛ اما «این که نمیخواهد...» عبارتی فعلی است.
از خواستهای فطری انسان، رویآوری به آزادی و بیزاری از سلطه دیگران است.
اینجا هردو عبارت اسم مصدر هستند و از لحاظ دستوری، باهم سازگارند.
(ت): این علامت اختصاری، خلاقیت بنده برای مواردی است که در سطرهای پایانی نیاز به توضیح دارد.
عبارت: از چند کلمه که دارای مفهوم جملهای نیست تشکیل میشود. مثلاً (ازجانگذشتن) یک عبارت است.
حدیث مُرسَل: به حدیثی گفته میشود که راوی، آن را از معصوم نشنیده؛ اما بدون واسطه از وی نقل کرده باشد.
عطفکردن: یعنی پیونددادن چند کلمه یا جمله و یا عبارت به یکدیگر. این کار معمولاً با حرف عطف «واو» صورت میپذیرد.
اسم مصدر: آن است که ساختار مصدر را (= بن ماضی + ن) ندارد؛ اما معنای مصدر میدهد؛ مثلاً «دیدن» مصدر است و «دیدار» اسم مصدر.
آخرین ویرایش توسط مدیر: