- عضویت
- 2016/07/11
- ارسالی ها
- 4,853
- امتیاز واکنش
- 14,480
- امتیاز
- 791
"מָשִׁיחַ" ماشيحَ : ناجي جهان در پرتو قوانين و اعتقادات يهود
نگارنده : ایمانوئل شوحط
اشاره :
بحث ظهور نجات بخش موعود كه در فرهنگ يهود « ماشيح » نام دارد ، يكی از مهم ترين مبانی دينی مشترك بين اديان الهی است ، در اين اینجا ، ديدگاه ربای ايمانوئل شوحط ، دين پژوه و عارف يهودی در اين زمينه كه بر پايه متون تورات و تلمود قرار دارد ، ارائه می گردد .
אֲנִי מַאַמִין בּאֱמוּנָה שׁלֵמָה בּבִיאַת הַמָשִׁיח ואַף עַל פִי שֶׁיִתְמַהְמֵהַ עִם כָּל זֳה אַחַכֶּה לוֹ בְּכָל יוֹם שֶׁיָבֹא
« من با ايمان كامل به آمدن ماشيح اعتقاد دارم و اگر چه او تأخير كند، با اين حال هر روز در انتظار او هستم كه بيايد » ( اصل دوازدهم از اصول سيزده گانه ايمان يهود - هارامبام ) .
پیشگفتار :
انديشه نجات بخشی و انتظار برای موعودی كه خواهد آمد و نظامی منطبق با قوانين الهی و آسمانی برقرار خواهد كرد ، يكي از مهم ترين بخش های اعتقادی و مشترك در اديان توحيدی است .
هر چند اين كه ويژگی های اين موعود چيست ، كی و كجا ظهور خواهد كرد در همۀ دينها يكسان نيست اما آنچه كه در اين انديشه مشترك است اين است كه نجات دهنده از خاندان نبوت خواهد بود و اين ناجی به خوی پسنديده ، تقوی ، دانش و همه صفات نيكو آراسته و از بدي ها و زشتي ها مبراست .
در دين زرتشتی يك منجی آينده به نام سوشيانت ( يا سوشيانس ) مورد انتظار است . او از فرزندان زرتشت است كه نطفه اش به شيوه ای معجزه آسا در آب درياچه نگهداری می شود . مادر او نيز نژادش به پسر زرتشت می رسد .
در دين يهود نجات بخش نهايی « ماشيح » به معنای« مسح و تدهين شده » نام دارد و به تصريح متون ، از خاندان داوود پيامبر است .
به اعتقاد مسيحيان ، حضرت عيسی بار ديگر زنده می شود و برای نجات مردم فرود می آيد . « فارقليط » از جمله القابی است كه به منجی مسيحيان داده شد و لفظاً به معنی آموزگار ، شفيع و هادی و تقويت دهنده بوده و تحقق بخش عدالت در جهان آينده است .
شيعيان معتقدند كه منجی آينده ، امام دوازدهم است كه از نظرها غايب گرديده و روزی دوباره ظاهر شده و براي برقراری عدالت و صلح قيام خواهد كرد . نام او « مهدی » است كه به معنای هدايت كننده می باشد. در اسلام ، مهدی موعود از سوی پدر از خاندان نبوت است و از سوی مادر نيز به قيصر روم منتسب است كه در نهايت به حواريون عيسی منتهی می شود .
حتي در آيين های ديگر نيز مانند همين اعتقاد دربارۀ موعود وجود دارد . مثلا در آيين هنديان باستان ، « كالكی » دهمين ظهور « ويشنو » - كه همان مفهوم موعود و انديشه مهدويت است - سوار بر اسب سفيدی خواهد شد و شمشير درخشان در دست گرفته و عصر طلايی را از نو آغاز خواهد كرد .
اختلاف نظر دربارۀ شخص ناجی در هر يك از اديان ، مانع و مخالفي برای ساير عقايد به شمار نمی رود ، همانگونه كه در اعتقاد يهود ، قبل از ماشيح ، شخصی به نام الياهو خواهد آمد و ظهور ماشيح و فرارسيدن روز حسابرسی الهی را بشارت خواهد داد .
در اين مبحث ، به طور مختصر شخصيت ماشيح و وضعيت دوران نجات نهايی جهان براساس اعتقادات يهود مطرح خواهد شد .
يكي از پايه های اساسی و اصول مهم آيين يهود ، ايمان به ظهور ماشيح و دورة نجات ( גְאוּלָה - گِئولا ) می باشد . طبق نظر هارامبام ، هر فرد ( يهودی ) كه به ماشيح اعتقاد نداشته باشد و يا چشم به راه آمدن او نباشد ، منكر سخنان حضرت موسی و ساير انبياء بنی اسرائيل است زيرا همانطور كه ذكر خواهد شد ، موضوع ماشيح به كرات در متون مقدس عنوان گشته است .
عليرغم اهميت اين موضوع و ذكر مداوم آن در گفتارهای مذهبی جامعه يهودی ، معمولا اين عقيده بصورت يك تئوری خشك و خيالی تلقی می شود تا واقعيتی قابل لمس و حقيقی .
در واقع ترديد و ابهام زيادی اين موضوع را احاطه كرده است كه از جمله دلايل آن می توان عدم برخورداری از دانش كافی ، ترس و واهمه از ناشناخته ها و روبرو شدن با آيندهای نامعلوم و اسرارآميز را نام برد .
تلمود : ( סַנְהֵדְרִין צז : ) كسانی را كه به محاسبه دقيق زمان ظهور ماشيح می پردازند ، مورد لعن قرار داده است و تنها تشويق به انتظار را توصيه می كند .
از طرف ديگر ، در مقاطعی كه آزار و شكنجه و رنج و مشقت يهوديان توسط مشركين به علت اعتقادات مذهبی و توحيدی آن ها به اوج خود می رسيد ، ايمان به ماشيح و گئولا ( نجات ) بوده كه جرقه های اميد را روشن نگاه داشته و باعث شده كه يهوديان بدترين و هولناك ترين مصيبت های تاريخ را تحمل كنند و به انتظار روز قضاوت الهي باشند، روزي كه حق بر ناحق پيروز شده و صلح و صفا و برادری و صميميت بر جهان حاكم گردد و « تمامی زمين از دانش الهی مملو گردد ( ישעיה ט:יא ) » و « تمامی انسان ها نام خدا را خوانده و او را يكسان عبادت خواهند كرد ( צפניה ג:ט ) » .
بخش اول :
وقايع عصر گِئولا ( نجات نهايی ) :
1 - احياء سنت های اوليه عبادت يهود : اساس عبادت يهود بر تقديم قربانی ها قرارگرفته است كه امروزه اين عبادات با خواندن تفيلا ( نماز ) جاي گزين شدهاند . با ظهور ماشيح ، آن مراسم دوبارة احياء خواهند شد .
2 - پايان بدي و گـ ـناه :
וְהָיָה בַיום הַהוא נְאֻם ד צְבָאו-ת אַכְרִית מִן הָאָרֶץ וְלא יִזָכְרוֹ עוד אֶת שְׁמות הָעֲצַבִּים
זכזריה יג:ב
« خداوند صاحب قدرت می فرمايد در آن روز ( نجات ) من اسامی بت ها را از زمين منقطع خواهم كرد و آنها ديگر يادآوری نخواهند شد ». ( زخريا )
3 - درك الهيت و آگاهي واقعی از وجود خداوند :
כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵעָה אֶת ד כַּמַיִם לַיָם מְכַסִים (ישעיה יא:ט)
« زمين از دانش الهی مملو خواهد شد ، همانند آب هايی كه دريا را می پوشانند » ( يشعيا )
כִּי תִמָלֵה הָאָרֶץ לָדַעַה אֶת כּבוֹד ד כַּמַיִם יְכַסו עַל יָם (חַבַּקוק ב:יד)
« زمين از دانش الهی و شناخت جلال او مملو خواهد شد ، همانند آب هايی كه دريا را می پوشانند » ( حبقوق )
אַחֲרֵי הַיָמִים הָהֵם נְאֻם ד נָתַתִּי אֶת תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם וְעַל לִבָּם אֶכְתבֶנָה....
וְלא יְלַמְדו עוד אִישׁ אֶת רֵעהו וְאִישׁ אֶת אָחִין לֵאמר דֵעו אֶת ד כִּי כוֹלָם יֵדְעו אותִי לְמִקְטַנָם וְעַד גְדולָם
« خدوند می فرمايد پس از آن ايام ، دانش خود را در نهاد آن ها گذارده و تعاليم خود را بر قلب آن ها خواهم نوشت ... ( به گونه ای كه ) ديگر كسی هم نوعش را تعليم نخواهد داد و كسی برادرش را درس نخواهد داد كه : " خدا را بشناسيد " ، زيرا همه ( انسان ها ) مرا خواهند شناخت از كوچكترين تا بزرگترين آن ها » ( يرميا )
4 - پرستش و ستايش جهانی خداوند :
כִּי אָז אֶהְפךְ אֶל עַמִים שָפָה בְרורָה לִקְרא כֻלָם בְּשֵם ד לְעָבְדו שְׁכֶם אֶחָד(צפניה ז:ט)
« كه در آن هنگام ( زبان ) ملت ها را به زبانی پاك و منزه تبديل خواهم كرد كه آنها نام خداوند را خوانده و او را يكسان عبادت خواهند نمود » ( صفنيا )
וְהָיָה ד לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ בַּיום הַהוא "יִה-יֶה ד אֶחָד ושְׁמו אֶחָד" (זכריה עד:ט)
« خداوند بر تمامی زمين پادشاه خواهد بود ، در آن روز ، خداوند يكتا و نامش يكتا خواهد بود » ( زخريا )
5 - همزيستی مسالمت آميز و صلح جهانی :
וְכִתְּתו חַרְבותָם לְאִתִּים וַחֲנִיתותֵיהִם לְמַזְמֵרות לא יִשָׁא גוי אֶל גוי חֶרֶב וְלא יִלְמְדו עוד מִלְחָמָה (ישעיה בד- מיכה ד:ג)
« آن ها شمشيرهای خود را شكسته و به گاوآهن ( تبديل خواهند كرد ) و نيزههای خود را به قيچی های شاخه زنی ( مبدل ميكنند ). ملتی بر ملت ديگر شمشير نخواهد كشيد و ديگر جنگ نخواهند آموخت » ( يشعيا- ميخا )
וְנִכְרְתָה קֶשֶׁת מִלְהָמָה וְדִבֶּר שָׁלום לַגויִם (זכריה ט:י)
« تير و كمان جنگ از بين می رود و ( ماشيح ) با ملت ها از صلح صحبت خواهد كرد » ( زخريا )
6 - رستاخيز مردگان : رستاخيز مردگان ، آخرين اصل از اصول سيزده گانه ايمان يهود است و تا حدودی از موضوع ماشيح و گئولا مجزا است . با اين حال چون بعد از نجات نهايی واقع شده و آخرين مرحله گئولا محسوب می شود، در اين مبحث ذكر شده است .
יִחְין מֵתֶיךָ.... הָקִיצו וְרַנְנו שׁכְנֵי עָפָר (ישעיה כו:יט)
« مردگان تو زنده خواهند شد ... ای خفتگان خاك ، برخيزيد و ترنم كنيد » ( يشعيا )
« بسياری از خفتگان خاك زمين بيدار خواهند شد و گروهی از اين ها ( كه صالح باشند ) براي زندگي ابدی خواهند بود » ( دانيال )
7 - بركت و سعادت و پايان بيماری ها :
« در آن زمان چشم نابينايان روشن شده و گوش ناشنوايان باز خواهد شد . در آن زمان فرد لنگ همانند گوزن جست و خيز كرده و زبان انسان لال ترنم خواهد كرد » (يشعيا)
« شما را از تمام ناپاكي ها و پليدی هايتان نجات می دهم ، غله را بارور نموده و آن را زياد خواهم كرد ، سپس و ديگر برای شما قحطی قرار نخواهم داد » ( يحزقل )
8 - وقوع معجزاتی عظيمتر از معجزات خروج بنی اسرائيل از مصر :
« خداوند می فرمايد از اين رو ايامی خواهند آمد كه ( به علت وقوع معجزاتی عظيم ) ديگر انسان ها با تعجب نخواهند گفت ، زنده است خدايی كه بنی اسرائيل را از مصر خارج نمود » ( يرميا )
نگارنده : ایمانوئل شوحط
اشاره :
بحث ظهور نجات بخش موعود كه در فرهنگ يهود « ماشيح » نام دارد ، يكی از مهم ترين مبانی دينی مشترك بين اديان الهی است ، در اين اینجا ، ديدگاه ربای ايمانوئل شوحط ، دين پژوه و عارف يهودی در اين زمينه كه بر پايه متون تورات و تلمود قرار دارد ، ارائه می گردد .
אֲנִי מַאַמִין בּאֱמוּנָה שׁלֵמָה בּבִיאַת הַמָשִׁיח ואַף עַל פִי שֶׁיִתְמַהְמֵהַ עִם כָּל זֳה אַחַכֶּה לוֹ בְּכָל יוֹם שֶׁיָבֹא
« من با ايمان كامل به آمدن ماشيح اعتقاد دارم و اگر چه او تأخير كند، با اين حال هر روز در انتظار او هستم كه بيايد » ( اصل دوازدهم از اصول سيزده گانه ايمان يهود - هارامبام ) .
پیشگفتار :
انديشه نجات بخشی و انتظار برای موعودی كه خواهد آمد و نظامی منطبق با قوانين الهی و آسمانی برقرار خواهد كرد ، يكي از مهم ترين بخش های اعتقادی و مشترك در اديان توحيدی است .
هر چند اين كه ويژگی های اين موعود چيست ، كی و كجا ظهور خواهد كرد در همۀ دينها يكسان نيست اما آنچه كه در اين انديشه مشترك است اين است كه نجات دهنده از خاندان نبوت خواهد بود و اين ناجی به خوی پسنديده ، تقوی ، دانش و همه صفات نيكو آراسته و از بدي ها و زشتي ها مبراست .
در دين زرتشتی يك منجی آينده به نام سوشيانت ( يا سوشيانس ) مورد انتظار است . او از فرزندان زرتشت است كه نطفه اش به شيوه ای معجزه آسا در آب درياچه نگهداری می شود . مادر او نيز نژادش به پسر زرتشت می رسد .
در دين يهود نجات بخش نهايی « ماشيح » به معنای« مسح و تدهين شده » نام دارد و به تصريح متون ، از خاندان داوود پيامبر است .
به اعتقاد مسيحيان ، حضرت عيسی بار ديگر زنده می شود و برای نجات مردم فرود می آيد . « فارقليط » از جمله القابی است كه به منجی مسيحيان داده شد و لفظاً به معنی آموزگار ، شفيع و هادی و تقويت دهنده بوده و تحقق بخش عدالت در جهان آينده است .
شيعيان معتقدند كه منجی آينده ، امام دوازدهم است كه از نظرها غايب گرديده و روزی دوباره ظاهر شده و براي برقراری عدالت و صلح قيام خواهد كرد . نام او « مهدی » است كه به معنای هدايت كننده می باشد. در اسلام ، مهدی موعود از سوی پدر از خاندان نبوت است و از سوی مادر نيز به قيصر روم منتسب است كه در نهايت به حواريون عيسی منتهی می شود .
حتي در آيين های ديگر نيز مانند همين اعتقاد دربارۀ موعود وجود دارد . مثلا در آيين هنديان باستان ، « كالكی » دهمين ظهور « ويشنو » - كه همان مفهوم موعود و انديشه مهدويت است - سوار بر اسب سفيدی خواهد شد و شمشير درخشان در دست گرفته و عصر طلايی را از نو آغاز خواهد كرد .
اختلاف نظر دربارۀ شخص ناجی در هر يك از اديان ، مانع و مخالفي برای ساير عقايد به شمار نمی رود ، همانگونه كه در اعتقاد يهود ، قبل از ماشيح ، شخصی به نام الياهو خواهد آمد و ظهور ماشيح و فرارسيدن روز حسابرسی الهی را بشارت خواهد داد .
در اين مبحث ، به طور مختصر شخصيت ماشيح و وضعيت دوران نجات نهايی جهان براساس اعتقادات يهود مطرح خواهد شد .
يكي از پايه های اساسی و اصول مهم آيين يهود ، ايمان به ظهور ماشيح و دورة نجات ( גְאוּלָה - گِئولا ) می باشد . طبق نظر هارامبام ، هر فرد ( يهودی ) كه به ماشيح اعتقاد نداشته باشد و يا چشم به راه آمدن او نباشد ، منكر سخنان حضرت موسی و ساير انبياء بنی اسرائيل است زيرا همانطور كه ذكر خواهد شد ، موضوع ماشيح به كرات در متون مقدس عنوان گشته است .
عليرغم اهميت اين موضوع و ذكر مداوم آن در گفتارهای مذهبی جامعه يهودی ، معمولا اين عقيده بصورت يك تئوری خشك و خيالی تلقی می شود تا واقعيتی قابل لمس و حقيقی .
در واقع ترديد و ابهام زيادی اين موضوع را احاطه كرده است كه از جمله دلايل آن می توان عدم برخورداری از دانش كافی ، ترس و واهمه از ناشناخته ها و روبرو شدن با آيندهای نامعلوم و اسرارآميز را نام برد .
تلمود : ( סַנְהֵדְרִין צז : ) كسانی را كه به محاسبه دقيق زمان ظهور ماشيح می پردازند ، مورد لعن قرار داده است و تنها تشويق به انتظار را توصيه می كند .
از طرف ديگر ، در مقاطعی كه آزار و شكنجه و رنج و مشقت يهوديان توسط مشركين به علت اعتقادات مذهبی و توحيدی آن ها به اوج خود می رسيد ، ايمان به ماشيح و گئولا ( نجات ) بوده كه جرقه های اميد را روشن نگاه داشته و باعث شده كه يهوديان بدترين و هولناك ترين مصيبت های تاريخ را تحمل كنند و به انتظار روز قضاوت الهي باشند، روزي كه حق بر ناحق پيروز شده و صلح و صفا و برادری و صميميت بر جهان حاكم گردد و « تمامی زمين از دانش الهی مملو گردد ( ישעיה ט:יא ) » و « تمامی انسان ها نام خدا را خوانده و او را يكسان عبادت خواهند كرد ( צפניה ג:ט ) » .
بخش اول :
وقايع عصر گِئولا ( نجات نهايی ) :
1 - احياء سنت های اوليه عبادت يهود : اساس عبادت يهود بر تقديم قربانی ها قرارگرفته است كه امروزه اين عبادات با خواندن تفيلا ( نماز ) جاي گزين شدهاند . با ظهور ماشيح ، آن مراسم دوبارة احياء خواهند شد .
2 - پايان بدي و گـ ـناه :
וְהָיָה בַיום הַהוא נְאֻם ד צְבָאו-ת אַכְרִית מִן הָאָרֶץ וְלא יִזָכְרוֹ עוד אֶת שְׁמות הָעֲצַבִּים
זכזריה יג:ב
« خداوند صاحب قدرت می فرمايد در آن روز ( نجات ) من اسامی بت ها را از زمين منقطع خواهم كرد و آنها ديگر يادآوری نخواهند شد ». ( زخريا )
3 - درك الهيت و آگاهي واقعی از وجود خداوند :
כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵעָה אֶת ד כַּמַיִם לַיָם מְכַסִים (ישעיה יא:ט)
« زمين از دانش الهی مملو خواهد شد ، همانند آب هايی كه دريا را می پوشانند » ( يشعيا )
כִּי תִמָלֵה הָאָרֶץ לָדַעַה אֶת כּבוֹד ד כַּמַיִם יְכַסו עַל יָם (חַבַּקוק ב:יד)
« زمين از دانش الهی و شناخت جلال او مملو خواهد شد ، همانند آب هايی كه دريا را می پوشانند » ( حبقوق )
אַחֲרֵי הַיָמִים הָהֵם נְאֻם ד נָתַתִּי אֶת תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם וְעַל לִבָּם אֶכְתבֶנָה....
וְלא יְלַמְדו עוד אִישׁ אֶת רֵעהו וְאִישׁ אֶת אָחִין לֵאמר דֵעו אֶת ד כִּי כוֹלָם יֵדְעו אותִי לְמִקְטַנָם וְעַד גְדולָם
« خدوند می فرمايد پس از آن ايام ، دانش خود را در نهاد آن ها گذارده و تعاليم خود را بر قلب آن ها خواهم نوشت ... ( به گونه ای كه ) ديگر كسی هم نوعش را تعليم نخواهد داد و كسی برادرش را درس نخواهد داد كه : " خدا را بشناسيد " ، زيرا همه ( انسان ها ) مرا خواهند شناخت از كوچكترين تا بزرگترين آن ها » ( يرميا )
4 - پرستش و ستايش جهانی خداوند :
כִּי אָז אֶהְפךְ אֶל עַמִים שָפָה בְרורָה לִקְרא כֻלָם בְּשֵם ד לְעָבְדו שְׁכֶם אֶחָד(צפניה ז:ט)
« كه در آن هنگام ( زبان ) ملت ها را به زبانی پاك و منزه تبديل خواهم كرد كه آنها نام خداوند را خوانده و او را يكسان عبادت خواهند نمود » ( صفنيا )
וְהָיָה ד לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ בַּיום הַהוא "יִה-יֶה ד אֶחָד ושְׁמו אֶחָד" (זכריה עד:ט)
« خداوند بر تمامی زمين پادشاه خواهد بود ، در آن روز ، خداوند يكتا و نامش يكتا خواهد بود » ( زخريا )
5 - همزيستی مسالمت آميز و صلح جهانی :
וְכִתְּתו חַרְבותָם לְאִתִּים וַחֲנִיתותֵיהִם לְמַזְמֵרות לא יִשָׁא גוי אֶל גוי חֶרֶב וְלא יִלְמְדו עוד מִלְחָמָה (ישעיה בד- מיכה ד:ג)
« آن ها شمشيرهای خود را شكسته و به گاوآهن ( تبديل خواهند كرد ) و نيزههای خود را به قيچی های شاخه زنی ( مبدل ميكنند ). ملتی بر ملت ديگر شمشير نخواهد كشيد و ديگر جنگ نخواهند آموخت » ( يشعيا- ميخا )
וְנִכְרְתָה קֶשֶׁת מִלְהָמָה וְדִבֶּר שָׁלום לַגויִם (זכריה ט:י)
« تير و كمان جنگ از بين می رود و ( ماشيح ) با ملت ها از صلح صحبت خواهد كرد » ( زخريا )
6 - رستاخيز مردگان : رستاخيز مردگان ، آخرين اصل از اصول سيزده گانه ايمان يهود است و تا حدودی از موضوع ماشيح و گئولا مجزا است . با اين حال چون بعد از نجات نهايی واقع شده و آخرين مرحله گئولا محسوب می شود، در اين مبحث ذكر شده است .
יִחְין מֵתֶיךָ.... הָקִיצו וְרַנְנו שׁכְנֵי עָפָר (ישעיה כו:יט)
« مردگان تو زنده خواهند شد ... ای خفتگان خاك ، برخيزيد و ترنم كنيد » ( يشعيا )
« بسياری از خفتگان خاك زمين بيدار خواهند شد و گروهی از اين ها ( كه صالح باشند ) براي زندگي ابدی خواهند بود » ( دانيال )
7 - بركت و سعادت و پايان بيماری ها :
« در آن زمان چشم نابينايان روشن شده و گوش ناشنوايان باز خواهد شد . در آن زمان فرد لنگ همانند گوزن جست و خيز كرده و زبان انسان لال ترنم خواهد كرد » (يشعيا)
« شما را از تمام ناپاكي ها و پليدی هايتان نجات می دهم ، غله را بارور نموده و آن را زياد خواهم كرد ، سپس و ديگر برای شما قحطی قرار نخواهم داد » ( يحزقل )
8 - وقوع معجزاتی عظيمتر از معجزات خروج بنی اسرائيل از مصر :
« خداوند می فرمايد از اين رو ايامی خواهند آمد كه ( به علت وقوع معجزاتی عظيم ) ديگر انسان ها با تعجب نخواهند گفت ، زنده است خدايی كه بنی اسرائيل را از مصر خارج نمود » ( يرميا )