اخبار موسیقی ایران مروری کوتاه بر مهمترین اخبار موسیقی ایران

  • شروع کننده موضوع >YEGANEH<
  • بازدیدها 2,724
  • پاسخ ها 89
  • تاریخ شروع

>YEGANEH<

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/13
ارسالی ها
10,634
امتیاز واکنش
74,019
امتیاز
1,171
محل سکونت
Clime of love
گفت‌وگوی ویدئویی با خواننده و آهنگسازِ نامدارِ موسیقی گیلان

ناصر وحدتی: خودم را بیشتر نویسنده می‌دانم تا آوازخوان

▫️مادر و مادر بزرگِ من منادیانِ موسیقیِ روستایی برای من بودند
▪️در کلاس ششم ابتدایی برای اولین‌بار در یک جمع آواز خواندم و انتخاب من قطعه‌ای از «ناصر مسعودی» بود
▫️پدرم مردِ روشنفکر و روزنامه‌خوانی بودم و از طریقِ ایشان با کتاب و روزنامه آشنا شدم
▪️در آثار پژوهشی‌ام به طور کامل درباره‌ی موسیقی شمال ایران صحبت کرده‌ام
▫️استاد حمیدی بعد از سال‌ها فراموشی استاد «پوررضا»‌ سراغ ایشان رفتند و اولین کاستِ بعد از انقلاب استاد فریدون پوررضا را کار کردند
▪️موسیقیِ گیلکی، زبان گیلان را حفظ کرده است
▫️گروه «شمشال» به خاطر مهاجرت حسن حمیدی به آلمان از هم پاشید
▪️موسیقی زنان، اصیل‌ترین موسیقی فولکلور ایران است
▫️هم‌اکنون مشغول نگارش واژه‌نامه‌ی گیلان هستم
▪️در بسیاری از کشورهای دنیا برنامه داشته‌ام؛ اما اجرا در شمالِ ایران و تالار وحدت را با هیچ جای دنیا عوض نمی‌کنم
▫️«گل‌ها» عالی‌ترین عنوانی است که می‌شود برای آن برنامه‌ها گذاشت - بنان سلطانِ آواز آن دوران است
 
  • پیشنهادات
  • >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    ✔کارگاه تخصصی تنبک نوازی در همدان
    مدرس: نوید افقه
    پنجم بهمن ماه نود و هفت
    آموزشگاه موسیقی رودکی
    مدیر اجرایی جلال الدین سروش
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    ✔آیین رونمایی از آلبوم «از دوار چرخ» برگزار می شود
    آلبوم صوتی و تصویری موسیقی «از دوار چرخ» شامل بداهه‌نوازی‌های «کیخسرو پورناظری» آهنگساز و نوازنده‌ تنبور ساعت 10 صبح چهار شنبه 26 دی ماه در فرهنگ‌سرای نیاوران رونمایی می‌شود.
    ورود برای عموم نیز آزاد است

    گزارش مراسم رونمایی آلبوم «از دوار چرخ» تازه‌ترین اثر استاد برجسته موسیقی ایران

    کیخسرو پورناظری: که معنی در دل اول خون شود وآنگه هنر گردد

    ▫️شهرام ناظری: این روزها همه تنهاییم؛ اما قبل‌ترها ما همه عاشق یکدیگر بودیم
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    حضور خوانندگان در سفره‌خانه‌ها چند سالی است که به عاملی برای جذب بیشتر مشتری تبدیل شده است. عاملی که در خود، حاشیه‌های فراوانی نیز دارد.
    در دهه هشتاد سفره‌خانه‌های سنتی با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی و جهانگردی مجوز فعالیت با موسیقی زنده را گرفتند. در این مجوز تأکید بر این بود که تنها از سازهای سنتی استفاده شود. بعضی از نوازندگان ساز ویولن، برای امرار معاش خود به نوازندگی کمانچه روی آوردند و در همان برهه برخی از نوازندگانی که اقدام به اجرای آهنگ با ساز ویولن کرده بودند به حراست معاونت هنری فراخوانده می‌شدند و از آنها تعهدنامه می‌گرفتند که در سفره‌خانه فقط کمانچه بنوازند. سخت‌گیری‌های آن زمان، شاید کار را به جایی کشاند که در یک سال اخیر مدیران سفره‌خانه‌های سنتی بیشتر رو به سازهای الکترونیک آوردند.

    ▪️قانون چه می‌گوید؟
    در آیین‌نامه اجرای موسیقی زنده در سفره‌خانه‌های سنتی، هدف از اجرای زنده، ساماندهی و تعیین چارچوب‌های کلی اجرای موسیقی زنده در سفره‌خانه‌ها و هتل‌ها، به‌منظور عرضه موسیقی مناسب توسط گروه‌های مجاز و احیای بخش مهمی از فرهنگ و تاریخ کهن ایرانی و در راستای حمایت از فعالان بخش خصوصی در حوزه موسیقی عنوان شده است.
    در ماده 4 فصل دوم این آیین‌نامه آورده شده که در سفره‌خانه‌ها صرفاً مجاز به اجرای موسیقی سنتی، محلی و مقامی با سازهای مربوط به آن می‌باشند. اما چند سالی می‌شود که به این قانون عمل نمی‌شود. حتی دیده شده که خوانندگان سفره‌خانه‌ها، خریدهای آن سفره‌خانه را نیز انجام می‌دهند.

    ▪️بیکاری سیاوش
    سراغ یکی از کسانی می‌رویم این تغییر و تحولات بر کارش اثر گذاشت. سیاوش که حدود پنجاه سال دارد می‌گوید از ده‌سالگی کمانچه می‌زده است. از روزگار خوشی می‌گوید که شبی 30 هزار تومان برای کار در سفره‌خانه می‌گرفته و با انعام‌ها به 40 هزار تومان هم می‌رسیده است، به اضافه شام برای خودش و خانواده‌اش. افتخارش این است که هم موسیقی سنتی را خوب می‌شناسد و هم اصطلاحاً ترانه‌های کوچه‌بازاری را. سیاوش از اینکه سفره‌خانه به سمت سازهای الکترونیکی و غربی رفته‌اند ناراحت است و خاطره روزی را بازگو می‌کند که صاحب سفره‌خانه به او می‌گوید که کمانچه‌اش دیگر مشتری ندارد و می‌خواهد گیتار و ارگ را اضافه کند. برای صاحب سفره‌خانه حدود یک ساعت صحبت می‌کند که هر آهنگی را بخواهی من با کمانچه می‌زنم اما صاحب سفره‌خانه قانع نمی‌شود و عذر او را می‌خواهد. سیاوش الان چند سالی می‌شود که در برخی مراسم‌ها ساز می‌زند و حقوق ثابتی ندارد.

    چرا ارگ؟
    یکی از دلایل مهم استفاده از ارگ به جای سازهای سنتی، عدم توانایی و هماهنگی برخی از نوازندگان با خوانندگان است. متأسفانه بعضی از نوازندگان برای اجرای آهنگ در گام‌های مختلف مشکل دارند و این موضوع یکی از مشکلاتی است که خوانندگان و به تبع، مدیران سفره‌خانه‌ها با آن روبه‌رو هستند. برای رفع این مشکل به‌جای استفاده از نوازندگان چیره‌دست، صورت مسئله را پاک کردند و ساز را تغییر دادند. برای رفع این مشکل از ارگی استفاده می‌کنند که با فشار دادن چند دکمه به‌راحتی گام مورد نظر خواننده را اجرا می‌کند.
    در حال حاضر سفره‌خانه‌ها به‌راحتی اقدام به آوردن سازهایی از قبیل ارگ جاز و گیتار می‌کنند و هیچ واکنش و نظارتی از سوی معاونت هنری، سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی دیده نمی‌شود.

    بر اساس آنچه در آیین‌نامه دیده می‌شود قرار بوده که از موسیقی سنتی ما در این سفره‌خانه‌ها استفاده شود، اما گشت کوتاهی در میان سفره‌خانه‌ها، گوش ما را با جدیدترین موسیقی‌ها آشنا می‌کند. وقت آن رسیده است که یا قانون را اصلاح کنند یا به همین قانون عمل کنند. هر اتفاقی که می‌افتد باید حواس مسئولان و مدیران فرهنگی به سیاوش‌های جامعه هم باشد.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    ✔استاد خالو «قنبر راستگو» نوازنده پیشکسوت و برجسته ساز نی جفتی, امشب 26 دی ماه ساعت 23 مهمان برنامه خندوانه خواهد بود.
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    گزارش ویدئویی از کنسرت گروه «ژاو» که با اجرای قطعاتی از «هوشنگ کامکار» روی صحنه رفت

    فارغ از هیاهو تنها برای موسیقی

    ▪️سیاوش کامکار: گروه ما حول یک نفر خاص نمی‌چرخد و همه با همراهی همدیگر کار می‌کنیم
    ▫️برای اجرای آثار استاد «هوشنگ کامکار»، 6 ماه تمرین کردیم

    ▪️صبا کامکار: کمتر گروهی را می‌شناسم که این نوع از موسیقی را دنبال کنند و به هنر تنها برای هنر بیاندیشند
    ▫️خواندن این قطعات به خاطرِ مدولاسیونِ خاص‌شان و خرقِ عادتی که یک خواننده‌ی سنتی دارد، دشوارتر است
    ▪️اجرای آثاری از پدربزرگم و پدرم برای من بسیار زیباست و احساس خاصی دارد

    ▫️امیر ناصر رنجبر: ما تعدادی از قطعات کنسرت را پیش از این همراه با گروه «کامکار»ها اجرا کرده بودیم، اما اجرا با هر گروهی حسِ خودش را دارد
    ▪️قطعاتِ این کنسرت این شکل خاصی از گروه‌نوازی برای سازهای ایرانی است

    ▫️احسان امامی:بارزترین خصوصیت این کنسرت «چند صدایی بودن» آن است و خطوط کنترپوانتیکِ آن
    ▪️در این روزگار که همه چیز سخت شده است؛ دوستی و هدفِ مشترکمان در ارایه‌ی موسیقی جدی ما و گروه‌مان را کنتر هم حفظ کرده است
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    ✔کسب مقام نخست گروه موسیقی "هرای" در فستیوال اسپانیا
    گروهی موسیقی بانوان "هرای" آذرماه امسال در جشنواره هنری Gran Fiesta به میزبانی کشور اسپانیا موفق شد مقام اول این دوره را در بخش موسیقی فولکلور با حضور کشورهایی چون:
    روسيه اوکراین قزاقستان ويتنام و ... به دست آورد.
    نسترن ابوالحسن زاده قوچانی, غزاله تعالی مقدم, مبینا گل محمدیان , نوشین نوروز زاده, مهدیه نجات و غزاله تعالی مقدم اعضای این گروه موسیقی را تشکیل می دهند.

    ◼با انتشار نامه ای;
    پوریا اخواص از جشنواره موسیقی فجر انصراف داد
    خواننده موسیقی ایرانی با انتشار نامه‌ای و اعتراض به روند غیرحرفه‌ای برگزاری جشنواره، از حضور در این دوره از جشنواره موسیقی فجر انصراف داد.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    گفت‌وگوی «کاوه کاتب» با «محمد سعید شریفیان» و نگاهی به کارنامه‌ی هنری او

    سخت‌ترین کار در شرایط فعلی، حفظ سلامت روان است

    ▫️در دوران دبیرستان، موسیقی راک و پاپ خارجی گوش می‌‌کردم
    ▪️اولین معلمم در «ویولون» به اندازه‌ای بد بود که از هرچه ساز زهی است، متنفر شدم!
    ▫️«جان کِیج» به دیدن دو کنسرت ما در انگلستان آمد
    ▪️در اروپا سفارش‌های بسیاری برای آهنگسازی و تنظیم داشتم
    ▫️وقتی روی اشعار «میروسلاو هولوپ» کار کردم، برایم نامه‌‌ای نوشت و از اینکه یک آهنگساز ایرانی این کار را انجام داده، ابراز خوشحال کرد
    ▪️زمانی که داشتم چوب می‌بریدم، ایده‌ی موسیقیِ «در جنگل» به ذهنم خطور کرد
    ▫️احساس می‌کنم مخاطبان امروز، به اندازه‌ی سال 82 توانایی پذیرش اثری چون «خسوف» را ندارند
    ▪️«بیژن ترقی» بدون چشم‌داشت کلام «خسوف» را نوشت
    ▫️«خسوف» در دنیا با استقبال بسیار زیادی روبه‌رو شد و بسیاری درباره‌ی زندگی امام حسین(ع) کنجکاو شدند
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    دل‌نوشته‌ی «محسن چاوشی» برای «فرهاد مهراد»

    هنوز هم فرهاد، فرهاد است
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    «زمانی كه بخشِ بزرگي از كارگردانان، بازيگران و موسيقی‌دانان امروز ايران چندان خردسال بودند كه پای تلويزيون‌ها می‌نشستند و «خونه مادربزرگه» يا «زی زی گولو» تماشا می‌كردند، بهرام آهنگساز بود؛ آهنگساز بسيار خوبی بود و با آن نسلِ تماشاگر، فاصله سنی چندانی نداشت. بهرام این بخت بلند را داشت که در چهل و اندی سالگی، «کلاسیک» شود و این فرصتی نیست که نصیب هر آهنگسازی شود.»
    .
    این‌ها را مانی جعفرزاده در مراسم رونمایی از آلبوم بهرام دهقانیار گفت و به نظر می‌رسد یکی از بهترین توصیف‌ها در وصف هنرمندی است که توانسته سه دهه خاطره‌ساز باشد. حتماً می‌دانید که سه دهه خاطره‌ساز بودن اصلاً کار آسانی نیست؛ یا بهتر است بگوییم بسیار هم دشوار است.

    حالا در نظر بگیرید که همچین آدمی تصمیم می‌گیرد در 52 سالگی اولین آلبومش را منتشر کند. چرا؟ جوابش کوتاه و قابل تأمل است؛ چون معتقد است برای این کار باید اول از درون به پختگی رسید و حالا بعد از سی سال کار درخشان با این احساس درونی مواجه شده که یکی از نتایجش دریافت تندیس بهترین آلبوم تلفیقیِ بخش کارشناسی در پنجمین «جشن سالانه موسیقی ما» بود
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    علی قمصری: نمی‌توانم با دیدگاهِ خواننده‌ای که 120 هزار مخاطب می‌خواهد، همکاری کنم

    گفت‌وگوی ویدئویی با آهنگساز و نوازنده‌ای که راهی متفاوت را در فعالیت‌های هنری خود انتخاب کرده است

    ▫️ از آنجا که آدمی درون‌گرا بودم؛ خانواده ام مرا به هنرستان موسیقی فرستادند تا کمی این مشکل برطرف شود و از همان زمان مبتلا به موسیقی شدم
    ▪️ فعلا ترجیح می‌دهم من راه خودم را بروم و محمد معتمدی هم راهِ خودش را
    ▫️ سعی کرده‌ام از تمام مکاتب به شکل عمیق بهره بگیرم نه اینکه گذری به آنها داشته باشم
    ▪️ از هنرهای دیگر هم بهره بگیرم تا در موسیقی‌ام تاثیر گذارد و به امضای خودم در موسیقی برسم
    ▫️ تاثیرپذیری‌ام از استاد «حسین علیزاده» بیش از هر کسِ دیگری بوده است
    ▪️ مخالف این هستم که کسی موسیقی‌ای از جنسِ استاد مشکاتیان خلق کند
    ▫️برای آلبوم «نقش خیال» تمام سرمایه‌ی مادی و معنوی‌ام را گذاشتم
    ▪️ ساز گیتار از دلِ موسیقی ایران زاده شده است و من همیشه دلم می‌خواهد از منتقدان بپرسم که چرا این همه حساسیت به استفاده از این ساز دارند؟
    ▫️ بافت موسیقی مهم است نه سازبندی آن
    ▪️ جوان بودنِ من برایم دردسر شده است
    ▫️ زیبایی برایم مولفه‌ای لازم اما کافی نیست
    ▪️ موسیقی ایرانی از دلِ تعصب و سنت بیرون می‌آید
    ▫️ وقتی کار خوبی می‌کنم، همه ساکت هستند اما به محضِ بروز حاشیه همه اظهار نظر می‌کنند
    ▪️ نمی‌توانیم به یک موزیسین بگوییم که بنشین و کار خودت را بکن
    ▫️ اگر آیین نامه‌ی امسال جشنواره اجرا نشود، باز هم از آن انتقاد می‌کنم
    ▪️ هیچ وقت در جشنواره حضور پیدا نمی‌کنم
    ▫️ نقد از روی عصبانیت و پرخاش در موسیقی یک مساله ریشه‌دار است
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    هر چه از «ایرج» گفتن و نوشتن گزافه است که پیش از این،‌ خیلی‌ها حجت را برای آوازخوانِ نامدار تمام کرده‌اند و چه سخنی برتر از آنچه روزگاری «محمدرضا شجریان» درباره‌اش گفت:‌«صدای ایرج در آوازخوانی ما یک متر و معیار است و هر کس بخواهد در بالاترین حدِ حنجره مثالی بزند، می‌گوید صدایش شبیه ایرج است.»‌

    می‌گویند که توانایی او در خواندن، آن‌چنان است که تمامی انتظارات را از صدای یک انسان برآورده می‌کند. این روزها به خیلی‌ها، خیلی لقب‌ها داده‌اند که بعضی‌هایش خیلی هم به دل نمی‌نشیند؛ اما به ایرج چیزی جز «پهلوانِ آواز» نمی‌توان گفت؛هرچند که در این سال‌ها او نه آنقدر که حقش بود دیده شد و نه مخاطبان آنقدر که حق‌شان بود، از صدای او بهره‌‌مند شدند.«پنجمین جشنِ موسیقی ما» اما فرصتی بود برایِ تقدیر از یک عمر فعالیت‌های هنری او، آن‌وقت که روی صحنه آمد،‌ جمعیت یک‌پارچه تحسین شد و به احترامش ایستاد و او همان جمله‌ای را گفت که از هر حقیقتی، آشکارتر بود:‌ «می‌دانم که مردم مرا خیلی دوست دارند.»‌ بله، آقای ایرج، مردم شما را دوست دارند،‌ به خاطرِ خودتان،‌ فروتنی‌تان، آوازتان.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    آوازخوانِ 46 ساله، 34 سال است که عمرش را گذاشته است پایِ هنرش، پایِ آوازش . او در این سال‌ها با بسیاری همکاری داشته، از بزرگانی چون فرهاد فخرالدینی، هوشنگ کامکار، داریوش طلایی، همایون خرم و کامبیز روشن‌‌روان تا آهنگ‌سازانِ جوانی چون فردین خلعتبری و مهیار علیزاده و سامانِ صمیمی و دیگران؛ اما گفتن از قدرتِ آواز و افتخاراتِ هنری «علیرضا قربانی» به تنهایی؛ نادیده گرفتنِ بخشِ مهمی از وجودِ هنرمندی چون اوست.

    نمی‌توان از آوازخوانِ نامدار گفت و از شخصیتِ هنری‌ و اجتماعی‌اش نگفت. شاید به همین خاطر است که او در این سال‌ها، همچنان ستاره مانده است و هر اثری که می‌خواند و هر کاری که منتشر می‌کند با اقبالِ عمومی مواجه می‌شود؛ نمونه‌اش همین «چهارراه استانبول» که انتخابِ مخاطبان در پنجمین جشنِ موسیقی ما شد. او جایزه را که از دستانِ بزرگانِ موسیقی ایران گرفت؛ از «همدلی» گفت، از جشنی که با دشواری برگزار می‌شود و یک آرزوی دل‌نشین برای موسیقی ایران کرد:‌ «حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت/ آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت»
     

    برخی موضوعات مشابه

    پاسخ ها
    24
    بازدیدها
    305
    بالا