نام اين بندر که امروز جاسک ناميده مىشود ، در دوران گذشته به صورتهاى جاشک ، چاشک ، جک ، رأسالجاسک و چاسک نيز ثبت شده است. بندرجاسک کانون معتبر آيين ميترا در دوران بسيار قديم بود. معبدى به نام آناهيتا در جاسک باقى مانده است. تهمتن بن تورانشاه ملقب به سلطان قطبالدين در سال ۱۳۳۰ ميلادى به بعد در جاسک حکومت داشته است. در سال ۱۶۱۴ ميلادى انگليسىها بندر جاسک را به عنوان بندر تجارى خود در شمال خليجفارس انتخاب کردند.
معبد آناهیتا
اولين محموله انگليسىها در سال ۱۶۱۶ با کشتى از هند در جاسک پهلو گرفت و در سال ۱۶۱۹ ميلادى ، تجار مذکور اولين تجارتخانه شرکت هند شرقى در جاسک را تأسيس کردند. اين بندر تا زمانى که بندرعباس به تجارت انگليسىها اختصاص داده شد ، مرکز تجارت و معاملات کمپانى هند شرقى با مرکز ايران بود.
بندر جاسک
در اواخر سال ۱۶۲۰ ميلادى هلندىها از ورود دو کشتى کمپانى هند شرقى به بندر جاسک جلوگيرى کردند. اين کار که منجر به نبرد سختى بين انگليسىها و هلندىها در حوالى اين بندر شد ، به شکست و اخراج هلندىها از بندر جاسک انجاميد.
ساحل بندر جاسک
کشور انگليس براى بسط نفوذ خود در سال ۱۸۶۴ ميلادى اقدام به استحکام مواضع خود در خليجفارس نمود. از جمله اين اقدامات ، ايجاد خطوط تلگراف و کابل زيردريايى بود که ايران و هند را از طريق گواتر – جاسک – بندرعباس بههم مرتبط مىساخت. دولت انگليس استحکامات نظامى چندى در جاسک به وجود آورد. در سال ۱۹۰۱ ميلادى خطوط تلگرافى (سيم دريايی) ديگرى از بندر جاسک به مسقط (عمان) داير شد که مرکز آن در جاسک قرار داشت. در سال ۱۹۳۲ از سوى دولت ايران عبور بدون اجازه هواپيماهاى انگليسى و هلندى که از خاور دور به خاورميانه مىآمدند ، ممنوع اعلام شد؛ زيرا از بدو تأسيس خطوط هوايى ، اين دو کشور بدون کسب اجازه در فرودگاههاى جاسک – بندرعباس – لنگه فرود مىآمدند. در نتيجه اين ممنوعيت ، مسير پروازهاى فوق تغيير کرد. بندر جاسک ، امروزه از شهرهاى نسبتاً آباد استان هرمزگان است که سه طرف آن را آبهاى ساحلى احاطه کرده و آن را به صورت يک شبهجزيره درآورده است.
طبیعت زیبای بندر جاسک
شهر از دو سوى شرق و غرب به خليج جاسک مىپيوندد و از سوى ديگر (شمال شرقی) ، به مناطق نظامى متصل است. اين موقعيت ، شکل ظاهرى شهر را به حالت طولى درآورده و عرض آن را بسيار محدود کرده است.
معبد آناهیتا
اولين محموله انگليسىها در سال ۱۶۱۶ با کشتى از هند در جاسک پهلو گرفت و در سال ۱۶۱۹ ميلادى ، تجار مذکور اولين تجارتخانه شرکت هند شرقى در جاسک را تأسيس کردند. اين بندر تا زمانى که بندرعباس به تجارت انگليسىها اختصاص داده شد ، مرکز تجارت و معاملات کمپانى هند شرقى با مرکز ايران بود.
بندر جاسک
در اواخر سال ۱۶۲۰ ميلادى هلندىها از ورود دو کشتى کمپانى هند شرقى به بندر جاسک جلوگيرى کردند. اين کار که منجر به نبرد سختى بين انگليسىها و هلندىها در حوالى اين بندر شد ، به شکست و اخراج هلندىها از بندر جاسک انجاميد.
ساحل بندر جاسک
کشور انگليس براى بسط نفوذ خود در سال ۱۸۶۴ ميلادى اقدام به استحکام مواضع خود در خليجفارس نمود. از جمله اين اقدامات ، ايجاد خطوط تلگراف و کابل زيردريايى بود که ايران و هند را از طريق گواتر – جاسک – بندرعباس بههم مرتبط مىساخت. دولت انگليس استحکامات نظامى چندى در جاسک به وجود آورد. در سال ۱۹۰۱ ميلادى خطوط تلگرافى (سيم دريايی) ديگرى از بندر جاسک به مسقط (عمان) داير شد که مرکز آن در جاسک قرار داشت. در سال ۱۹۳۲ از سوى دولت ايران عبور بدون اجازه هواپيماهاى انگليسى و هلندى که از خاور دور به خاورميانه مىآمدند ، ممنوع اعلام شد؛ زيرا از بدو تأسيس خطوط هوايى ، اين دو کشور بدون کسب اجازه در فرودگاههاى جاسک – بندرعباس – لنگه فرود مىآمدند. در نتيجه اين ممنوعيت ، مسير پروازهاى فوق تغيير کرد. بندر جاسک ، امروزه از شهرهاى نسبتاً آباد استان هرمزگان است که سه طرف آن را آبهاى ساحلى احاطه کرده و آن را به صورت يک شبهجزيره درآورده است.
طبیعت زیبای بندر جاسک
شهر از دو سوى شرق و غرب به خليج جاسک مىپيوندد و از سوى ديگر (شمال شرقی) ، به مناطق نظامى متصل است. اين موقعيت ، شکل ظاهرى شهر را به حالت طولى درآورده و عرض آن را بسيار محدود کرده است.