چرا خانه " CASA Brutale" در دل صخره ای رو به دریا واقع شده است؟
زمانیکه ArchDaily مقاله "زندگی در خانه CASA Brutale بر لبه صخره توسط شرکت معماری OPA "را در ماه July سال گذشته منتشر کرد، انتظار می رفت که مطلب محبوبی در سایت باشد اما مورد توجه تعداد کمی از خوانندگان قرار گرفت و انتظار نمی رفت موقعيتی در بين 10 مقالات برتر سايت در سال 2015 پیدا کند، اتفاقی که بعد از آن افتاد و باعث حیرت شد، در پایان هفته این پروژه توسط حیطه ای از رسانه های خبری غیر معماری اعم از Yahoo,CNBC ,CNET،Slate منتشر شد و به طور معمول با یک تیتر اغراق آمیز " خانه ای وحشت آور و به معنای واقعی کلمه زیبا که در دل صخره ساخته شده" همراه بود؛ در واقع براي چند روز كوتاه ممكن نبود محيط ها و سايت های بكر اينترنت را بدون رويت تصويری از پروژه ملاحظه نمود. اما با وجود این کشش عظیم، با ویژگی های به ظاهر غیر ممکن این پروژه که در دل صخره واقع شده و با استخر کف شیشه ای طراحی شده، به صورت یک مقاله معماری باقی ماند. اما در حال حاضر این پروژه خانه ای است فوق العاده که یک مشتری تمایل به ساخت ساز آن و شکافتن زمین دارد.
چطور اين اتفاق افتاد و چقدر طول كشيد این پروژه به عنوان ساخت و ساز در زندگي واقعي به يك احساس وايرال (محبوب و دوست داشتني) تبدیل شود.
پروژه CASA Brutal مانند خانه Casa Malaparte نویسنده ایتالیایی که در دماغه صخرهای در جزیره کاپری و بر لبه صخره قرار گرفته است و به عنوان ادای احترام از سبک معماری بروتالیست (سبکی که در آن ساختمانها کلآ با بتن زبره و بدون روکش و دیگر عناصر کاربردی و به عبارتی عـریـان و عاری از زینت اجرا میشوند) پیروی کرده است. با توجه به گفته طراحان این پروژه عـریـان، در عین سادگی و هماهنگی با معماری معاصر طراحی شده و هدف شرکت OPA و شريك سرمايه گذار او Laertis-Antonios Ando Vassiliou این بوده که پروژه CASA Brutal را از آغازی برای تبديل شدن به يك پروژه وايرال طراحی کنند. کل طراحی پروژه تقریبا 4 ماه (مارس تا ژوئیه 2015) طول کشیده که طراحان می خواستند از هر راه ممكن به وسيله نشان دادن پلت فرم پروژه و نمايش كامل زيبايي شناسي و فلسفه طراحي احساسی خوشایندی در مردم ایجاد کنند.
در این مرحله شرکت OPA تشخیص داد که برای ساخت این پروژه بر لبه صخره نیاز به استعداد های مهندسی خاصی است و به همین منظور با دفتر مرکزی Arup در لندن برای مشورت در ساخت و ساز این خانه ارتباط برقرار کردند وهمین طرح جسورانه توجه رسانه ها را به خود جلب کرد و شرکت Arup آمستردام برای همکاری با OPA در تمام مراحل کار از جمله سازه، MEP، فیزیک ساختمان و خدمات ژئوتکنیک مورد نیاز برای قرار دادن این خانه بر لبه صخره توافق کرد.
در ماه اگست، شرکت OPA از زمانی که مشتری به صورت جدی برای همکاری تماس گرفت، با استودیو فیلم های مستقل تماس گرفت تا در ساخت فیلم مستند جهانی، از مرحله ساخت پروژه Casa Brutale همکاری کنند. از زمان انتشار این پروژه، OPA ایمیل های متعددی از توسعه دهندگان، سرمایه گذاران، مشتریان بالقوه و حتی کسانی که مشتری واقعی نبودند هم دریافت کرد و همه تمایل به تحقق این پروژه داشتند، در پایان ماه اکتبر "یک ایمیل از مشتری واقعی و بلند پروازی دریافت کردند" وی برای دیدار با شرکت OPA به آمستردام آمد و تصمیم داشت همین طرح را در سایتی بر لبه کوهی در لبنان و در ارتفاع بیش از 1600 متر بسازد.
به درستي كه بدون واكنشهاي وايرال امیدی به پروژه Casa Brutale نبود. بر طبق همین موضوع چند سرمایه گذار مختلف در یونان با شرکت OPA تماس گرفتند و خواستار این شدند که تنها با معماران معروف همکاری کنند به همین دلیل شرکت OPA تصمیم به انتشار آنلاین، موضوعی گرفت که Ando Vassiliou به رسمیت شناخته است همچنین برای معماران و طرفداران دیگر منفعت داشت و چنین گفت: از آنجا که ما تا کنون در این مسیر موفق شده ایم، قطعا همکاران خود را تشویق میکنیم همین راه را دنبال کنند که رسیدن به رویای بزرگ، طراحی بزرگ، و نشر بزرگ است. ما ميدانيم كه دوران بيكاری سخت است و همچنين ميدانيم تورهای طبيعت گردی افريقا خلاقانه ترين راه برای رفع مشکل بیکاری نيست پس با دنبال كردن ايده هاي وايرال حداقل مهارت های خودتان را شفاف نموده و دوباره سازی کنید و نمونه كارهای خود را با پروژه های جالب غنی کنید. پروژه Casa Brutale منجر به موفقیت بسیاری و فرصت های جدیدی برای شرکت OPA شد، آنها برای شرکت در مسابقات دو دعوت نامه دریافت کردند همچنین موفق به دریافت جايزه براي طراحي غرفه در كنگره جهاني موبايل اروپا سال 2016 در Barcelona شدند، در حال حاضر نیز بر روی پروژه هایی در لبنان, توکیو و آفریقای جنوبی کار می کنند. همچنین تصاویر مراحل آخر پروژه کلیسایی که نمایی به شکل یک صلیب دارد را منتشر کردند. زمان نشان خواهد داد كه ساخت و سازهايی شبيه به پروژه Casa Brutale و سازه هایی بر روی لبه صخره بهترین راه حل برای زمانی است که فضایی وجود ندارد و زمین از ساخت و ساز اشباع شده است.
مشتريان و افراد عادي توانايي و قدرت بيشتري در معماري نسبت به قبل بدست آورده اند. معماری وایرال در مورد معمار نیست، بلکه در درجه اول در مورد مشتریان، که به نظر می رسد که پتانسیل توده معماری را به رسمیت شناخته اند و به عنوان یک ابزار بازاریابی از آن استفاده می کنند. این موضوع مانند کنگره جهانی موبایل 2016، به عنوان تبلیغاتی برای یک رویداد و یا موسسه به کار می رود، و هر کس بخواهد می تواند با برنامه های مانند Snapchat یک وایرال بسازد، و به مردم اجازه داده شده تا از خانه های خود فیلم بسازند برای اینکه دیگران بتوانند مشاهده کنند.
معماری وایرال چگونه ایجاد می شود؟
دقيقا چيزي كه باعث شد پروژه casa brutale پديده اي وايرال شود چه بود؟
پاسخ سوال در نحوه استفاده مردم از اينترنت نهفته است: به عنوان الگوهاي رفتاري وايرال، رفتن از صفحات وب به pinterest boards و اينستاگرام است و پروژه پيچيده را تبديل ميكند به تصويري پررنگ هرچند محتواي بسيار ديگري موجود است ولي تصوير اصلي فقط شانس، توجه و ديده شدن توسط بيننده است. با توجه و دقت بيشتر ٥ دليل واضح يافت ميشود كه چرا casa brutale در مواردی كه ديگران شكست خوردند موفق شد.
زمانیکه ArchDaily مقاله "زندگی در خانه CASA Brutale بر لبه صخره توسط شرکت معماری OPA "را در ماه July سال گذشته منتشر کرد، انتظار می رفت که مطلب محبوبی در سایت باشد اما مورد توجه تعداد کمی از خوانندگان قرار گرفت و انتظار نمی رفت موقعيتی در بين 10 مقالات برتر سايت در سال 2015 پیدا کند، اتفاقی که بعد از آن افتاد و باعث حیرت شد، در پایان هفته این پروژه توسط حیطه ای از رسانه های خبری غیر معماری اعم از Yahoo,CNBC ,CNET،Slate منتشر شد و به طور معمول با یک تیتر اغراق آمیز " خانه ای وحشت آور و به معنای واقعی کلمه زیبا که در دل صخره ساخته شده" همراه بود؛ در واقع براي چند روز كوتاه ممكن نبود محيط ها و سايت های بكر اينترنت را بدون رويت تصويری از پروژه ملاحظه نمود. اما با وجود این کشش عظیم، با ویژگی های به ظاهر غیر ممکن این پروژه که در دل صخره واقع شده و با استخر کف شیشه ای طراحی شده، به صورت یک مقاله معماری باقی ماند. اما در حال حاضر این پروژه خانه ای است فوق العاده که یک مشتری تمایل به ساخت ساز آن و شکافتن زمین دارد.
چطور اين اتفاق افتاد و چقدر طول كشيد این پروژه به عنوان ساخت و ساز در زندگي واقعي به يك احساس وايرال (محبوب و دوست داشتني) تبدیل شود.
پروژه CASA Brutal مانند خانه Casa Malaparte نویسنده ایتالیایی که در دماغه صخرهای در جزیره کاپری و بر لبه صخره قرار گرفته است و به عنوان ادای احترام از سبک معماری بروتالیست (سبکی که در آن ساختمانها کلآ با بتن زبره و بدون روکش و دیگر عناصر کاربردی و به عبارتی عـریـان و عاری از زینت اجرا میشوند) پیروی کرده است. با توجه به گفته طراحان این پروژه عـریـان، در عین سادگی و هماهنگی با معماری معاصر طراحی شده و هدف شرکت OPA و شريك سرمايه گذار او Laertis-Antonios Ando Vassiliou این بوده که پروژه CASA Brutal را از آغازی برای تبديل شدن به يك پروژه وايرال طراحی کنند. کل طراحی پروژه تقریبا 4 ماه (مارس تا ژوئیه 2015) طول کشیده که طراحان می خواستند از هر راه ممكن به وسيله نشان دادن پلت فرم پروژه و نمايش كامل زيبايي شناسي و فلسفه طراحي احساسی خوشایندی در مردم ایجاد کنند.
در این مرحله شرکت OPA تشخیص داد که برای ساخت این پروژه بر لبه صخره نیاز به استعداد های مهندسی خاصی است و به همین منظور با دفتر مرکزی Arup در لندن برای مشورت در ساخت و ساز این خانه ارتباط برقرار کردند وهمین طرح جسورانه توجه رسانه ها را به خود جلب کرد و شرکت Arup آمستردام برای همکاری با OPA در تمام مراحل کار از جمله سازه، MEP، فیزیک ساختمان و خدمات ژئوتکنیک مورد نیاز برای قرار دادن این خانه بر لبه صخره توافق کرد.
در ماه اگست، شرکت OPA از زمانی که مشتری به صورت جدی برای همکاری تماس گرفت، با استودیو فیلم های مستقل تماس گرفت تا در ساخت فیلم مستند جهانی، از مرحله ساخت پروژه Casa Brutale همکاری کنند. از زمان انتشار این پروژه، OPA ایمیل های متعددی از توسعه دهندگان، سرمایه گذاران، مشتریان بالقوه و حتی کسانی که مشتری واقعی نبودند هم دریافت کرد و همه تمایل به تحقق این پروژه داشتند، در پایان ماه اکتبر "یک ایمیل از مشتری واقعی و بلند پروازی دریافت کردند" وی برای دیدار با شرکت OPA به آمستردام آمد و تصمیم داشت همین طرح را در سایتی بر لبه کوهی در لبنان و در ارتفاع بیش از 1600 متر بسازد.
به درستي كه بدون واكنشهاي وايرال امیدی به پروژه Casa Brutale نبود. بر طبق همین موضوع چند سرمایه گذار مختلف در یونان با شرکت OPA تماس گرفتند و خواستار این شدند که تنها با معماران معروف همکاری کنند به همین دلیل شرکت OPA تصمیم به انتشار آنلاین، موضوعی گرفت که Ando Vassiliou به رسمیت شناخته است همچنین برای معماران و طرفداران دیگر منفعت داشت و چنین گفت: از آنجا که ما تا کنون در این مسیر موفق شده ایم، قطعا همکاران خود را تشویق میکنیم همین راه را دنبال کنند که رسیدن به رویای بزرگ، طراحی بزرگ، و نشر بزرگ است. ما ميدانيم كه دوران بيكاری سخت است و همچنين ميدانيم تورهای طبيعت گردی افريقا خلاقانه ترين راه برای رفع مشکل بیکاری نيست پس با دنبال كردن ايده هاي وايرال حداقل مهارت های خودتان را شفاف نموده و دوباره سازی کنید و نمونه كارهای خود را با پروژه های جالب غنی کنید. پروژه Casa Brutale منجر به موفقیت بسیاری و فرصت های جدیدی برای شرکت OPA شد، آنها برای شرکت در مسابقات دو دعوت نامه دریافت کردند همچنین موفق به دریافت جايزه براي طراحي غرفه در كنگره جهاني موبايل اروپا سال 2016 در Barcelona شدند، در حال حاضر نیز بر روی پروژه هایی در لبنان, توکیو و آفریقای جنوبی کار می کنند. همچنین تصاویر مراحل آخر پروژه کلیسایی که نمایی به شکل یک صلیب دارد را منتشر کردند. زمان نشان خواهد داد كه ساخت و سازهايی شبيه به پروژه Casa Brutale و سازه هایی بر روی لبه صخره بهترین راه حل برای زمانی است که فضایی وجود ندارد و زمین از ساخت و ساز اشباع شده است.
مشتريان و افراد عادي توانايي و قدرت بيشتري در معماري نسبت به قبل بدست آورده اند. معماری وایرال در مورد معمار نیست، بلکه در درجه اول در مورد مشتریان، که به نظر می رسد که پتانسیل توده معماری را به رسمیت شناخته اند و به عنوان یک ابزار بازاریابی از آن استفاده می کنند. این موضوع مانند کنگره جهانی موبایل 2016، به عنوان تبلیغاتی برای یک رویداد و یا موسسه به کار می رود، و هر کس بخواهد می تواند با برنامه های مانند Snapchat یک وایرال بسازد، و به مردم اجازه داده شده تا از خانه های خود فیلم بسازند برای اینکه دیگران بتوانند مشاهده کنند.
معماری وایرال چگونه ایجاد می شود؟
دقيقا چيزي كه باعث شد پروژه casa brutale پديده اي وايرال شود چه بود؟
پاسخ سوال در نحوه استفاده مردم از اينترنت نهفته است: به عنوان الگوهاي رفتاري وايرال، رفتن از صفحات وب به pinterest boards و اينستاگرام است و پروژه پيچيده را تبديل ميكند به تصويري پررنگ هرچند محتواي بسيار ديگري موجود است ولي تصوير اصلي فقط شانس، توجه و ديده شدن توسط بيننده است. با توجه و دقت بيشتر ٥ دليل واضح يافت ميشود كه چرا casa brutale در مواردی كه ديگران شكست خوردند موفق شد.