متفرقه_گردشگری مکان های تاریخی و گردشگری

  • شروع کننده موضوع ATENA_A
  • بازدیدها 5,169
  • پاسخ ها 382
  • تاریخ شروع

ATENA_A

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2018/02/17
ارسالی ها
23,992
امتیاز واکنش
29,350
امتیاز
1,104
مشخصات خارجی کاخ و باغ پیرامون آن
کاخ موزه باغچه جوق از یک بنای بزرگ ۲۵۰۰ متری که در میان یک باغ ۱۱ هکتاری قرار دارد، تشکیل شده است. وارد کاخ که می‌شویم، در همان ابتدا کالسکه‌ای پوشیده از خاک و متعلق به سردار و جایگاه سخنرانی ایشان، توجه‌مان را به خود جلب می‌کند. این جایگاه از یک تراس گچبری شده و دارای آجرهای رنگی و پلکان متصل شونده به حیاط تشکیل شده است.

39e7707e-feb0-462d-a9be-c0850f9c4ec2.jpg


حال وقت آن است که نگاهی دقیق‌تر به ساختمان باشکوه و بسیار زیبای کاخ بیندازیم. این ساختمان بنایی است که به صورت قرینه ساخته شده است. معماری نیمی از آن ایرانی و نیمی از آن خارجی است و در حقیقت معماری تلفیقی دارد. قسمت ایرانی با ظرافت و به وسیله نقوش گل و بوته و مردان دوره قاجار و قسمت فرنگی نیز با کاغذ دیواری خانه‌های روسی متعلق به قرن نوزدهم و البته نقش و نگارهای اروپایی به زیبایی هر چه تمام‌تر تزیین شده است و کاملا چشمان بیننده را به خود جلب می‌کند. در نمایی خارجی بنا، مجسمه‌های گچی وجود دارند که سردرها و نرده‌های گچی لبه بام را تزیین کرده‌اند.

4e23aee6-86a3-4467-b959-efbef775bc58.jpg


بخشی از باغ در پیرامون کاخ دارای یک طرح منظم و محصور بوده و با نرده‌های چدنی از سایر قسمت‌های باغ جدا می‌شود. در قسمت غربی کاخ باغچه جوق، حوض بیضی شکلی دیده می‌شود و در بخش‌هایی از باغ نیز نشانه‌هایی از کف‌سازی سنگی به چشم می‌خورد. همچنین استخر بزرگی در باغ وجود دارد که جوی آبی از آن سرچشمه می‌گیرد و به سمت بخش‌های مختلف باغ جریان می‌یابد و منظره دل‌انگیزی نیز دارد.

6715c50b-1675-4b9d-87e9-f6e84f2997ab.jpg


مشخصات داخلی کاخ
وارد این بنای زیبا می‌شویم. در طبقه اول آن سالن ناهارخوری را می‌بینیم که اتاق سبز نیز نامیده می‌شود. نکته جالب، سقف این سالن است که در نیمی از آن می‌توانید نقاشی‌های مربوط به سفره ایرانی و مردان ایرانی را تماشا کنید و در نیمه دیگر، غذاهای اروپایی و مردان و زنان فرنگی به زیبایی تصویر شده‌اند.

بخش دیگری از بنا که به سالن ناهارخوری نیز متصل است، سالن انتظار و محل پذیرش ملاقات‌های رسمی است. بدون شک یکی از زیباترین بخش‌های داخلی این کاخ، حوضخانه یا تالار آیینه آن است که در واقع محل برگزاری مراسم‌ها و جشن‌های مختلف بوده است. این بخش با آیینه کاری‌های موجود در دیوارها که تصویر شما را انعکاس خواهد داد و فواره آب واقع در وسط آن که صدای دلنشین آب آن گوش‌ها را نوازش می‌دهد، طراحی بسیار چشم‌نواز و هنرمندانه‌ای را دارد.
 
  • پیشنهادات
  • ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    مقاله‌های مرتبط:
    • شهر سوخته ؛ منطقه ای اسرار آمیز در سیستان و بلوچستان با بیش از ۵۰۰۰ هزار سال قدمت
    • شهر سوخته؛ کهن شهر اسرار آمیز ایران ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو
    • شهر سوخته ؛ اکتشاف‌ های این شهر باستانی تاریخ را بازنویسی کرد
    شهر سوخته قرن‌ها است در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان آرام گرفته است. شهری باشکوه که اگرچه امروز اطرافش را بیابانی خشک احاطه کرده، اما روزگاری دور، دشتی پربرکت در اطرافش داشت. اینجا بزرگ‌ترین شهر در شرق فلات ایران در دوره مفرغ است که نقش مهمی در توسعه فرهنگی ایران باستان داشته است. شهر سوخته که یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای دوره باستان محسوب می‌شود، در فاصله سال‌های سه هزار و دویست قبل از میلاد تا سال‌های دوهزار قبل از میلاد شلوغ و پرجمعیت بود. در واقع ارزش این محوطه باستانی در منحصر به فرد بودن بعضی از یافته‌های آن است که تاکنون در دیگر محوطه‌های باستانی جهان به دست نیامده است؛ مثل آثار کهن جراحی جمجمه، چشم مصنوعی، بازی فکری و نخستین انیمیشن جهان، نمونه‌های معرق‌کاری و ظروف سنگ مرمری، این محوطه اوایل قرن بیستم کشف شد و کاوش‌ها در آن همچنان ادامه دارد.

    a3e2eda4-6f02-408b-9d29-2da71795e80d.jpg


    چندین سال پیش در جریان کاوش‌های باستانی شهر سوخته، از سرپرست کاوش‌های شهر سوخته پیغام رسید كه در یكی از گورها شیء عجیبی پیدا شده است. این خبر، شروع یكى از مهم‌ترین تحقیقات باستان‌شناسی در شهر سوخته بود. آن زمان هیچ‌کس نمی‌دانست مهم‌ترین یافته این تمدن سر از خاک بیرون آورده است. ماجراى كشف این شیء از آنجایى آغاز شد كه گروه حفاری، مشغول كاوش در ترانشه‌اى باستانی (محلی به ابعاد ۱۰ متر در ۱۰ متر) بود. در مرز این گمانه با زمین‌های اطراف، بقایای گوری پیدا شده بود كه بیش از نیمی از آن، خارج از محدوده حفاری بود و گروه برای كامل كردن كاوش مجبور بودند تا كمی خارج از محدوده ترانشه را هم بكاوند. حفاری ادامه داشت و همه چیز به صورت طبیعی پیش می‌رفت كه ناگهان در خلال تمیز کردن اسكلت داخل گور، شی‌ای مشاهده شد كه در كاسه چشم چپ اسكلت قرار داشت.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    مقاله‌های مرتبط:
    • حقایق جالب در مورد رشت
    • دیدنی‌های رشت، شهر سبز (قسمت اول)
    شهر رشت به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و اقلیم خاص از گذشته‌های دور مورد توجه کشورهای شمالی همسایه ایران بود. از طرفی به این دلیل که رشت بر سر راه‌های تجاری شمال ایران قرار داشت، این شهر محل تردد بسیاری از تجار اروپایی، بویژه تجار روسی بود. این موقعیت جغرافیایی سبب می‌شد که رشت همواره مورد تردد اروپایی‌ها یا به قولی فرنگیون عصر قاجار و مشروطه قرار گیرد. واضح است که چنین شرایطی بر اوضاع اجتماعی، شکل ظاهری و سبک شهرسازی و معماری شهر نیز می‌توانست تاثیر بگذارد. این روابط نمی‌توانست یکطرفه باشد، رفت و آمدهای اروپایی‌ها سبب می‌شد که بسیاری از اهالی رشت که دارای تمول بودند و هم برخی از تجار یا کسانی که برای تحصیل به کشورهای همسایه رفت و آمد می‌کردند، با فرهنگ کشورهای همسایه رشت آشنا شوند. به این صورت رشت کانونی برای رشد تفکرات نو و متجدد شد.

    e42cd073-7194-4ed3-b103-f1f15370b828.jpg


    در دوره مشروطه رشت به سمت نو شدن قدم برداشت. با تصویب قانون بلدیه در سال ۱۲۸۶ شمسی، رشت نیز جزو اولین بلدیه‌ها به‌شمار رفت و بنای کاخ در همان سال به دستور میرزاخلیل و اداره بلدیه رشت، در غرب میدان شهرداری در دستور ساخت قرار گرفت، اما بلافاصله ساخته نشد. حاجی میرزا خلیل که از مشروطه‌خواهان معروف بود، مأمور تأسیس بلدیه (شهرداری) شد و انجمنی به ریاست حاجی میرزا یوسف خان و عضویت سید مهدی رئیس الواعظین، ناصر التجار، میر احمد امام، حاجی میرزا ابوطالب و میر منصور هدی به نام «انجمن بلدیه» به او کمک فکری می‌کردند. سال‌ها طول کشید تا ساخت کاخ شروع شد. قبل از ساخت بنای کاخ در میدان شهرداری، اداره بلدیه رشت در محل ساختمان خوشتاریا قرار داشت و سپس به این مکان انتقال یافت.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    کاخ شهرداری رشت در مجموعه‌ای از ساختمان‌های عمومی شامل موزه پست و هتل ایران که از معماری ویژه‌ای برخوردار هستند، قرار گرفته که معروف به مجموعه میدان شهرداری رشت است و نماد شهر رشت محسوب می‌شود. گفته شده که شروع ساخت کاخ در سال ۱۳۰۲ شمسی آغاز شد و تا سال ۱۳۰۵، یعنی اوایل کار حکومت رضا شاه پایان یافت و در این سال به عنوان ساختمان بلدیه شهر رشت شروع به کار کرد. سه سال بعد ساعت مخصوص ساختمان که در آن دوره نماد تجدد و زمان شناسی محسوب می‌شد در جای خود کار گذاشته شد. در آن زمان در برخی دیگر از شهرهای ایران نیز برج ساعت ساخته شده بود که از جمله آن‌ها می‌توان به تبریز و ساری اشاره کرد. زنگ این ساعت در حال حاضر در هر ساعت، به تعداد همان ساعت به صدا در می‌آید و ساکنان شهر را از زمان روز آگاه می‌کند.

    af8e9f09-d558-434f-8dc7-87620a7f17d3.jpg


    سبک معماری ساختمان، به شیوه معماری روسی است. دقیق شدن در سبک معماری کاخ و مقایسه آن با ساختمان‌هایی که در روسیه ساخته شده‌اند، چنین چیزی را کاملا مشهود نشان می‌دهد. معمار بنا یک فرد روسی با نام سردارف است که طرح بنا را براساس الهام از معماری جدید سن پترزبورگ انتخاب کرده و با استفاده از معماران ایرانی ساکن رشت، شروع به ساخت بنا کرد. مهندسین کاخ از بین مهندسان آلمانی-ارمنی انتخاب شده بودند.

    این کاخ در حدود ۲۴ متر ارتفاع دارد و برج آن که در گذشته معمولا برای دیده‌بانی از آن استفاده می‌شد، بر شهر رشت مسلط است و بیش از نیمی از شهر رشت را در چشم‌انداز خود نظاره می‌کند. روبرت واهانیان این سبک معماری در ساختمان شهرداری رشت را در شکوفایی فرهنگ رنسانس و برگرفته از دوره حاکمیت نظامیان می‌داند. چراکه در آن زمان، شهر رشت بعد از شکست نهضت جنگل توسط نیروهای قزاق، قبل از ساختن عمارت شهرداری اداره شهر به مدت دو سال به دست نیروهای نظامی افتاد. یعنی از سال ۱۳۰۳ تا ۱۳۰۵ حکومت شهر رشت در دست نظامیان بوده است.

    c9cff64d-522b-45d6-aefa-7509061107a2.jpg


    زمین کاخ، پیش از ساخت، یک تپه بود که قبر یک سید در آن تپه بود. بعد از ساخت بنا، قبر سید تخریب شد و به تبع آن برخی ساختمان هایی که در مسیر نقشه ساخت عمارت بودند نیز تخریب شدند. به دلیل غلبه مذهب بر تجدد، این حرکت نیز برای مردم ساکن رشت قابل هضم نبود و منجر به شکل‌گیری اعتراضاتی شد که با تعویض حاکم رشت و جایگزینی فضل‌الله زاهدی و انتقال قبر به محوطه ساختمان، اعتراض مردم نیز فروکش کرد. در روزهایی که ساختمان شهرداری اداره بلدیه را به عهده داشت، هر روز صبح اجرای موزیک زنده و ارکستر شهرداری رشت روبروی درب شهرداری برگزار می‌شد که امروزه نیز جایگاه مخصوص این گروه در داخل محوطه مشخص است و از آن زمان به یادگار مانده است و گردشگران در بازدید از ساختمان شهرداری می‌توانند از آن نیز دیدن کنند.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    لـ*ـذت قدم زدن در زمین‌های پفكی كنار تالاب، كویرنوردی در تلماسه‌‌هایی به وسعت ۱۷ هزار هکتار یا قایقرانی در مصب و دلتای زاینده‌رود یا دیدن آثار تاریخی‌ای چون مسجد جامع دوره تیموریان، خانه میرمیران با سقف زیبای گچی، رباط عباسی، امامزاده شاه زین‌العابدین در ورزنه، شهری با جمعیت هزار نفر و با مساحتی حدود ۲۳۰۰ كیلومترمربع در ۱۱۰ كیلومتری جنوب شرقی اصفهان كنار هم گرد آمده‌اند؛ شهری كوچک اما با طبیعتی بی‌نظیر، جذاب و متنوع و شرایط زیستی- اقلیمی خارق‌العاده. خاطره دیدن كبوترخانه، لـ*ـذت گفت‌وگو با مردمان سفیدپوش و صدها جاذبه گردشگری دیگر را تنها در شهر فرشتگان تجربه خواهید كرد؛ شهری كه همه خیابان‌های آن به زاینده‌‌رود راه دارد. در بدو ورود، هم‌نشینی بناهای خشتی و آجری و سفیدی چادر زنان هنرمند آن، به دل هر بازدیدکننده‌ای می‌نشیند.

    a2c4fc59-fb35-4cec-b4ec-3c79ee46d92a.jpg


    خبرگزاری مهر

    شهر ورزنه از لحاظ جغرافیای در جنوب غربی شهرستان نائین، شرق استان اصفهان، غرب تالاب گاوخونی و خط مرزی استان یزد قرار دارد. مردان این شهر بیشتر كشاورز هستند و زنان آن به پارچه‌بافی و قالیبافی مشغول هستند.

    انتخاب مسیر با شما است؛ اصفهان یا نائین. برای گشت و گذار در شهر اصفهان شاید چند روزی وقت لازم باشد، اما اگر مبدأ حركت تهران باشد، گذشتن از نائین، هم مسیر را برایتان كوتاه می‌کند و هم امكان دیدن شهری با جاذبه‌های توریستی‌ای چون مسجد جامع، خانه پیرنیا (موزه مردم شناسی) و بافت قدیمی شهر نائین را در یک نیمروز فراهم می‌کند؛ چرا که تمام این اماكن در یک جا جمع‌اند.

    با اتومبیل شخصی یك ساعت از نائین تا ورودی اصلی شهر ورزنه و رسیدن به آخرین پل تاریخی زاینده‌رود راه است. درباره اینکه پل تاریخی ورزنه دقیقا در چه زمانی ساخته شده، اطلاع دقیقی در دست نیست؛ عده‌ای آن را متعلق به زمان سلجوقیان و برخی هم متعلق به دروه صفویهمی‌دانند. این پل که در لیست آثار ملی قرار دارد از سنگ، آجر و ساروج ساخته شده و ۶ متر ارتفاع، ۷۰ متر طول و ۷ متر عرض دارد.

    3efd65f2-5048-4f4e-ade8-a711728551ca.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    در ایام نوروز كلیه مدارس ورزنه برای پذیرایی از مهمانان آماده‌اند. كافی است با آموزش و پرورش شهر ورزنه تماس گرفته تا آدرس دقیق هر یک از آن‌ها را در اختیارتان قرار دهند.

    می‌توانید در مهمان پذیر یا یک رستوران محلی طعم غذاهای سنتی ورزنه مثل گداخته، هفت مغز، نان جوش، ماستینه، كمه شوربا، كوفته پیازی و گزری را هم بچشید.

    اگر عدسی و نان کنجد دار محلی ورزنه را نوش جان كردید و آماده‌اید، بد نیست گشتی در شهر بزنید. شهر ورزنه كوچک است و باور دیدن این همه آثار تاریخی در آن دشوار است. مسجد جامع ورزنه شاخص‌ترین اثر تاریخی ورزنه و در قلب شهر با کاشی‌كاری‌های منحصر به فردش قرار دارد. دور تا دور هلال محراب با خط ثلث و آیاتی از سوره آل‌عمران تزیین شده است. مناره جلوی مسجد با ارتفاعی حدود ۲۰ متر، دارای راه‌پله آجری مارپیچی است كه دسترسی به قسمت بالای مناره را آسان كرده است. از این ارتفاع تمام شهر ورزنه قابل رویت است.

    3f289cb7-2f36-4684-880f-db6e485d77e5.jpg


    persistour

    دیدن خانه میرمیران، آب‌انبارهای صفوی، موزه مردم‌شناسی، تنها آهنگری سنتی ورزنه و مسجد تك‌مناره متعلق به عصر تیموری همه و همه در كنار مردمان سفیدپوش با گویش پهلوی ساسانی (در اصطلاح محلی زردشتی) لذتی است وصف‌ناپذیر كه تنها در یک نیمروز می‌توانید آن را تجربه كنید.

    داشتن یک راهنمای مطلع و مطمئن بومی این امكان را برایتان فراهم می‌کند كه سری هم به خانه زنان هنرمند ورزنه بزنید تا علاوه بر خرید پارچه‌های زیبای دستباف برای سوغات، از نزدیک با هنر پارچه‌بافی سنتی هم آشنا شوید.

    از صنایع دستی ورزنه می‌توان به کاربافی و سفره‌بافی اشاره کرد. کاربافی هنری است که از دوره تیموریان وجود داشته و زمانی در شهر ورزنه رونق قابل توجهی داشته است، اما با ورود پارچه‌های صنعتی این هنر زیبا در حال فراموشی است.

    از کار بافته‌شده در ورزنه به‌عنوان سفره نان یا بقچه جهاز عروس، بقچه حمامی، چادر سفید، کفن و چادرشب استفاده می‌شود. در حال حاضر، در این منطقه شانزده کارگاه نیمه‌فعال خانگی بافت کار وجود دارد که بافندگان آن همگی زنان مسن هستند. کار ورزنه درصورت نقشدار بودن، بیش از پنج رنگ ندارد و با نخ پنبه‌ای مرسریزه و آهارخورده با چربی حاصل از مغز گوسفند بافته می‌شود.







    435d5e03-be49-4d43-89aa-b3a6be78dd79.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    مقاله‌های مرتبط:
    • تبریز در یک نگاه
    • سوغات تبریز چیست؟
    تبریز در طول تاریخ خود با فراز و فرودهای بسیاری روبه‌رو بوده‌ است. این شهر در دوره قاجار به شکوفایی رسید؛ به‌ طوریکه در این دوره به‌عنوان مهم‌ترین و پیشروترین شهر ایران شناخته می‌شد. شهر تبریز به عنوان مرکز ولایت‌ عهدنشین عصر قاجار و دومین شهر پررونق کشور، از لحاظ داشتن خانه‌های قدیمی‌، درخور توجه است. حدود ۳۰۰ خانه قدیمی ارزشمند در شهر تبریز وجود دارد، خانه‌ بهنام یکی از این خانه‌هاست که با لقب زیباترین از دیگر خانه‌های قدیمی مشابه‌اش متمایز می‌شود.

    615bcd93-a6f7-441f-8a46-ad2c374b8b57.jpg


    خانه بهنام یا بهنام گنجه‌ای یا قدکی بنایی مربوط به سال‌های پایانی دوران زندیان و سال‌های آغازین دوران قاجار است.خانه بهنام یکی از ساختمان‌های تاریخی شهر تبریز است که به عنوان یک خانه مسکونی ساخته شده است. اکنون بخش اداری دانشگاه هنر اسلامی تبریز در این خانه مستقر است. در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار، این خانه نوسازی و با نقاشی‌هایی تزیین شد. در بازسازی اخیر این خانه، تاکنون چند نگارگری ایرانی فرسکو کشف شده است که هم اکنون در حال تعمیر شدن توسط متخصصان هستند.

    مانند بسیاری از خانه‌های قدیمی ایرانی، این خانه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است و شامل یک ساختمان اصلی، بعنوان ساختمان قشلاقی و یک ساختمان کوچک بعنوان ساختمان ییلاقی است. ورودی این ساختمان از کوچه مشیردفتر و از طریق دالانی در پشت خانه قدکی صورت می‌پذیرفته است. از سردر به هشتی و از هشتی به حیاط باغچــه وارد می شود. طنبی بزرگ شرقی- غربی است. پنجره های اروسی آن با شیشه های رنگی به شمال و جنوب باز می شود. ایوان ستوندار در جنوب طنبی رفیع و بلند است. ارتفاع ستونهای ایوان شمالی معادل ارتفاع طنبی است. اتاق‌های گوشوار در طرفین طنبی قرار گرفته است.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    بیرونی آن شامل طنبی (هفت دری)، کله‌ای و اتاق است که در ضلع شمالی حیاط شکل گرفته‌اند. در طنبی ارسی دار آن که درای ایوان ستون‌دار با تزیینات گچی است، نقاشی‌های بسیار زیبایی بر دیواره‌ها و سقف‌ها نقش بسته است. تزیینات و نقاشی‌های موجود در طاقچه‌ها، شومینه طنبی و اتاق‌های جنبی نیز چشمگیر است. در ضلع جنوبی بیرونی نیز فضاهایی شامل تراس تابستانی با ستون‌ها، سرستون‌های گچی مقرنس کاری و نیز فضای ورودی و چند اتاق دیگر دیده می‌شود.

    زیر اتاق طنبی حوضخانه است. سقف حوضخانه گنبد با کادربندی آجری و با سکوهای جانبی و حوض سنگی دارای جلوه خاصی است. تناسبات معماری، وسعت ساختمان و تنوع طاق‌ها و گنبدها در سقف زیرزمین‌ جالب توجه است. علاوه بر تناسبات کلیه اندام‌های بنا که چشمگیر است، نمای ساختمان دارای انواع طرح‌های آجرکاری است. ظرافت اروسی‌ها، آیینه کاری و گچ‌بری سقف ایوان و تنوع کاربندی‌های آجری، آرایش حوض و باغچه و رف‌بندی اتاق‌ها با کیفیت عالی است.

    2c0cd64f-d390-4d8b-97d6-ead06e09478c.jpg


    در ضلع شرقی و غربی، حیاط بیرونی به دیواره‌هایی که دارای طاق نما هستند، محدود است. اندرونی خانه در شمالی‌ترین بخش ساختمان قرار گرفته که طرفین آن را اتاق‌هایی در قسمت شرق و غرب و مشرف به حیاط اندرونی تشکیل داده‌اند. پشت‌بام اتاق‌های اندرونی به صورت مهتابی استفاده می‌شود. این بخش ساختمان دارای زیر زمین نیز است که اتاق‌های زیر طنبی برای نشیمن تابستانی و دیگر اتاق‌ها به صورت انباری و مطبخ در آن، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

    ایوان جنوبی برای نشیمن تابستان و ایوان شمالی دارای ستون‌های چوبی گچ‌اندود با سرستون‌های گچبری شده است. پیشانی ساختمان دارای گچبری و طاق نماهای طرفین ایوان جنوبی مقرنس‌کاری است. در بنای قسمت غربی که تخریب شده اصطبل، مطبخ و توالت قرار داشته است. مساحت اعیانی این ساختمان ۸۴۰ متر مربع و مساحت عرضه آن ۹۰۰ متر مربع است و منظره بیرونی آن به دلیل گچبری‌های هنرمندانه، نمای آجری سرخ‌گون و حوض آسمانی‌ رنگ در وسط حیاط، خیره کننده است.

    بازدید از این مجموعه در روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ الی ۱۴ و ۱۶ الی ۱۸ امکان پذیر است. این اثر در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۵۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    مقاله‌های مرتبط:
    • مسجد جامع ساوه؛ موزه ای کم نظیر از سه دوره ی مختلف تاریخی
    • مسجد جامع تبریز؛ عمارتی کهن از حکومت سلجوقیان
    • مسجد جامع بوکان، مسجدی بدون گنبد و مناره
    شهرستان نی‌ریز با سابقه تاریخی در استان فارس، دارای آثاری باارزش و مورد توجه از زمان‌های مختلف تاریخی به‌خصوص ساختمان‌های مذهبی از قرن‌های نخستین ورود اسلام به ایران است. مسجد جامع نی‌ریز ازجمله این بناهای با ارزش است که یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران محسوب می‌شود. این مسجد با الهام از معماری ساسانی و نقشه‌ای تک ایوانی درست شده و در طول زمان‌های گوناگون، قسمت‌هایی به آن اضافه شده و مرمت‌هایی در آن به عمل آمده و در ردیف آثار برجسته از سیر تکامل هنر و تزئینات معماری ایران قرار گرفته است.

    یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران و به اعتقاد بعضی از آتشکده‌های زرتشتیان مسجد جامع کبیر نی‌ریز است که در دوره اسلامی به مسجد تبدیل شده است. ایوان‌های باقی مانده از این مسجد به سبک معماری دوره ساسانی احداث شده است.

    4d0a8790-749f-499a-b573-eb449ecf6ae1.jpg


    ایوان اصلی این مسجد در سال ۳۴۰ هجری قمری (با توجه به نوشته مقدسی، تاریخ‌نگار سده چهارم هجری) درست شده است. ساختمان و محوطه مسجد در بازسازی‌های سال‌های ۳۶۳، ۴۶۰ و ۵۶۰ هجری قمری توسعه یافته و ایوان کوچک‌تری روبروی ایوان اصلی ساخته شد.

    سال ۳۶۳ هجری قمری تاریخ محراب و کهن‌ترین تاریخى است که در این مسجد باقی مانده است. ولی به احتمال قوی بناى مسجد به قبل از این تاریخ باز مى‌‌‌‌گردد. تاریخ‌‌‌‌هاى دیگرى نیز در آن مشاهده مى‌‌‌‌شود که نشان از مرمت، بازسازى و اتصال بناهاى جدید در زمان‌های گوناگون دارد.

    گدار معمارى مسجد از نوع معمارى زمان ساسانیان است که تا قرن‌هاى نخستین اسلامى هنوز رایج بوده است.

    829c7199-ff1f-443c-96a9-151a29d088c9.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    تک ایوان اصلی مسجد یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این مسجد است که می‌توان آن را نخستین مسجد تک ایوانی دانست که در شیوه خراسانی ساخته شده است. البته این ایوان در قدیم از بخش اصلی مسجد محسوب می‌شده و بعدها ایوان دیگری به آن اضافه شده است. این ایوان به شکل ناودان ممتدی رو به قبله است که انتهای جنوبی آن کاملا بسته شده و محراب در آن قرار دارد. ساخت ایوان به دوره پیش از عصرسلجوقی برمی‌گردد و به گفته‌ای با بهره‌گیری از معماری ساسانی بنا شده است.

    ساخت این ایوان در کتاب «آثار ایران»، اثر «اندره گدار»، متعلق به اواسط قرن چهارم هجری نوشته شده است. همچنین «محمد بن احمد شمس‌الدین المقدسی» در کتاب «احسن التقاسیم فی معرفة الاقالیم» در نیمه اول سده چهارم هجرى قمرى انتهای معرفى نی‌ریز از مسجدى در کنار بازار یاد کرده و گفته است:

    و نیریز کبیره الجامع الى جانب السوق ...».

    احتمالا مقصود از «جامع کبیر» مسجد جامع کبیر کنونى است.

    تک ایوان اصلی مسجد یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این مسجد است که می‌توان آن را نخستین مسجد تک ایوانی دانست
    پنج طاق‌نمای گود در گذشته روی هر کدام از ضلع‌های جانبی این ایوان ساخته شده که اکنون این شکل از بین رفته و قسمت‌هایی سیاه رنگ (یعنی قدیمی) که پایه‌های پشتیبان بنا است، پشت تکیه‌گاه‌های ایوان قرار دارد.

    این مسجد جدا از اصل ساختار اولیه خود، در طی قرن‌ها تغییرات اندکی کرده و خانه‌ها،مناره، ایوان روبه رو و غیره به آن اضافه شده است، اما اصل بنا را به آسانی می‌توان جدا کرد.

    a74136e3-efc2-42d1-adf1-2fff4e1370ba.jpg


    ضلع شمالی ایوان کاملا باز بوده و حیاط مسجد روبه‌روی آن قرار دارد. اضلاع شرقی و غربی این ایوان به‌وسیله پنج طاق محرابی شکل که پرعمق هستند، از هر سمت متصل به شبستان‌های مسجد هستند.

    c9eff861-6aa2-477d-823f-15d019b1c6d4.jpg


    محرابی زیبا و هنرمندانه به شیوه محراب الجایتو و با گچبری برجسته از نقوش هندسی و گل و گیاه و آیاتی از قرآن مجید در ایوان اصلی بنا درست شده و کتیبه‌ای از نام معصومین در حاشیه محراب قرار دارد.

    163cac58-6e1e-4a8d-ac49-6d79096d7ad4.jpg
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا