روشهای گوناگونی برای ایجاد بیوزنی بدون خروج از جوّ زمین وجود دارد. یکی از روشهای کارآمد کاهش وزن، استفاده از پروازهای گرانش صفر است. در این نوع پروازها، شرایط بیوزنی با استفاده از هواپیما و طی مانورهای سهمی شکل ویژهای حاصل میشود. پیش از پرواز، تغییرات لازم در فضای داخلی هواپیما را جهت انجام مناسب آزمایشها اعمال میکنند. پروازهای گرانش صفر با توجه به هزینه، مدت زمان ایجاد شرایط بیوزنی در هر مانور، امکان انجام انواع آزمایشها و دیگر ویژگیهای منحصربهفرد، روش بسیار مؤثری برای ایجاد بیوزنی محسوب میشوند؛ بهویژه که با استفاده از آنها، حتی افراد عادی نیز میتوانند شرایط بیوزنی را تجربه کنند.
اگر شما در یک مسیر منحنی در صفحهای عمودی سفر کنید، هنگامی که در قسمت بالای منحنی قرار دارید لزوماً یک شتاب رو به پایین وجود دارد. حال شرایط بیوزنی زمانی اتفاق میافتد که شتاب رو به پایین وارد بر شما با شتاب گرانشی زمین برابر گردد.
این نوع از بیوزنی با انجام مانورهای آکروباتیک توسط خلبانهایی آموزش دیده بر روی مسیرهای سهمی شکل انجام میگیرد که تا حالا شبیه سازی نشدهاند. مسافران این پرواز بیوزنی واقعی را تجربه میکنند.
قبل از شروع مسیر سهمی، هواپیما در سطح افقی در ارتفاع ۷۲۰۰ متری پرواز میکند. سپس خلبانان شروع به بالا بردن هواپیما با زاویه ۴۵ درجه نسبت به سطح افقی تا ارتفاع ۹۶۰۰ متری میکنند. در طی این تغییر ارتفاع مسافران شتاب ۱.۸برابر شتاب گرانش زمین را حس میکنند. سپس هواپیما با ارتفاع کم کردن بخش گرانش صفر سهمی را ایجاد میکند. در نتیجه برای 20 تا 30 ثانیه تمام اجسام درون هواپیما بیوزن میشوند. سپس بهآرامی هواپیما به حالت افقی در میآید. این مانور 12 تا 15 بار تکرار میگردد که در هر بار حدود 10 مایل از حریم هوایی را اشغال میکند.
علاوه بر دستیابی به گرانش صفر، هواپیما بر روی سهمی طراحی شده برای ارائه گرانش ماه (یک ششم وزن) و گرانش مریخ (یک سوم وزن) پرواز میکند که با پرواز بر کمان بزرگی در قسمت بالای سهمی انجام میگیرد.
اگر شما در یک مسیر منحنی در صفحهای عمودی سفر کنید، هنگامی که در قسمت بالای منحنی قرار دارید لزوماً یک شتاب رو به پایین وجود دارد. حال شرایط بیوزنی زمانی اتفاق میافتد که شتاب رو به پایین وارد بر شما با شتاب گرانشی زمین برابر گردد.
این نوع از بیوزنی با انجام مانورهای آکروباتیک توسط خلبانهایی آموزش دیده بر روی مسیرهای سهمی شکل انجام میگیرد که تا حالا شبیه سازی نشدهاند. مسافران این پرواز بیوزنی واقعی را تجربه میکنند.
قبل از شروع مسیر سهمی، هواپیما در سطح افقی در ارتفاع ۷۲۰۰ متری پرواز میکند. سپس خلبانان شروع به بالا بردن هواپیما با زاویه ۴۵ درجه نسبت به سطح افقی تا ارتفاع ۹۶۰۰ متری میکنند. در طی این تغییر ارتفاع مسافران شتاب ۱.۸برابر شتاب گرانش زمین را حس میکنند. سپس هواپیما با ارتفاع کم کردن بخش گرانش صفر سهمی را ایجاد میکند. در نتیجه برای 20 تا 30 ثانیه تمام اجسام درون هواپیما بیوزن میشوند. سپس بهآرامی هواپیما به حالت افقی در میآید. این مانور 12 تا 15 بار تکرار میگردد که در هر بار حدود 10 مایل از حریم هوایی را اشغال میکند.
علاوه بر دستیابی به گرانش صفر، هواپیما بر روی سهمی طراحی شده برای ارائه گرانش ماه (یک ششم وزن) و گرانش مریخ (یک سوم وزن) پرواز میکند که با پرواز بر کمان بزرگی در قسمت بالای سهمی انجام میگیرد.