اخبار موسیقی ایران پولی که بنیاد رودکی از بخش خصوصی می‌گیرد

  • شروع کننده موضوع Behtina
  • بازدیدها 82
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

Behtina

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2015/11/08
ارسالی ها
22,523
امتیاز واکنش
65,135
امتیاز
1,290
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)][BCOLOR=rgb(235, 235, 235)]
نشست کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران
پولی که بنیاد رودکی از بخش خصوصی می‌گیرد
نشست خبری اعضای ارکستر فیلارمونیک تهران در حالی برگزار شد که تیم اجرایی کنسرت این مجموعه موسیقیایی از شرایط اجاره سالن های تمرین در بنیاد رودکی انتقاد کردند.
[/BCOLOR]
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
به گزارش هنرنویس، آرش گوران مدیر هنری و رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در نشست خبری این مجموعه موسیقیایی که روز سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه به بهانه برگزاری کنسرت جدید در تالار وحدت تهران برگزار شد با اشاره به جزئیات این کنسرت گفت: ارکستر فیلارمونیک تهران روزهای سوم و چهارم خرداد ماه تازه ترین کنسرت خود را در تالار وحدت تهران برگزار می کند. در این کنسرت پدرام فریوسفی سولیست ویولن ارکستر است. از سوی دیگر السیو پیانلی نوازنده ویولنسل ایتالیایی هم در اجرای پیش رو ارکستر را همراهی خواهد کرد. «چهار فصل» با آهنگسازی آستور پیاتزولای آرژانتینی که از سوی آهنگساز صاحب نام روس لئونید دسیاتنیکف بازآفرینی شده اولین اثری است که ارکستر فیلارمونیک تهران در اجرای پیش رو آن را روی صحنه می برد. در بخش دوم کنسرت هم «سمفونی برای ارکستر زهی» با آهنگسازی فکرت امیراف آهنگساز اهل کشور آذربایجان اجرا خواهد شد. امیراف این اثر را در یادبود نظامی گنجوی نوشته است.
ما توقعی نداریم ، فقط خواهان رعایت استانداردیم
رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در ادامه این نشست خبری با اشاره به حاشیه هایی که همواره در برگزاری کنسرت مجموعه های خصوصی به وجود می آید، تصریح کرد: به هر حال وقتی ما از واژه فیلارمونیک صحبت می کنیم، قطعاً هماهنگی نظم در اولویت این تعریف قرار می گیرد. ضمن اینکه این ارکسترها مستقیماً در کنار این نظم و هماهنگی، توسط مردم حمایت می شوند یعنی چه آنهایی که بلیت می خرند و به تماشای کنسرت می نشینند و چه کسانی که در این عرصه سرمایه گذاری می کنند از درون مردم وارد فضا می شوند. ما معتقدیم بحث اسپانسر خصوصی بسیار مهم است اما در خارج از کشور به ویژه در کشوری نظیری آلمان ماجرا به گونه ای است که مردم از ارکسترها حمایت می کنند تا از بین نرود. حتی در بروشورهای این ارکسترها می توانیم ببینیم که اصلاً اسمی از حامی مالی پروژه ها وجود ندارد؛ موضوعی که متاسفانه در کشور ما کمتر دیده می شود.
وی گفت: پروسه های اداری پیش از کنسرت ها همواره یکی از چالش برانگیزترین مواردی بوده که هنرمندان با آن مواجه بوده اند که این موضوع در فعالیت های ارکستر فیلارمونیک نیز مستثنی نیست اما ما سعی کرده ایم تا شوالیه های خوبی برای هنر باشیم تا بتوانیم هنرمان را به مردم عرضه کنیم. ما حقیقتاً توقعی از کسی نداریم، اما قائل به این هستیم که حداقل استانداردها را باید در اختیار گروه ها قرار دهند بنابراین خواسته ما از شما عزیزان رسانه ای این است که سوالات جدی خود را از مسئولان بپرسید که چرا فلان کار را انجام نداده اند زیرا اگر من صحبت کنم، توقع ایجاد می شود. به هر حال آنچه در ارکستر فیلارمونیک تهران اتفاق می افتد فقط برای مخاطب است.
حتی اجازه یک جلسه تمرین رایگان نداریم
پانیذ فریوسفی مدیر اجرایی ارکستر فیلارمونیک تهران در این نشست خبری با اشاره به تمرین‌های فشرده این مجموعه برای برگزاری کنسرت جدید بیان کرد: ما خیلی نیازی به حمایت نداریم فقط خواهان این هستیم که اگر حمایتی اتفاق نمی افتد لااقل سنگ اندازی در کار ما انجام نگیرد. به هر ترتیب ما با شرایط بسیار ویژه ای که برای انتخاب نوازندگان و حتی رپرتوار داریم باید شرایط تمرین ویژه ای نیز داشته باشیم. و با توجه به اینکه از روز جمعه این هفته نوازنده ایتالیایی نیز به مجموعه ما اضافه می شود به طور حتم شرایط تمرین نیز جدی تر خواهد شد.

یکی از عمده مشکلاتی که طی هفته های اخیر به شدت با آن درگیر بودیم کمبود سالن تمرین و هزینه های بسیار بالای اجاره از سوی نهادهای دولتی چون بنیاد فرهنگی، هنری رودکی است
وی ادامه داد: یکی از عمده مشکلاتی که طی هفته های اخیر به شدت با آن درگیر بودیم کمبود سالن تمرین و هزینه های بسیار بالای اجاره از سوی نهادهای دولتی چون بنیاد فرهنگی، هنری رودکی است که برای یک ارکستر خصوصی چون ارکستر فیلارمونیک تهران که پشتیبانی جدی ندارد، این مبلغ بسیار زیاد است. البته در دوره قبلی ریاست بنیاد رودکی ما پیش از برگزاری کنسرت، ۵ تمرین رایگان در سالن های تمرین بنیاد رودکی داشتیم اما امروز وقتی من به دفتر مدیریت مراجعه کردم با عدم موافقت رییس بنیاد برای حتی یک جلسه تمرین رایگان مواجه شدم. هم اکنون نمی دانم که چرا با ارکستر فیلارمونیک تهران که در چنین سطح بالایی قرار دارد فقط برای تست صدا همکاری می کنند.​
دولتی ها از یک قاعده مستثنی هستند
فریوسفی اظهار کرد: حضور گروه های حرفه ای موسیقی در سالن های تمرین مجهز در تمام دنیا از یک روال منطقی برخوردار است. به عبارتی آنها چند روز قبل از برگزاری کنسرت در سالن اجرای برنامه حضور پیدا می کنند تا با آن فضا آشنایی بهتری داشته باشند تا بتوانند اجرای باکیفیت تری را برای مخاطبان ارائه دهند اما متأسفم که دوستان به ما گفتند دریافت اجاره بها یک قانون است و ما نمی توانیم قانون را رد کنیم. حال سوال من اینجاست که چرا دوستان بنیاد رودکی با گروه سطح بالایی چون ارکستر فیلارمونیک تهران این چنین برخورد می کنند؟ من بر این باورم این سالن قبل از اینکه متعلق به مدیران باشد از آن هنرمندان است چرا که این ما بودیم که از گذشته تا به امروز به عنوان هنرمند در اینجا حضور پیدا کرده ایم.
مدیر اجرایی ارکستر فیلارمونیک تهران در بخش دیگری از این نشست رسانه ای در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا از ارکسترهای دولتی اجاره بهایی برای تمرین در سالن ها دریافت نمی شود، گفت: ما هم وقتی این سوال را کردیم به ما گفتند که نوازندگان ارکسترهای دولتی، کارمندان ما هستند که از این قاعده مستثنی می شوند اما من خودم به عنوان یک موزیسین باید بگویم وقتی که با چنین رویکردهایی مواجه می شویم، فضایی را در ارکستر ها می بینیم که موسیقی آن طور که باید اتفاق نمی افتد در حالی که در مجموعه ای چون ارکستر فیلارمونیک تهران که برای چهار ساعت تمرین باید دو میلیون تومان پول بدهند حتی نشستن نوازندگان نیز مهم است.
یک درخواست از رئیس جمهور جدید
وی افزود: نمی دانم چرا قوانین بنیاد رودکی فقط متوجه بخش خصوصی است و اتفاقاً به همین جهت است که من ترجیح دادم به جای پرداخت این دو میلیون تومان، مبلغ را در جای دیگری هزینه کنم. شاید شما باور نکنید اما این برای من بسیار مقدس است که نوازندگان درجه یک ارکستر فیلارمونیک تهران وقتی دستمزد خود را دریافت می کنند آن را به صندوق ارکستر برمی گردانند. من از مدیران بنیاد رودکی می خواهم که شرایط را به گونه ای هدایت کنند که فضای بهتری در این حوزه برای هنرمندان به وجود بیاید.
فریوسفی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران به نوعی اولین اجرای زنده یک ارکستر پس از انتخاب رییس جمهور جدید است و من امیدوارم شخصی که قرار است به عنوان رییس جمهور انتخاب شود، فردی باشد که بتواند پاسخ خوبی برای سوالاتی که امروز در این نشست مطرح کردم داشته باشند و کسانی را انتخاب کنند که خودشان به نوعی با هنر زندگی کرده و دغدغه هنری داشته باشند.
توجه به آموزش و یک اتفاق فرهنگی
نگار نوراد یکی از نوازندگان کنسرت پیش روی ارکستر فیلارمونیک تهران در این نشست خبری گفت: حضور نوازنده خارجی اتفاق بسیار خوبی است که موجب تبادلات فرهنگی و هنری شده و باعث می شود که بتوانیم از این هنرمندان چیزهای زیادی یاد بگیریم. به اعتقادم حضور نوازنده خارجی، نتایج بسیار خوبی برای یک ارکستر دارد که اگر بتوانیم این موضوع را در جریان فعالیت های موسیقایی کشور جا بیندازیم، اتفاق بسیار خوبی است.
تینا جامه گرمی یکی دیگر از نوازندگان کنسرت با اشاره به ضرورت توجه به موضوع آموزش در موسیقی اظهار کرد: آنچه که در فعالیت های ارکستر فیلارمونیک تهران اتفاق می افتد مبتنی بر آموزش و پیشینه علمی نوازندگان ما است که به اعتقاد من باید به این موضوع توجه زیادی کرد. شما اگر به نسل فعلی نوازندگان ارکسترها نگاه اجمالی داشته باشید می بینید آنها تمام تجربه های خود را در دوران تحصیل به دست آورده اند که این موضوع علاوه بر اینکه می تواند اتفاق فرهنگی خوبی به حساب آید بلکه در گسترده تر کردن ابعاد و ضرورت توجه به موسیقی کلاسیک نیز موثر است.
ارکستر فیلارمونیک تهران سوم خرداد ماه ساعت ۲۱ در تالار رودکی روی صحنه می رود و چهارم خردادماه هم ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت میزبان مخاطبان خود خواهد بود.
منبع : مهر
[/BCOLOR]
 

برخی موضوعات مشابه

پاسخ ها
3
بازدیدها
324
پاسخ ها
0
بازدیدها
135
پاسخ ها
0
بازدیدها
154
پاسخ ها
0
بازدیدها
160
بالا