این مقاله شامل تصاویری است که مراحل گام به گام طراحی رئالیستیک ( واقع گرایانه )
را در کنار نکاتی مهم در مورد تقویت مهارت های طراحی را بیان می کند.
1 . در ابتدا اطمینان حاصل کنید که منبع نوری را در اختیار دارید که به صورت مستقیم بر موضوع می تابد.
قبل از شروع به طراحی حتما منبع نور را در فاصله مناسبی از موضوع تنظیم کرده و ترجیحا بقیه منابع نور را خاموش کنید تا کنتراست و سایه های زیبا تری را داشته باشید.
داشتن منبع نور مناسب به همراه جهت صحیح آن هنگامیکه در محیط های داخلی طراحی می کنید بسیار حائز اهمیت است
چون در غیر این صورت نه تنها قادر نخواهید بود سایه های مناسبی را در طراحی داشته باشید بلکه آنچه خواهید دید سطوحی مسطح و خاکستری خواهند بود.
2 . برای تنظیم یک ترکیب بندی خوب از یک قاب استفاده کنید.
یکی از بهترین و آسانترین روش های ساخت قاب منظره یاب استفاده از مقوا و در آوردن قاب مقوایی از آن است.
در این صورت می توانید موضوع خود را از ورای منظره یاب ببینید.
منظره یاب را در مقابل موضوع قرار دهید و آنرا به قدری حرکت دهید تا به بهترین ترکیب بندی ممکن دست یابید.
سپس روی کاغذ خود کادر را درست به اندازه منظره یاب بکشید و شروع به طراحی از آنچه از منظره یاب می بینید کنید.
اینکار نه تنها به کیفیت ترکیب بندی شما اضافه می کند بلکه برای مراحل بعدی کار نیز مفید خواهد بود.
3 . در طراحی از اشیا ، از نزدیکترین اشیا به کادر طراحی را آغاز کنید.
این کار باعث می شود موضوع در کادر در جای درست قرار گیرد و در ادامه طراحی از مسیر درست خارج نشوید.
می توانید برای اطمینان بیشتر علامت هایی را در وسط هر کادر و در همان نقطه روی منظره یاب هم بزنید.
با این کار مجبور نیستید در فواصل طولانی کادر دنبال جای درست شروع کار بگردید بلکه می توانید با در نظر گرفتن این نقاط اندازه گیری های راحت تری داشته باشید.
به طور مثال در تصویر زیر می بینید که اول خط کشیده شده، خط منحنی است که در سمت چپ مستطیل کادر کشیده شده است.
با نگاه کردن به موضوع خود از منظره یاب جایگاه این نقطه را به همراه فاصله آن از علامت های روی کادر( تقریبا نیمی از فاصله علامت تا گوشه بالایی کادر) پیدا شده است.
در صورتیکه این نقاط وجود نداشتند، پیدا کردن جای درست موضوع برای طراحی مشکلتر خواهد بود.
4 . زوایای خطوط را با مداد خود بررسی کنید.
برای اندازه گیری زاویه خطوط قطری در تصویر زیر، طراح از مداد خود استفاده کرده و با قرار دادن آن بر یکی از خطوط زاویه دار مابقی را بر اساس آن زاویه بررسی کرده
و در نهایت زوایای دیده شده را با آنچه طراحی کرده تطبیق داده است.
این بهترین کار برای رسیدن به پرسپکتیو درست در موضوعاتی نظیر لبه ساختمان ها و … می باشد.
توجه داشته باشید که ناخود آگاه زاویه مداد را تغییر ندهید.
5 . ابتدا بر لبه های موضوع کار کنید و سپس به جزییات داخلی آن بپردازید.
زمانیکه کلیت موضوع را به صورت خطی طراحی کردید، زمان آن می رسد که به جزییات داخلی آنها بپردازید.
اما قبل از آن تمامی خطوط را به دقت بررسی کنید، آنها را به هم متصل کنید تا در نهایت کل تصویر هماهنگی لازم را در همه نقاط داشته باشد.
6 . فضاهای منفی را در اطراف موضوع طراحی کنید.
در اینجا می توانید به جای طراحی از تنگ یا پارچ یا ظروف، از طراحی فضاهای منفی اطراف و مابین آنها شروع کنید.
در این روش که توسط نیمکره راست مغز صورت می گیرد، طراح می بایست به جای دیدن یک پرتقال، فضای اطراف آنرا ببیند.
را در کنار نکاتی مهم در مورد تقویت مهارت های طراحی را بیان می کند.
1 . در ابتدا اطمینان حاصل کنید که منبع نوری را در اختیار دارید که به صورت مستقیم بر موضوع می تابد.
قبل از شروع به طراحی حتما منبع نور را در فاصله مناسبی از موضوع تنظیم کرده و ترجیحا بقیه منابع نور را خاموش کنید تا کنتراست و سایه های زیبا تری را داشته باشید.
داشتن منبع نور مناسب به همراه جهت صحیح آن هنگامیکه در محیط های داخلی طراحی می کنید بسیار حائز اهمیت است
چون در غیر این صورت نه تنها قادر نخواهید بود سایه های مناسبی را در طراحی داشته باشید بلکه آنچه خواهید دید سطوحی مسطح و خاکستری خواهند بود.
2 . برای تنظیم یک ترکیب بندی خوب از یک قاب استفاده کنید.
یکی از بهترین و آسانترین روش های ساخت قاب منظره یاب استفاده از مقوا و در آوردن قاب مقوایی از آن است.
در این صورت می توانید موضوع خود را از ورای منظره یاب ببینید.
منظره یاب را در مقابل موضوع قرار دهید و آنرا به قدری حرکت دهید تا به بهترین ترکیب بندی ممکن دست یابید.
سپس روی کاغذ خود کادر را درست به اندازه منظره یاب بکشید و شروع به طراحی از آنچه از منظره یاب می بینید کنید.
اینکار نه تنها به کیفیت ترکیب بندی شما اضافه می کند بلکه برای مراحل بعدی کار نیز مفید خواهد بود.
3 . در طراحی از اشیا ، از نزدیکترین اشیا به کادر طراحی را آغاز کنید.
این کار باعث می شود موضوع در کادر در جای درست قرار گیرد و در ادامه طراحی از مسیر درست خارج نشوید.
می توانید برای اطمینان بیشتر علامت هایی را در وسط هر کادر و در همان نقطه روی منظره یاب هم بزنید.
با این کار مجبور نیستید در فواصل طولانی کادر دنبال جای درست شروع کار بگردید بلکه می توانید با در نظر گرفتن این نقاط اندازه گیری های راحت تری داشته باشید.
به طور مثال در تصویر زیر می بینید که اول خط کشیده شده، خط منحنی است که در سمت چپ مستطیل کادر کشیده شده است.
با نگاه کردن به موضوع خود از منظره یاب جایگاه این نقطه را به همراه فاصله آن از علامت های روی کادر( تقریبا نیمی از فاصله علامت تا گوشه بالایی کادر) پیدا شده است.
در صورتیکه این نقاط وجود نداشتند، پیدا کردن جای درست موضوع برای طراحی مشکلتر خواهد بود.
4 . زوایای خطوط را با مداد خود بررسی کنید.
برای اندازه گیری زاویه خطوط قطری در تصویر زیر، طراح از مداد خود استفاده کرده و با قرار دادن آن بر یکی از خطوط زاویه دار مابقی را بر اساس آن زاویه بررسی کرده
و در نهایت زوایای دیده شده را با آنچه طراحی کرده تطبیق داده است.
این بهترین کار برای رسیدن به پرسپکتیو درست در موضوعاتی نظیر لبه ساختمان ها و … می باشد.
توجه داشته باشید که ناخود آگاه زاویه مداد را تغییر ندهید.
5 . ابتدا بر لبه های موضوع کار کنید و سپس به جزییات داخلی آن بپردازید.
زمانیکه کلیت موضوع را به صورت خطی طراحی کردید، زمان آن می رسد که به جزییات داخلی آنها بپردازید.
اما قبل از آن تمامی خطوط را به دقت بررسی کنید، آنها را به هم متصل کنید تا در نهایت کل تصویر هماهنگی لازم را در همه نقاط داشته باشد.
6 . فضاهای منفی را در اطراف موضوع طراحی کنید.
در اینجا می توانید به جای طراحی از تنگ یا پارچ یا ظروف، از طراحی فضاهای منفی اطراف و مابین آنها شروع کنید.
در این روش که توسط نیمکره راست مغز صورت می گیرد، طراح می بایست به جای دیدن یک پرتقال، فضای اطراف آنرا ببیند.