- عضویت
- 2016/01/09
- ارسالی ها
- 30,107
- امتیاز واکنش
- 64,738
- امتیاز
- 1,304
سینمای کارگری، این تعریف گسترده ای است که البته کارشناسان بر سر جزییات آن اختلاف نظر دارند. در این پرونده هم روی گزارش ما نه پرداختن به تعریف است و نه برشمردن وجوه افتراق و اشتراک میان دیدگاه کارشناسان. به این هم کاری نداریم که چرا اصطلاح (ژانر؟) سینمای کارگری در جغرافیای سینمای ایران گسترده نیست و فیلم های زیرمجموعه آن کم هستند و دز دهه شصت تاکنون رفته رفته معدود شده اند.
مناسبت تدوین این پرونده اکران فیلم خداحافظی طولانی است. با فرزاد موتمن در این باره گفتگو کرده ایم و برای تکمیل بحث، هشت فیلمی که قشر کارگر قهرمان اصلی شان بوده را مورد بررسی قرار داده ایم. اگر دایره را گسترده تر می دیدیم فیلم های دیگری در این فهرست گنجانده می شد؛ نمونه تازه استراحت مطلق عبدالرضا کاهانی و گینس محسن تنابنده است که قهرمان هایشان را از قشر کارگر انتخاب کرده و به شکلی عـریـان موقعیت شان در تهران سال 93 را به چالش کشیده اند. فیلم های زیادی هم هستند که در کنار داستان اصلی گریزی به طبقه کارگر زده اند و می زنند. این آثار انتخاب ما است.
گروهبان / 69
* کارگردان: مسعود کیمیایی
* بازیگر نقش کارگر: گلچهره سجادیه
* کارکرد دراماتیک نقش: در گروهبان منظور مسعود کیمیایی پرداختن مستقیم به طبقه کارگر نیست. اصل حرف چیز دیگری است، فیلم کنایه های پررنگی به دوران پساجنگ دارد. پس همسر گروهبان انتخاب درست و به قاعده ای است برای نشان دادن این وضعیت ناجوانمردانه. او مردانه در کارگاه تعویض روغنی برادرش مشغول به کار است. طبعا در این فضا نشانه هایی از فضای دهه شصت کشور شاهدیم اما کلیت فیلم در نهایت به سمت دیگر می رود و گروهبان بازنشسته ارتش سوژه می شود و متعاقب آن همان دغدغه های جناب کیمیایی؛ یعنی مردانگی و مردانه جنگیدن برای احقاق حق.
مناسبت تدوین این پرونده اکران فیلم خداحافظی طولانی است. با فرزاد موتمن در این باره گفتگو کرده ایم و برای تکمیل بحث، هشت فیلمی که قشر کارگر قهرمان اصلی شان بوده را مورد بررسی قرار داده ایم. اگر دایره را گسترده تر می دیدیم فیلم های دیگری در این فهرست گنجانده می شد؛ نمونه تازه استراحت مطلق عبدالرضا کاهانی و گینس محسن تنابنده است که قهرمان هایشان را از قشر کارگر انتخاب کرده و به شکلی عـریـان موقعیت شان در تهران سال 93 را به چالش کشیده اند. فیلم های زیادی هم هستند که در کنار داستان اصلی گریزی به طبقه کارگر زده اند و می زنند. این آثار انتخاب ما است.
گروهبان / 69
* کارگردان: مسعود کیمیایی
* بازیگر نقش کارگر: گلچهره سجادیه
* کارکرد دراماتیک نقش: در گروهبان منظور مسعود کیمیایی پرداختن مستقیم به طبقه کارگر نیست. اصل حرف چیز دیگری است، فیلم کنایه های پررنگی به دوران پساجنگ دارد. پس همسر گروهبان انتخاب درست و به قاعده ای است برای نشان دادن این وضعیت ناجوانمردانه. او مردانه در کارگاه تعویض روغنی برادرش مشغول به کار است. طبعا در این فضا نشانه هایی از فضای دهه شصت کشور شاهدیم اما کلیت فیلم در نهایت به سمت دیگر می رود و گروهبان بازنشسته ارتش سوژه می شود و متعاقب آن همان دغدغه های جناب کیمیایی؛ یعنی مردانگی و مردانه جنگیدن برای احقاق حق.