- عضویت
- 2016/09/09
- ارسالی ها
- 2,059
- امتیاز واکنش
- 16,497
- امتیاز
- 696
طراحان مک لارن تکنولوژیهای بهروز را با دیدی برجسته از آیندهی مسابقات خودرویی تلفیق کردهاند تا بگویند که اگر قوانین فرمول 1 اجازه دهد چه کارهایی از دست آنها برمیآید. انگار مستقیماً از فیلمهای علمی تخیلی بیرون آمده و ما واقعاً دوست داریم ببینیم که ایدههای بیشتری از این خودرو به واقعیت بپیوندند.
McLaren MP4-X Concept
مدیر ارشد گروه تکنولوژی مک لارن جان آلرت دربارهی این پروژه میگوید:
ما تعدادی از اجزای اصلی مسابقات فرمول 1 یعنی سرعت، هیجان و کارایی را با مشخصههایی چون کاکپیت محصور برای حفاظت بیشتر از راننده و تکنولوژیهای هیبریدی ترکیب کردهایم.
فرمول 1 حد نهایی مسابقات موتوری است و آیندهای که ما در پیش داریم نمایشی از تکنولوژیهای پیشرفته و کارایی بالا خواهد بود که باعث ایجاد هیجان هرچه بیشتر در طرفداران خواهد شد.
در این خودرو کاکپیت راننده محصور شده است. درحالیکه این موضوع به عنوان یک احتمال در کانسپت MP4-X مطرح شده اما این کاکپیت هوشمندانه عمل کرده و از دوربینهایی که دیدی 360 درجه ایجاد میکنند بهره میبرد.
یک هدآپ دیسپلی اضافی موقعیت دیگر رقبا را در پیست نشان داده و همچنین محلهای پرچمهای زرد و دیگر اطلاعات پیست را ارائه میکند.
این فضای شیشهای خود را با شرایط مختلف پیست مثل نور کم و یا تابش خورشید وفق میدهد.
در طراحی قوای محرکهی MP4-X پیشرانههای سنتی کمتر مدنظر بوده و بیشتر روی تکنولوژی هیبریدی و سیستم خورشیدی مانور داده شده است.
شارژ بیشتر میتواند از اتصال القائی یکپارچه با پیست نیز به دست آید و به خودرو این اجازه را بدهد که از انرژی پایدار سود ببرد.
باتریهای ذخیره کنندهی انرژی نیز داخل قطعات ساختاری خودرو جای گرفتهاند تا هم فضای بیشتری ایجاد و هم از وزن خودرو کاسته شود.
مهندس سیستم تکنولوژی مک لارن چگونگی تاثیر قوای محرکهی کاملاً متفاوت بر طراحی کل خودرو را اینگونه توضیح میدهد:
با روشی جدید در بهکارگیری پیشرانه احتراق داخلی شما میتوانید طراحی شاسی را در بخش عقبی بهطور کامل بازآرایی کنید. این تکنولوژی میتواند بهطور زیبایی در کل شاسی قرار بگیرد.
بدون محدود شدن به قوانین و محدودیتهای فعلی فرمول 1، کانسپت مک لارن به جزئیات آئرودینامیکی که از سال 1982 در مسابقات ممنوع بوده بازگشته است. با پیشرانهی جدید کوچکتر و کممصرفتر و تکنولوژیهای طراحی بهتری که به طراحی تونلهای بزرگتر در زیر خودرو انجامیده مک لارن فکر میکند که این تأثیرات بهطور موفقیتآمیزی میتواند به خودروهای فرمول 1 بازگردد.
آئرودینامیک فعال دیگر موضوعی است که مک لارن به آن بازگشته است. الکترودهای متصل شده به بالهای MP4-X میتواند بهطور خودکار آئرودینامیک خودرو را برای افزایش داون فورس در پیچها و خط مستقیم تنظیم کند.
McLaren MP4-X Concept
رینگهای بکار رفته در خودرو نیز بنا به شرایط پیست فرمی متفاوت به خود میگیرند.
حتی تکنولوژی بکار رفته در لاستیکها نیز پیشرفته است و دارای پوششهای آئرودینامیک با پایش تماموقت بوده و البته تنظیمکنندهی فشار نیز بهطور خودکار میتواند باد لاستیکها را تنظیم کند.
McLaren MP4-X Concept
مک لارن حتی رفتارهای راننده را نیز زیر نظر داشته و خودرو میتواند بنا به شرایط راننده و اعداد و ارقام دریافت شده حالات خود را تطبیق دهد.
کنترلهای پردازنده نیز میتوانند بسیار متفاوت باشند. بجای غربیلک فرمان مرسوم میتوان خودرو را با حرکات و امواج مغزی کنترل نمود. اگرچه افراد زیادی طرفدار پدالها هستند اما امکان استفاده از آن شاید وجود داشته باشد.
برخی از آیتمهای لیست شده در رؤیاهای آیندهی مک لارن قبلاً در حال کار بودهاند که از آن موارد میتوان به کنترل بهتر کارایی راننده و سلامتی او اشاره کرد. دیگر آیتمها مثل ریکاوری انرژی و سیستمهای هیبریدی بر پایهی تکنولوژیهای کنونی که در هایپرکار P1 و دیگر پروژههای موتوراسپورت بکار رفتهاند ساخته شدهاند.
McLaren MP4-X Concept
مدیر ارشد گروه تکنولوژی مک لارن جان آلرت دربارهی این پروژه میگوید:
ما تعدادی از اجزای اصلی مسابقات فرمول 1 یعنی سرعت، هیجان و کارایی را با مشخصههایی چون کاکپیت محصور برای حفاظت بیشتر از راننده و تکنولوژیهای هیبریدی ترکیب کردهایم.
فرمول 1 حد نهایی مسابقات موتوری است و آیندهای که ما در پیش داریم نمایشی از تکنولوژیهای پیشرفته و کارایی بالا خواهد بود که باعث ایجاد هیجان هرچه بیشتر در طرفداران خواهد شد.
در این خودرو کاکپیت راننده محصور شده است. درحالیکه این موضوع به عنوان یک احتمال در کانسپت MP4-X مطرح شده اما این کاکپیت هوشمندانه عمل کرده و از دوربینهایی که دیدی 360 درجه ایجاد میکنند بهره میبرد.
یک هدآپ دیسپلی اضافی موقعیت دیگر رقبا را در پیست نشان داده و همچنین محلهای پرچمهای زرد و دیگر اطلاعات پیست را ارائه میکند.
این فضای شیشهای خود را با شرایط مختلف پیست مثل نور کم و یا تابش خورشید وفق میدهد.
در طراحی قوای محرکهی MP4-X پیشرانههای سنتی کمتر مدنظر بوده و بیشتر روی تکنولوژی هیبریدی و سیستم خورشیدی مانور داده شده است.
شارژ بیشتر میتواند از اتصال القائی یکپارچه با پیست نیز به دست آید و به خودرو این اجازه را بدهد که از انرژی پایدار سود ببرد.
باتریهای ذخیره کنندهی انرژی نیز داخل قطعات ساختاری خودرو جای گرفتهاند تا هم فضای بیشتری ایجاد و هم از وزن خودرو کاسته شود.
مهندس سیستم تکنولوژی مک لارن چگونگی تاثیر قوای محرکهی کاملاً متفاوت بر طراحی کل خودرو را اینگونه توضیح میدهد:
با روشی جدید در بهکارگیری پیشرانه احتراق داخلی شما میتوانید طراحی شاسی را در بخش عقبی بهطور کامل بازآرایی کنید. این تکنولوژی میتواند بهطور زیبایی در کل شاسی قرار بگیرد.
بدون محدود شدن به قوانین و محدودیتهای فعلی فرمول 1، کانسپت مک لارن به جزئیات آئرودینامیکی که از سال 1982 در مسابقات ممنوع بوده بازگشته است. با پیشرانهی جدید کوچکتر و کممصرفتر و تکنولوژیهای طراحی بهتری که به طراحی تونلهای بزرگتر در زیر خودرو انجامیده مک لارن فکر میکند که این تأثیرات بهطور موفقیتآمیزی میتواند به خودروهای فرمول 1 بازگردد.
آئرودینامیک فعال دیگر موضوعی است که مک لارن به آن بازگشته است. الکترودهای متصل شده به بالهای MP4-X میتواند بهطور خودکار آئرودینامیک خودرو را برای افزایش داون فورس در پیچها و خط مستقیم تنظیم کند.
McLaren MP4-X Concept
رینگهای بکار رفته در خودرو نیز بنا به شرایط پیست فرمی متفاوت به خود میگیرند.
حتی تکنولوژی بکار رفته در لاستیکها نیز پیشرفته است و دارای پوششهای آئرودینامیک با پایش تماموقت بوده و البته تنظیمکنندهی فشار نیز بهطور خودکار میتواند باد لاستیکها را تنظیم کند.
McLaren MP4-X Concept
مک لارن حتی رفتارهای راننده را نیز زیر نظر داشته و خودرو میتواند بنا به شرایط راننده و اعداد و ارقام دریافت شده حالات خود را تطبیق دهد.
کنترلهای پردازنده نیز میتوانند بسیار متفاوت باشند. بجای غربیلک فرمان مرسوم میتوان خودرو را با حرکات و امواج مغزی کنترل نمود. اگرچه افراد زیادی طرفدار پدالها هستند اما امکان استفاده از آن شاید وجود داشته باشد.
برخی از آیتمهای لیست شده در رؤیاهای آیندهی مک لارن قبلاً در حال کار بودهاند که از آن موارد میتوان به کنترل بهتر کارایی راننده و سلامتی او اشاره کرد. دیگر آیتمها مثل ریکاوری انرژی و سیستمهای هیبریدی بر پایهی تکنولوژیهای کنونی که در هایپرکار P1 و دیگر پروژههای موتوراسپورت بکار رفتهاند ساخته شدهاند.