- عضویت
- 2016/09/09
- ارسالی ها
- 2,059
- امتیاز واکنش
- 16,497
- امتیاز
- 696
من از اینکه اعتراف کنم در دورانی بزرگ شدم که تنها ماشین محبوب جوانان که تصاویرش را روی دیوارهای اتاق هر عشق ماشینی میشد دید فراری دیتونا موتور جلو و دیفرانسیل عقب بود خجالت نمیکشم، این خودرو بهقدری محبوب بود که به یکی از ستارگان اصلی سریال آمریکایی میامی وایس که در دهه ۸۰ میلادی پخش میشد تبدیل شده بود.
برای استانداردهای آن دوران این یک خودروی بینظیر بود. زیر کاپوتش یک موتور فراری دوازده سیلندر ۴.۴ لیتری خوابیده بود که با شش کاربراتور Weber خود ۳۵۱ اسب بخار نیرو تولید میکرد.
سالها بعد، من به اندازه کافی خوششانس بودم که بتوانم پشت فرمان یک مارانلو ۵۵۰، یک فراری محبوب دیگر زمان خود با موتور ۱۲ سیلندر ۵.۵ لیتریاش که این بار ۴۷۸ اسب بخار نیرو تولید میکرد بنشینم. این یکی از بینظیرترین تجربههای رانندگی من بود.
این موضوع به سال ۱۹۹۷ بازمیگردد، تقریباً ۲۰ سال زمان گذشت تا دوباره موفق شدم یک ابرخودروی موتور جلوی دیگر از ایتالیا را برانم، باید اعتراف کنم، اینهمه انتظار کاملاً ارزشش را داشت.
اف ۱۲ برلینتا ممکن است همان ترکیب موتور جلوی اجداد خود را داشته باشد، ولی باور کنید، این هیولای ایتالیایی نیروی تنفس طبیعی بیشتری از کل ارتش آمریکا را در خود دارد!
موتور دوازده سیلندر V شکل ۶۲۶۲ سیسی ۶۵ درجه با سیستم تزریق سوخت مستقیم آن واقعاً عظیمالجثه است! این موتور نیروی فوقالعاده ۷۳۰ اسب بخار در ۸۲۵۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۶۹۰ نیوتن متر را در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید میکند. تقریباً اکثر این میزان خروجیها فقط از ۲۵۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار میگیرد.
سایر مشخصات پرفورمنس اف ۱۲ نیز شگفتانگیز هستند: ۰ تا ۱۰۰ در ۳.۱ ثانیه، ۰ تا ۲۰۰ در ۸.۵ ثانیه و حداکثر سرعتی معادل بیش از ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت. این موضوع که چگونه مهندسان ایتالیایی میتوانند این اعداد و ارقام را بدون کمکگیری از آخرین نسلهای توربوها و سوپرشارژرها از این موتور به دست بیاورند به معنای واقعی کلمه شگفتانگیز است.
این خودرو یک دور کامل پیست آزمایشی فیورانو فراری را در ۱.۲۳: ۰۰ ثانیه طی میکند که آن را به خودرویی سریعتری از انزو افسانهای و حتی ۵۹۹GTO معروف تبدیل میکند.
درواقع، قبل از ورود لافراری در سال ۲۰۱۳ با موتور V۱۲ هیبریدی خود، اف ۱۲ عنوان سریعترین خودروی جادهای فراری را به خود اختصاص داده بود. با در نظر گرفتن این نکته، این خودرو هنوز هم بهعنوانی خودروی فوقسریع که هم در جاده و هم در پیست عملکردی فوقالعاده میتواند از خود نشان دهد شناخته میشود.
تکنولوژیهای بهکاررفته در این خودرو مخصوصاً در حوزه آئرودینامیک بینظیر هستند. هیچ باله بزرگ یا حتی اسپویلری در آن وجود ندارد، طبق ادعای فلاویو مانزونی، یکی از طراحان ارشد فراری، استفاده از باله و اسپویلر میتوانست طراحی کلی خودرو را خراب کرده و ظاهر آن را زشت کند.
بهجای آن، اف ۱۲ بیشتر روی یک طراحی پیچیده تکیه میکند، طراحی که از قطعات آئرودینامیکی هوشمندی برای کاهش درگ و همچنین چسباندن هم چهار چرخ روی آسفالت تقریباً در هر سرعتی استفاده کرده است.
فقط کاپوت این خودرو بهقدری بینظیر است که بتواند غرفه مخصوص به خود را در موزه تکنولوژی خلاقانه سن خوزه داشته باشد. جدا از اینکه خیلیها آن را یک قطعه زیبای هنر خودروسازی میدانند، پل آئرودینامیکی ایجاد شده با دو داکت در هر سوی آن، ۱۲۳ کیلوگرم نیروی داون فورس را در سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ایجاد میکند.
در اسپلیتر جلو سیستم خنککننده فعال ترمزها قرار گرفته است، فلپهای خلاقانهای که هنگامیکه سنسورهای سیستم ترمز سرامیک کربنی خودرو افزایش دما را احساس میکنند باز شده و هوای خنک را به داخل سیستم راه میدهند. این چیزها هنوز هم بسیار شگفتانگیز هستند، چه برسد به سال ۲۰۱۲ که خودرو در نمایشگاه ژنو بهطور رسمی معرفی شد.
با در نظر گرفتن این نکات، می نمیتوانم بگویم که اف ۱۲ به همان اندازه آستون مارتین ونکوئیش یا حتی مرسدس آامگ SL۶۳ زیبا هست یا نه، بیشتر به این دلیل که فراری فرم و سبک مختص به خود را دارد. شاید حتی ازنظر بعضیها این سبک زشت هم باشد.
من خودم یکی از طرفداران پر و پا قرص این سبک هستم، ازنظر من کالیفرنیا تی زیباترین و خوشتیپترین مدل در مجموعه فعلی فراری است.
فراری اف ۱۲ یک خودروی مسابقهای است که مجوز حضور در جادههای عمومی به آن داده شده است، با استایلی مشابه F۱ قدیمی، این خودرو از همان لحظه اولی که پا روی پدال گاز میگذارد فریاد میکشد.
برای استانداردهای آن دوران این یک خودروی بینظیر بود. زیر کاپوتش یک موتور فراری دوازده سیلندر ۴.۴ لیتری خوابیده بود که با شش کاربراتور Weber خود ۳۵۱ اسب بخار نیرو تولید میکرد.
سالها بعد، من به اندازه کافی خوششانس بودم که بتوانم پشت فرمان یک مارانلو ۵۵۰، یک فراری محبوب دیگر زمان خود با موتور ۱۲ سیلندر ۵.۵ لیتریاش که این بار ۴۷۸ اسب بخار نیرو تولید میکرد بنشینم. این یکی از بینظیرترین تجربههای رانندگی من بود.
این موضوع به سال ۱۹۹۷ بازمیگردد، تقریباً ۲۰ سال زمان گذشت تا دوباره موفق شدم یک ابرخودروی موتور جلوی دیگر از ایتالیا را برانم، باید اعتراف کنم، اینهمه انتظار کاملاً ارزشش را داشت.
اف ۱۲ برلینتا ممکن است همان ترکیب موتور جلوی اجداد خود را داشته باشد، ولی باور کنید، این هیولای ایتالیایی نیروی تنفس طبیعی بیشتری از کل ارتش آمریکا را در خود دارد!
موتور دوازده سیلندر V شکل ۶۲۶۲ سیسی ۶۵ درجه با سیستم تزریق سوخت مستقیم آن واقعاً عظیمالجثه است! این موتور نیروی فوقالعاده ۷۳۰ اسب بخار در ۸۲۵۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۶۹۰ نیوتن متر را در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید میکند. تقریباً اکثر این میزان خروجیها فقط از ۲۵۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار میگیرد.
سایر مشخصات پرفورمنس اف ۱۲ نیز شگفتانگیز هستند: ۰ تا ۱۰۰ در ۳.۱ ثانیه، ۰ تا ۲۰۰ در ۸.۵ ثانیه و حداکثر سرعتی معادل بیش از ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت. این موضوع که چگونه مهندسان ایتالیایی میتوانند این اعداد و ارقام را بدون کمکگیری از آخرین نسلهای توربوها و سوپرشارژرها از این موتور به دست بیاورند به معنای واقعی کلمه شگفتانگیز است.
این خودرو یک دور کامل پیست آزمایشی فیورانو فراری را در ۱.۲۳: ۰۰ ثانیه طی میکند که آن را به خودرویی سریعتری از انزو افسانهای و حتی ۵۹۹GTO معروف تبدیل میکند.
درواقع، قبل از ورود لافراری در سال ۲۰۱۳ با موتور V۱۲ هیبریدی خود، اف ۱۲ عنوان سریعترین خودروی جادهای فراری را به خود اختصاص داده بود. با در نظر گرفتن این نکته، این خودرو هنوز هم بهعنوانی خودروی فوقسریع که هم در جاده و هم در پیست عملکردی فوقالعاده میتواند از خود نشان دهد شناخته میشود.
تکنولوژیهای بهکاررفته در این خودرو مخصوصاً در حوزه آئرودینامیک بینظیر هستند. هیچ باله بزرگ یا حتی اسپویلری در آن وجود ندارد، طبق ادعای فلاویو مانزونی، یکی از طراحان ارشد فراری، استفاده از باله و اسپویلر میتوانست طراحی کلی خودرو را خراب کرده و ظاهر آن را زشت کند.
بهجای آن، اف ۱۲ بیشتر روی یک طراحی پیچیده تکیه میکند، طراحی که از قطعات آئرودینامیکی هوشمندی برای کاهش درگ و همچنین چسباندن هم چهار چرخ روی آسفالت تقریباً در هر سرعتی استفاده کرده است.
فقط کاپوت این خودرو بهقدری بینظیر است که بتواند غرفه مخصوص به خود را در موزه تکنولوژی خلاقانه سن خوزه داشته باشد. جدا از اینکه خیلیها آن را یک قطعه زیبای هنر خودروسازی میدانند، پل آئرودینامیکی ایجاد شده با دو داکت در هر سوی آن، ۱۲۳ کیلوگرم نیروی داون فورس را در سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ایجاد میکند.
در اسپلیتر جلو سیستم خنککننده فعال ترمزها قرار گرفته است، فلپهای خلاقانهای که هنگامیکه سنسورهای سیستم ترمز سرامیک کربنی خودرو افزایش دما را احساس میکنند باز شده و هوای خنک را به داخل سیستم راه میدهند. این چیزها هنوز هم بسیار شگفتانگیز هستند، چه برسد به سال ۲۰۱۲ که خودرو در نمایشگاه ژنو بهطور رسمی معرفی شد.
با در نظر گرفتن این نکات، می نمیتوانم بگویم که اف ۱۲ به همان اندازه آستون مارتین ونکوئیش یا حتی مرسدس آامگ SL۶۳ زیبا هست یا نه، بیشتر به این دلیل که فراری فرم و سبک مختص به خود را دارد. شاید حتی ازنظر بعضیها این سبک زشت هم باشد.
من خودم یکی از طرفداران پر و پا قرص این سبک هستم، ازنظر من کالیفرنیا تی زیباترین و خوشتیپترین مدل در مجموعه فعلی فراری است.
فراری اف ۱۲ یک خودروی مسابقهای است که مجوز حضور در جادههای عمومی به آن داده شده است، با استایلی مشابه F۱ قدیمی، این خودرو از همان لحظه اولی که پا روی پدال گاز میگذارد فریاد میکشد.