¤¤احادیث کوتاه پزشکی¤¤

  • شروع کننده موضوع qhasedak
  • بازدیدها 3,193
  • پاسخ ها 89
  • تاریخ شروع

qhasedak

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/02/03
ارسالی ها
932
امتیاز واکنش
3,083
امتیاز
561
امیرالمومنین امام على عليه‌‏السلام:
اى كميل! مبادا معده‏‌ات را از خوراك، سنگين كنى. در آن، جايى براى آب و جايى براى هوا وا گذار و هنگامى كه هنوز به خوردن اشتها دارى، از غذا خوردن دست بكش، كه اگر چنين كنى، غذا را گوارا خواهى يافت.
چرا که تن‏درستى، از كم خوردن و كم آشاميدن است.

متن حدیث:

الإمام عليّ عليه‏‌السلام:
يا كُمَيلُ ، لا توقِرَنَّ مَعِدَتَكَ طَعاما ، ودَع فيها لِلماءِ مَوضِعا ، ولِلرّيحِ مَجالاً ، ولا تَرفَع يَدَكَ مِنَ الطَّعامِ إلاّ وأنتَ تَشتَهيهِ ؛ فَإِن فَعَلتَ ذلِكَ فَأَنتَ تَستَمرِئُهُ ؛ فَإِنَّ صِحَّةَ الجِسمِ مِن قِلَّةِ الطَّعامِ وقِلَّةِ الماءِ.
 
  • پیشنهادات
  • آدم برفی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/11/28
    ارسالی ها
    4,013
    امتیاز واکنش
    9,544
    امتیاز
    746
    امام صادق (عليه السلام ):
    - خطاب به مفضل عمر -: اى مفضل ! بينديش ... كه چرا درون گوش ، به سان يك زندان پيچ در پيچ است ؟ مگر جز براى آن است كه صدا در آن ، پياپى روان شود و سر انجام ، به شنوايى برسد، و نيز براى آن كه شتاب باد را در هم شكند و به گوش ، صدمه نرساند.


    امام رضا علیه‏السلام :
    مَن أرادَ ألاّ یَشتَکِیَ مَثانَتَهُ ، فَلا یَحبِسِ البَولَ ولَو عَلى ظَهرِ دابَّتِهِ.
    هر کس مى‏خواهد مثانه‏اش به عارضه‏اى گرفتار نشود ، پیشاب خود را نگه ندارد ، حتّى اگر که بر پشت مَرکب خویش نشسته باشد .طبّ الإمام الرضا علیه‏السلام ، صفحه ۳۵ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۳۲۳ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۵۸۶

    الإمام الصادق علیه‏السلام
    – وسُئِلَ عَن عِلَّهِ حَلقِ رَأسِ المَولودِ: تَطهیرُهُ مِن شَعرِالرَّحِمِ .
    امام صادق علیه‏السلام- در پاسخ به پرسشى درباره دلیل تراشیدن سرِ نوزاد -: براى پاک کردن او از موهایى که در زهدان بر وى روییده است .
    بحار الأنوار ، جلد ۱۰۴ ، صفحه ۱۱۲ ، حدیث ۲۵ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۷۸

    رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم – لِعَلِیٍّ علیه‏السلام: یا عَلِیُّ ، ثَلاثَهٌ یَزِدنَ فِی الحِفظِ ویُذهِبنَ البَلغَمَ : اللُّبانُ ، وَالسِّواکُ ، وقِراءَهُ القُرآنِ .
    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم- خطاب به امام على علیه‏السلام فرمودند: اى على ! سه چیز بر حافظه مى‏افزاید و بلغم را مى‏برد : کُندُر ، مسواک و قرائت قرآن .
    بحارالأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۴۴۳ ، حدیث ۳ ، دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۴۵۲

    الإمام علیّ علیه‏السلام :
    مَضغُ اللُّبانِ یَشُدُّ الأَضراسَ ، ویَنفِی البَلغَمَ ، ویَذهَبُ بِریحِ الفَمِ .
    امام على علیه‏السلام :
    جویدن کُنْدُر ، دندان‏ها را استحکام مى‏دهد ، بلغم را مى‏راند و بوى [بد] دهان را مى‏بَرَد .
    بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۴۴۳ ، حدیث ۲ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۳۸۶

    رسول الله صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    کُلُوا الزَّیتَ ؛ فَإِنَّهُ مُبارَکٌ ، وَائتَدِموا بِهِ وَادَّهِنوا بِهِ ؛ فَإِنَّهُ یَخرُجُ مِن شَجَرَهٍ مُبارَکَهٍ .
    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    روغن زیتون بخورید ؛ چرا که خجسته است . از آن ، خورش بسازید و از روغن آن بر خویش بمالید ؛ چرا که از درختى خجسته بیرون مى‏آید .
    کنز العمّال ، جلد ۱۵ ، صفحه ۲۷۹ ، حدیث ۴۰۹۸۴ دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۲۸

    رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    اِدَّهِنوا بِالبَنَفسَجِ ؛ فَإِنَّهُ بارِدٌ فِی الصَّیفِ وحارٌّ فِی الشِّتاءِ .
    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    با روغن بنفشه ، بدن خود را چرب کنید ؛ چرا که آن در تابستان ، سرد و در زمستان ، گرم است .
    بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۲۹۴ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۴۷۲

    الإمام الصادق علیه‏السلام :
    دُهنُ البَنَفسَجِ یَرزُنُ الدِّماغَ .
    امام صادق علیه‏السلام :روغن بنفشه ، مغز را نیرو مى‏بخشد.
    بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۲۲۳ ، حدیث ۸ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۲۴۴

    الإمام الصادق علیه‏السلام :
    نِعمَ الدُّهنُ البَنَفسَجُ ! لَیَذهَبُ بِالدّاءِ مِنَ الرَّأسِ وَالعَینَینِ ، فَادَّهِنوا بِهِ .
    امام صادق علیه‏السلام :
    چه خوب روغنى است روغن بنفشه! درد را از سر و چشمان مى‏بَرَد. آن را به خود بمالید.
    بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۲۲۲ ، حدیث ۶ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۲۶۴

    الإمام الصادق علیه‏السلام :
    فَضلُ البَنَفسَجِ عَلَى الأَدهانِ کَفَضلِ الإِسلامِ عَلَى الأَدیانِ . نِعمَ الدُّهنُ البَنَفسَجُ ، لَیَذهَبُ بِالدّاءِ مِنَ الرَّأسِ وَالعَینَینِ ، فَادَّهِنوا بِهِ .
    امام صادق علیه‏السلام :
    برترى بنفشه بر دیگر روغن‏ها به سان برترى اسلام بر دیگر ادیان است . بنفشه ، خوب روغنى است! درد را از سر و چشمان مى‏برد . خود را بدان ، چرب کنید .
    الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۵۲۱ ، حدیث ۵ ، کنز العمّال ، جلد ۱۲ ، صفحه ۳۴۴ ، حدیث ۳۵۳۲۹ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۴۷۲

    الإمام الرضا علیه‏السلام :
    إذا أرَدتَ ألاّ یَظهَرَ فی بَدَنِکَ بَثرَهٌ ولا غَیرُها ، فَابدَأ عِندَ دُخولِ الحَمّامِ بِدُهنِ بَدَنِکَ ، بِدُهنِ البَنَفسَجِ .
    امام رضا علیه‏السلام :
    اگر مى‏خواهى که در بدنت جوش و جز آن رُخ ننماید ، هنگام در آمدن به حمّام ، چرب کردن بدن خود را به روغن بنفشه ، آغاز کن .
    طبّ الإمام الرضا علیه‏السلام ، صفحه ۳۱ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۳۲۲ وفیه « فدهِّن» بدل «بدهن» دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۴۷۴
     
    آخرین ویرایش:

    آدم برفی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/11/28
    ارسالی ها
    4,013
    امتیاز واکنش
    9,544
    امتیاز
    746
    پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
    خداوند - تبارك و تعالى -... تلخى را در دو گوش ، مانعى براى حفاظت مغز، قرار داد. هيچ جنبنده اى نيست كه در آن بيفتد، مگر اين كه راه خروج را مى جويد؛ اما اگر اين نبود، آن جنبنده به مغز مى رسيد.


    الإمام الکاظم علیه‏السلام :
    خَمسٌ مِنَ السُّنَنِ فِی الرَّأسِ ، وخَمسٌ فِی الجَسَدِ ؛ فَأَمَّا الَّتی فِی الرَّأسِ: فَالسِّواکُ ، وأخذُ الشّارِبِ، وفَرقُ الشَّعرِ، وَالمَضمَضَهُ، وَالاِستِنشاقُ .
    وأمَّا الَّتی فِی الجَسَدِ : فَالخِتانُ ، وحَلقُ العانَهِ ، ونَتفُ الإِبطَینِ ، وتَقلیمُ الأَظفارِ ، وَالاِستِنجاءُ .
    امام کاظم علیه‏السلام :
    پنج چیز درباره سر و پنج چیز هم درباره تن از سنّت‏هاست : امّا آنچه درباره سر است ، مسواک زدن ، گرفتن سبیل ، از هم گشودن موها از میانه سر ، آب در دهان چرخاندن ، و آب در بینى چرخاندن است .
    آنچه نیز درباره تن است ، خــتنه کردن ، تراشیدن موى زهار ، زدودن موهاى زیر بغـ*ـل ، کوتاه کردن ناخن‏ها و زدودن پلیدى مخرج است .
    الخصال ، صفحه ۲۷۱ ، حدیث ۱۱ ، بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۶۷ ، حدیث ۱ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۵۳۶

    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم فرمودند:
    الطَّهاراتُ أربَعٌ : قَصُّ الشّارِبِ ، وحَلقُ العانَهِ ، وتقَلیمُ الأَظافِرِ ، وَالسِّواکُ .
    پاکیزگى‏ها ، چهار چیز است : کوتاه کردن سبیل ، تراشیدن موى زَهار ، گرفتن ناخن‏ها ، و مسواک زدن .
    کنز العمّال ، جلد ۶ ، صفحه ۶۵۴ ، حدیث ۱۷۲۳۳ ، دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۳۷۴

    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم فرمودند:
    طَهِّروا هذهِ الأجسادَ طَهَّرَکُمُ اللّه‏؛ فإنّهُ لَیسَ عَبدٌ یَبیتُ طاهِرا إلاّ باتَ مَعَهُ مَلَکٌ فی شِعارِهِ ، ولا یَتَقَلَّبُ ساعَهً مِن اللّیلِ إلاّ قالَ : اللّهُمّ اغفِرْ لعَبدِکَ فإنّهُ باتَ طاهِرا .
    این بدن‏هارا پاکیزه سازید، خداوند شما را پاکیزه گرداند ؛ زیرا هیچ بنده‏اى نیست که شب با بدنى پاکیزه بخوابد مگر این که فرشته‏اى در میان جامه او با وى مى‏خوابد و هیچ ساعتى از شب از این پهلو به آن پهلو نمى‏چرخد مگر این که آن فرشته گوید : خدایا ، بنده‏ات را بیامرز ؛ زیرا که با بدنى پاکیزه خوابیده‏است .
    کنز العمّال : ۲۶۰۰۳

    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم فرمودند:
    لا تُبَیِّتوا القُمامَهَ فی بُیوتِکُم وأخرِجوها نَهارا؛ فإنّها مَقعَدُ الشَّیطانِ
    زباله را شب در خانه‏هاى خود نگه ندارید و آن را در روز به بیرون از خانه منتقل کنید ؛ زیرا زباله نشیمنگاه شیطان است .الفقیه : ۴ / ۵ / ۴۹۶۸ منتخب میزان الحکمه : ۵۶۰

    رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    ثَلاثَهٌ یَفرَحُ بِهِنَّ الجِسمُ ویَربو : الطِّیبُ ، ولِباسُ اللَّیِّنِ ، وشُربُ العَسَلِ .
    رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم :
    سه چیز است که تن ، به واسطه آنها شاداب مى‏شود و رشد مى‏کند : بوى خوش ، جامه نرم و نوشیدن عسل .
    بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۲۹۵ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۹۴

    رسول الله صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    الطِّیبُ یَسُرُّ ، والعَسَلُ یَسُرُّ ، وَالنَّظَرُ إلَى الخُضرَهِ یَسُرُّ ، وَالرُّکُوبُ یَسُرُّ .
    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    بوى خوش ، شادى مى‏آورد . عسل ، شادى مى‏آورد . نگریستن به سبزه ، شادى مى‏آورد . و سوارى ، شادى مى‏آورد .صحیفه الإمام الرضا علیه‏السلام ، صفحه ۲۳۹ ، حدیث ۱۴۴ ، دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۹۶

    الإمام الصادق علیه‏السلام :
    ثَلاثَهٌ یُسمِنَّ وثَلاثَهٌ یَهزِلنَ : فَأَمَّا الَّتی یُسمِنَّ : فَإِدمانُ الحَمّامِ ، وشَمُّ الرّائِحَهِ الطَّیِّبَهِ ، ولُبسُ الثِّیابِ اللَّیِّنَهِ . . . .
    امام صادق علیه‏السلام :
    سه چیز چاق مى‏کند و سه چیز دیگر ، لاغر مى‏کند : آنچه چاق مى‏کند ، عبارت است از : پیوسته حمّام کردن ، استشمام بوى خوش ، پوشیدن جامه نرم ..

    الإمام الکاظم علیه‏السلام :
    الحَمّامُ یَومٌ ویَومٌ لا ، یُکثِرُ اللَّحمَ ، وإدمانُهُ فی کُلِّ یَومٍ یُذیبُ شَحمَ الکُلیَتَینِ .
    امام کاظم علیه‏السلام :حمّام رفتن یک روز در میان ، گوشت بدن را مى‏افزاید ؛ امّا عادت به آن در هر روز ، پیهِ کلیه‏ها را آب مى‏کند .بحار الأنوار ، ج ۷۶ ، ص ۷۸ ، ح ۲۱٫ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۵۸۸

    الإمام الصادق علیه‏السلام :
    لا تَتَّکِ فِی الحَمّامِ ؛ فَإِنَّهُ یُذیبُ شَحمَ الکُلیَتَینِ .
    امام صادق علیه‏السلام :در حمّام [به دیوار] تکیه مزن ؛ چرا که پیهِ کلیه‏ها را آب مى‏کند .
    الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۵۰۱ ، حدیث ۲۴، دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۵۸۸ ممکن است این اثر ، مربوط به حمّام‏هاى آن دوران باشد .
     
    آخرین ویرایش:

    آدم برفی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/11/28
    ارسالی ها
    4,013
    امتیاز واکنش
    9,544
    امتیاز
    746
    امام صادق (عليه السلام ):
    خداوند - تبارك و تعالى -... گوش ها را تلخ قرار داد؛ و اگر اين نبود، جنبندگان بر آن هجوم مى بردند و مغز وى را مى خوردند.


    رسول الله صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    مَن قَلَّمَ أظفارَهُ یَومَ السَّبتِ ویَومَ الخَمیسِ وأخَذَ مِن شارِبِهِ عوفِیَ مِن وَجَعِ الضِّرسِ ، ووَجَعِ العَینِ .
    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    هر کس در روز پنج‏شنبه و شنبه ، ناخن‏هاى خود را کوتاه کند و قدرى از سبیل خود بگیرد ، از دندانْ درد و دردِ چشمْ در امان باشد.بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۱۲۰ ، حدیث ۷ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۲۸۶

    الإمام الباقر علیه‏السلام :
    مَن أدمَنَ أخذَ أظفارِهِ کُلَّ خَمیسٍ لَم تَرمَد عَینُهُ .
    امام باقر علیه‏السلام :هر کس به گرفتن ناخن در هر پنج‏شنبه مداومت ورزد ، چشمْ‏درد نمى‏گیرد.
    الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۴۹۱ ، حدیث ۱۴ ، بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۱۲۱ ، حدیث ۱۰ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۲۸۶

    الإمام الصادق علیه‏السلام :
    تَقلیمُ الأَظفارِ یَومَ الجُمُعَهِ یُؤمِنَ مِنَ الجُذامِ ، وَالبَرَصِ ، وَالعَمى ، وإن لَم تَحتَج فَحُکَّها .
    امام صادق علیه‏السلام :کوتاه کردن ناخن‏ها در روز جمعه از جذام و پیسى و کورى ایمنى مى‏دهد ؛ اگر هم نیازى به کوتاه کردن نبود ، آنها را [کمى] بساى .الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۴۹۰ ، حدیث ۲ ، بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۱۱۰ ، حدیث ۶ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۵۵۴

    الإمام الصادق علیه‏السلام :
    أخذُ الشّارِبِ وَالأَظفارِ مِنَ الجُمُعَهِ إلَى الجُمُعَهِ أمانٌ مِنَ الجُذامِ.
    امام صادق علیه‏السلام :گرفتن سبیل و ناخن‏ها از جمعه تا جمعه ، مایه ایمنى از جذام است .
    الکافی ، جلد ۳ ، صفحه ۴۱۸ ، حدیث ۷ ، دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۵۵۴

    الإمام الصادق علیه‏السلام :
    أخذُ الشّارِبِ وَالأَظفارِ مِنَ الجُمُعَهِ إلَى الجُمُعَهِ أمانٌ مِنَ الجُذامِ.
    امام صادق علیه‏السلام :گرفتن سبیل و ناخن‏ها از جمعه تا جمعه ، مایه ایمنى از جذام است .
    الکافی ، جلد ۳ ، صفحه ۴۱۸ ، حدیث ۷ ، دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۵۵۴

    الإمام الصادق علیه‏السلام :
    خُذ مِن شارِبِکَ وأظفارِکَ فی کُلِّ جُمُعَهٍ ؛ فَإِن لَم یَکُن فیها شَیءٌ فَحُکَّها لا یُصیبُکَ جُنونٌ ولا جُذامٌ ولا بَرَصٌ .
    امام صادق علیه‏السلام :در هر جمعه ، اندکى از سبیل و ناخن‏هاى خود را بگیر؛ و اگر هم چیزى وجود نداشته باشد ، آن را [کمى] بساى ، دیوانگى ، جذام و پیسى به تو نمى‏رسد.الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۴۹۰ ، حدیث ۳

    رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    مَن قَلَّمَ أظافیرَهُ یَومَ الجُمُعَهِ لَم تَشعَث أنامِلُهُ . پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    هر کس روز جمعه ناخن‏هاى خود را کوتاه کند ، سرانگشت‏هایش آشفته نشود .
    بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۱۲۲ ، حدیث ۱۲ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۵۵۴

    الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام :
    إنّ أستَرَ وأخفى ما یُسَلَّطُ الشَّیطانُ مِنِ ابنِ آدَمَ أن صارَ أن یَسکُنَ تَحتَ الأظافِیرِ .
    امام صادق علیه‏السلام :پنهان‏ترین و ناپیداترین راهى که از آن شیطان بر آدمى مسلط مى‏شود ، لانه کردن او در زیر ناخنهاست .الکافی : ۶ / ۴۹۰ / ۷

    رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    تَقلیمُ الأَظفارِ ؛ یَمنَعُ الدّاءَ الأَعظَمَ ، ویُدِرُّ الرِّزقَ .
    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    کوتاه کردن ناخن‏ها ، مانع [بروز] درد بزرگ مى‏شود و روزى را سرشار مى‏سازد .
    الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۴۹۰ ، حدیث ۱ ، بحارالأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۱۱۹ ، حدیث ۲ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۱۱۶

    رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    مَن أخَذَ مِن شارِبِهِ و أظفارِهِ فی کُلِّ جُمُعَهٍ ، أدخَلَ اللّه‏ُ فیهِ شِفاءً ، وأخرَجَ مِنهُ داءً .
    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    هر کس در هر جمعه ، قدرى از سبیل و ناخن‏هاى خود را بگیرد ، خداوند به [بدن] او شفایى نهد و دردى از او برون بَرَد .
    مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۱۵۲ ، حدیث ۳۹۶ وح ۳۹۸ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۱۱۶

    رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    تَقلیمُ الأظفارِ یَمنَعُ الداءَ الأعظَمَ ، و یُدِرُّ الرِّزقَ .
    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    کوتاه کردن ناخنهـا از درد بزرگ جلوگیرى مى‏کند و روزى را زیــاد مى‏گرداند .الکافی : ۶ / ۴۹۰ / ۱
     
    آخرین ویرایش:

    آدم برفی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/11/28
    ارسالی ها
    4,013
    امتیاز واکنش
    9,544
    امتیاز
    746
    امام صادق (عليه السلام ):
    خداوند (عزوجل )، گوش ها را تلخ قرار داد تا هر چه بدان ها در مى آيد، بميرد؛ و اگر اين نبود، حشرات (خزنده ) آدمى زاده را مى كشتند.


    امام صادق (عليه السلام ):



    - در پاسخ طبيبى فرومانده از پاسخ به اين پرسش امام كه : ((چرا كاسه سر، از چند استخوان و لايه تشكيل مى شود؟)) -: چون هر چيز درون تهى اگر يك پارچه باشد، شكستن ، زودتر به سراغش مى آيد و چون چند تكه قرار داده شود، شكستگى از آن دورتر است .

    پيامبر خدا(ص):


    برادر عيسى ، از شهرى گذر كرد و ديد كه مردمش رنگ چهره هايشان زرد و چشم هايشان كبود است . آنان از بيمارى هايى كه داشتند، نزد وى اظهار ناراحتى كردند.
    گفت : ((درمانتان همراهتان است . شما هنگامى كه گوشت مى خوريد، آن را ناشسته مى پزيد، در حالى كه هيچ چيزى بدون نوعى جنابت ، از دنيا نمى رود)).
    از آن پس ، گوشت هاى مصرفى خود را شستند و در نتيجه بيمارى هايشان از ميان رفت


    امام باقر(ع):

    پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم )، از اين كه گوشت ، خام خورده شود، نهى كرد و فرمود: ((تنها درندگان ، چنين گوشتى مى خورند. (گوشت را) هنگامى بخوريد كه آفتاب يا آتش ، آن را ديگرگون ساخته باشد)).
     
    آخرین ویرایش توسط مدیر:

    آدم برفی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/11/28
    ارسالی ها
    4,013
    امتیاز واکنش
    9,544
    امتیاز
    746
    امام صادق (عليه السلام ):
    - در مناظره با طبيب هندى -: پيشانى ، از مو تهى است ، از آن رو كه محل رسيدن نور به چشمان است ؛ و در آن چين و چروك قرار داده شده است ، بدان كه سبب كه عرق فرو ريخته شده از سر را در خود، محبوس سازد و مانع رسيدن آن به چشمان شود، تا بدان وقت كه انسان ، عرق خويش را پاك كند، آن سان كه نهرهاى زمين ، آب ها را در خود، محبوس مى سازند.
    ابروها در بالاى چشمان قرار داده شده اند تا نور را بدان اندازه كه بسنده است ، به چشمان راه دهند. اى هندى ! مگر نمى بينى آن كه نور بر وى چيره مى شود، دست خويش را بر فراز چشمان مى گيرد تا نور، بدان اندازه كه بسنده است ، از زير آن به چشمان راه گشايد؟
    بينى در ميان دو چشم قرار داده شده است تا نور را در ميان دو چشم ، به دو بخش مساوى قسمت كند.
    چشم همانند بادام است ، تا ميل بتواند دارو را در داخل آن جريان دهد و بيمارى (عفونت ) از آن بيرون آيد. اگر چشم ، مربع شكل يا دايره اى بود، نه ميل در داخل آن حركت مى كرد، نه دارو به همه آن مى رسيد، و نه بيمارى از درون آن خارج مى شد.


    -امام صادق (عليه السلام ):

    - خطاب به مفضل بن عمر -: اگر جمجمه باز مى شد و مى توانستى مغز را ببينى ، مى ديدى كه به حجاب هايى (لايه هايى ) كه روى همديگر قرار گرفته اند، در ميان گرفته شده است تا هم آن را از عارضه ها مصون بدارد، و هم آن را استوار نگه دارد، تا بدان ، لرزش راه نيابد؛ و مى ديدى كه جمجمه ، به سان كله خودى بر آن قرار گرفته است تا آن را از اثر ضربت هاى سختى كه ممكن است به سر برسد، حفظ كند. سپس ، تاجى از مو بر روى جمجمه پوشانده شده و اين پوشش ، همانند پوستينى براى سر است كه آن را از شدت سرما و گرما، نگه مى دارد. پس چه كسى مغز را در چنين دژى جاى داده است ، مگر همو كه آن را آفريد و سرچشمه احساس ساخت و به واسطه منزلت والايى كه در بدن دارد، و نيز به واسطه مرتبه بلند و جايگاه برجسته اش آن را سزامند اين همه حفظ و مراقبت دانست ؟ اى مفضل ! چه كسى قلب را درون سينه انسان قرار داد و زرهى كه پوشش ‍ استوار آن است ، بر آن قرار داد و آن را به دنده ها و گوشت و پى اى كه بر آن است ، مصونيت داد تا جراحت و آزارى بدان نرسد؟ اى مفضل ! نيك بينديش كه چرا مغز كه جسمى رقيق است ، در لابه لاى استخوان ها حصار يافته است . آيا جز براى اين است كه از آن ، حفاظت كند و آن را مصون بدارد؟
     
    آخرین ویرایش توسط مدیر:

    آدم برفی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/11/28
    ارسالی ها
    4,013
    امتیاز واکنش
    9,544
    امتیاز
    746
    پيامبر خدا(ص):


    هر كه جاودانگى مى خواهد - و البته (براى غير خدا) جاودانگى اى نيست - بايد كه چاشت را زودتر بخورد ورداى سبك برگيرد و كمتر با زنان بياميزد

    امام صادق(ع):

    چون نماز صبح را خواندى ، پاره نانى بخور تا با آن : دهان خويش را خوش ‍ بو سازى ، حرارت خود را فرو بنشانى ، دندان هايت را استوار سازى ، لثه ات را استحكام بخشى ، روزى خويش را به چنگ آورى و خوى خود را نيكو سازى

    امام صادق(ع):

    مومن را بايسته است كه تا غذا نخورده ، از خانه بيرون نرود؛ چرا كه اين كار به او استوارى بيشترى مى دهد

    يامبر خدا (ص):

    بر شما باد گوشت ؛ چرا كه گوشت ، گوشت مى روياند. هر كس بر او چهل صبح بگذرد و گوشت نخورد، بدخوى مى شود. هر كس بدخوى شد، به او گوشت بخورانيد. هر كس چربى بخورد، آن چربى به اندازه خود براى او بيمارى فرود مى آورد


    پيامبر خدا(ص):



    او شما را از هفت چيز آفريده : يعنى از استخوان ، پى ، رگها، گوشت ، پوست ، مو، و روح ؛ و شما را از هفت چيز، روزى داد: يعنى نخست در شكم مادران ، از خون حيض ، سپس شير، سپس آب ، سپس روييدنى هايى كه از زمين برويند، سپس ميوه هاى درختان ، پس از آن گوشت گوسفندان ، و سپس عسل زنبوران عسل . پس بر هفت عضو در پيشگاه خداوند، سجده كنيد
     
    آخرین ویرایش توسط مدیر:

    آدم برفی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/11/28
    ارسالی ها
    4,013
    امتیاز واکنش
    9,544
    امتیاز
    746
    امام رضا(ع):

    خوردن گوشت خام ، در شكم ، كرم پديد مى آورد

    امام صادق(ع):

    در هر هفته ، يك بار گوشت بخوريد و خود و فرزندانتان را بدان عادت ندهيد؛ زيرا موجب اعتيادى همچون اعتياد به نوشید*نی مى گردد. نيز آنان را بيش از چهل روز، از آن محرم مداريد؛ چرا كه آنان را بدخوى مى كند

    الإمام الصادق علیه‏السلام :
    مِن أخلاقِ الأَنبِیاءِ علیهم‏السلام السِّواکُ .
    امام صادق علیه‏السلام :مسواک زدن ، از سنّت‏هاى پیامبران است .الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۴۹۵ ، حدیث ۱

    الإمامُ الباقرُ علیه‏السلام :
    إنّ السِّواکَ فی السَّحَرِ قَبلَ الوُضُوءِ مِنَ السُّنَّهِ .
    امام باقر علیه‏السلام :مسواک زدن در سحرگاه ، پیش از وضو گرفتن، جزء سنّت است .
    الفقیه : ۱ / ۴۸۰ / ۱۳۹۰ ، منتخب میزان الحکمه: ۲۸۸

    الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام
    لَمّا سُئلَ : أتَرى هذا الخَلقَ کُلَّهُ مِنَ الناسِ ؟: فقالَ : ألْقِ مِنهُمُ التارِکَ للسِّواکِ .
    امام صادق علیه‏السلام در پاسخ به این سؤال که : آیا این خلایق همه در شمار آدمیانند ؟- فرمودند: افرادى را که مسواک نمى‏زنند از شمار آنها بینداز .بحار الأنوار : ۷۶ / ۱۲۸ / ۱۱

    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم می فرمایند:
    الوُضوءُ شَطرُ الإیمانِ ، والسِّواکُ شَطرُ الوُضوءِ .وضو ، بخشى از ایمان است و مسواک زدن بخشى از وضو .کنزالعمّال : ۲۶۲۰۰
     
    آخرین ویرایش:

    آدم برفی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/11/28
    ارسالی ها
    4,013
    امتیاز واکنش
    9,544
    امتیاز
    746
    امام على(ع):

    در پاسخ به پرسش سلمان درباره روزى كودك در شكم مادر -: خداوند - تبارك و تعالى - خون حيض را براى وى در بدن زن ، باز بداشت و روزى او را در شكم مادر از آن قرار داد

    پيامبر خدا (ع):



    دل ها را با فراوانى خوراك و نوشاك نميرانيد؛ زيرا دل به سان كشت ، اگر آب زيادى بدان رسانده شود، مى ميرد

    امام على (ع):

    پرخورى ، سرمستى مى آورد و پاك دامنى را تباه مى سازد

    امام على (ع):

    هر كس سيرى اش افزون شود، شكم سيرى ، او را سنگين مى سازد و هر كس شكم سيرى ، او را سنگين سازد، ميان او و تيزهوشى ، پرده مى افتد

    امام على (ع):

    هر كس سيرى اش افزون شود، شكم سيرى ، او را سنگين مى سازد و هر كس شكم سيرى ، او را سنگين سازد، ميان او و تيزهوشى ، پرده مى افتد
     
    آخرین ویرایش توسط مدیر:

    آدم برفی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/11/28
    ارسالی ها
    4,013
    امتیاز واکنش
    9,544
    امتیاز
    746
    امام على(ع):

    با وجود سه چيز، در سه چيز ديگر، طمع مبند: با پرخورى در شب زنده دارى ، با خفتن همه شب در نورانيت سيما، و با همراهى با فاسقان در ايمن بودن از دنيا

    عيسى(ع):

    اى زادگان اسرائيل ! فراوان مخوريد؛ زيرا هر كس زياد بخورد، فراوان نيز مى خوابد و هر كس فراوان بخوابد، نماز اندك مى گزارد و هر كس نماز اندك بگزارد، از غافلان شمرده مى شود

    امام على (ع):



    هر كس در دل خود، درخت علاقه به انواع غذاها را بكارد، ميوه گونه هاى ناتن درستى را مى چيند

    امام صادق (ع):

    تباهى تن ، در فراوانى خوراك است ؛ تباهى كشت ، در ارتكاب گـ ـناه ؛ و تباهى شناخت ، در واگذاردن صلوات بر برترين مردمان (يعنى پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم

    الحِفظِ ویُذهِبنَ البَلغَمَ : اللُّبانُ ، وَالسِّواکُ ، وقِراءَهُ القُرآنِ .
    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم- خطاب به امام على علیه‏السلام فرمودند: اى على ! سه چیز بر حافظه مى‏افزاید و بلغم را مى‏برد : کُندُر ، مسواک و قرائت قرآن .
    بحارالأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۴۴۳ ، حدیث ۳ ، دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۴۵۲

    لإمام علیّ علیه‏السلام :
    مَضغُ اللُّبانِ یَشُدُّ الأَضراسَ ، ویَنفِی البَلغَمَ ، ویَذهَبُ بِریحِ الفَمِ .
    امام على علیه‏السلام :
    جویدن کُنْدُر ، دندان‏ها را استحکام مى‏دهد ، بلغم را مى‏راند و بوى [بد] دهان را مى‏بَرَد .

    بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۴۴۳ ، حدیث ۲ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۳۸۶

    لإمام الرضا علیه‏السلام :
    اِستَکثِروا مِنَ اللُّبانِ وَاستَبقوهُ وَامضَغوهُ ، وأحَبُّهُ إلَیَّ المَضغُ ؛ فَإِنَّهُ یَنزِفُ بَلغَمَ المَعِدَهِ ویُنَظِّفُها ، ویَشُدُّ العَقلَ ، ویُمرِئُ الطَّعامَ .
    امام رضا علیه‏السلام :
    فراوان کُندُر بخورید ، آن را در دهان نگه دارید و بِجَوید. براى من ، جویدن آن ، دوست‏داشتنى‏تر است؛ بلغمِ معده را مى‏زداید و آن را تمیز مى‏کند ، عقل را استحکام مى‏بخشد و غذا را مى‏گوارَد
    .
    بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۴۴۴ ، حدیث ۸ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۲۴۸
     
    آخرین ویرایش توسط مدیر:
    بالا