- عضویت
- 2016/12/17
- ارسالی ها
- 992
- امتیاز واکنش
- 16,031
- امتیاز
- 694
در این روزها بد نیست این کتاب خونده شود
گرچه از نظر تحقیقی کاملا تایید نشده است.
امام حسین و ایران کتاب ادبی است که توسط محقق آلمانی"کورت فیشلر" نوشته شده و توسط زنده یاد ذبیح الله منصوری به فارسی ترجمه شده است.
در این اثر زندگی امام حسین(ع) و قیام امام مورد بررسی قرار داده شده است.چیزی که این اثر را از سایر کتابهای مشابه مجرا کرده و باعث معروفیت اثر گردیده، بررسی و تحقیق بدون تعصب قیام امام حسین(ع) توسط کورت فریشلر آلمانی است.این اثر به بررسی و تحلیل و صفات جدیدی از امام پرداخته و پیشرفت کتاب بر پایه بررسی عقلانی قیام امام است.در بسیاری از کتابهای مشابه که به بررسی واقعه کربلا و قیام امام پرداخته، بدلیل تعصب مورخ و نویسنده شیعه مواردی ذکر گردیده که با منطق و شواهد سازگار نیست.کورت فریشلر آلمانی به بررسی و تحقیق بدون تعصب قیام امام حسین(ع) می پردازد.با این وجود این کتاب نیز مانند هر اثری بدون اشکال نیست. این اشکالات بدلیل ثبت نشدن دقیق اسناد و مآخذ در قسمتهایی از کتاب وارد شده است.
قسمتهایی از کتاب در هیچ کجا و توسط هیچ مورخی ذکر نشده است:
1.درباره بستن آب به روی کاروان امام: "اما میدانیم که ساحل رودخانه از طرف سربازهای عمر سعد اشغال شده بود نه برای این که مانع از این شوند که کاروان حسین علیه السلام از آب رودخانه استفاده نمایند بلکه نگذارند که کاروان حسین علیهالسلام در ساحل غربی راه، از میدان جنگ عقب نشینی نمایند "
2. در مورد علاقه ایرانیان و حمایت آنها از امام حسین، فریشلر به نقل از ابو علی سیمجور می گوید: "عدهای از ایرانیان کوفه به سوی قادسیه رفتند و به کربلا رسیدند... و خود را به امام حسین رساندند. حسین گفت: پس بدانید که من و کسانی که نسبت به من وفا دارند فردا به قتل خواهیم رسید و شما از راهی که آمدهاید برگردید تا کشته نشوید... ایرانیها گفتند: کشته شدن در راه تو برای ما سعادت است... که بین (20 تا 30) نفر مرد ایرانی در کربلا ماندند و فقط اسم (برویج یا همان پرویز) معلوم است.
همچنان که ذکر شد در این کتاب اسناد و مآخذ دقیقاًدرج نشده است و مورخان نیز در این مورد (شرکت ایرانیان در کربلا) سخنی ذکر نکردهاند.
3.فریشلر معتقد است که کاروان امام حسین(ع) در کربلا حداکثر 200 نفر بوده و حال آن که حداکثر سپاه پیاده و سوار علیه امام سی هزار نفر بودند.
4.در قسمتی از کتاب فریشلر به جای علی اصغر، علی اکبر را ثبت نموده است:
"کشته شدن حسین و یارانش قطع نظر از هر نوع نظریه ایدئولوژی از لحاظ شجاعتی که از آن مرد (بزرگ) و یارانش به ظهور رسید، یکی از حماسههای رزمی بزرگ جهان است آدمی وقتی نوشته مورخان را در خصوص روحیه حسین (ع) میخواند،حیرت میکند که آن مرد دارای چه ایمان و ارادهای بود که آن موقع از مشاهده سر شکافته و خونین پسرش (علی اکبر) گریه نکرد و ننالید و گفت خدایا این قربانی را در راه دین برحق خود، اسلام بپذیر"
5. به نوشته فریشلر، علی بن حسین (ع) (امام زین العابدین) در دمشق در بستر بیماری بود پزشکی ایرانی ـ که از پزشکان جندی شاپور به نام بختیشوع بود امام را معالجه کرد و تجویز دارو نمود.
گرچه از نظر تحقیقی کاملا تایید نشده است.

امام حسین و ایران کتاب ادبی است که توسط محقق آلمانی"کورت فیشلر" نوشته شده و توسط زنده یاد ذبیح الله منصوری به فارسی ترجمه شده است.
در این اثر زندگی امام حسین(ع) و قیام امام مورد بررسی قرار داده شده است.چیزی که این اثر را از سایر کتابهای مشابه مجرا کرده و باعث معروفیت اثر گردیده، بررسی و تحقیق بدون تعصب قیام امام حسین(ع) توسط کورت فریشلر آلمانی است.این اثر به بررسی و تحلیل و صفات جدیدی از امام پرداخته و پیشرفت کتاب بر پایه بررسی عقلانی قیام امام است.در بسیاری از کتابهای مشابه که به بررسی واقعه کربلا و قیام امام پرداخته، بدلیل تعصب مورخ و نویسنده شیعه مواردی ذکر گردیده که با منطق و شواهد سازگار نیست.کورت فریشلر آلمانی به بررسی و تحقیق بدون تعصب قیام امام حسین(ع) می پردازد.با این وجود این کتاب نیز مانند هر اثری بدون اشکال نیست. این اشکالات بدلیل ثبت نشدن دقیق اسناد و مآخذ در قسمتهایی از کتاب وارد شده است.
قسمتهایی از کتاب در هیچ کجا و توسط هیچ مورخی ذکر نشده است:
1.درباره بستن آب به روی کاروان امام: "اما میدانیم که ساحل رودخانه از طرف سربازهای عمر سعد اشغال شده بود نه برای این که مانع از این شوند که کاروان حسین علیه السلام از آب رودخانه استفاده نمایند بلکه نگذارند که کاروان حسین علیهالسلام در ساحل غربی راه، از میدان جنگ عقب نشینی نمایند "
2. در مورد علاقه ایرانیان و حمایت آنها از امام حسین، فریشلر به نقل از ابو علی سیمجور می گوید: "عدهای از ایرانیان کوفه به سوی قادسیه رفتند و به کربلا رسیدند... و خود را به امام حسین رساندند. حسین گفت: پس بدانید که من و کسانی که نسبت به من وفا دارند فردا به قتل خواهیم رسید و شما از راهی که آمدهاید برگردید تا کشته نشوید... ایرانیها گفتند: کشته شدن در راه تو برای ما سعادت است... که بین (20 تا 30) نفر مرد ایرانی در کربلا ماندند و فقط اسم (برویج یا همان پرویز) معلوم است.
همچنان که ذکر شد در این کتاب اسناد و مآخذ دقیقاًدرج نشده است و مورخان نیز در این مورد (شرکت ایرانیان در کربلا) سخنی ذکر نکردهاند.
3.فریشلر معتقد است که کاروان امام حسین(ع) در کربلا حداکثر 200 نفر بوده و حال آن که حداکثر سپاه پیاده و سوار علیه امام سی هزار نفر بودند.
4.در قسمتی از کتاب فریشلر به جای علی اصغر، علی اکبر را ثبت نموده است:
"کشته شدن حسین و یارانش قطع نظر از هر نوع نظریه ایدئولوژی از لحاظ شجاعتی که از آن مرد (بزرگ) و یارانش به ظهور رسید، یکی از حماسههای رزمی بزرگ جهان است آدمی وقتی نوشته مورخان را در خصوص روحیه حسین (ع) میخواند،حیرت میکند که آن مرد دارای چه ایمان و ارادهای بود که آن موقع از مشاهده سر شکافته و خونین پسرش (علی اکبر) گریه نکرد و ننالید و گفت خدایا این قربانی را در راه دین برحق خود، اسلام بپذیر"
5. به نوشته فریشلر، علی بن حسین (ع) (امام زین العابدین) در دمشق در بستر بیماری بود پزشکی ایرانی ـ که از پزشکان جندی شاپور به نام بختیشوع بود امام را معالجه کرد و تجویز دارو نمود.