- عضویت
- 2016/07/11
- ارسالی ها
- 4,853
- امتیاز واکنش
- 14,480
- امتیاز
- 791
در سال ۳۶ میلادی، هنگامیکه در زمان اردوان سوم، فرهاد، پسر فرهاد چهارم، که حدود ۴۰ سال بود که در دربار روم میزیست، برای به دست گرفتن فرمانروایی به ایران خوانده شد، فرهاد با رسیدن به فرات ظاهراً به سبب بیماری درگذشت. به قول خود فرهاد لباس بلند و گشاد پارتی او را به بستر ناخوشی انداخته بوده است!
از چگونگی لباس در آغاز فرمانروایی اشکانیان چیزی نمیدانیم، اما بیگمان لباس عمومی پارتها همانی بوده است که در پلکان شرقی آپادانا اعضاء هیئت نمایندگی پارتهابر تن دارند. البته هنگامیکه از لباس عمومی سخن به میان میآوریم ، مانند دیگر دورههای باستانی ،تنها لباس بلندپایگان و درباریان و شاهان مطرح است و از مردم عامی خبری نیست !
در این دوره نیز منابع اصلی چگونگی آرایش و پوشش بیشتر آثار منقوشاند، با مکتوب. نقاشیهای رنگی دیواری کاخی در کوه خواجه در دریاچه هامون که بالاتر به آن اشاره کردیم، کوشش در توجه به هنر و همچنین لباس شرقی، با تمایل به هنرولباس بیزانسی با خامی دست و پاگیری درهمآمیخته است. در نقاشیهای دورا-ارویوس هم همین سرگردانی و پریشانی به چشم میخورد. از همین رویهم تصویرهای کوه خواجه و هم دورا-اروپوس، که میتوانستند برای آرایش و پوشش زمان خود تکیهگاهی مناسب باشند، اقناعکننده به نظر نمیرسند. سرگردانی میان هنر هخامنشی و توجه به قواعد و سنن یونانی در طرح نگارههای آرامگاه آنتیوخوس کوماژن (۶۴-۳۴ پیش از میلاد)، که خودرا از اعقاب هخامنشیان میدانست، نیز بارز است.
اقلام طلائی اشکانی که در نینوا (نزدیک موصل، عراق) دفن شده بود. هم اکنون در موزه بریتانیا نگهداری میشود.
از چگونگی لباس در آغاز فرمانروایی اشکانیان چیزی نمیدانیم، اما بیگمان لباس عمومی پارتها همانی بوده است که در پلکان شرقی آپادانا اعضاء هیئت نمایندگی پارتهابر تن دارند. البته هنگامیکه از لباس عمومی سخن به میان میآوریم ، مانند دیگر دورههای باستانی ،تنها لباس بلندپایگان و درباریان و شاهان مطرح است و از مردم عامی خبری نیست !
در این دوره نیز منابع اصلی چگونگی آرایش و پوشش بیشتر آثار منقوشاند، با مکتوب. نقاشیهای رنگی دیواری کاخی در کوه خواجه در دریاچه هامون که بالاتر به آن اشاره کردیم، کوشش در توجه به هنر و همچنین لباس شرقی، با تمایل به هنرولباس بیزانسی با خامی دست و پاگیری درهمآمیخته است. در نقاشیهای دورا-ارویوس هم همین سرگردانی و پریشانی به چشم میخورد. از همین رویهم تصویرهای کوه خواجه و هم دورا-اروپوس، که میتوانستند برای آرایش و پوشش زمان خود تکیهگاهی مناسب باشند، اقناعکننده به نظر نمیرسند. سرگردانی میان هنر هخامنشی و توجه به قواعد و سنن یونانی در طرح نگارههای آرامگاه آنتیوخوس کوماژن (۶۴-۳۴ پیش از میلاد)، که خودرا از اعقاب هخامنشیان میدانست، نیز بارز است.
اقلام طلائی اشکانی که در نینوا (نزدیک موصل، عراق) دفن شده بود. هم اکنون در موزه بریتانیا نگهداری میشود.