نقاشی با مکاتب هنری؛ نقاشی های باورنکردنی هایپر رئالیسم

  • شروع کننده موضوع Behtina
  • بازدیدها 868
  • پاسخ ها 2
  • تاریخ شروع

Behtina

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2015/11/08
ارسالی ها
22,523
امتیاز واکنش
65,135
امتیاز
1,290
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]در رسانه ها و تحلیل آثار هنری به خصوص در عرصه نقاشی، طراحی و معماری، همواره با سبک ها و روش های مختلفی رو به رو هستیم که منتقدان و تحلیل گران آثار هنری، از آن اسلوب ها به عنوان بستر بررسی و تحلیل آثار استفاده می کنند. اما برای عموم مردم که دانش فنی درباره آثار هنری، تئوری ها و فلسفه هنر ندارند، این اصطلاحات اندکی نا مفهوم است.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]گزارش امروز روزیاتو قصد دارد در چند گفتار، به زبان ساده مکتب های هنری ایران و جهان را معرفی کند. در قسمت اول، به معرفی مکتب هایی همچون رئالیسم، فرمالیسم و ناتورالیسم می پردازیم.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]چرا باید با مکاتب هنری آشنا شویم؟[/BCOLOR]

[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]شاید این پرسش در ذهن شما ایجاد شود که چرا یک پزشک، صنعتگر، کارمند امور اداری یا دانشجوی ادبیات و حتی اقتصاد، باید با مکاتب هنری آشنا شود. همانطور که درصدی از جمعیت کشور روی سهام در بازار بورس کشور سرمایه گذاری می کنند و متخصص اقتصاد و کسب و کار هم نیستند، آشنایی با مکاتب هنری نیز سبب می شود اشراف اطلاعاتی شما نسبت به هنر افزایش یابد.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]افزایش دانسته های درباره مکاتب هنری و ارتقا‌ی دانش فهم آثار هنری و فلسفه طراحی و اجرای آن سبب می شود که شما به مقوله هنر، تنها به جنبه تزیینی و تفننی آن نگاه نکرده و از این فرصت، برای سرمایه گذاری و تحلیل روی آثار هنری بهره مند شوید.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]قطعا کسی می تواند تابلوهای نقاشی خوب را به قیمت های مقرون به صرفه خریداری کند که دانش هنری خوبی داشته باشد و از این طریق خواهد توانست سود قابل ملاحظه ای از اقتصاد هنر بدست آورد. همانطور که در گزارش فروشمیلیاردی ۳۳ تابلو نقاشی ایران در نمایشگاه هنر دوبی ۲۰۱۷۷ خوانده اید، برخی از آثار به ظاهر معمولی نقاشی ایران، با رقم های چند صد میلیون تومانی در حراجی کریستیز به فروش رسیدند.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]خرید و فروش آثار هنری لزوما نیازمند مدرک کارشناسی یا ارشد یا دکترای هنر و فلسفه آن نیست. با اطلاعات معمولی و دانش به روز شده در عرصه هنر نیز می توان به مرور زمان، به اشراف اطلاعاتی خوبی دست یافت و در این عرصه شروع به فعالیت کرد.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]علاوه بر این، کسانی که مکاتب هنری و فلسفه هنر را می دانند و درک می کنند، قدرت تخیل و تحلیل شان به نسبت افرادی که سر رشته ای از این موارد ندارند افزایش پیدا می کند. این مقوله می تواند در توان افزایی آنها در زندگی و تنوع بخشی به سبک زندگی دیجیتالی زده امروزی، نقش به سزایی ایفا کند.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]همانطور که امروزه میلیون ها نفر از هموطنان به دنیای جالب و هیجانی بورس روی آورده اند، آشنایی با هنر و مکتب های هنری و اصطلاحات آن می تواند مفید باشد. این مسئله فرصت های خوبی را در زمینه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد می کند.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]قطعا کسب آگاهی و دانش درباره مکاتب و سبک های موجود در تاریخ که نمونه هایش را در گالری گردی و موزه گردی در ایران و جهان مشاهده می کنیم، به ما کمک می کند که بفهمیم چرا هنرمندان به شیوه خاصی آثار خود را طراحی می کنند.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]فهم درست مکاتب هنری، راه مطلوبی برای دیدن بهتر آثار هنری است. دیدن بهتر با دیدنی که عموم مردم یک اثر را می بینند تفاوت دارد. شاید همین فرق های به ظاهر ساده است که جیغ ادوارد مونک نروژی بیش از ۱۲۰۰ میلیون دلار قیمت گذاری می شود و آثار یایویی کوساما،‌ هنرمند ۹۰ ساله ژاپنی با رقم های میلیون دلاری خرید و فروش می گردد.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]فهم تفاوت های ظریف و تلاش برای شناخت فلسفه پدید آمدن آثار هنری را می توان با شناخت مکاتب هنری بدست آورد. سلسله مطالبی که در این گفتار و گفتارهای آینده ارائه می شود، تلاش می کند به معرفی سبک های مختلف هنرهای تجسمی به خصوص در طراحی و نقاشی و مجسمه سازی بپردازد.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]مکتب هایپر رئالیسم[/BCOLOR]

[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]مکتب هایپر رئالیسم یکی از مکتب های هنری است که معمولا در رسانه های این عرصه زیاد درباره اش می شنویم و می خوانیم.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]کلمه غربی «Hyper Realism» در ترجمه لغت به لغت به معنای فرا واقعیت است. فرا واقعیت به سبکی در نقاشی و مجسمه سازی اطلاق می گردد که یک عکس یا نمونه واقعی از چیزی را با جزییات دقیق تداعی کند. از این مکتب و روش هنری به عنوان تحولی در ساخت آثار نقاشی و مجسمه یاد می کنند.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]اگر شما در نگاه اول به یک نقاشی، تصور کردید که اثر پیش روی شما یک عکس واقعی است، حتما با سبک هایپر رئالیسم مواجه شده اید.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
M01.jpg

جلوه ای از مکتب فرا واقعیت در نقاشی
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]هنرمندانی که در این عرصه فعال هستند، کار زیاد و ممارست طولانی را برای خلق آثار هنری پر ظرافت در دستور کار قرار می دهند.. توانایی تکنیکی تولید نقاشی که آنقدر به واقعیت نزدیک باشد که با عکس اشتباه گرفته شود را هر هنرمندی در اختیار ندارد.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]در این فرآیند، آنقدر بر عدم دخالت در واقعیت تاکید می شود که کار ماشینی به نظر می رسد. یک فرد توانمند تلاش می کند که قابلیت بی نظیرش در پشت کار پنهان شود. این هنر، دنیای واقعی و فیزیکی را جدی می گیرد به گونه ای که خروجی کار، گاها واقعی تر از واقعیت به نظر می رسد.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
MO2.jpg

نقاش فرا واقعیت در حال نقاشی گلی نارنجی رنگی است که تشخیصش به عنوان نقاشی سخت است.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]البته باید توجه داشت که در این مکتب، آنچه اهمیت دارد، عدم تحریف واقعیت است. در خلق آثار این مکتب هنری، بعضا ده ها عکس با کیفیت بالا از یک شی یا منظره گرفته می شود تا به جزئیات توجه شده و در طراحی، همان چیزی پدید آید که در واقعیت دیده می شود.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]کانالتو،‌ هنرمند ایتالیایی و ریچارد استس را می توان از نقاشان موفق این مکتب دانست. این روش از سال ۲۰۰۰ میلادی در آمریکا آغاز به کار کرد و یک جنبش هنری مستقل نوظهور در غرب به شمار می رود. شما می توانید ۴۰ اثر هنری این مکتب را در این لینک مشاهده کنید.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
m1-1.jpg

شاید شما هم فکر کنید که این تصویر، یک عکس است. در حالی که اثری استادانه از «Diego Fazio»، هنرمند مکتب هایپر رئالیسم است.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
m2-1.jpg

شیوه طراحی با مداد نقاشی دیگه فازیو که اثری در مکتب هنری فرا واقعیت را خلق می کند.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
m30.jpg

تصویر یک لیوان کریستال پر از آب را مشاهده می کنید که چند تکه پرتقال حلقه شده در آن قرار دارد و مقداری از آب لیوان به خارج ریخته شده است. این تصویر یک عکس نیست. نقاشی اکریکلیک استاد «Jason de Graaf» در مکتب فرا واقعیت است.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
m31.jpg

دو تصویر از جیسون د گراف که توت فرنگی داخل خامه و گوی های شیشه ای که تصویری از یک عمارت بر روی آن منعکس شده را به تصویر می کشد.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
m32.jpg

تصویری از ابزار نقاشی روی بوم؛ نقاشی فرا واقعیت جیسون د گراف،‌ هنرمند فرانسوی.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
m33.jpg

نقاشی رنگ روغن، اثر «Robin Eley» را مشاهده می کنید که مردی بور را در داخل یک کیسه که به دورش پیچیده شده نشان می دهد.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
m34.jpg

مجسمه هایپر رئالیسم اثر هنرمندانه ای از Ron mueck.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
m35.jpg

تصویر سر یک انسان خوابیده که مجسمه ای طراحی شده توسط ران مائک در مکتب فرا واقعیت است.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
m37.jpg

درب نوشابه از نزدیک؛ نقاشی هنرمندانه «STEVE MILLS» در مکتب فرا واقعیت.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
M38.jpg

تکه های چوب استوانه ای که روی آن ها کلماتی حکاکی شده؛ نقاشی هنرمندانه استیو میلز بریتانیایی در مکتب فرا واقعیت.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
M39.jpg

روزنامه های دولا شده در قفسه یک کتابخانه.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
M40.jpg

تصویری که پسر خندان شرق آسیا را نشان می دهد؛ نقاشی با مداد Paul Lung در مکتب فرا واقعیت.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
m41.jpg

تصویر دو گربه مختلف در حال خواب و بیداری که نقاشی با مداد پائول لونگ در مکتب فرا واقعیت است.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
m42.jpg

دو تصویر از ظروفی که در ظرفشویی هستند. تصویر پایینی نیز ظرف میوه را نشان می دهد که چند حبه انگور سیاه بر روی میز غلط می خورند. نقاشی های فرا واقعیت Roberto Bernardi، نقاش ایتالیایی.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
m43.jpg

دختر بچه ای خندان با چشمان سبز رنگ؛ نقاشی فرا واقعیت SAMUEL SILVA با تکنیک «BALLPOINT PEN»
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
M44.jpg

نقاشی سه بعدی اختاپوس در یک ظرف غذا؛ اثری هنرمندانه از Keng Lye هنرمند نقاش چینی.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
m45.jpg

تصویری که به سختی می توان باور کرد عکس نیست.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
m46.jpg

عکس پرتره یک فرد عینکی مو مشکی؛ نقاشی Juan Francisco Casas با خودکار بیک آبی.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
m47.jpg

اثری فرا واقعیت از یک میز توسط Erich Christensen.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
m48.jpg

نقاشی فرا واقعیت رنگ روغن است؛ اثر Terese Elliott
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
m49.jpg

طراحی با مداد سیاه از چشم انسان اثر Lynch Smith.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
m50.jpg

نقاشی سه بعدی اثر RISUKE FUKAHORI در مکتب هایپر رئالیسم.[/BCOLOR]
 
  • لایک
واکنش ها: Diba
  • پیشنهادات
  • Behtina

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2015/11/08
    ارسالی ها
    22,523
    امتیاز واکنش
    65,135
    امتیاز
    1,290
    M51.jpg

    نقاشی سه بعدی اثر RISUKE FUKAHORI در مکتب هایپر رئالیسم.
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    M52.jpg
    [/BCOLOR]
    نقاشی رنگ و روغن که تصویر یک چهار راه را در روز بارانی از داخل شیشه جلوی خودرو به تصویر می کشد؛ اثری فرا واقعیت از Gregory Thielker.
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    m53.jpg
    [/BCOLOR]
    تصویر شیشه جلو خودرو در روز های بارانی، اثری فروا واقعیت از گریگوری تیلکر.
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    m54.jpg
    [/BCOLOR]
    تصویر نقاشی با مداد فرانکو کلان که جلوه ای از فرا واقعیت است.
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    m55.jpg
    [/BCOLOR]
    پسرک سیگاری اثری از فرانکو کلان.
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    m56.jpg
    [/BCOLOR]
    تصویر نقاشی با مداد PAUL CADDEN که دو جوان سیگاری را در خیابان نشان می دهد.
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    M57.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]مکتب فرمالیسم[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]مکتب دیگری که در این گفتار اشاره می کنیم، مکتب فرمالیسم است. عده ای عقیده دارند که فرمالیسم هنری به این موضوع توجه دارد که ارزش یک اثر هنری، فقط وابسته به فرم آن یعنی چگونگی ساخت و ویژگی های بصری خواهد بود.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    mo3.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]ددر مکتب فرمالیسم، تمام موارد ارزشمند یک اثر در خودش اثر نفهته است و زندگی هنرمند، هدف از طراحی و ساخت اثر و عوامل مکانی و زمانی در درجات بعدی اهمیت قرار دارند.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]تاریخچه فرمالیسم به سال ۱۹۱۴ میلادی باز می‌گردد؛ سالی که «ویکتور شکلوفسکی» در روسیه رساله ای به نام رستاخیز واژه منتشر کرد که به عنوان نخستین سند ظهور مکتب فرمالیسم شناخته شد. بر پایه نظری دیگر، فرمالیسم را نخستین بار کلایو بل (clive belll) مطرح نمود و توضیح داد که اثر هنـری، خودمختار و مستقل از جهان خارج است.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]بل عقیده دارد که معیار ارزش‌گذاری نقاشی، مضمونِ تصاویر نیست، بلکه جـوهره حقیقی نقاشی در جستجو و کشف فرم متجلی می‌شود. هنر مدرن به‌ خوبی از این دیدگاه استقبال کرد و از آن برای پیشرفت خود کمک گرفت. دیدگاه‌ های «گرین‌ برگ» سبب می گردد که تاثیرات نگره فرمالیسم بر رشد و تحول هنر مدرنیست بهتر شناخته شود.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]آشنایی با مکتب ناتورالیسم[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    mo4.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]مکتب طبیعت گرا یا ناتورالیسم، از جمله مکتب های محبوب هنری است که در نقاشی های بسیاری در قرن بیستم و بیست یکم مشاهده می شود. ناتورالیسم (Naturalism) یا طبیعت‌ گرایی که زمزمه‌ های آن در نیمه دوم قرن نوزدهم به گوش می‌ رسید، اصطلاحی در تاریخ هنر و نقد هنری برای توصیف بخشی از هنر است که در آن، طبیعت همان گونه که به نظر می‌آید، بازنمایی می‌شود.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]اصطلاح ناتورالیسم به مثابه مکتبی خاص در نقاشی، نخستین بار توسط “بلوری” درباره پیروان “کارواجو” به کار بـرده شد. به زعم او آن ها به تقلید وفادارنه از طبیعت (خواه زشت، خواه زیبا) می‌ پرداختند. همچنین “کاستانیاری” منتقد فرانسوی اصطلاح ناتورالیسم را جایگزین رئالیسم کرد تا بر عین‌ گرایی و پژواک‌ های فعالیت علوم طبیعی تاکید بیشتری بگذارد.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]بنا به نظر طبیعت‌ گرایان، وراثت و محیط تعیین‌ کننده اصلی تقدیر انسان هستند. فرق این مکتب با رئالیسم در این است که در آثار رئالیستی انسان همیشه از محیط پیرامونش مهم‌ تر بوده، اما در ناتورالیسم اهمیت انسان از اهمیت اشیاء بیشتر نیست.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    mo5.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]هنر کلاسیک یونان را جلوه کامل طبیعت‌ گرایی تلقی می‌ کنند و هنر رنسانس ایتالیایی را تجدید حیات آن می‌ دانند. بر اساس چنین استدلالی است که در هنرهای نامبرده، اثر هنری همانند آینه زیبایی طبیعی را بازمی‌ تابد.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]مکتب فیگوراتیو[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    mo6.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]هنر فیگوراتیو به آن دسته آثار هنری تجسمی اطلاق می شود که در آن نمودی از دنیای واقعی وجود داشته باشد. این اصطلاح عموما در مقابل هنز انتزاعی به کار می رود. طراحی و نقاشی فیگوراتیو به آن دسته از طراحی و نقاشی هایی گفته می شود که بر اساس حالت ها و وضعیت مختلف اندام انسانی ترسیم شده و طی آن، مطالعه و بررسی مورد نظر طراح صورت می گیرد.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    mo7.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]این نوع طراحی ها شامل اسکیس، طراحی های دقیق و طراحی از فرم دست و پا هستند.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]مکتب اگزیستانسیالیسم[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    mo8.jpg
    [/BCOLOR]
    تابلوی جیغ اثر ادوارد مونک نروژی که جلوه ای از مکتب اکسپرسیونیست بوده و گران ترین تابلوی نقاشی به فروش رفته تاریخ هنر است.
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]مکتب اگزیستانسیالیسم (existentialism) از جمله مکتب های کمتر شناخته شده برای عموم علاقمندان به دنیای هنر است. این مکتب بر خلاف فرمالیست ها،‌ به دنبال انسان و مفهوم وجودی او بوده و ماهیت انسان را از وجود وی مجزا می داند. از نظر اگزیستانسیالیست ها، فقط خدا است که ماهیتش جدایی ناپذیر بوده است.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    image1.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]درباره این مکتب بحث های زیادی وجود دارد. بعضی معتقدند که ماهیت انسان را باید در وجود او جستجو کرد. به طور معمول ما بر اساس پیش زمینه و دانشی که در مورد پدیده ای داریم به واقعیت می رسیم. در حالی که اگزیستانسیالیسم ها عکس این روش را به کار می گیرند و تلاش دارند بدون دخالت ذهن و منطق به واقعیت ها برسند.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]در آثار ادبی و هنری این سبک، نوعی انرژی منفی، نا امیدی، دلهره و تشویش و آشوب مشاهده می شود و نوعی پوچی در برابر دنیا قابل احساس است. نگاه حسرت آور به گذشته، بخشی از نگاه اگزیستانسیالیسم و طرفداران این مکتب را جلوه می دهد.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]مکتب گوتیک[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]اگر به رم، میلان، وین و فلورانس سفر کرده باشید،‌ حتما آثاری از سبک معماری و هنری گوتیگ را در عمارت های تاریخی مشاهده کرده اید.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]گوتیک (Gothic) سبک هنری رایج در نیمه دوم قرن دوازدهم میلادی در شمال اروپا است که تا قرن شانزدهم دوام یافت. واژه “گوتیک” نیز همچون بسیاری از عناوین سبک های هنری در آغاز بار معنایی منفی داشت و به صورت تحقیر آمیز به کار گرفته شد.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]ویدیوی زیر در ۵۸ دقیقه شما را با معماری کلیساهایی که با سبک گوتیک ساخته شده اند آشنا می کند.[/BCOLOR]


    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)] این واژه توسط هنرمندان ایتالیایی دوره رنسانس ابداع شد تا این شیوه معماری را که به مثابه سبک توحش محکوم می کردند، توصیف نمایند. به نظر آنها این سبک معماری قوم گوتها بود که میراث هنر کلاسیک امپراطوری روم را از بین برد.[/BCOLOR]


    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]از این رو معنای تحت الفظی “گوتیک” منسوب به قوم “گوتها” است. سبک گوتیک، بر اساس آثار معماری تشخص می یابد؛ به ویژه در کاربرد قوس های نوک تیز (جناغی)، پشت بند های اوج کشیده و تزئینات توکاری مشبک بسیار زیبا و ظریف. در مفهوم عام تر واژه گوتیک به تزئینات نقوش و نقاشی های دوره ای اطلاق می شود که معماری گوتیک شکل گرفت.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]در قسمت های بعدی، با دیگر مکاتب هنری جهان آشنا می شویم.[/BCOLOR]
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    Behtina

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2015/11/08
    ارسالی ها
    22,523
    امتیاز واکنش
    65,135
    امتیاز
    1,290
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]در قسمت نخست گفتارهای آشنایی با مکاتب هنری جهان، با برخی از زمینه ها مانند هایپر رئالیسم، فرمالیسم و گوتیگ آشنا شدیم و بیان نمودیم که آشنایی با مکتب های هنری از نقاشی و معماری گرفته تا مجسمه سازی، سبب افزایش قدرت تحلیل، درک و شناخت ما از هنر می شود و می تواند بستر خوبی برای شناخت دقیق تر از دستاوردهای هنرمندان باشد.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]همانطور که قبلا اشاره شد و اینجا نیز تاکید می کنیم، شناخت سبک ها و روندهای نوظهور در عرصه خلق آثار هنری در سراسر جهان، عاملی برای ترغیب علاقه مندان به سرمایه گذاری در آثار هنری شده و به اقتصاد هنر بسیار کمک می کند.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]بسیار پیش آمده که تابلوهای هنری با قیمت های بسیار ناچیزی توسط سرمایه گذاران عرصه هنر خریداری شده و یک دهه بعد با صدها برابر قیمت اولیه در حراجی ها و گالری های معروف و حتی کمتر شناخته شده جهان به فروش رفته است. نمونه بارز آن، حراجی کریستیز و ساتبی است که این روزها در دبی هم اثری از آن دیده می شود. در گزارش امروز، با رئالیسم، سورئالیسم، مکتب دادا و رکو آشنا می شویم.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]داستان رئالیسم[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    re1.jpg

    نقاشی مکتب واقع گرایی.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]احتمالا شما از این مکتب زیاد در رسانه ها دیده اید و در مکان های مختلف خوانده اید. رئالیسم معنای تحت الفظی ساده ای دارد. واقع گرایی، یکی از مکاتب هنری در نقاشی و معماری است. هنرمند در این مکتب تلاش دارد تا آنچه هست را به تصویر بکشد.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    re2.jpg

    نقاشی مکتب واقع گرایی.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]گرایش به بازنمایی چیزها به طور عینی و دقیق است. سطح خیلی پیشرفته آن را هایپر رئالیسم (Hyper realism) می گویند که در گفتار قبلی توضیحاتی درباره آن ارائه کردیم.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    re4.jpg

    این یک عکس نیست. نقاشی رنگ روغن در مکتب هایپر رئالیسم بوده که قوطی های نوشابه های گاز دار را نشان می دهد.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]همانند دیگر مکتب ها و روش های هنری، رئالیسم نیز با معانی و تفاسیر مختلف ارائه گشته و در مباحث تاریخی و نقد هنر، معانی گوناگونی برایش آمده است. در مفهوم خاص تر، رئالیسم به جنبشی اطلاق می شود که در قرن نوزدهم میلادی در فرانسه ظهور کرد و ویژگی آن، مخالفت با موضوعات قراردادی تاریخ گرایانه، اسطوره ای و مذهبی بود و قصد داشت به جای آن، پرداختن به مفاهیم غیر آرمانی و اسطوره زدایی از سبک زندگی را مورد توجه قرار دهد.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    re3.jpg

    نقاشی مکتب واقع گرایی که پدر و پسری را در جنگل مشغول کار نشان می دهد؛ اثری معروف از گوستاو کوربرت.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]استاد پتگر چندی پیش در فرهنگسرای نیاوران تهران، درباره آثار رئالیسم موضوعاتی را مطرح کرد که می توانید آن ها را در ویدیوی زیر ببینید.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]مکتب روکوکو[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    re5.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)] روکوکو از جمله مکتب های هنر کمتر شناخته شده برای عموم و حتی علاقه مندان به آثار هنری و گالری گردهای حرفه ای به شمار می رود. این سبک در نقاشی و معماری به درخشندگی و شکوه و عظمت بها می دهد و تلاش دارد نشاط را در اثر هنری در معرض دید بیننده قرار دهد.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]همچون بسیاری از سبک های هنری، آغاز این جنبش هنری نیز از پایتخت مهم هنر قاره سبز یعنی فرانسه در قرن هفدهم میلادی آغاز شد و در قرن هجدهم با استقبال گسترده عاشقان هنر در سراسر جهان مواجه گشت. واژه «ROCOCOO» در اواخر قرن هجدهم میلادی، توسط یکی از شاگردان هنرمند معروف «داوید» ابداع شد و ترکیبی خلاقانه از دو واژه «ROCAILEE» (اثر سنگی) و «BAROCCO» (باروک) است. این کلمه تلفیقی، به طور تحقیر آمیزی به سلیقه رایج در دوره سلطنت لویی پانزدهم اشاره می کند.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    re6.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]این سبک اکنون با اصلاحی در تعریف و تفسیر همراه شده و نگاه تحقیر آمیز آن حذف گردیده است. روکوکو در میان تاریخ نگاران هنر، برای توصیف یک سبک هنری و تزيينی دارای انسجام و ثبات به کار می رود. این سبک به دلیل تزیینات ظریف و پر آب و رنگ، به موضوعات کوچک به جای موضوعات برحسته اشاره می کند.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]روکوکو را بعضا سبک تحول یافته و سنگین تر از باروک می دانند. البته هر دو سبک باروک و روکوکو، به فرم های پیچیده علاقه دارند؛ با این تفاوت که روکوکو، به جای پرداخت به حجم وسواس و دقت بیشتری در سطح دارد و بیشتر از رنگ های آبی، صورتی، سبز و یا سفیدی بیشتر استفاده می کند.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    re7.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]اگر دوست دارید درباره آثار باروک جزییات بیشتر بدانید، به تماشای ویدیوی زیر بنشینید.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]مکتب سورئالیسم[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    re8.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]بیان احساس و اندیشه خالص یا فرا واقع گرایی، مکتبی به نام surrealism را در فرانسه تشکیل داد. بسیاری خالق این مکتب را اندره برتون می دانند. او در سال ۱۹۲۴۴ میلادی، با آثار خود مکتبی جدید را در اوایل قرن بیستم به دنیا معرفی کرد.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]وی معتقد بود که ادبیات نباید به هیچ چیز، به جز تظاهرات و نمودهای اندیشه ای که از تمام قیود منطقی و هنری یا اخلاقی رها شده باشد بپردازد و در اعلامیه ای که انتشار داد نوشت: “سورئالیسم عبارت است از فعالیت خود به خودی روانی که به وسیله آن می توان خواه شفاها و خواه کتبا یا به هر صورت و شکل دیگری فعالیت واقعی و حقیقی فکر را بیان و عرضه کرد.”[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    re9.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]از جنبه ای دیگر، سورئالیسم عبارت است از دیکته کردن فکر بدون وارسی عقل و خارج از هر گونه تقلید هنری و اخلاقی. او و دوستش «لویی آراگون» از آن جهت که هر دو پزشک امراض روانی بودند، می خواستند نظریه فروید را درباره “ضمیر پنهان” وارد ادبیات کنند.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]شما می توانید آموزش خلق سورئالیسم با فوتوشاپ را در ویدیوی زیر تماشا کنید.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]به عقیده این گروه هر چیز که در مغز انسان می گذرد (در صورتی که پیش از تفکر یادداشت شود)، مانند مطالب ناآگاهانه، حرفهای خود به خودی (که بدون اختیار از دهان بیرون می آید) و همچنین رویا جزء مواد اولیه سورئالیسم به شمار می رود.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    re10.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]سورئالیست ها می گویند بسیاری از تصورات و تخیلات و اندیشه های آدمی هست که انسان بر اثر مقید بودن به قید اخلاقی، اجتماعی و سیـاس*ـی و رسوم و عادات از بیان آنها خودداری می کند و این تصورات را به اعماق ضمیر پنهان خویش می راند. این قبیل افکار، اندیشه ها و آرزوها غالباً در خواب و رویا و در شوخی ها و حرف هایی که از زبان انسان می پرد، تجلی می یابد. سورئالیسم طرفدار بیان صادقانه و صریح این قبیل افکار، تصورات، اوهام و آرزوها است.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    re11.jpg

    معماری به سبک سورئالیسم.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]به طور خلاصه سورئالیست ها فعالیت اصیل انسان را همان فعالیت رویا مانند ندای درونی دنیای ناخودآگاه می دانند. ازسورئالیست های معروف می توان به «برتون»، «آراگون»، «پل الوار» و «گیوم آپولینر» اشاره کرد.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]مکتب دادا[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    re12.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]این جنبش از اوایل قرن بیستم شکل گرفت و در زمانی که اروپا مشغول جنگ جهانی اول بود، راه خود را پیدا نمود.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]جنبش دادائیسم (Dada) هنگام چند پاره شدن اروپا طی جنگ جهانی اول رشد کرد و سپس در زوریخ که بعدها به مامنی برای مهاجرین جنگی، معترضین، آشوبگران، آنارشیست ها و روشنفکران بدل شد، مرکزیت یافت. اما مکان اصلی آن کافه ای بود که بعدها به طور همزمان به باشگاه هنرمندان، نمایشگاه و سالن های تئاتر تبدیل گشت.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    re13.jpg

    دادا کلاز.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)] دادائیست ها از ابزارهای مختلفی برای هجو و استهزای معیارهای بورژوازی بهره بردند. آنها بورژوازی را عامل بروز هرج و مرج و آشوب حاصل از جنگ می دانستند. دادا بیشتر نوعی رویکرد و گرایش بود تا یک سبک خاص. دادائیسم که در اساس ضد سنت بود، هیچ منشایی به جز زمانه خودش نداشت. تریستان تزارا هنرمند رومانیایی در این سبک شهرت زیادی دارد.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]دادائیسم تاثیر قابل ملاحظه ای در شکل گیری مکاتبی چون سورئالیسم و سپس اکسپرسیونیسم انتزاعی و پاپ آرت (pop art) داشت. روش های ابداعی و خلاقانه دادا که مبتنی بر تصادف و اتفاق بود، به ویژه در سبک های اکسپر سیونیسم انتزاعی (expressionism) و هنر مفهومی (conceptual art) بسیار مورد استفاده قرار گرفت.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    ree14.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]ویدیوی زیر یکی از سخنرانی های جذاب TED است که شما را با این مکتب آشنا می کند.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]هنرمند مفهومی و هنر مفهومی را می توان در پروژه «REDBALL» که ویدیوی زیر معرفی می کند، تا حدودی شناخت.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]درباره لباس های مفهومی که نیز اخیرا در دنیا باب شده است، ویدیوی زیر اطلاعات خوبی به روایت یایویی کوساما می دهد.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)] آشنایی با مکتب فوتوریسم[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    re15.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]مکتب فورتوریسم (Futurism) جنبشی هنری بوده که با برخی گرایشات سیـاس*ـی شاعر ایتالیایی به نام مارتینی در سال ۱۹۰۹ میلادی در شهر میلان ایتالیا شکل گرفت. تلاش این جنبش، در واقع کوششی برای خارج کردن ایتالیا از هنر قدیمی و توجه دادن آن به هنر و دنیای مدرن بود.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]مشخه آثار نقاشی و مجسمه سازی هنرمندانی که در مکتب فوتوریسم مشغول به فعالیت بودند، نمایش ایستای فرم های پویا و در حال گسترش است. به عنوان مثال در یک نقاشی فوتوریستی، ممکن است یک عنصر در حال حرکت را توسط تکرار تصاویر روی تابلو مشاهده کنید.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    re16.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]در واقع هنرمند فوتوریستی، موضوعات کار خود را عمدتا از تجربه شهری می گیرد. رنگ های متمایل به مایه های روشن و فرم های شفاف بسیار استفاده می شوند.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    re17.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]فیلیپو تومازو مارینتی با انتشار بیانیه فوتوریسم در سال ۱۹۰۹ در روزنامه فیگارو فعالیت جنبش را رسما آغاز کرد. در آن بیانیه، مارینتی نوشته بود که فوتوریست‌ ها از هنر گذشته بیزارند و دغدغه‌ های اصلی این جنبش، پویایی، سرعت و تکنولوژی است. برای فوتوریست‌ ها ماشین، هواپیما و شهرهای صنعتی نشانه‌های بسیار مهمی بودند چرا که آن‌ها پیروزی انسان بر طبیعت را نشان می‌ دادند.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    re18.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]آشنایی با مکتب سمبولیسم[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]سمبولیسم همانطور که از واژه شناسی آن بر می آید، به نماد اشاره دارد. نمادگرایی، جنبشی نامنسجم در هنر است که در اواخر قرن نوزدهم میلادی در ارتباطی نزدیک با جنبش ادبی سمبولیستی در شعر فرانسه ظهور یافت. این جنبش، واکنشی بود به اهداف طبیعت گرایانه مکتب امپرسیونیست و نیز به اصول رئالیستی وضع شده توسط گاوستاو کوربه.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    re19.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]نقاشی، اساس هنری عینی بوده و فقط می تواند شامل بازنمایی چیزهایی شود که واقعی و موجود هستند. سمبولیسم معتقد است که هنر باید آنچه در ذهن انسان است را تداعی نماید؛ نه طبیعت و واقعیتی که در ظاهر مشاهده می کند.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]آشنایی با مکتب رمانتیسم[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    re21.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]جنبش هنری مطرح دیگر که در این گفتار معرفی می کنیم، به اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم میلادی، قرون اوج گیری جنبش های هنری در پایتخت هنر اروپا یعنی فرانسه باز می گردد. مکتب رمانتیسم، به ارزش تجربه شخصی و فردی اعتقاد دارد و هنرمندی را رمانتیک یا رمانتیک گرا می داند که ارزش های غریزی را مورد کاوش قرار می دهد.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]این جنبش، تحولی در تفکرات نئوکلاسیست ها ایجاد کرد و نوعی تجربه شخصی تر را جایگزین آن روش نمود.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]رمانتیسم نیز مانند کلاسیسم، مفاهیمی از افتخار، شکوه، وقار و برتری را در بردارد. این سبک به طور کلی به ایده های آرمانی بیش از ایده های واقعی اهمیت می دهد. رمانتیسم بیشتر گرایش ذهنی ارائه می دهد تا مجموعه ای از روش های سبک شناسانه و بیشتر با بیان ایده ای مرتبط است که منشا در قالب سخن دارد نه قالب بصری.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    re20.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]از این رو رمانتیسم خود را با سهولت بیشتری در موسیقی و ادبیات بیان می کند تا در هنرهای بصری. هنرمندان سر آمد در مکتب رمانتیسم عبارتند از: «بلیک»، «ترنر»، «دلاکروا» ، «گریکولت» و «رانگه». جنبشی که این هنرمندان بخشی از آن بودند، در اواسط قرن نوزدهم خاموش شد اما روح رمانتیسم در مفهوم وسیع تر آن به حیات خود ادامه می دهد و جلوه ای است از شورش علیه محافظه کاری، میانه روی و ریا کاری.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]کتاب شناسی[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]در ادامه به معرفی برخی از کتاب های منتشر شده درباره مکتب های هنری می پردازیم:[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱- کتاب آشنایی با مکاتب هنری ایران و جهان– ناشر: مهرگان- سال نشر: ۱۳۸۶[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۲- کتاب از اوناتیسم یا تصویرگرایی– نویسنده: نظام الدین نوری- سال نشر: ۱۳۸۸[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۳- کتاب استعاره شناسی– نوشته: ترنس هاوکس- سال نشر:‌ ۱۳۹۴[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۴- کتاب اکسپرسیونیسم– نوشته: فرنس آر اس- سال نشر: ۱۳۹۰[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۵- کتاب تکاپوی هنری– نوشته مهدی همایونی- سال نشر: ۱۳۹۳[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۶- کتاب فرهنگ مکتب ها، سبک ها و جنبش های ادبی و هنری جهان تا پایان قرن ۲۰- سال نشر: ۱۳۸۹[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۷- کتاب رئالیسم در هنر– نوشته دیمیان گرانت- سال نشر: ۱۳۹۲[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۸- کتاب زیبا گرایی در هنر – نوشته رابرت وینسنت جانسون- سال نشر: ۱۳۹۰[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۹- کتاب بررسی ژانرهای هنری– نوشته هیتر دوبرو- سال نشر: ۱۳۸۹[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱۰- کتاب سبک ها و مکتب های هنری جهان – نوشته ایان چیلورز- سال نشر: ۱۳۸۰[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱۱- کتاب سبک ها و مکتب های هنری جهان– گردآورنده: فرهاد گشایش- سال نشر: ۱۳۸۵[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱۲- کتاب گرایش های هنری– نوشته استیون لیتل- ناشر: ۱۳۸۹[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱۳- کتاب مکاتب هنری ایران و جهان– نوشته بیتا محمدیان. سال نشر: ۱۳۸۶[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱۴- کتاب مکاتب هنری ایران و جهان– نوشته زهرا حیدری- سال نشر: ۱۳۸۷[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱۵- کتاب مکاتب هنری ایران و جهان– نوشته زهرا قائدی- سال نشر:‌ ۱۳۹۰[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱۶- کتاب مکاتب هنری ایران و جهان در رشته نقاشی– نوشته خلیل مشتاق- سال نشر: ۱۳۹۰[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱۷- کتاب ملودرام شناسی– نوشته: حیمز لسلی اسمیت- ناشر: ۱۳۸۹[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱۸- کتاب هنرپژوهی در قرآن– نوشته:‌ مهدی هراتی- سال: ۱۳۸۷[/BCOLOR]
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    برخی موضوعات مشابه

    بالا