- عضویت
- 2020/05/25
- ارسالی ها
- 2,429
- امتیاز واکنش
- 4,523
- امتیاز
- 666
پنجره پشتی
(Rear Window (1954
کارگردان: آلفرد هیچکاک | بازیگران: جیمز استوارت، گریس کلی، تلما ریتر، وندل کوری و ریموند بر
امتیازِ راتنتومیتوز: ۹۹ | امتیازِ متاکریتیک: ۱۰۰ | امتیازِ آیامدیبی: ۸/۴
«پنجره پشتی» فیلمی در ژانر معمایی و دلهرهآور بهکارگردانی آلفرد هیچکاک، استاد تعلیق سینما، محصول سال ۱۹۵۴ است. جالب است بدانید این فیلم در کشورمان نیز اکران شد و براساس ترجمهٔ عنوان فرانسوی آن با نام «پنجره رو به حیاط» نمایش داده شد. داستان فیلم «پنجره پشتی» در مورد یک عکاس خبری است که هنگام تهیه عکس دچار سانحه شده و مجبور است با پای شکسته روی یک صندلی چرخدار بنشیند و برای رفع بیکاری بهتماشای حرکات همسایههای آپارتمان مقابل پنجره پشتی خانهاش مشغول میشود. دیدزدنهای شخصیت اصلی داستان با دوربین و لنز تلهفوتواش، جزئيات جالبی از کارهایی که همسایههای روبهرویی انجام میدهند برای وی فاش میسازد و البته برای وی دردسری بزرگ نیز در بخش پایانی داستان ایجاد میکند. شخصیت جفری با دوربین خود شاهد قتلی است و حال خود میخواهد ماجرا از اتاق خود حل کند و با کمک دو شخصیت لیزا فرومنت و استلا که پرستاری است، سرنخها را کنار هم قرار دهد و بهنتیجه برسد.
دههٔ ۵۰، دههٔ هیچكاك بود که راه ارتباط با تماشاگر را یافته بود و میتوانست با روایت داستانی خاص، همچون «پنجره پشتی»، تماشاچی و طرفداران خود را مسحور کند. کارگردانی که میداند از دِل یک لوکیشن چه چیزها که نمیتوان درآورد؛ هیچکاک بهخوبی دو بخش فیلم را که یکی زندگی همسایهها از دریچهٔ دوربین شخصیت جف یا نگاه عادی وی است و دیگری زندگی ساکن و بیهیجان خودِ جف درهممیآمیزد
بسیاری فیلم «پنجره پشتی» را از بهترین فیلمهای هیچکاک و بهترین فیلمهای دلهرهآور تاریخ سینما میدانند. دههٔ ۵۰، دههٔ هیچكاك بود که راه ارتباط با تماشاگر را یافته بود و میتوانست با روایت داستانی خاص، همچون «پنجره پشتی»، تماشاچی و طرفداران خود را مسحور کند. کارگردانی که میداند از دِل یک لوکیشن چه چیزها که نمیتوان درآورد؛ هیچکاک بهخوبی دو بخش فیلم را که یکی زندگی همسایهها از دریچهٔ دوربین شخصیت جف یا نگاه عادی وی است و دیگری زندگی ساکن و بیهیجان خودِ جف درهممیآمیزد.
هیچکاک بر حرکات دوربین کاملاً مسلط است و آن سکانس پلان معروف ابتدایی را باید کلاس آموزشی برای سکانس پلانرها دانست. صداگذاری فیلم که فضای کامل یک شهر را بهوجود آورده، فضایی پرتحرک و درعینحال وهمآور و ترسناک دارد و درکنار موسیقی فوقالعاده که کاملاً هماهنگ با داستانی معمایی است، از دیگر نقاط قوت فیلم محسوب میشود. نقشآفرینی بازیگر مورد علاقهٔ هیچکاک، جیمز استوارت نیز همان چیزی است که باعث شده هیچکاک عاشق وی بشود. این فیلم در بیستوهفتمین دوره مراسم اسکار در چهار بخش بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامهٔ اقتباسی، بهترین فیلمبرداری و بهترین میکس صدا نامزد دریافت جایزه شد، ولی موفق بهکسب هیچکدام نشد. عاشقان تعلیق هیچکاکی، تماشای فیلمی که تعلیق و معماسازی را با هم دارد، از دست ندهند. «پنجره پشتی» تمام اِلمانهای یک فیلم معمایی را دارد، حال آنکه دنیایی تفاوت بین این فیلم و فیلمهای معمول ژانر معمایی وجود دارد.