VIP خبرنامه «معماری»

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
شهردار اصفهان در دیدار با وزیر اسبق مسکن و شهرسازی:

جلب مشارکت مردمی از اهداف مدیریت شهری است


2583006.jpg


اصفهان - شهردار اصفهان گفت: توسعه مشارکت مردمی یکی از اهداف مدیریت شهری است که بر همین اساس شهروندسازی را مقدم بر شهرسازی می دانیم.



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان قدرت الله نوروزی، در دیدار با علی عبدالعلی زاده وزیر اسبق مسکن و شهرسازی اظهار داشت: ۳۰ درصد شهر اصفهان، بافت فرسوده است که ۲۰ درصد جمعیت شهر در آن سکونت دارند.

وی ادامه داد: تمام آثار باستانی شهر نیز در بافت فرسوده قرار گرفته است از این رو این احیای این بافت با مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی متعددی روبروست.

شهردار اصفهان عنوان کرد: در همین راستا باید راهکارهایی برای بازسازی و نوسازی بافت فرسوده با توجه به سیاست های رونق گردشگری ارائه شود چرا این مناطق از استعدادهای نهفته زیادی برخودار هستند.

وی اضافه کرد: از همه کسانی که بخواهند در بافت فرسوده شهر سرمایه گذاری کنند استقبال می کنیم تا خانه های قدیمی نوسازی شده و برخی از آنها به مهمانپذیر تبدیل شوند.

نوروزی با تاکید بر اینکه توسعه مشارکت مردمی یکی از اهداف ما در مدیریت شهری است، اضافه کرد: بر همین اساس شهروندسازی را مقدم بر شهرسازی می دانیم، باید در این راستا مثلث شهرداری، استانداری و شورای اسلامی شهر با یکدیگر هماهنگ باشند که البته این مسأله در اصفهان وجود دارد.


کد خبر 4169163
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    رییس شورای شهر تهران:

    ساختار شهرداری تهران از موازی کاری رنج می برد


    2526479.jpg


    رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ساختار شهرداری از موازی کاری رنج می برد گفت: نمونه بارز این موضوع سازمان فرهنگی و هنری شهرداری با معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری است.



    به گزارش خبرنگار مهر، محسن هاشمی روز سه شنبه بعد از پایان بیست و هفتمین جلسه شورا با حضور در جمع خبرنگاران بخش زیادی از جلسه به موضوعات معماری و شهرسازی شهر تهران با حضور معاون شهردار تهران گذشت.

    وی با بیان اینکه مباحث معماری و شهرسازی مهم بود و معاون شهردار نتوانستند همه صحبتهای خود را بیان کند، افزود: سوالات اعضای شورا زیاد بود و مقرر شد معاون شهردار در جلسه ای دیگر حضور یافته و به سوالات پاسخ دهد.

    هاشمی در پاسخ به این سوال که علت سوالات متعدد از معاون شهردار چه بود، گفت: شما در شهر تردد دارید و می بینید که یکی از مشکلات جدی شهر در حوزه ساخت و ساز، عدم کار در بافت فرسوده و مشکل ترافیکی است.

    وی تصریح کرد: با ابلاغ بخشنامه شهردار تهران، دیگر شاهد تبعیض و دور زدن قانون که در بخش، سخت و ساز در گذشته اتفاق می افتاد نیستیم و ساخت و ساز بدون تبعیض انجام می شود.

    رئیس شورای شهر تهران همچنین درباره موازی کاری در حوزه معماری و شهرسازی تأکید کرد: یکی از اعضا این موضوع را مطرح کرد که باید بعد از بررسی مشخص شود که این موضوع به چه صورتی است.

    هاشمی با بیان اینکه در ساختار شهرداری از موازی کاری رنج می بریم، خاطرنشان کرد: نمونه بارز این موضوع سازمان فرهنگی و هنری شهرداری با معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری است.

    وی ابراز امیدواری کرد که در ساختار جدید و بخشنامه ای که شهردار تهران ارائه خواهند کرد، این موازی کاری رفع شود.


    کد خبر 4164026
    2127362.jpg
    نورا حسینی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    انتقاد سالاری به نحوه گزارش دهی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری


    2571689.jpg


    محمد سالاری گفت: اصلاح ساختار سازمانی معاونت شهرسازی و معماری و ارتقاء و پژوهش محور کردن آن باید در اولویت قرار گیرد.



    به گزارش خبرنگار مهر، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران در واکنش به ارائه گزارش و برنامه های معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: انتظار ما از آقای حجت این بود که بعد از گذشت سه ماه، در جلسه امروز رویکردها، سیاست ها و برنامه های اصلی حوزه شهرسازی و معماری را ارائه می کردند چراکه اکنون مجموعه شورا و کسانی که به گونه ای با ماموریت های شهرسازی و معماری در شهر تهران سرو کار دارند می خواهند بدانند که معاونت شهرسازی و معماری چه رویکردهایی در این حوزه اتخاذ کرده است.

    وی با اشاره به بخشی از سخنان معاون شهرسازی در خصوص لزوم تجدید نظر در طرح تفصیلی شهر تهران بیان کرد: از آنجاییکه این تجدید نظر ممکن است تبعات جدی برای جامعه شهری داشته باشد معاون شهرسازی می بایست توضیح دهد که این تجدید نظر با چه رویکرد و سیاست هایی و یا چگونه قرار است انجام شود.

    سالاری با اشاره به لزوم ساماندهی سیما و منظر شهری اظهار داشت: هرچند کمیته های نمای مناطق در ابتدای راه هستند و اشکالاتی در نحوه فعالیت آن ها وجود دارد اما ساماندهی سیما و منظر شهری یکی از راهبردهای ۱۷ گانه طرح تفصیلی است که در گذشته هیچگونه برنامه عملیاتی در این حوزه اجرا نشده بود اما با تشکیل کمیته های نما طی دوسال و نیم گذشته حداقل نقشه های نما هم مثل سایر نقشه های ساختمان مورد بررسی قرار گرفته اما اکنون این نگرانی وجود دارد که رویکرد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص نحوه تداوم فعالیت این کمیته ها چگونه است؟ و آقای حجت باید امروز توضیح می دادند که اساسا کمیته های نما جزو تکالیف طرح جامع و برنامه ۵ ساله است و نه تتها جمع آوری آن ها مطرح نیست، بلکه می بایست این کمیته ها تقویت شده و فعالیت آن ها مبتنی بر اصول معماری و شهرسازی و در راستای هویت بخشی به شهر تهران تداوم پیدا کند.

    وی با تاکید بر لزوم پژوهش محور کردن معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه این معاونت طی دهه های گذشته به حوزه درآمدزایی شهرداری تهران تبدیل شده و مجموعه ظرفیت حوزه شهرسازی و معماری در راستای درآمدزایی، شهرفروشی و بارگذاری انبوه به کار گرفته شده است و باید توضیح داده می شد که اکنون چه سیاست ها و رویکردهایی قرار است اجرا شود.

    سالاری با اشاره به بخشنامه اخیر شهردار تهران اظهارداشت: باید گفت که بخشنامه اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تهران مهم تر از دو بخشنامه قبلی است بنابراین اصلاح ساختار سازمانی معاونت شهرسازی و معماری و ارتقاء و پژوهش محورد کردن آن باید در اولویت شهرداری و معاونت شهرسازی قرار گیرد.

    این عضو شورای شهر تهران همچنین بخشنامه شهردار تهران در حوزه شهرسازی را اقدامی درست خواند و تصریح کرد: این بخشنامه در راستای دغدغه مردم، اعضای شورای شهر و نهادهای نظارتی و دیده بان های شهری است اما معاون شهرسازی باید بداند که با یک بخشنامه نمی توان شهر را اداره کرد و باید در مناطق حضور یافت و معاونین شهرسازی مناطق را فراخواند و بلاتکلیفی ایجاد شده در سطح مناطق را ساماندهی کرد چراکه هر منطقه و محله باید با توجه به مقتضیات خاصی که دارد اداره شود و باید جلسات مستمر باشد تا مشکلات مردم در این حوزه حل شود و دغدغه های مردم موجب از بین رفتن اصل بخشنامه شهردار تهران که یکی از رویکرد مدیریت شهری در دوره پنجم به منظور قانون مداری و شفاف سازی و فسادزدایی است، نشود.


    کد خبر 4163939
    2127362.jpg
    نورا حسینی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    سلسله دروس خارج فقه «نظام عمران و شهرسازی اسلامی»-۹؛

    تاثیر محیط شهری بر رشد یا فساد انسان/ ترسیمی از شهر پس از ظهور


    2617466.jpg


    آیت الله اراکی گفت: شهر باید به نحوی باشد که خود فضای آن برای رشد انسان‌ها مناسب باشد. اینکه یک شهر را آن‌قدر توسعه دهید که نشود آن را کنترل کرد کار غلطی است.



    به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر جلسه نهم از سلسله دروس خارج فقه «نظام عمران و شهرسازی اسلامی» آیت الله اراکی است که در ادامه می خوانید؛

    نظام عمران شهری از یک جوهر، و یک قالب و صورتی برخوردار است و این مسئله به نظام عمران شهری در شهرهای اسلامی هم اختصاص ندارد و همه جا همین قاعده جاری است. جان و روح نظام عمران شهری را آن ساختار فکری و ارزشی‌ای تشکیل داده است که نظام عمران شهری را جهت می‌دهد. آنچه در این سلسله دروس به آن خواهیم پرداخت همان ساختار به اصطلاح ایدئولوژیک نظام عمران شهری است که به وسیلۀ فقه اسلام تبیین شده و می‌شود و کار فقها است.

    تاثیر محیط شهری بر رشد یا فساد انسان

    شهر یک مجموعه‌ای است دارای بافت و مقوّمات خاص که اگر به آن مقوّمات و شرایط عمل نشود، محیط زندگی برای مردم محیط سختی به همراه خواهند آورد. آن وقت این محیط غیر مناسب آثار منفی زیادی دارد. یکی از دلایل این جنایت‌ها که در جامعه رخ می‌دهد بافت شهری بد و نامنظّم است همچنین از مصادیق فسادی که در قرآن کریم به آن اشاره شده فساد در نظم شهری است؛ نظمی که نظم مختلی باشد. منظور از فساد، اختلال در نظم است. این اختلال منشأ فساد اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی خواهد شد. در حقیقت انسان در یک شهر به هم ریخته درست و سالم تربیت نمی‌شود الّا در شرایطی که مثلاً خانواده‌ای بخواهد خود را از محیط شهری جدا کند؛ یعنی بخواهد خارج از بافت شهری برای خود یک بافت ویژه‌ای درست کند که کار بسیار مشکلی است.

    شهر باید به نحوی باشد که خود فضای آن برای رشد انسان‌ها مناسب باشد. انسانی که در خیابان راه می‌رود، با مغازه‌ای معامله می‌کند، مسجد و مدرسه می‌رود، در کارخانه کار می‌کند، همۀ این بافت به او کمک می‌کند که درست تربیت شود. آدم سالمی که خــ ـیانـت نکند، دروغ نگوید، چشم به مال و ناموس مردم نداشته باشد. خود این بافت شهری باید انسان را این‌طور تربیت کند، زیرا بافت شهری اثر زیادی دارد. اثر بافت شهری از آموزش‌وپرورش هم بیشتر است، از دانشگاه‌ها و صداوسیما هم بیشتر است. بافت شهری این‌طور اثر دارد. آن‌قدر اثر دارد که در در چند جای قرآن کریم آمده است که کافران انبیاء و طرفداران انبیاء را به بیرون راندن از شهر تهدید می‌کردند.

    «أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْیَتِکُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ‏» به انبیاء گفتند یا به ملّت برگردید یا شما را از شهر بیرون می‌کنیم؛ یعنی بافت شهری یک بافتی است که اصلاً شما را نمی‌پذیرد، شما که وارد این بافت شهری می‌شوید این بافت را مختل می‌کنید. شما می‌آیید این بافتی که تنظیم کرده‌ایم را به هم می‌زنید. یکی از دلایل تبعید مجرمین به شهر دیگر هم همین است. مثلاً بعضی‌ها می‌گویند چرا حکم نفی بلد وجود دارد؟ چرا بعضی از مجرمین را تبعید می‌کنند؟ یکی از کیفرهای محاربه نفی بلد است حال چرا نفی بلد؟ مگر محارب چه کار می‌کند؟ محارب کسی است که علیه یک نظام شورش می‌کند؛ یعنی شورش‌گر علیه یک نظام است. حال به دلیل اینکه این بافت شهری را مختل می‌کند محارب است.

    بافت یک جامعه‌ای که در یک شهر زندگی می‌کنند مسئلۀ بسیار مهمّی است، همچنین بسیار هم مورد توجّه قرآن کریم قرار گرفته است که مثلاً در چند جای قرآن مسئلۀ تهدید انبیاء و یاران آنها به اخراج از شهر یا بیرون کردن از شهر بیان شده‌است. شاید برخی بگوید اینکه شهر را ترک کند که خوب است و یک سیاحتی برای هم حاصل می‌شود. پس نفی بلد چه نوع مجازاتی است؟ مثلاً او را از قم اخراج می‌کنیم و می‌گوییم برو در شهر دیگر زندگی کن. می‌گوید چه بهتر؛ حال که ما را از قم اخراج می‌کنید، برای زندگی به گیلان می‌رویم آب و هوای آن هم خیلی بهتر است. اما مسئله این نیست که به یک کسی بگویند برای زندگی از این‌جا به جای دیگر برو بلکه مسئله این است که وجود این شخص در این بافت شهری موجب اخلال به نظم و بافت شهری می‌شود. او را از این‌جا بیرون می‌کنند و دیگر در آن محیط جدید ابزار و وسائلی که بتواند این اخلال را ایجاد کند در اختیار ندارد در حقیقت با این کار او را تعطیل می‌کنند و توانش را برای ایجاد اخلال در یک بافت اجتماعی در شهری جدید از کار می‌اندازند.

    به هر حال شهر بافت خاصی دارد و این بافت ملزوماتی دارد. لذا خود اینکه یک شهر را آن‌قدر توسعه دهید که نشود آن را کنترل کرد کار غلطی است. زندگی شهری و بافت شهری یک اقتضائاتی دارد. ادعای ما این است. این ادعا از روی سلیقه و حدس و ذوق نیست بلکه از منابع دینی، ادلّۀ شرعی و از روایات وارده از معصومین علیهم السلام این استفاده را می‌کنیم. البته به این معنی نیست که اگر یک شهری متعارف نبود، بگوییم زندگی در آن خلاف شرع است. خیر حال یک شهری هم شکل گرفته است باید آن را به یک شکلی درست کنیم که آفت‌های آن کم شود.

    موقعیت و اهمیت حومه‌های شهر

    همچنین هر شهر حومه‌ای دارد؛ یعنی باید برای هر شهر حومه‌ای هم تصویر کنیم. حومۀ شهر مکان‌های کشاورزی و دامداری را شامل می‌شود؛ یعنی عمدۀ سکنۀ حومه دامداران و کشاورزان هستند. لکن آن نظمی که در حومۀ شهر وجود دارد غیر از نظم داخل شهر است. یعنی ما می‌گوییم هر شهری باید دارای یک حومه‌ای باشد، شهر که در قطر سه مایل ترسیم شده است و نقشه‌ریزی شد یک حومه‌ای خواهد داشت که ضخامت آن یا عرض این حومه نسبت به مرز شهر سه مایل است؛ یعنی از هر سمت که شهر تمام شد تا سه مایل آن‌ طرف‌تر هم شهر است. این معیار حومۀ متعارف یک شهر منطبق بر موازین شرع است که این حومه فضای سبز شهر و حوزۀ کشاورزی و دامداری است که متعارف این است که مردم نیازهای اوّلیۀ خود را از این حومه تأمین می‌کنند. پس آن شهری که شهر متعارف منطبق بر موازین شرعی است یک حومه‌ای خواهد داشت که این حومه نیازهای شهر مانند نیازهای فوری غذایی شهر را تأمین می‌کند. حبوبات، سبزیجات، گوشت، روغن و معمولاً سایر نیازهای متعارف یک شهر به وسیلۀ حومۀ آن تأمین می‌شود.

    بیان شد که سه مجموعه روایات وجود دارد که مجموعۀ اوّل از روایات آن را بحث شد. بیان شد که از این روایات استفاده می‌کنیم که در غیر شهر، اقامۀ نماز جمعه وجوب تعیینی ندارد. وجوب تعیینی اقامۀ صلاة جمعه -با آن خصوصیّات خود این مخصوص به مُدُن است- مخصوص به شهرها و امصار است. محلّ وجوب نماز جمعه در شهری است که در آن شهر مرکزیّت حاکمیّت قرار دارد که اقامۀ حدود می‌کند؛ قاضی و حاکم دارد. مرکزیّت مدیریّت سیـاس*ـی در یک شهر ایجاب می‌کند که نماز جمعه در آن شهر برپا شود؛ «إِلَّا فِی مِصْرٍ تُقَامُ فِیهِ الْحُدُودُ». همچنین بیان شد که محلّ نماز جمعه باید جایی باشد که دسترسی مردم شهر به آن محلّ به طور یکسان مهیا باشد. از مقتضای ادلّۀ مختلف استفاده می‌کنیم که در ارائۀ خدمات عمومی باید رعایت عدل صورت گیرد به طوری که هر چیزی مربوط به جامعه و ارائۀ خدمت اجتماعی است محلّ اجرای عدل باشد. لذا اگر نماز جمعه در گوشۀ شهر بوده و دسترسی به آن با سختی باشد معلوم می‌شود که این خدمت عمومی به مردم به طور یکسان ارائه نشده است. نباید یک عده برای اینکه به نماز جمعه بیایند هزینه‌ای پرداخت کنند و برای یک عده آسان باشد. نه تنها محلّ نماز جمعه همۀ خدمات عمومی شهری باید به این شکل باشد. فرمانداری، درمانگاه، بیمارستان، بازار عمومی و هرگونه خدمات شهری را که می‌خواهیم تنظیم کنیم باید به این شکل باشد. در حقیقت باید یک شعاعی را در مرکز شهر مخصوص خدمات عمومی در نظر بگیریم.

    مجموعۀ دوم روایاتی است که بر این معنا دلالت دارد: «لَا یَکُونُ جُمُعَةٌ إِلَّا ... بَیْنَهُ وَ بَیْنَ ثَلَاثَةِ أَمْیَالٍ» یعنی باید بین یک نماز جمعه با نماز جمعۀ دیگر حداقل سه مایل فاصله باشد و نمی‌توان در فاصلۀ کمتر از سه مایل نماز جمعه را اقامه کرد. اگر نماز جمعه مخصوص شهرها است و باید بین یک نماز جمعه و نماز جمعۀ دیگر حداقل سه مایل فاصله باشد پس اگر بخواهید شهر دوم را بسازید که محلّ نماز جمعۀ آن شهر هم باید وسط شهر بوده و تا مرز شهر یک مایل و نیم باید فاصله داشته باشد. محلّ نماز جمعۀ این شهر اول هم باید تا مرز حداقل یک مایل و نیم فاصله داشته باشد، تا فاصلۀ بین دو جمعه سه مایل شود. از این استفاده می‌کنیم که پس معلوم می‌شود از نماز جمعه تا مرز شهر حداقل باید یک مایل و نیم فاصله باشد که آن وقت قطر آن شهر سه مایل می‌شود.

    ترسیمی از شهر پس از ظهور

    البته فاصلۀ بین شهرها برداشته نمی‌شود بلکه بین شهرها آبادی است، نه اینکه شهر توسعه پیدا می‌کند. مثلاً در روایات آمده است که در زمان حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف توسعه پیدا می‌شود یا مثلاً بین نجف و کوفه اتّصال پیدا می‌شود که این یعنی آبادانی زیاد می‌شود و دیگر صحرا، دشت خالی و کوه سر به فلک کشیدۀ خالی نمی‌بینید بلکه همه ‌جا آباد می‌شود. آن‌جایی که باید با سبزه آباد شود، با سبزه آباد می‌شود، آن‌جا که باید با ساختمان آباد بشود، با ساختمان آباد می‌شود، آن‌جایی که باید با دریاچه آباد بشود، با دریاچه آباد می‌شود و همه جا آباد می‌شود. به عبارتی در زمان ظهور عمران شهری بر مبنای افقی است و نه عمودی. زیرا عمران عمودی در روایات رد شده است. بنا بر این است که در شهرها انسان‌ها زندگی کنند نه آهن. شخصی که می‌خواهد زندگی کند، می‌خواهند نفس بکشد و تحرّک داشته باشد اما در حال حاضر در این شهرها امکان ندارد.

    برخی ضروریات زندگی در شهر اسلامی

    مثلاً استفادۀ از چهارپایان در شرع ما یکی از مقوّمات زندگی بشر شمرده شده است، یعنی این‌گونه نیست که بگوییم حالا که ماشین داریم برای چه سوار اسب و قاطر و اینها بشویم، خیر این نیست؛ «وَ الْخَیْلَ وَ الْبِغالَ وَ الْحَمیرَ لِتَرْکَبُوها وَ زینَةً» طبق آیه معلوم می‌شود که توجه به این موضوع با یک عنایتی است. اینکه حتماً در شهر همه باید سوار ماشین شوند فکر غلطی است؛ همین اروپایی‌ها! –که اگر ما این کار را کنیم به ما می‌خندند؛ امّا اگر کار خودشان باشد هیچ عیبی نداشته و خیلی هم متمدّنانه است- مثلاً در لندن همیشه یک جاده‌ای برای اسب‌ سوارها وجود دارد. جاده خاکی هم است و مخصوص کسانی است که سوار بر اسب هستند. حالا اگر ما این کار را کنیم، می‌گویند غیر متمدنانه است! وقتی شهر را که می‌سازید باید یک مسیری هم برای چهارپایان درست کنید، یک منطقه‌ای برای نگهداری چهارپایان درست بشود و شهر این‌طور ساخته شود.

    امروز یک مطلبی مطرح است که می‌گویند بیماری‌های عصر. مرض قند و کلسترول و سرطان و ایدز، یک لیستی شاید قریب به ۲۰، ۲۵ بیماری خطرناک و آدم‌کش نابودکنندۀ ویران‌گر را به عنوان بیماری‌های عصر می‌نامند، یعنی بیماری‌های تمدّن است. حال چرا این‌طور شده است؟ پس معلوم می‌شود که یک خللی در نظم زندگی شهری مردم به وجود آمده است که مردم این‌طور شده‌اند.

    این حیوان‌ها از لوازم زندگی انسان است و این‌گونه نیست که ما یک عالم حیوان داشته باشیم که این حیوان‌ها باید جدای از انسان زندگی کنند خیر، هر کجا انسان زندگی می‌کند، باید در کنار این انسان این حیوانات هم زندگی کنند. اینها بخشی از زندگی سالم انسان‌ها است.

    باید زندگی شهری، زندگی‌ای باشد که به طور طبیعی نسبت ورزش مورد نیاز انسان را خود او تأمین کند نه اینکه انسان بخواهد برای اینکه ورزش کند این همه هزینه ایجاد کند. ورزش کار سختی است و نمی‌توان به کسی که راحت در خانۀ خود نشسته است بگویید که هر روز یک ساعت راه برو زیرا این کار را نمی‌کند. امّا خود زندگی و نظم شهری باید به شکلی باشد که خودبه‌خود یک میزانی از ورزش مورد نیاز بدن انسان را تأمین کند، بدون اینکه انسان برنامه‌ریزی خاصّی برای آن کند. این آن ورزشی است که ما باید در زندگی داشته باشیم، نه این ورزش تحمیلی. ورزش با تحمیل وارد زندگی کسی نمی‌شود و جز هزینۀ زیاد هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

    پیشنهاد ساخت یک شهر اسلامی نمونه

    ما هم پیشنهاد داده‌ایم که این همه طرح‌های مختلف برای شهر می‌دهند، یک طرحی هم ما تنظیم کنید که از معیارهایی که از منابع دینی استفاده می‌شود در آن رعایت شود. بگذارید از آن به عنوان تجربه و یک نمونه تست شود. بعد هم نتیجه‌گیری کنید؛ اگر این عملی و پاسخ‌گو نبود، خب کسی دیگر از آن کپی‌برداری نکند. امّا اگر جواب داد شهرهای جدیدی که می‌خواهیم بسازیم را به این سمت حرکت دهیم. حتّی شهرهای قدیم خود را هم که می‌خواهیم اصلاح بکنیم بر مبنای این طرح اصلاح کنیم. و طوری اصلاح نکنیم که کاری کنیم دوباره یک مشکلات جدیدی را بر نظم شهری تحمیل شود.


    کد خبر 4160730
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    ابلاغ ویرایش جدید ۵مبحث از مجموعه مباحث۲۲گانه مقررات ملی ساختمان


    2632089.jpg


    با صدور بخشنامه ای از جانب معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ویرایش جدید پنج مبحث از مجموعه مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان به مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران ابلاغ شده است.



    به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ابراهیم دادسرشت مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و عضو اصلی «شورای تدوین مقررات ملی ساختمان» گفت: مباحث مطروحه که با حضور نماینده شهرداری تهران طی دوره چهار ساله به تصویب رسیده است، شامل مباحث «حفاظت ساختمانها در مقابل حریق»، «طرح و اجرای تأسیسات برقی ساختمانها»، «عایق بندی و تنظیم صدا»، «پدافند غیر عامل و تأسیسات بهداشتی» است که توسط معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران به کلیه مناطق و شهرداری های تهران ابلاغ شده است.

    وی در ادامه افزود: مقررات ملی ساختمان مجموعه ای است از ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی در مباحث طراحی، نظارت و اجرای عملیات ساختمانی اعم از تخریب، نوسازی، توسعه بنا، تعمیر و مرمت اساسی و بهره برداری از ساختمان است که به منظور تأمین ایمنی، بهره دهی مناسب، آسایش، بهداشت و صرفه اقتصادی فرد و جامعه وضع می گردد و بر طبق ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، وزارت راه و شهرسازی وظیفه تدوین مقررات ملی ساختمان را به عهده دارد.

    وی با بیان این که اعضای «شورای تدوین»، که توسط وزیر محترم راه و شهرسازی انتخاب و انتصاب می شوند، اساتید و صاحب نظران برجسته مرتبط با رشته ساختمان هستند و با مقتضیات کشور از نظر علمی، فنی و اجرایی آشنایی کامل دارند و یا دارای سابقه تدوین مطالب فنی و تألیفات واجد ارزش علمی در زمینه تخصصی رشته خود هستند.

    دادسرشت خاطرنشان کرد: این شورا وظیفه نظارت بر تهیه و هماهنگی بین مباحث از حیث شکل، ادبیات، حدود و دامنه‌ی کاربرد دارد و با تشکیل‌ «کمیته‌های تخصصی» شرایط لازم برای تدوین این مقررات را ایجاد می کند.

    وی با اشاره به این که مقررات ملی ساختمان در قالب ۲۲ جلد کتاب که هر جلد مربوط به یک مبحث خاص می‌باشد منتشر شده است، خاطرنشان کرد: مباحث مطروحه در این کتابها به ترتیب عبارتند از مبحث اول (تعاریف)، مبحث دوم (نظامات اداری)، مبحث سوم (حفاظت ساختمانها در مقابل حریق)، مبحث چهارم (الزامات عمومی ساختمان)، مبحث پنجم (مصالح و فراورده‌های ساختمانی)، مبحث ششم (بارهای وارد بر ساختمان)، مبحث هفتم (پی و پی سازی)، مبحث هشتم (طرح و اجرای ساختمانهای با مصالح بنایی)، مبحث نهم (طرح و اجرای ساختمانهای بتن آرمه)، مبحث دهم (طرح و اجرای ساختمانهای فولادی)، مبحث یازدهم (اجرای صنعتی ساختمانها)، مبحث دوازدهم (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا)، مبحث سیزدهم (طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمانها)، مبحث چهاردهم (تاسیسات مکانیکی)، مبحث پانزدهم (آسانسورها و پله‌های برقی)، مبحث شانزدهم (تاسیسات بهداشتی)، مبحث هفدهم (لوله کشی گاز طبیعی)، مبحث هجدهم (عایق بندی و تنظیم صدا)، مبحث نوزدهم (صرفه‌جویی در مصرف انرژی)، مبحث بیستم (علائم و تابلوها)، مبحث بیست و یکم (پدافند غیرعامل)، مبحث بیست و دوم (مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها).

    وی با اشاره به این که این قوانین در طول زمان و با توجه به استانداردهای بین المللی به روز شده و تغییر و ارتقاء پیدا می نمایند، گفت: با توجه به تغییر برخی از معیارها در طول زمان و توسعه دانش و فن آوری در مبحث ساختمان و همچنین توجه و تمرکز بیشتر بر حوادث طبیعی و یا نیازهای به روز جامعه، مقرر است هر چهار سال یک بار این ضوابط و مقررات بررسی و کنترل شده و در صورت نیاز نسبت به اصلاح و یا تغییر برخی از معیارها با نظر متخصصین اقدامات لازم صورت پذیرد.

    مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه ساختمانی با اشاره به مراحل پایانی تصویب مبحث چهارم، گفت: این مبحث تأثیر بسیار زیادی در روش صدور پروانه ایفاء می کند و با بازنگری، تصویب و ابلاغ این مبحث، گامی مهم در جهت ارتقاء محتوایی و ساختاری مهمترین مبحث مقررات ملی ساختمان که به موضوع ساخت و ساز می پردازد برداشته خواهد شد.

    دادسرشت در خاتمه با بیان اینکه فعالیت دوره چهارم شورای تدوین مقررات ملی ساختمان جهت ویرایش مباحث باقیمانده در مقررات ملی ساختمان با جدیت دنبال می گردد، افزود: در این دوره اقدامات بسیار مهم و گسترده ای در خصوص مقررات ملی ساختمان صورت گرفته و تاکنون ۵ مبحث از ۲۲ مبحث مقررات ملی ساختمان تعیین تکلیف، تصویب و ابلاغ شده است و پیش بینی می شود که تا پایان سال جاری، ۴ مبحث اساسی دیگر نیز پس از بازنگری، پایش و تصویب جهت ملاک عمل قرار گرفتن در صنعت ساختمان سازی ابلاغ شد.

    تا پیش از سال ۱۳۹۲ شهرداری های کشور که به عنوان مجری اصلی و ارگانی تأثیر گذار در اجرای مجموعه مقررات ملی ساختمان ایفای نقش دارند فاقد عضو در" شورای تدوین مقررات ملی ساختمان " بودند و محمد ابراهیم دادسرشت مدیر کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران، از سال ۹۲ تاکنون به عنوان نماینده شهرداری تهران و شهرداری های کل کشور در این شورا به عنوان عضو اصلی منصوب شده است.


    کد خبر 4158305
    2127362.jpg
    نورا حسینی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    سلسله دروس خارج فقه «نظام عمران و شهرسازی اسلامی»؛۸

    ساختمان‌های بلند در هندسه معماری شهر اسلامی جایی ندارد


    2617464.jpg


    آیت الله اراکی گفت: شهری که اسلام می‌خواهد و منطبق با معیارهای دینی ماست، ساختمان‌ها به حالت افقی در سطح شهر گسترش می‌یابند و گسترش آن به سمت بالا نیست.



    به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر جلسه هشتم از سلسله دروس خارج فقه «نظام عمران و شهرسازی اسلامی» است که توسط آیت الله اراکی ایراد شده است.

    مقدمه

    نظام عمران شهری از یک جوهر، و یک قالب و صورتی برخوردار است و این مسئله به نظام عمران شهری در شهرهای اسلامی هم اختصاص ندارد و همه جا همین قاعده جاری است. جان و روح نظام عمران شهری را آن ساختار فکری و ارزشی‌ای تشکیل داده است که نظام عمران شهری را جهت می‌دهد. آنچه در این سلسله دروس به آن خواهیم پرداخت همان ساختار به اصطلاح ایدئولوژیک نظام عمران شهری است که به وسیلۀ فقه اسلام تبیین شده و می‌شود و کار فقها است.

    ساختمان‌های بلند در هندسه معماری شهر اسلامی جایی ندارد

    بحث امروز ما دربارۀ مطلب ششم از مطالب مربوط به اصول کلی نظام عمران شهری است و آن این است که نظام شهری در جهت افقی است و نه عمودی. از مجموعۀ ادلۀ شرعی و روایات استفاده می‌شود که آن شهری که اسلام می‌خواهد و منطبق با معیارهای دینی ماست، در چنین شهری ساختمان‌ها به سمت بالا نمی‌روند و به حالت افقی در سطح شهر گسترش می‌یابند و گسترش آن به سمت بالا نیست. ساختمان‌های بلند در شهری که منطبق بر موازین دینی ما باشد، نباید وجود داشته باشد. و کلاً جهت‌گیری معماری اسلامی و معماری شهر اسلامی به دلایل مختلفی که بیان خواهیم کرد جهت‌گیری ساختمان‌ها به سمت عرض است و نه به جهت طول. البته اینکه می‌گوییم جهت افقی به ‌طوری که افق شهر در دید ساکنان شهر باشد. یعنی افق شهر نباید از دید ساکنان شهر پنهان شود. آسمان و طبیعت باید از دید ساکنان شهر پوشیده نباشند. ارتباط ساکنان شهر با افق،‌ با آسمان و آیات الهی آسمان نباید قطع شود. این مطلب را در چند مجموعه روایت می‌توانیم بیابیم. یعنی آنچه ادعا کردیم دلیلش چند مجموعه از روایات است.

    ساختمان‌های بلند در منابع روایی

    مجموعۀ اول از روایات دال بر این مطلب روایاتی است که در آنها نهی از ارتفاع زیاد ساختمان‌ها شده است.

    نظیر روایاتی که مرحوم کلینی رحمة الله علیه نقل می‌کند از امام صادق علیه السلام قال: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَکَّلَ مَلَکاً بِالْبِنَاءِ یَقُولُ لِمَنْ رَفَعَ سَقْفاً فَوْقَ ثَمَانِیَةِ أَذْرُعٍ أَیْنَ تُرِیدُ یَا فَاسِقُ». شاید این کلمۀ فاسق به معنای لغوی آن بکار رفته باشد. به هرحال چه به معنای لغوی و چه به معنای شرعی بکار رفته باشد کاشف از مبغوضیّت ارتفاع زیاد ساختمان است. آیا الآن به اقتضای زمان مجبور به بلندمرتبه سازی هستیم؟

    خیر،‌ اصلاً مجبور نیستیم. ما قادریم و حاضریم استدلال کنیم که اصلاً مجبور نیستیم ارتفاع ساختمان‌ داشته باشیم. این را ما می‌سازیم و درست می‌کنیم. سرمایه‌داران به دنبال یک همچنین چیزی هستند و الّا این‌گونه نیست. اگر ما این فرهنگ را توسعه می‌دادیم. این را بعضی اوقات گفته‌ایم که این جهت‌گیری تراکمی ساختمان‌ها به سمت بالا بیشتر به نفع سرمایه‌گذارها در نظر گرفته می شود. آن سودی که از این تراکم بیرون می‌آید آن شخص سرمایه‌گذار می‌برد. والّا پول ساختمان و هزینه‌های انجام شده را که فردی که ‌می‌خواهد ساکن شود همه را پرداخت می‌کند از پول زمین تا پول پارکینگ و هزینه‌ای ساخت و آب و برق و .... و فرق زیادی میان هزینه خرید یک آپارتمان با یک واحد معمولی نیست و سود اصلی عائد سرمایه‌گذار می‌شود و برای اوست که خیلی صرفه دارد و سودآور است نه برای مصرف کننده که در نهایت باید پولش را بدهد. هزینه‌های فرهنگی و حتی هزینه‌های سلامتی مردم و هزار و یک هزینۀ مختلف که این ساختمان‌های بلند به جامعه تحمیل می‌کند مضاف بر مطالب قبل قابل بررسی است.

    حیله‌های غرب در تحمیل اندیشه‌ها

    یک چیزهایی است که بر ما تحمیل شده است و آن اینکه یک روشی در تمدن غرب وجود دارد که روش اصل موضوع سازی است. یعنی یک چیزی‌هایی را به عنوان اصل موضوع قرار می‌دهند بدون آنکه برهانی و دلیلی داشته باشند. این اصل موضوع‌ها را برای ما می‌سازند و بعد روی این اصل موضوع هزار و یک مطلب بنا می‌کنند و همه را هم می‌گویند که شما حتماً باید این اصل موضوع‌ها را بپذیرید. و بعد خیلی از این فسادها از ناحیۀ این اصل موضوع‌ها و این اصل مسلم‌های بدون دلیل و بدون معیار بر ما تحمیل می‌شود.

    یعنی به ما می‌گویند که فرضاً آزادی و هر چیزی که در مقولۀ آزادی باشد خوب است. این را که به‌عنوان اصل مسلم که پذیرفتیم بعد می‌آیند و روی آن یک چیزهایی را بر ما تحمیل می‌کنند. اصل لـ*ـذت که باید آدم هر کاری را که لـ*ـذت او در آن است دنبال کند بدون آنکه این اصل درست تبیین شود و اصول و حدودش معلوم شود. بدون آنکه آزادی و حدودش معلوم شود.

    این مبهم‌سازی و اصل مسلم‌های مبهم تراشیدن و برمبنای آن تمدن‌سازی و تحمیل خیلی از قواعد ؛ این متأسفانه از آفت‌های تمدن غرب است. و این بحث خیلی مهمی است که بیان شد و بحثی شعاری نیست. یعنی وقتی شما در تمدن غرب بروید و در ریشه‌ها و پایه‌های آن بنگرید مشاهده خواهید کرد که اغلب این ریشه‌ها، بایدهای غیر برهانی است. و همه‌اش یکسری اصول مسلم فرضی است که این فرض‌ها را با جنجال راه انداختن در جوامع جا انداخته‌اند. و نه با برهان و استدلال. یکی از این مسائل هم همین است و خیلی از همین اصول مسلمه بر مبنای دید سرمایه‌داری به جامعه و زندگی اجتماعی تحمیل شده است. از جمله اینکه امروز بر ما مسلم کرده‌اند که برای تراکم‌سازی چاره‌ای نیست و باید تراکم بسازیم و اصلاً زندگی اجتماعی بدون تراکم‌سازی ممکن نیست. در حالی که این نیست. ما این را از کجا آورده‌ایم. برویم تجربه کنیم، ببینیم نمی‌شود؟ چرا باید این کویر های طولانی و عریض را رها کنیم و بیایم در این شهرهای کوچک و محیط‌های دربسته بخواهیم جمعیت‌های کلان را در اینجا متراکم کنیم. این مشکل‌ساز است. هزار و یک مشکل برای مردم می‌سازد این سبک زندگی.

    لزوم تصحیح روش مواجهه با دستورات دینی

    روایت دوم، روایت مرحوم برقی رحمة الله علیه است در محاسن که روایت می‌کند از امام صادق علیه السلام که مضمونش نزدیک به روایت قبل است؛ قال: « إِذَا بَنَی الرَّجُلُ فَوْقَ ثَمَانِیَةِ أَذْرُعٍ نُودِیَ: یَا أَفْسَقَ الْفَاسِقِینَ أَیْنَ تُرِیدُ».

    در این روایات خوب باید دقت کنیم. ما با روایات معصومین و با متون شرعی نباید شوخی کنیم. شارع ما، دین ما در این بلندسازی‌ها ضرری می‌دیده که مثل فسق تلقی شده است و مثل سایر آلودگی‌های اجتماعی به آن نگاه شده است. منشأ این امر می‌شود که در این شهری که ساختمان‌های بلند دارد، آدم سالم تربیت نمی‌شود. این نکتۀ این تعبیرهای تشدیدی و تغلیظی است.

    ما نباید متون شرعی را بر اساس پذیرفته‌های قبلی خود عوض نماییم و از این طرف عمل کنیم. کمی شارع باور شود و باورهای خودمان را براساس متون شرعی تنظیم و تعدیل کنیم. کمی این کار را انجام دهیم بعد نتیجۀ آن را ببینیم چیست. واقعاً اگر این کار را می‌کردیم تا کنون که حدود چهل سال از انقلاب می‌گذرد هنوز مغزهای تصمیم‌گیرندۀ مدیریت این‌گونه عمل نمی‌کنند. متون را بر مبنای یافته‌های پیشین عوض می‌کنند. امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند مردم دودسته هستند: دسته‌ای «جعل الکتاب امامة»، دسته‌ای هستند که قرآن را امام قرار داده‌اند و قرآن را جلو انداخته‌اند و خود پیرو آن هستند. و دستۀ دیگر کسانی هستند که خود جلوی قرآن هستند و قرآن را دنبال خود می‌کشند؛ یعنی متون شرعی و آداب و مبانی شرعی را بر اساس یافته‌ها و مسلمات پیشین خود می‌خواهند عوض کنند و توجیح کنند. این اشتباه است و نتیجه‌اش همین می‌شود که امروز گاهی به ما ایراد می‌گیرند که چرا این حکومت اسلامی بعد از چهل سال این همه مشکل دارد؟ این مشکلات نشأت گرفته از اسلام نیست. این نشأت گرفته از این است که ما اسلام را اجرا نکرده‌ایم. هرجا اسلام را رعایت کرده‌ایم موفق و پیروز بوده‌ایم، و هرجا که تبعیت از مبادی دینی و ارزش‌های دینی کرده‌ایم و به نتیجه رسیده‌ایم. و آنجایی که ناموفق بوده‌ایم که خواسته‌ایم شکل دیگری عمل کنیم.

    روایت سوم: ‌مرحوم کلینی رحمة الله علیه به سند صحیح از امام صادق علیه السلام روایت می‌کند: «ابْنِ بَیْتَکَ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ، فَمَا کَانَ بَعْدَ ذَلِکَ سَکَنَتْهُ الشَّیَاطِینُ. إِنَّ الشَّیَاطِینَ لَیْسَتْ فِی السَّمَاءِ وَ لَا فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّمَا تَسْکُنُ الْهَوَاءَ».

    شیاطین، در واژگان شرعی موجودات بد و عوامل پست با واژۀ شیطان از آنها تعبیر می‌شود. فرق شیطان با ابلیس همین است. ابلیس اشاره به آن شیطان مخصوص است. اما وقتی گفته می‌شود شیطان منظور او نیست. در خیلی از روایات شیطان به همین معنای عام استفاده شده است. مثلاً فرموده‌اند که اگر خانه تمیز نشود و زباله‌ها در خانه و پشت در جمع کنید می‌شود مأوای شیاطین، و یا اگر شما ظرفی دارید که لبۀ آن شکسته است از محل شکستگی آب ننوشید که آنجا مأوای شیطان است. شیطان در این موارد واژه‌ای است که ائمه معصومین علیهم السلام برای هر عامل مضّر و هر عامل آسیب‌رسان استفاده کرده‌اند. یعنی وقتی ساختمان‌ها برود بالا، راه باز می‌شود برای عوامل منفی و مضر.

    این یک دسته روایات که از آنها استفاده می‌شود که ساختمان‌های بلند با اغراض شرعی سازگار نیست.

    البته ما یکسری احکام استثنایی داریم. در شرایطی که محکوم یک فرهنگ‌های دیگری هستیم ما برای حفظ عزت دین و مذهب گاهی ناچار به مقابله به مثل هستیم و به یک شکلی در اینجا استثناء شده است. مثلاً ما دیروز می‌رفتیم به سمت مسجد امام حسن عسکری(ع)، این گلدسته‌ای بلند مسجد. گفتیم در شرایط فعلی خوب هم شاید باشد. در شرایطی که دیگران می‌گویند مساجد ما چگونه است! و شما چطور مسجد می‌سازید؟! مساجد ما، مساجدی است که عزت دارد شکوه دارد رفعت دارد. اما مساجد شما، مسجد ذلت و خواری و نماد فقر و گوشه‌گیری است.

    اما اگر بنا بود که حاکمیت، حاکمیت امامان معصوم(ع) باشد چطور؟

    اصلاً کار به شکل دیگری می شود. ما هنوز طعم معنویت ائمه اطهار(ع) را نچشیده‌ایم. ما واقعاً از این طعم محروم هستیم. آن مسجدی که امیرالمومنین در آن مسجد بخواهد نماز بخواند، امام زمان آن مسجد را بخواهد. ما غرقۀ در اعتبارات مادی و دیگر هواهای نفسانی هستیم که گاهی خودمان هم متوجه آن نیستیم.

    بخش دیگری از روایات منع مرتفع سازی ساختمان‌ها

    مجموعه دوم روایات، روایاتی است که بر کراهت ساختن مناره‌ای بلند برای مساجد دلالت دارد. نظیر: موثقۀ سکونی رحمة الله علیه از امام صادق علیه السلام که فرمودند: «عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّ عَلِیّاًع مَرَّ عَلَی مَنَارَةٍ طَوِیلَةٍ- فَأَمَرَ بِهَدْمِهَا ثُمَّ قَالَ لَا تُرْفَعُ الْمَنَارَةُ إِلَّا مَعَ سَطْحِ الْمَسْجِدِ».

    حضرت امیرالمومنین علیه السلام گذر می‌کردند، دیدند که جایی مسجدی با یک گلدسته بسیار بلند ساخته‌اند. دستور دادند که گلدسته را خراب کنند. فرمود: گلدسته بالاتر از سقف مسجد نباید باشد. ارتفاع گلدسته سطح خود مسجد است. سطح سقف مسجد باید باشد و دیگر از آن بالاتر نباید رفت. این روایت هم نشان دهندۀ این روایت است که این ارتفاع‌ها با مذاق شریعت سازگار نیست. روایات دیگری هم به همین مضمون یا قریب به آن داریم.

    مجموعه سوم از روایات، روایاتی است که بر ممنوعیت ساختمان‌های بلندتر از کعبه در مکه دلالت می‌کند. روایات زیادی وجود دارند که در شهر مکه از ساختن ساختمان‌های مرتفع‌تر از کعبه منع شده‌اند. اینکه از ارتفاع کعبه با دیوار کعبه بالاتر نباشد به چه معناست؟

    موقعیت فعلی کعبه که از قدیم هم به همین نحو بوده است در گودال است. و در پست‌ترین نقطه شهر مکه قرار دارد، بطوری که هر زمان که باران می‌بارد همه آب‌ها به سمت مسجد الحرام حرکت می‌کنند و جمع می‌شوند. و مسجد الحرام در منطقۀ بالاصطلاح منخفظی قرار دارد. و درّه است و اطرافش همه‌اش ارتفاع است و هر مقدار که از کعبه دورتر شوید مرتفع‌تر می‌شود. این معنی‌اش این است که مثلاً اگر کمی دورتر بخواهید خانه بسازید اگر یک متر هم بسازید ارتفاعش از کعبه بیشتر می‌شود. بنابراین این به این معناست که از لحاظ متراژ به اصطلاح ما نباید ارتفاع آن از ارتفاع دیوار کعبه بیشتر باشد. در واقع نظر به اصل عدم ارتفاع ساختمان‌ها دارد. و این را می‌خواهد بگوید. پس معلوم می‌شود که باز هم در این روایت نظر به این است که ساختمان‌ها در شهر مکه مرتفع نباشد.

    این روایات دربارۀ شهر مکه وارد شده است منتها ما از آنها استفاده می‌کنیم که اجمالاً ارتفاع ساختمان مطلوب شرع نیست. ما این استفادۀ اجمالی را می‌کنیم. نمی‌خواهیم تعدی کنیم مگر آنکه دلیلی باشد. پس مجموعۀ سوم از روایات، روایاتی است که بر ممنوعیت ساختمان‌های بلندتر از کعبه دلالت دارند. نظیر صحیحه محمد بن مسلم عن ابراهیم «فِی حَدِیثٍ قَالَ: وَ لَا یَنْبَغِی لِأَحَدٍ ‌أَنْ یَرْفَعَ بِنَاءً فَوْقَ الْکَعْبَةِ». بالاتر از کعبه کسی ساختمانی نسازد.

    مجموعه چهارم روایاتی است که در زمینۀ استصحاب نگاه به آسمان و قرائت آیات اواخر سورۀ آل عمران قبل از نافله شب دلالت دارد. روایات متعددی داریم که بعضی از این روایات سیرۀ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را بیان می‌کنند که حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم چگونه نماز شب می‌خواندند. در روایات است که حضرت نماز شب خود را سه قطعه می‌کردند. بخش اول چهار رکعت، و دوم نیز چهار رکعت و بخش سوم پنج رکعت. سه رکعت نماز شفع و وتر و دو رکعت نافلۀ صبح. و هر بخشی از نماز شب را که می‌خواستند انجام دهند. قبل از آن بلند می‌شدند و به آسمان نگاه می‌کرد و این آیات پنج‌گانه سورۀ آل عمران را می‌خواندند؛ «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلاَفِ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ لَآیَاتٍ لِأُولِی الْأَلْبَابِ‌ * الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَاماً وَ قُعُوداً وَ عَلَی جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هٰذَا بَاطِلاً سُبْحَانَک فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ * ... » از امیر المومنین و ائمۀ معصومین علیهم السلام نیز قریب به همین مضمون روایات شده است و اجمالاً از اینکه سیره ائمه اطهار بر این بوده است تأکید این استصحاب نگاه به آسمان و نگاه به آیات آسمانی و تأمل و تدبر در آنها قبل از نماز شب فهمیده می‌شود. البته فقط صرف نگاه کردن نیست و تأمل و تفکر مهم است زیرا می فرماید: « وَ یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ ...».

    نتیجه گیری

    به هر حال این گونه روایات و آیات با چه نوع ساختمان‌هایی در شهر سازگار است؟ یعنی اگر مردم بخواهند به این دستورات عمل کنند باید چکار کنند؟ اینکه معنی‌اش این نیست که سوار ماشین شوند و به خارج شهر بروند و آنجا آسمان را ببینند و آیات را قرائت کنند و بعد برگردند و نماز شب بخوانند.

    خانه به هر حال باید فضایش باز باشد. یعنی بتواند به آسمان نگاه کند. یعنی افق برایش باز باشد. آسمان برایش باز باشد و بتواند آسمان را ببیند تا بتواند این آیات عظیم آسمانی را نگاه کند. ما در این شهرهایی که هستیم هیچ جایی از آسمان را نمی‌توان نگاه کرد. به زحمت اگر بشود روزنه‌ای پیدا کرد و قسمت کوچکی از آسمان را دید.

    از این روایات استفاده می‌شود آن شهری که با مذاق شارع سازگار است، شهری است که دارای ساختمان‌های ارتفاع دار نباشد. حداقل باید شهری باشد که ارتفاع ساختمان‌هایش به حدی نباشد که جلوی دید انسان را نسبت به آسمان بگیرد. مردم باید بتوانند به اغلب آسمان نگاه کنند و تنها به بخش کوچکی از آن دید داشته باشند چرا که می فرماید «قَلَّبَ بَصَرَهُ فِی السَّمَاءِ». حضرت این سو و آن سوی آسمان را نگاه می‌کردند و نه اینکه فقط خیره شوند به گوشه‌ای از آسمان. معلوم می‌شود فضای آسمان در برابر انسان باید باز باشد و بتواند این طرف و آن طرف آسمان را نگاه کند تا تقلب بصر برای او حاصل شود.


    کد خبر 4157838
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    شهردار اردبیل:

    نظرات شهروندان اردبیلی در طراحی المان های شهری اخذ می شود


    1913211.jpg


    اردبیل – شهردار اردبیل گفت: شهرداری اردبیل در نظر دارد نظرات شهروندان اردبیلی را در طراحی المان های شهری اخذ کند.



    به گزارش خبرنگار مهر، حمید لطف اللهیان صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران تصریح کرد: المان ها و پروژه های شهری عموما با نظر مشاور و مهندس طراحی می شود و در نظر داریم نظرات شهروندان را نیز در طراحی المان ها و پروژه های شهری اخذ کنیم.

    وی افزود: تا پایان سال جاری برای دریافت طرح های مردمی فراخوان منتشر می شود تا در طراحی ها شهروندان علاقه مند و خلاق و اساتید دانشگاهی نظرات و ایده های خود را انعکاس دهند.

    شهردار اردبیل متذکر شد: به منظور بررسی طرح ها کمیته داوران تشکیل شده و طرح نهایی برتر نیز انتخاب و معرفی خواهد شد.

    لطف اللهیان متذکر شد: در معرفی ایده ها رعایت شاخصه های ایرانی اسلامی مورد تاکید است و تا به امروز نیز شهرداری اردبیل در طرح المان ها و پروژه های شهری رعایت این اصل را در دستور کار قرار داده است.

    وی افزود: شهرداری اردبیل استفاده از ایده های شهروندان را با هدف بهبود طرح و برنامه ها دنبال می کند.


    کد خبر 4152676
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    استاندار گلستان:

    اغلب شهرداران گلستان شرایط احراز شهرداری را ندارند


    2608044.jpg


    گرگان- استاندار گلستان گفت: اغلب شهرداران استان گلستان شرایط احراز تصدی شهرداری را ندارند و باید مهندسان شهرسازی اداره شهرها را بر عهده گیرند.



    به گزارش خبرنگار مهر، سید مناف هاشمی، شامگاه چهارشنبه در مراسم گرامی داشت روز جهانی شهرسازی که در پردیس کاپری برگزار شد، اظهار کرد: کار اجرایی با مطالبی که در این جلسات مطرح می شود، متفاوت است بنابراین مهندسان شهرسازی باید در زمینه اجرا ورود پیدا کنند.

    وی افزود: اغلب شهرداران استان گلستان شرایط احراز شهرداری را ندارند، مهندسان شهرسازی باید اداره شهرها را به عهده بگیرند، در این زمینه ها باید ده ها مهندس عمران اعلام آمادگی کنند نه کسانی که صلاحیت آن را ندارند.

    استاندار گلستان توضیح داد: شهرداری نهاد عمومی غیردولتی است و دارای جذابیت هایی از قبیل تعاملات با مردم، درآمد و غیره است و بنابراین افراد زیادی که رشته تخصصی آن ها چیز دیگری است، در این زمینه وارد می شوند، باید کسی به این کار ورود پیدا کند که دغدغه مردم را داشته باشد.

    هاشمی تصریح کرد: اداره شهرهای ما نیز براساس اصول شهرسازی نیست و کمتر شهری را می توان پیدا کرد که براساس آن چه که مشاوران برنامه می دهند، عمل شود.

    وی تأکید کرد: مشارکت جامعه مهندسین و شهرسازان در حوزه های مختلف شهری کم رنگ است، یک مهندس شهرساز باید بتواند آن چه را در دانشگاه آموخته در عمل نیز پیاده کند.

    استاندار گلستان ادامه داد: مهندسین نباید انتظار داشته باشند متولیان دولتی از آن ها دعوت کنند بلکه خود آن ها باید به عرصه رقابت ورود پیدا کنند و در کنار معاونین شهرداری و گردشگری و مسکن قرار گیرند و هزینه صرف کنند تا بتوانند شناخته شوند.

    وی با بیان این که در یکی از دوره های مدیریتی خود، بیش از هزار و ۵۰۰ نفر از فارغ التحصیلان رشته مهندسی را به عنوان ممیز مالیاتی به کار گرفتم، افزود: بعد از پایان کار این افراد، تعداد زیادی از آن ها استخدام دستگاه ها شدند.

    مهندسان شهرسازی جسارت اجرا داشته باشند

    استاندار گلستان اظهار کرد: مهندسان شهرسازی باید جسارت اجرایی نیز داشته باشند ولی این کمتر اتفاق می افتد، من جزو اولین کسانی بودم که در شهرسازی توانستم خودم را به درجه های مختلف تخصصی برسانم.

    وی افزود: در حوزه بودجه و درآمد نیز با نگاه پول سالم، درآمد سالم و پایدار کار کردم، هر جا که ورود پیدا کردم با اصلاح قوانین یا ممیزی توانستیم درآمدهای پایدار را افزایش دهیم.

    هاشمی با بیان این که از طرح جامع می توان درآمد کسب کرد و با طرح تفضیلی هم می توان سرمایه گذار جذب کرد، تصریح کرد: سالانه ۱۶ هزار میلیارد تومان درآمد پایدار از محل مالیات ارزش افزوده به شهرداری ها کشور داده می شود، دو سال برای این قانون زحمت کشیده شد تا تصویب شود.

    وی ادامه داد: اکنون منافع آن به شهرهای مختلف می رسد، در خیلی از کلان شهرها که صنایع و تولید دارند مبالغ بالایی وصول می شود، در استان گلستان بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری ها از این محل تأمین می شود.

    استاندار گلستان با بیان این که ۲۰۰ جلسه برای این قانون زمان گذاشته شد، اذعان کرد: اگر شهرداران پول سالم به دست نیاورند طبیعی است که تخلف می کنند.

    هاشمی با بیان این که ورود جامعه شهرسازان به حوزه های مدیریت شهری باید جدی تری دنبال شود، تصریح کرد: حوزه حرفه ای کار مهندسی نیز باید رعایت شود، اخلاق حرفه ای را در هر جایگاهی که بروید باید دنبال کنید.

    وی به موضوع زلزله اخیر در غرب کشور اشاره کرد و افزود: نباید همه چیز را با پول رقم زد، هر کسی که ساختمانی می سازد نباید به این فکر کند که می سازد و می فروشد بلکه باید به این بیندیشد که خود و خانواده اش در آن ساکن هستند، در این صورت تخلف نخواهد کرد.

    هاشمی گفت: امروزه بسیاری از مهندسان مهر و امضاء خود را به دیگران می دهند و این کار اشتباهی است، جذابیت ها در حوزه عمرانی بالا است اما نه به شرط عزادار شدن مردم و این مسأله باید تجربه شود تا اتفاقات خوبی رقم بخورد.

    استاندار گلستان بیان کرد: ۹ هزار متخصص در رشته ها مهندسی در استان وجود دارد که اگر اراده کنیم می توانیم شهرهای انسان محوری داشته باشیم.

    وی با بیان این که نگاه ما به شهرها باید نگاه انسانی باشد، خاطر نشان کرد: در استان باید منابع درآمدی شهرداری ها را بیشتر کنیم، ما با توجه به منابع طبیعی که داریم می توانیم هدف گردشگری باشیم.

    هاشمی در پایان گفت: صادرات تخصصی شهرسازی و عمران نیز باید جدی گرفته شود، کشورهای همجوار ما کشورهای درحال توسعه هستند که نظام مهندسی در این زمینه می تواند کارآفرینی داشته باشد و علم خود را صادر کند.


    کد خبر 4146141
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    منتخبان چهاردهمین دوره بزرگداشت روز جهانی شهرسازی معرفی شدند


    2420339.jpg


    چهاردهمین دوره بزرگداشت روز جهانی شهرسازی با معرفی منتخبین در حوزه شهرسازان پیشکسوت و همچنین عکاسان و طراحان پوستر برگزیده این دوره، به کار خود خاتمه داد.



    به گزارش خبرنگار مهر، مراسم چهاردهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی عصر روز سه شنبه ۱۶ آبان با حضور جمعی از مسئولان این حوزه و همچنین انجمن ها و تشکل های صنفی حوزه معماری و شهرسازی در تالار ایوان شمس در تهران برگزار شد.

    در ابتدای این مراسم سهراب مشهودی دبیر گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور و عضو دبیرخانه دائمی روز جهانی شهرسازی با اشاره به برگزاری مراسم شصت و هشتمین سال روز شهرسازی در جهان و چهارمین دوره آن در ایران به فعالیت این دبیرخانه پرداخت و گفت: چالش که شهرساز و شهرسازی با آن رو به رو است این است که هنوز به درستی به جامعه شناسانده نشده است.

    وی ادامه داد: شاید اشکال اصلی از جایی شروع شد که ما این اسم را انتخاب کردیم؛ شاید اگر خودمان را تسهیل گر زندگی شهری و یا شهردرمانگر معرفی می کردیم، مردم بهتر ما را پذیرش می کردند.

    مشهودی با تاکید بر لزوم فعال شدن انجمن های دوستدار شهر گفت: ما باید همیشه وظایف شوراهای شهر را به آنها متذکر شویم و جلوی انحراف آنها را بگیریم تا به سرنوشت انجمن های شهر در چند دهه قبل دچار نشوند.

    دبیر گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور افزود: کار دیگری که شهرسازها باید انجام دهند دیده بانی شهرهاست. این، فقط مردم و شوراها نیستند که با شهر بیگانه اند؛ دولتی ها و ارگان های شهری هم با شهر بیگانه اند به عنوان مثال طرح های شهری برای مدت ۱۰ سال تهیه می شوند اما قوانین مجلس مدت اجرای طرح ها را به ۱۸ ماه کاهش می دهد.

    وی برخی احکام دیوان عدالت اداری و کمیسیون ماده ۱۰۰ را از دیگر چالش های پیش روی شهرسازی و بهبود زندگی شهری شهروندان عنوان و همچنین بر لزوم بر تنقیح قوانین متعدد و متنوعی که در این حوزه وجود دارد، تاکید کرد.

    در ادامه این مراسم پیام ریگ استفان رئیس جامعه جهانی شهرسازی به چهاردهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی در ایران قرائت شد که در آن با اشاره به برگزیده شدن یک طرح ایرانی در پنجاه و سومین کنگره جهانی شهرسازی که در شهر پورتلند ایالت اورگان در آمریکا برگزار شد، بر لزوم ارائه راه حل های بومی و محلی برای مشکلات شهرها در جهان تاکید شده بود.

    بر اساس این گزارش در این مراسم محمد عدالت خواه عضو دبیرخانه روز جهانی شهرسازی هم بیانیه این مراسم را قرائت کرد که در آن از پررنگ تر شدن حضور متخصصین در جمع اعضای شوراهای شهر در کشور استقبال شده بود و با اشاره به شعار امسال این بزرگداشت «شهرسازی، سلامت عمومی و اعتلای زندگی» تشکیل تالارهای گفتگو میان متخصصین حوزه شهرسازی با مدیران و خاتمه دادن به شهر فروشی، به عنوان خواسته های این دبیرخانه مطرح شده بود.

    در این مراسم همچنین محمدسعید ایزدی، فریبرز رئیس دانا، جلال آزادی و مصطفی بهزادفر به ترتیب به عنوان شهرسازان پیشکسوت در حوزه های مدیریت اجرایی مرتبط با شهرسازی، حوزه حرفه و دانش نظری، معرفی و تجلیل شدند.

    همچنین مهتاب بوالهری و ندا شیخ به عنوان برگزیدگان مسابقه عکس برتر از فضای شهری و تارا قاسمی و شیوا ترابی به عنوان برگزیدگان مسابقه پوستر بخش دانشجویی روز بزرگداشت شهرسازی معرفی شدند.

    بر اساس اعلام هیات داوران، آثار دو عکاس برگزیده این مسابقه از میان ۵۲ اثر ارسالی و آثار دو طراح حوزه پوستر هم از میان ۳۵ اثر ارسالی انتخاب شده بودند.


    کد خبر 4138170
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی تبریز:

    همه بدهی ها و دارایی های شهرداری تبریز باید مشخص شود


    791702.jpg


    تبریز - رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی تبریز گفت: همه بدهی ها و دارایی های شهرداری تبریز باید مشخص شود.



    به گزارش خبرنگار مهر، فریدون بابایی اقدم ظهر یک شنبه در جمع خبرنگاران حاضر در جلسه علنی شورای شهر تبریز با تأکید بر اینکه به تفکیک سازمان ها باید کل بدهی ها و دارایی های امروز شهرداری مشخص شود، اظهار داشت: هم عقیده با همکارم فرج قلی زاده ام و وضعیت امروز نیروهای پرسنلی این مجموعه تلنگری بر مدیران شهرداری و اعضای شوراست.

    وی با بیان اینکه ما در جامعه باورهای غلط داریم، ادامه داد: از جمله این باور ها، «ایشلمی یه سن یی یسن»«کار نکنی، بخوری» است و مصداق آن در جامعه، شهرداری ماست که کار نمی کند، اما حقوق اش را دریافت می کند.

    بابایی اقدم در همین راستا با انتقاد از مبادی ورودی نیروهای جذبی، به خواب رفتگی رسانه ها و نهادها و ارگان های نظارتی در پوشش بعضی از مسایل و تبعیض دریافتی های کارکنان شهرداری تصریح کرد: رقم های تکان دهنده ۲۰ میلیون تومانی بعضی از مدیران شهرداری باید شفاف سازی شود.

    وی در این راستا با بیان اینکه بسیاری از جذب نیروهای شهرداری توسط شرکت همشهری انجام می شود، ادامه داد: این شرکت روز به روز در حال بزرگ شدن است و هم چنان بدون اطلاع به شهرداری مرکز، رعایت قوانین و ضوابط استخدامی در حال جذب نیروست و باید در این مورد تمهیداتی اساسی اتخاذ شود و به جای اخراج نیرو در شهرداری به فکر بهره وری بهتر باشیم. از این رو، خواهش می کنم همکاران از تعدیل نیرو صحبت نکنند.


    کد خبر 4135643
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا