VIP خبرنامه «معماری»

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
img5-8bf1507d1fa6dd25.png




برنامه های شهرداری برای نقره داغ کردن مردم در سال ۹۸

مشرق نیوز ۲۳ ساعت پیش ۰ ۴ ۰

شهرداری قصد دارد سال آینده عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک را افزایش دهد. از سویی عضو شورای شهر تهران معتقد است مردم باید هزینه های حضور خود در تهران را پرداخت کند.

به گزارش مشرق، حوزه شهری شهریور سال ۹۶ مدیریت جدید شهری سکان اداره کلان شهر تهران را به دست گرفت. در این مدت مدام مسئولان از نبود پول و بدهی های سنگین شهرداری سخن گفتند و بسیاری از پروژه های شهری متوقف شد.

چند پروژه کوچک در این مدت افتتاح شد که از مدیریت سابق بر جا مانده بود و پیشرفت فیزیکی آنها بالغ بر ۹۵ درصد بود.

مدیریت جدید شهری معتقد هستند که تهران گران اداره می شد و همچنین هزینه های شهر بالاست. دولت کمک نمی کند، شهرداری بده کار است و نمی تواند وام بگیرد از طرفی مردم باید هزینه های شهر را پرداخت کنند.

مرتضی الویری عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: مردم باید هزینه حضور در شهر را پرداخت کنند، دولت هزینه های حضور خود در پایتخت را نمی دهد و مطلع هستیم که در تنگنای مالی است.

الویری با بیان اینکه برای تامین هزینه ها ۴ راه بیشتر نداریم، گفت: یا باید وام بگیریم، تراکم فروشی کنیم، از دولت پول بگیریم و یا اینکه از مردم هزینه ها را دریافت کنیم. طبیعتا وام گرفتن روش منطقی نیست برای اینکه برای شهرداری تعهد ایجاد می شود و دائما روی آن سود می آید. اگر بخواهیم از دولت هم پول بگیریم دولت چنین منبعی ندارد و در حال حاضر کسری بودجه شدید دارد.

وی ادامه داد: تراکم هم نمی توانیم بفروشیم چرا که زندگی را برای آیندگان دشوار و فضای شهر را نازیبا و بدتر می کنیم. بنابراین تنها راهی که باقی می ماند این است که مردم هزینه های واقعی را پرداخت کنند.

رئیس شورای عالی استان ها در پاسخ به این پرسش که آیا دولت عوارض حضور خود در تهران را پرداخت می کند، گفت: نه این هم یک نقطه ضعف است پایتخت بودن تهران هزینه دارد و باید وزارتخانه ها و سفارتخانه ها آن را بپردازند که این هزینه ها پرداخت نمی شود.

بر اساس این گزارش، دولت هزینه های حضور خود در تهران را نمی دهد و بدهی های کلانی هم به شهرداری دارد. مدیران جدید به جای اینکه راهی برای کسب طلب هایشان پیدا کنند تنها راه کاری که به نظرشان برای جبران کسری بودجه رسید، گرفتن پول بیشتر از مردم بود.

در سال ۱۳۹۶ و با شروع کار مدیریت شهری جدید و شورای پنجم شهر تهران، سبک و نحوه محاسبه و پرداخت عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک شهر تهران تغییر کرد و به اعتقاد مدیران شهری هدف اصلی کاهش تردد شهروندان در محدوده های مرکزی، کاهش آلودگی هوا و ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی بود.

بعد از گذشت یک سال شهرداری تهران تصمیم گرفت تا محدوده زوج و فرد را که اجرای آن درطول ۱۳ سال اخیر تاثیری در کاهش ترافیک و آلودگی هوا در تهران نداشته را به محدوده طرح ترافیک اضافه کند و از شهروندان برای تردد دراین محدوده عوارض دریافت کند و شورا نیز با آنها همراهی کرد.

محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از سال گذشته به دنبال گرفتن اخذ عوارض از شهروندان در محدوده طرح ترافیک بود و با تغییر طرح ترافیک این خواسته را عملی کرد.

وی معتقدبود که طرح قبلی عادلانه نبود و باید یک طرح عادلانه ایجاد کرد تا تمام مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

هزینه های تردد در محدوده طرح ترافیک ترافیک بالا رفت. رانندگان آژانس، وانت بارها و سایر اقشار پی در پی مقابل شورای شهر تهران در این باره تجمع کردند ولی اتفاقی رخ نداد تا اینکه در ۱۲۱ جلسه شورای شهر تهران در سال جاری، اعضا تصمیم گرفتند که نرخ عوارض تردد در محدوده های مرکزی شهر تهران را حداقل ۱۵ درصد افزایش دهند.

نقره داغ کردن مردم به سبک پاریسی ها

پیروز حناچی شهردار تهران در این باره گفت: همکاران ما در شورای عالی ترافیک در حال طراحی برنامه های سختگیرانه تر برای استفاده نکردن شهروندان از خودروی شخصی هستند.

وی با بیان اینکه در بخش استفاده نکردن از خودروی شخصی موفق نبودیم، افزود: بیشترین آلودگی شهرها بعد از توسعه گاز، مربوط به حمل و نقل است.

حناچی گفت: تجربه دنیا نشان می دهد باید محدوده طرح کاهش آلودگی و ترافیک را افزایش دهیم تا به اهداف خود برسیم.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات سختگیرانه مانند معاینه فنی برای حفظ پاکیزگی هوای شهر گفت: اگرچه ما به این موضوع توجه کرده ایم، اما ۳ میلیون موتورسیکلت کاربراتوری داریم که چند برابر خودروهای یورو ۵ ایجاد آلودگی می کنند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه رنج مردم، رنج ما هم هست، تصریح کرد: شهرهای بزرگ بدون حمل و نقل به وجود نمی آیند و در قرن های گذشته هم پدیده حمل و نقل به شکل امروزی نبوده است.

شهردار تهران با بیان اینکه از سال ۱۳۳۶ هجری شمسی، ۴ هزار نفر در لندن به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند، گفت: اجرای شبکه های گسترده حمل و نقل از موارد تاثیرگذار در این زمینه هستند.

وی با بیان اینکه شورای عالی شهرسازی در دهه ۸۰ مدیر حمل و نقل پاریس را دعوت کرده بود، گفت: آن زمان پرسیدیم که چند خودرو در پاریس تردد می کند و او به ما گفت: ۱۳ میلیون خودرو در پاریس تردد می کنند و وقتی که با تعجب پرسیدیم آیا همه این خودروها را شماره گذاری می کنید؟، به ما گفت: نه، اساسا جلوی صنعت را نمی گیریم و سیاستی که اعمال می کنیم نقره داغ کردن مردم برای خودداری از استفاده از خودروی شخصی است، به شکلی که آن ها ساعت ها در ترافیک می مانند، اما در کنار آن سیاست گسترش حمل و نقل عمومی را هم اعمال می کنند.

نرخ عوارض تردد برای سال آینده افزایش یافت؛ اما کار به اینجا ختم نشد و معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خواستار افزایش عوارض ساختمانی تا ۱۰ درصد قیمت آپارتمان شد.

گلپایگانی معتقداست که در ۴ سال گذشته عوارض ساختمانی در تهران تغییر نکرده است؛ در حالی که قیمت آپارتمان بالا رفته است. فقط در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ قیمت آپارتمان ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گفته معاون شهردار تهران، در این مصوبه به سمت افزایش این عوارض می رویم که این نسبت حداقل به ۳ درصد برسد. اکنون اگر متوسط قیمت آپارتمان در شهر تهران طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی حدود ۹ میلیون و نیم است، ما برای هر متر مربع ۲۲۰ هزار تومان عوارض دریافت می کنیم. این عوارض همان اول کار و برای کل دوره گرفته می شود. این ۲ درصد خیلی ناچیز است.

وی ادامه داد: در حالی که قیمت کل عوارض و کاربری تجاری _اداری و مسکونی و افزایش مازاد تراکمی را که منطبق بر طرح های تفصیلی است از سال ۹۳ ثابت نگه داشته ایم که این کاری غیر منطقی بوده است.

ماحصل شورای شهر تهران در این ۱.۵ سال گذشته انتخاب ۳ شهردار و ۲ سرپرست بوده است و همچنین اعمال شرایط سخت گیرانه برای تردد شهروندان در محدوده های طرح ترافیک و حذف طرح و زوج و فرد و پولی کردن این مکان بوده است و تصویب تعدادی از مصوبه های تکراری سال های قبل.

محمد عطریان فر عضو و رئیس موقت اولین شورای شهر تهران به اعضای کنونی شورای شهر هشدار داد که مراقب باشند تجربه شورای اول تکرار نشود.

به اعتقاد عطریانفر،؛ اگر در فرصت باقی مانده از عمر شورای شهر، دستاورد خوبی به دست نیاید، فاتحه آینده اصلاحات برای دورانی طولانی خوانده می شود.

به عقب برگردیم

در ابتدای شروع به کار شورای جدید (که واسفا راه انداخته بودند که در شهرداری پول نیست)، برای اعضا تبلت، خودروی پژو پرشیا خریدند و در مجموع حدود یک میلیارد تومان هزینه روی دست مردم تهران گذاشته شد.

البته بعد از واکنش به این اقدام شورا برخی از شورایی ها خودرو را پس دادند و برخی دیگر نیز این خوردوها را حق خود دانستند و گفتند برای بازدیدها به آن نیاز داریم؛ این درحالی است که خودروی ها قبلی شورا مستهلک نشده و قابل استفاده بود.

البته ناگفته نماند که یکی از اعضای شورا خودروی اداری را به بردارش دارد و وی تصادف سختی کرد و این عضو شورا گفت برادرش راننده شخصی اش بوده و خسارت را می دهند و در نهایت هم مشخص نشد این پول پرداخت شد یا خیر؟

حقوق ۶ میلیونی شورایی ها برای ۸۰ ساعت کار

اعضای شورای شهر تهران که بر اساس آیین نامه نحوه پرداخت حق جلسه و مزایا به اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا که در سال ۹۶ ابلاغ شده است، برای هر ساعت حضور مبلغ ۷۵ هزار تومان خواهند گرفت. سقف حضور هر فرد هم ۸۰ ساعت است که درمجموع هر عضو ۶ میلیون تومان دریافتی خواهد داشت. باید دقت توجه داشت طبق قانون کار کشور، ۸۰ ساعت به اندازه دو هفته حضور یک فرد در محیط کار تلقی می شود.

این افراد که فقط ۲ روز در هفته در جلسات حضور دارند و شورای شهر هم شغل محسوب نمی شود؛ ماهی ۶ میلیلون حقوق دریافت می کنند و حتما برایش این عوارض ها ناچیزی است.

کلان شهر تهران رشد سریعی پیدا کرده است و از لحاظ هزینه های شهری گران قیمت محسوب می شود. میانگین درآمد در این شهر حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است. و قیمت هر متر مربع آپارتمان به طور متوسط حدود ۹.۵ میلیون تومان است. اگر هزینه قبض آب و برق، تلفن و گاز و کرایه خانه و یک وعده غذای ساده مردم باید چقد هزینه پرداخت کنند؟ با این وجود به نظر می رسد باز هم شهرداری مردم را توانمند تر از دولت در پرداخت هزینه ها می داند.

تامین هزینه های شهر برای مدیریت جدید شهری به یک معضل اساسی تبدیل شده و نمی توانند آن را برطرف کنند. از سوی نمی توانند از دولت پول دریافت بگیرند و بانک ها نیز از دادن وام خودداری می کنند؛ در این بین فقط مردم هستند که باید هزینه های این شهر را در این شرایط اقتصادی سخت پرداخت کنند و کسی هم پاسخگو نیست.
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    img5-547424fde04bd58f.png




    وزیر راه: سکونت گاه های غیررسمی تعیین تکلیف می شوند

    انتخاب ۲ روز پیش ۰ ۰ ۰

    محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: مهم ترین هدف از بازآفرینی بافت های فرسوده، بهبود کیفیت شهری و زندگی مردم است که در این راستا تمامی سکونت گاه های غیر رسمی باید به زودی تعیین تکلیف شود.بسیاری از شهرها در معماری و شهرسازی مشکلات و ناهنجاری هایی دارند که نباید اجازه داد در قم چنین بافت های ناکارآمدی داشته باشیم.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: مهم ترین هدف از بازآفرینی بافت های فرسوده، بهبود کیفیت شهری و زندگی مردم است که در این راستا تمامی سکونت گاه های غیر رسمی باید به زودی تعیین تکلیف شود.

    محمد اسلامی در هفتمین ستاد بازآفرینی پایداری شهری که در قم برگزار شد، با تاکید بر ضرورت توجه به شهرسازی عنوان کرد: سیاست گذاری و برنامه ریزی بر اساس ظرفیت های موجود در شهرسازی امری ضروری است.

    وی افزود: قم شهری مقدس است و باید نگین شهرسازی و معماری در کشور بر اساس شاخصه های اسلامی و ایرانی شود.

    وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری و سکونت های غیر رسمی زیبنده قم نیست و باید نوسازی و بافت سازی و تبدیل به بافت های کارآمد شود.

    اسلامی بیان کرد: بسیاری از شهرها در معماری و شهرسازی مشکلات و ناهنجاری هایی دارند که نباید اجازه داد در قم چنین بافت های ناکارآمدی داشته باشیم.

    وی خاطرنشان کرد: بازآفرینی بافت های ناکارآمد و فرسوده باید با جدیت مورد اهتمام قرار گیرد و دستگاه های اجرایی به تعهدات خود در قبال نوسازی و بازآفرینی بافت های ناکارآمد و فرسوده پایبند باشند.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: اجتناب از موازی کاری و هماهنگی و انسجام میان دستگاه های اجرایی و مدیریتی می تواند زمینه تحول در بازآفرینی بافت های فرسوده را فراهم کند.

    وی افزود: مهم ترین هدف از بازآفرینی بافت های فرسوده، بهبود کیفیت شهری و زندگی مردم است در این راستا تمامی سکونت گاه های غیر رسمی باید به زودی تعیین تکلیف شود.

    اسلامی بیان کرد: در جهت بازآفرینی بافت های فرسوده، هیچگاه کارهای نمادین و شکلی، پاسخگوی نیازها نیست و یک هدف گذاری جدی لازم است.

    وی در خصوص وضعیت حریم راه آهن در قم و موانعی که سر بازآفرینی بافت های فرسوده ایجاد می کند، تصریح کرد: وضعیت راه آهن درون شهری نیز باید در کمیته های مشترکی در ستاد بازآفرینی به درستی ارزیابی شود.

    وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: زمین های ۳۲ و ۴۸ هکتاری باید به درستی در جهت بازآفرینی بافت های فرسوده واگذار شود تا شاهد رفع آسیب ها و مشکلات در محدوده بافت های فرسوده باشیم.

    وی در ادامه با قدردانی از حضور همه جانبه ملت ایران در عرصه های مختلف گفت: مردم هوشمند و مومن ایران اسلامی در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان دادند که انقلاب اسلامی و ارزشهای انقلابی و جایگاه نظام را با هیچ چیزی معاوضه نمی کنند.

    اسلامی عنوان کرد: مسئولان در کسوت خدمت گزاری به مردم هستند و حضور انقلابی مردم، بار مسئولیت مسئولان را سنگین تر کرد و باید طبق منویات رهبری و میثاق با آرمان های انقلاب، قوی تر و مصمم تر گام برداریم.

    وی افزود: دشمن با تحریم های اقتصادی و جنگ روانی این گونه تداعی کرده بود که ملت ایران، چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را نخواهد دید از این رو حرکت های کور و ضعیفی همچون حادثه تروریستی زاهدان را رقم می زند.

    وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ما در این حادثه کاروان شهدا را تقدیم انقلاب کردیم و به دشمن نشان دادیم که جریان ایثار و شهادت زنده است و نمی تواند به اهداف خود دست پیدا کند.

    وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها در صدد ایجاد ائتلاف جهانی برای صلح هستند در حالی که خود حامیان تروریست به شمار می روند این سیاست هیچ هدفی جز حمایت از تروریست ندارد و این جنگ روانی علیه ایران نیز راه به جایی نخواهد برد.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    img5-18e5c125d990bf.png




    تاریخ برگزاری آزمون جامع دوره دکتری دانشگاه هنر اعلام شد

    خبرگزاری مهر ۱ روز پیش ۰ ۱ ۰

    آزمون جامع دوره دکتری دانشگاه هنر روز سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷ برگزار می شود.

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه هنر، تاریخ برگزاری آزمون جامع دوره دکتری دانشگاه هنر در بهمن ماه ۱۳۹۷ اعلام شد.

    آزمون جامع گروه های دکتری پژوهش هنر ـ تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی ـ معماری ـ شهرسازی ـ مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی، روز سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷ از ساعت ۹ صبح تا عصر در ساختمان دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر برگزار می شود.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    ورود سازمان بازرسی به پرونده فاز ۲ برج میلاد

    برترین ها ۳ روز پیش ۰ ۰ ۰

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: سازمان بازرسی کشور به موضوع فاز دوم برج میلاد و گودبرداری انجام شده ورود پیدا کرده است.

    خبرگزاری مهر: رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: سازمان بازرسی کشور به موضوع فاز دوم برج میلاد و گودبرداری انجام شده ورود پیدا کرده است.

    محمد سالاری در خصوص آخرین وضعیت تهیه طرح جامع برج میلاد که قرار بود تا پایان سال تدوین و به شورا ارائه شود، گفت: حدود ۶ ماه پیش جلسه ای با حضور اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی و کمیسیون عمران و حمل و نقل و پیروزحناچی در کسوت معاونت معماری و شهرسازی وقت داشت برگزار شد، متاسفانه با گذشت ماه ها از آن زمان هنوز نه طرح جامع مربوط به اراضی برج میلاد تهیه شده و نه در خصوص گودبرداری این برج تعیین تکلیف شده است.

    وی ادامه داد: در خصوص فاز ۲ برج میلاد و گودبرداری انجام شده چندین مکاتبه از سوی کمیسیون معماری و شهرسازی به شهرداری داشته ایم و اخیرا سازمان بازرسی کل کشور نیز به این موضوع ورود کرده است.

    سالاری تاکید کرد: پس از بی پاسخ ماندن مکاتبات و پیگیری های ما در خصوص اجرایی شدن مصوبات کمیسیون مشترک، چند روز پیش نامه ای به ریاست شورای شهر تهران نوشته و درخواست کردیم رییس پارلمان محلی پایتخت این موضوع را پیگیری کند.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    img5-1b28b84711bc4dd5.png


    در گفتگو با مهر مطرح شد؛

    ورود سازمان بازرسی به فاز۲ برج میلاد/ نامه نگاری با ریاست شورا

    خبرگزاری مهر ۳ روز پیش ۰ ۱ ۰

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: سازمان بازرسی کشور به موضوع فاز دوم برج میلاد و گودبرداری انجام شده ورود پیدا کرده است.

    محمد سالاری در گفتگو با خبرنگار مهر ، در خصوص آخرین وضعیت تهیه طرح جامع برج میلاد که قرار بود تا پایان سال تدوین و به شورا ارائه شود، گفت: حدود ۶ ماه پیش جلسه ای با حضور اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی و کمیسیون عمران و حمل و نقل و پیروزحناچی در کسوت معاونت معماری و شهرسازی وقت داشت برگزار شد، متاسفانه با گذشت ماه ها از آن زمان هنوز نه طرح جامع مربوط به اراضی برج میلاد تهیه شده و نه در خصوص گودبرداری این برج تعیین تکلیف شده است.

    وی ادامه داد: در خصوص فاز ۲ برج میلاد و گودبرداری انجام شده چندین مکاتبه از سوی کمیسیون معماری و شهرسازی به شهرداری داشته ایم و اخیرا سازمان بازرسی کل کشور نیز به این موضوع ورود کرده است.

    سالاری تاکید کرد: پس از بی پاسخ ماندن مکاتبات و پیگیری های ما در خصوص اجرایی شدن مصوبات کمیسیون مشترک، چند روز پیش نامه ای به ریاست شورای شهر تهران نوشته و درخواست کردیم رییس پارلمان محلی پایتخت این موضوع را پگیری کند.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    img5-ec4c609747f675e5.png


    وزیر راه و شهرسازی:

    سکونت گاه های غیر رسمی به زودی تعیین تکلیف می شوند

    ایسنا ۲ روز پیش ۰ ۲ ۰

    وزیر راه و شهرسازی گفت: مهم ترین هدف از بازآفرینی بافت های فرسوده، بهبود کیفیت شهری و زندگی مردم است که در این راستا تمامی سکونت گاه های غیر رسمی باید به زودی تعیین تکلیف شود.

    به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در هفتمین ستاد بازآفرینی پایداری شهری که در قم برگزار شد، با تاکید بر ضرورت توجه به شهرسازی عنوان کرد: سیاست گذاری و برنامه ریزی بر اساس ظرفیت های موجود در شهرسازی امری ضروری است.

    وی افزود: قم شهری مقدس است و باید نگین شهرسازی و معماری در کشور بر اساس شاخصه های اسلامی و ایرانی شود.

    وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری و سکونت های غیر رسمی زیبنده قم نیست و باید نوسازی و بافت سازی و تبدیل به بافت های کارآمد شود.

    اسلامی بیان کرد: بسیاری از شهرها در معماری و شهرسازی مشکلات و ناهنجاری هایی دارند که نباید اجازه داد در قم چنین بافت های ناکارآمدی داشته باشیم.

    وی خاطرنشان کرد: بازآفرینی بافت های ناکارآمد و فرسوده باید با جدیت مورد اهتمام قرار گیرد و دستگاه های اجرایی به تعهدات خود در قبال نوسازی و بازآفرینی بافت های ناکارآمد و فرسوده پایبند باشند.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: اجتناب از موازی کاری و هماهنگی و انسجام میان دستگاه های اجرایی و مدیریتی می تواند زمینه تحول در بازآفرینی بافت های فرسوده را فراهم کند.

    وی افزود: مهم ترین هدف از بازآفرینی بافت های فرسوده، بهبود کیفیت شهری و زندگی مردم است در این راستا تمامی سکونت گاه های غیر رسمی باید به زودی تعیین تکلیف شود.

    اسلامی بیان کرد: در جهت بازآفرینی بافت های فرسوده، هیچگاه کارهای نمادین و شکلی، پاسخگوی نیازها نیست و یک هدف گذاری جدی لازم است.

    وی در خصوص وضعیت حریم راه آهن در قم و موانعی که سر بازآفرینی بافت های فرسوده ایجاد می کند، تصریح کرد: وضعیت راه آهن درون شهری نیز باید در کمیته های مشترکی در ستاد بازآفرینی به درستی ارزیابی شود.

    وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: زمین های ۳۲ و ۴۸ هکتاری باید به درستی در جهت بازآفرینی بافت های فرسوده واگذار شود تا شاهد رفع آسیب ها و مشکلات در محدوده بافت های فرسوده باشیم.

    وی در ادامه با قدردانی از حضور همه جانبه ملت ایران در عرصه های مختلف گفت: مردم هوشمند و مومن ایران اسلامی در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان دادند که انقلاب اسلامی و ارزشهای انقلابی و جایگاه نظام را با هیچ چیزی معاوضه نمی کنند.

    اسلامی عنوان کرد: مسئولان در کسوت خدمت گزاری به مردم هستند و حضور انقلابی مردم، بار مسئولیت مسئولان را سنگین تر کرد و باید طبق منویات رهبری و میثاق با آرمان های انقلاب، قوی تر و مصمم تر گام برداریم.

    وی افزود: دشمن با تحریم های اقتصادی و جنگ روانی این گونه تداعی کرده بود که ملت ایران، چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را نخواهد دید از این رو حرکت های کور و ضعیفی همچون حادثه تروریستی زاهدان را رقم می زند.

    وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ما در این حادثه کاروان شهدا را تقدیم انقلاب کردیم و به دشمن نشان دادیم که جریان ایثار و شهادت زنده است و نمی تواند به اهداف خود دست پیدا کند.

    وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها در صدد ایجاد ائتلاف جهانی برای صلح هستند در حالی که خود حامیان تروریست به شمار می روند این سیاست هیچ هدفی جز حمایت از تروریست ندارد و این جنگ روانی علیه ایران نیز راه به جایی نخواهد برد.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    باید جلوی معماری غربی گرفته شود

    رجانیوز ۱ روز پیش ۰ ۲ ۰

    آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه باید جلوی معماری غربی گرفته شود، اظهار داشت: متاسفانه در برخی ساخت و سازها مشاهده می شود طبق روش و معماری غربی پیش رفته اند؛ معماری ایرانی- اسلامی جزو هویت ما است و باید با تمام وجود این سنت ها و اصالت ها را حفظ کنیم.

    آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه باید جلوی معماری غربی گرفته شود، اظهار داشت: متاسفانه در برخی ساخت و سازها مشاهده می شود طبق روش و معماری غربی پیش رفته اند؛ معماری ایرانی- اسلامی جزو هویت ما است و باید با تمام وجود این سنت ها و اصالت ها را حفظ کنیم.

    به گزارش رجانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی، این مرجع تقلید در دیدار وزیر راه و شهرسازی، مسکن را یکی از مهم ترین نیازهای مردم در کشور دانست و عنوان کرد: هر چه در این زمینه کمک و سرمایه گذاری شود بجاست. وی بر لزوم توجه به جنبه های دینی در ساخت و سازها تاکید و تصریح کرد: متاسفانه در برخی ساخت و سازها به زیرساخت های معنوی و دینی توجه نشده است؛ هزاران واحد مسکونی در یک محل ساخته می شود اما متاسفانه به اندازه کافی مسجد و اماکن دینی و فرهنگی احداث نشده است.

    مکارم شیرازی سرمایه گذاری در این زمینه را به دست اندرکاران وزارت راه و شهرسازی توصیه و تاکید کرد: ساخت و سازها باید به گونه ای باشد که به لحاظ دینی مشرف بر یکدیگر نباشد تا زمینه برای راحتی بیشتر ساکنان فراهم شود. وی با تاکید بر اینکه باید جلوی معماری غربی گرفته شود، اظهار داشت: متاسفانه در برخی ساخت و سازها مشاهده می شود طبق روش و معماری غربی پیش رفته اند؛ معماری ایرانی- اسلامی جزو هویت ما است و باید با تمام وجود این سنت ها و اصالت ها را حفظ کنیم. مکارم شیرازی همچنین بر لزوم توجه به مناطق حاشیه ای و برنامه ریزی لازم برای توجه به این مناطق و احداث زیرساخت های دینی و فرهنگی تاکید و اظهار کرد: به همان اندازه که به ساخت و سازهای شهری توجه می کنید باید به مناطق روستایی نیز توجه داشته باشید تا سبب مهاجرت روستاییان به شهرها نشود.

    وی در ادامه بسیاری از ساخت و سازها را بدون توجه به نیاز مناطق و ناشی از بی نظمی و نبود برنامه مدون دانست و گفت: برج های زیادی در شهرها ساخته می شود اما بسیاری از اینها خالی از سکنه است؛ باید دست اندرکاران وزارت راه و شهرسازی و دیگر نهادهای دست اندرکاران به میزان نیاز مناطق و شهرها توجه کنند و بیش از آن اجازه ندهند.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    img5-6c143dc1e7352e3.png


    در گفتگو با مهر عنوان شد

    سیاست های شورا در خصوص اراضی بوستان ولایت

    خبرگزاری مهر ۱ روز پیش ۰ ۲ ۰

    سخنگوی شورای شهر تهران سیاست های شورای شهر در خصوص زمین های باقی مانده در بوستان ولایت را تشریح کرد.

    به گزارش خبرنگار مهر، از زمانی که دور تا دور بوستان ولایت درخت کاری شد و زمین های میانی آن بایر و بلااستفاده ماند تا به امروز، خبرهای زیادی در خصوص سرانجام این زمین ها منتشرشده است. از احداث مرکز تجارت جهانی در این اراضی تا تاکید بر تبدیل همه زمین های باقی مانده به فضای سبز، طراحی ساخت اولین بیمارستان هسته ای و تالار شهر تا پیشنهاد استفاده از این زمین ها برای زمان های بحرانی. به تازگی برای بزرگ ترین قطعه زمین باقی مانده در پایتخت در حال تصمیم گیری هستند. باغ شهر بوستان ولایت، پروژه ای است که در کمیسیون تخصصی در حال بررسی است.

    علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص این که قرار است چه تصمیمی برای این زمین گرفته شود ابتدا به تاریخچه قوانین انتقال پادگان ها اشاره می کند و به خبرنگار مهر می گوید: قانونی در سال ۸۸ در مجلس به تصویب رسید تحت عنوان «قانون فروش و انتقال پادگان ها و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها» که در شهریور سال ۸۸ ابلاغ شد. بر اساس این قانون، وزارت دفاع و نیز نیروهای مسلح، با درخواست ستاد کل نیروهای مسلح، دولت و یا شهرداری ها، در صورت موافقت فرماندهی کل قوا نسبت به فروش و انتقال پادگان ها و سایر اماکن تحت تملک، از محدوده شهرها به خارج از حریم آن ها اقدام خواهند کرد. این قانون، چگونگی فروش پادگان ها و جزئیاتی درباره منابع خرید و انتقال پادگان ها را مشخص می کند.

    وی با اشاره به یکی از بندهای این قانون در خصوص انتقال و فروش پادگان ها می گوید: در قانون مصوب مجلس آمده است که طرح هایی که برای این اراضی موضوع این قانون تهیه می شود در اراضی کمتر از ۱۰ هکتار باید به تصویب کمیسیون ماده ۵ و در اراضی بیش از ۱۰ هکتار نیز به تصویب شورای عالی شهرسازی برسد. پادگان قلعه مرغی البته سال ها پیش ازاین مصوبه مجلس و قانون سال ۸۸، گویا به وزارت کشور واگذارشده بود.

    به گفته اعطا بر اساس مصوبه ای مربوط به سال ۶۷ در هیات وزیران، مقرر می شود محدوده پادگان قلعه مرغی، به فضای سبز و اماکن ورزشی و پارک تبدیل شود. بعدها به توالی، کمیسیون ماده پنج مصوباتی در این رابـ ـطه داشته است و طرح های مختلفی نیز تهیه شده است. مثلا دریکی از مصوبات این کمیسیون که گویا مربوط به سال ۸۳ بوده، مقرر می شود بخش جنوبی این اراضی، یعنی جنوب باند پروازی، به منظور توسعه مسکونی و تامین خدمات در مقیاس ناحیه و محله استفاده شود و اراضی شمالی تبدیل به فضای سبز شود. خداوند را شاکریم که این مصوبه تبدیل نیمی از اراضی قلعه مرغی به مسکونی، اجرا نشد.

    وی بابیان این که بخش قابل توجهی از طرح ها و ایده هایی که در مورد این اراضی وجود داشته است، اساسا قابل دفاع و قابل توجیه نیست توضیح می دهد: شورای عالی شهرسازی و معماری، در سال ۹۳ همه مصوبات پیشین کمیسیون ماده ۵ را ابطال می کند.

    اعطا بابیان این که در رابـ ـطه با بوستان ولایت باید چند نکته را مدنظر قرارداد می گوید: یکی اینکه مقام معظم رهبری نسبت به تقویت ریه های تنفسی تهران، نسبت به کمبود فضای سبز، دغدغه روشن و مشخصی را مطرح کرده اند که همه ما موظفیم در همین چارچوب به این اراضی بیندیشیم. نمی توان پذیرفت با توجیه های مختلف، اجازه بدهیم این اراضی زیرساخت و ساز برود. این فضا، باید فضای باز باقی بماند و ریه تنفسی تهران باشد. تهران مگر چه تعداد فضای باز بزرگ مقیاس دارد؟ باید از این فضاها در همین چارچوب مراقبت کرد.

    پادگان ها آخرین فرصت شهر برای زمان های بحران هستند

    وی ادامه می دهد: نکته دیگر اینکه، وقتی در رابـ ـطه با انتقال پادگان ها صحبت می کنیم، چه آن دسته از پادگان ها و اراضی که بر اساس این قانون مصوب ۸۸ تخلیه شده اند و چه فضایی مانند قلعه مرغی که پیش تر به وزارت کشور واگذارشده است، این انتقال به این معنا نیست که ما نیاز به فضای باز پادگان نداریم. شهر متراکمی مثل تهران که پادگان ها، فضاهای باز بزرگ مقیاس آن بوده اند، باید حتی پس ازاین انتقال، از این اراضی بزرگ مقیاس به عنوان فضاهای باز بهره ببرد. ریسک مهمی که این شهر را تهدید می کند، ریسک زمان بحرانی همچون زلزله است. تراکم این شهر، نباید بلای جان مردم شهر شود که شده است. این اراضی، آخرین فرصت های این شهر هستند. مرکز آموزش درجه داری ۰۶ و مرکز تسلیحات در منطقه ۱۳ مجاور خیابان پیروزی نیز از این دسته هستند.

    سخنگوی شورای شهر تهران بابیان این که بوستان ولایت، زمانی فرودگاه بوده است و به عبارتی نخستین فرودگاه کشور بوده که در مرداد ۱۳۰۱ هجری شمسی برای اولین بار، دو هواپیما در آن فرود می آید می گوید: به دلیل این سابقه، این اراضی دارای دو باند باکیفیت پروازی هستند. این ها باید حفظ و نگهداری شود. درست است که در حال حاضر این اراضی، کارکرد فرودگاه ندارد، اما به هرحال باید این ویژگی را حفظ کرد و از این دو باند پروازی به عنوان یک سرمایه، نگهداری کرد. از زاویه مدیریت بحران، این موضوع بسیار دارای اهمیت است.

    جنبه های میراثی بوستان ولایت قابل توجه است

    به گفته اعطا همان طور که این اراضی قبلا فرودگاه بوده است، تعدادی بنا تحت عنوان آشیانه پرواز در آن وجود دارد که این ها به لحاظ میراثی و به لحاظ ویژگی های معماری واجد اهمیت است. پوشش خرپایی آشیانه های پرواز، نمونه کم نظیری است. در سال های گذشته هم طرح مرمت و احیا آن توسط معاونت شهرسازی شهرداری تهیه شده است؛ بنابراین، باید به این نکته توجه کنیم که اراضی بوستان ولایت، در کنار جنبه های مختلفی که دارند، از زاویه میراث معماری نیز قابل توجه اند و در هر طرح و برنامه ای که برای این اراضی تهیه می کنیم، این نکته نباید ازنظر دور بماند.

    آخرین طرح تهیه شده برای زمین های بوستان ولایت قابل دفاع نیست

    وی با اشاره به طرح باغ شهر بوستان ولایت می گوید: گویا این طرح ششمین یا هفتمین طرحی است که برای این زمین ها تهیه شده یعنی تا تاکنون ۶ مهندس مشاور آمده اند که هیچ کدام کارشان به نتیجه نرسیده است. هنوز دلایل آن را بررسی نکردم که چرا این مسئله اتفاق افتاده است درحالی که گفته شده چندین طرح تهیه شده و مشاور جدید می گوید ششمین طرح را تهیه کرده است. طرحی تهیه شده است که ۱۲ درصد سطح اشغال با یکسری کاربری های مشخص مانند کاربری های متنوع موزه، مسجد، یکسری موسسات و بیمارستان هسته ای در نظر گرفته شده بود. به گمان من به عنوان یک کارشناس این حوزه، طرحی که تهیه شده طرح قابل دفاعی نیست. در چهارگوشه آن بارگذاری بزرگ مقیاسی انجام شده که مشخص نیست چرا باید این گونه باشد و چرا باید فضای باز این اراضی، تبدیل به حیاطی برای چهار لکه درشت مقیاس شود. ضمن اینکه مجموعه ای از کاربری ها برای این اراضی پیش بینی شده که توضیح روشنی برای چرایی آن در دسترس نیست. درمجموع من طرحی را که در حال حاضر به عنوان آخرین طرح اراضی بوستان ولایت تهیه شده است، طرح قابل دفاعی ندیدم و تا جایی که مطلعم، معاونت شهرسازی شهرداری نیز موافق این طرح نیست.

    اعطا یادآوری می کند: ما در شورا نسبت به رویکردی که باید در طرح ها اتخاذ شود، طبیعتا نظر داریم و نظرات و چارچوب ها را مطرح می کنیم. در رابـ ـطه با بررسی تفصیلی طرح البته خود شهرداری است که موضوع را دنبال می کند، اما ما به عنوان نمایندگان مردم، رویکردها را مطرح می کنیم و از شهرداری مطالبه می کنیم.

    وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شد اگر این زمین ها به طور کامل به فضای سبز تبدیل شود، به محل ناامنی تبدیل می شود توضیح می دهد: نظر من این است که آنجا باید فعالیت های سبک و سازگار و متناسب با آن فضا که به تقویت به عرصه عمومی کمک می کند، مستقر و پخش شود و نه این ایجاد بناهای حجیمی مستلزم بارگذاری متمرکز باشد. چنین ملاحظه ای به تقویت عرصه عمومی کمک می کند بدون آن که کارکرد این فضا در مواقع بحران مخدوش شود.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    img5-289b905fd33cd0cf.png




    جلوی معماری غربی در ساخت وسازها گرفته شود

    ۵۵ آنلاین ۲ روز پیش ۰ ۱ ۰

    قم - یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه جلوی معماری غربی در ساخت و سازها گرفته شود، گفت: متاسفانه در برخی ساخت و سازها به زیرساخت های معنوی و دینی توجه نشده است.

    آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در دیدار وزیر راه و شهرسازی، مسکن را یکی از مهم ترین نیازهای مردم در کشور دانست و گفت: هرچه در این زمینه کمک و سرمایه گذاری شود بجاست.

    وی بر لزوم توجه به جنبه های دینی در ساخت و سازها تاکید کرد و گفت: متاسفانه در برخی ساخت و سازها به زیرساخت های معنوی و دینی توجه نشده است، هزاران واحد مسکونی در یک محل ساخته می شود اما متاسفانه به اندازه کافی مسجد و اماکن دینی و فرهنگی احداث نشده است.

    استاد برجسته حوزه، سرمایه گذاری در این زمینه را به دست اندرکاران وزارت راه و شهرسازی توصیه کرد و اظهار داشت: ساخت و سازها باید به گونه ای باشد که به لحاظ دینی مشرف بر یکدیگر نباشد تا زمینه برای راحتی بیشتر ساکنان فراهم شود.

    تاکید بر حفظ معماری ایرانی اسلامی

    وی با تاکید بر این که باید جلوی معماری غربی گرفته شود، اظهار داشتند: متاسفانه در برخی ساخت و سازها مشاهده می شود که طبق روش و معماری غربی پیش رفته اند؛ معماری ایرانی اسلامی جزو هویت ما است و باید با تمام وجود این سنت ها و اصالت ها را حفظ کنیم.

    آیت الله مکارم شیرازی همچنین بر لزوم توجه به مناطق حاشیه ای و برنامه ریزی لازم برای توجه به این مناطق و احداث زیرساخت های دینی و فرهنگی تاکید کرد.

    وی همچنین اظهار داشت: به همان اندازه که به ساخت و سازهای شهری توجه می کنید باید به مناطق روستایی نیز توجه داشته باشید تا سبب مهاجرت روستائیان به شهرها نشود.

    این مرجع تقلید شیعیان در ادامه بسیاری از ساخت و سازها را بدون توجه به نیاز مناطق و ناشی از بی نظمی و نبود برنامه مدون دانست و گفت: برج های زیادی در شهرها ساخته می شود اما بسیاری از اینها خالی از سکنه است، باید دست اندرکاران وزارت راه و شهرسازی و دیگر نهادهای دست اندرکاران به میزان نیاز مناطق و شهرها توجه کنند و بیش از آن اجازه ندهند.

    لزوم تسریع در احداث فرودگاه قم

    وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تسریع در روند احداث فرودگاه قم تاکید کرد و گفت: قم موقعیت ویژه ای به لحاظ مذهبی، فرهنگی و دینی دارد و سالانه میلیون ها نفر از داخل و خارج به این شهر سفر می کنند.

    آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: سرعت بخشی در روند اجرای این پروژه که بخش قابل توجهی از آن نیز انجام شده، روند عمران و آبادانی قم را سرعت خواهد بخشید.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    img5-e1f75846a25e204b.png




    آیت الله مکارم شیرازی: باید جلوی معماری غربی گرفته شود

    ایسنا ۱ روز پیش ۰ ۲ ۰

    آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که باید جلوی معماری غربی گرفته شود، اظهار کرد: متاسفانه در برخی ساخت و سازها مشاهده می شود که طبق روش و معماری غربی پیش رفته اند؛ معماری ایرانی اسلامی جزو هویت ما است و باید با تمام وجود این سنت ها و اصالت ها را حفظ کنیم.

    به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی، این مرجع تقلید در دیدار وزیر راه و شهرسازی، مسکن را یکی از مهم ترین نیازهای مردم در کشور دانست و عنوان کرد: هرچه در این زمینه کمک و سرمایه گذاری شود بجاست.

    وی بر لزوم توجه به جنبه های دینی در ساخت و سازها تاکید و تصریح کرد: متاسفانه در برخی ساخت و سازها به زیرساخت های معنوی و دینی توجه نشده است، هزاران واحد مسکونی در یک محل ساخته می شود اما متاسفانه به اندازه کافی مسجد و اماکن دینی و فرهنگی احداث نشده است.

    مکارم شیرازی سرمایه گذاری در این زمینه را به دست اندرکاران وزارت راه و شهرسازی توصیه و تاکید کرد: ساخت و سازها باید به گونه ای باشد که به لحاظ دینی مشرف بر یکدیگر نباشد تا زمینه برای راحتی بیشتر ساکنان فراهم شود.

    وی با تاکید بر این که باید جلوی معماری غربی گرفته شود، اظهار کرد: متاسفانه در برخی ساخت و سازها مشاهده می شود که طبق روش و معماری غربی پیش رفته اند؛ معماری ایرانی اسلامی جزو هویت ما است و باید با تمام وجود این سنت ها و اصالت ها را حفظ کنیم.

    مکارم شیرازی همچنین بر لزوم توجه به مناطق حاشیه ای و برنامه ریزی لازم برای توجه به این مناطق و احداث زیرساخت های دینی و فرهنگی تاکید و اظهار کرد: به همان اندازه که به ساخت و سازهای شهری توجه می کنید باید به مناطق روستایی نیز توجه داشته باشید تا سبب مهاجرت روستاییان به شهرها نشود.

    وی در ادامه بسیاری از ساخت و سازها را بدون توجه به نیاز مناطق و ناشی از بی نظمی و نبود برنامه مدون دانست و گفت: برج های زیادی در شهرها ساخته می شود اما بسیاری از اینها خالی از سکنه است، باید دست اندرکاران وزارت راه و شهرسازی و دیگر نهادهای دست اندرکاران به میزان نیاز مناطق و شهرها توجه کنند و بیش از آن اجازه ندهند.

    مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تسریع در روند احداث فرودگاه قم تاکید کرد و افزود: قم موقعیت ویژه ای به لحاظ مذهبی، فرهنگی و دینی دارد و سالانه میلیون ها نفر از داخل و خارج به این شهر سفر می کنند.

    وی تاکید کرد: سرعت بخشی در روند اجرای این پروژه که بخش قابل توجهی از آن نیز انجام شده، روند عمران و آبادانی قم را سرعت خواهد بخشید.
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا