VIP خبرنامه «معماری»

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
معاون معماری و شهرسازی تاکید کرد:

ضرورت اصلاح روند ارسال پرونده‌های مطروحه به کمیسیون ماده ۱۰۰


2301970.jpg


کرمان - معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرمان بر ضرورت اصلاح روند ارسال پرونده‌های مطروحه‌ به کمیسیون ماده ۱۰۰ تاکید کرد.



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شهرداری کرمان، محسن پوراسماعیلی با بیان اینکه شهرداری باید به سمتی حرکت کند که آمار ارسال پرونده‌ها به کمیسیون ماده ۱۰۰ کم شود، گفت: برای این منظور شهروندان باید قانونمند شده و شهرداری نیز قدرت برخورد با تخلفات را داشته و آن را به مرحله اجرا درآورد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر امکان ارسال پرونده‌های مطروحه از معاونت شهرسازی مناطق چهارگانه شهرداری از طریق اتوماسیون اداری (به صورت آنلاین) به کمیسیون ماده ۱۰۰ وجود دارد تا به سرعت و بدون اتلاف وقت و ارسال کامل پرونده، به آنها رسیدگی شود.

پوراسماعیلی تصریح کرد: متاسفانه هنوز پرونده‌های مناطق به صورت فیزیکی و اصل پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال می‌شود که باید این روند اصلاح شود.


کد خبر 3847317
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    کنگره «تاریخ معماری و شهرسازی ایران»با محوریت گیلان برگزار می شود


    IMG13420893.jpg


    رشت- کنگره «تاریخ معماری و شهرسازی ایران» با هدف ایجاد جریانی دائمی برای حفاظت از میراث فرهنگی کشور و با محوریت گیلان در این استان برگزار می شود.



    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، مدیر کل این اداره درباره جزئیات برگزاری کنگره «تاریخ معماری و شهرسازی ایران» در گیلان اظهار کرد: برای نخستین بار در جریان برگزاری چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران، تصمیم بر آن شد تا همه استان‌های کشور به‌صورت ادواری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی را برگزار کنند.

    رضا علیزاده از برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی این استان در راستای برگزاری کنگره های استانی تاریخ معماری و شهرسازی کشور در شهرهای رشت، لاهیجان و ماسوله خبر داد و افزود: در این کنگره که به نوع خود اولین بار است در گیلان برگزار می شود، تلاش می شود تمامی نهادهای پژوهشی و آموزشی و دستگاه های اجرایی مرتبط با موضوع کنگره مشارکت فعال داشته باشند.

    وی ادامه داد: بازخوانی و باز اندیشی حوزه های فرهنگی-طبیعی، شهرها و روستاهای تاریخی، مناظر فرهنگی، شهری، باستان شناسی، معماری و شهرسازی، میراث معماری و شهرسازی معاصر و همچنین پژوهش در باب میراث آب و کشاورزی، میراث فرهنگی ناملموس و راه های فرهنگی و تجاری استان سلسله موضوعات اصلی کنگره را تشکیل می دهند.


    کد خبر 3804600
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    «معماری و جستجوی هویت در شهر»؛ پرونده جدید گروه فرهنگ مهر

    تمنای هویت از رهگذر معماری/اتمیزه شدن زندگی جمعی تهرانی‌ها


    2879374.jpg


    پرونده جدید خبرگزاری مهر با عنوان «معماری و جستجوی هویت در شهر» با هدف «جستجوی هویت در معماری برای پیوند زدن آن به حوزه فرهنگ» آغاز می‌شود.



    خبرگزاری مهر، گروه فرهنگی- مریم علی‌بابایی

    زندگی اجتماعی در شهرهای ایران از ۳۰ سال پیش تاکنون تفاوت‌های بسیار و گاه باورنکردنی پیدا کرده‌اند! اگر تهران را به عنوان یک نمونه موردی در نظر بگیریم و نگاهی به دو سه دهه‌ی پیش در این شهر بیندازیم، خواهیم دید که بسیاری از عادات و کنش‌های جمعی آن، خواه خودآگاه، خواه ناخودآگاه، یا به کلی فراموش شده‌ و یا به شکل‌های عجیب و غریبی استحاله شده‌اند. تهرانی که پر از محلات کوچک و کوچه و پس‌کوچه‌های مملو از برخورد و ارتباط و پر از فضاهای عمومی محلی و خودساخته بود، دیگر به کلی از بین رفته‌اند و روحیات مبتنی بر تعامل در همبستگی‌ها و همسایگی‌های محلی در اتمسفر فرهنگی محلات تقریبا ناپدید شده است. امروزه دیگر در مناطق مختلف تهران از «کوچه» و «پس‌کوچه»‌ در آن معنای زنده و دارای حیاتش خبری نیست و همه آن کوچه‌های زنده‌ی قدیم که مهمترین بستر تعاملات هویت‌ساز شهری بودند به «معابر» تقلیل پیدا کرده‌اند؛ «محل عبور»! به عبارتی کوچه و پس‌کوچه‌های تهرانِ چند سال پیش، که پر از عناصری چون خاطره و رویدادهای ارتباطی مشترک بود و هویت‌های جمعی را رقم می‌زد، امروز فاقد هرگونه امر مشترکی است و احتمالا جز محملی برای جر و بحث‌های همسایه‌ها بر سر محل درست و غلط قرار دادن کیسه زباله یا خودروها نیست!

    کمتر پیش می‌آید در این کوچه‌ها و خیابانها و یا به بیان دقیقتر «معابر» شاهد کنش جمعی و بازیهای کودکان و نوجوانان تهرانی باشیم. کوچه‌هایی که حدود ۳۰ سال پیش پر بود از شور و بازی کودکانه و حتی شوق ارتباطات سرخوشانه جوانان. این کوچه‌ها که عمومشان شکل‌های قدیمی خود را از دست داده‌اند، امروزه فقط به عنوان «گذرگاه» محل توجه هستند. گذرگاهی که باید از آن گذشت تا به ورودی خانه‌ها رسید؛ جایی که تنها محمل باقی مانده برای ارتباطی امن و برون رفتن از قالب‌های انزواجویانه است. در حقیقت باید از کوچه‌ها و محلاتی که امروزه دیگر به واسطه ساخت‌وسازهای گسترده و ایجاد پیکره‌های آپارتمانی غول‌آسا اثری از آنها باقی نمانده، گذر کرد و خود را به خانه رساند و آرام گرفت! باید از کوچه‌ها و خیابان‌هایی که دیگر مهیای ایجاد فضای عمومی نیستند، به عنوان بسترهای نافی ارتباطات فرار کرد و به خانه‌ها، به عنوان تنها جایگاهی که امید ارتباطات در آن وجود دارد، پناه ‌برد. شهر تهران در طول تاریخ خود هرگز تا این اندازه مُعارض با آدمیان – که امروز به «عابران» فروکاسته شده‌اند - نبوده است و فضاهای ارتباطی هویت‌ساز را از بین نبرده است. مردمانی که ارتباطاتشان هویت محلات و شهرها را ساخته است، حالا در مقام کسانی که صرفا در زیر سقف‌های منفرد، جداافتاده و تکه‌تکه این شهر جمع شده‌ و سکنی گزیده‌اند نه توان برساختن هویت خویشتن را از رهگذر ارتباطات اجتماعی و فرهنگی دارند و نه قادر به هویت‌بخشی به حیات جمعی و عمومی شهر هستند. تهران دو تا سه دهه پیش، اصلا اینطور نبود، شهری پر از ارتباط، تجمع، گفت‌وگو و تعاملات هویت‌ساز بود. عابرانش واجد کنش‌های زنده و زوایای اجتماعی و فرهنگی بودند و نه خیابان‌هایش تا این حد در تسخیر ماشین‌های آهنی نافی تعامل بود و نه محلاتش بواسطه حضور قاطع دیوارهای ستبر سیمانی تا این حد نافی ارتباط انسانی شده بود. همه اینها یک چیز را از بین بود: «فرایندهای هویت‌سازی جمعی در قالب فرهنگ روزمره شهری»

    اگر چه ممکن است توصیفات فوق سیاه‌نمایی به نظر برسد، ولی وقتی ابعاد مختلف اتمیزه شدن سوژه‌های شهری در زندگی جمعی امروز تهرانی‌ها را به طور دقیق رصد کنیم، کم و بیش با این تیرگی در ارتباطات جمعی حیات روزمره همراه خواهیم شد. اگر چه اتمیزه شدن افراد در یک حیات جمعی را می‌توان به عوامل مختلفی از جمله عوامل سیـاس*ـی و اقتصادی و حتی روانشناختی نسبت داد، اما نباید عوامل مادی شکل‌دهنده به فرم‌های کنش‌های جمعی را که در قالب برنامه‌های مدرنیزاسیونی و معماریهای جدید شهری به آدمیان تحمیل شدند، نادیده گرفت. تهران در موج جدید ساخت‌وسازهایی که پس از جنگ هشت‌ساله به آن تن داد، فضاهای تعاملات و ارتباطات جمعی را در خود رفته رفته محدود و محدودتر کرد؛ محدودیتی که روز به روز به فقدان اشتراکات تعاملی و هویت‌ساز دامن زد و امیدها و آرزوها را برای ساخت آینده‌ای اجتماعی در یک حیات جمعی به حداقل رساند؛ همه اینها در بسط فردیت و اتمیزه شدن در جامعه شهری ایرانی به شدت دخیل بود و باعث شد هر کسی خود را به طور منفرد و جدا از جمعیت محلی و شهری در نظر بگیرد و تلاش ‌کند در دل این جمعیتِ اغیار، گلیم خویش را از آب بیرون بکشد و روز به روز در خویش و خانه خویشتن فرو برود. آری وقتی از تاثیرات معماری در فرهنگ و هویت سخن می‌گوییم، نمی‌توان از این فرایند تیره و سیاه نمایانه چشم پوشید.

    از سوی دیگر همچنین وقتی بخواهیم نسبت معماری با هویت را به شیوه‌ای انتقادی مورد سنجش قرار دهیم، ناگزیریم به بعد دیگری از حوزه معماری هم توجه کنیم؛ چون مسئله فقط این نیست که معماری شهری چه کاری با هویت شهروندان حاضر در شهر می‌کند، مسئله دوم و شاید هم اساسی‌تر این است که هویت خودِ معماری موجود به عنوان رشته‌ای قائم به خود که نیازمند هویت‌یابی بر مبنای عناصر جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و بومی در افق‌های حیات جمعی مردمان یک سرزمین است، چیست؟ به همین دلیل در کنار بررسی اینکه آثار معماریهای موجود در شهرها و محیط‌های اجتماعی – خواه واجد هویت بومی، خواه فاقد آن - با هویت حیات جمعی و زندگی شهروندان چه می‌کنند، باید بررسی کرد که معماری حاکم بر این شهرها، فارغ از تاثیراتشان بر هویت مردم، دارای چه هویت و شناسنامه‌ای است؟ از کجا آمده؟ اینجا چه می‌کند؟ و به کجا خواهد رفت؟

    به عبارت دیگر، اگر پرسش بنیادین در این زمینه برایمان این باشد که اساسا «ماچه نوع هویتی را در پس این شکل از معماری جستجو می‌کنیم و چه نوع هویتی را باید جستجو کنیم؟» به دو شیوه می‌توان به این پرسش پاسخ داد؛ نخست اینکه ما چه ماهیت و هویتی را برای حوزه معماری ایرانی جستجو می‌کنیم؛ و دوم اینکه این معماری به عنوان یک هنر-صنعت چه هویتی را برای شهرها و شهروندان ما رقم خواهد زد! این دو وجه که ما در اینجا تلاش می‌کنیم از هم تفکیکشان کنیم و هر یک را به طور مجزا مورد بازاندیشی قرار دهیم، در زندگی عادی و عینی کاملا به یکدیگر وابسته و همبسته هستند. به این معنا که بر مبنای نوع هویتی که عرصه معماری به عنوان رشته‌ای قائم به خود اتخاذ می‌کند، هویت شهری و انسانی در شهرها تا حد زیادی دستخوش تغییر قرار می‌گیرد. اگر این هویتِ در خود، به انسجام و تناسب منطقی در بستر تاریخ خویش نائل شود، به احتمال قریب به یقین از نظر هویت‌سازی برای حیات بومی شهروندان هم بروزی منطقی و متناسب خواهد داشت و البته برعکس.

    به هر حال، به نظر می‌رسد که جستجوی هویت در معماری برای پیوند زدن آن به حوزه فرهنگ کاری ضروری است و پرونده جدید خبرگزاری مهر با عنوان «معماری و جستجوی هویت در شهر» با این هدف کار خود را آغاز خواهد کرد. این پرونده به هیچ‌وجه به بحث‌های تخصصی و محض معماری از یک سو، و مباحث روانشناختی مرتبط با هویت نخواهد پرداخت، بلکه با رویکردی بین‌رشته‌ای به بازاندیشی در خصوص معماری این روزهای شهرهای بزرگ و آسیب‌های فرهنگی و هویتی آن خواهد پرداخت و از این رو به جز معماری و روانشناسی اجتماعی به احتمال زیاد پای بسیاری از حوزه‌ها و علوم از جمله تاریخ، جغرافیا، انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی، علوم مرتبط با محیط زیست و... را به میان خواهد آورد.

    گذشته از این معارف و حوزه‌های متعدد، مسئله این پرونده بیش از هر چیز، بررسی یک «تمنا»ست؛ «تمنای هویت از رهگذر معماری»! توضیح آنکه ورود مدرنیزاسیون به ایران و بسط و گسترش امکانات مادی حیات جدید و معماری مدرن در تهران و دیگر شهرهای مدرن‌شده ایرانی نشان‌دهنده‌ی یک تمنا برای کسب هویتی جدید است. به‌ویژه معماری تهران، به عنوان سرنمون و الگوی کنونی دیگر شهرهای ایران در حوزه معماری، از همان ابتدا، یعنی در دوره قاجار بر مبنای نوعی هویت‌یابی جدید صورت گرفت؛ هویت‌یابی‌ای که تا حد بسیار زیادی تقلیدی بود. به عبارت دیگر وقتی شاهان قاجار سعی کردند تهران را شبیه شهرهای فرنگی مورد علاقه‌شان دربیاورند، در حقیقت قصدشان این بود که شهری با هویت جدید بنا کنند و آنچه جالب توجه بوده، این حقیقت است که هنوز هم که هنوز است، بعد از حدود ۲۰۰ سال این تمنا، جستجو و کسب هویت جدید برای تهران، پایان نیافته و همچنان ادامه دارد. تهران و به تبع تقریبا همه دیگر شهرهای بزرگ ایران همه چیز دارند، جز هویتی یگانه و متمایز در حوزه معماری جدید! این مسئله در پرونده «معماری و جستجوی هویت در شهر» بیش از هر چیز دنبال خواهد شد.


    کد خبر 4388271
    2878847.jpg
    مریم علی بابایی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    بروز مشکلات اجتماعی با بی توجهی به سبک زندگی ایرانی اسلامی


    2636350.jpg


    بی توجهی به سبک زندگی ایرانی اسلامی در منازل موجب بروز مشکلات اجتماعی می شود.



    به گزارش خبرگزاری مهر، رامین میرعبدالباقی گفت: عدم شناخت جامعه و الگو برداری نامناسب و گرایش غرب گرایانه در صنعت طراحی و مبلمان موجب برهم خوردن آرامش و بروز مشکلات روحی روانی در منازل و به تبع آن در جامعه شده است.

    این کارآفرین ادامه داد: استفاده صحیح و مناسب از رنگ ، طرح ، ایده در دکوراسیون بقدری قابل اهمیت است و مورد توجه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باید باشد که در ذائقه و سبک زندگی تاثیر بگذارد، در همین راستا توصیه می شود معماران بالاخص طراحان مبلمان می بایست در آثار تولیدی خود فضایی را بوجود بیاورند که مردم را از فرهنگشان و سنت هایشان دور نکنند، بطور مثال متاسفانه همین فرهنگ غلط فنک شویی که توسط کشورهای بیگانه با اهداف برهم زدن نظم جامعه و بوجود آوردن نا بهنجاری برای مردم پایه گذاری نامناسب شده است می بایست در قالب طراحی معماری ایرانی اسلامی جایگزین شود.


    کد خبر 4300835
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    تبلیغ مهربانی در فضای شهری/تبلیغات فرهنگی با کارکرد تذکر


    2770872.jpg


    اخیرا در سطح شهر، بیلبوردهایی با موضوع مهربانی، کارکرد تذکر به شهروندان را برعهده گرفته اند.



    به گزارش خبرنگار مهر، شهرها از نظر بصری، دچار اغتشاشی هستند که باید با بهره‌گیری از هنرهای بصری سامان یابد تا آرامش را به شهروندان منتقل کند.

    در نگاهی گذرا، در فضای بصری بسیاری از کلان‌شهرها، زشتی‌ها بر زیبایی‌ها غلبه دارند. اکثر شهروندان در شهرهای بزرگ چنان گرفتار روزمره گی هستند که فرصت و فراغت ارجاع به احساس‌های اولیه خود را ندارند و بنابراین فرصت استفاده از کنش‌های زیبایی شناختی در مغز خود، برای ارزیابی محیط زندگی‌شان را ندارند.

    دکتر رامین میرعبدالباقی، کارشناس حوزه معماری می گوید: معماری چیزی جز تحولات درونی انسان ها در محیط خارج نباید باشد ولی امروز معماری کشور به سمتی سوق پیدا کرده که ما عملا یک مکعب می سازیم و نمای ساختمان را بصورت برچسب روی آن می چسبانیم.

    وی گفت: امروزه ما باید در طراحی های خود به فرم و تغییرات سریع آن و رنگ به عنوان‌ عنصر روانشناختی توجه ویژه داشته باشیم تا بتوانیم خانه را به مفهوم واقعی خود یعنی مامنی برای آرامش تبدیل کنیم.

    عادت زیبا نگری درکشورما نهادینه نشده است. اکثر مردم در دنیای امروزی هر روز در معرض تبلیغات رسانه ای و محیطی فراوانی قرار دارند، طوری که هر شهروند روزانه بابیش از هزاران تبلیغ مواجه است. اکثر مردم در دنیای امروزی هر روز در معرض تبلیغات رسانه ای و محیطی فراوانی قرار دارند، طوری که هر شهروند روزانه بابیش از هزاران تبلیغ مواجه است، دیوار نوشته‌ها، بیلبورد، ایستگاه‌های اتوبوس، پل‌های عابر و مکان‌های عمومی مانند هتل‌ها، پارک‌ها، شهرها و ... مکانهای خوبی برای تبلیغات محیطی هستند، در واقع تبلیغات محیطی از لحاظ تجاری یک شیوه مناسب برای به خاطر آوردن نام محصول قبل از ورود مشتری به مراکز خرید است، اما نباید به تبلیغات صرفا نگاه ابزاری کرد، بلکه تبلیغات جزء فرهنگ یک جامعه محسوب می شود و نقش موثری در هویت سازی فرهنگی شهر دارد.

    حال اگر کانون هایی که در این راستا فعالیت می کنند از طرح های کلیشه ای و یا از طرح های نامناسب بصری استفاده کنند، علاوه بر اینکه فردی که روازانه با هزاران تبلیغ مواجعه است هیچ توجه ای به آن طرح یا برند نمی کند، بلکه باعث ضایع شدن حقوق شهروندی مردم شده، چرا که در تبلیغات محیطی از فضاهای عمومی و حقوق مدنی شهروندان هزینه می شود . بنابراین تبلیغات باید علاوه بر سودآوری برای صاحبان شرکت‌ها، منافع مادی، معنوی و زیبایی شناختی شهروندان را نیز تأمین کند.

    پیشترها شاهد برخی تبلیغات محیطی در سطح بودیم که بسیار خلاقانه بودند؛ تبلیغاتی که به دلیل خلاقیت و نگاه متفاوت، بسیار به چشم می آمدند. هنوز یاد و خاطر نگارخانه ای به وسعت یک شهر در ذهن ها باقی مانده است.

    این روزها هم در فضای شهری، نمونه چنین تبلیغاتی به چشم می خورد؛ پیام هایی که سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران به شهروندان هدیه می دهد؛ پیام هایی که دعوت به خوبی و مهربانی است.


    کد خبر 4283526
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    نما به عنوان عنصری بی ارزش و تصنعی در ساختمان تبدیل شده است


    2669169.jpg


    یک کارشناس معماری شهری گفت: نما به عنوان عنصری بی ارزش و تصنعی در ساختمان تبدیل شده است.



    به گزارش خبرگزاری مهر، رامین میر عبدالباقی، دانش آموخته دوره دکتری معماری و دکوراسیون داخلی از کشور ایتالیا با اشاره به معماری بی هویت شهری بویژه در کلانشهرها گفت: معماری چون زندگی باید دارای تغییر و تحول باشد، معماری چیزی جز تحولات درونی انسان ها در محیط خارج نباید باشد ولی امروز معماری کشور به سمتی سوق پیدا کرده که ما عملا یه مکعب می سازیم و نمای ساختمان را بصورت برچسب روی آن می چسبانیم.

    وی گفت: این حرکت عکس برگردان گونه جز صدمه به معماری کشور و ایجاد حس ناامنی در استفاده کننده گان ندارد و بسیار آسیب زاست.

    این کارشناس حوزه معماری شهری افزود: همانطور که زندگی انسان ها مدام در حال تحولات و تغیرات است، معماری ما نیز باید در ابعاد، فرم و حجم در معماری خارجی و هم در معماری داخلی دارای تغییرات بوده و نمادی از زندگی و حرکت اجتماعی باشد، معماری برچسب گونه امروزی جز از بین بردن معماری ایرانی اسلامی چیزی را به همراه ندارد.

    میرعبدالباقی ادامه داد: نما بعنوان منظر شهری از عنصر زیبایی شناسانه است که می تواند راهی برای انتقال فرهنگ ها باشد، و متاسفانه به عنصری بی ارزش و تصنعی تبدیل شده است .

    وی افزود: امروزه ما باید در طراحی های خود به فرم و تغییرات سریع آن و رنگ به عنوان‌ عنصر روانشناختی توجه ویژه کنیم تا بتوانیم خانه را به مفهوم واقعی آن یعنی مامنی برای آرامش تبدیل سازیم.


    کد خبر 4283497
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    حسین زُمرشیدی چهره ماندگار معماری ایران درگذشت


    3036195.jpg


    حسین زُمرشیدی معمار سنتی‌کار برتر ایرانی و چهره ماندگار ایران چشم از جهان فرو بست.



    به گزارش خبرگزاری مهر، حسین زُمرشیدی، معمار سنتی‌کار برتر ایرانی است. او در نوجوانی همراه پدرش «حاج محمد معمار» که از معماران زبردست و به‌نام مشهد بود کار می‌کرد.

    زمرشیدی در معماری و کاشی‌کاری آرامگاه خواجه ربیع، گنبد سبز مشهد، آرامگاه امامزاده محروق نیشابور و آرامگاه شیخ احمد جامی تربت جام نقش داشت.

    او در تهران در آزمون استادکاری هنرستان صنعتی تهران (ایران و آلمان) پذیرفته شد و همزمان در رشتهٔ ساختمان درس خواند. سال ۱۳۵۰ به آلمان رفت و در رشتهٔ ساختمان و تربیت دبیر فنی دانش‌آموخته شد.


    کد خبر 4534037
    2878847.jpg
    مریم علی بابایی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    در قالب میزگرد تخصصی در شیراز بررسی می شود؛

    بازآفرینی شهری،حس تعلق و هویت در محله‌های شهر معاصر ایرانی اسلامی


    2972803.jpg


    شیراز- میزگرد تخصصی با عنوان «هویت محله ایرانی: بازآفرینی شهری، حس تعلق و هویت در محله‌های شهر معاصر ایرانی اسلامی» برگزار می شود.



    به گزارش خبرنگار مهر، در این میزگرد که توسط انجمن علمی شهرسازی دانشگاه شیراز به مناسبت روز جهانی شهرسازی برگزار خواهد شد، دکتر محمدسعید ایزدی (معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری) با موضوع هویت و بازآفرینی بافت های شهری معاصر؛ فرصت ها و چالش ها، دکتر محمدرضا پورجعفر(استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس) با عنوان تئوری فرم و شکل هویتمند محله های شهر ایرانی، دکتر احسان رنجبر(عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس) با موضوع برهم کنش فرهنگ و کیفیت فضای عمومی شهری در هویت شهرهای ایران، دکتر خلیل حاجی‌پور (عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید صدرا) و دکتر سهند لطفی (معاون پژوهشی دانشکده هنر و معماری) سخنرانی می کنند.

    این در حالیست که در پایان نشست یادشده از فعالان انجمن علمی بخش شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز تقدیر می شود.

    به گزارش خبرنگار مهر، میزگرد تخصصی با عنوان «هویت محله ایرانی: بازآفرینی شهری، حس تعلق و هویت در محله‌های شهر معاصر ایرانی اسلامی»، یکشنبه ۲۵ آذرماه جاری ساعت ۹.۳۰ در تالار یاسمن دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد.


    کد خبر 4485812
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    عمارت کلاه فرنگی رشت؛ از دیروز تا امروز


    به گزارش رشت۲۰ و به نقل از گیل مهر، عبداله وارث نوشت: با توجه به اینکه این باغ(پارک شهر) در قدیم قلمستانی بیش نبودو بعداً به باغ محتشم معروف گردیده و امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری رشت تبدیل گشته است، در حوالی سال ۱۲۵۰ خورشیدی در دوران ناصرالدین شاه قاجار توسط اکبر خان بیگلربیگی خریداری شده و آنگاه وی اقدام به ساختن “عمارت کلاه فرنگی”جهت اسکان تابستانه و محل پذیرایی از مالکان و رجال نمودند.از آنجاکه باغ در قدیم از محلات کم تردد و دور از مرکز شهر بود عمارت کلاه فرنگی فقط تابستان ها مورد استفاده قرار می گرفت.
    -کلاه-فرنگی.jpg


    این نوع عمارت ها سبک خاصی از معماری می باشد که معمولاً در وسط باغ ها و تفرج گاه بعنوان سر پناه ساخته می شود.قدمت این عمارت با کمی فاصله، کمتر از قدمت باغ می باشد.

    (با توجه به سفر نامه مظفرالدین شاه قاجار به اروپا و عبور ایشان از رشت و عمارت کلاه فرنگی و باغ در سال ۱۲۸۱ شمسی باید تاریخ تأسیس عمارت را بین ۱۲۵۰ الی ۱۲۸۰ بیان نمود.)

    عمارت کلاه فرنگی در بسیاری از استان های کشور نظیر استان قزوین(کلاه فرنگی شاه طهماسب) استان خراسان جنوبی(کلاه فرنگی بیرجند) استان فارس( کلاه فرنگی سورمق) در شیراز(کلاه فرنگی وکیل) استان مرکزی(کلاه فرنگی اراک ) و در رشت مرکز استان گیلان(کلاه فرنگی باغ محتشم) و … ساخته شده است.

    عمارت کلاه فرنگی مانند نگین انگشتر باغ محتشم رشت، با رطوبت ۹۵ درصدی و برف های سنگین و زلزله دوام آورده همچنان استوار ایستاده است.

    این عمارت در داخل ۴ طبقه و از خارج۳ طبقه دیده می شود که یکی از شاهکارهای معماری محسوب می شود.

    شباهت طبقه ی بالایی این بنا به کلاه سیلیندری(فرنگی) علت معروف شدن این بنا به “عمارت کلاه فرنگی” شده است.

    این عمارت که از معماری بومی الهام گرفته و به سبک خانه های شهر بادکوبه آذربایجان “شوروی قدیم” ساخته شده است. شکل این عمارت بصورت هشت ضلعی و مربع می باشد که در کنار هم قرار گرفته، فرم زیبایی را به ساختمان داده است.این ساختمان بعداً بخاطر نوع معماری و شکل ظاهری به “عمارت کلاه فرنگی” معروف گردید دارای هیچ گونه حصار و دیواری نبود و فقط از جنوب به رودخانه گوهر رود محدود می شد.متأسفانه امروزه هیچ نام و نشانی از سازنده ی بنا در جایی ثبت نشده است.

    یکی از پیش داوری های رایج، در هنگام دیدن عمارت از بیرون، حدس زدن طبقه ی مجهول عمارت می باشد که اکثراً می پندارند طبقه چهارم در زیر زمین عمارت می باشد، در حالیکه طبقه مجهول را باید در لابلای شیروانی اول جستجو نمایند.

    پس از ساختن عمارت در مجاورت آن اقدام به حفر و ایجاد “یخچال طبیعی” گردید وجود دیواره کوتاه و درختان آن محدوده تا اندازه ای حدود و موقعیت یخچال طبیعی را مشخص می سازد امروزه این یخچال ها بخاطر رشد جمعیت و رشد تکنولوژی از سویی دیگر پر هزینه بودن آن و تأسیس کارخانجات یخ سازی و ارزان بدست آوردن یخ از رونق افتاده و فقط از آن در قدیم یاد می شود.

    مشخصات داخلی و خارجی عمارت کلاه فرنگی:

    الف ـ طبقه هم کف ـ طبقه اول یا هم کف از بیرون دارای یک در ورودی و ۶ پنجره بطرف باغ می باشد.دور تا دور این طبقه دارای ایوان بوده که قبلاً بوسیله نرده های چوبی محصور شده بود.(البته امروزه این ایوان فاقد نرده می باشد) و یک دستشویی در بیرون متصل به ساختمان قرار دارد.این طبقه دارای ۳۴ ستون در بیرون می باشد..

    داخل ساختمان ـ با باز شدن درِ ورودی عمارت، در سمت راست ابتدا یک دستشویی بزرگ و آنگاه آشپزخانه قرار دارد.در سمت چپ نیز یک اتاق قرار دارد.روبرو ۱۴ پله و یک پاگرد طبقه هم کف یا اول را به طبقه دوم متصل می سازد.

    ب ـ طبقه دوم ـ طبقه دوم یک سالن بزرگ می باشد که گویا قبلاً دارای دو اتاق بود.این سالن ادقام یک ۸ ضلعی با یک مربع، دارای ۳ در و ۳ پنجره بزرگ و بالکن چوبی سرتاسری با دستک و تکاییل چوبی بصورت غلام گردش دور اتاق ها می باشددر انتهای بالکن غلام گردش یک دستشویی قرار دارد که البته امروزه از دستشویی طبقه اول و طبقه دوم بعنوان انباری استفاده می گردد.

    طبقه دوم نیز مانند طبقه اول و هم کف بر ۳۴ ستون استوار مانده است.این طبقه چشم انداز قشنگی به باغ دارد که بسیار زیباست. وسط این عمارت در مرز بین ۸ ضلعی و مربع یک راه پله عمودی فلزی با ۱۶ پله به طبقه سوم متصل می گردد.

    ج ـ طبقه سوم ـ این طبقه که از بیرون پنهان بوده زیرا در شیروانی و زیر کلاهک عمارت قرار دارد فقط دارای یک اتاق ۸ ضلعی می باشد که نور خود را از بالای پنجره های نورگیر می گیرد. در این طبقه یک در نیز به شیروانی و بام عمارت باز می شود.

    دـ طبقه چهارم ـ طبقه سوم با فاصله ی ۹ پله به طبقه چهارم متصل می گردد. این طبقه نیز ۸ ضلعی بوده و کاملاً برخلاف طبقه سوم باز و روشن است که چشم انداز باغ آن بسیار زیباست . این طبقه بر ۱۳ ستون استوار و دارای ۹ پنجره در داخل ۸ضلعی و۴ پنجره در راه رو می باشد. در این عمارت ارتفاع طبقه دوم از دیگر طبقات بیشتر بوده و ارتفاع کل عمارت در حدود ۱۵ متر می باشد.

    بنا و مصالح ساختمان ـ کلیه ی مصالح ساختمان از جنس آجر و چوب می باشد.

    بام بصورت خر پشته ای و پوشش آن از جنس سفال خمره ای می باشد در زیر آن سفال هایی قرار گرفته اند که کار آنها عایق بندی گرمایی و سرمایی ساختمان و نگهداری سفال می باشد.

    ـ سقف آن بصورت چکش گردان سه پوش است و یک ایوان کتابی دور تا دور آن را فرا گرفته که دستک و تکاییل آن متأسفانه از بین رفته است.

    ـ بام بنا هشت ضلعی و سفال پوش است.سفال آن در گذشته لعابدار و به رنگ سبز بوده تا با طبیعت سبز پیرامون خود هم گونی داشته باشد.

    ـ یکی از اضلاع عمارت در قسمت جنوبی به زایده ای مستطیل شکل منتهی می شود ـ از جمله تزئینات عمارت می توان سرشیر های چوبی، اشک های موجود در پیشانی بند، دستک ها و نرده زیبای بالکن و… نام برد ـ مساحت بنا در طبقه همکف و اول ۱۶۲ متر مربع، در قسمت کلاه فرنگی ۲۵ متر مربع و در زیر اتاقک فوقانی ۱۳ متر مربع می باشد ـ مساحت کل بنا ۳۶۲ متر مربع است.

    مالکیت کلاه فرنگی

    دکتر نیکروز شفیعی مبرهن(فارغ التحصیل رشته ی معماری با گرایش مرمت از ایتالیا) استاد پژوهشگاه میراث فرهنگی گیلان و نویسنده کتاب “معماری برخی از خانه های تاریخی گیلان”در همایش ملی عمرانی مرداد ۱۳۹۴ بیان داشته اند :

    …پس از بازدید رضا شاه از عمارت کلاه فرنگی این بنا از سوی صادق اکبر محتشم معروف به سردار معتمد به رضا شاه وقف شده است .

    رفع اشتباه ـ در بیشتر سایت های اینترنتی بانی عمارت کلاه فرنگی صادق خان محتشم الملک ملقب به سردار معتمد ذکر گردیده است درحالیکه اکبر خان، عموی صادق خان بعد از خرید باغ و تبدیل نمودن باغ به قلمستان اقدام به ساخت عمارت نموده است.

    عمارت کلاه فرنگی باغ سردار محتشم قبل از انقلاب:

    ـ مظفرالدین شاه در سال ۱۳۲۰ هجری قمری مطابق با ۱۲۸۱ شمسی از عمارت کلاه فرنگی دیدن نمودند و به تماشای گاو بازی(ورزا جنگ) نیز پرداخته اند.(ص ۲۷۳ .شهر باران) ـ در دوره قاجار تعدادی از شخصیت ها از جمله محمد ولی خان خلعتبری( نصرالسلطنه) که بعدها به سپهسالارتنکابنی ملقب گردید در این باغ حضور یافته، مدتی در عمارت کلاه فرنگی مهمان بوده اند.

    ـ در دوره حکومت تیمورتاش ملکه و پادشاه افعانستان(امان الله میرزا) از باکو به انزلی و رشت آمده و مدتی در عمارت کلاه فرنگی اقامت نمودند ـ در دوره ای که رضا خان “سردار سپه” به منطور سرکوبی نهصت جنگل به رشت آمده بود، چند روزی را در عمارت کلاه فرنگی اقامت نمود ـ در سال ۱۳۰۶ـ ۱۳۰۵ زمانیکه ارتشبد فضل الله زاهدی حاکم گیلان بود در قسمتی از باغ محتشم که در آن زمان هنوز به عنوان پارک شهر و پارک قدس در تملک شهرداری قرار نگرفته بود کلوبی با نام “کلوب شاپور”دایر کرده بود و با جمع آوری عده ای از همپالکی های خود آن جا را به ظاهر به عنواب کلوب تفریحات سالم! اما در نهان به عشرتکده ای تبدیل کرده بود. وی اولین زمین تنیس در آن زمان را در محوطه کلاه فرنگی بنا نهاد.(نیکویه.ص ۱۸۴)ـ عمارت کلاه فرنگی در قبل از انقلاب خانه مسکونی حاکم و فرمانداران رشت بشمار می رفت و در سال ۴۱ـ۱۳۴۰ محل سکونت معاون استاندار بود (مصاحبه با دکتر بابک)ـ رسم ماندگاری و اقامت فرمانداران از سال ۱۳۴۱ تا سال ۱۳۵۳در عمارت کلاه فرنگی ادامه داشت و تا هنگام سفر شهبانو فرح در سال ۱۳۵۵به رشت این رسم منسوخ گردید ـ در محدوه ی عمارت از ورود افراد جلوگیری بعمل می آمد و کسی نمی توانست در آن حوالی رفت و آمد نمایدو…

    عمارت کلاه فرنگی بعد از انقلاب

    ـ عمارت بعد از انقلاب مدتی بصورت متروکه ماند که متأسفانه مورد استفاده معتادان و ولگردان قرار گرفت، بدین جهت یک بار دچار آتش سوزی گردید و قسمتی از عمارت آسیب دید ـ خانه شطرنج شهر رشت

    ـ رستوران پارک شهر رشت ـ مرکز آموزش هنر های دستی ـ امروزه از آن به عنوان پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی رشت مورد استفاده قرار می گیرد ـ فیلم برداری صحنه به دار کشیدن دکتر حشمت در سال ۱۳۶۰ در فیلم “میرزا کوچک خان”از کلاه فرنگی و باغ محتشم ـ ساخته امیر قویدل ـ فیلم برداری صحنه به دار کشیدن دکتر حشمت در سال ۱۳۶۵ در فیلم ” کوچک جنگلی”از عمارت کلاف فرنگی و باغ محتشم ـ ساخته بهروز افخمی ـ و…

    ثبت ملی ـ این عمارت در سال ۱۳۷۴ به مدیریت میراث فرهنگی واگذار گردید وسر انجام در روز شنبه ۲۶ آبان ۱۳۷۵ با شماره ۱۷۶۴ بعنوان یکی از آثار ملی ایران در گیلان به ثبت رسید .

    پیشنهاد ـ متأسفانه این عمارت با شکوه و استوار دارای تابلو و شناسنامه برای مراجعه کنندگان نیست از آن گذشته تعداد زیادی از ورزشکاران صبحگاهی باغ محتشم و گروهی از محققین هنوز از عمارت کلاه فرنگی دیدن ننموده اند تا دیدن آن لـ*ـذت ببرند که بدینوسیله پیشنهاد می گردد تا از این عمارت و معماری داخلی آن دیدن نمایند و از مشاهده ی نوع ساخت آن لـ*ـذت ببرند.

    منابع

    ـ محمود نیکویه ـ رشت شهر بارانـ نشر فرهنگ ایلیا ـ۱۳۸۷

    ـ محمود نیکویه ـ تاریخچه بلدیه رشت از مشروطه تا ۱۳۲۰ ـ ۱۳۸۷

    ـ جهانگیر سرتیپ پورـ نامها و نامدارهای گیلان ـ نشر گیلکان ۱۳۷۱

    ـ صادق کوچکپور ـ نهضت جنگل و اوضاع فرهنگی ـ اجتماعی گیلان و قزوین ـ نشر گیلکان ۱۳۷۱

    ـ عبدالرضا اصغر تاش ـ انقلاب اسلامی به روایت تصویرـ نشر سپید رود ۱۳۹۶

    ـ مصاحبه با دکتر بابک ـ تهران تابستان ۱۳۹۲

    ـ میلاد محمدی گیلانی ـ مجموعه میراث امروز گیلک ۱ ـ باغ های رشت

    ـ محمد مهاجر ـ شناسنامه پارک شهر ـ سازمان پارک ها و فضای سبز رشت۱۳۸۱

    ـ دکتر منوچهر ستوده ـ از آستارا تا استارباد ـ ج۱ ـ ۱۳۷۴

    ـ مرکز اسناد اداره کل میراث فرهنگی رشت ـ پایگاه پژوهشی ـ کلاه فرنگی

    ـ مصاحبه با تنی چند از ورزشکاران پیشکسوت صبحگاهی

    ـ دومین سفر نامه مظفرالدین شاه قاجار ـ مطبعه شاهنشاهی ـ فی شهر ذی الحجه الحرام ۱۳۲۰

    با تشکر از: سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت ـ سازمان اسناد اداره کل میراث فرهنگی ـ پایگاه پژوهشی

    مدیریت داخلی باغ محتشم و ورزشکاران پیشکسوت صبحگاهی باغ

    ********

    تقاضا :از کلیه بزرگواران و عزیزانی که مطالب و منابع ارزنده ای از باغ محتشم و یا عمارت کلاه فرنگی رشت در اختیاردارند تقاضا می شود لطف نمایند با تلگرام vares80@و یا ایمیل vares80@yahoo بر محقق منت نهاده تا از آن در مرحله ی دیگر استفاده نموده( باحفظ ذکر منابع) و در اختیار پژوهشگران و علاقمندان قرار نماید.وارث

    ********

    چاپ شده در ماهنامه ی پژوهشی-علوم انسانی (ره آورد گیل)

    سال سیزدهم.شماره ۹۳ و ۹۴-آذر و دی ۱۳۹۷ (از صفحه ۲۰ الی۲۴)
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    حضور اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی در نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی



    106291






    چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با پرچم «افتخار به گذشته، امید به آینده»، تداعی گر تداوم حرکت انقلاب، شکوه و عظمت ایران اسلامی و پیمودن مسیر پیشرفت و تعالی است.
    دهه فجر مبارک فرصت مغتنمی برای جلوه گری دستاوردهای دولت خدمتگزار و بازنگری در عملکرد و فعالیت های دستگاه های اجرایی است. مطمئنا انعکاس خدمات ارزشمند دولتمردان در ارتقای نشاط اجتماعی و امیدآفرینی تاثیرگذار خواهد بود.

    دستاوردها، برنامه‌ها واهم فعالیت‌های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی به بازدید کنندگان ارائه شد.
    در غرفه این اداره کل تعدادی از مدیران و کارشناسان حضور دارند تا به درخواست ها و سوالات مردم پاسخ دهند.
    همچنین استاندار آذربایجان غربی، معاونان هماهنگی امور عمرانی، توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی، جانشین سپاه شهدای استان، فرماندار شهرستان ارومیه، نمایندگان مردم شهرستان ارومیه در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی در ایام برگزاری نمایشگاه از غرفه اداره کل راه و شهرسازی استان بازدید کردند.
    نمایشگاه دستاوردهای چهل سال انقلاب اسلامی از ۱۱بهمن ماه در محل نمایشگاه های دائمی شهرستان ارومیه آغاز شده و تا ۲۴ بهمن ماه ادامه دارد.
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا