اردبیل روستاهای اردبیل

ATENA_A

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2018/02/17
ارسالی ها
23,992
امتیاز واکنش
29,350
امتیاز
1,104
روستای رحیم بیگلو از دوبخش سفلی با وسعت 383 هکتارو علیا باوسعت 301 هکتار تشکیل یافته که یکی ازروستاهای سرسبزومستعد کشاورزی شهر رضی می باشد. این روستا در3 کیلومتری شهر رضی و 73 کیلومتری مشگین شهر و در48 کیلومتری اردبیل واقع شده است و ازجنوب درمجاورت رودخانه رضی و درقسمت غربی روستای هفت چشمه وازقسمت شرقی روستای ذکیلو و ازشمال به روستای پیرعلیلو متصل می باشد .روستای رحیم بیگلو به جهت موقعیت حساس و استراتژیکی ازدیرباز مورد توجه اقوام وقبایل بوده واین امرباعث شده آثاربسیاری ازدورانهای قدیم دراین روستا به چشم بخورد که امام زاده سیدعمادالدین جزآثارتاریخی وفرهنگی وبقاع متبرکه بوده که ازنوادگان امام موسی کاظم ( ع) می باشد . بنای قدیمی مسجد ساخته شده در این روستا که با استفاده از مصالح سنگی و چسبیده به بقعه مذکور احداث شده حدوداً 400 متر مربع می باشدکه اخیراً بازسازی شده و روی قبر ضریح گذاری و برروی مسجد گنبدطلایی رنگ با مناره های زیبا مذین شده بر روی قبر کتیبه ای به خط عربی به چشم می خورد که نوشته هایش ناخوانا می باشد ، با توجه به مجسمه های قوچی موجود در داخل بقعه نشانگر حکومت قره قویونلوها و آق قویونلوها در قرن هشتم و نهم هجری می باشد. تپه های باستانی موجود در روستا نشان از قدمت تاریخی روستاست ازتپه های باستانی روستا می توان از تپه موسوم به گنج تپه ، قزل قیه ، قالاداغی و کربلا داغی،جیگرکلگی و … نام برد.محوطه قالا داغی که چیزی ازآثارقلعه بجا نمانده و تپه ای بیش نیست مربوط به سدهٔ ۱ تا ۵ هجری قمری است در روستای رحیم بیگلو علیا واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۹۰۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .گنج تپه ، تپه ای باستانی است که درزیر خلوار ها خاک انباشته شده و در تپه بنایی وجود دارد که توسط سود جویان میراث فرهنگی کنده کاری شده است . روستای رحیم بیگلو دارای دو قنات آب می باشد که یکی بنام حرم بلاغی در مقابل حرم مطهر امام زاده سیدعماالدین و دیگری بنام محلی کهریز در رحیم بگلو علیادر همسایگی روستای پیرعلیلو می باشد که با توجه به گفته های ساکنان قدمت آن به 2000 سال قبل از اسلام می رسد که آب آشامیدنی وکشاورزی این روستا از این قنات تامین می شده و اخیراً به همت ساکنین و مساعدت دولتمردان با احداث منبع آب و لوله کشی آب شرب ساکنین تامین شده و قنات موجود فقط برای کشاورزی مورداستفاده قرارمی گیرد .روستای رحیم بیگلو بدلیل داشتن نعمت آب قنات ، روستایی سرسبز و بامناظری زیبا ودیدنی یکی از بهترین مناطق برای گردشگری محسوب می شود ولی متاسفانه ناشناس مانده است . دراین روستا باغات میوه زیادی وجود دارد که محل درآمد و معاش ساکنین آن می باشد . دراین روستا باغات میوه های سیب ، آلبالو ، گیلاس ، هلو ، انگور ، زردآلو ،آلوچه ، گردو وبادام و… وجود دارد .

2866.jpg


2867.jpg
 
  • پیشنهادات
  • ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    روستای کنزق از توابع شهرستان سرعین استان اردبیل، با مختصات جغرافیایی 48 درجه و 8 دقیقه طول شرقی و 38 درجه و 9 دقیقه عرض شمالی، در سه کیلومتری شهر سرعین واقع شده است. این روستا از شمال به اراضی اردی‌موسی، از جنوب به روستای تاریخی کلخوران، از شرق به روستای آق‌قلعه و از غرب به شهر توریستی سرعین محدود شده است. ارتفاع این روستا از سطح دریا 1550 متر است. روستای کنزق قدمتی دیرینه دارد، که نشانه‌هایی از آن در بقایای روستای قدیمی کنزق و غارهای طبیعی روستا قابل ملاحظه است. این روستا در زلزله سال 1375 به کلی تخریب گردید و سپس با همکاری مردم و دولت بازسازی شد. مردم روستای کنزق به زبان آذری سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. براساس سرشماری سال 1375، روستای کنزق 833 نفر جمعیت داشته است. جمعیت این روستا در سال 1385، حدود 1025 نفر گزارش شده است. بیشتر مردم روستا به فعالیت‌های زراعی، دامپروری و صنایع دستی اشتغال دارند. گندم، جو، عدس و سیب‌زمینی از عمده‌ترین محصولات زراعی این روستا است. چمن‌زارها و مراتع غنی پیرامون روستا، امکان فعالیت‌های دامپروری را فراهم آورده است و پرورش دام، جایگاه ارزشمندی در اقتصاد این روستا دارد. پرورش زنبور عسل نیز در روستای کنزق رواج دارد. تولید صنایع دستی مانند گلیم، جاجیم، فرش، جوراب و شال گردن پشمی در میان زنان و دختران روستایی مرسوم است. روستای کوهستانی کنزق با بافتی متراکم، در جوار یکی از دره‌های زیبای سبلان استقرار یافته است. بافت کلی روستا طرحی منظم و الگویی شطرنجی دارد. خانه‌های صخره‌ای و زیرزمینی که ابعادی متنوع و استقراری ناهمگون دارند، از ویژگی‌های اصلی این روستا به شمار می‌روند. برخی از این خانه‌ها دارای روزنه و نورگیر استوانه‌ای و برخی دیگر، دایره‌ای شکل و یا غیرهندسی هستند. در این خانه‌های صخره‌ای طاقچه‌هایی با طاق‌های قوسی یا کنده‌کاری تعبیه شده است. در خانه‌های جدید روستا مصالح تیرآهن، آجر، سیمان، گچ و سنگ به کار رفته است. چشم‌انداز کلی روستا تلفیقی از کوه، درخت‌زار و خانه‌های صخره‌ای است. بنابراین دو نوع الگوی سکونت قدیمی و جدید در روستا وجود دارد. روستای کنزق در دامنه کوه سبلان و در کنار دره‌ای زیبا واقع شده است. یونجه‌زارهای سرسبز و نیز هوای بسیار تمیز و پاک از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی روستا به حساب می‌آیند. روستای کنزق یکی از مکان های گردشگری استان اردبیل محسوب می شود که در فصول بهار و تابستان میزبان گردشگران بسیاری می باشد

    2885.jpg


    2886.jpg




    2888.jpg


    28871.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    روستای زرج آباد در بخش فیروز آباد شهرستان کوثر استان اردبیل واقع شده است. زرج آباد با وجود داشتن آب وهوای خاص بیشتر به عنوان ییلاق بوده که طوایفی می آمدند و مدتی سکونت کرده و دوباره بر می گشتند تا اینکه قبایلی پیدا شدند که با ساختن سر پناه برای همیشه درآنجا مستقر شدند.قرار گرفتن در میان کوهها و داشتن چشمه های آب فراوان و در امان بودن از دست اشراف از دلایل شکل گیری این روستا بوده.این روستا از نظر جمیعت و امکانات نسبت به سایر روستاهای دیگر وضع خوبی دارد در گذشته این مکان محل تاخت و تاز اربابان و مالکان بوده، که البته با برچیده شدن حکومت خان ها در این منطقه روستایی زرج آباد روز به رزو این روستا به ثبات و گسترش دست یافته و به وضع کنونی در آمده است. مردم روستا زرج آباد به باغداری و دامداری مشغول هستند. این روستا در دل طبیعت قرار گرفته و دارای آب و هوای سرد و کوهستانی در زمستان است و در تابستان خنک می باشد.روستای زرج آباد با داشتن بالای ۲۶۰ خانوار ،جمیعتی بالغ بر ۱۲۰۰ نفر بزرگترین روستایی بخش فیروزآباد در شهرستان کوثر محسوب می شود.میوه جات این روستا سیب، آلبالو، گیلاس،زرد آلو، به، فندق، وهلو می باشد که در جای خود از لحاظ خوراکی بی نظیر می باشد چرا که منبع آبیاری آن از چشمه های و منابع زیز زمینی دل کوهها می باشد .به علت واقع شدن در منطقه کوهستانی، روستای زرج آباد بطور کلی دارای آب وهوای سرد کوهستانی است؛ سرما از اول آذر ماه شروع می گردد و در ماه های دی و بهمن به اوج خود می رسد با توجه به سردی دمای هوا گاهی به 20 درجه زیر صفر می رسد؛ از اول اردبهشت ماه به بعد است که هوا کم کم رو به گرمی می گذارد.توده هوایی بنام مه اردبیل (اردبیل یلی ) از طرف اردبیل این روستا را تحت تاثیر خود قرار می دهد که این توده در اواسط تابستان برای کشاورزان بسیار مفید است چرا که باعث می شود که علف ها رطوبت خود را از دست داده و به آسانی درو گردند. ولی آب هوایی خنک در اواخر بهار و اوایل تابستان گردشگران زیادی را به این روستا می کشاند که این آب وهوایی خوب هنگام با سر سبز شدن زمین و شکفتن گلها وشکوفه دادن درختان سیب، آلبالو، گیلاس می باشد. اکثر ساکنان این روستا کشاورز هستند باغداری و دامپروی نیز از دیگر فعالیتهای آنها محسوب می شود؛ برخی دیگر به زنبور داری می پردازند. صنایع دستی چون بافت انواع قالی، قالیچه وجاجیم از دیگر موارد درآمد اهالی است که مواد اولیه آنها را از فرآورده های دامپروری تامین می کنند؛ اکثر زنان به خیاطی، گلدوزی و بافتنی های مانند حوله، پیراهن می پردازند. به دلیل ناهمواری زمین های کشاورزی، کشاورزان بیشتر بصورت سنتی کار می کنند و به همین خاطر امکان مکانیزه کردن برای کشاورزان مشکل است، از محصولات کشاورزی می توان گندم،جو، نخود وعدس را نام برد.

    2892.jpg


    2893.jpg


    2894.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    روستای نمهیل روستایی کهن و آباد واقع در بخش خورش رستم شهرستان خلخال می باشد که در کناره ی رودخانه ی قزل اوزن قرار گرفته است. این روستا با موقعیت منحصر به فردی که به لحا ظ جغرافیایی، آب و هوایی و…دارد در لیست چند روستای گردشگری استان اردبیل قرار دارد. روستای نمهیل به لحاظ دارا بودن باغات فراوان میوه ازجمله توت، زردآلو و انجیر بزرگترین تولید کننده این میوه ها درسطح شهرستان خلخال می باشد و این میوه ها اکثرا در بازارهای خلخال و اردبیل عرضه می گردد. مزارع روستا از رودخانه روستای دمدل که آن هم از چشمه های آق داغ سرچشمه می گیرد آبیاری می شود. صنایع دستی روستای نمهیل بیشتر تولید جاجیم می باشد که در این عرصه از شهرت بین المللی برخوردار می باشد. در سال های اخیر به علت نبود راه ارتباطی مناسب و صعب العبور بودن مسیر، گردشگران زیادی نمی توانستند ازاین روستا دیدن کنند اما با آسفالت شدن مسیر هشتجین به نمهیل که حدود 15 کیلومتر می باشد از این به بعد گردشگران زیادی می توانند از این روستای خوش آب و هوا و جذاب دیدن کنند.

    2896.jpg


    2897.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    روستای ابربکوه در ۲۸ کیلومتری شمال غربی شهر اردبیل قرار دارد. این روستا در اردبیل و در بین مردم اورابکی خوانده می شود .اغراق نیست اگر بگوییم طبیعت ابربکوه منحصر به فرد است دهکده ای که برخلاف اکثر روستاهای اردبیل که در منطقه ای هموار قرار گرفته اند در بین دره ای سبز قرار گرفته است .طبیعت ابربکوه نسبتا” بکر باقی مانده زیرا در مسیر شهر یا روستایی دیگر قرار ندارد و جاده ای که وجود دارد فقط به ابربکوه منتهی می شود و ضمن اینکه خود روستا هم کم جمعیت است.در خصوص نام روستا چند نظریه وجود دارد: اُورا در زبان ترکی به معنی آنجا یا آن مکان می باشد و بكی به معنی بزرگ است و در اصل اورابكی یعنی منطقه یا محل بزرگ می باشد. علت نامگذاری روستا به این نام می توان شرایط جغرافیایی و وضع آب و هوایی منطقه را دلیل آن دانست ، چرا که ابربکوه با قرار گرفتن در منطقه ی سردسیر کوهستانی و واقع گردیدن در قسمت کوهپایه ای کوه سبلان، دارای آب و هوای دلپذیری بوده و در اکثر مواقع ابرهای سفید در بالای کوههای اطراف آن به چشم می خورد و به همین علت نام روستا ابربکوه خوانده شده است .ابربکوه در حال حاضر حدود ۳۰خانوار دارد و جمعیت آن حدود ۲20 نفر یا کمتر می باشد. اورابکی از کم جمعیت ترین روستاهای اردبیل است.پس از پشت سر گذاشتن پیچ و خم های جاده ای که به ابربکوه منتهی می شود، دهکده ای نمایان می شود .حدود 30 خانه خشت و کاهگلی که نیم قرن پیش خالی از سکنه شده و سالهاست در سکوت تامل انگیزی از بالا به ابربکوه می نگرد جلوه ای عجیب دارد.کشاورزی در ابربکوه بصورت دیم انجام می شود . گندم ، جو ، عدس و نخود و علوفه جهت دام از جمله مواردی است که کشت می شود. سایر سبزیجات و بوته ها صرفا” جهت نیاز مصرفی خود ساکنان و خیلی کم کشت می شود.چشمه های آب زیادی در منطقه ابربکوه وجود دارد که اصطلاحا بلاغ می گویند و مهمترین چشمه آن اوزون بلاغ (چشمه طولانی) که وجه تسمیه آن قدیمی بودن و پرآب بودن آن است . موقعیت این چشمه در داخل روستا می باشد.زمانی که به اطراف روستا می رویم در جای جای آن چشمه های آب مشاهده می شود که از زمین جوشیده است و چوپانان و کشاوران و گاهی دامها برای آشامیدن از استفاده می کنند. جاده ابربکوه به تازگی آسفالت شده است.ابربکوه آخرین روستای در انتهای جاده مربوطه بوده و پس از ابربکوه روستای دیگری در امتداد جاده وجود نداشته و ارتفاعات و قله سبلان مشرف به ابربکوه می باشد.بخش ثمرین نزدیکترین بخش به ابربکوه می باشد و به لحاظ خانه های روستایی و جمعیت از ابربکوه بزرگتر است ولی ابربکوه از لحاظ وسعت اراضی و زمین ها و باغ های میوه کمتر از ثمرین نیست. البته حد فاصل ابربکوه و ثمرین هموار نیست و جاده ای هم وجود ندارد و دارای ارتفاعات و تپه های فراوان است.بیراه نیست اگر بگوییم ابربکوه هم دارای آثار تاریخی می باشد . از جمله نمونه کوچکی از این مورد وجود اشیاء ، ظرف و ظروف مانند کاسه و بشقاب های فلزی و قدیمی یا ادوات و ابزار کشاورزی قدیمی در خانه های ساکنان ابربکوه اشاره کرد که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین تپه ای در ابربکوه به نام کول تپه ( تپه خاکستر ) وجود داشته که در آن اشیا و آثار تاریخی وجود داشته است که احتمالا” توسط افراد سودجو غارت شده اند.قبرستان روستای ابربکوه در ضلعی غربی روستا واقع است. جالب است که علامت قبر استفاده از تخته سنگ می باشد.

    2898.jpg


    2899.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    روستای آتشگاه از توابع شهرستان سرعین استان اردبیل می‌باشد. روستای آتشگاه یا آغ امام در شرق شهر اربیل در فاصله 18 کیلومتری آن قرار دارد. اگر در روستای آتشگاه به سمت شهر اردبیل بایستید شهر اردبیل در پشت کوه سبلان قرار می‌گیرد.نام قدیمی این روستا «آق مام» یا آغ مام (یا آقا امام) می‌باشد. این روستا دارای دو گورستان می‌باشد که گورستان قدیمی در مرکز روستا و گورستان جدید که در اطراف امامزاده‌ای بر روی تپه‌ای سرسبز قرار گرفته قرار دارد که به احتمال قوی نام قدیم این روستا بر گرفته از همین امامزاده می‌باشد. این روستا یکی از پرآب‌ترین روستاهای اطراف خود می‌باشد و چراگاه‌ها و زمین‌های مزروعی سر سبز و پر حاصلی دارد. در این روستا چشمه‌های جوشان فراوانی وجود دارد که آب آنان گوارا و با خاصیت درمانی و طبی و قابل آشامیدن می‌باشد. چشمه‌هایی که آب آن‌ها گازدار با بو و طعم‌های مختلف و با مصارف گوناگون که اهالی روستا برای آشامیدن و مصرف روزمره استفاده می‌گردد. درروستای آتشگاه زیارتگاه مطهرامامزاده عبدالله (ع) بر روی تپه جنوبی مشرف به روستای و در ضلع غربی شهر اردبیل با حدود بیست و پنج کیلومتر فاصله واقع شده است.امامزاده عبدالله، از نوادگان حضرت موسی بن جعفر (ع) می باشد. به روایت علمای روستا، ایشان در دعوت و جذب مردم به دین مقدس اسلام از هیچ کوششی دریغ نکرده اند. امامزاده عبدالله (ع) قبل از مرگش وصیت کرده بود که او را درکنار رودخانه روستای آتشگاه ( آق امام) دفن نمایند که هم اکنون قبر وی در این منطقه زیارتگاه عاشقان و دوستداران می باشد. مقبره امامزاده با یک جاده خاکی به عرض 3 متر ارتباط خود را با روستا برقرار می سازد. این دسترسی با یک پل تخت که بر روی سنگهای خشکه چین ساخته شده زائر را به سمت دیگر رودخـانه هدایت نموده و با 25 پله او را به بالای تپه که قبرستان روستـا نیز در آنجا واقع شده می رساند. سـاختـار بنـای مقبره، قدیمی می باشد که در سالهای اخیر بوسیله سنگ مرمر نما سازی شده است. پیشخوان ورودی امامزاده از طریق یک فضای نیمه باز به اتاق قبل از گنبدخانه می رسد که برای اجلاس زائرین و مراسـم روضه خوانی مورد استفـاده قرار می گیرد. پوشش آسمانه فضای گنبدخانه از نـوع عرقچین است که دارای 4 نورگـیر بوده و روشنـایی داخل را به راحتی تأمین می کند.شایان ذکر است تعداد زیادی از اهالی روستا از سادات منتسب به امام موسی بن جعفر(ع) هستند.

    2900.jpg


    2901.jpg


    2902.jpg


    2903.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    موقعیت روستا :

    روستای کجل وارث زبان تاتی در ایران در ۷۵ کیلومتری میانه به سمت خلخال در منطقه کاملا کوهستانی قرار گرفته که از شمال با روستای شمس اباد و از جنوب با روستای دیز از شرق با قوسجین و از غرب با قاراب همسایه میباشد این روستا جدیدا بعلت افتتاح جاده سرچم اردبیل از لحاظ موقعیت اقتصادی ،جغرافیایی و معیشتی پیشرفت های زیادی کرده است و رفت و آمد به روستا بسیار آسان گشته است ،در سه راهی ورودی روستا دو رستوران ساخته شده که به مسافرین عبوری و همچنین به اهالی روستا سرویس دهی می کنند

    زبان:

    زبان مردم روستا زبان تاتی است. و اکثریت مردم به زبان ترکی،طالشی،فارسی،و…. مسلط میباشند

    شغل اهالی:

    اکثریت مردم به کشاورزی،دامداری،باغداری،البته بصورت سنتی بیشتر برای گذراندن امورات روزمره مشغول بوده و بین اهالی هستند کسانی که شغلشان خیاطی،سلمانی،خیش تراش،شکسته بند،لوله کش،مدرس قران،آهنگر و ….البته این شغل های که نام بردیم بیشتر برای ساکنین روستا میباشند اما امروزه اکثریت مردم روستا به خاطر نبود حداقل امکانات برای زندگی در روستا به شهر های بزرگ روی آورده اند و بیشتر به شغل رستوران داری،میکانیکی،آشپزی،مغازه داری،ساخت و ساز و غیره مشغولند و داریم افراد زیادی تحصیل کرده که بیشتر معلم،استاد دانشگاه،پزشک،مهندس،دندانپزشک و….میباشند و زنان روستا نیز پابه پای مردان الاوه بر انجام تمام کارهای منزل درکارهای بیرون از خانه به همسران خود کمک میکنند

    پوشش:

    پوشش مردم مثل اکثر روستا های دیگر است و بیشتر زنان از لباسهای محلی بلند که از یک پیرهن بلند قرمز و یک شلوار بلند و گشاد چین چین استفاده میکنند

    شکل روستا:

    روستای کجل دریک مکان شیب داری واقع شده که شکل روستا را از دور بیشتر به ماسوله رشت شبیه کرده است زیرا بیشتر خانه ها بصورت پلکانی تو هم ساخته شده و بیشتر از سنگ و گل و اجر ساخته شده اند البته جدیدا ساخت و ساز ها در روستا تغییرات زیاده پیدا کرده اند

    آب هوای روستا:

    آب هوای روستای کجل کوهستانی است ،شش ماه آغازین سال را معتدل و نسبتا گرم و شش ماه پایانی سال سرد و برفی همرا با وزش بادهای سوزناک است،البته در سال های اخیر از میزان بارندگی بسیار کاسته شده است و دیگر از آن برف زمستانی که همه جا را سفید پوش می کرد و بچه ها را به سورسره بازی و برف بازی می کشاند خبری نیست

    جمعیت روستا:

    جمعیت فعلی روستا بالغ بر دویست نفر بوده ولی بیشتر از چندین هزار نفر از کجلیها در شهرهای بزرگ ساکن شده اند که شهر های شمالی و تهران وکرج و توابع تهران از این حیث رکودارند

    امکانات روستا:

    روستای کجل دارای مدرسه ابتدای و راهنمایی در دو طبقه میباشد همچنین روستا دارای مسجدی بزرگ در شان کجلیها و مرکز مخابرات،خانه بهداشت،جاده اسفالت ،اب اشامیدنی، تلفن همه منازل ،برق و جدیدا نیز کوچه های روستا البته نه بطور کامل سنگ فرش شده اند

    محصولات کشاورزی:

    گندم،جو،عدس،نخود،کرشنه،ینجه،خیار،گوجه،سیب زمینی،در اراضی حاشیه قزل و زن برنج و…….

    میوه های باغات:

    گیلاس،آلبالو،زردآلو،انواع سیب،انگور،به،هلو،انواع گلابی،زالزالک،گردو،بادام،انواع توت،آلو،زرشک و صماغ وحشی و….

    حیوانات روستا:

    اهلی:گاو،گوسفند،بز،چهار پا،استر،اسب،مرغ،خروس،اردک، بو قلمون،سگ، گربه، که هر کدوم به طریقی مورد استفاده اهالی قرار میگیرند

    وحشی:بز کوهی،خرگوش،کبک،کفتر،انواع پرندگان که تعدادشان بسیار زیاد است و گاها خرس،ببر،گربه وحشی،گراز،روباه،گرگ،کفتار،و جانورانی دیگر که بعلت کوهستانی بودن منطقه تعدادشان زیاد است

    مراسم عروسي

    مراسم عروسي كه با خواستگاري ازطرف بزرگان فاميل پسر آغاز مي شود و با بله برون و شيرني خوران حنابندان به روز عروسي ختم مي شود كه خود برنامه هاي فراواني داردكه بابردن عروس به آرايشگاه كه معمولاً زني باتجربه در عروس آرايي است كه درخانه خود عروس انجام مي گيرد وبعد از آن نوبت لباس پوشي داماد است كه بايد ازطرف برادر بزرگتر خانواده انجام شود و بعد از آن تمامي خانواده با در آغـ*ـوش گرفتن دامادبه او تبريك مي گويند و داماد براي استقبال ازعروسش دربلنداي ساختمان پدري به انتظارمي ماند تا عروس باگذراندن مراسم خداحافظي ازخانه پدر كه شامل چرخيدن به دور سفره آراسته شده از نان وشيريني و كله قند كه به سفره بركت معروف است شروع مي شود و پدرعروس به صورت نمادين براي عروس دعاي خيرخوانده واو را روانه خانه داماد مي كند و عروس بعد ازخداحافظي ازخانواده خود به درب خروج مي ايد و بعد از بوسيدن آستانه درآخرين وداع را باخانه پدري انجام مي دهد برادر داماد بابستن 3بار كمربند به دورشانه هاي عروس از وي استقبال مي كند جلوي درخروجي فردي ياافرادي ازفاميلهاي عروس مانع خروج وي مي شوند كه بادادن انعام ازطرف پدر يا برادر داماد عروس را از اين محل خارج مي كنند بيرون درب خروجي مراسم تحويل عروس به خانواده دامادانجام مي گيرد و باخواندن صلوات نامه معمولا با پاي پياده عروس راه خانه داماد رادر پيش مي گيرد داماد كه بربلنداي خانه پدرانتظار عروس رامي كشد خود رابراي پرتاب سيب كه معمولا 3عدد سيب سرخ است آماده مي كندوقتي عروس به نزديكترين محل ممكن مي رسد بايد به طوري باستد كه روبه قبله باشد وداماد كه پشت به قبله وروبه روي عروس اقدام به پرتاب سيبها ميكند كه مگويند بايد حتماًازبالاي سرعروس بگذركه اين باعث خوشيمني مي باشد(گويند اگر داماد بتواندسيبي رابه سينه عروس بزند بسيارخوش يمن وبابركت است)كه پس ازآن داماد برروي بام ورودي محل اسكان عروس قرارمي گيرد وبرروي وي سكه واسكناس نسار مي كند (گويند چه قدرمقدارپول بيشتر ومبلغ آن بالاتر باشد نشان از علاقه وافر دامادبه عروس دارد)بعدازورودعروس معمولا با رقـ*ـص وآواز وديده بوسي به وي خوش آمد مي گويند.باآويزان كردن كفشهاي عروس بربالاي ستوني كه عروس درزير آن قراردارد(اين كارباعث نااميدكردن خباعث انجام مي گيرد)استقبال به پايان مي رسد وبعدازپذيراي ازمهمانان مراسم عروسي به پايان مي رسد

    مراسم عزاداري

    دراين روستا رسم براين است كه هركسي هرجا فوت نمودبايد به روستاآورده شودپس ازانتقال موتوفي به روستا به خانه آبااجدادي بـرده مي شود تاآخرين وداع هارانيز بااين محل انجام دهد وطبق رسومات خود روستا تدفين شود كه بعد شستن وغسل دادن وبه جاي آوردن نماز به قبرستان منتقل مي شود. كه بعد ازمنتطقه محدودي اجازه رفتن به خانومهارانمي دهند وخانوهادران محل كه معمولاًمشرف به قبرستان است منتظر اتمام مراسم خاك سپاري مي مانندوبعد ازآن به مسجد وياخانه بستگان موتوفي برمي گردنندوبعد ازصرف نهار ياشام خود رابراي مراسم شب سوم وهفتم وچهلم آماده مي كنند درمراسم شب سوم معمولا ازهمه خانواده هايك نفر براي صرف شام وختم قران دعوت مي شود كه معمولا درمسجد محل انجام مي گيرد

    بازيهاي محلي روستاي كجل

    چليگ آغاج(الك دولك)،برك آپاردي(كلاه بران)،ميدان، قيش وردي(كمربندبازي)،دوندوز،زو و … هستند كه دراينجابه تعريف يكي ازجذابترين و پرترفدارترين آنها درميان مردم روستا كه حتي پيرمردان نيز به بازي آن علاقه وافري دارند ومعمولا در سيزده بدر زياد بازي مي كند را توصيف مي كنم چكينگ آغاج(الك دولك)چوب بازي دراين بازي افراد به دوگروه 4و6و8 نفره تقسيم مي شوند گروه اول درحبا(چاله دايره مانندي به قطر يك متر)مي ايستند و گروه ديگر براي برگرداندن چلينگ(چوبهاي كوچك شده به طول 15سانتيمتر)دريك فضاي باز جمع مي شوند ازافراد حبا يك نفر شروع به زدن چلینگها به صورت (آل قلي) ميكند كه دراين مرحله بايد سه عددچلينگ خود را از مانع قراردادي اوليه بگذراند اگر چلينگ را با چوب زدند خرچ (سوختن )مي شود در غير اين صورت نوبت افراد خارجي ايستاده در مقابل شروع مي شود كه بايد چلينگهارابه حبا كه درآن يك چوب به غير ازچوب چلينگ زن قرارداده مي شود برگردانده شود اگر چلينگها به چوب اصابت كرد خرچ درغير اينصورت بازي رابه صورت «ياني» ادامه خواهد داد كه دراين مرحله يك چلينگ رابايد ازمانع قراردادي دوم عبور دهد اگر چلينگش زده نشود خود رابراي برگرداندن چلينگ به دور ازحبا آماده مي كند كه بادو چوب عمل برگشت را انجام مي دهد اگر اين منوان تاسه چلينگ برسد فرد ياني شده وبراي ياني كردن افراد گروه خود تلاش مي كند تا آخرين فرد نيز ياني شود(دربرگشت دوباره چلينگ به حبا بايد مصافت طوري باشد كه افراد گروه مقابل نتوانند با پرش از روي چلينگ مورد نظر خود را به حبا برسانند بعد ازياني شدن افراد نوبت كپ دهي كه مقدارش نامعين است و بعد از آن نوبت ديري كردن افراد خرچ شده میرسد و به اين ترتيب بازي ادامه دارد و پايان آن نيز با توافق دو گروه مي باشد

    مكانهاي مهم زيارتي

    پيرتقی.كاردگان ،گنبز،گوخني،پيرعزيز،چوار گزي،امليگ،خرقه.اسپیین و … كه همانند كمربندي روستا رادر برگرفته اند درقديم گويند اين اماكن مقدس باعث عدم ورود هرگونه امراض و بديها به داخل روستا مي شدند كه بعدها به علت تبدل زندگي مردم روستا از سنتي به صنعتي باعث كم اهميتي مردم به عقايد گذشته شده و بسیاری آن را نادیده میگیرند

    باغات روستا

    روورز ،كهنه رز،سيرزن،رزان،دهبران،لرو،بستانگاه،اوه دره،آسيف رز،سرن گلتهين‌‌‌-قباردول و … که تعدادشان خیلی زیاد است

    چشمهاي مهم روستا: پیله خاني، گليس خاني، بلوان، اوورگين، جسمان برو، هلند بان و چند تای دیگر که تعدادشان زیاد است

    جشنهاي روستا

    الله لامه،عيدگاه نوروز،عيدگاه سيزده بدر-مولودی مبعث رسول اکرم و غیره

    بررسي اله الامه : كه درپايان برداشت محصولات كشاورزي انجام مي گيرد كه تقريباً همه افرادخانواده و فاميل هاي نزديك جمع مي شوند و درآخرين خوشه هاي چيده شده گندم پدر خانواده به شكر گذاري از خدا مي پردازد وافراد همراه نيز هر از چند گاهي براي همراهي پدر دستها و خوشهاي گندم را به سوي آسمان بلند مي كنند و ازخدا تشكر مي نمايند .

    2905.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    روستای موئیل واقع در 15 کیلومتری مشکین شهر قرار دارد. ایستگاه سواریهای این روستا در جلوی سینمای مشکین شهر قرار دارد. مسیر آسفالت ولی کوهستانی که روستا در دامنه کوه ساوالان قرار دارد.

    سه کیلومتر مانده به روستا یک سه راهی وجود دارد که جاده سمت راست به آبگرم قینرجه و سمت چپ به روستای موئیل می رود.

    این روستا دو تا آبگرم دارد. یکی نرسیده به روستا به نام آبگرم ایلاندو که لبه دره ای قرار داشته که حدود 10 سال پیش بر اثر سیلی که آمده ساختمان احداثی خراب شده است و الان آب همان طوری هدر می رود.

    آبگرم دیگر به نام آبگرم موئیل همنام روستا بود و درست در مرکز روستا و کنار مسجد قرار دارد.
    برای این آبگرم دو استخر به ابعاد حدودی 4×4 متر ساخته اند که یکی برای مردان و دیگری برای خانمها می باشد. دمای آب حدود 40 درجه بود و آب زلالی داشت. تقریباً بدون ترکیبات گوگردی و اکسیدهای آهن به نظر می رسد . آب این چشمه در ردیف آبهای معدنی کلروسولفاته و بیکربناته کلسیک گرم می باشد.

    آبگرمهای روستای موئیل

    ـ چشمه سه گانه ايلاندو در ده كيلو متري جنوب شهرستان مشكين شهر كه در ارتفاعات 1950 الي 2000 متري در مسير انتهاي جاده موئيل و در بستر سرشاخه هاي خياو چايي با دبي قابل توجه در حال جوشش هستند. درجه اسيدي اين چشمه در حدود 6 درجه و درجه حرارت آن 35 و براي بيماريهاي عصبي مفيد ميباشد.

    ـ چشمه دودو در 13كيلو متري جنوب شهرستان مشكين شهر كه همچون چشمه هاي ايلاندو در ارتفاعات 2000 الي 2100 متري سطح درياهاي آزاد در مسير انتهاي جاده موئيل و در بستر سرشاخه هاي خياو چايي با دبي كمتر نسبت به ايلاندو است. درجه اسيدي آن حدود 6/5 و درجه حرارت 45 درجه و براي بيماريهاي عصبي مفيد است.

    ـ چشمه آبگرم موئيل در حدود 12 كيلو متري جنوب مشكين شهر با بيش از 8 دهنه در ارتفاع 2300 متري و درجه اسيدي حدود 5 و درجه حرارتي حدود 45 براي آرامبخش عصبي مفيد است شامل چشمه اصلي ، استخرهاي سنتي مردانه و زنانه ، قوتورسويي موئيل ، يئل سويي و آجي سو است.

    ـ چشمه ملك سويي در 15 كيلو متري جنوب مشكين شهر در كنار آبشار زيباي گور گور و چشمه آق سوء قرار دارد و درجه حرارت آن 45 درجه براي آرامبخش عصبي مفيد است.

    2906.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    روستای قلیچی در 15 کیلومتری شهر اردبیل قرار داشته و ارتفاع آن از سطح دریا 1987متر است .وضیعت كشت این روستا بصورت آبی و دیمی بوده و آب كشاورزی و آشامیدنی از چشمه ، چاه ژرف و از طریق لوله كشی تامین می شود .فرآورده ها ی کشاورزی این روستا عبارتند از گندم، جو ، یونجه ، بنشن ، سیب زمینی ، گردو ، و فرآورده ها دامی این روستا لبنـــیات پنیر،شیر ، عسل ،گوشت قرمز هستند .در این روستا حیوانات و پرندگان وحشی مانند گرگ ، خوک ، گراز وحشی ، شغال ، روباه ، خرگوش ، جوجه تیغی، گورگن ، كبك ، عقاب و بلدرچین زندگی می کنند .آب و هوا ی این روستا در فصل زمستان سرد ولی در فصول بهار و تابستان معتدل می باشد و مناسب برای سفر در تابستان است .در این روستا امکانات آب ، برق ، تلفن ، ایستگاه دریافت کننده شبـــکه های تلـــویـــزیونی ، دبستان ، مسجد، ، شعبه پخش نفت ، غسالخانه ،دهیاری ، شورای اسلامی ، زمین فوتبـــال خاكی وكارگاه پنیر سازی وجود دارد .اهالی روستای قلیچی شامل هشت طایفه می باشد که شامل لیسانی ، اسکندری ، چرکلی ، الله وردی ، اسماعیلی ، آقامتی، طالش میکائیل و ملکی می باشند.هرکدام ازطایفه ها معنی خاص خودرا دارد بنحوی که اصولا ازنام بزرگان خودبهره بـرده اند ولیکن بعضی ازآنهامثل لیسانی معنی دیگری دارد که معنی آن شامل لی به معنی عقاب وسان به معنی مثل ومانند می باشد یعنی لیسانی به معنی مانند عقاب .کشت و زرع اهالی روستا بیشترزراعت می باشد آنهم به خاطر نبود آب است . اهالی بیشتر گندم جو و درچندسال اخیر عدس می کارند.اهالی روستا بیشتربصورت فصلی درروستا زندگی می کنند که تابستان بیشترین افراد درروستا می باشند روستا در حال حاضربشتراز 85 خانه می باشد . روستا شامل دو مسجد درپایین ده بانام کهنه مسجد و بالای ده بانام مسجد فلعه ایچی می باشد.روستاشامل دو کوه بانام جبی داغ (جبرائیل) وساری داغ می باشد مردم وقتی راجع به خاطرات خود می گویند امکان ندارد ازاین کوهها نام نبرند به نظر می رسد این دو کوه درخاطرات مردم نقش مهمی راایفا می نماید .روستای قلیچی بعد از دشت مغان بیشترین زمین زراعی را درمنطقه دارد تقریبا درحدود 1000هکتار می باشد وازنظر محصول نیز بهترین محصول منطقه کورائیم رادارد . ازدره های روستا می توان به تاواداشی ، صادق دره سی ، چپ دره و نعمت دره سی اشاره کرد .

    2907.jpg


    2908.gif
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    پريخان در كتب قديمي

    در يكي از كتب بسيار قديمي نوشته شده است كه دهستان مشكين باختري 66 ده دارد كه كوچكترين آن دهستان حصار نام دارد با 16 نفر جمعيت و 4 خانوار و بزرگترين آباديش پريخانلو نام دارد با 2099 نفر جمعيت و 398 خانوار. فاصله ي چنداني با مشگين ندارد و پياده مي شود رفت و برگشت و مشهور است به ديه diya محصولات سر درختي اش معروف است و كارهاي دست بافتني اش : گليم و جاجيم و خورجين است و چغندرش معروف است و آبش به گوارايي مشهور است و چشمه اي دارد به نام آزاد خان بولاغي كه آب آن فراوان است و در تمام اطراف مشهور و در روزهاي سخت زمستاني كه آب خود خياو يعني “نقي بولاغي” زير يخبندان مي ماند ،خركچي ها از اين چشمه براي مردم خياو آب مي برند و در اينجا دو خانواده شاهسون ساكن اند يكي در زمان كشتار 1327 و ساكن شده ديگري از جلودار لوهاست كه سكني گزيده و و سال گذشته بعد از مرگ زنش دوباره برگشته و رفته پيش طايفه.

    حضرت آيت الله ميرزا قاسم پريخاني
    حضرت آيت الله ميرزا قاسم پريخاني از فقها و حكماي بزرگ قرن اخير در سال 1250در روستاي پريخان از توابع مشگين شهر در خانواده اي كشاورز متولد شد.نام پدرش عزيز بود و نزد علماي بزرگ آذربايجان صرف و نحو و حكمت آموخت سپس براي ادامه تحصيل و تكميل علوم خود به به نجف اشرف مسافرت كردند و سالهاي سال در جوار حرم مولاي متقيان به آموختن علوم و ساختن شخصيت خود پرداخت. معروف است كه هنگام عزيمت ايشان به زادگاه خود “پريخان”يكي از علماي بزرگ نجف فرموده بود ؛پريخاني همه ي علوم نجف را با خود برد. ايشان پس از وصول به مقامات عاليه علم و اخذ اجتهاد با كسب اجازه از علماي بزرگ و مراجع عظام به مشگين شهر و پريخان مراجعت نموده و به ارشاد مردم منطقه همت نموده است، از جمله علمايي بوده كه مردم منطقه در حد زيادي به او اعتماد و وثوق داشته اند بسياري از روحانيون امروز منطقه در مكتب ايشان تلمذ نموده و خوشه ها چيده اند از جمله مصاحبان اين دانشمند بزرگ ميرزا ولي قدسي نصرآبادي و از فارغ التحصيلان دارالفنون كه او را بخاطر انديشه هاي جديدي كه داشته با لقب ناشايست “بابي” خطاب مي كرده اند اما در عين حال حضرت آيت الله پريخاني همواره ايشان را به ميل و رغبت و تكريم و تحسين به خدمت مي پذيرفته است ، حتي معروف استكه مراسم تغسيل و تدفين ايشان را خودش انجام داده است.مرحوم ملا يوسف از روحانيون منطقه نقل كرده است : روزي سه چهار نفر از كشاورزان پريخاني را ديدم كه هنگام آبياري مزارع از فلسفه اشراق بحث مي كردند و اين از تاثير انفاس قدسيه ميرزا قاسم پريخاني بوده است . فرزند ارشد ايشان ميرزا ستار نيز از روحانيون با سواد و شوخ طبعي بوده كه سخنان نغز و پر مغز ايشان هنوز هم بر زبانها جاري است.

    از وصاياي ان عالم رباني و روحاني بزرگ اين بوده “اگر مي خواهيد در مسجد خدمتي بكنيد،كفش جمع كنيد و استكان خالي جمع كنيد و اگر مي خواهيد سروري بكنيد ،استكان پر از چايي پخش كنيد”.
    وفات آن عالم رباني پس از يك عمر تعليم و تعلم در سال 1324 و در روستاي پريخان اتفاق افتاد و روح پاكش به ملكوت اعلي پر كشيد .
    روحشان شاد و يادشان گرامي باد
    دكتر يعقوب اميني پريخاني:
    ايشان در سال 1352 در قريه پريخان و” در محله قلعه پريخان” و در يك خانواده مذهبي ” ديده به جهان گشود و دوران كودكي را در همان مكان سپري نمودند وابتدايي را در مدرسه شهيد مالك محمدي پريخان به پايان رساندند به لحاظ اينكه در دوران وي در روستا مدرسه راهنمايي نبود به ناچار راهنمايي را در مشگين شهر خواندند . از همان اوان نوجواني و جواني فردي ساعي و كوشا بودند حتي از تعطيلات سه ماهه تابستان خود هم گذشته و اوقات خود را با كار در پايتخت مي گذراند وي بسيار باهوش و اجتماعي بودند و فردي درسخوان و مودب نيز بودند يادم نمي ياد از ايشان كسي فحش و يا حرف ناسزايي شنيده باشد . دوران دبيرستان را به تحصيل در رشته علوم تجربي ادامه دادند و بعد از كسب ديپلم علوم تجربي در سال 1371 موفق به قبولي از رشته دبيري علوم تجربي گرديدند و در تبريز كارداني خود را گرفتند و ايشان حتي در تربيت معلم هم زمان تحصيل به خاطر مدرك كارداني ، دست از مطالعه بر نمي كشيدند و شبها تا ساعت 3 شب مطالعه نموده و ساعت 6 صبح هم به نماز بلند مي شدند و روزها را هم در كلاس درس استاد حاضر مي شده اند وبا اين احوال ، لحظه اي احساس خستگي نمي كرده اند.
    و بعد فارغ التحصيلي به شغل مقدس معلمي مشغول شدند و منطقه خدمت ايشان منطقه گرمي مغان بود كه براي تدريس انگوت را برگزيدند . ايشان در سال1374 با اختلاف يك نفر از رشته پزشكي اردبيل مردود شدند و سرانجام در سال 1375 و كنكور همان سال با كسب رتبه ي افتخاري از پزشكي اردبيل قبول شدند و بعلت عدم موافقت اداره آموزش و پرورش منطقه خدمتي شان با تاخير وارد كلاس درس پزشكي شدند و جالب اينكه از همه دوستانش زودتر هم فارغ التحصيل شد و منطقه طبابت خود را ساليان سال منطقه انگوت برگزيدند در سالهاي اخير وارد مشگين شهر شد و مطب پزشكي باز كرده و در كلينيك فرهنگيان هم خدمت مي نمودند هوش سرشار ايشان و قدرت تشخيص قوي كه وي داشت بسياري از بيماران را مشتري دايم خود نموده بود حتي يكي از بيمارانش از بيمارستان قلب تهران فرار كرده و مراجعت مي نمايند به خدمت دكتر و ابراز مي دارند كه دكتر جان شما بايد مرا عمل قلب بكنيد دكتر در نهايت تحير مي فرمايند كه عزيز شما بايد به تهران برگردي و آنجا بوسيله امكانات بيمارستان و …. بايد عمل بشي و بيمار خود را وادار به برگشت مي كنند الان هم انگوتيها خيلي دكتر را دوست دارند و در سال87 كه دكتر اميني خود را براي سال بعدش و كنكور تخصصي سال بعد آماده مي كرد در همان سال عليرغم انتظارش از دوره تخصصي قبول شد و الان دوسال هست كه دوره تخصصي را مي گذرانند. بيمارستان كودكان تبريز در حال حاضر پذيراي وجود نازنين ايشان هست اساتيد همان دانشكده بر نبوغ و استعداد دكتر جوانمان هر روز مي بالند و مباهات مي كنند . ان شاءالله بعد يكسال ديگر پريخان ولد با غيرت و افتخار آفرينش را به آغـ*ـوش خواهد كشيد تحت نام دكتر يعقوب اميني پريخاني پزشك متخصص كودكان و نوزادان .
    میرزا قاسم پریخانی

    در 14 مرداد 1285 ه.ش برابر با 14 جمادی الثانی 1324 ه.ق فرمان مشروطیت از طرف مظفرالدین شاه قاجار صادر شد. نسیم نهضت مشروطیت قبل از پیروزی آن در خیاو نیز وزیدن گرفته بود و هواداران وفادار نهضت مشروطیت در این منطقه فعال بودند . ستارخان سردار ملی آذربایجان برای بیداری و جمع کردن یاران برای اجرای مشروطیت به تمام شهرهای آذربایجان و از جمله خیاو آمد و عده‌ای را در این منطقه مسئول کارهای نهضت کرد. ولی طولی نکشید که محمدعلی شاه قاجار پس از ویران کردن مجلس در تهران درصدد سرکوب مشروطه خواهان شهرهای آذربایجان از جمله تبریز برآمد، چرا که این شهر از کانونهای انقلاب به شمار می‌رفت. این ماموریت بر عهده گروهی از نیروهای دولتی و کسانی که در شهرها با مشروطیت مخالف بودند گذاشته شد. رحیم خان از طایفه قوجابیگلو فرماندهی نیروهای دولتی را به عهده میگیرد ودر وهله نخست در خیاو (مشکین شهر) ملا امام‌وردی خیاوی را که یکی از مبارزان راه مشروطیت ایران در خیاو بود دستگیر میکند. ناگفته نماند که نمی‌توان نقش میرزا قاسم پریخانی که از هواداران نهضت مشروطیت بود در حمایت از ملا امام‌وردی نادیده گرفت وی ملا امام‌وردی را چند روز در خانه‌ی خودش واقع در روستای پریخان (دیه) نگه می‌دارد تا اینکه ملا امام‌وردی برای جلوگیری از اذیت و آزار خانواده‌ی خودش بدست نیروهای رحیم‌خان تصمیم به تسلیم شدن گرفته و خانه‌ی میرزا قاسم پریخانی را ترک میکند. ملا امام‌وردی سه روز تمام در قلعه منظم‌الملک خیاو زندانی میشود، وقتی مردم از این موضوع خبردار میشوند او را شبانه به اردبیل میبرند و حاکم اردبیل امیر معزز گروسی مدت دو روز او را زنده نگه میدارد بعد او را در «نارین قلعه» اردبیل به دار میکشد، مردم اردبیل خبردار شده جسد را گریه کنان به امامزاده صالح می‌برند و به خاکش میسپارند، وقتی که این خبر به گوش مردم تبریز میرسد به خیابانها ریخته، عزای عمومی اعلام میکنند. رحیم‌خان بعد از سرکوب مشروطه‌چیان خیاو، روانه تبریز میشود و به گمان خود که با یک حمله- همانند آنچه که درتهران اتفاق افتاد( در به توپ بستن مجلس )- میتواند انقلابیون تبریز را به تسلیم وا دارد. در ظاهر نیز چنین به نظر میرسید، زیرا همه شرایط به نفع دولتیان بود. ولی کسانی که از ته‌دل طرفدار مشروطیت و آزادی بودند می‌بایست سختیهای فراوانی را تحمل کنند و برای دستیابی به آرمانهای خود تا پای جان بایستند. قوای دولتی بدلیل برخورداری از نیروها و تجهیزات فراوان، توانستند در مدت یک ماه نخست جنگ، شکستهای سختی بر مجاهدان وارد آورند و بیشتر قسمتهای شهر را تصرف کنند ولی با مقاومت دلیرانه ستارخان و یارانش سرانجام شکست محمدعلی شاه را فراهم ساختند و رحیم خان نیز بعد از شکست همراه با اطرافیانش به زادگاه خود یعنی روستای احمد بیگلو در مشکین- شهر برمیگردد و با پیروزی مشروطه خواهان در تهران و شکست محمدعلی شاه، وی نیز در جنگی با مشروطه خواهان در حوالی ایلانلی داغ مشکین‌شهر در «وراوی» کشته میشود. چون رحیم‌خان بسیاری از مشروطه‌چیان منطقه خیاو را به هلاکت رسانده بود طرفدارانش جسد او را به روستای احمد بیگلو منتقل میکنند و برای جلوگیری از بیرون آورده شدن جسد از قبر، آنرا در داخل مسجد امام حسن روستای احمد بیگلو دفن میکنند امیر معزز گروسی وقتی از پیروزی مشروطه چیان در کار مجلس خبردار میشود از شهر می‌گریزد. قتل ملا امام وردی خیاوی در تابستان 1287شمسی اتفاق افتاد. در سال 1304/1305 ه ش رضاخان کردهای کردستان و آذربایجان غربی را بنا به دلایل سیـاس*ـی بصورت دسته‌جمعی همراه با احشامشان به منطقه خیاو تبعید می‌کند. اینان در روستاهای مشکین شهر از جمله اور، قره‌باغلار، لاهورد و…اسکان داده میشوند. جالب اینجاست که علیرغم غریبه بودن این افراد مردم روستاها با آنها مانند برادران خودشان رفتار میکنندو حتی به آنها خانه و کاشانه نیز می‌دهند. اینان حدود 10 سال در این مناطق زندگی وبعدها بدلیل اوضاع نامناسب سیـاس*ـی ایران در بحبوحه و آغاز جنگ جهانی به شهرها و روستاهای خود برگشتند.
    محلات روستای پریخان

    روستای پریخان دارای چهار محلات است.

    1: محله آشاغی باش

    2: محله یوخاری باش

    3: محله قلعه

    4: محله دره ( سرچشمه – شبان دره سی )

    مساجد روستای پریخان

    روستای پریخان دارای چهار مسجد در چهار محله است

    1: مسجد صاحب الزمان ( مسجد جامع )

    2: مسجد صاحب ا لزمان (عج) محله آشاغی باش

    3: مسجد امام زمان (عج) محله سرچشمه دره

    4: مسجد محمد رسول الله (ص) محله شبان دره سی

    2921.jpg
     

    برخی موضوعات مشابه

    پاسخ ها
    20
    بازدیدها
    1,237
    بالا