- عضویت
- 2018/02/17
- ارسالی ها
- 23,992
- امتیاز واکنش
- 29,350
- امتیاز
- 1,104
[HIDE-THANKS]
1- نوعی از ظروف شیشه ای یا بلوری با شکمی نه بزرگ و نه کوچک و گلوگاهی تنگ و دراز.
4- نگارگری و نقاشی
پادشاهان صفوی به هنر و نگارگری توجه بسیار داشتند و همین امر منجر به رشد و تعالی نسخ خطی و انتقال آنها به دیوارها شد. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان با ارزش ترین دیوارنگاره ها و رواج آنها را مربوط به دوره صفویه می دانند. دیوارنگاره های عالی قاپو به سبک نگارگری صفوی هستند و با اندازه های بزرگ بر دیوارها تصویر شده اند. بر طبق بررسی ها، پس از انجام تزیینات نقاشی در زمان شاه عباس دوم زلزله ای بزرگ رخ داده و شکاف و ترک های زیادی در ساختمان به وجود آورده است. به همین علت در زمان شاه سلیمان بر روی نقاشی های دیواری تیشه کاری کرده و با اضافه کردن یک لایه گچ، دیوار را برای نقاشی مجدد آماده ساخته اند. برای همین در عالی قاپو با دو لایه نقاشی مواجهیم. از سوی دیگر باید این نکته را گفت که در دوره قاجار با تزیینات نقاشی و خط نستعلیق قرمز بر زمینه گچ سفید، روی تزیینات دوره صفوی را پوشانده و به آنها آسیب فراوانی وارد کرده اند.
بیشتر نقاشی های دیواری و کاشی های تصویری از نظر موضوع و ترکیب بندی بسیار شبیه به نگاره های آن زمان هستند و بر اساس این شباهت می توان حدس زد که کارِ فردی به نام محمد قاسم و دیگر نگارگران دربار بوده اند. دیوارنگاره ها را به صورت گروهی تصویر می کردند؛ کارهایی از قبیل طراحی، ترکیب بندی، قلم گیری و ساخت و ساز صورت ها وظیفه استادان بود و بوم سازی و رنگ آمیزی به شاگردان سپرده می شد.
نقاشی های عالی قاپو امضا و تاریخ ندارند و همین امر شناخت آنها را با مشکل مواجه می سازد. نقوش دیواری پرندگان و اسلیمی ها آن قدر ظریف و زیبا کار شده اند که گویی یک تذهیبکار آنها را به تصویر کشیده است.
به طور کلی نقاشی های کاخ عالی قاپو را می توان به دو نوع تقسیم کرد:
نقاشی های تزیینی که شامل نقوش گل و بته، خطوط اسلیمی، ختایی و شکارگاه حیوانات و پرندگان می شوند. این نقوش به صورت نقاشی برجسته در قالب لایه چینی و کُشته بری ایجاد شده و آنها را با ترکیبات و رنگ های معدنی مثل آب طلا جلا داده اند.
نقاشی های تصویری و مینیاتورهای بسیار زیبا به سبک استاد رضا عباسی -نقاش برجسته عصرصفوی- و شاگردان وی که سبک اروپایی نیز در میان آنها به چشم می خورد. در برخی از این نقاشی ها جانشینان شاه عباس را با پوششی اروپایی بینیم که توسط سیاحان و سفرا و یا وابستگان آنان در دربار صفویه مخصوصا شاه سلیمان به تصویر کشیده شده اند. نقاشی های خارجی کار نقاشان اروپایی مانند آنژل ولوکار هستند که در زمان شاه سلیمان در دربار صفوی بودند.
تزیینات نقاشی طبقات اول، دوم، چهارم و پنجم نقاشی های لایه چینی و کُشته بری هستند؛ اما در طبقات سوم و ششم نقاشی های مینياتور تصویری ایرانی و اروپایی نیز به چشم می خورد.
استفاده از شیوه تمپرا
همان گونه که اشاره کردیم در دوره صفوی نقاشی به جزیی جدایی ناپذیر از معماری تبدیل شد که برای پیاده سازی آنها از شیوه تمپرا استفاده می کردند. تمپرا نوعی رنگ محلول در آب است که حالتی چسبنده دارد و در نقاشی دیواری از آن استفاده می شود. در کاخ عالی قاپو می توان جلوه تمپرا را در این قسمت ها به تماشا نشست:
تالار موسیقی و روی ازاره ها، بخش زیر دوال و طاقچه ها و گوشواره ها، طبقه سوم، روی بدنه جرزها و قسمت بالای ازاره در زیر دوال تزیینی تالار مرکزی، بخش هایی از ایوان ستون دار.
در تمپرای اصفهان تاثیر نقاشی اروپایی بر نقاشی صفوی را می توان دید؛ مدل لباس ها، سرپوش ها، نشستن پیکره ها بر روی صندلی و .. همه و همه حکایت از این تاثیر دارند.
بر اساس مطالعات انجام شده بر روی تمپراهای دوران صفوی، لایه های اصلی آن عبارتند از:
تکیه گاه، آستر، بستر شامل بستر زیرین و رویه، لایه تدارکاتی یا لایه بوم کننده، لایه های رنگ و لایه های محافظت کننده.
Photo by : Shahram Fardadvand
Photo by : Unknown
[/HIDE-THANKS]
1- نوعی از ظروف شیشه ای یا بلوری با شکمی نه بزرگ و نه کوچک و گلوگاهی تنگ و دراز.
4- نگارگری و نقاشی
پادشاهان صفوی به هنر و نگارگری توجه بسیار داشتند و همین امر منجر به رشد و تعالی نسخ خطی و انتقال آنها به دیوارها شد. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان با ارزش ترین دیوارنگاره ها و رواج آنها را مربوط به دوره صفویه می دانند. دیوارنگاره های عالی قاپو به سبک نگارگری صفوی هستند و با اندازه های بزرگ بر دیوارها تصویر شده اند. بر طبق بررسی ها، پس از انجام تزیینات نقاشی در زمان شاه عباس دوم زلزله ای بزرگ رخ داده و شکاف و ترک های زیادی در ساختمان به وجود آورده است. به همین علت در زمان شاه سلیمان بر روی نقاشی های دیواری تیشه کاری کرده و با اضافه کردن یک لایه گچ، دیوار را برای نقاشی مجدد آماده ساخته اند. برای همین در عالی قاپو با دو لایه نقاشی مواجهیم. از سوی دیگر باید این نکته را گفت که در دوره قاجار با تزیینات نقاشی و خط نستعلیق قرمز بر زمینه گچ سفید، روی تزیینات دوره صفوی را پوشانده و به آنها آسیب فراوانی وارد کرده اند.
بیشتر نقاشی های دیواری و کاشی های تصویری از نظر موضوع و ترکیب بندی بسیار شبیه به نگاره های آن زمان هستند و بر اساس این شباهت می توان حدس زد که کارِ فردی به نام محمد قاسم و دیگر نگارگران دربار بوده اند. دیوارنگاره ها را به صورت گروهی تصویر می کردند؛ کارهایی از قبیل طراحی، ترکیب بندی، قلم گیری و ساخت و ساز صورت ها وظیفه استادان بود و بوم سازی و رنگ آمیزی به شاگردان سپرده می شد.
نقاشی های عالی قاپو امضا و تاریخ ندارند و همین امر شناخت آنها را با مشکل مواجه می سازد. نقوش دیواری پرندگان و اسلیمی ها آن قدر ظریف و زیبا کار شده اند که گویی یک تذهیبکار آنها را به تصویر کشیده است.
به طور کلی نقاشی های کاخ عالی قاپو را می توان به دو نوع تقسیم کرد:
نقاشی های تزیینی که شامل نقوش گل و بته، خطوط اسلیمی، ختایی و شکارگاه حیوانات و پرندگان می شوند. این نقوش به صورت نقاشی برجسته در قالب لایه چینی و کُشته بری ایجاد شده و آنها را با ترکیبات و رنگ های معدنی مثل آب طلا جلا داده اند.
نقاشی های تصویری و مینیاتورهای بسیار زیبا به سبک استاد رضا عباسی -نقاش برجسته عصرصفوی- و شاگردان وی که سبک اروپایی نیز در میان آنها به چشم می خورد. در برخی از این نقاشی ها جانشینان شاه عباس را با پوششی اروپایی بینیم که توسط سیاحان و سفرا و یا وابستگان آنان در دربار صفویه مخصوصا شاه سلیمان به تصویر کشیده شده اند. نقاشی های خارجی کار نقاشان اروپایی مانند آنژل ولوکار هستند که در زمان شاه سلیمان در دربار صفوی بودند.
تزیینات نقاشی طبقات اول، دوم، چهارم و پنجم نقاشی های لایه چینی و کُشته بری هستند؛ اما در طبقات سوم و ششم نقاشی های مینياتور تصویری ایرانی و اروپایی نیز به چشم می خورد.
استفاده از شیوه تمپرا
همان گونه که اشاره کردیم در دوره صفوی نقاشی به جزیی جدایی ناپذیر از معماری تبدیل شد که برای پیاده سازی آنها از شیوه تمپرا استفاده می کردند. تمپرا نوعی رنگ محلول در آب است که حالتی چسبنده دارد و در نقاشی دیواری از آن استفاده می شود. در کاخ عالی قاپو می توان جلوه تمپرا را در این قسمت ها به تماشا نشست:
تالار موسیقی و روی ازاره ها، بخش زیر دوال و طاقچه ها و گوشواره ها، طبقه سوم، روی بدنه جرزها و قسمت بالای ازاره در زیر دوال تزیینی تالار مرکزی، بخش هایی از ایوان ستون دار.
در تمپرای اصفهان تاثیر نقاشی اروپایی بر نقاشی صفوی را می توان دید؛ مدل لباس ها، سرپوش ها، نشستن پیکره ها بر روی صندلی و .. همه و همه حکایت از این تاثیر دارند.
بر اساس مطالعات انجام شده بر روی تمپراهای دوران صفوی، لایه های اصلی آن عبارتند از:
تکیه گاه، آستر، بستر شامل بستر زیرین و رویه، لایه تدارکاتی یا لایه بوم کننده، لایه های رنگ و لایه های محافظت کننده.
Photo by : Shahram Fardadvand
Photo by : Unknown
[/HIDE-THANKS]
آخرین ویرایش توسط مدیر: