- عضویت
- 2017/05/18
- ارسالی ها
- 35,488
- امتیاز واکنش
- 104,218
- امتیاز
- 1,376
نظر دبیر تحریریه > آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
ستون تکه های ساده ادعای ان را ندارد که می تواند به ابهامات و پرسش ها در مورد مفهومی که بدان می پردازد پاسخ های جامع دهد، صرفا تلاش دارد به اشناییِ اسانِ اولیه عمق، وسعت و دقت بیشتری دهد و ضمن واگذاری اشنایی قدم به قدم و غور در مبانی و دیگر عناوین پرطمطراقی چون تصاحب تمامی خزائن معرفت به دیگرانی که گرفتار این وسوسه هایند، حفره های ذهنی جدیدی ایجاد نماید و پرسش برانگیز باشند تا از این طریق نقبی بزند به فضای باز و بادخیز برای تفکر و نفس کشیدن عقل مضطرب.
تکه های ساده ـ پـــــــیتر ایــــــــــــــزنمن 1390/12/28
نوشـــــــــــته ی : تحریریه ی دیزاین بوم
برگــــــردانی از :
نيلوفر ده بزرگی (تحریریه اتووود ) -
خــلـاصــــــــــــــه : پیتر آیزنمن ( متولد 11 اگوست، 1932 در نیوارک، واقع در ایالت نیوجرسی ) یک معمار با شهرت جهانی است. آثار حرفه ای آیزنمن اغلب خیلی فرمالیته، کمی هنری و کم و بیش مدرنیته می باشند. قسمت و پاره ایی که در شکل ظاهری برخی پروژه های آیزنمن، ماهیت وی در گروه معماران برتر جای می دهد، معرفی خودش به عنوان یک معمار و ساختمان ساز است و شخصی که در موزه ی هنر مدرن نیز دارای جایگاهی ویژه است. این سر فصل به رابـ ـطه ی افسانه ایی و همکاری وی با متفکر فرا- ساختگرا یعنی ژاک دریدا Derrida Jacques اشاره دارد.
توضیحات مترجم :
امتیاز شما : 1 2 3 4 5
تا کـنون 3 نفـر به این مقاله امتیاز داده اند
مقالات مرتبط
دیگر مقالات نيلوفر ده بزرگی (تحریریه اتووود )
هنر گفت و گو ـ پیتر ایزنمن و دیزاین بوم ( مفاهيم و نظريات معماري )
تکه های ساده ـ جيوواني باتيستا پيرانزي ( معماري و هنرهاي ديگر )
ژان نوول، هرمنوتیک وهم و معماری ضد ماده ( مفاهيم و نظريات معماري )
پیتر آیزنمن ( متولد 11 اگوست، 1932 در نیوارک، واقع در ایالت نیوجرسی ) یک معمار با شهرت جهانی است. آثار حرفه ای آیزنمن اغلب خیلی فرمالیستی، کمی هنری و کم و بیش تحت شمول مدرنیته تعریف می شوند. تکه شدگی و پاره وارگی ای که در شکل ظاهری برخی پروژه های آیزنمن دیده می شود به رابـ ـطه ی افسانه ایی و همکاری وی با متفکر پساـ ساختگرا یعنی ژاک دریدا اشاره دارد.
پیتر آیزنمن یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین معماران معاصر می باشد و اثاراش را تنهامی توان با کارها و آثار کسانی نظیر فیلیپ جانسون و لوکوربزیه، کلود نیکولاس، لیدوکس، یا آندره پالادیو مقایسه کرد.
نوشته های گسترده و فراوان آیزنمن شامل مسائلی همچون آزادی و استقلال و نظم و ترتیب در معماری تاریخی ( اما نه به مانند آثارِ آندره پالادیو، لوکوربزیه و جیمز استرلینگ) می شود.
در حالی که کارها و آثار وی به دلیل پیروی ذهنی از دسته جات و تفکرات سیـاس*ـی مورد انتقاد قرار گرفته است، برخی نیز با این انگاره که آثار وی بیشتر پیرو شکل فیزیکی مدرنیته اروپایی است تا تلاش برای تحقق برنامه های آرمانی جامعه به آثار وی انگ فرا بشری می زنندـ شاید به آن دلیل که منابع ماخذ و حوزه های ارجاعی وی مربوط به رنسانس، صرفا فرمالیستی است.
علی رغم خود مختاری و استقلال طلب بودن آیزنمن، به وضوح و اشکارا پیگیر و دنباله رو مباحث و گفتگوهایی با شخصیت های مهم فرهنگی همچون مربی انگلیسی اش کالین رو تاریخ نگار ایتالیایی مانفردو تافوری، فردریک جیمسون و ژاک دریدا است.
آیزنمن در دبیرستان کلمبیا، واقع در ایالت نیوجرسی دوران اموزش مقدماتی اش را گذراند. هنگامی که در دانشگاه کرنل دانشجو و عضو تیم شنا بود، معماری را کشف کرد.
ایزنمن مدرک لیسانس معماری خود را از کرنل و فوق لیسانس را از دانشگاه کلمبیا و مدرسه ی فارق التحصیلان معماری دریافت کرد. وی مدرک فوق لیسانس و دکترا برنامه ریزی و حفاظت خود را از دانشگاه کمبریج دریافت کرد. اومدرک دکترای افتخاری خود را نیز از مدرسه ی معماری دانشگاه سیراکیوس در سال 2007 دریافت نمود.
آیزنمن در حال حاضر مشغول تدریس تئوری های معماری و طراحی در مدرسه ی معماری ییل می باشد. او در مدرسه ی معماری کوپر یونیون نیز کرس استاد افتخاری دارد.
اولین عمل برجسته ی آیزنمن عضویت در گروه پنج معمار نیویورکی، متشکل از پنج معمار شامل: آیزنمن، چارلز گواتمی، جان هیجداک، ریچارد مییر و مایکل گریوز بود.
در این دوران آیزنمن کمک هزینه های فراوانی از موسسه ی گراهام برای کار و فعالیت هایش دریافت کرد. در آن زمان آثار این معماران تقلیدی از کارهای لوکوربوزیه بود، که به طور خاص و ویژه ای گسترش یافتند و آیزنمن هرچه بیشتر به جنبه های مناسک زده معماری روی آورد.
آیزنمن بر روی سبک آزادی طلبی معماری که یک دیدگاه آکادمیک و تئوریک بود متمرکز شد، اما نتایج عملی این رویکرد بر ساختمان ها بسیار بد بود و باعث عصبانیت کاربران می شد.
مرکز وکسنر به عنوان اولین ساختمان عمومی به خوبی از سایر آثارش پیشی گرفت که به دلیل نقص و کاستی ها در طراحی ابتدایی آن ( نظیر جنس نامرغوب مواد اولیه و در معرض مستقیم نور خورشید قرار گرفتن فصای نمایشگاه) نیاز به هزینه های بالا و فراوان برای بازسازی دارد. تکرار مداوم همین طرح ناقص در وکسنر منجر شد که بازدیدکنندگان آن از لحاظ ذهنی با اثر ارتباط برقرار نکنند.
اندرو بالانیته اظهار داشت که " از برخی جهات می توان گفت که آن چه بر ارزش و شهرت اثر وی افزوده است همین اگاهی از خشم و حالتی است که در انسان ایجاد می کند."
آیزنمن خانه ی شماره VI را برای کارفرمایی به نام سوزان فرانک در اواسط دهه ی 1970 طراحی کرد.
سوزان فرانک اوایل با تئوری ها و درخواست های آیزنمن موافق بود اما بعد از سال ها تعمیر که منجر به ایجاد خصوصیت های بد و نا مطلوب در خانه ی شماره VI ، که منجر به اولین ورشکستگی و سپس هدررفتن سرمایه ی زندگی ان ها شد، سوزان فرانک سریعا با مطلبی با عنوان آیزنمن و خانه ی شماره VI ، "پاسخی برای کارفرمایان و مشتریان "، که در آن هر دو مشکل ساختمان را با صداقت تمام بیان کرده بود، در مقابل آیزنمن ایستاد.
علی رغم تمام این معضلات وی فعالیت و کار خود را بر روی تعداد زیادی ساختمان دیگر نیز ادامه داد، که شامل بنای یادبود کشتار دسته جمعی یهودیان اروپا "هولوکاست" در برلین و نیز ساختمان جدیدالحداث استادیوم فونیکس در گلندال واقع در آریزونا می شود.
بزرگ ترین پروژه ی وی تا به امروز که به تازگی تکمیل گردیده است شهر فرنگ گالیشیا در ایالت سانتیگو کامپوستلا در اسپانیا است.
از آیزنمن دست نوشته ها و فیلم های زیادی نظیر فیلم 30 دقیقه ای سال 2008 ،با عنوان پیتر ایزنمن : استادیوم دانشگاه فونیکس، که در آن وی سفری به درون سازه ی بنای اخیرش را به تصویر کشیده است، در دسترس می باشد.
آیزنمن در سال 2001 جایزه ی طراحی بین المللی معماری را از موزه ی طراحی بین الملل کوپر هیویت به خود اختصاص داد.
ستون تکه های ساده ادعای ان را ندارد که می تواند به ابهامات و پرسش ها در مورد مفهومی که بدان می پردازد پاسخ های جامع دهد، صرفا تلاش دارد به اشناییِ اسانِ اولیه عمق، وسعت و دقت بیشتری دهد و ضمن واگذاری اشنایی قدم به قدم و غور در مبانی و دیگر عناوین پرطمطراقی چون تصاحب تمامی خزائن معرفت به دیگرانی که گرفتار این وسوسه هایند، حفره های ذهنی جدیدی ایجاد نماید و پرسش برانگیز باشند تا از این طریق نقبی بزند به فضای باز و بادخیز برای تفکر و نفس کشیدن عقل مضطرب.
تکه های ساده ـ پـــــــیتر ایــــــــــــــزنمن 1390/12/28
نوشـــــــــــته ی : تحریریه ی دیزاین بوم
برگــــــردانی از :
نيلوفر ده بزرگی (تحریریه اتووود ) -
خــلـاصــــــــــــــه : پیتر آیزنمن ( متولد 11 اگوست، 1932 در نیوارک، واقع در ایالت نیوجرسی ) یک معمار با شهرت جهانی است. آثار حرفه ای آیزنمن اغلب خیلی فرمالیته، کمی هنری و کم و بیش مدرنیته می باشند. قسمت و پاره ایی که در شکل ظاهری برخی پروژه های آیزنمن، ماهیت وی در گروه معماران برتر جای می دهد، معرفی خودش به عنوان یک معمار و ساختمان ساز است و شخصی که در موزه ی هنر مدرن نیز دارای جایگاهی ویژه است. این سر فصل به رابـ ـطه ی افسانه ایی و همکاری وی با متفکر فرا- ساختگرا یعنی ژاک دریدا Derrida Jacques اشاره دارد.
توضیحات مترجم :
امتیاز شما : 1 2 3 4 5
تا کـنون 3 نفـر به این مقاله امتیاز داده اند
مقالات مرتبط
دیگر مقالات نيلوفر ده بزرگی (تحریریه اتووود )
پیتر آیزنمن ( متولد 11 اگوست، 1932 در نیوارک، واقع در ایالت نیوجرسی ) یک معمار با شهرت جهانی است. آثار حرفه ای آیزنمن اغلب خیلی فرمالیستی، کمی هنری و کم و بیش تحت شمول مدرنیته تعریف می شوند. تکه شدگی و پاره وارگی ای که در شکل ظاهری برخی پروژه های آیزنمن دیده می شود به رابـ ـطه ی افسانه ایی و همکاری وی با متفکر پساـ ساختگرا یعنی ژاک دریدا اشاره دارد.
پیتر آیزنمن یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین معماران معاصر می باشد و اثاراش را تنهامی توان با کارها و آثار کسانی نظیر فیلیپ جانسون و لوکوربزیه، کلود نیکولاس، لیدوکس، یا آندره پالادیو مقایسه کرد.
نوشته های گسترده و فراوان آیزنمن شامل مسائلی همچون آزادی و استقلال و نظم و ترتیب در معماری تاریخی ( اما نه به مانند آثارِ آندره پالادیو، لوکوربزیه و جیمز استرلینگ) می شود.
در حالی که کارها و آثار وی به دلیل پیروی ذهنی از دسته جات و تفکرات سیـاس*ـی مورد انتقاد قرار گرفته است، برخی نیز با این انگاره که آثار وی بیشتر پیرو شکل فیزیکی مدرنیته اروپایی است تا تلاش برای تحقق برنامه های آرمانی جامعه به آثار وی انگ فرا بشری می زنندـ شاید به آن دلیل که منابع ماخذ و حوزه های ارجاعی وی مربوط به رنسانس، صرفا فرمالیستی است.
علی رغم خود مختاری و استقلال طلب بودن آیزنمن، به وضوح و اشکارا پیگیر و دنباله رو مباحث و گفتگوهایی با شخصیت های مهم فرهنگی همچون مربی انگلیسی اش کالین رو تاریخ نگار ایتالیایی مانفردو تافوری، فردریک جیمسون و ژاک دریدا است.
آیزنمن در دبیرستان کلمبیا، واقع در ایالت نیوجرسی دوران اموزش مقدماتی اش را گذراند. هنگامی که در دانشگاه کرنل دانشجو و عضو تیم شنا بود، معماری را کشف کرد.
ایزنمن مدرک لیسانس معماری خود را از کرنل و فوق لیسانس را از دانشگاه کلمبیا و مدرسه ی فارق التحصیلان معماری دریافت کرد. وی مدرک فوق لیسانس و دکترا برنامه ریزی و حفاظت خود را از دانشگاه کمبریج دریافت کرد. اومدرک دکترای افتخاری خود را نیز از مدرسه ی معماری دانشگاه سیراکیوس در سال 2007 دریافت نمود.
آیزنمن در حال حاضر مشغول تدریس تئوری های معماری و طراحی در مدرسه ی معماری ییل می باشد. او در مدرسه ی معماری کوپر یونیون نیز کرس استاد افتخاری دارد.
اولین عمل برجسته ی آیزنمن عضویت در گروه پنج معمار نیویورکی، متشکل از پنج معمار شامل: آیزنمن، چارلز گواتمی، جان هیجداک، ریچارد مییر و مایکل گریوز بود.
در این دوران آیزنمن کمک هزینه های فراوانی از موسسه ی گراهام برای کار و فعالیت هایش دریافت کرد. در آن زمان آثار این معماران تقلیدی از کارهای لوکوربوزیه بود، که به طور خاص و ویژه ای گسترش یافتند و آیزنمن هرچه بیشتر به جنبه های مناسک زده معماری روی آورد.
آیزنمن بر روی سبک آزادی طلبی معماری که یک دیدگاه آکادمیک و تئوریک بود متمرکز شد، اما نتایج عملی این رویکرد بر ساختمان ها بسیار بد بود و باعث عصبانیت کاربران می شد.
مرکز وکسنر به عنوان اولین ساختمان عمومی به خوبی از سایر آثارش پیشی گرفت که به دلیل نقص و کاستی ها در طراحی ابتدایی آن ( نظیر جنس نامرغوب مواد اولیه و در معرض مستقیم نور خورشید قرار گرفتن فصای نمایشگاه) نیاز به هزینه های بالا و فراوان برای بازسازی دارد. تکرار مداوم همین طرح ناقص در وکسنر منجر شد که بازدیدکنندگان آن از لحاظ ذهنی با اثر ارتباط برقرار نکنند.
اندرو بالانیته اظهار داشت که " از برخی جهات می توان گفت که آن چه بر ارزش و شهرت اثر وی افزوده است همین اگاهی از خشم و حالتی است که در انسان ایجاد می کند."
آیزنمن خانه ی شماره VI را برای کارفرمایی به نام سوزان فرانک در اواسط دهه ی 1970 طراحی کرد.
سوزان فرانک اوایل با تئوری ها و درخواست های آیزنمن موافق بود اما بعد از سال ها تعمیر که منجر به ایجاد خصوصیت های بد و نا مطلوب در خانه ی شماره VI ، که منجر به اولین ورشکستگی و سپس هدررفتن سرمایه ی زندگی ان ها شد، سوزان فرانک سریعا با مطلبی با عنوان آیزنمن و خانه ی شماره VI ، "پاسخی برای کارفرمایان و مشتریان "، که در آن هر دو مشکل ساختمان را با صداقت تمام بیان کرده بود، در مقابل آیزنمن ایستاد.
علی رغم تمام این معضلات وی فعالیت و کار خود را بر روی تعداد زیادی ساختمان دیگر نیز ادامه داد، که شامل بنای یادبود کشتار دسته جمعی یهودیان اروپا "هولوکاست" در برلین و نیز ساختمان جدیدالحداث استادیوم فونیکس در گلندال واقع در آریزونا می شود.
بزرگ ترین پروژه ی وی تا به امروز که به تازگی تکمیل گردیده است شهر فرنگ گالیشیا در ایالت سانتیگو کامپوستلا در اسپانیا است.
از آیزنمن دست نوشته ها و فیلم های زیادی نظیر فیلم 30 دقیقه ای سال 2008 ،با عنوان پیتر ایزنمن : استادیوم دانشگاه فونیکس، که در آن وی سفری به درون سازه ی بنای اخیرش را به تصویر کشیده است، در دسترس می باشد.
آیزنمن در سال 2001 جایزه ی طراحی بین المللی معماری را از موزه ی طراحی بین الملل کوپر هیویت به خود اختصاص داد.