متفرقه_گردشگری مکان های تاریخی و گردشگری

  • شروع کننده موضوع ATENA_A
  • بازدیدها 5,161
  • پاسخ ها 382
  • تاریخ شروع

ATENA_A

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2018/02/17
ارسالی ها
23,992
امتیاز واکنش
29,350
امتیاز
1,104
آتشکده یا چهارطاقی؟
برخی محققان نیز بنای آتشکوه را نه آتشکده بلکه چهارطاقی دانسته‌اند. بناهای چهارطاقی ایران برگرفته از قداست عدد ۴ در اعتقادات باستانی ایران و اهمیت چهار عنصر باد، آب، خاک، آتش در فرهنگ مذهبی باستان بوده که در معماری خود را نشان داده است. یکی از کسانی که چنین نظریه‌ای دارد، رضا مرادی غیاث آبادی است. این محقق منطقه آتشکوه را مورد مطالعه میدانی قرار داده و در مشاهدات خود به این نتیجه رسیده است که بنای آتشکوه نه آتشکده بلکه یک چهارطاقی بوده است و به اشتباه آتشکده خوانده می‌شود که البته این موضوع در مباحث معماری ایران کمی جای بحث دارد. وی این چهارطاقی را از نمونه‌های چهارطاقی منفرد با شکل متقارن چهار وجهی و قاعده مربع می‌داند.

اما لازم به ذکر است بر اساس تحقیقات صورت گرفته روی معماری ایران غالبا تمامی آتشکده‌های ایران و بناهای مذهبی پیش از دوران ساسانی نیز براساس الگوی ۴ تاقی شکل می‌گرفته است. این عدد ۴ در معماری ایران پیش از اسلام و پس از اسلام وجود داشته و کاربرد معماری دارد و نه لزوما اینکه ۴ تاقی‌ها یک نمونه معماری کاربردی به حساب بیایند، بلکه ویژگی‌ایی محسوب می‌شوند که در معماری ایران در نمونه‌های خاصی چون آتشکده‌ها، بناهای مذهبی و بناهای مرتبط با نجوم، خانه‌ها و حتی مساجد این الگوهای عدد ۴ در معماری به کار رفته است. بنابراین به طور قطع نمی‌توان نظریه آتشکده نبودن این بنا را به سادگی پذیرفت.

این بنا از چهار پایه با چهار طاق تشکیل شده که گنبدی به واسطه چهار فیلپوش و تیرهای چوبی روی آن ساخته شده است. روی سنگ‌های چهارطاقی خط هندسی و نگاره‌های بز نیز موجود است که از نظر غیاث‌آبادی در سنگ‌ها و صخره‌های محل استخراج سنگ‌ها وجود داشته و از آن‌ها در ساخت چهارطاقی استفاده شده است. محقق مزبور بر این عقیده است که چهارستون باقی‌مانده از بنا، همان ستون‌های چهارطاقی است که امروزه در حدود ۸ تا ۱۰ متر ارتفاع دارند. با توجه به طول ضلع‌های بنا که ۱۲ متر است، می‌توان نتیجه گرفت که این بنا یکی از چهارطاقی‌های باشکوه و بزرگ زمان خود بوده است.

19c0119b-65da-4422-96a3-3aef6e89a45d.jpg
 
  • پیشنهادات
  • ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    کتابخانه ملی کرمان (کارخانه ریسندگی خورشید) مربوط به دوره پهلوی اول است و در کرمان، خیابان شهیدرجائی، خورشید واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۱۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

    باغ ملی
    پس از تغییر سلطنت و سکنی گزیدن رضاشاه در کاخ مرمر که در کنار چهارراه سپه واقع بود، این خیابان آباد شد. به علت نبود قوانین بلدیه و شهرسازی در طول خیابان و حول و حوش میدان مشق، دکان‌ها و اماکن مختلفی ساخته شد که هیچ تناسبی با محیط زیست و چهره شهر نداشت. به همین دلیل در همین دوران بود که قوانین بلدیه و شهرسازی گذاشته شد و در اکثر شهر های ایران خیابان کشی‌هایی که به خیابان کشی‌های رضاشاهی معروف بود، صورت گرفت. به طور مثال میدان مشق که اندک‌اندک با قرار گرفتن در مرکز شهر دیگر از تیر و توپ در کردن در آن خبری نبود. در اواسط حکومت رضاشاه پهلوی بخشی از قسمت غربی این میدان به باغ عمومی تبدیل شد؛ این همان باغ ملی معروف است.


    3bce6a34-a379-4e51-9c60-324ab2944d55.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    کتابخانه ملی کرمان
    این ساختمان زیبای یک طبقه‌ی آجری که در خیابان خورشید واقع شده دارای محوطه زییایی است که خود بنا وسط آن واقع شده است. داخل محوطه درخت‌های سرو و نیز حوض آب و آبنمایی قرار دارد که زیبایی صد چندانی به خود ساختمان داده، نوع درها و پنجره‌هایی که هنوز سبک و سیاق اصلی خود را حفظ کرده و تزئینات آجرکاری آن بسیاز زیبا و نفیس است. این بنا علا وه بر کاشی‌های معرق دارای آجرتراش‌هایی است که بافت بسیار زیبایی را در نما ایجاد کرده است. ورودی این ساختمان دارای تشخص و هویتی است که آن نیز علاوه بر فضای ورودی دارای تزئینات نام بـرده است.

    45d0cc09-5078-4d8d-bd14-96ac4107b99c.jpg


    تاریخچه و معمار بنا
    بنای کتابخانه به سال ۱۳۰۸ خورشیدی باز می‌گردد، معمار آن- محمدعلی راوری- این بنا را به سفارش جمعی از سرمایه‌داران کرمان، رفسنجان و یزد احداث کرد تا کارخانه ریسندگی و بافندگی خورشید در آن فعالیت خود را شروع نماید.

    06999ad1-89bf-4cbc-8494-0541e6480276.jpg




    این کارخانه مدتی فعال بود تا این که به دلیل وجود وقایع سیـاس*ـی ورود مسئولین این کارخانه به فعالیتهای سیـاس*ـی و فراز و فرودهای ناشی از آن و که به محدوده کارگری و فضای اقتصادی اجتماعی نیز کشیده شد، توان ادامه کار نیافت و تعطیل شد. پس از انقلاب، ادارات مختلفی چون سازمان آب و شهرداری هر یک قسمت‌هایی از سالن را در اختیار گرفتند. تعدادی از سقف‌ها هم در زمین لرزه‌های دهه۱۳۶۰ فروریخت، تا این که سرانجام مقرر شد تا سالن بازسازی و مورد استفاده فرهنگی قرار گیرد. این اقدام صورت گرفت و نخستین نمایشگاه با نام «میثاق» و به عنوان ارائه تصویری از فعالیت‌های اولین دهه انقلاب در آن برپا شد.





    0432c18d-e0aa-454c-91b9-fc544f1fb40f.jpg




    در سال ۱۳۶۸ این ساختمان از وجود دستگاه‌ها خالی و بازسازی شده، مدتی با نام مرکز کرمان‌شناسی شروع به فعالیت کرد و دو سال بعد، همزمان با کنگره جهانی خواجوی کرمانی، با همکاری سازمان میراث فرهنگی به کتابخانه ملی تبدیل شد.


    4ca09002-6528-48cc-a8ae-75b909b32c4b.jpg




    تعداد کتاب‌ های موجود در کتابخانه ۱۲۱ هزار جلد است و بیش از ۳۰ نفر کتابدار در این کتابخانه فعالیت می کنند.



    428a5d94-85d9-4657-8eae-b7aaa956ded3.jpg






    کتابخانه مرکزی کرمان در حال حاضر، با دارا بودن بخش‌های گوناگونی مانند پذیرش، خدمات فنی، امانت، مرجع، نسخه‌های خطی و چاپ سنگی، منابع دیداری- شنیداری، کرمان شناسی، نمایشگاه تازه‌های کتاب، کتابخانه نابینایان، کتابخانه کودک، کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، بخش جستجوی کتاب و سالن‌های مطالعه برای ارائه خدمات به همشهریان و مراجعان محترم می‌کوشد.





    آنچه که درنگاه اول توجه هر شخصی را به خود جلب می‌کند شباهت سر در این بنا به سر در موزه صنعتی کرمان و نیز بیمارستان نوریه کرمان است و از این رو دو بنایی که تقریبا همزمان ساخته شده‌اند با شباهت‌های زیادی در نوع مصالح ساختمانی و تزئینات وابسته به آن دیده می‌شود. در هر صورت این بنا یکی از زیباترین بناهای تاریخی کرمان است که هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    مقاله‌های مرتبط
    • راهنمای سفر به روسیه
    • حقایق جالب در مورد روسیه


    کلیساهای زیبا، گنبدهای طلایی، تاریخ باستانی، طبیعت و غذاهای خوشمزه روسی را می‌توانید در مشهورترین مسیر گردشگری تجربه کنید که فاصله چندانی از مسکو ندارد. حلقه طلایی روسیه، یک مسیر گردشگری است که در دوران شوروی سابق با هدف افزایش تعداد گردشگران خارجی ساخته شد و در حال حاضر یکی از مسیرهای معروف برای گردشگران داخلی و خارجی به حساب می‌آید. یوری بیچکوف تاریخدان و روزنامه‌نگار، در سال ۱۹۶۷ به همه شهرهای ولادیمیر اُبلاست سفر کرد و یکسری مقالات سفر نوشت. آخرین شهر، یاروسلاول بود و به همین دلیل مسیر سفر او به شکل یه حلقه درآمد. وی بعدها یادداشت‌های سفر خود را تحت عنوان «حلقه طلایی» منتشر کرد.

    در واقع لیست رسمی از تعداد شهرهایی که این حلقه طلایی را شکل می‌دهند، در دست نیست به استثنای این ۸ شهر: یاروسلاول، کستروما، ایوانوو، سوزدال، ولادیمیر، سرگئی پاساد، روستوف بزرگ و پرسلاول زالسکی که می‌توانید در تور روسیه شاهد آن‌ها باشید.

    یاروسلاول
    379280a6-266a-4763-a446-33ad50e51eeb.jpg


    شهر یاروسلاول (Yaroslavl) در ۲۴۱ کیلومتری شمال‌شرق مسکو قرار دارد. این شهر در اوایل قرن ۱۱ توسط یاروسلاو حکیم، یکی از بزرگ‌ترین حاکمان قرون وسطای روسیه، پایه‌گذاری شد و کلیساهای سنگی تا قرن ۱۳ در داخل صومعه‌ها ساخته شدند و این موضوع در عهدی که اکثر ساختمان‌ها از چوب ساخته می‌شد، امری عجیب به نظر می‌رسید. مرکز شهر به حدی کوچک است که می‌توانید تمام جاذبه‌ها را با پای پیاده مشاهده کنید. مناظر شگفت‌انگیز یارولاول باستانی را از دست ندهید و از کلیسای جان باپتیست (Church of John the Baptist) و نقاشی‌های فوق‌العاده آن دیدن کنید.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    ولادیمیر
    7aa1ac7d-188b-476c-97ed-3e264d2a3098.jpg


    شاهزاده ولادیمیر منوماک در سال ۱۱۰۸، شهر ولادیمیر (Vladimir) را به عنوان یک پایگاه مرزی دفاعی تاسیس کرد. با اینکه پایتخت روسیه در قرن ۱۴ به مسکو انتقال یافت، اما ولادیمیر نقش مهمی در تاریخ روسیه ایفا کرده است. این شهر امروز به عنوان یکی از توقفگاه‌های اصلی در حلقه طلایی محسوب می‌شود. به عنوان مثال یکی از شاهکارهای بزرگ قرون وسطای روسیه که تا به امروز پابرجا است، کلیسای جامع دورمیشن مادر خدا (Cathedral of the Dormition of the Mother of God) است که از جاذبه‌های اصلی شهر به حساب می‌آید و دیدن آن خالی از لطف نیست.

    کستروما
    402a3445-9f41-4864-9e0c-e3dc69700352.jpg


    نام منطقه کستروما (Kostroma) اولین بار در سال ۱۲۱۳ در تاریخ‌نامه‌ها ذکر شد، اما برخی از تاریخدان‌ها معتقد هستند که این محل را شاهزاده مسکو، یوری دولگوروکی در سال ۱۱۵۲ بنا کرد و به این ترتیب این شهر با فاصله ۵ سال، بعد از شهر مسکو ساخته شد. امروزه این شهر یک بندر رودخانه‌ای، یک مرکز صنعتی روشنایی و یک منطقه آرام در مسیر رودخانه ولگا با جمعیتی بالغ بر حدود ۲۷۵ هزار نفر است. این منطقه در حال توسعه بوده و در سال‌های اخیر، با بازسازی آثار تاریخی و مناطق عمومی، طراحی برنامه‌های جدید گردشگری، سرمایه‌گذاری در جشنواره‌ها و وقایع فرهنگی شهر، درصدد جذب گردشگر برآمده است.

    کستروما ریجن شامل مجموعه‌ای از شهرهای کوچک تاریخی است که هر یک از میراث فرهنگی و محیط متمایزی برخوردار هستند. یکی از این شهرها، شهر بوی (Bui) است که در سمت راست رودخانه کستروما و شمال شهر کستروما قرار دارد. جالب است بدانید که کستروما موطن اصلی دختر برفی بوده است. یکی از جاذبه‌های اصلی این شهر، کلیسای جامع ترینیتی (Trinity Cathedral) در صومعه ایپاتیف (Ipatiev Monastery) است که نقش مهمی در تاریخ خاندان رومانوف در قرن ۱۷ داشته است.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    سوزدال
    9ec7abae-8ad2-40bb-b029-098dbf110f31.jpg


    سوزدال (Suzdal) فقط ۲۲۰ کیلومتر با مسکو فاصله دارد. اولین مدرک تاریخی از این شهر در تاریخ‌نامه‌ها به سال ۱۰۲۴ برمی‌گردد، این شهر در آن ایام، مرکز معنوی روسیه قدیم بود که این موضوع همچنان مشهود است. در محدوده‌ای به اندازه ۵۶۳۲ مترمربع، ۵ صومعه، ۳۰ کلیسا و نمازخانه و ۱۴ برج ناقوس قرار گرفته است و آثار فرهنگی که در هر متر مربع این شهر وجود دارد، از هر نقطه دیگر دنیا (به استثنای اورشلیم قدیم) بیشتر است. اگر می‌خواهید از نقاط گردشگری متداول فاصله بگیرید، می‌توانید تاریخ و سنت دست‌نخورده روسیه را در حلقه طلایی شهر سوزدال مشاهده کنید.

    پرسلاول زالسکی
    89ecb645-def7-4ab8-8c26-98e4a6d242a3.jpg


    شهر پرسلاول زالسکی (Pereslavl-Zalessky) در نزدیکی دریاچه Pleshcheyev واقع شده و در سال ۱۱۵۲ توسط یوری دولگوروکی، شاهزاده سرزمین بزرگ روستوف-سوزدال و پایه‌گذار مسکو، تاسیس شد. در این شهر، تعداد قابل توجهی موسسه صومعه‌ای (حدود ۱۲ مورد) در اواسط قرن ۱۸ وجود داشته است. یکی از مهم‌ترین موسسات، صومعه گوریتسکی دورمیشن (Goritsky-Dormition Monastery) است که شاهزاده ایوان کالیتا در اوایل قرن ۱۴، آن را بنا کرد. تاتارها در سال ۱۳۸۲ آن را تخریب کردند، هر چند این کلیسای چوبی مجددا بازسازی و به مرکز اصلی فعالیت‌های مذهبی تبدیل شد. در آغاز قرن ۱۶، راهب دیگری از صومعه گوریتسکی اقدام به تاسیس صومعه ترینیتی دانیلوف (Trinity-Danilov) کرد. صومعه فئودوروفسکی (Feodorovsky Convent) شناخته شده نیست و در مقایسه با سایر سایت‌های مذهبی در حلقه طلایی، معماری قابل توجهی ندارد؛ اما نقش مهمی در اوایل تاریخ روسیه داشته است.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    روستوف بزرگ
    76e010ba-f932-459d-a869-83c8b0b0ef3b.jpg


    روستوف بزرگ (Rostov the Great) یکی از قدیمی‌ترین شهرهای روسیه است و اولین بار نام آن در تاریخ‌نامه پریمری ذکر شد که به سال ۸۶۲ می‌رسید. در همین سال بود که برادران وارانگیان به روسیه دعوت شدند. برای اینکه این شهر با شهر روستوف نا دونو در جنوب روسیه اشتباه گرفته نشود، به آن روستوف ولیکی یا همان روستوف بزرگ نیز می‌گویند. اصلی‌ترین جاذبه این شهر، کرملین (Kremlin) است که طی قرن‌ها تقریبا بدون هیچ تغییری پابرجا مانده است.

    سرگئی پاساد
    910aa5ef-2e45-4bf9-8dc5-608cd27bbcf6.jpg


    سرگئی پاساد (Sergiev Posad) در میان همه شهرهای باستانی حلقه طلایی، نزدیک‌ترین شهر به مسکو است و تاریخ آن به قرن ۱۴ برمی‌گردد. جاذبه اصلی این شهر، صومعه سرگییف پوساد (Trinity-St. Sergius Lavra) متعلق به قرن ۱۶ است.

    ایوانوو
    9f21e488-b9c5-4531-a64f-36f143535e87.jpg


    اولین اشاره به شهر ایوانوو (Ivanovo)، در سال ۱۶۰۸ بود و به همین دلیل جوان‌ترین شهر در حلقه طلایی محسوب می‌شود. گاهی اوقات به این شهر، «شهر عروس‌ها» نیز گفته می‌شود، زیرا برای ۱۰۰۰ مرد، حدود ۱۳۰۰ زن وجود دارد. اما این عدد و رقم تفاوت خیلی زیادی با میانگین ملی ندارد. بنابراین، وضعیت شهر آن طور که به نظر می‌رسد فاجعه‌بار نیست و تعداد عروسی‌های این شهر تقریبا به اندازه هر شهر دیگری است.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    مقاله‌های مرتبط:
    • مسجد گوهرشاد: شاهکار هنری عصر تیموری
    • قبرستان عاشقان: گورستانی با داستانهای رمانتیک و اساطیری

    امروزه با پیشرفت دنیای مدرن و اهمیت یافتن گردشگری و بازدید از جاذبه‌های تاریخی، کسانی که اطلاعات بیشتر و مطالعه بهتری داشته باشند در امر بازدید از آثار تاریخی و معماری توفیق بیشتری داشته و به تبع آن لـ*ـذت بیشتری هم خواهند برد. شاید در گذشته چنین چیزی کمتر به چشم می‌آمد اما امروزه با شکل گرفتن دنیای فناوری و اینترنت، نیاز به داشتن اطلاعات در هر زمینه‌ای بیشتر به چشم می‌خورد. داشتن اطلاعات نجومی و معماری در بازدید از جاذبه‌های تاریخی سبب می‌شود که قضاوت بهتری در مورد این آثار داشته باشیم. برج رادکان یکی از جاذبه‌های تاریخی و معماری ایران است که بسیاری از آن دیدن کرده و از کنار آن گذشته‌اند. و برخی نیز به آن توجه کرده و برداشت‌های خاصی از آن کرده‌اند.

    abf472ae-91e4-4836-acfe-79450f4361de.jpg


    میل رادکان در ۷۴ کیلومتری شمال مشهد و ۳۶ کیلومتری چناران قرار گرفته است. در این منطقه برجی قرار گرفته است که معروف به برج آرامگاه رادکان است. این برج را جزی شهرستان چناران به حساب می‌آورند. ارتفاع این برج در حدود ۲۵متر است. این برج بدنه‌ای استوانه‌ای شکل دارد و گنبد آن به شکل مخروط است. این اثر تاریخی را مربوط به دوره ایلخانان و قرن هفتم هجری دانسته‌اند. نمای خارجی این بنا تا ارتفاع سه متری آن به صورت ۱۲ضلعی و پس از آن تا زیر گنبد دارای ۳۶ترک یا نیم استوانه بوده و داخل آن هشت ضلعی است.

    بانی برج رادکان را خواجه نصیرالدین طوسی می‌دانند که با دانشمندی و اندیشمندی خود این برج را بر اساس داده‌های نجومی و به قصد خاصی که به آن اشاره خواهد شد ساخته است. ساخت و طراحی این بنا به خواجه نصیر‌الدین توسی نسبت داده شده و هیچ منبع خاصی وجود ندارد که آن را به طور قطع تایید کند. برخی از مستشرقین سابقه ساخت این بنای آرامگاهی از آثار دوره دیلمی دانسته و آن را آرامگاه زنی به نام مطلع‌الشمس معرفی می‌کنند. این نظریه نیز چندان قابل قبول نیست و در هیچ‌یک از منابع تاریخی ایرانی اشاره‌ای به آن نشده است.

    08c186c8-ffa2-4007-b655-00cbbe1885dc.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    معماری برج
    بلندای برج رادکان چناران در حدود ۳۶متر است. قطر داخلی بنا ۱۴متر و قطر خارجی آن ۲۰متر است. منظر بیرونی بنا تا ارتفاع ۲/۵متری به شکل ۱۲ضلعی و از آن جا تا زیر گنبد به صورت ۳۶ترک نیم‌ستونی ساخته شده است. برج رادکان گنبدی مخروطی دارد و ساختمان آن در سال ۶۰۷ قمری به پایان رسیده است. تاریخ احداث این بنا را هرتسفلد در سال ۶۸۰ ق.م ذکر کرده است. تاریخ منقوش بر کتیبه روی برج نیز سال ۶۶۰ هجری قمری را که همزمان با اتمام ساخت بناهای وابسته به رصدخانه مراغه است را به عنوان تاریخ ساخت برج، نشان می‌دهد. هرتسفلد برج را مقبره یکی از حکام مغول می‌داند که برخی او را امیر ارغون مغول دانسته‌اند. این درحالی است که برخی منابع مقبره ارغون را در سلطانیه ذکر کرده‌اند.


    این برج با ۱۲دیوار خشتی بیرونی با پهنا و بلندی، پایه‌گذاری شده که برج را به ۱۲ بخش ۳۰ درجه‌ای تقسیم می‌کند. هر دیواره ۳۰درجه از زاویه افق را در بر می‌گیرد. دو در دیوار مقابل هم ساخته شده و بر دیواره ۳۶۵ ترک نی ستونی وجود دارد که برج را به ۳۶ترک ۱۰درجه‌ای تقسیم کرده است. دقت در انتخاب مکان درها و دریچه‌ها در برج نشان می‌دهد که تعبیه آنها یحتمل اتفاقی نبوده است. این برج دارای منفذهای دوازده‌گانه است. بدنه برج آجرچینی ساده‌ای دارد و دارای تزیینات گچ‌بری است. برای استحکام‌بخشی بیشتر، حد فاصل بندهای آجرها با فشار انگشت دست به داخل فشرده شده است که قابل توجه باشد. ورودی بنا که به صورت هلالی است در ضلع جنوبی گنبد است. زیباترین قسمت بنا بخش فوقانی آن است که از دو ردیف قطاربندی و دو کتیبه کوفی و پهلوی تشکیل شده که در میان تزیینات آجرکاری و گچ‌بری که نام بانی و تاریخ ساخت بر آن نوشته شده قرار دارد. طرح داخلی گنبد رادکان مدور و دارای نمایی ساده و اندود گچ و آهک است. ملاط گچ و آهک و آجر در تمام بنا به کار رفته است.
    16361097-f3a2-49f7-a9c8-1c58fc8bc1e8.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    کارویژه برج
    برخی معتقدند برج رادکان در روزگار خود برای استفاده نجومی ساخته شده است. برخی نیز معتقدند که برج مقبره بوده است. به دلیل شباهت این برج به آرامگاههای عصر دیلمیان، برخی چنین تصوری کرده‌اند. گفته شده این برج دارای ۱۲روزنه بوده و در عصر خود تنها وسیله برای تعیین چهار فصل، سال کبیسه و نوروز بوده است. این درحالی است که اگر کمی اطلاعات تاریخی داشته باشیم متوجه می‌شویم که تقویم جلالی که امروزه آن را به کار می‌بریم در عصر سلجوقیان یعنی چندین قرن پیش از مغول توسط خیام ابداع شد و مورد استفاده قرار گرفت. در دوره ایلخانان مغول، مباحث تقویمی و نجوم تقریبا فراگیر شده بود و به آن حد از پیشرفت رسیده بود که این برج نمی‌توانست تنها وسیله تعیین چهارفصل و یا کبیسه باشد. بلکه می‌توان گفت این برج شاید یکی از ابزارهای نجومی آن عصر بوده است.

    6238fd48-a4af-4e72-a5ce-fb258b1ce46d.jpg


    پژوهشگری با نام منوچهر آرین اولین کسی بود که نگاهی عمیق‌تر به برج رادکان انداخت. وی با نگاهی به نوشته‌های حافظ ابرو که اشاره کرده بود نور ماه در موقع حلول خود هربار از یکی از دوازده دریچه این برج نمایانده می‌شود به این نتیجه رسید که برج را بررسی کند. وی براین عقیده است که درهای برج در راستای طلوع یلدایی(آغاز زمستان) و غروب آغاز تابستان در پهنه برج ساخته شده‌اند. این پژوهشگر برج را تنها وسیله‌ای دانسته که می‌توانستند از طریق آن چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز را معین کرد. وی مشاهدات و تحقیقات خود را در کتابی به نام «نگاهی دیگر به برج‌ها» منتشر کرد و در اختیار دیگران قرار داد. اینکه آنچه نویسنده این کتاب گفته صحیح است یا خیر، نیاز به تحلیل گفته‌های وی دارد. نظریه طراحی برج رادکان چناران بر پایه دانسته‌های نجومی، بر اساس گفته حافظ ابرو شکل گرفته است. اما گویا نویسنده این کتاب بر اساس نظریات خود نتیجه‌گیری کرده است. داده‌های تاریخی نشان می‌دهد که در دوره ایلخانان بویژه عصر خواجه نظام‌الملک نجوم آنقدر پیشرفت کرده بود که نیاز به چنین سازه‌ای به طور خاص، تنها برای کاربرد نجومی نبوده است. رصدخانه مراغه خود نشانی بر این امر است که به راحتی می‌توانست تمام حرکات آسمانی و وقایع نجومی را رصد کند.

    a52c994c-78b5-4f61-858c-d74f3d4566eb.jpg
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا