نحوه ی ساخت یک شیء از روی یک کلاس در زبان جاوا

*بانو بهار*

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/08/15
ارسالی ها
3,937
امتیاز واکنش
10,965
امتیاز
804
محل سکونت
میان شکوفه‌ها
پس از آشنایی با مفهوم وراثت در زبان برنامه نویسی جاوا در آموزش گذشته در قالب مثال پدر بزرگ، پدر و پسر، اکنون قصد داریم تا با نوشتن پروژه ای مرتبط، این ویژگی منحصر به فرد زبان برنامه نویسی جاوا را مورد بررسی قرار دهیم. برای این منظور پروژه ای تحت عنوان Inheritance Project به معنی "پروژه ی وراثت" ایجاد کرده و سه کلاس مجزا تحت عناوین Grandfather و Father و Son به معانی به ترتیب "پدر بزرگ، پدر و پسر" ایجاد می کنیم. برای ساخت این سه کلاس نیازی نیست تا گزینه public static void main را تیک بزنیم چرا که این کلاس ها به منزله نقطه شروع برنامه ما نخواهند بود. سپس کلاسی تحت عنوان ActionClass به معنی "کلاس اجرایی" ایجاد کرده و از آنجا که می خواهیم این کلاس به منزله کلاسی باشد که برنامه ما از طریق آن آغاز می شود، پس گزینه public static void main را برای آن در حین ساخت تیک دار می کنیم. اکنون پروژه ما می بایست به شکل زیر تکمیل شده باشد:

db16b5059b5a4e008ad01ea563c9ef00.jpg


برای شروع کدنویسی این پروژه، کار خود را از کلاس پدر بزرگ شروع می کنیم. پس از باز کردن این کلاس، کدی مشابه کد زیر خواهیم داشت:

public class Grandfather {

}
اکنون نیاز داریم تا متدهایی به منظور ذخیره سازی خصوصیات پدر بزرگ در این کلاس ایجاد کنیم. برای همین منظور، کد فوق را به صورت زیر تکمیل می کنیم:

public class Grandfather {
public void showGrandfatherHeight() {
String height = "Short";
System.out.println(height);
}
public void showGrandfatherSkinColor() {
String skinColor = "Bright";
System.out.println(skinColor);
}
public void showGrandfatherBoldness() {
String boldness = "Bold";
System.out.println(boldness);
}
public void showGrandfatherBehavior() {
String behavior = "Angry";
System.out.println(behavior);
}
public void showGrandfatherCreativity() {
String creativity = "Very Creative";
System.out.println(creativity);
}
public void showGrandfatherActivity() {
String activity = "Very Active";
System.out.println(activity);
}
public void showGrandfatherNationality() {
String nationality = "Iranian";
System.out.println(nationality);
}
}
همان طور که مشاهده می شود Modifier متدهای خود را public قرار داده ایم چرا که می خواهیم در مابقی کلاس ها هم در دسترس باشند (در آموزش های آتی، با انواع Modifier ها در زبان برنامه نویسی جاوا آشنا خواهیم شد.) نام انتخابی برای اولین متد showGrandfatherHeight به معنای "قد پدر بزرگ را نشان بده" می باشد. دستوری که برای این متد در نظر گرفته شده است، به این صورت است که می بایست مقدار شیء ایجاد شده از روی کلاس String تحت عنوان height به معنی "قد" که دارای مقدار اولیه Short به معنی "کوتاه" می باشد را نمایش دهد.

متد دوم showGrandfatherSkinColor به معنای "رنگ پوست پدر بزرگ را نشان بده" می باشد. دستوری که برای این متد در نظر گرفته شده است، به این صورت است که می بایست مقدار شیء ایجاد شده از روی کلاس String تحت عنوان skinColor به معنی "رنگ پوست" که دارای مقدار اولیه Bright به معنی "روشن" می باشد را نمایش دهد.

متد سوم showGrandfatherBoldness به معنای "میزان طاسی پدر بزرگ را نشان بده" می باشد. دستوری که برای این متد در نظر گرفته شده است، به این صورت است که می بایست مقدار شیء ایجاد شده از روی کلاس String تحت عنوان boldness به معنی "میزان طاسی" که دارای مقدار اولیه Bold به معنی "طاس" می باشد را نمایش دهد.

متد چهارم showGrandfatherBehavior به معنای "خلق و خوی پدر بزرگ را نشان بده" می باشد. دستوری که برای این متد در نظر گرفته شده است، به این صورت است که می بایست مقدار شیء ایجاد شده از روی کلاس String تحت عنوان behavior به معنی "خلق و خود" که دارای مقدار اولیه Angry به معنی "عصبانی" می باشد را نمایش دهد.

متد پنجم showGrandfatherCreativity به معنای "خلاقیت پدر بزرگ را نشان بده" می باشد. دستوری که برای این متد در نظر گرفته شده است، به این صورت است که می بایست مقدار شیء ایجاد شده از روی کلاس String تحت عنوان creativity به معنی "خلاقیت" که دارای مقدار اولیه Very Creative به معنی "خیلی خلاق" می باشد را نمایش دهد.

متد ششم showGrandfatherActivity به معنای "فعالیت پدر بزرگ را نشان بده" می باشد. دستوری که برای این متد در نظر گرفته شده است، به این صورت است که می بایست مقدار شیء ایجاد شده از روی کلاس String تحت عنوان Activity به معنی "فعالیت" که دارای مقدار اولیه Active به معنی "فعال" می باشد را نمایش دهد.

در نهایت متد هفتم showGrandfatherNationality به معنای "ملیت پدر بزرگ را نشان بده" می باشد. دستوری که برای این متد در نظر گرفته شده است، به این صورت است که می بایست مقدار شیء ایجاد شده از روی کلاس String تحت عنوان nationality به معنی "ملیت" که دارای مقدار اولیه Iranian به معنی "ایرانی" می باشد را نمایش دهد.

اکنون به منظور تست کردن برنامه خود، یک شیء از روی کلاس Grandfather در کلاس ActionClass ایجاد کرده سپس متدهای موجود در کلاس پدر بزرگ را فرا می خوانیم. برای این منظور، کلاس ActionClass را باز کرده و آن را به شکل زیر تکمیل می کنیم:

public class ActionClass {
public static void main(String[] args) {
Grandfather grandfatherObject = new Grandfather();
grandfatherObject.showGrandfatherHeight();
grandfatherObject.showGrandfatherSkinColor();
grandfatherObject.showGrandfatherBoldness();
grandfatherObject.showGrandfatherBehavior();
grandfatherObject.showGrandfatherCreativity();
grandfatherObject.showGrandfatherActivity();
grandfatherObject.showGrandfatherNationality();
}
}
همان طور که در کد فوق ملاحظه می شود، پس از ساخت یک شیء از روی کلاس Grandfather تحت عنوان grandfatherObject به معنی "شیئ پدر بزرگ"، از این شیء استفاده کرده و متدهای ایجاد شده در کلاس "پدر بزرگ" را فرا می خوانیم.
 

برخی موضوعات مشابه

بالا