نقد و بررسی فیلم خارجی نقد و بررسی فیلم پل خواب

  • شروع کننده موضوع KIMIA_A
  • بازدیدها 172
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

KIMIA_A

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/06/01
ارسالی ها
3,446
امتیاز واکنش
25,959
امتیاز
956
سن
22
محل سکونت
تهران
[BCOLOR=rgb(235, 235, 235)]
357d8d931f72b968d992c3b3d041cbd8-C4353-768x10242.jpg
[/BCOLOR]​
[BCOLOR=rgb(235, 235, 235)]خلاصه داستان:[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(235, 235, 235)]شهاب پسر جوانی است که قصد ازدواج با نامزدش را دارد. اما پس از اینکه پول هایش از طریق کلاهبرداری از دست می رود، او برای جبران بدهی اش به هر دری می زند تا اینکه...[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(235, 235, 235)]کارگردان :[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(235, 235, 235)]اکتای براهنی : وی پسرِ نویسنده مشهور ایرانی، رضا براهنی می باشد. او در کانادا بزرگ شده و به تحصیل پرداخته است و « پل خواب » نخستین ساخته سینمایی براهنی محسوب می شود.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(235, 235, 235)]درباره فیلم « پل خواب » :[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(235, 235, 235)]« پل خواب » که نخستین تجربه سینمایی اکتای براهنی به شمار می رود، اقتباس آزادی است از داستان « جنایت و مکافات » نوشته یکی از مشهورترین نویسندگان تاریخ ادبیات یعنی فئودور داستایوسکی. در « جنایات و مکافات » خواننده به راحتی توان این را می یابد که به ذهن شخصیت اصلی داستان نفوذ کرده و از دریچه ذهن او به اتفاقات بنگرد. داستایوفسکی توانسته با تسلطی بی نظیر دنیایی قابل لمس و واقعی را برای خواننده بسازد. اما « پل خواب » در این خصوص تنها به نام اثر بسنده کرده.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(235, 235, 235)]فیلمساز برای روایت داستان زندگی شهاب ، دنیایی کاملاً ویران را به تصویر می کشد که از هر نقطه آن مشکلات بر سر افراد خراب می شود. شراکتی که به کلاهبرداری و دزدی منجر می شود و از آن سو موانع برای آغاز زندگی مشترک افزایش می باید تا فیلم در این دنیای بی رحم، شهاب را به سوی جنایتی سوق دهد که پس از آن قرار است مکافات را تجربه نماید. اما هرچه بیشتر در داستان پیش می رویم، متاسفانه فیلم درمانده تر از مقدمه اش می گردد.[/BCOLOR]​
[BCOLOR=rgb(235, 235, 235)]
phoca_thumb_l_8.jpg
[/BCOLOR]​
[BCOLOR=rgb(235, 235, 235)]براهنی برای رسیدن به نقطه اوج داستان ساده ترین راه ممکن را سپری می کند و شخصیت محوری داستان را در تقابل با معضلاتی که با آن گریبانگیر شده، درگیر مواد مخـ ـدر و شیشه می کند تا بتواند از این طریق هر تصمیم نابخردانه ای را به آن متصل نماید. تصمیمی که به تبعیت از شرایط جامعه ایرانی در این اقتباس آزاد گنجانده شده تا شاید در این مکافات روزگار تلنگری به مخاطب خود بزند. اما چنین تصمیمی در فیلم منجر به خلق موقعیت نمی شود و به نظر می رسد براهنی پس از آنکه جنایت در داستان رخ می دهد، توان قصه گویی اش را از دست می دهد و فیلم به سراشیبی سقوط می افتد.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(235, 235, 235)]فیلم آشکارا پس از قتل، نمی داند که قصد دارد چه مسیری را برای روایت داستان برگزیند. شهاب تحت تاثیر مواد مخـ ـدر چنین اقدامی انجام داده یا مشکلات اجتماعی که با آن گریبانگیر هست و یا حتی از فرط عصبانیت؟ پاسخ به این سه پرسش می تواند " همه گزینه ها " باشد اما همین گنگ بودن باعث شده داستان دچار چندپارگی شود و حتی در انتهای فیلم نیز نتواند آنچه را که شرح داده ، سرانجامی ببخشد.[/BCOLOR]​
[BCOLOR=rgb(235, 235, 235)]
phoca_thumb_l_4.jpg
[/BCOLOR]​
[BCOLOR=rgb(235, 235, 235)]شخصیت های منفعل در « پل خواب » بسیار هستند. از پدرِ ساده و فرهنگی شهاب که تنها قادر به ایجاد یک تیپ شعاری در قصه است تا نامزد شهاب که کوچکترین تاثیری در پیشبرد داستان و گسترش دنیای شهاب ندارد، نمی توانند بصورت مستقل تعریف شخصیت در فیلم را معنا ببخشند. به همین جهت فیلم خیلی زود ضرباهنگ اش را از دست می دهد و تماشاگر هم برای تماشای داستان از رمق می افتد.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(235, 235, 235)]در میان بازیگران فیلم ساعد سهیلی در نقش شهاب، انتخاب چندان مناسبی به نظر نمی رسد. خشونت و کشمکش درونی شهاب نیازمند حضور بازیگری بود که بتواند از پس ارائه آن در تصویر برآید اما ساعد سهیلی در ارائه چنین تصویری موفق نبوده است و تنها به بازگویی دیالوگ های نوشته شده مبادرت می ورزد. هومن سیدی هم که به نظر می رسد بطور مستقیم از سریال محبوب « عاشقانه » به این اثر منتقل شده، بازی تکراری را از خود به نمایش گذاشته و آناهیتا افشار نیز فرصتی برای درخشیدن نداشته.[/BCOLOR]​
[BCOLOR=rgb(235, 235, 235)]
phoca_thumb_l_11.jpg
[/BCOLOR]​
[BCOLOR=rgb(235, 235, 235)]هنوز سینمای جهان موفق نشده اقتباس معقولی از داستان « جنایت و مکافات » را بر پرده عریض سینما تجربه نماید. اما براهنی در نخستین تجربه کارگردانی اش قصد داشته این قاعده را بشکند و اقتباسی آزاد که محصول تفکر و کلیت جامعه ایرانی باشد را به سینما بیاورد تا ادای دینی به دنیای ادبیات داشته باشد اما به نظر می رسد که تصمیم چندان معقولی نبوده است.[/BCOLOR]​
[BCOLOR=rgb(235, 235, 235)] [/BCOLOR]
 

برخی موضوعات مشابه

پاسخ ها
0
بازدیدها
280
پاسخ ها
5
بازدیدها
211
پاسخ ها
1
بازدیدها
604
پاسخ ها
0
بازدیدها
144
پاسخ ها
1
بازدیدها
346
پاسخ ها
1
بازدیدها
167
پاسخ ها
2
بازدیدها
184
پاسخ ها
0
بازدیدها
303
پاسخ ها
7
بازدیدها
196
پاسخ ها
0
بازدیدها
232
پاسخ ها
2
بازدیدها
208
پاسخ ها
1
بازدیدها
199
پاسخ ها
0
بازدیدها
402
پاسخ ها
0
بازدیدها
165
پاسخ ها
0
بازدیدها
193
پاسخ ها
1
بازدیدها
174
پاسخ ها
0
بازدیدها
220
پاسخ ها
1
بازدیدها
353
بالا