به گفته «آرتور پهام پوپ» در کتاب (سیری در هنر ایران) «میناکاری هنر درخشان آتش و خاک است، با رنگهای پخته و درخشان که سابقه آن به ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد میرسد و ظهور آن بر روی فلز در طول سده ششم تا چهارم پیش از میلاد مشاهده میشود».
آقای علینقی وزیری در کتاب تاریخ عمومی هنرهای مصور قبل از تاریخ تا اسلام مینویسد «از جمله هنرهای دستی ایرانیان در گذشتههای دور تزئین و کندهکاری روی فلزات است. ظروف فلزی به دست آمده از فلزات گوناگون ساخته شده که مهمترین آنها عبارتست از: طلا، نقره، مس، برنز، برنج، آهن، فولاد، سرب، آلومینیوم و کرم.
این فلزات برای زینتآلات و ظروف گوناگون به کار میرفته زیرا که امکان ساختن ابزار لازم از یک ورق فلز چندان مشکل و ناممکن نبوده. از جمله موارد فلزکاری میتوان از ترصیع یعنی به جا نشاندن قطعات کوچک فلزها و سنگهای قیمتی مختلف روی سطح فلزی از نوع جنس دیگر و ایجاد تناسب میان قطعات، با در نظر گرفتن رنگ و اشکال هندسی آنها و ایجاد شکل یا نقش به وسیله آنها و میناکاری نام برد. بررسیهایی که در مورد میناسازی شده نشان میدهد میناهایی که به نام بیزانس مشهور است از میناسازی ایرانی اقتباس شده است».
قدیمیترین نمونههای میناکاری موجود نشان دهندهی این ادعاست که میناکاری نیز مانند بسیاری از هنرهای دیگر برای اولین بار در ایران پیدا شده و از ایران به سایر کشورها راه یافته است.
در دوران مغول سبک جدیدی در فلزسازی و میناکاری ایران به وجود آمد. اشکال و تصاویری که قیافه و لباس اعضای دربار ایران را داشتند، جای اشکال و تصاویر عربی دوره قبل را گرفتند و به ویژه ترصيع فلز در عصر تیموری به منتهی درجه ترقی خود رسید.
در زمان صفویه زمینهی هنر میناکاری و فلزکاری تغییر یافت ظروف نقره در این دوره به نقوش مینیاتور، از قبیل مجالس بزم در دربار و یا مجالس شکار، یا اسب سواری مزین گشت و در هنر میناسازی از نقشهای اسلیمی و گل استفاده شد و رنگ قرمز مورد مصرف بیشتری پیدا کرد و شهر اصفهان یکی از مراکز عمدهی میناکاری به حساب میآمد که هنوز هم تنها مرکز این هنر محسوب میشود.
آقای علینقی وزیری در کتاب تاریخ عمومی هنرهای مصور قبل از تاریخ تا اسلام مینویسد «از جمله هنرهای دستی ایرانیان در گذشتههای دور تزئین و کندهکاری روی فلزات است. ظروف فلزی به دست آمده از فلزات گوناگون ساخته شده که مهمترین آنها عبارتست از: طلا، نقره، مس، برنز، برنج، آهن، فولاد، سرب، آلومینیوم و کرم.
این فلزات برای زینتآلات و ظروف گوناگون به کار میرفته زیرا که امکان ساختن ابزار لازم از یک ورق فلز چندان مشکل و ناممکن نبوده. از جمله موارد فلزکاری میتوان از ترصیع یعنی به جا نشاندن قطعات کوچک فلزها و سنگهای قیمتی مختلف روی سطح فلزی از نوع جنس دیگر و ایجاد تناسب میان قطعات، با در نظر گرفتن رنگ و اشکال هندسی آنها و ایجاد شکل یا نقش به وسیله آنها و میناکاری نام برد. بررسیهایی که در مورد میناسازی شده نشان میدهد میناهایی که به نام بیزانس مشهور است از میناسازی ایرانی اقتباس شده است».
قدیمیترین نمونههای میناکاری موجود نشان دهندهی این ادعاست که میناکاری نیز مانند بسیاری از هنرهای دیگر برای اولین بار در ایران پیدا شده و از ایران به سایر کشورها راه یافته است.
در دوران مغول سبک جدیدی در فلزسازی و میناکاری ایران به وجود آمد. اشکال و تصاویری که قیافه و لباس اعضای دربار ایران را داشتند، جای اشکال و تصاویر عربی دوره قبل را گرفتند و به ویژه ترصيع فلز در عصر تیموری به منتهی درجه ترقی خود رسید.
در زمان صفویه زمینهی هنر میناکاری و فلزکاری تغییر یافت ظروف نقره در این دوره به نقوش مینیاتور، از قبیل مجالس بزم در دربار و یا مجالس شکار، یا اسب سواری مزین گشت و در هنر میناسازی از نقشهای اسلیمی و گل استفاده شد و رنگ قرمز مورد مصرف بیشتری پیدا کرد و شهر اصفهان یکی از مراکز عمدهی میناکاری به حساب میآمد که هنوز هم تنها مرکز این هنر محسوب میشود.
دانلود رمان و کتاب های جدید