گفتگو با «فرد زینهمان»؛ کارگردانی برای تمام فصول
هنگامی که فرد زینهمان در سالهای آخر عمرش در لندن زندگی میکرد، پذیرفت با جرج استیونز جونیور، برای کتاب گفتگو با کارگردانهای سینمای کلاسیک (۲۰۰۹) مصاحبه کند. استیونزِ پسر در مورد این مصاحبه میگوید: «او یک کوهنورد پرطاقت بود که انگلیسی را با لهجهی مختصر وینی حرف میزد.
وقتی با او حرف میزدم، انگار نزد یک پزشک یا روانپزشک آمدهام. در دههی پنجاه میلادی همراه پدرم (جرج استیونز) گاهی سر راهمان به فاکس قرن بیستم، سری به سانست بولوار میزدیم و پدرم با زینهمان که در استودیوی کلمبیا کار میکرد، ملاقات میکرد و گاهی با هم ناهار میخوردیم. این دیدارها در شکلگیری کار کارگردانی من اثر گذاشتند. زینهمان در وین حقوق خوانده بود و تماشای آثار صامت اریک فون اشتروهایم، ایزنشتین و کینگ ویدور علاقه به فیلمسازی را در او بیدار کردند. به پاریس رفت تا آموزش فیلمبرداری ببیند و سرانجام دستیار مستندساز بزرگ رابرت فلاهرتی شد. او برای کمپانی مترو گلدوین میر فیلمهای کوتاه ساخت.»
وقتی با او حرف میزدم، انگار نزد یک پزشک یا روانپزشک آمدهام. در دههی پنجاه میلادی همراه پدرم (جرج استیونز) گاهی سر راهمان به فاکس قرن بیستم، سری به سانست بولوار میزدیم و پدرم با زینهمان که در استودیوی کلمبیا کار میکرد، ملاقات میکرد و گاهی با هم ناهار میخوردیم. این دیدارها در شکلگیری کار کارگردانی من اثر گذاشتند. زینهمان در وین حقوق خوانده بود و تماشای آثار صامت اریک فون اشتروهایم، ایزنشتین و کینگ ویدور علاقه به فیلمسازی را در او بیدار کردند. به پاریس رفت تا آموزش فیلمبرداری ببیند و سرانجام دستیار مستندساز بزرگ رابرت فلاهرتی شد. او برای کمپانی مترو گلدوین میر فیلمهای کوتاه ساخت.»
![1991292_809.jpg](https://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1397/12/25/1991292_809.jpg)
زینهمان جزو فیلمسازانی است که تقریباً در هر ژانری فیلم ساخته، از وسترن گرفته تا مذهبی و تاریخی. او در طبقهبندی قدیمی اندرو ساریس در مورد فیلمسازان مؤلف در دستهبندی غولها قرار نمیگیرد؛ اما این از ارزشهای ماجرای نیمروز، مردی برای تمام فصول، از اینجا تا ابدیت، اسب کهر را بنگر و جولیا چیزی کم نمیکند. زینهمان در این گفتگو به سینمای کلاسیک و جدی بودن آن اشاره کرده و توضیح میدهد که چرا او را باید فیلمسازی کلاسیک دانست که برای مخاطبانش قصه میگوید و بابت این کار از آنها پول میگیرد. او معتقد است که سینما کارش همین است: از مخاطبانش غافل نشود.