۷ کارگردان زن برتر ۲۰۱۸ که استحقاق نامزدی اسکار را دارند
مجله دیجی کالا - صوفیا نصرالهی:
این یک داستان قدیمی است. حتی با وجود این که در صنعت سینما دایم درباره اهمیت تنوع و گوناگونی و تفاوتها در پشت دوربین داد سخن میدهند، همچنان فیلمسازان زن از مهمترین و معتبرترین جوایز فصل کنار گذاشته میشوند. بسیاری از فیلمسازان زن امسال استحقاق تحسین داشتند و فیلمشان در فصل جوایز نادیده گرفته شد.
امسال جوایز گلدن گلوب، جوایز اتحادیه منتقدان فیلم، جوایز اتحادیه کارگردانان و جوایز بفتا حتی یک کارگردان زن را هم در بخش کارگردانی نامزد دریافت جایزه نکردند. گلدن گلوب، جوایز بفتا و اتحادیه منتقدان فیلم که حتی یک فیلم هم که توسط کارگردان زن ساخته شده باشد، در بخش بهترین فیلم نداشتند. اگر چه فیلم «تو واقعا اینجا نبودی» ساخته لین رمزی در بخش فیلم برجسته بریتانیایی بفتا توانست از داوران تاییدیه بگیرد.
تحلیلگران نامزدهای اسکار، که در عرض کمتر از ده روز آینده اعلام خواهند شد، با نگاهی به این که کدام فیلمها بیشتر روی رایدهندگان تاثیر میگذارند و از آنها رای خواهند گرفت، معتقدند که به فیلمهایی که توسط کارگردانان زن کارگردانی شده به اندازه کافی بها داده نمیشود.
مثل همیشه تعدادی از فیلمهایی که باید جزو رقبای اصلی در فصل جوایز میبودند، کنار گذاشته شدند که باعث شرمندگی است.
سال ۲۰۱۸ تعداد زیادی فیلم ارزشمند توسط کارگردانان زن تولید شدند. از جمله آثار پر سر و صدای دبرا گرانیک، تامارا جنکینز و لین رمزی که همگی از جوایز اسپریت مخصوص فیلمهای مستقل امتیازهای مثبتی دریافت کردند. بقیه کارگردانان و فیلمهایشان توانستند در فصل جوایز موفقیت بیشتری کسب کنند. از جمله کلوئه ژائو با فیلم «سوارکار» که اخیرا هم جایزه گاتهام و هم جایزه اتحادیه ملی منتقدان فیلم آمریکا را به خانه برد. یا فیلم دوم ماریل هر به نام «هرگز میتوانی مرا ببخشی؟» که واقعا ارزش انتظار کشیدن را داشت.
دیگر این سوال مطرح نیست که آیا به قدر کافی فیلم در طول سال از کارگردانان زن تولید میشود یا نه. یا این که فیلمهایشان واقعا آنقدر خوب هستند که بتوانند وارد رقابت شوند. جواب این سوالها به طور یقین مثبت است. سال گذشته وقتی در جوایز بفتا حتی یک زن هم در بخش بهترین کارگردانی نامزد نشد، مارک ساموئلسون رییس کمیته بفتا گفت که: خب همه فیلمهایی که مردان ساخته بودند، آثار بهتر و شاخصتری بودند. او گفته بود: ما فقط پنج نامزد میتوانیم انتخاب کنیم. من عاشق فیلم «لیدی برد» گرتا گرویگ هستم و فیلم خیلی هم خوب کارگردانی شده و فیلمنامه فوقالعادهای هم دارد. که گرویگ را برای فیلمنامهاش نامزد هم کردیم. اما شما برای این که گرویگ را در بخش کارگردانی نامزد کنید حاضرید کدام یک از نامزدهای انتخاب شده اولیه را بیرون بگذارید؟
امسال دیگر نمیشود آن بهانهها را آورد چون تعداد فیلمهایی که توسط کارگردانان زن ساخته شدند هم زیاد است و هم کیفیت بالایی دارند. برخی از بهترین کارگردانان ما سال گذشته بهترین فیلمهای کارنامهشان را ساختند. هفت نفر از کارگردانان زن برتر ۲۰۱۸ را با هم مرور میکنیم.
مجله دیجی کالا - صوفیا نصرالهی:
این یک داستان قدیمی است. حتی با وجود این که در صنعت سینما دایم درباره اهمیت تنوع و گوناگونی و تفاوتها در پشت دوربین داد سخن میدهند، همچنان فیلمسازان زن از مهمترین و معتبرترین جوایز فصل کنار گذاشته میشوند. بسیاری از فیلمسازان زن امسال استحقاق تحسین داشتند و فیلمشان در فصل جوایز نادیده گرفته شد.
امسال جوایز گلدن گلوب، جوایز اتحادیه منتقدان فیلم، جوایز اتحادیه کارگردانان و جوایز بفتا حتی یک کارگردان زن را هم در بخش کارگردانی نامزد دریافت جایزه نکردند. گلدن گلوب، جوایز بفتا و اتحادیه منتقدان فیلم که حتی یک فیلم هم که توسط کارگردان زن ساخته شده باشد، در بخش بهترین فیلم نداشتند. اگر چه فیلم «تو واقعا اینجا نبودی» ساخته لین رمزی در بخش فیلم برجسته بریتانیایی بفتا توانست از داوران تاییدیه بگیرد.
تحلیلگران نامزدهای اسکار، که در عرض کمتر از ده روز آینده اعلام خواهند شد، با نگاهی به این که کدام فیلمها بیشتر روی رایدهندگان تاثیر میگذارند و از آنها رای خواهند گرفت، معتقدند که به فیلمهایی که توسط کارگردانان زن کارگردانی شده به اندازه کافی بها داده نمیشود.
مثل همیشه تعدادی از فیلمهایی که باید جزو رقبای اصلی در فصل جوایز میبودند، کنار گذاشته شدند که باعث شرمندگی است.
سال ۲۰۱۸ تعداد زیادی فیلم ارزشمند توسط کارگردانان زن تولید شدند. از جمله آثار پر سر و صدای دبرا گرانیک، تامارا جنکینز و لین رمزی که همگی از جوایز اسپریت مخصوص فیلمهای مستقل امتیازهای مثبتی دریافت کردند. بقیه کارگردانان و فیلمهایشان توانستند در فصل جوایز موفقیت بیشتری کسب کنند. از جمله کلوئه ژائو با فیلم «سوارکار» که اخیرا هم جایزه گاتهام و هم جایزه اتحادیه ملی منتقدان فیلم آمریکا را به خانه برد. یا فیلم دوم ماریل هر به نام «هرگز میتوانی مرا ببخشی؟» که واقعا ارزش انتظار کشیدن را داشت.
دیگر این سوال مطرح نیست که آیا به قدر کافی فیلم در طول سال از کارگردانان زن تولید میشود یا نه. یا این که فیلمهایشان واقعا آنقدر خوب هستند که بتوانند وارد رقابت شوند. جواب این سوالها به طور یقین مثبت است. سال گذشته وقتی در جوایز بفتا حتی یک زن هم در بخش بهترین کارگردانی نامزد نشد، مارک ساموئلسون رییس کمیته بفتا گفت که: خب همه فیلمهایی که مردان ساخته بودند، آثار بهتر و شاخصتری بودند. او گفته بود: ما فقط پنج نامزد میتوانیم انتخاب کنیم. من عاشق فیلم «لیدی برد» گرتا گرویگ هستم و فیلم خیلی هم خوب کارگردانی شده و فیلمنامه فوقالعادهای هم دارد. که گرویگ را برای فیلمنامهاش نامزد هم کردیم. اما شما برای این که گرویگ را در بخش کارگردانی نامزد کنید حاضرید کدام یک از نامزدهای انتخاب شده اولیه را بیرون بگذارید؟
امسال دیگر نمیشود آن بهانهها را آورد چون تعداد فیلمهایی که توسط کارگردانان زن ساخته شدند هم زیاد است و هم کیفیت بالایی دارند. برخی از بهترین کارگردانان ما سال گذشته بهترین فیلمهای کارنامهشان را ساختند. هفت نفر از کارگردانان زن برتر ۲۰۱۸ را با هم مرور میکنیم.