آموزشی ❃آموزش دروس عربی❃|طلایه کاربر نگاه

وضعیت
موضوع بسته شده است.

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
——————————————————————————–

کم خطا فی العباره التالیه ؟«یا ایتها الانسانُ، دقاتُ قلبَک یقول :إنّ الحیاهَ دقائقُ و ثوانٍ!»
1) اثنان
2) أربعه
3) ثلاثه
4) خمسه


پاسخ

یا ایّها الانسانُ دقّاتُ قلبکَ تقولُ إنَّ الحیاهَ دقائقُ و ثوانٍ حرف ندا «أیّ» منادای علم مرفوع «ها» حرف تنبیه ; مبتدا مرفوع «قلب»مضاف الیه مجرور «کَ» مضاف الیه ومحلا مجرور فعل فاعل ضمیر مستتر «هی» حرف مشبهه اسم إنّ منصوب خبر إنّ مرفوع حرف عطف معطوف به تبع تقدیراًمرفوع مفعول (جمله )محلا منصوب خبر جمله فعلیه محلا مرفوع

——————————————————————————–

ما هو إعراب کلمه «الشعب»فی عباره : «هذا الشعب لَم یتعب فی تحّمل المصائب »؟
1) مضاف‌الیه
2) عطف بیان
3) مؤکد
4) نعت


پاسخ

هذا الشعب لم یتعَبْ فی تحمل المصائب مبتدا محل امرفوع عطف بیان به تبع مرفوع فعل فاعل هو مستتر حرف جر مجرور به حرف جر مضاف الیه مجرور خبر محلامرفوع (جمله فعلیه )

——————————————————————————–

میّز العباره التی جاء فیها المفعول‌فیه منصوباً :
1) اُنزل القرآن فی شهر رمضان.
2) شهر رمضان شهر الصیام.
3) یصوم المسلمون شهر رمضان.
4) یحبّ المؤمنون شهر الصیام.


پاسخ

یصومُ المسلمونَ شهر رمضانَ فعل و فاعل آن اسم ظاهر فاعل و مرفوع مفعول‌فیه و منصوب مضاف‌الیه و مجرور ( با اعراب فرعی فتحه )

——————————————————————————–

ما هو نوع المفعول فی العباره التالیه « یا ایّها الذین آمنوا صلّوا علیه و سلِّموا تسلیماً » ؟
1) مفعول‌به
2) مفعول‌له
3) مفعول‌مطلق نوعی
4) مفعول‌مطلق تأکیدی


پاسخ

گزینة 4 صحیح است . اسم منصوبی که در این جمله می‌تواند مفعول باشد ، « تسلیماً » است . با توجّه به جمله‌ای که « تسلیماً » در آن است ( سَلِّمُوا تسلیماً ) می‌بینید که « تسلیماً » مصدر از جنس فعل جمله است . ( هر دو از باب تفعیل ) مصدر منصوب از جنس تفعل جمله ، مفعول‌مطلق است . مفعول‌مطلق در صورتی که بیان‌کنندة تعداد نباشد و مضاف یا موصوف هم واقع نشده‌ باشد مفعول‌مطلق تأکیدی است . ترجمه : ای کسانی که ایمان آوردید ، بر او درود و سالم بفرستید.

——————————————————————————–

مَیِّز الصحیح للفراغ الجواب علی السؤال التالی ؟ : کیف حمل الجندی سلاحَه أمام العدوّ ؟ : « حَمل سلاحه ….. »
1) غضبانَ
2) غضبانُ
3) غضبانٌ
4) غاضبٌ


پاسخ

گزینة 1 صحیح است . جواب سوال « کیف » ( چگونه ) ، « حال » است . حال مفرد ، از لحاظ جنس و تعداد با صاحب‌حال مطابقت دارد و منصوب است . تنها گزینة منصوب ، گزینة 1 است . دقّت کنید که حال مفرد ، نکره است ولی چون « غضبان » از اسامی غیر منصرف است ، تنوین نگرفته . گزینه‌های غلط : 2 – « غضبانُ » مرفوع است ، ولی حال باید منصوب باشد . 3 – « غضبان » از اسامی غیر منصرف است و تنوین نمی‌پذیرد . ( تازه اون هم تنوین رفع برای حال منصوب !) 4 – « غاضبٌ » مرفوع است ولی حال منصوب است .
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    ——————————————————————————–

    در جمله « المؤمنون کانوا یُقاومون الکفر و الاستعمار »« الکفر » چه نقشی دارد ؟
    1) خبر و مرفوع
    2) خبر کان و منصوب
    3) اسم کان و مرفوع
    4) مفعول و منصوب


    پاسخ

    گزینة 4 صحیح است . « یقاومون » فعل متعدّی است ( از باب « مفاعله » ) و مفعول به نیاز دارد . معمولاً مفعول‌به بلافاصله پس از فعل می‌آید . در این جمله ، « الکفر » مفعول‌به و منصوب است . ترکیب : ترجمه : مؤمنان در برابر کفر و استعمار مقاومت می‌کنند.

    ——————————————————————————–

    جمله« یَسمَعُ الوزیرُ هذه الجملهَ بتکرارٍ» با فعل مجهول چگونه است؟
    1) تُسمَعُ هذه الجملهُ بتکرار
    2) یُسمَعُ هذه الجملهَ بتکرار
    3) یُسمَع الوزیرُ هذه الجملهُ بتکرار
    4) یُسمَعُ هذا الجمله بتکرار


    پاسخ

    تُسمَعُ هذهِ الجملهُ بتکرارٍ فعل مجهول نائب فاعل محلا مرفوع عطف بیان به تبع مرفوع جارومجرور



    مضارع مجزوم « یرمِی » کدام گزینه است ؟
    1) لَم یَرْمْ
    2) لَم یَرْمَ
    3) لَمْ یَرْمِ
    4) لَمْ یَرْمُ پاسخ


    گزینه 3- برای مجزوم کردن فعل لازم است علاوه بر استفاده از حرف جازم ( لم یا لمّا یا … ) علامت اعراب را هم به علامت جزم تبدیل کرد . در فعل‌های ناقص مثل یرمی ( ر م ی ) علامت جزم ، حذف حرف علّه است . بنابراین فعل مجزوم از یرمی به صورت زیر خواهد بود : یَرمِیلَم یَرمِیْ لَمْ یَرمِ یادآوری : در افعال ناقص ( که لام‌‌الفعل حرف عله است ) علامت اعراب جزم حذف حرف علّه است : لَمْ یدعُ ( د ع و ) امّا علامت نصب ، فتحه برروی حرف علّه است : لن نَدعُوَ

    ——————————————————————————–

    مَیِّز الخطأ فی أفعال الأمر التالیه :
    1) تَعُوْدْ = عُدْ
    2) تُعیدُ = أَعِدْ
    3) تَعِدُ = عِدْ
    4) تَدْعُوُ = دُعْ


    پاسخ

    گزینه 4 صحیح است . در ساختن فعل امر از فعل مضارع اعلال شده سه کار انجام می‌دهیم : 1- حذف حرف مضارع و حذف علامت رفع و تبدیل آن به علامت جزم 2- اگر حرف اول ساکن بود ، همزه امر را اضافه می‌کنیم ( در باب افعال همیشه همزه امر مفتوح لازم است ) 3- اگر فعل باقیمانده به اعلال نیاز داشت آن را اعلال می‌کنیم : گزینه 1- تعودُ عُوْدْ عُدْ گزینه 2- تُعیدُ عیدْ اَعِیْدْ اَعِدْ گزینه 3- تَعِدُعِدْ گزینه 4- باید به این صورت اعلال می‌شد : تَدعُودْعُ اُدعُ یادآوری : علامت جزم فعل ناقص حذف حرف عله است .

    ——————————————————————————–

    ما هو الخطأ فی نوع الخبر ؟
    1) انّ الله یأمر بالعدل و الاحسان : جمله فعلیه
    2) انّ هذا الطالب فی ساحه المدرسه : شبه جمله
    3) لیس هنا تلامیذ کثیرون : جمله اسمیه
    4) و اعملوا أنّ الله سمیع علیم : مفرد


    پاسخ

    گزینه 3 صحیح است . مطلوب سؤال این است که گزینه را که خبر در آن اشتباه آمده است پیدا کنید . در جمله « لیس هنا تلامیذ کثیرون » « هنا » اسم « لیس » و محلا مرفوع و تلامیذ خبر « لیس » و منصوب است . تلامیذ خبر مفرد است . گزینه 1- اللّه اسم إنَّ و جمله فعلیه « یأمر بالعدل و …. » خبر إنَّ و محلا مرفوع است . گزینه 2- هذا اسم إنَّ محلا منصوب الطالب بدل و به تبع منصوب ، شبه جمله « فی ساحه » خبر انَّ و محلا مرفوع است . گزینه 4- اللّه اسم إنَّ و منصوب و سمیع خبر ( مفرد ) انّ و مرفوع است .
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    ——————————————————————————–

    ربّ در عبارت « اننی هدانی ربی » چه نقشی دارد ؟
    1) خبر حروف مشبهه بالفعل
    2) فاعل
    3) مفعول به
    4) مبتدای مؤخر


    پاسخ

    إنَّ ن ی هَدا ن ی رَبّ ی حرف مشبهه نون وقایه اسم إنَّ و محلا منصوب خبر إنَّ و محلا مرفوع نون وقایه مفعول‌به و محلا منصوب فاعل و تقدیرا مرفوع مضاف‌الیه و محلا مجرور

    ——————————————————————————–

    ما هو الاسم الفاعلِ مِن « صان » و اسم المفعول من « بَیع » ؟
    1) صائن – مَبیع
    2) صاونِ – مبیوع
    3) صاین – مُباع
    4) صاؤن – مَبیع


    پاسخ

    گزینه 1 صحیح است . سؤال اسم فاعل و اسم مفعول کلمات معتل را می‌خواهد . برای ساختن اسم فاعل ثلاثی مجرد کافی است سه حرف اصلی را بروزن « فاعِل » بیاوریم . صانَ در اصل « صَوَنَ » بوده پس این حروف را بروزن فاعِل می‌چینیم : صاوِن . اما چون حرف عله « و » با کسره تناسب ندارد ، « و » به « ئـ » تبدیل می‌شود : صائِن ، که به معنی « نگهدارنده » است . برای ساختن اسم مفعول « بَیَعَ » را بروزن مفعول می‌آوریم : مَبیُوع . اما حرف عله « ی » با « و » تناسبی ندارد . پس « و » نیز به « ی » تبدیل می‌شود : مَبیع و معنی‌اش « خریده شده » می‌شود .

    ——————————————————————————–

    « إنّنَا نَأْبَی أنْ نأکُلَ مِن أموالکم شیئاً إلَّا بِدَفْعِ الثَّمَنِ . » مفهوم العباره هو :
    1) نحن نَبْتاعُ أموالکم مِنکم .
    2) نحن نَبیعُ أموالنا بکم .
    3) نحن نَأْخُذُ من أموالکم بدون شرطٍ .
    4) نحن نُعْطیکم من أموالنا .


    پاسخ

    إنَّـ نا نَأبی أن نأکلَ من اموالِـ کُم شَیْئاً الّا بِدَفْعِ الثَّمن حرف مشبهه بالفعل اسم إنَّ محلا منصوب فعل فاعل ضمیر مستتر «نحن» فعل مضارع منصوب فاعل ضمیر مستتر « نحن » جار مجرور مضاف ‌الیه محلا مجرور مفعول منصوب ادات استثناء جار و مجرور مضاف‌الیه مجرور مفعول محلا منصوب خبر إنَّ محلا مرفوع

    ——————————————————————————–

    «إِنَّ هجراتِ الطیورِ هجراتٌ طویلهٌ » کدام توضیح درست است؟
    1) هجراتِ: مجرور
    2) الطیورِ:صفت
    3) طویلهٌ :خبر إنَّ
    4) خبر اِنَّ : هجرت ، مفرد


    پاسخ

    انّ هجزاتِ الطّبورِ هجراتٌ طویلهٌ حرف مشبهه اسم انّ منصوب فرعی مضاف الیه مجرور خبر انّ مرفوع صفت به تبع مرفوع

    ——————————————————————————–

    کیف تعرف الطیور مقصدها؟
    1) اسم – مشتق و اسم مکان -نکره – معرب
    2) اسم -مفرد-مذکر -مشتق – مفعول منصوب
    3) جامد – معرب -منصرف – مرفوع
    4) مفردمذکر – معرف بالاضافه – معرب – ممنوع من الصرف


    پاسخ

    کیفَ تعرفُ الطیورُ مقصَد ها حرف استفهام فعل جمله فعلیه فاعل -مرفوع مفعول به منصوب مضاف الیه -محلاًمجرور

    ——————————————————————————–

    عیّن العِبارَه الّتی لاتحتوی علی الحال :
    1) رأیتُ طاهرهَ الباکیه.
    2) رأیتُ طاهره تَبکی.
    3) رأیتُ طاهره باکیهً.
    4) رأیت طاهره و هی باکیهٌ .


    پاسخ

    گزینة 1 صحیح است. حال اگر مفرد باشد باید به صورت نکره بیاید . در این جمله هیچ اسم نکره‌ای وجود ندارد . پس حال ندارد . ( « الباکیه » معرفه است و حال نیست . ) گزینه‌های غلط : 2 – « تبکی » جملة حالیه است. 3 – « باکیهً » حال است . 4 – « و هی باکیهٌ » جملة حالیه است .

    ——————————————————————————–

    ترجمه جمله « مَنْ یَضْمَنُ لی عوده هذا الرجل ؟ » کدام است ؟
    1) چه کسی ضمانت کرده است که این مرد بازگردد؟
    2) چه کسی بازگشت این مرد را برای من تضمین می‌کند ؟
    3) چه کسی این مرد را در بازگشت همراهی می‌کند ؟
    4) چه کسی ضامن این مرد شده است ؟


    پاسخ

    مَنْ یَضمَنُ لی عودهً هذا الرجلِ اسم استفهام مبتدا محلا مرفوع فعل فاعل هو مستتر جار و محلا مجرور مفعول به منصوب مضاف الیه محلا مجرور عطف بیان به تبع مجرور خبر محلا مرفوع
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    چند نمونه تست جدید

    ما هو الخطأ عن فعل « قُمْنَ » ؟ : قُمْنَ فعلی است …
    1) امر
    2) مبنی
    3) ماضی
    4) معربپاسخ


    گزینه 4 صحیح است . برای بررسی اینکه کدام گزینه درباره قُمنَ غلط است ، توجّه به همین نکته کافی است که فعل‌های جمع مؤنث که ن تأنیث دارند ، از جمله فعل‌های مبنی هستند . بنابراین با توجه به همین یک نکته ، گزینه جواب پیدا می‌شد . امّا برای اینکه ببینیم فعل امر و فعل ماضی از « ق و م » چگونه ساخته می‌شود مراحل اعلال آنها را بررسی می‌کنیم : – فعل ماضی بروزن فَعَلْنَ « ق و م » قَوَمْنَقامْنَ قُمْنَ – برای ساختن فعل امر : فعل مضارع بروزن تَفعُلْنَ « ق و م » : تَقْوُمْنَتَقُوْمْنَتَقُمْنَ قُمْنَ یادآوری : چون فعل جمع مؤنث مبنی بر فتحه است ، برای مجزوم کردن فعل ، علامت خاصی نداریم و فعل محلاً مجزوم است .

    —————————————————————

    « اِلتَقتا » چه نوع فعلی است ؟
    1) مهموز
    2) سالم
    3) اجوف
    4) ناقص


    پاسخ

    گزینه 4 صحیح است . اِلتَقَتا در اصل بروزن افتَعَلتا « ل ق ی » بوده است . برای تشخیص اصل آن می‌توانستید از حرف « ل » ( حرف دوم ) کمک بگیرید . چرا که در میان بابهایی که با همزه شروع می‌شوند ، تنها حروف دوم اِفعال و افتعال می‌تواند حرف‌های گوناگون باشد . در انفعال همیشه حرف دوم « ن » ، در استفعال « س » است . افتَعَلتا « ل ق ی » : التَقَیَتا التقاتا اِلتقتا

    ————————————————————

    اولین صیغه ماضی کدام گزینه دو حرف اضافه دارد ؟
    1) اِجازه
    2) اِتّصال
    3) مُداواه
    4) اِستشاره


    پاسخ

    گزینه 2- منظور از حروف اضافه حرفهایی است که غیر از حروف اصلی هستند و به خاطر شکل مصدرهای ثلاثی مزید ، لابه‌لای حروف اصلی ظاهر می‌شوند : اِجازه مصدر اِفعال برای فعل اجوف « ج و ز » است .و اولین صیغه ماضی آن بروزن اَفَعَلَ : اَجازَ یک حرف الف در ابتدایش اضافه دارد. اتّصال : اتَّصَلَ یک الف و یک حرف « ت » مربوط به خود مصدر اضافه دارد . مداواه : داوی یک حرف الف اضافه بر « د و ی » دارد . استشاره : استشارَ الف ، سین و « ت » اضافی دارد .

    —————————————————

    نقش کلماتی را که در عبارت زیر آنها خط کشیده شده است به ترتیب چیست ؟«انِّمارسولَُ الله »
    1) مبتدا – خبر -بدل- مضاف الیه
    2) اسم اِنَّ- بدل-عطف بیان – خبر
    3) اسم اِنَّ -بدل-بدل عطف بیان
    4) مبتدا – بدل – عطف بیان – مضاف الیه


    پاسخ

    إنّـ ما المسیحُ عیسی بنُ مریمَ رسولُ الله حرف مشبهه مای کافه مبتدا مرفوع بدل به تبع مرفوع عطف بیان به تبع مرفوع مضاف الیه مجرور فرعی خبرمرفوع مضاف الیه مجرور

    ————————————————————-

    کیف تکون الایه الشریفه مع فعل الامر ؟ « یُقیمون الصلاه و یُؤتون الزکاه »
    1) أقاموالاصلاه و اَتَوا الزکاه
    2) أقیموا الصلاه و اَتُوا الزکاه
    3) قوموا الصلاه و اوتوا الزکاه
    4) قیموا الصلاه و اوتوا الزکاه


    پاسخ

    یُقیمونَ الصلاهَ و یُؤتونَ الزکاهَ فعل و فاعل ضمیر « و » مفعول به منصوب حرف عطف فعل و فاعل ضمیر « و » مفعول‌به منصوب

    ————————————————————

    نوع اعراب فعل شرط در آیة شریفة « إن تُقرِضُوا الله قَرضاً حسناً یُضاعفه لکم ….. » کدام است ؟
    1) اصلی
    2) تقدیری
    3) فرعی
    4) محلی


    پاسخ

    ان تقوضوا اللهَ قرضاً حسناً یضاعف ـه ل کم حرف شرط فعل – مجزوم – فاعله « و » مفعول‌به منصوب مفعول‌به ثانی منصوب صفت – تابع – منصوب فعل جواب شرط مجزوم مفعول‌به محلاً منصوب حرف جر مجرور – محلاً
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    ————————————————————–

    کدام گزینه جمع مؤنث سالم است ؟
    1) أبیات
    2) أخَوات
    3) مِرآت
    4) آلات


    پاسخ

    گزینه 4 صحیح است . « آلات » جمع مؤنث سالم از « آله » به معنی « وسیله » است . جمع مکسر مفرد ترجمه أبیات بَیت خانه أخَوات اُخت خواهر « مرآت » که اصلاً جمع نیست و مفرد کلمه « مَرایا » و به معنی « آینه » است .

    ———————————————————

    ما هو التعریب الدقیق العباره التالیه : « موفقیت را می‌طلبید در حالی که راه آن را طی نمی‌کنید ! بدانید که کشتی روی زمین حرکت نمی‌کند ! » :
    1) ترجون التوفیق و لم تقطعوا فی الطریق ! عرفوا السفینه التی لاتجری علی الأرض !
    2) تطلبون النجاح و لاتسلکون طریقه ! اعلموا أنّ السفینه لاتجری علی الأرض !
    3) قد تطلبون التوفیق و لاتمشون فی طریقها ! تَعرّفوا أنّ السفینه لاتتحرک علی الأرض !
    4) قد رجوتم الموفقیه و لم تسلکوا مسالکها ! اطّلعوا أنّ السفینه لاتمشی علی الأرض !


    پاسخ

    تطلبون النجاح و لاتسلکون طریقه اعلموا أنَّ السفینهَ لاتجری عَلی الأرض فعل و فاعل ضمیر بارز « و » محلا مرفوع مفعول و منصوب به فتحه حالیه فعل و فاعل ضمیر بارز واو محلا مرفوع مفعول و منصوب ه : مضاف‌الیه و محلاً مجرور فعل و فاعل ضمیر بارز « واو » محلا مرفوع حروف مشبهه بالفعل اسم أنّ محلا منصوب خبر أنَّ محلا مرفوع ( فعل و فاعل ضمیر مستتر « هی » ) جار و مجرور جمله حالیه محلا منصوب

    ——————————————————

    مجهول فعل « دَعاکَ » با تغییرات کامل در جمله « اذا دعاکَ اَخُوکَ فأجِبْ » کدام است؟
    1) اذا دُعیتَ اخاکَ فَاجبْ
    2) اذا دُعیکَ فَاجبْ
    3) اذا دُعیک فَاجبْ
    4) اذا دُعیتَ فَاجبْ


    پاسخ

    إذا دُعیتَ فـ أجِبْ ادات شرط فعل مجهول مبنی بر سکون و نائب فاعل ضمیر «تَ» فعل شرط «و» جواب شرط جواب شرط فعل و فاعل انت مستتر

    ———————————————————

    اُعیدَ چه نوع فعلی است؟
    1) ماضی مجهول
    2) مضارع مجهول
    3) ماضی معلوم
    4) مضارع معلوم


    پاسخ

    گزینه 1 صحیح است . فعل ( اُعیدَ ) با مبنی بر فتحه بودن نشان می‌دهد که ماضی است و اگر نمی‌داشت می‌توانست مضارع متکلم باشد. حرف عله آن نیز از (الف) به (ی) تبدیل شده پس مجهول است : أعادَاُعیدَ گزینه 2: فعل ( اُعیدَ) نمی‌تواند مضارع آن هم مجهول باشد . در فعل مضارع مجهول معتل اجوف و ناقص حرف عله به (الف) یا (ی) تبدیل می‌شود. گزینه 3 : در فعل ماضی معلوم هیچ وقت حرف اول مضموم نمی‌شود. گزینه 4 : فقط فتحه لام الفعل ما را کمک می‌کند که بفهمیم فعل مضارع نیست.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    چند نمونه سوال چند گزینه ای همراه با پاسخ

    مضارع مجزوم « یرمِی » کدام گزینه است ؟
    1) لَم یَرْمْ
    2) لَم یَرْمَ
    3) لَمْ یَرْمِ
    4) لَمْ یَرْمُ


    پاسخ

    گزینه 3- برای مجزوم کردن فعل لازم است علاوه بر استفاده از حرف جازم ( لم یا لمّا یا … ) علامت اعراب را هم به علامت جزم تبدیل کرد . در فعل‌های ناقص مثل یرمی ( ر م ی ) علامت جزم ، حذف حرف علّه است . بنابراین فعل مجزوم از یرمی به صورت زیر خواهد بود : یَرمِیلَم یَرمِیْ لَمْ یَرمِ یادآوری : در افعال ناقص ( که لام‌‌الفعل حرف عله است ) علامت اعراب جزم حذف حرف علّه است : لَمْ یدعُ ( د ع و ) امّا علامت نصب ، فتحه برروی حرف علّه است : لن نَدعُوَ

    ——————————————————————————–

    مَیِّز الخطأ فی أفعال الأمر التالیه :
    1) تَعُوْدْ = عُدْ
    2) تُعیدُ = أَعِدْ
    3) تَعِدُ = عِدْ
    4) تَدْعُوُ = دُعْ


    پاسخ

    گزینه 4 صحیح است . در ساختن فعل امر از فعل مضارع اعلال شده سه کار انجام می‌دهیم : 1- حذف حرف مضارع و حذف علامت رفع و تبدیل آن به علامت جزم 2- اگر حرف اول ساکن بود ، همزه امر را اضافه می‌کنیم ( در باب افعال همیشه همزه امر مفتوح لازم است ) 3- اگر فعل باقیمانده به اعلال نیاز داشت آن را اعلال می‌کنیم : گزینه 1- تعودُ عُوْدْ عُدْ گزینه 2- تُعیدُ عیدْ اَعِیْدْ اَعِدْ گزینه 3- تَعِدُعِدْ گزینه 4- باید به این صورت اعلال می‌شد : تَدعُودْعُ اُدعُ یادآوری : علامت جزم فعل ناقص حذف حرف عله است .

    ——————————————————————————–

    ما هو الخطأ فی نوع الخبر ؟
    1) انّ الله یأمر بالعدل و الاحسان : جمله فعلیه
    2) انّ هذا الطالب فی ساحه المدرسه : شبه جمله
    3) لیس هنا تلامیذ کثیرون : جمله اسمیه
    4) و اعملوا أنّ الله سمیع علیم : مفرد


    پاسخ

    گزینه 3 صحیح است . مطلوب سؤال این است که گزینه را که خبر در آن اشتباه آمده است پیدا کنید . در جمله « لیس هنا تلامیذ کثیرون » « هنا » اسم « لیس » و محلا مرفوع و تلامیذ خبر « لیس » و منصوب است . تلامیذ خبر مفرد است . گزینه 1- اللّه اسم إنَّ و جمله فعلیه « یأمر بالعدل و …. » خبر إنَّ و محلا مرفوع است . گزینه 2- هذا اسم إنَّ محلا منصوب الطالب بدل و به تبع منصوب ، شبه جمله « فی ساحه » خبر انَّ و محلا مرفوع است . گزینه 4- اللّه اسم إنَّ و منصوب و سمیع خبر ( مفرد ) انّ و مرفوع است .

    ——————————————————————————–

    ربّ در عبارت « اننی هدانی ربی » چه نقشی دارد ؟
    1) خبر حروف مشبهه بالفعل
    2) فاعل
    3) مفعول به
    4) مبتدای مؤخر


    پاسخ

    إنَّ ن ی هَدا ن ی رَبّ ی حرف مشبهه نون وقایه اسم إنَّ و محلا منصوب خبر إنَّ و محلا مرفوع نون وقایه مفعول‌به و محلا منصوب فاعل و تقدیرا مرفوع مضاف‌الیه و محلا مجرور

    ——————————————————————————–

    ما هو الاسم الفاعلِ مِن « صان » و اسم المفعول من « بَیع » ؟
    1) صائن – مَبیع
    2) صاونِ – مبیوع
    3) صاین – مُباع
    4) صاؤن – مَبیع


    پاسخ

    گزینه 1 صحیح است . سؤال اسم فاعل و اسم مفعول کلمات معتل را می‌خواهد . برای ساختن اسم فاعل ثلاثی مجرد کافی است سه حرف اصلی را بروزن « فاعِل » بیاوریم . صانَ در اصل « صَوَنَ » بوده پس این حروف را بروزن فاعِل می‌چینیم : صاوِن . اما چون حرف عله « و » با کسره تناسب ندارد ، « و » به « ئـ » تبدیل می‌شود : صائِن ، که به معنی « نگهدارنده » است . برای ساختن اسم مفعول « بَیَعَ » را بروزن مفعول می‌آوریم : مَبیُوع . اما حرف عله « ی » با « و » تناسبی ندارد . پس « و » نیز به « ی » تبدیل می‌شود : مَبیع و معنی‌اش « خریده شده » می‌شود .
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    ——————————————————————————–

    « إنّنَا نَأْبَی أنْ نأکُلَ مِن أموالکم شیئاً إلَّا بِدَفْعِ الثَّمَنِ . » مفهوم العباره هو :
    1) نحن نَبْتاعُ أموالکم مِنکم .
    2) نحن نَبیعُ أموالنا بکم .
    3) نحن نَأْخُذُ من أموالکم بدون شرطٍ .
    4) نحن نُعْطیکم من أموالنا .

    پاسخ

    إنَّـ نا نَأبی أن نأکلَ من اموالِـ کُم شَیْئاً الّا بِدَفْعِ الثَّمن حرف مشبهه بالفعل اسم إنَّ محلا منصوب فعل فاعل ضمیر مستتر «نحن» فعل مضارع منصوب فاعل ضمیر مستتر « نحن » جار مجرور مضاف ‌الیه محلا مجرور مفعول منصوب ادات استثناء جار و مجرور مضاف‌الیه مجرور مفعول محلا منصوب خبر إنَّ محلا مرفوع

    ——————————————————————————–

    «إِنَّ هجراتِ الطیورِ هجراتٌ طویلهٌ » کدام توضیح درست است؟
    1) هجراتِ: مجرور
    2) الطیورِ:صفت
    3) طویلهٌ :خبر إنَّ
    4) خبر اِنَّ : هجرت ، مفرد

    پاسخ

    انّ هجزاتِ الطّبورِ هجراتٌ طویلهٌ حرف مشبهه اسم انّ منصوب فرعی مضاف الیه مجرور خبر انّ مرفوع صفت به تبع مرفوع

    ——————————————————————————–

    کیف تعرف الطیور مقصدها؟
    1) اسم – مشتق و اسم مکان -نکره – معرب
    2) اسم -مفرد-مذکر -مشتق – مفعول منصوب
    3) جامد – معرب -منصرف – مرفوع
    4) مفردمذکر – معرف بالاضافه – معرب – ممنوع من الصرف

    پاسخ

    کیفَ تعرفُ الطیورُ مقصَد ها حرف استفهام فعل جمله فعلیه فاعل -مرفوع مفعول به منصوب مضاف الیه -محلاًمجرور

    ——————————————————————————–

    عیّن العِبارَه الّتی لاتحتوی علی الحال :
    1) رأیتُ طاهرهَ الباکیه.
    2) رأیتُ طاهره تَبکی.
    3) رأیتُ طاهره باکیهً.
    4) رأیت طاهره و هی باکیهٌ .

    پاسخ

    گزینة 1 صحیح است. حال اگر مفرد باشد باید به صورت نکره بیاید . در این جمله هیچ اسم نکره‌ای وجود ندارد . پس حال ندارد . ( « الباکیه » معرفه است و حال نیست . ) گزینه‌های غلط : 2 – « تبکی » جملة حالیه است. 3 – « باکیهً » حال است . 4 – « و هی باکیهٌ » جملة حالیه است .

    ——————————————————————————–

    ترجمه جمله « مَنْ یَضْمَنُ لی عوده هذا الرجل ؟ » کدام است ؟
    1) چه کسی ضمانت کرده است که این مرد بازگردد؟
    2) چه کسی بازگشت این مرد را برای من تضمین می‌کند ؟
    3) چه کسی این مرد را در بازگشت همراهی می‌کند ؟
    4) چه کسی ضامن این مرد شده است ؟

    پاسخ

    مَنْ یَضمَنُ لی عودهً هذا الرجلِ اسم استفهام مبتدا محلا مرفوع فعل فاعل هو مستتر جار و محلا مجرور مفعول به منصوب مضاف الیه محلا مجرور عطف بیان به تبع مجرور خبر محلا مرفوع

    منبع : تبیان

    ارسال شده در آزمون | بیان دیدگاه »

    آگوست 14, 2007
    مضارع مجزوم « یرمِی » کدام گزینه است ؟
    1) لَم یَرْمْ
    2) لَم یَرْمَ
    3) لَمْ یَرْمِ
    4) لَمْ یَرْمُ

    پاسخ

    گزینه 3- برای مجزوم کردن فعل لازم است علاوه بر استفاده از حرف جازم ( لم یا لمّا یا … ) علامت اعراب را هم به علامت جزم تبدیل کرد . در فعل‌های ناقص مثل یرمی ( ر م ی ) علامت جزم ، حذف حرف علّه است . بنابراین فعل مجزوم از یرمی به صورت زیر خواهد بود : یَرمِیلَم یَرمِیْ لَمْ یَرمِ یادآوری : در افعال ناقص ( که لام‌‌الفعل حرف عله است ) علامت اعراب جزم حذف حرف علّه است : لَمْ یدعُ ( د ع و ) امّا علامت نصب ، فتحه برروی حرف علّه است : لن نَدعُوَ

    ——————————————————————————–

    مَیِّز الخطأ فی أفعال الأمر التالیه :
    1) تَعُوْدْ = عُدْ
    2) تُعیدُ = أَعِدْ
    3) تَعِدُ = عِدْ
    4) تَدْعُوُ = دُعْ

    پاسخ

    گزینه 4 صحیح است . در ساختن فعل امر از فعل مضارع اعلال شده سه کار انجام می‌دهیم : 1- حذف حرف مضارع و حذف علامت رفع و تبدیل آن به علامت جزم 2- اگر حرف اول ساکن بود ، همزه امر را اضافه می‌کنیم ( در باب افعال همیشه همزه امر مفتوح لازم است ) 3- اگر فعل باقیمانده به اعلال نیاز داشت آن را اعلال می‌کنیم : گزینه 1- تعودُ عُوْدْ عُدْ گزینه 2- تُعیدُ عیدْ اَعِیْدْ اَعِدْ گزینه 3- تَعِدُعِدْ گزینه 4- باید به این صورت اعلال می‌شد : تَدعُودْعُ اُدعُ یادآوری : علامت جزم فعل ناقص حذف حرف عله است .
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    ——————————————————————————–

    ما هو الخطأ فی نوع الخبر ؟
    1) انّ الله یأمر بالعدل و الاحسان : جمله فعلیه
    2) انّ هذا الطالب فی ساحه المدرسه : شبه جمله
    3) لیس هنا تلامیذ کثیرون : جمله اسمیه
    4) و اعملوا أنّ الله سمیع علیم : مفرد


    پاسخ

    گزینه 3 صحیح است . مطلوب سؤال این است که گزینه را که خبر در آن اشتباه آمده است پیدا کنید . در جمله « لیس هنا تلامیذ کثیرون » « هنا » اسم « لیس » و محلا مرفوع و تلامیذ خبر « لیس » و منصوب است . تلامیذ خبر مفرد است . گزینه 1- اللّه اسم إنَّ و جمله فعلیه « یأمر بالعدل و …. » خبر إنَّ و محلا مرفوع است . گزینه 2- هذا اسم إنَّ محلا منصوب الطالب بدل و به تبع منصوب ، شبه جمله « فی ساحه » خبر انَّ و محلا مرفوع است . گزینه 4- اللّه اسم إنَّ و منصوب و سمیع خبر ( مفرد ) انّ و مرفوع است .

    ——————————————————————————–

    ربّ در عبارت « اننی هدانی ربی » چه نقشی دارد ؟
    1) خبر حروف مشبهه بالفعل
    2) فاعل
    3) مفعول به
    4) مبتدای مؤخر


    پاسخ

    إنَّ ن ی هَدا ن ی رَبّ ی حرف مشبهه نون وقایه اسم إنَّ و محلا منصوب خبر إنَّ و محلا مرفوع نون وقایه مفعول‌به و محلا منصوب فاعل و تقدیرا مرفوع مضاف‌الیه و محلا مجرور

    ——————————————————————————–

    ما هو الاسم الفاعلِ مِن « صان » و اسم المفعول من « بَیع » ؟
    1) صائن – مَبیع
    2) صاونِ – مبیوع
    3) صاین – مُباع
    4) صاؤن – مَبیع


    پاسخ

    گزینه 1 صحیح است . سؤال اسم فاعل و اسم مفعول کلمات معتل را می‌خواهد . برای ساختن اسم فاعل ثلاثی مجرد کافی است سه حرف اصلی را بروزن « فاعِل » بیاوریم . صانَ در اصل « صَوَنَ » بوده پس این حروف را بروزن فاعِل می‌چینیم : صاوِن . اما چون حرف عله « و » با کسره تناسب ندارد ، « و » به « ئـ » تبدیل می‌شود : صائِن ، که به معنی « نگهدارنده » است . برای ساختن اسم مفعول « بَیَعَ » را بروزن مفعول می‌آوریم : مَبیُوع . اما حرف عله « ی » با « و » تناسبی ندارد . پس « و » نیز به « ی » تبدیل می‌شود : مَبیع و معنی‌اش « خریده شده » می‌شود .

    ——————————————————————————–

    « إنّنَا نَأْبَی أنْ نأکُلَ مِن أموالکم شیئاً إلَّا بِدَفْعِ الثَّمَنِ . » مفهوم العباره هو :
    1) نحن نَبْتاعُ أموالکم مِنکم .
    2) نحن نَبیعُ أموالنا بکم .
    3) نحن نَأْخُذُ من أموالکم بدون شرطٍ .
    4) نحن نُعْطیکم من أموالنا .


    پاسخ

    إنَّـ نا نَأبی أن نأکلَ من اموالِـ کُم شَیْئاً الّا بِدَفْعِ الثَّمن حرف مشبهه بالفعل اسم إنَّ محلا منصوب فعل فاعل ضمیر مستتر «نحن» فعل مضارع منصوب فاعل ضمیر مستتر « نحن » جار مجرور مضاف ‌الیه محلا مجرور مفعول منصوب ادات استثناء جار و مجرور مضاف‌الیه مجرور مفعول محلا منصوب خبر إنَّ محلا مرفوع

    ——————————————————————————–

    «إِنَّ هجراتِ الطیورِ هجراتٌ طویلهٌ » کدام توضیح درست است؟
    1) هجراتِ: مجرور
    2) الطیورِ:صفت
    3) طویلهٌ :خبر إنَّ
    4) خبر اِنَّ : هجرت ، مفرد


    پاسخ

    انّ هجزاتِ الطّبورِ هجراتٌ طویلهٌ حرف مشبهه اسم انّ منصوب فرعی مضاف الیه مجرور خبر انّ مرفوع صفت به تبع مرفوع

    ——————————————————————————–

    کیف تعرف الطیور مقصدها؟
    1) اسم – مشتق و اسم مکان -نکره – معرب
    2) اسم -مفرد-مذکر -مشتق – مفعول منصوب
    3) جامد – معرب -منصرف – مرفوع
    4) مفردمذکر – معرف بالاضافه – معرب – ممنوع من الصرف


    پاسخ

    کیفَ تعرفُ الطیورُ مقصَد ها حرف استفهام فعل جمله فعلیه فاعل -مرفوع مفعول به منصوب مضاف الیه -محلاًمجرور
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    ——————————————————————————–

    عیّن العِبارَه الّتی لاتحتوی علی الحال :
    1) رأیتُ طاهرهَ الباکیه.
    2) رأیتُ طاهره تَبکی.
    3) رأیتُ طاهره باکیهً.
    4) رأیت طاهره و هی باکیهٌ .


    پاسخ

    گزینة 1 صحیح است. حال اگر مفرد باشد باید به صورت نکره بیاید . در این جمله هیچ اسم نکره‌ای وجود ندارد . پس حال ندارد . ( « الباکیه » معرفه است و حال نیست . ) گزینه‌های غلط : 2 – « تبکی » جملة حالیه است. 3 – « باکیهً » حال است . 4 – « و هی باکیهٌ » جملة حالیه است .

    ——————————————————————————–

    ترجمه جمله « مَنْ یَضْمَنُ لی عوده هذا الرجل ؟ » کدام است ؟
    1) چه کسی ضمانت کرده است که این مرد بازگردد؟
    2) چه کسی بازگشت این مرد را برای من تضمین می‌کند ؟
    3) چه کسی این مرد را در بازگشت همراهی می‌کند ؟
    4) چه کسی ضامن این مرد شده است ؟


    پاسخ

    مَنْ یَضمَنُ لی عودهً هذا الرجلِ اسم استفهام مبتدا محلا مرفوع فعل فاعل هو مستتر جار و محلا مجرور مفعول به منصوب مضاف الیه محلا مجرور عطف بیان به تبع مجرور خبر محلا مرفوع

    منبع : تبیان
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مضارع مجزوم « یرمِی » کدام گزینه است ؟
    1) لَم یَرْمْ
    2) لَم یَرْمَ
    3) لَمْ یَرْمِ
    4) لَمْ یَرْمُ


    پاسخ

    گزینه 3- برای مجزوم کردن فعل لازم است علاوه بر استفاده از حرف جازم ( لم یا لمّا یا … ) علامت اعراب را هم به علامت جزم تبدیل کرد . در فعل‌های ناقص مثل یرمی ( ر م ی ) علامت جزم ، حذف حرف علّه است . بنابراین فعل مجزوم از یرمی به صورت زیر خواهد بود : یَرمِیلَم یَرمِیْ لَمْ یَرمِ یادآوری : در افعال ناقص ( که لام‌‌الفعل حرف عله است ) علامت اعراب جزم حذف حرف علّه است : لَمْ یدعُ ( د ع و ) امّا علامت نصب ، فتحه برروی حرف علّه است : لن نَدعُوَ

    ——————————————————————————–

    مَیِّز الخطأ فی أفعال الأمر التالیه :
    1) تَعُوْدْ = عُدْ
    2) تُعیدُ = أَعِدْ
    3) تَعِدُ = عِدْ
    4) تَدْعُوُ = دُعْ


    پاسخ

    گزینه 4 صحیح است . در ساختن فعل امر از فعل مضارع اعلال شده سه کار انجام می‌دهیم : 1- حذف حرف مضارع و حذف علامت رفع و تبدیل آن به علامت جزم 2- اگر حرف اول ساکن بود ، همزه امر را اضافه می‌کنیم ( در باب افعال همیشه همزه امر مفتوح لازم است ) 3- اگر فعل باقیمانده به اعلال نیاز داشت آن را اعلال می‌کنیم : گزینه 1- تعودُ عُوْدْ عُدْ گزینه 2- تُعیدُ عیدْ اَعِیْدْ اَعِدْ گزینه 3- تَعِدُعِدْ گزینه 4- باید به این صورت اعلال می‌شد : تَدعُودْعُ اُدعُ یادآوری : علامت جزم فعل ناقص حذف حرف عله است .

    ——————————————————————————–

    ما هو الخطأ فی نوع الخبر ؟
    1) انّ الله یأمر بالعدل و الاحسان : جمله فعلیه
    2) انّ هذا الطالب فی ساحه المدرسه : شبه جمله
    3) لیس هنا تلامیذ کثیرون : جمله اسمیه
    4) و اعملوا أنّ الله سمیع علیم : مفرد


    پاسخ

    گزینه 3 صحیح است . مطلوب سؤال این است که گزینه را که خبر در آن اشتباه آمده است پیدا کنید . در جمله « لیس هنا تلامیذ کثیرون » « هنا » اسم « لیس » و محلا مرفوع و تلامیذ خبر « لیس » و منصوب است . تلامیذ خبر مفرد است . گزینه 1- اللّه اسم إنَّ و جمله فعلیه « یأمر بالعدل و …. » خبر إنَّ و محلا مرفوع است . گزینه 2- هذا اسم إنَّ محلا منصوب الطالب بدل و به تبع منصوب ، شبه جمله « فی ساحه » خبر انَّ و محلا مرفوع است . گزینه 4- اللّه اسم إنَّ و منصوب و سمیع خبر ( مفرد ) انّ و مرفوع است .

    ——————————————————————————–

    ربّ در عبارت « اننی هدانی ربی » چه نقشی دارد ؟
    1) خبر حروف مشبهه بالفعل
    2) فاعل
    3) مفعول به
    4) مبتدای مؤخر


    پاسخ

    إنَّ ن ی هَدا ن ی رَبّ ی حرف مشبهه نون وقایه اسم إنَّ و محلا منصوب خبر إنَّ و محلا مرفوع نون وقایه مفعول‌به و محلا منصوب فاعل و تقدیرا مرفوع مضاف‌الیه و محلا مجرور

    ——————————————————————————–

    ما هو الاسم الفاعلِ مِن « صان » و اسم المفعول من « بَیع » ؟
    1) صائن – مَبیع
    2) صاونِ – مبیوع
    3) صاین – مُباع
    4) صاؤن – مَبیع


    پاسخ

    گزینه 1 صحیح است . سؤال اسم فاعل و اسم مفعول کلمات معتل را می‌خواهد . برای ساختن اسم فاعل ثلاثی مجرد کافی است سه حرف اصلی را بروزن « فاعِل » بیاوریم . صانَ در اصل « صَوَنَ » بوده پس این حروف را بروزن فاعِل می‌چینیم : صاوِن . اما چون حرف عله « و » با کسره تناسب ندارد ، « و » به « ئـ » تبدیل می‌شود : صائِن ، که به معنی « نگهدارنده » است . برای ساختن اسم مفعول « بَیَعَ » را بروزن مفعول می‌آوریم : مَبیُوع . اما حرف عله « ی » با « و » تناسبی ندارد . پس « و » نیز به « ی » تبدیل می‌شود : مَبیع و معنی‌اش « خریده شده » می‌شود .
     
    وضعیت
    موضوع بسته شده است.
    بالا