بررسی جایگاه حقوق مسافران در چالشی به نام «بنزین هواپیما‌»

  • شروع کننده موضوع nadiya_m
  • بازدیدها 306
  • پاسخ ها 8
  • تاریخ شروع

nadiya_m

مدیر بازنشسته
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/01/13
ارسالی ها
1,838
امتیاز واکنش
3,877
امتیاز
596
سن
27
محل سکونت
TEHRAN
یک حقوقدان معتقد است در ماجرای سرگردانی مسافران در فرودگاه‌های کشور که به دلیل اختلاف مالی بر سر قیمت بنزین بین شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی و شرکت‌های هواپیمایی رخ داده است، هر دو سازمان در تضییع حقوق مسافران مرتکب تخلف شده‌اند.

1181768015520014811052204193928217740176164.jpg
هوشنگ پوربابایی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این رابـ ـطه گفت: در این که شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی مدعی مطالباتی از سازمان هواپیمایی کشوری است و مدعی شده این مطالبات باید وصول شود تردیدی نیست، زیرا مطالبات در صورت صحت، جزو حقوق اصلی این سازمان قلمداد می‌شود.

وی افزود: هم‌چنین اینکه سازمان هواپیمایی در برابر هزینه‌هایی که از مسافرین دریافت می‌کند باید بابت چنین مواردی هزینه‌هایی پرداخت کند امری طبیعی است، یعنی از محل فروش بلیط‌ها یا دیگر خدماتی که ارائه می‌کند باید هزینه‌های خود - که تامین بنزین نیز جزو آن است - را پرداخت کند.

این حقوقدان تصریح کرد: تردیدی نیست که سازمان هواپیمایی در این مورد مرتکب قصور شده و در نتیجه این حق را برای شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ایجاد می‌کند که بتواند علیه این سازمان ادعای حقوقی مطرح کند اما بحث‌ عمده این است که در اختلافات حقوقی دو سازمان که وابسته به نهادهای عمومی و دولتی هستند، آیا باید اشخاص ثالث نیز متضرر شوند؟

وی ادامه داد: مسافر با تهیه بلیط و پرداخت هزینه جاری و مصوبی که خود سازمان هواپیمایی اعلام می‌کند یک قرارداد خصوصی را با یک شرکت منعقد می‌کند تا خدمت حمل و نقل را به او ارائه کند لذا سازمان هواپیمایی نمی‌تواند به دلیل اختلافی که با یک سازمان دیگری دارد از ارائه خدمات به مسافران خودداری کند.

سازمان هواپیمایی کشور باید از بابت تاخیر ایجاد شده نسبت به همه مسافران خود خسارات وارده را جبران کند

پوربابایی افزود: در اینجا سازمان هواپیمایی کشوری باید نه تنها جوابگوی کلیه مسافران و تاخیرات به وجود آمده باشد بلکه حتی از این منظر که در اینجا اصل رعایت نظم و ایفای تعهدات است - به ویژه در حقوق عمومی که اصولا باید موضوع به نفع مردم تفسیر شود - شرکت پخش و پالایش هم نسبت به مسافران می‌تواند مقصر تلقی شود.

وی گفت: به عبارتی دیگر شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی نمی‌تواند خدمات سازمان هواپیمایی را به جهت مطالبات سابق‌اش زائل کند، بلکه اگر مطالباتی دارد می‌تواند با طرح دعوا در محاکم قضایی مطالبات خود را وصول کند و مجددا اعلام کند که روش تنظیم قرارداد از فلان تاریخ باید به صورت نقدی باشد.

21825318782241168222162617218831761001266.jpg
این وکیل دادگستری افزود: سازمان هواپیمایی کشور نیز باید از بابت تاخیر ایجاد شده نسبت به همه مسافران خود خسارات وارده را جبران کند، در نتیجه از حیث مسافر هر دو سازمان مقصر هستند و از این حیث که آیا شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی می‌تواند به دلیل اینکه مطالباتش واصل نشده خدمت ارائه نکند، به لحاظ رعایت حقوق عمومی و تکلیف به ایفای تعهدات، این موضوع محل تردید جدی است، چرا که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی می‌توانسته به طریق قانونی و از محل محاکم قضایی اقدام به وصول مطالبات کند و در آتیه تذکرات لازم را به سازمان هواپیمایی می‌داده است که به چه نحوی باید تعهداتش را ایفا کند.

وی در پایان تاکید کرد که شرکت‌های هواپیمایی باید خسارات وارده مسافرین خود را جبران کنند.
 
  • پیشنهادات
  • 1111Hima

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/07/01
    ارسالی ها
    31
    امتیاز واکنش
    244
    امتیاز
    0
    کاشکی در مورد جنگ نرمم میزاشتی ممنون
     

    1111Hima

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/07/01
    ارسالی ها
    31
    امتیاز واکنش
    244
    امتیاز
    0
    سلااااااااام جنگه من چییئییی شد؟؟؟!!:campe45on2::campe45on2:25r30wi25r30wi




    شوخی کردم....
     

    1111Hima

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/07/01
    ارسالی ها
    31
    امتیاز واکنش
    244
    امتیاز
    0
    سلااااام اخه فک کنم این مورد خیلی طفدار داشته باشه
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا