صنایع دستی صنایع دستی مراکش (مغرب)

  • شروع کننده موضوع @nicedavil
  • بازدیدها 188
  • پاسخ ها 1
  • تاریخ شروع

@nicedavil

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/08/30
ارسالی ها
9,967
امتیاز واکنش
30,539
امتیاز
941
سن
20
محل سکونت
بآبُل
مختصری درباره‌ی صنایع دستی کشور مراکش (مغرب)
کشور مغرب در شمال غربی آفریقا قرار گرفته و دارای 420 هزار کیلومترمربع مساحت می باشد. سلسله جبال اطلس از جنوب غربی به سمت شمال شرقی این کشور امتداد یافته و در حقیقت آن را به دو منطقه‌ی آب و هوایی به نسبت معتدل و نیز گرم و خشک تقسیم کرده است. در نتیجه قسمت عمده‌ی شهرها و مراکز فعالیت در حد فاصل سواحل اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه با کوه‌های اطلس و دامنه‌های آن واقع شده است.

نژاد مردم مغرب مانند کشورهای الجزایر، تونس و لیبی در اصل از مهاجران آسیای صغیر و شرق مدیترانه (فنیقیه) یا سوریه و لبنان امروزی که حدود 2500 سال پیش به آنجا وارد شده و با نژاد سیاه (بومیان آفریقایی) آمیـ*ـزش یافته اند تشکیل گردیده است. نژاد مزبور را رُمی ‌ها بربری (Barbari) به معنای بیگانه می نامیدند. جمعیت مغرب حدود ۲۸ میلیون نفر بوده که نزدیک به ۳۵ درصد آن در شهرها زندگی می کنند.

زبان اولیه‌ی مردم، زبان بَربَر بوده که امروزه هم در مناطق بیابانی رایج است ولی پس از استقرار اسلام در این کشور، عربی به عنوان زبان رسمی شناخته شد، البته به علت پیوندهای فرهنگی و اقتصادی مغرب با فرانسه، زبان فرانسه در کلیه‌ی شهرها متداول است .

مغرب که حدود یک قرن تحت الحمایه‌ی فرانسه بود، در سال ۱۹۵۶ میلادی به استقلال کامل رسید. حکومت این کشور پادشاهی و رباط پایتخت آن بوده ولی بندر کازابلانکا (دارالبیضاء) مهمترین مرکز صنعتی و تجاری مغرب محسوب می شود. اقتصاد مغرب بیشتر متکی بر کشاورزی و فعالیت‌های معدنی بوده به طوری که فسفات و سایر مواد کانی، مهم ترین منبع درآمد ارزی و پس از آن، صدور مرکبات (به علت نزدیکی به بازار مصرف اروپا) و صادرات فرش و صنایع دستی در مرتبه‌ی سوم قرار دارد. صنعت جهانگردی نیز چهارمین تامین کننده‌ی ارز این کشور می باشد. البته برخی صنایع جدید نیز در حد تامین نیاز داخلی به طور عمده در بندر کازابلانکا و اطراف آن استقرار یافته است. وجود صنایع دستی در بافت جامعه‌ی روستایی این کشور باعث ادامه‌ی حیات آن گردیده به طوری که حدود پنج میلیون نفر از این بخش زندگی خود را تامین کرده و دولت به طور جدی از آن حمایت می نماید. هنر مغرب علاوه بر منشأ بومی از تمدن رُمی و اسلامی (دوره‌ی تسلط مسلمین بر اسپانیا یا آندلس) و بالاخره از هنر آفریقای سیاه تغذیه شده است.

طور کلی تزییناتی که در بناها و اشیاء دست ساز مشاهده می شود، دارای عناصر هنری عربی می باشد که با عناصر هنر بَربَر در هم آمیخته است. با این همه می توان گفت که در شهرها و مناطق روستایی دو گرایش بسیار متفاوت از جهات فنی و فرهنگی مشاهده می شود. در شهرها به ویژه شهرهای شمالی مانند فاس، تأثیر متقابل فرهنگ آندولس و زندگی شهری مغرب به چشم می خورد به نحوی که شهر فاس را از بسیاری جهات می توان کوردوبای دوم نامید. اصالت هنر مزبور که مربوط به قرن هشتم تا پانزدهم میلادی است، در ساختمان خانه ‌ها و حتی باغ ‌ها هنوز هم ادامه دارد. به طوری که این تزیینات در برخی موارد خانه ‌ها را به کاخ ‌ها شبیه ساخته است. صنایع دستی مغرب را می توان به طور عمده به شرح زیر طبقه بندی نمود:
 
  • پیشنهادات
  • @nicedavil

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/08/30
    ارسالی ها
    9,967
    امتیاز واکنش
    30,539
    امتیاز
    941
    سن
    20
    محل سکونت
    بآبُل
    ۱- قالیبافی: به استناد برخی مدارک، سابقه‌ی قالیبافی در مغرب به قرن‌های 14 و 15 میلادی می رسد. البته قالی بَربَر دارای نقش‌های هندسی و فاقد گره بود است در حال حاضر بافت قالی به دو گونه صورت می گیرد: یکی در کارگاه‌های بزرگ شهرها به شکل تقریباً صنعتی با هدف صادرات که تولیدات مزبور منطبق با تقاضای بازارهای خارجی و مقررات جاری کشور در این باره است.

    از سال ۱۹۱۹ میلادی یک نوع برچسب تضمین دولتی برای اثبات اصالت و کیفیت قالی‌های مغرب به پشت آنها الصاق می شود. تولیدات تعاونی ‌ها نیز تحت نظارت بوده و باید دارای شناسنامه باشد، دسته‌ی دوم، قالی‌هایی است که توسط صنعتگران در خانه ‌ها و مناطق روستایی تولید شده و فاقد این ویژگی می باشد.

    قالی‌های دسته‌ی اول دارای مشخصات زیر است:

    -پشم مصرفی حتماً از بدن دام چیده شده باشد. (پشم دباغی نباشد)

    -رنگرزی الیاف با مواد گیاهی نظیر نیل، حنا، روناس و یا با مواد حیوانی (قرمز دانه) انجام شده باشد.

    - تار و پود هر دو از پشم باشد.

    - بافت قالی با دست انجام گرفته و دارای گره باشد.

    فرش‌های توليدی در رباط بهترین کیفیت را داشته و دارای طرح‌های گل و بوته است که از طرح‌های متداول در آسیای صغیر الهام گرفته و توسط ترک‌های عثمانی به آنجا انتقال یافته است. این فرش ‌ها دارای زمینه‌ی قرمز لاکی و یا آجری و ترنج وسط می باشد.

    در طرح‌های قالی رباط، تکامل زیادی نسبت به گذشته به چشم می خورد زیرا سابقاً ترنج وسط به شکل لوزی و یا مربع ساده بود، امروزه نه تنها ترنج از حالت هندسی و ساده خارج شده بلکه اطراف آن را نیز گلها و پرندگان احاطه کرده است. حاشیه نیز به صورت نوارهای متعدد و موازی گاهی با آشکال هشت ضلعی رنگارنگ مشاهده می شود. طرح بوته و برگها از عناصر غنی کننده بوده و مجموعه‌ی این طرح را گاهی با نام باغ ایرانی می شناسند که درختان گوناگون، خیابان کشی منظم و جوی آبی نیز در وسط آن جریان دارد.

    نوع گره‌ی بکار رفته در رباط از نوع متقارن، به اصطلاح ترکی است. مراکز عمده‌ی قالی بافی مغرب عبارت اند از: شهرهای رباط، ساله، طنجه، فاس و مراکش.

    میزان فرش‌های تولیدی دارای برچسب در سال ۱۹۸۵ میلادی معادل 000/660/1 متر مربع بوده است.

    ۲- سرامیک: ساخت اشیاء سفال و سرامیک در بسیاری از نقاط کشور متداول می باشد. بهترین سرامیک در ناحیه ای به نام صافی تولید می گردد. در این ناحیه بیش از ۶۰ کارگاه به طور دائم فعالیت دارند . خاک مصرفی دو نوع است، یکی رس قرمز رنگ که از محل تهیه می شود و دیگری خاک سفید یا کائولن که از فرانسه خریداری می کنند. عموماً ترکیبی از این دو نوع خاک را مورد استفاده قرار می دهند. البته تلاش‌هایی نیز صورت گرفته تا بتوان از خاک کائولن موجود در داخل کشور (شهر آقادیر) استفاده کرد. لعاب‌های مصرفی دارای ترکیبات سرب بوده که برای خنثی کردن آن نیاز به ۹۸۰ تا ۱۰۲۰ درجه‌ی سانتیگراد حرارت است. در حالی که درجه‌ی پخت اولیه حدود 960 درجه بوده و در صورتی که با کائولن مخلوط شود به 1000 درجه می رسد. برای شکل دادن به گل، سفالگران از چرخ استفاده کرده و یکی از محصولات آنها که به علت تشویق دولت به حفظ معماری سنتی، از رونق کافی برخوردار شده، ساخت سفال سقف به رنگ سبز روشن می باشد. سایر اشیاء نظیر حباب چراغ به صورت مشبک، گلدان به صورت کنده کاری و نقاشی و بالاخره انواع ظروف مصرفی نظیر پارچ و لیوان، زیر سیگاری، شمعدان و غیره است. این گونه اشیاء با رنگ‌های آبی و سفید تزیین یافته ولی امروزه رنگ غالب قرمز و آبی می باشد. سوخت کوره ‌ها از هیزم تامین می گردد. در شهر ریف واقع در شمال کشور، زنان به سفالگری اشتغال داشته و برای این کار بدون استفاده از چرخ و تنها به کمک دست و به صورت فتیله در آوردن گل و چیدن بر روی هم و شکل دادن به آن، اشیاء گوناگونی می سازند. رنگ خاک‌های مصرفی برحسب لایه‌های مختلف خاک در معدن، شامل قهوه ای، قرمز و نخودی می باشد. از این رو برحسب رنگ خاک، جهت تزیین و نقاشی روی اشیاء از رنگ‌های متفاوتی استفاده می شود. شهرک سرامیک ساله، مجتمع کارگاه‌های ساله در اولجا با فاصله‌ی کمی از این شهر قرار گرفته که به صورت شرکت تعاونی اداره میشود. علاوه بر سه کوره‌ی پخت سرامیک که مخصوص اعضاء تعاونی است، حدود 400 کارگاه دیگر نیز هر کدام برای خود دارای کوره‌ی اختصاصی بوده که همین امر تنوع زیاد محصولات را موجب شده است. خاک رس مصرفی از معدنی در اطراف تهیه میشود که در قسمت زیرین به رنگ قرمز و در قسمت بالاتر به رنگ نخودی است. کوره ‌ها را معمولاً با سوخت هیزم شامل شاخ و برگ درخت اُکالیپتوس حرارت می دهند. روی اشیاء ساخته شده با خاک نخودی رنگ را با استفاده از اکسیدهای فلزی در رنگ‌های مختلف تزیین می کنند. سطح اشیاء گاه به صورت کنده کاری و در مواردی به شکل برجسته طراحی می شود. نقوش به کار رفته شامل گل و گیاه و نقوش هندسی است. در ناحیه‌ی بوقیرات در نزدیکی ساله نیز سرامیک‌های بسیار زیبایی ساخته می شود که حاصل همکاری مردان و زنان این سامان می باشد. به این

    نحو که ساخت بدنه از طریق چرخ کاری توسط مردان و تزیینات روی اشیاء به وسیله‌ی زنان صورت می گیرد. رنگ اینگونه تولیدات معمولاً زرد روشن است. در شهر فاس نیز یک شرکت تعاونی میان ۳۶ نفر از صنعتگران ایجاد شده ولی تعداد بی شماری هم مستقلاً برای خود کار می کنند. در محلی تعاونی، تأسیسات جدید شامل کوره‌ی برقی، ماشین سنگ شکن، ماشین گل سازی و نیز آسیاب برقی برای تهیه‌ی لعاب نصب شده است. در این ناحیه علاوه بر ساخت اشیاء گوناگون تزیینی و مصرفی با نقوش سنتی گل و گیاه و با استفاده از اکسیدهای فلزی نظیر کبالت و اکسید سرب - هم اعضای تعاونی و هم صنعتگران غیر عضو قسمت عمده ای از فعالیت آنها روی تولید قطعات سرامیک مربع شکل کوچک جهت تحویل به صنعتگران معرق کار که تعاونی آنان نیز در کنار آنها قرار دارد، متمرکز شده است. در سایر نواحی (عموماً در نقاط جنوبی کشور) نیز سرامیک سازی با ویژگی‌های خاص خود رواج دارد.کاشی معرق که در اصطلاح محلی به آن زلیج می گویند، در تزیین خانه ها، هتل ها، میادین شهرها و غیره مصرف شده و از مشخصات سبک معماری مغرب است.

    سایر رشته‌های عمده‌ی صنایع دستی مغرب شامل:

    ۳- معرق چوب: با استفاده از فلز و صدف در شهر اسِااویرا.

    ۴- ساخت اشیاء مسی و برنجی: در شهر مراکش.

    ۵- نقره سازی و ملیله‌ی طلا و نقره: در اسااویرا.

    ۶- بافت پارچه‌های پشمی، پنبه ای و زری: در شهر فاس.

    ۷- گره چینی چوب: در شهر فاس.

    و بالاخره تولید محصولات چرمی نقاشی شده، نقاشی روی چوب، حصیربافی و سبدبافی، گچ بری، معرق فلز یا مرصع کاری و سوزن دوزی می باشد. ارگان دولتی مسئول توسعه‌ی صنایع دستی، وزارت صنایع دستی و امور اجتماعی است. شرکت‌های تعاونی تولید و فروش محصولات، شبکه‌ی اصلی صنایع دستی مغرب را تشکیل داده که برای توسعه‌ی فعالیت خود از کمک‌های دولت به شکل تامین محل، تجهیزات و ابزار کار، تسهیلات مالی و بازاریابی استفاده می کنند. به علاوه در شهرهای عمده‌ی تولید کننده‌ی صنایع دستی، مجتمع‌های خاصی نیز در ساختمان‌هایی که دارای اعتبار فرهنگی می باشد تأسیس گردیده که صنعتگران برجسته در هر رشته جهت ارایه‌ی روش‌های تولید در آنجا متمرکز شده و می توانند در این مراکز اقدام به فروش محصولات خود بنمایند. مراکز مزبور در شهرهای رباط، ساله، مراکش، فاس، کازابلانکا، اوجدا، اقادیر و چند شهر دیگر، عامل عمده ای برای جذب جهانگردان می باشد. در شهر رباط علاوه بر مجتمع یاد شده، یک مرکز احیاء طرح‌های سنتی و آموزش طراحی و نیز موزه‌ی صنایع دستی مغرب استقرار دارد.
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا