فراگیری اصول برنامه نویسی دارای مزیتهای بیشماری است. جدای از یادگیری اصول طراحی سایت، اپلیکیشن و وب اپلیکیشن، پس از آن که شما فرا گرفتید که چگونه برنامه نویسی کنید، این امکان برای شما فراهم خواهد شد تا در سایر فرصت های شغلی نیز خوش بدرخشید حتی برای حرفه هایی که اصلاً نیاز به کدنویسی ندارند. به طور خلاصه، سواد کامپیوتری همان چیزی است که هر شرکتی فارغ از حوزه ی کاریاش به دنبال آن است.
۱- نویسنده فنی: کسی که اسناد فنی می نویسد، دفترچه های راهنمای خدمات و محصولات که توسط مشتریان مورد استفاده قرار میگیرند را طراحی میکند و یا حتی که محتوای فنی برای وبلاگ شرکت ها تألیف میکند لقب نویسنده فنی یا Technical Writer به وی داده می شود. این یکی از مشاغلی است که اگر شما با اصول برنامه نویسی آشنا باشید اما در عین حال زبان فارسی شما هم خوب باشد میتوانید در آن مشغول به کار شوید.
در پاسخ به این سؤال که چرا دانستن اصول برنامه نویسی به شما کمک میکند تا در این حرفه عملکرد بهتری داشته باشید بایستی گفت که اگر شما کدنویسی بلد باشید، آنچه را که می نویسید را به مراتب بهتر متوجه میشوید نسبت به آن کسی که اصلاً نمیداند در مورد چه صحبت می کند! شاید شما هم این تجربه داشته باشید زمانی که یک دفترچه راهنما را میخوانید که توسط فردی غیر فنی نوشته شده است. این دست راهنماها بیشتر به جای آنکه شما را راهنمایی کنند، منجر به گمراهی شما خواهند شد.
۲- طراح مواد آموزشی: طراحان مواد آموزشی تا حدودی شبیه به نویسندگان فنی هستند با این تفاوت که بیشتر تمرکز ایشان روی تولید مواد آموزشی است. یک Instructional Designer یا طراح مواد آموزشی غالباً می بایست اسناد آموزشی بنویسد و یا ویدیوهای آموزشی ضبط کند. چنین فردی معمولاً یک نرمافزار را می بایست تحلیل کرده و پس از آنکه خود نحوه کار با آن را فرا گرفت، تولید محتوای آموزشی کند.
چنین فردی می بایست مفاهیم فنی را در قالبی کاملاً قابل درک و غیر فنی بیان کند. در عین حال، وی می بایست تاحدودی با زبان اچ تی ام ال آشنایی داشته باشد چرا که گاهی اوقات نیاز است تا محتوای آموزشی روی سایت قرار گیرد.
۳- مدیر پروژه: مدیران پروژه در صنایع مختلفی به کار گرفته می شوند. کاری که یک مدیر پروژه یا Project Manager انجام میدهد این است که زمان بندی فازهای مختلف یک پروژه، بودجه بندی پروژه، هماهنگی تیم اجرایی و همچنین ارائه گزارش به مافوق را انجام دهد.
حال اگر شما بخواهید تا یک مدیر پروژه طراحی سایت یا اپلیکیشن موبایل شوید، مسلماً سروکار شما با مهندسین، توسعه دهندگان و برنامه نویسان خواهد بود لذا در چین نقشی شما حتماً می بایست با اصول برنامه نویسی آشنا باشید تا نه تنها بتوانید حرف سایر برنامه نویسان را متوجه شوید، بلکه این امکان را داشته باشید تا منظور خود را به ایشان به صورت کاملاً شفاف منعکس کنید.
۴- مدیر محصول: کسی که از صفر تا صد طراحی یک خدمت یا محصول جدید را طراحی میکند لقب مدیر محصول به وی داده می شود. این افراد می بایست با مهندسین، مدیران فروش و بازاریابی و همچنین تیم پشتیبانی در ارتباط باشند.
علاوه بر موارد بالا، یک مدیر محصول موفق کسی است که بتواند با تیم فنی نیز تعاملات خوبی داشته باشد که در چنین صورتی وی می بایست تاحدودی اصول برنامه نویسی را بداند تا قادر گردد محصولی طراحی کند که از UX خوبی برخوردار باشد. در عین حال، مدیران محصول می بایست زمانی که ایده خلق یک محصول جدید را می دهند، تمامی جوانب کار را بسنجند و صرفاً ایدههای خام به سایر اعضای تیم ندهند. کسی که فنی باشد و بایدها و نبایدها را بداند، مسلماً پیش از ایده پردازی تمامی جوانب کار را خواهد سنجید. چنین کسی اصطلاحاً Product Manager نامیده می شود.
۵- کارشناس تجربه کاربری: تجربه کاربری حوزه بسیار گسترده ای است. تجربه کاربری یا همان UX طیف بسیار گسترده ای را در بر میگیرد که از آن جمله میتوان فازهای تحقیقاتی یک پروژه تا طراحی نهایی را نام برد. آنچه در تجربه کاربری از اهمیت بسزایی برخوردار است، User یا کاربر است و یک کارشناس UX می بایست تمامی تلاش خود را به کار بندد تا خدمت یا محصولی تولید کند که کاربران آن خدمت یا محصول به سادگی با آن کار کرده و در عین حال از کار کردن با آن لـ*ـذت ببرند.
کارشناسان تجربه کاربری می بایست با مهندسین و مدیران محصول تعامل خوبی داشته باشند. کارشناسان تجربه کاربری می بایستی توانایی طراحی نمونههای اولیه را داشته باشند تا بتوانند بر آن اساس فیدبک بگیرند و یکی از ابزارهایی که به ایشان در جهت پیشبرد اهدافشان کمک می کند، آشنایی با اصول برنامه نویسی است. علاوه بر این، یک کارشناس تجربه کاربری یا UX Designer موفق کسی است که با محدودیتهایی که مهندسین و سایر اعضای تیم با آنها مواجه خواهند بود آشنا بوده و صرفاً روی قابلیتهایی که شدنی نیستند پافشاری نکند.
۶- طراح رابط کاربری: UI Designer یا طراح رابط کاربری غالباً با کارشناس تجربه کاربری اشتباه گرفته می شود. یک طراح رابط کاربری بر روی ظاهر یک محصول تمرکز میکند و این در حالی است که یک کارشناس تجربه کاربری بیشتر روی تجربهای که کاربر پس از کار کردن با یک محصول -مثلا اپلیکیشن موبایل- پیدا میکند متمرکز است (برای آشنایی بیشتر با تفاوت این دو مفهوم، به مقاله UI یا UX مسأله این است! مراجعه نمایید.)
در طراحی رابط کاربری، طراحی ساده و کاربردی از یک سو و همچنین دیدن قضیه از دید یک توسعهدهنده لازم و ضروری است. به عبارت دیگر، شما به عنوان یک طراح رابط کاربری می بایست توانایی برقراری ارتباط با توسعه دهندگان و برنامه نویسان را داشته باشید. از سوی دیگر نیز می بایست این توانایی را داشته باشید تا بتوانید با ابزارهای موجود، نمونههای اولیهای از طراحی که مدیر محصول از شما خواسته را آماده سازید.
۷- مدیر بازاریابی: Marketing Coordinator که از آن به عنوان مدیر بازاریابی یاد میکنیم کسی است که وظایف کاملاً متفاوتی در شرکت های مختلف به خود میگیرد اما وظایف وی عمدتا حول فرایندهای مرتبط با بازاریابی، ایجاد کمپین های تبلیغاتی و طراحی استراتژی های مرتبط با فروش است.
بازاریابی هم همچون بسیاری مشاغل دیگر امروز دیجیتالی شده است. برای مثال، امروزه بسیاری از مدیران بازاریابی می بایست با مفاهیمی همچون سئو آشنا باشند لذا آشنایی با تگ های HTML از یک سو و همچنین نحوه کار با ابزارهای آنلاینی همچون Google Analytics و Google Search Console جزو مهارت هایی محسوب میشوند که کمک شایانی به یک مدیر بازاریابی در عصر دیجیتالی میکنند (برای آشنایی با اصول بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، به دوره آموزش مقدماتی سئو در سکان آکادمی مراجعه نمایید.)
۸- تحلیلگر داده: Data Analyst یا تحلیلگر داده کسی است که با اطلاعات مختلف سر و کار دارد. چنین فردی میداند که چگونه با جداول اکسل کار کند و بر اساس فیلترهایی که اعمال می کند، دادههای مد نظر خود را پیدا نموده و روی آنها تحقیق انجام می دهد. با توجه به اینکه اخیراً مفهوم جدیدی تحت عنوان دادههای عظیم یا Big Data وارد دنیای فناوری شده، به نظر میرسد که حرفه تحلیلگری در آیندهای نه چندان دور به یکی از مشاغل پردرآمد و جذاب مبدل گردد (برای آشنایی با این مفهوم، به مقاله Data Science چیست و چرا در دنیای آی تی مهم است؟ مراجعه نمایید.)
کارهای تحلیلی همه مرتبط با تفکر الگوریتمیک و منطقی هستند و بسیاری از تحلیلگران داده می بایست بتوانند با ابزارهای بصری سازده دادهها همچون d3.js و … کار کنند. برخی زبانهای برنامه نویسی همچون زبان برنامه نویسی R نیز هستند که بیشتر در محاسبات آماری مورد استفاده قرار میگیرند و چنانچه تحلیلگر دادهای با چنین زبانهایی آشنایی داشته باشد، به طور حتم آمار دقیقتر و قابل استنادتری میتواند ارائه دهد.
۹- نینجای افزایش مشتری: در سال ۲۰۱۰ مفهوم جدید وارد دنیای تجارت شد تحت عنوان Growth Hacker که آن را به «نینجای افزایش مشتری» ترجمه میکنیم (البته این انتخاب معادل کاملاً سلیقه ای صورت گرفته است.) این نینجا کسی است که تمرکزش روی افزایش تعداد کاربران یک خدمت یا محصول است، همین و بس!
جذب مشتریان بیشتر برای یک خدمت یا محصول بیش از هر چیزی مرتبط با مهارت های حل مسأله است. دانش در زمینههای بازاریابی دیجیتالی، آنالیز وب و از همه مهمتر آشنایی با اصول برنامه نویسی جزو چیزهایی است که به یک Growth Hacker کمک میکنند تا مشکلات عدم موفقیت یک محصول را راحتتر و سریعتر بیابند. این گروه از افراد کسانی هستند که هر روز می بایست مسائل را از زوایای منطقی مورد بررسی و تحلیل قرار دهند و پایه ثابت چنین کاری، آشنایی با اصول برنامه نویسی یا حداقل داشتن تفکری همچون یک برنامه نویس است.
نتیجه گیری: همانطور که مشاهده می کنید، آشنایی با اصول برنامه نویسی شما را قادر میسازد تا در سایر مشاغل نیز خوش بدرخشید حتی اگر در شغل مد نظر نیاز به نوشتن یک خط کد هم نباشد لذا از همین امروز میتوانید اصول برنامه نویس را فرا بگیرید و خود را برای بازارکار چه در داخل ایران و چه در خارج آماده سازید
۱- نویسنده فنی: کسی که اسناد فنی می نویسد، دفترچه های راهنمای خدمات و محصولات که توسط مشتریان مورد استفاده قرار میگیرند را طراحی میکند و یا حتی که محتوای فنی برای وبلاگ شرکت ها تألیف میکند لقب نویسنده فنی یا Technical Writer به وی داده می شود. این یکی از مشاغلی است که اگر شما با اصول برنامه نویسی آشنا باشید اما در عین حال زبان فارسی شما هم خوب باشد میتوانید در آن مشغول به کار شوید.
در پاسخ به این سؤال که چرا دانستن اصول برنامه نویسی به شما کمک میکند تا در این حرفه عملکرد بهتری داشته باشید بایستی گفت که اگر شما کدنویسی بلد باشید، آنچه را که می نویسید را به مراتب بهتر متوجه میشوید نسبت به آن کسی که اصلاً نمیداند در مورد چه صحبت می کند! شاید شما هم این تجربه داشته باشید زمانی که یک دفترچه راهنما را میخوانید که توسط فردی غیر فنی نوشته شده است. این دست راهنماها بیشتر به جای آنکه شما را راهنمایی کنند، منجر به گمراهی شما خواهند شد.
۲- طراح مواد آموزشی: طراحان مواد آموزشی تا حدودی شبیه به نویسندگان فنی هستند با این تفاوت که بیشتر تمرکز ایشان روی تولید مواد آموزشی است. یک Instructional Designer یا طراح مواد آموزشی غالباً می بایست اسناد آموزشی بنویسد و یا ویدیوهای آموزشی ضبط کند. چنین فردی معمولاً یک نرمافزار را می بایست تحلیل کرده و پس از آنکه خود نحوه کار با آن را فرا گرفت، تولید محتوای آموزشی کند.
چنین فردی می بایست مفاهیم فنی را در قالبی کاملاً قابل درک و غیر فنی بیان کند. در عین حال، وی می بایست تاحدودی با زبان اچ تی ام ال آشنایی داشته باشد چرا که گاهی اوقات نیاز است تا محتوای آموزشی روی سایت قرار گیرد.
۳- مدیر پروژه: مدیران پروژه در صنایع مختلفی به کار گرفته می شوند. کاری که یک مدیر پروژه یا Project Manager انجام میدهد این است که زمان بندی فازهای مختلف یک پروژه، بودجه بندی پروژه، هماهنگی تیم اجرایی و همچنین ارائه گزارش به مافوق را انجام دهد.
حال اگر شما بخواهید تا یک مدیر پروژه طراحی سایت یا اپلیکیشن موبایل شوید، مسلماً سروکار شما با مهندسین، توسعه دهندگان و برنامه نویسان خواهد بود لذا در چین نقشی شما حتماً می بایست با اصول برنامه نویسی آشنا باشید تا نه تنها بتوانید حرف سایر برنامه نویسان را متوجه شوید، بلکه این امکان را داشته باشید تا منظور خود را به ایشان به صورت کاملاً شفاف منعکس کنید.
۴- مدیر محصول: کسی که از صفر تا صد طراحی یک خدمت یا محصول جدید را طراحی میکند لقب مدیر محصول به وی داده می شود. این افراد می بایست با مهندسین، مدیران فروش و بازاریابی و همچنین تیم پشتیبانی در ارتباط باشند.
علاوه بر موارد بالا، یک مدیر محصول موفق کسی است که بتواند با تیم فنی نیز تعاملات خوبی داشته باشد که در چنین صورتی وی می بایست تاحدودی اصول برنامه نویسی را بداند تا قادر گردد محصولی طراحی کند که از UX خوبی برخوردار باشد. در عین حال، مدیران محصول می بایست زمانی که ایده خلق یک محصول جدید را می دهند، تمامی جوانب کار را بسنجند و صرفاً ایدههای خام به سایر اعضای تیم ندهند. کسی که فنی باشد و بایدها و نبایدها را بداند، مسلماً پیش از ایده پردازی تمامی جوانب کار را خواهد سنجید. چنین کسی اصطلاحاً Product Manager نامیده می شود.
۵- کارشناس تجربه کاربری: تجربه کاربری حوزه بسیار گسترده ای است. تجربه کاربری یا همان UX طیف بسیار گسترده ای را در بر میگیرد که از آن جمله میتوان فازهای تحقیقاتی یک پروژه تا طراحی نهایی را نام برد. آنچه در تجربه کاربری از اهمیت بسزایی برخوردار است، User یا کاربر است و یک کارشناس UX می بایست تمامی تلاش خود را به کار بندد تا خدمت یا محصولی تولید کند که کاربران آن خدمت یا محصول به سادگی با آن کار کرده و در عین حال از کار کردن با آن لـ*ـذت ببرند.
کارشناسان تجربه کاربری می بایست با مهندسین و مدیران محصول تعامل خوبی داشته باشند. کارشناسان تجربه کاربری می بایستی توانایی طراحی نمونههای اولیه را داشته باشند تا بتوانند بر آن اساس فیدبک بگیرند و یکی از ابزارهایی که به ایشان در جهت پیشبرد اهدافشان کمک می کند، آشنایی با اصول برنامه نویسی است. علاوه بر این، یک کارشناس تجربه کاربری یا UX Designer موفق کسی است که با محدودیتهایی که مهندسین و سایر اعضای تیم با آنها مواجه خواهند بود آشنا بوده و صرفاً روی قابلیتهایی که شدنی نیستند پافشاری نکند.
۶- طراح رابط کاربری: UI Designer یا طراح رابط کاربری غالباً با کارشناس تجربه کاربری اشتباه گرفته می شود. یک طراح رابط کاربری بر روی ظاهر یک محصول تمرکز میکند و این در حالی است که یک کارشناس تجربه کاربری بیشتر روی تجربهای که کاربر پس از کار کردن با یک محصول -مثلا اپلیکیشن موبایل- پیدا میکند متمرکز است (برای آشنایی بیشتر با تفاوت این دو مفهوم، به مقاله UI یا UX مسأله این است! مراجعه نمایید.)
در طراحی رابط کاربری، طراحی ساده و کاربردی از یک سو و همچنین دیدن قضیه از دید یک توسعهدهنده لازم و ضروری است. به عبارت دیگر، شما به عنوان یک طراح رابط کاربری می بایست توانایی برقراری ارتباط با توسعه دهندگان و برنامه نویسان را داشته باشید. از سوی دیگر نیز می بایست این توانایی را داشته باشید تا بتوانید با ابزارهای موجود، نمونههای اولیهای از طراحی که مدیر محصول از شما خواسته را آماده سازید.
۷- مدیر بازاریابی: Marketing Coordinator که از آن به عنوان مدیر بازاریابی یاد میکنیم کسی است که وظایف کاملاً متفاوتی در شرکت های مختلف به خود میگیرد اما وظایف وی عمدتا حول فرایندهای مرتبط با بازاریابی، ایجاد کمپین های تبلیغاتی و طراحی استراتژی های مرتبط با فروش است.
بازاریابی هم همچون بسیاری مشاغل دیگر امروز دیجیتالی شده است. برای مثال، امروزه بسیاری از مدیران بازاریابی می بایست با مفاهیمی همچون سئو آشنا باشند لذا آشنایی با تگ های HTML از یک سو و همچنین نحوه کار با ابزارهای آنلاینی همچون Google Analytics و Google Search Console جزو مهارت هایی محسوب میشوند که کمک شایانی به یک مدیر بازاریابی در عصر دیجیتالی میکنند (برای آشنایی با اصول بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، به دوره آموزش مقدماتی سئو در سکان آکادمی مراجعه نمایید.)
۸- تحلیلگر داده: Data Analyst یا تحلیلگر داده کسی است که با اطلاعات مختلف سر و کار دارد. چنین فردی میداند که چگونه با جداول اکسل کار کند و بر اساس فیلترهایی که اعمال می کند، دادههای مد نظر خود را پیدا نموده و روی آنها تحقیق انجام می دهد. با توجه به اینکه اخیراً مفهوم جدیدی تحت عنوان دادههای عظیم یا Big Data وارد دنیای فناوری شده، به نظر میرسد که حرفه تحلیلگری در آیندهای نه چندان دور به یکی از مشاغل پردرآمد و جذاب مبدل گردد (برای آشنایی با این مفهوم، به مقاله Data Science چیست و چرا در دنیای آی تی مهم است؟ مراجعه نمایید.)
کارهای تحلیلی همه مرتبط با تفکر الگوریتمیک و منطقی هستند و بسیاری از تحلیلگران داده می بایست بتوانند با ابزارهای بصری سازده دادهها همچون d3.js و … کار کنند. برخی زبانهای برنامه نویسی همچون زبان برنامه نویسی R نیز هستند که بیشتر در محاسبات آماری مورد استفاده قرار میگیرند و چنانچه تحلیلگر دادهای با چنین زبانهایی آشنایی داشته باشد، به طور حتم آمار دقیقتر و قابل استنادتری میتواند ارائه دهد.
۹- نینجای افزایش مشتری: در سال ۲۰۱۰ مفهوم جدید وارد دنیای تجارت شد تحت عنوان Growth Hacker که آن را به «نینجای افزایش مشتری» ترجمه میکنیم (البته این انتخاب معادل کاملاً سلیقه ای صورت گرفته است.) این نینجا کسی است که تمرکزش روی افزایش تعداد کاربران یک خدمت یا محصول است، همین و بس!
جذب مشتریان بیشتر برای یک خدمت یا محصول بیش از هر چیزی مرتبط با مهارت های حل مسأله است. دانش در زمینههای بازاریابی دیجیتالی، آنالیز وب و از همه مهمتر آشنایی با اصول برنامه نویسی جزو چیزهایی است که به یک Growth Hacker کمک میکنند تا مشکلات عدم موفقیت یک محصول را راحتتر و سریعتر بیابند. این گروه از افراد کسانی هستند که هر روز می بایست مسائل را از زوایای منطقی مورد بررسی و تحلیل قرار دهند و پایه ثابت چنین کاری، آشنایی با اصول برنامه نویسی یا حداقل داشتن تفکری همچون یک برنامه نویس است.
نتیجه گیری: همانطور که مشاهده می کنید، آشنایی با اصول برنامه نویسی شما را قادر میسازد تا در سایر مشاغل نیز خوش بدرخشید حتی اگر در شغل مد نظر نیاز به نوشتن یک خط کد هم نباشد لذا از همین امروز میتوانید اصول برنامه نویس را فرا بگیرید و خود را برای بازارکار چه در داخل ایران و چه در خارج آماده سازید