VIP همه چیز درباره هوا و فضا (هوا و فضا چیست؟)

وضعیت
موضوع بسته شده است.

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
معرفی رشته هوافضا

بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری که رشته مهندسی هوا فضا را انتخاب می‌کنند، اطلاع صحیحی نسبت به این رشته ندارند و آن را با خلبانی یا نجوم اشتباه می‌گیرند.



13960510P115hrh7.jpg



بسیاري از داوطلبان آزمون سراسري که رشته مهندسی هوا فضا را انتخاب می کنند، اطلاع صحیحی نسبت به این رشته ندارند و آن را با خلبانی یا نجوم اشتباه می گیرند. در حالی که هدف این رشته آماده کردن مهندسی است که بتواند در زمینه طراحی ، ساخت و آزمایش هواپیما فعالیت کند. در واقع کار مهندس هوا فضا قبل از بیرون آمدن هواپیما از کارخانه است و او در مورد چگونگی به پرواز درآوردن یک هواپیما آموزش نمی بیند. به عبارت دیگر مهندسی هوا فضا مجموعه اي از علوم و توانایی هاي علمی و عملی در زمینه تحلیل ، طراحی و ساخت وسایل پرنده نظیر هواپیماها، بالگردها، گلایدرها، موشک ها و ماهواره ها است . این رشته بر چهار پایه آیرودینامیک ، جلوبرندگی ، مکانیک پرواز و سازه هاي هوافضایی استوار است .که در این میان آیرودینامیک به مطالعه و بررسی جریان هوا، محاسبه نیروها و گشتاورهاي ناشی از آن بر روي جسم پرنده می پردازد و مهندس هوافضا با فراگیري این علم به تحلیل جریان هاي پیچیده در اطراف اجسام پرنده پرداخته و با به دست آوردن نیروهاي آیرودینامیکی امکان بررسی پایداري و طراحی سازه را فراهم می کند. "جلوبرندگی" به مطالعه و بررسی سیستم هاي جلوبرنده اعم از موتورهاي پیستونی، توربینی، راکت ها و نحوه تولید نیروي رانش در آنها می پردازد. "مکانیک پرواز" به مطالعه و بررسی رفتار و حرکات جسم پرنده با استفاده از اطلاعات آیرودینامیکی، هندسی و وزنی می پردازد در واقع علم مکانیک پرواز از "عملکرد" تشکیل می شود و "عملکرد" به بررسی برد، مسافت نشست و برخاست، مداومت پروازي در سرعت هاي مختلف و پایداري و کنترل وسایل پرنده می پردازد و در نهایت "سازه هاي هوافضایی" به مطالعه و بررسی سازه هاي هواپیما و دیگر وسایل پرنده می پردازد و هدف آن طراحی سازه هایی است که علاوه بر استحکام کافی در برابر بارهاي آیرودینامیکی و سایر بارهاي استاتیکی وارد بر وسایل پرنده، حداقل وزن را نیز داشته باشند.

13960510P65z77z901.jpg




درس هاي این رشته در طول تحصیل :
دروس اصلی :

نقشه کشی ، استاتیک ، مقدمه اي بر مهندسی هوا فضا، مکانیک سیالات ، ریاضی مهندسی ، دینامیک ، ترمودینامیک ، مبانی برق ، ارتعاشات ، مقاومت مصالح ، کنترل اتوماتیک ، علم مواد، انتقال حرارت ، آزمایشگاه موتور انتقال .
دروس تخصصی :

آیرودینامیک ، مکانیک پرواز ، آزمایشگاه آیرودینامیک ، طراحی هواپیما ، تحلیل سازه ها، اصول جلوبرندگی ، زبان تخصصی ، طراحی سازه هاي هوایی، پروژه. (بسیاري از درس هاي این رشته همراه با آزمایشگاه است.)

توانایی هاي لازم :

زیربناي این رشته ریاضیات است و همچنین فیزیک و شیمی تا حدودي لازم می باشد و بیشتر دروس این رشته به زبان انگلیسی است . مهندسی هوا فضا یک رشته فنی است و عموماً کسانی که وارد رشته هاي فنی می شوند، باید آمادگی کار در کارخانجات را داشته باشند و همچنین باید افرادي قوي و داراي پشتکار باشند.
13960510P239694710.jpg

موقعیت شغلی در ایران :

مهندسین هوا فضا می توانند در صنایع و مؤسسات تحقیقاتی هواپیمایی ، موشکی و ماهواره فعالیت کنند. همچنین در کلیه مؤسسات و سازمان هایی که به نحوي از وسایل پرنده استفاده می کنند، به عنوان کارشناس تحقیق در عملیات و تعمیر و نگهداري فعالیت نمایند. از سوي دیگر چون سازه اتومبیل و کشتی مشترکات زیادي با سازه یک هواپیما دارد و توربین هاي گاز یک نیروگاه یا ایستگاه پمپ گاز همانند یک موتور جت تحلیل و طراحی می گردد، یک مهندس هوا فضا علاوه بر شرکت هاي هوایی در نیروگاه ها، صنایع نفت و گاز و صنایع خوردوسازي فرصت هاي شغلی خوبی دارد. علاوه بر ساخت هواپیما فارغ التحصیلان این رشته می توانند در فرودگاهها در قسمت تعمیر و نگهداري هواپیما و همچنین در صنایع دفاع روي طراحی موشک و جنگ افزارها فعالیت کنند یا می توانند روي آیرودینامیک خودروها، سازه هاي خودروسازي و تولید توربین هاي بخار براي تولید برق کار کنند.


منبع: کتاب جامع آشنایی با رشته هاي مختلف دانشگاهی و زمینه هاي شغلی اثر رضا فریدون نژاد
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    آشنایی با مهندسی هوافضا

    هوافضا یکی از رشته های بسیار جذاب علوم مهندسی است. اگه بخواهیم کمی دقیق تر شویم قدمت این رشته در دنیا به قرن ۱۸ و ۱۹ و زمانی که علاقه مندان به پرواز فهمیدند که طراحی وسیله ای که قابل پرواز باشه و براحتی کنترلش کنند همچین کار راحتی نیست و نیاز به انجام محاسبات ریاضی داره و این کار باید علمی انجام بشه. همین موضوع به تدریج باعث شد تا به هوافضا به عنوان یک علم نگاه بشه. شاید بتونیم بگیم علوم سیالات یا علومی که به بررسی گازها یا مایعات مربوط میشه آغازی بود بر هوافضا و طراحی علمی اولین وسایل پروازی مثل بالنها و گلایدرها.

    301.jpg

    جورج کیلی و پرواز با هواپیمای گلایدرش

    311.jpg


    یک بالن که سبکتر از هوای اطرافشه برای پرواز و حرکت به سمت بالا از اصل شناوری ارشمیدس و دانش مربوط به هوای ساکن یا اصطلاحا آیرواستاتیک استفاده میکنه یا هواپیمای گلایدر جورج کیلی و هواپیمای موتور دار برادران رایت که برخلاف بالن، سنگین تر از هوای اطرافش بود از دانش هوای متحرک یا آیرودینامیک برای پرواز مستقیم و طولانی استفاده می کرد. این دو برادر با آزمایش های زیادی که انجام دادند به خوبی از علم آیرودینامیک مطلع شده بودند.

    به همین ترتیب با گذشت تمایل بشر به پروازهای طولانی بیشتر و بیشتر شد و علم هوافضا هم روز به روز پیشرفت کرد و از آن پس مهندسان هوافضا به طراحی و ساخت وسایل پرنده ای با عملکرد پروازی و آیرودینامیکی خوب، سازه محکم و سبک که موتورهای قدرتمندی داشته باشد فکر می کردند.

    با پیشرفت سایر علوم مهندسی مثل مکانیک، الکترونیک و متالوژی، علوم هوافضا هم پیشرفت کرد طوری که مهمترین دستاورهای علمی این رشته ها، اول در مهندسی هوافضا و ساخت هواپیما، بالگرد، موشک استفاده می شد. بنابراین هوافضا تبدیل به یک دانش گسترده شد و کشورهای مختلفی در آن سرمایه گذاری های زیادی کردن و مهندسی هوافضا به عنوان یک رشته تحصیلی مهم وارد دانشگاه های مختلف شد و بعدها نیز به ایران اومد.

    321.jpg


    هوافضا در ایران بسیار نوپاست و کمی بیشتر از ربع قرن از قدمتش می گذره. این رشته اولین بار پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و در اواسط دهه شصت توسط دانشگاه صنعتی امیر کبیر یا دانشگاه صنعتی مالک اشتر شروع به جذب دانشجو کرد و بنیانگذاران این رشته، اغلب فارغ التحصیلان ایرانی دانشگاه های آمریکا بودند که رشته مهندسی هوافضا را با خودشون به ایران آورده بودند و همان روش آموزشی که در آنجا براساسش درس خونده بودند در ایران هم اجرا کردند. با توجه به اینکه مهندسی هوافضا شباهت زیادی با مهندسی مکانیک داشت به دانشگاه های دیگه هم راه پیدا کرد. هر ساله دانشگاه ها مختلفی از طریق کنکور سراسری در این رشته پر مخاطب دانشجو جذب می کنند. از دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیر کبیر گرفته تا برخی از دانشگاه های آزاد مثل واحد علوم تحقیقات و… که لیست این دانشگاه هارو میتونید اینجا ببینید.

    اما اولین سوالی که برای همه علاقه مندان پیش میاد این هست که چطوری وارد این رشته شوند. همونطور که گفتیم مهندسین هوافضا از طریق قبولی در کنکور میرن دانشگاه و هوافضا یکی از رشته های زیر مجموعه گروه علوم ریاضی و فنیه یعنی فقط بچه های ریاضی می تونند این رشته رو بخونند. با توجه به اینکه هوافضا یکی از رشته ها پرمخاطبه و دانشگاهای محدودی این رشته رو دارند و رتبه نسبتا بالایی رو برای قبولی میخواد. بنابراین قبولی در این رشته نیاز به کمی تلاش داره البته با برنامه ریزی و پشتکار، دور از دسترس نیست.

    با توجه به اینکه هوافضا یک رشته مهندسیه ریاضیات و تا حدی فیزیک در آن حرف اول رو میزنه و کسانی که این رشته رو میخوان بخونن باید پایه ریاضی نسبتا خوبی داشته باشن چون از همان ابتدای تحصیلشون در دانشگاه تا زمانی که قراره فارغ التحصیل شوند با ریاضیات به طور مستقیم و غیر مستقیم سروکار خواهند داشت. البته دروس مهندسی که با ریاضیات سروکار دارن بسیار جذابند و کاربرد عملی ریاضیات و فیزیک رو میشه بصورت جالبی در حل مسائل مهندسی دید. زبان انگلیسی هم کمی در این رشته مهمه چون اکثر کتاب های تخصصی و مرجع هنوز به فارسی ترجمه نشدند شاید دلیلش جدید بودن این رشته در ایرانه و دلیل دیگر هم شاید ترغیب دانشجوها به یادگیری زبان انگلیسیه چون اکثر مقالات و دستاوردهای جدید این رشته فقط به زبان انگلیسی منتشر میشه و دانشجویی که میخواد ادامه تحصیل بده و به اندوخته های علمیش اضافه کنه حتما باید به زبان انگلیسی در حد متوسط به بالا مسلط.

    دانشجوهای هوافضا در دوره کارشناسی یا لیسانس مطالب یا دروس بسیار متنوع و جالبی رو میخونند. با توجه به اینکه هوافضا یک رشته مهندسیه دروس مشابهی با سایر رشته ها داره البته این اشتراک دروس بیشتر در درس های پایه ای با موضوع ریاضی و چند درس دیگه هست. هوافضا بیشترین شباهت رو با رشته پرطرفدار مهندسی مکانیک داره جالب است بدونید در گذشته گاهی از هوافضا به عنوان یکی از گرایش ها مکانیک یاد می شد. این شباهت به بیشتر از ۵۰ درصد میرسه برای همین در برخی از دانشگاه ها، دانشکده های مکانیک و هوافضا همراه هم هستند و جالبتر آنکه در بسیاری از دانشگاه ها کلاس ها بصورت مشترک برگزار میشه. اگر کمی دقیق تر شویم، دروس کارشناسی هوافضا در چند بخش دسته بندی میشه: آیرودینامیک، کنترل و دینامیک پرواز، سازه های هوایی، جلوبرندگی و فضایی و اگر باز هم دقیق تر شویم تمامی دروسی که در دوره لیسانس ارائه میشه شامل پنج دسته اند:

    • دروس پایه: ریاضی عمومی ۱، ریاضی عمومی ۲، فیزیک ۱، فیزیک ۲، الگوریتم‌ها و برنامه سازی کامپیوتر، معادلات دیفرانسیل، آزمایشگاه فیزیک ۱، آزمایشگاه فیزیک ۲و محاسبات عددی
    • دروس اصلی: استاتیک، دینامیک، مقاومت مصالح، ریاضیات مهندسی، مبانی مهندسی برق، آزمایشگاه مبانی مهندسی برق، مقدمه‌ای بر مهندسی هوافضا، مکانیک سیالات، ترمودینامیک ۱، ترمودینامیک ۲، آزمایشگاه ترمودینامیک و انتقال حرارت، آزمایشگاه سیالات، آزمایشگاه مقاومت مصالح، ارتعاشات مکانیکی، علم مواد، کنترل اتوماتیک، انتقال حرارت، نقشه کشی صنعتی ۱، نقشه کشی صنعتی ۲و تحلیلی سازه‌های هوایی
    • دروس تخصصی: آیرودینامیک ۱، آیرودینامیک ۲، مکانیک پرواز ۱، مکانیک پرواز ۲، طراحی هواپیما ۱، طراحی هواپیما ۲، طراحی سازه‌های هوافضایی، اصول جلوبرنده‌ها، آزمایشگاه آیرودینامیک ۱، آزمایشگاه آیرودینامیک ۲ و زبان تخصصی
    • دروس اختیاری: مکانیک مدارهای فضایی، مقاومت مصالح ۲، تئوری تنش حرارتی، پلاستیسیته عملی و تغییر شکل فلزات، آیرودینامیک هلیکوپتر، آیروالاستیسیته، طراحی اجزا۱، طراحی اجزا ۲، آمارو احتمالات، آیرودینامیک ۳، روشهای تجربی در آیرودینامیک، تئوری آیرودینامیک ملخ، جریان لزج، مقدمه‌ای بر مکانیک سیالات عددی، موتورهای احتراق داخلی، سوخت و احتراق، اصول راکتها، توربوماشینها، مدیریت صنعتی، طراحی، کنترل و کاربرد سیستمهای ماهواره، سیستمهای اتوماتیک در فضا، کاربرد المانهای محدود وطراحی به کمک کامپیوتر
    • و دروس کارگاهی: کارگاه ورقکاری و جوشکاری، کارگاه ابزار دقیق و اندازه گیری در هواپیما، کارگاه موتور، بدنه و سیستمهای هواپیما
    که در دروس سیالاتی یا آیرودینامیکی دانشجوها ابتدا با اصول کلی آشنا می شوند و به طور کلی یاد می گیرند که شکل جسمی که جریان هوا از روی آن عبور می کنه چگونه طراحی می شه، در بخش کنترل و دینامیک پرواز با اصول اولیه طراحی وسایل پرنده و معادلات ریاضی حاکم بر آنها و نحوه طراحی سیستم هایی که قراره آنها را کنترل کنه آشنا می شوند، در بخش سازه یاد می گیرند که یک سازه یک جسم که قراره پرواز کنه بر چه اساسی طراحی می شه و به طور خاص با اصول طراحی سازه ها هوایی و فضایی آشنا می شوند، در بخش جلوبرندگی که بی شباهت به آیرودینامیک نیست ابتدا اصول اولیه و سپس نحوه کارکرد و طراحی انواع موتورها را فرا می گیرند و در بخش فضایی که در دروس دوره کارشناسی کمتر به آن پرداخته میشه با اصول ریاضی حاکم بر مدارهای فضایی و حرکت ماهواره ها آشنا می شوند البته بحث فضایی کمی شبیه مباحث دینامیک پرواز و کنترله. در نهایت این پنج بخشی که مرور شد گرایش های مهندسی هوافضا رو دوره کارشناسی ارشد و دکتری تشکیل میده.

    با نگاهی گذرا به درس هایی که بچه های هوافضا میخونند میشه فهیمد که این رشته تفاوت های بسیار زیادی با رشته های تقریبا هم نام مثل هوانوردی یا خلبانی داره این تفاوت رو میشه اینطور بیان کرد که وظیفه طراح یک ماشین با وظیفه یک راننده خیلی فرق داره یعنی به طور ساده مهندس های هوافضا یاد می گیرند که چطور باید قسمت های مختلف یک وسیله پرنده مثل هواپیما یا بالگرد رو طراحی کرد و خلبان ها هم یاد می گیرند چطور از اون چیزی که مهندسای هوافضا طراحی کردند باید استفاده کنند. در حقیقت هوافضا یک تخصص مهندسی و خلبانی یک مهارت است.البته فعالیت های کاری مهندس های هوافضا خیلی فراتر از تصور است و حتی به کارهای مهندسی غیرهوافضایی هم ربط پیدا میکنه که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد. بنابراین رشته هایی مانند خلبانی و مهندسی پرواز بسیار متفاوت با هوافضاست البته فارغ التحصیلان برخی از رشته های مرتبط با هوانوردی مثل مهندسی پرواز می تونن رشته هوافضا رو برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کنند. گاهی اوقات هم رشته نجوم به طور اشتباه ممکنه به هوافضا ربط داده بشه که لازمه اینجا بگوییم که هوافضا هیچ گونه ارتباطی با نجوم نداره و تنها شباهت لغوی ممکنه داشته باشند.

    اما یک مهندس هوافضای خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشه، با توجه به اینکه هوافضا برخلاف سایر رشته ها مثل برق و عمران از اول بدون گرایشه بنابراین در دوره کارشناسی دانشجوها مطالب متنوعی رو یاد می گیرند و به قولی همه کاره و هیچ کاره هستند البته ممکنه دانشجوها در ترم های پایانی تحصیلشون به یک موضوع یا گرایش خاص تمایل پیدا کنند و بر همین اساس هم موضوع پروژه پایانی که برای آخر دوره کارشناسی برایشان در نظر گرفته شده رو انتخاب کنند. اما بطور کلی یک مهندس خوب باید به دروسی که در دوره ۴ ساله یا ۸ ترمه لیسانس خونده تسلط کافی داشته و دید مهندسی پیدا کرده باشه. همچین باید به حداقل یک زبان برنامه نویسی تسلط کافی پیدا کنه که معمولا زبان برنامه نویسی فرترن (Fortran) به عنوان زبان پایه و در درس الگوریتم‌ها و برنامه سازی کامپیوتر به دانشجوها یاد داده می شه یادگیری و تسلط بر برنامه هایی مانند متلب (matlab) هم که موضوع آن ریاضیات است برای همه رشته های مهندسی بسیار مهمه. به طور دقیق تر در گرایش پیشرانش یا آیرودینامیک در دوره کارشناسی ارشد زبان اصلی برنامه نویسی براساس زبان فرترنه و زبان برنامه نویسی متلب هم جزو جدانشدنی دروس گرایش دینامیک پرواز و کنترله. همچنین دانشجوها اگر گرایش ارشد یا علاقه مندی خودشون رو در اواخر دوره لیسانس انتخاب کرده باشند لازمه که به نرم افزارهای تخصصی مربوطه تسلط کافی پیدا کنند و اگر قرار شد بعد از دوره لیسانس مستقیما وارد بازار کار شوند از این بابت مشکلی نداشته باشند بنابراین به صورت خلاصه یک مهندس هوافضا خوب باید به توانایی های زیر برسه:

    • مهارت عالی در تحلیل و حل مسائل
    • آشنایی با نرم افزارهای تخصصی
    • دانش فنی و دید مهندسی عالی
    • توانایی برنامه ریزی و مدیریت پروژه
    • توانایی کار تیمی بالا
    • داشتن اطلاعات بروز یا آپدیت بودن
    • آگاهی کامل نسبت اصول و قوانین مهندسی
    • تسلط کافی به زبان انگلیسی
    اگر مهندس های پر تلاش تازه فارغ التحصیل شده هوافضا قصد ادامه تحصیل داشته باشند، گزینه ای مختلفی دارند که لازمه پس از انتخاب گزینه صحیح تست ها در آزمون کارشناسی ارشد و قبولی در آن به گزینه اصلی خودشون یعنی گرایش مورد علاقشون برسند. همونطور که اشاره کردیم هوافضا در دوره ارشد دارای پنج گرایشه که دانشگاه های محدودی این گرایش ها رو دارند که در اینجا لیست این دانشگاه ها آورده شده. همچنین دانشجوها برای ادامه تحصیل می تونن به دانشگاه های خارج بروند البته دانشگاه های کشورمون از لحاظ سطح علمی و رتبه اگر از دانشگاه های مطرح دنیا بالاتر نباشند مطمئنا خیلی پایین تر هم نیستند برای همین هم فارغ التحصیلای هوافضا ترجیح میدن درسشون رو در دانشگاه های داخل ادامه بدهند.

    یکی از مهمترین موضوع هایی در انتخاب هر رشته ای وجود داره بحث بازار کار و آینده شغلی اون رشته هست. شاید این سوال برای هوافضا به علت جدید بودنش بیشتر مطرح باشه یا به چشم بیاد. در یک جواب کلی برای این سوال باید بگیم که با توجه به رشد و پیشرفت چشمگیر هوافضا در کشور، نیاز جدی به حضور متخصصین هوافضا در صنایع نظامی و غیرنظامی احساس میشه و جالبه بدونید هوافضا به عنوان رشته اول علمی ایران در نقشه جامع علمی کشور شناخته می شه. شاید در نگاه اول کمی بنظر برسه که بازار کاری هوافضا محدود به کارهای صرفا نظامی مثل موشک و هواپیما باشه اما در عمل اینطور نیست. به عنوان مثال اصول آیرودینامیک خودرو بسیار شبیه آیرودینامیک وسایل پرنده هست و مهندسان آیرودینامیک براحتی میتونن با استفاده از محاسبات کامپیوتری و انجام تست های عملی با وسیله ای به نام تونل باد، یک ماشین آیرودینامیک، کم مصرف و حتی پرسرعت طراحی کنند یا به عنوان یک مثال دیگه طراحی توربین های بادی بزرگ و کوچک که از باد انرژی برق تولید می کنه، توسط مهندس های آیرودینامیک انجام میشه. در بحث هایی مثل کنترل، سازه و پیشرانش هم کاربردهای غیرنظامی بسیار زیاد هست. مثلا مهندسای سازه می تونند سازه هر نوع وسیله ای مثل، خودرو، قطار و حتی کشتی رو طراحی کنند. و برای یکی از کاربردهای گرایش پیشرانش میشه به توربین های گازی نیروگاه های تولید برق اشاره کنیم که بسیار شبیه موتورهای جت هواپیماست. بنابراین فرصت های شغلی زیادی برای مهندسان توانمند و پرتلاش هوافضا در صنایع نظامی و غیر نظامی اعم از خصوصی و دولتی مانند صنایع خودروسازی، صنایع پالایشگاهی و نفت و گاز، نیروگاه ها و حتی فرودگاه ها وجود داره. پس به طور خلاصه هر جایی که مهندسان مکانیک در اونجا مشغول به کار باشند جای خالی مهندسان هوافضا هم حس خواهد شد. با این حال باید به این مسئله مهم اشاره کنیم که در دهه اخیر با رشد بدون برنامه دانشگاه های ارائه دهنده رشته هوافضا، متاسفانه شاهد عدم توازن بین دانش آموختگان این رشته با فرصت های شغلی در دسترس در کشور هستیم.

    مراکز اصلی هوافضایی کشور که مهندسای هوافضا می تونن در اونجا یا مراکز زیر مجموعه آنها یک شغل هوافضایی داشته باشند به شرح زیر است:

    • سازمان فضایی ایران
    • سازمان صنایع هوافضا
    • سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح
    • نیروی هوافضای سپاه پاسدارن و نیروی هوایی ارتش
    • سازمان هواپیمایی کشوری
    • شرکت های خصوصی و دانش بنیان مرتبط
    • شرکت های هواپیمایی و مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما
    • شرکت های مرتبط با بحث های نیروگاهی و انرژی (برای بعضی گرایش ها)
    بحث مهم دیگه، میزان حقوق یا درآمده، حقوق مهندسان هوافضا هم تقریبا شبیه سایر رشته های مهندسیه. البته میزان حقوق دریافتی هر فرد به عوامل زیادی بستگی داره. متوسطی از میزان حقوق رشته های مختلف در سال ۹۲ توسط وب سایت ایران تلنت منتشر شد که حقوق مهندسان هوافضا هم در این گزارش آماری اومده بود که در ۲ جدول زیر به صورت دقیق و دسته بندی شده آورده شده:

    اگه حدود ۳۵ درصد به میزان حقوق های بالا اضافه بشه، حقوق سال ۹۴ مهندسان هوافضا رو میشه تخمین زد. البته با درآمد مهندسای هوافضای سایر کشور مثل آمریکا یا کاندا اصلا قابل مقایسه نیست. در اغلب کشورها هوافضا یکی پر درآمدترین شغلهاست. به عنوان مثال در رتبه بندی که به تازگی در آمریکا برای درآمد دانشجویان مهندسی که دارای مدرک لیسانس، ۲۵ سال سن با دو سال سابقه کاری، انجام شده، هوافضا در رتبه دوم قرار گرفته:

    1. مهندسی نفت
    2. مهندسی هوا و فضا
    3. مهندسی شیمی
    4. مهندسی الکترونیک
    5. مهندسی هسته ای
    در آمریکا متوسط درآمد سالیانه مهندسای هوافضا۹۷.۴۸۰ دلار (متوسط درآمد سالانه مهندسان ۸۳.۳۴۰ دلار و برای همه مشاغل۳۳.۸۴۰ دلار) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۱۰۲.۱۰۰ دلار بوده و در انگلیس متوسط درآمد برای افراد تازه کار سالانه ۳۰ تا ۳۷ هزار دلار، برای افراد باتجربه بین ۴۲ تا۶۰ هزار دلار و برای مهندسان ارشد بین ۶۷ تا۹۸ هزار دلاره که اگه این اعداد رو در دلار تقریبا ۸ هزار تومانی ضرب کنیم بهتر قابل درک است. البته در کشورهای توسعه یافته تمامی مهندسین درآمد بالاتری نسبت به کشورهایی مثل ایران دارند و هوافضا هم تقریبا در صدر آنهاست. شاید یکی از دلایل بالا بودن درآمد، بازار کار بسیار گسترده صنعت هوافضا در این کشورها باشه اما با توجه به پیشرفت کشور در این زمینه، هوافضا آینده خوبی در ایران خواهد داشت.

    341.jpg

    گزارش سایت ایران تلنت از میزان متوسط حقوق مهندسین مکانیک و هوافضا
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مهندسي هوافضا چیست؟
    مجموعه: معرفی رشته های تحصیلی






    sci199.jpg






    هدف :
    هدف تربيت كارشناس در صنايع هواپيما و هليكوپترسازي و فردي آشنا به مقدمات و اصول مهندسي هوافضا است. طول متوسط دوره 4 سال است. دانشجويان موظفند 3 واحد پروژه بگيرند و 2 تابستان در دفاتر مهندسي صنايع مربوط كارآموزي كنند. فارغ‌التحصيلان كادر مورد نياز محاسبات ، طراحي، تحقيقات و ساخت صنايع مختلف هواپيمايي، هليكوپترسازي، موشكي و صنايع ديگر را تامين مي‌كنند.



    دروس اين مجموعه شامل دروس عمومي، پايه، اصلي، تخصصي، كارگاهي و كارآموزي است و زمينه‌هايي چون آيروديناميك، سازه هوايي، مكانيك پرواز و جلوبرنده‌ها را در بر مي‌گيرد. پايه‌هاي اصلي لازم براي تحصيل در اين رشته رياضيات، فيزيك و زبان خارجي است. براي فارغ‌التحصيلان اين رشته امكان ورود به دوره كارشناسي ارشد مهندسي هوافضا وجود دارد. بايد توجه داشت كه صنايع هوافضا در دنيا يكي از پيشروترين زمينه‌هاي تحقيقاتي است و همواره موجبات ترقي و جهش در ساير رشته‌هاي علوم و مهندسي را فراهم ساخته و در اين راستا بودجه‌هاي عظيم نظامي و غيرنظامي را به خود اختصاص داده است، موضوعاتي از قبيل طراحي و ساخت هليكوپتر، هواپيماي بدون سرنشين، بدون موتور، عمود پرواز و يا جنگنده از يك طرف و ساخت پايگاههاي فضايي، مسافرت به كرات ديگر و جنگ ستارگان از طرف ديگر جامعيت و حساسيت اين رشته را بيش از پيش روشن مي‌سازد.




    مهندسي هوافضا مجموعه‌اي از علوم و توانايي‌هاي علمي و عملي در زمينه تحليل، طراحي و ساخت وسايل پرنده‌ نظير هواپيماها، چرخ‌بال‌ها، گلايدرها، موشك‌ها و ماهواره‌ها است. اين رشته بر چهار پايه آيروديناميك 1 ، جلوبرندگي 2 ، مكانيك پرواز 3 و سازه‌هاي هوافضايي استوار است.



    وي در توضيح چهار پايه علمي اين رشته مي‌گويد: «آيروديناميك» به مطالعه و بررسي جريان هوا، محاسبه نيروها و گشتاورهاي ناشي از آن بر روي جسم پرنده مي‌پردازد و مهندس هوا فضا با فراگيري اين علم به تحليل جريان‌هاي پيچيده در اطراف اجسام پرنده پرداخته و با به دست آوردن نيروهاي آئروديناميكي امكان بررسي پايداري و طراحي سازه را فراهم مي‌كند.



    «جلوبرندگي» به مطالعه و بررسي سيستم‌هاي جلوبرنده اعم از موتورهاي پيستوني ، توربيني ، راكت‌ها و نحوه توليد نيروي رانش در آنها مي‌پردازد.



    «مكانيك پرواز»‌ به مطالعه و بررسي رفتار و حركات جسم پرنده با استفاده از اطلاعات آئروديناميكي ، هندسي و وزني مي‌پردازد و در واقع علم مكانيك پرواز از «عملكرد» تشكيل مي‌شود و «عملكرد» به بررسي برد، مسافت نشست و برخاست، مداومت پروازي در سرعت‌هاي مختلف و پايداري و كنترل وسايل پرنده مي‌پردازد.



    و در نهايت «سازه‌هاي هوافضايي» به مطالعه و بررسي سازه‌هاي هواپيما و ديگر وسايل پرنده مي‌پردازد و هدف آن طراحي سازه‌هايي است كه علاوه بر استحكام كافي در برابر بارهاي آئروديناميكي و ساير بارهاي استاتيكي وارد بر وسايل پرنده، حداقل وزن ممكن را نيز داشته باشند.



    يكي از دانشجويان كارشناسي ارشد اين رشته نيز مهندسي هوا فضا را علمي استراتژيك مي‌داند كه در آن از همه علوم از جمله متالوژي ، كامپيوتر و الكترونيك استفاده مي‌شود و هدف آن تربيت كارشناساني است كه كادر مورد نياز محاسبات ، طراحي ، تحقيقات و ساخت صنايع مختلف هواپيمايي، چرخ‌بال‌سازي و موشكي را تامين سازند. به همين دليل دانشجويان اين رشته موظف هستند كه در طي تحصيل 3 واحد پروژه بگيرند و در تابستان نيز در دفاتر مهندسي صنايع مربوط كارآموزي بكنند.





    آينده شغلي ، بازار كار ، درآمد:
    در مورد مشكلات و دشواري‌هاي شغلي فارغ‌التحصيلان اين رشته نيز دكتر رئيسي مي‌گويد: مهمترين مشكل اين رشته جديد بودن آن است و اين كه هنوز براي آن برنامه‌ريزي‌هاي لازم به صورت كلان تدوين نشده است و در نتيجه پراكنده‌كاري در اين رشته زياد است و در كل جذب نيروي انساني از كانال صحيحي انجام نمي‌گيرد وگرنه عمدتا فارغ‌التحصيلان اين رشته از نظر بازاركار مشكلي ندارند.



    همان‌طور كه پيش از اين گفتيم هدف اصلي صنعت هوافضا طراحي و ساخت وسايل پرنده است، در نتيجه فارغ‌التحصيلان مهندسي هوافضا مي‌توانند در صنايع و موسسات تحقيقاتي هواپيمايي ، موشكي و ماهواره فعاليت بكنند و همچنين در كليه موسسات و سازمانهايي كه به نحوي از وسايل پرنده استفاده مي‌كنند، به عنوان كارشناس تحقيق در عمليات و تعمير و نگهداري خدمت كنند. اما علاوه بر اشتغال در مراكز فوق يك مهندس هوافضا با تسلط بر علوم آئروديناميك، طراحي سازه و روشهاي طراحي توربو ماشين‌ها توانايي‌ كار در شاخه‌هاي متعددي از مهندسي و پروژه‌هاي خارج از حيطه صنايع هوافضايي را نيز دارد.



    دكتر رئيسي در همين زمينه مي‌گويد: كاربرد زمينه‌هاي مطالعاتي يك مهندس هوافضا تنها به طراحي هواپيما و وسايل پرنده محدود نمي‌شود. براي مثال آئروديناميك خودروهااز برخي جهات شباهت زيادي به آئروديناميك هواپيما دارد و امروزه در اغلب صنايع خودروسازي با استفاده از تونل باد و علم آئروديناميك ، خودروهاي كم مصرفتري مي‌سازند. فرايند سيستم‌هاي كنترل صنعتي نيز با فرايندهاي طراحي كنترل در وسايل پرنده بر يك مبنا است و همچنين سازه اتومبيل و كشتي مشتركات زيادي با سازه يك هواپيما دارد و بالاخره توربين‌هاي گاز يك نيروگاه يا ايستگاه پمپ گاز همانند يك موتور جت تحليل و طراحي مي‌گردند. در نتيجه يك مهندس هوافضا علاوه بر شركت‌هاي هوايي در نيروگاهها، صنايع نفت و گاز و صنايع خودروسازي فرصتهاي شغلي خوبي دارد.





    توانايي‌هاي مورد نياز و قابل توصيه :
    دكتر رئيسي همچنين معتقد است كه دانشجوي اين رشته بايد در كارهايش نظم و برنامه‌ريزي داشته باشد چون حجم مطالبي كه در طول يك ترم ارائه مي‌شود، زياد بوده و مطالعه آنها مستلزم يك برنامه‌ريزي دقيق مي‌باشد.



    وي در مورد دروس مهم در اين رشته نيز مي‌گويد: زيربناي اين رشته رياضيات است و همچنين فيزيك و شيمي تا حدودي لازم مي‌باشد و البته همين‌جا لازم است توصيه كنم كه دانش‌آموزان اگر در درس زبان خارجي ضعيف هستند، وارد اين رشته نشوند چون بيشتر دروس اين رشته به زبان انگليسي وابسته مي‌باشد.



    آقاي جهاني دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي هوافضاي دانشگاه اميركبير نيز معتقد است كه دانشجوي اين رشته بايد آمادگي كار در كارخانجات را داشته باشد. وي در توضيح مي‌گويد: مهندسي هوافضا يك رشته فني است و عموما كساني كه وارد رشته‌هاي فني مي‌شوند، بايد آمادگي كار در كارخانجات را داشته باشند و همچنين بايد افراد قوي و داراي پشتكار وارد اين رشته بشوند تا به ياري اراده قوي خود در پيشبرد اين رشته نوپا موفق گردند.

    منبع:shirazpc.com

    اصول مهندسي هوافضا
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    آشنایی با شغل مهندس هوا فضا
    اگر شما عاشق هواپیما و فضاپیماها بوده و می خواهید برای پیشرفت و توسعه آنها کاری بکنید، شغل مهندسی هوافضا می تواند برای شما مناسب باشد.
    برای اینکه بتوانید یک مهندس هوافضای موفق شوید باید در ریاضیات، فیزیک،فناوری اطلاعات و به خصوص زبان انگلیسی قوی بوده و از استعداد خوبی در این علوم بهره مند باشید.

    محل کار شما به عنوان یک مهندس هوافضا در دفتر کاری یا در کارخانه می باشد. اگرچه امروزه در مقایسه با قبل، مهندسان هوافضا زمان زیادی را در دفاتر کاری می گذرانند چون بیشتر کارهای طراحی، مدلسازی، آزمایش ها، ارزیابی و آموزش را با کمک برنامه ها و نرم افزارهای شبیه ساز کامپیوتری انجام می دهند. البته گاهی برای بازرسی یا تست هواپیماها در محل های مختلف، باید در سفرهای کاری باشید.

    در مجموع مهندسی هوافضا شاخه‌ای است از مهندسی که با طراحی هواپیما، فضاپیما، ماهواره، ماهواره برها و مسائل و موضوعات وابسته به آن‌ها سر و کار دارد اما در برخی از اوقات مهندس هوافضا به طراحی سیستم های با تکنولوژی بالا مانند خودروهای کم مصرف و تجهیزات نفت و گاز و سیستم های تولید توان، اشتغال پیدا می کند. به عبارت دیگر مهندسی هوافضا دانشی راهبردی است که در آن از دانشهای دیگر مانند مکانیک، متالورژی، علوم کامپیوتر، عمران و الکترونیک استفاده می‌شود. موضوعاتی از قبیل طراحی و ساخت هلیکوپتر، هواپیمای بدون سرنشین، بدون موتور، عمود پرواز و یا جنگنده از یک طرف و ساخت پایگاههای فضایی و مسافرت به کرات دیگر از طرف دیگر جامعیت و حساسیت رشته مهندسی هوافضا را بیش از پیش روشن می‌سازد.

    مهندسی هوافضا در بسیاری از کشورها از جمله ایران یکی از پیشروترین زمینه‌های پژوهشی است و بودجه‌های کلان نظامی و غیرنظامی که صرف این رشته می‌شود، زمینه‌های پیشرفت و جهش در دیگر حوزه های علوم مهندسی را فراهم ساخته‌ است.

    زمینه‌های مطالعاتی یک مهندس هوافضا تنها به طراحی هواپیما و وسایل پرنده محدود نمی‌شود. برای مثال آئرودینامیک خودرو از برخی جهات شباهت زیادی به آئرودینامیک هواپیما دارد و امروزه در اغلب صنایع خودروسازی با استفاده از تونل باد و علم آئرودینامیک، خودروهای کم مصرفتری می‌سازند. فرایند سیستم‌های کنترل صنعتی نیز با فرایندهای طراحی کنترل در وسایل پرنده بر یک مبنا است و همچنین سازه اتومبیل و کشتی مشترکات زیادی با سازه یک هواپیما دارد و بالاخره توربین‌های گاز یک نیروگاه یا پالایشگاه همانند یک موتور جت تحلیل و طراحی می‌گردند. در نتیجه یک مهندس هوافضا علاوه بر شرکت‌های هوافضایی و ساخت ماهواره، در نیروگاهها، صنایع نفت و گاز، پالایشگاه ها، صنایع خودروسازی و فرودگاه ها فرصتهای شغلی بسیار خوبی دارد.

    در تعریفی دیگر از مهندس هوافضا اینچنین آمده است : مهندس هوافضا مسئولیت طراحی و ساخت ماشینهای غیر عادی، از هواپیماهای با وزن بیش از ۲۵۰ تن گرفته تا فضاپیماهائی که قادر به طی مسافتهای طولانی با سرعتی بالاتر از ۳۰۰۰۰ کیلومتر در ساعت هستند را برعهده دارد. مهندس هوافضا هواپیماها و فضاپیماها و موشکها را طراحی کرده و توسعه داده و مورد آزمایش قرار می دهد و بر مراحل ساخت آنها نظارت می کند. آن دسته از مهندسین هوافضا که با هواپیما سر و کار دارند را مهندسین هوانوردی و آنهائی را که اختصاصا با فضاپیما کار میکنند را، مهندسین فضانوردی گویند.

    مهندسین هوافضا فناوریهای جدیدی را برای استفاده در هوانوردی،‌ سیستمهای دفاعی و اکتشافات فضائی بوجود آورده و اغلب در زمینه هایی مانند طراحی ساختار، هدایت، ناوبری و مراقبت، تجهیز و ارتباطات و یا شیوه های تولید متخصص می شوند. آنها اغلب از طراحی کامپیوتری،‌ روبات ها، لیزر و تجهیزات نوری الکترونیکی پیشرفته در کارشان بهره می گیرند.

    یک مهندس هوافضا با توجه به اینکه در چه شرکت یا سازمانی مشغول کار است ممکن است در زمینه یکی از تولیدات خاص هوافضا مانند حمل و نقل تجاری (هواپیماهای باری و مسافربری )، جتهای جنگنده نظامی، هلیکوپترها، فضا پیماها و یا موشکها و راکتها تخصص کسب کند.

    همچنین مهندس هوافضا می تواند در آیرودینامیک (دانش مربوط به حرکت اجسام در گازها و هوا)،‌ ترمودینامیک (مبحث فعالیت مکانیکی و رابـ ـطه آن با حرارت)،‌ مکانیک سماوی، نیروی محرکه، آکوستیک (علم اصوات) و یا سیستمهای هدایت و مراقبت، مهارت و تخصص داشته باشد.

    در بسیاری از کشورهای دنیا سعی بر این است که از مهندس هوافضا در صنعت هوافضا استفاده شود اما در برخی از کشورها نیز مرسوم شده است از این متخصصین در سایر صنایع دیگر نیز بهره گرفته شود. به عنوان مثال با توجه به شناختی که مهندسان هوافضا از علم آیرودینامیک دارند از آنها در شرکت های خودروسازی برای طراحی خودرو با راندمان بالا استفاده می شود.

    مسئولیت ها و وظایف مهندس هوافضا
    • مهندس هوافضا - مهندس هوافضا در زمینه توسعه صنعت هوایی و تکنولوژی های مرتبط کار می کند. کار او منجر به طراحی، تولید و نگهداری وسایل زیر می شود:
    • هواپیماها و هلیکوپترها
    • فضا پیماها
    • موشک ها و سلاح ها
    • شبیه سازهای پرواز
    • ابزار و قطعات پرواز
    • مهندس هوافضا، می تواند در زمینه تحقیق و توسعه، تست، تولید و نگهداری فعالیت کند. وظایف مهندس هوافضا با توجه به محل کارش متفاوت است ولی به طور کلی شامل موارد زیر می باشد:
    • توسعه سیستم های هواپیمایی مانند سیستم های ارتباطی و ابزارهای هوانوردی
    • تحقیق بر روی روش های جدید ساخت بخش های هواپیما مانند بدنه، بال، موتور و...با هدف مصرف بهینه سوخت
    • استفاده از نرم افزارهای طراحی کامپیوتری برای طراحی پروژه ها
    • انجام تست های مختلف زمینی و هوایی
    • جمع آوری و تحلیل داده های حاصل از تست ها
    • طراحی و نظارت بر فرآیند ساخت و نصب قطعات و هواپیماها
    • انجام و تایید پروژه ها مطابق با قوانین نظارتی موجود
    • نظارت بر فرودگاه ها و مراکز تعمیر و نگهداری هواپیماها
    • بررسی وسایل یا قطعات آسیب دیده و با عملکرد ناقص برای شناسایی علت و یافتن راه حل مناسب برای آن
    • علاوه بر موارد بالا، مهندس هوافضا همچنین با تخمین هزینه های پروژه، حضور در جلسات، نوشتن گزارشات فنی و ارائه گزارش کار به مدیران و مشتریان سرو کار دارد. پس از کسب چند سال تجربه کاری، می تواند به عنوان متخصص تشخیص علل تصادفات هوایی کار کند.
    مهارت و توانمندی های مورد نیاز مهندس هوافضا
    داشتن مهارت و تخصص از مهم ترین عوامل موفقیت شغلی محسوب می شود. امروزه تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی افزایش زیادی یافته ولی تعداد افرادی که در حوزه تخصصی خود مهارت و تخصص خوبی داشته باشند، بسیار کم است. به عبارتی حتی در شرایط فعلی بازارکار نامناسب کشور، مهندس هوافضایی که با علاقه وارد این حوزه شده و مهارت و تخصص خوب و مناسبی کسب کرده است، به راحتی می تواند موقعیت های شغلی بسیار مناسب همراه با درآمدی عالی را پیدا کند.

    برخی از مهارت ها و توانمندی های کلی لازم برای یک مهندس هوافضا
    • مهارت عالی در حل مساله
    • مهارت عالی در زمینه ریاضیات و فناوری اطلاعات
    • آشنایی با نرم افزارهای طراحی های کامپیوتری
    • دانش فنی عالی
    • توانایی برنامه ریزی، اولویت بندی و مدیریت پروژه
    • به روز بودن و آگاهی از جدید ترین پیشرفت ها
    • آگاهی کامل نسبت به قوانین نظارتی مهندسی
    • توانایی کار تیمی
    • توانایی خوب در تحلیل مسایل
    • آشنایی با زبان انگلیسی
    مهارت های مربوط به نرم افزارهای تخصصی مهندسی هوافضا
    امروزه نرم افزارهای رایانه ای یکی از مهم ترین ابزارهای کمکی مهندس هوافضا است که یاری گر او در رسیدن به اهدافش می باشد. اگر به بررسی اجمالی آگهی های استخدامی مهندس هوافضا بپردازید، متوجه خواهید شد اکثر کارفرماها، شرکت ها و سازمان ها یکی از شرایط جذب مهندس هوافضا را تسلط بر نرم افزارهای مربوط به این حوزه قرار داده اند.

    بنابراین اگر می خواهید در شغل مهندسی هوافضا موفق باشید، به راحتی و سریعا بتوانید شغل مناسب و پردرآمدی را در حوزه تخصصی خود یعنی مهندسی هوافضا پیدا کنید و یا اگر شاغل در این حوزه هستید و می خواهید پله های ترقی را سریعتر طی کنید، مطمئن باشید یادگیری نرم افزارهای تخصصی مهندسی هوافضا یکی از راه های اصلی و مطمئن برای شماست.

    برخی از مهم ترین نرم افزارهای تخصصی و کاربردی مهندسی هوافضا
    • Catia: نرم‌افزار طراحی قطعات
    • Ansys: نرم‌افزاری برای تحلیل مهندسی قطعات در تحلیل‌های دینامیکی
    • Fluent : نرم‌افزار مدل کردن جریان سیال و انتقال حرارت در هندسه‌های پیچیده
    • ABAQUS : نرم افزاری برای تحلیل های المان محدود
    • XFLR5 : نرم‌افزاری مفید برای آغاز یادگیری هوافضا
    • Unigraphics : نرم افزار مدل سازی و طراحی قطعات
    • Matlab : نرم‌افزاری برای نوشتن برنامه و محاسبات ریاضی در مهندسی
    تحصیلات لازم برای ورود به شغل مهندسی هوافضا
    فارغ التحصیلان رشته مهندسی هوافضا در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می توانند وارد این حوزه شوند. البته از آنجا که شباهت زیادی بین تخصص و برنامه درسی مهندسی هوافضا و مهندسی مکانیک وجود دارد و خیلی از مواقع مهندس هوافضا به جای مهندس مکانیک در بخش های مختلف صنعت فعالیت می کند، ممکن است یک مهندس مکانیک بتواند به عنوان مهندس هوافضا در صنایع مربوطه کار کند.

    آینده شغلی، بازار کار و فرصت های استخدامی مهندسی هوافضا
    مهندس هوافضا می تواند در صنایعی که به طراحی و تولید هواپیماها، موشک ها، سیستم های دفاعی، ماهواره ها و یا فضاپیماها می پردازند، کار کند. کاربرد زمینه‌های مطالعاتی یک مهندس هوافضا تنها به طراحی هواپیما و وسایل پرنده محدود نمی‌شود در نتیجه یک مهندس هوافضا علاوه بر شرکت‌های هوایی و هواپیمایی، در نیروگاهها، صنایع نفت و گاز و صنایع خودروسازی فرصتهای شغلی خوبی دارد. با داشتن تجربه و دانش لازم، مهندس هوافضا می تواند در بخش تحقیق و توسعه این نوع شرکت ها مشغول به کار شود.

    به بیان دیگر مهندس هوا فضا می تواند در صنایع و موسسات تحقیقاتی هواپیمایی ، موشکی و ماهواره فعالیت کنند. همچنین در کلیه موسسات و سازمان هایی که به نحوی از وسایل پرنده استفاده می کنند، به عنوان کارشناس تحقیق در عملیات و تعمیر و نگهداری فعالیت نماید. از سوی دیگر چون سازه اتومبیل و کشتی مشترکات زیادی با سازه یک هواپیما دارد و توربین های گاز یک نیروگاه یا ایستگاه پمپ گاز همانند یک موتور جت تحلیل و طراحی می گردد، یک مهندس هوا فضا علاوه بر شرکت های هوایی در نیروگاه ها، صنایع نفت و گاز و صنایع خودروسازی فرصت های شغلی خوبی دارد. علاوه بر ساخت هواپیما فارغ التحصیلان رشته مهندسی هوافضا می توانند در فرودگاهها در قسمت تعمیر و نگهداری هواپیما و همچنین در صنایع دفاع روی طراحی موشک و جنگ افزارها فعالیت کنند یا می توانند روی آئرودینامیک خودروها، سازه های خودروسازی و تولید توربین های بخار برای تولید برق کار کنند.

    مهندس هوافضابرخی از شرکت های خصوصی در ایران در حوزه محدود، کار سفارشی انجام می دهند مثل طراحی اولیه و مشاوره پروژه های دانشگاهی و اختراعی، ساخت پرنده های تصویر بردار و .... مهندس هوافضا می تواند در این شرکت ها نیز مشغول به کار شود.

    برخی از متخصصان مهمترین مشکل رشته مهندسی هوافضا را جدید بودن آن می دانند و این که هنوز برای آن برنامه‌ریزی‌های لازم صورت نگرفته و در نتیجه پراکنده‌کاری در این رشته زیاد است و در کل جذب نیروی انسانی از کانال صحیحی انجام نمی‌گیرد. اگر این نوع مشکلات رفع شود، مهندسی هوافضا از بازارکار بسیار مناسبی برخوردار می شود.

    مهمترین شرکت ها و سازمان های فعال در صنعت هوافضا که مهندسان هوافضا می توانند در آنها مشغول کار شوند

    • سازمان صنایع هوایی (ساخت و تعمیرات اساسی انواع پرنده های نظامی و تجاری)
    • شرکت صنایع هواپیماسازی ایران
    • شرکت پنها (بزرگترین پشتیبان تعمیرات سنگین ناوگان بالگردهای کشور)
    • صنایع هوایی قدس (طراحی، ساخت، ارائه‌ی خدمات گسترده پس از فروش انواع پهپاد و پرنده‌های بدون سرنشین، تولید و بهسازی انواع ملخ، چترهای نجات و چترهای فرود خودکار و غیر خودکار، طراحی و ساخت ایستگاه‌های کنترل زمینی (G.C.S)، سیستم‌های الکترونیک پروازی، تصویربرداری هوایی، هدف‌یابی، ردگیری و رهیابی اپتیکی، اویونیکی و غیره)
    وضعیت استخدام شغل مهندسی هوافضا در برخی کشورهای جهان
    آمریکا - پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام مهندس هوافضا بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد۵ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل۱۴ درصد می باشد.

    درآمد و حقوق مهندس هوافضا
    به طور کلی می توان گفت که اگر یک مهندس هوافضا وارد یکی از شرکتهای دولتی و یا نظامی شود، تا مدتی حقوق و مزایای او از نظام پرداخت دولتی و یا نظامی تبعیت می کند مگر اینکه تخصص او در حدی باشد که بتوانید مطالبه حقوق و مزایای بیشتری نماید و به صورت خاص با او قرارداد منعقد نمایند.

    اما در صورتی که مهندس هوافضا وارد صنعت های دیگری غیر از هوافضا شود، نحوه پرداخت حقوق اش از مدل حقوقی مرسوم در آن صنعت پیروی می کند. به عبارت دیگر اگر محل کار او یک سازمان یا شرکت دولتی باشد، حقوق دریافتی تابع نظام های پرداخت دولتی است. در صورتی که مهندس هوافضا در شرکت های خصوصی استخدام شود، با توجه به میزان تخصص، توانمندی و تجربه خود می تواند در خصوص میزان حقوق با آنها وارد مذاکره شود.

    در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد مهندسان هوافضا در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است.

    برخی از سمت هایی که در این پژوهش در نظر گرفته شده اند شامل کارشناس فنی، کارشناس طراحی، سرپرست تولید، بازرس، مدیر اجرایی، مدیر پروژه و ... می باشند که یک مهندس هوافضا می تواند در هر یک از آنها استخدام شده و فعالیت نماید.

    برای مهندس هوافضا در هر سمت و در هر رده سازمانی حداقل، حداکثر و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثال مهندسان هوافضایی که در سمت کارشناس فنی در رده کارشناس کار می کنند، در اواخر سال ۱۳۹۲، حداقل درآمد ۸۰۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد ۲۰۰۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهیانه ۱۲۰۰۰۰۰ تومان را داشته اند.

    درآمد ماهانه مهندس هوا فضا
    همچنین از آنجا که تجربه و سابقه کاری یکی از عوامل موثر در تعیین حقوق و درآمد هر فردی از جمله مهندسان هوافضا می باشد، در بخش دیگری از این پژوهش، درآمد مهندس هوافضا از نظر سابقه کاری در رده های مختلف سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. همان طور که در تصویر زیر مشخص است در هر رده سازمانی با افزایش سابقه کاری، درآمد و حقوق مهندس هوافضا نیز افزایش می یابد.

    درآمد مهندس هوافضا در برخی از کشورهای جهان
    آمریکا - متوسط درآمد سالیانه مهندس هوافضا۹۷.۴۸۰ دلار (متوسط درآمد سالانه مهندسان ۸۳.۳۴۰ دلار و برای همه مشاغل۳۳.۸۴۰ دلار) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۱۰۲.۱۰۰ دلار بوده است.

    انگلستان - متوسط درآمد سالیانه مهندس هوافضا برای افراد تازه کار سالانه ۳۰ تا ۳۷ هزار دلار، برای افراد باتجربه بین ۴۲ تا۶۰ هزار دلار و برای مهندسان ارشد بین ۶۷ تا۹۸ هزار دلار می باشد.

    شخصیت های مناسب شغل مهندسی هوافضا
    در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و ... برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

    به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان رشته‌ی مهندسی هوافضا دانش‌های لازم در زمینه‌ی آیرودینامیک، مکانیک پرواز، پیشرانش و سازه‌ها و نیز طراحی و ساخت اجسام پرنده مانند هواپیما را بدست می ‌‌آورند. یک مهندس هوافضا، افزون بر قابلیت‌های گفته شده، توانایی کار بر روی آیرودینامیک خودرو، سازه‌های زمینی و دریایی، و نیز توربوماشین‌ها را دارد.

    بخش پژوهش عملیاتی، موسسات آموزشی، مدیریت حمل و نقل و ترابری، عملیات نیروگاهی، عملیات تأسیسات گازی و نفتی و صنایع خودرو، چند نمونه از مواردی هستند که از تخصص فارغ‌التحصیلان مهندسی هوافضا استفاده می‌کنند.

    مطابق گزارش آماری که تارنمای irantalent.com انجام داده است، حقوق و دستمزد دانش‌آموختگان مهندسی مکانیک و هوافضا در ایران برای سال 1394 به شرح زیر است.

    2016-05-02_14-33-35-Aerospace Salary_94_Irantalent1.jpg

    گزارش آماری بازار کار، حقوق و دستمزد دانش‌آموختگان مهندسی مکانیک و هوافضا در سال 94


    مطابق گزارش فوق، حقوق و دستمزد دانش‌آموختگان مهندسی مکانیک و هوافضا در ایران برای سال 1393به شرح بوده است.

    2015-07-01_08-26-18-Aerospace Salary_93_Irantalent1.jpg

    گزارش آماری بازار کار، حقوق و دستمزد دانش‌آموختگان مهندسی مکانیک و هوافضا در سال 93


    2015-07-01_08-27-48-Aerospace Salary_93_Irantalent2.jpg

    گزارش آماری بازار کار، حقوق و دستمزد دانش‌آموختگان مهندسی مکانیک و هوافضا در سال 93


    همچنین مطابق گزارش فوق، حقوق و دستمزد دانش‌آموختگان مهندسی مکانیک و هوافضا در ایران برای سال 1392 به شرح بوده است.

    Aerospace Salary_93_Irantalent1.jpg

    گزارش آماری بازار کار، حقوق و دستمزد دانش‌آموختگان مهندسی مکانیک و هوافضا در سال 92


    Aerospace Salary_93_Irantalent2.jpg

    گزارش آماری بازار کار، حقوق و دستمزد دانش‌آموختگان مهندسی مکانیک و هوافضا در سال 92
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مهندس هوافضا
    معرفی شغل، محیط کار، فعالیت های شغلی، شرح وظایف و ...



    مهندسی هوافضا برای شما مناسب است اگر:

    اگر شما عاشق هواپیما و فضاپیماها بوده و می خواهید برای پیشرفت و توسعه آنها کاری بکنید، شغل مهندسی هوافضا می تواند برای شما مناسب باشد.
    AerospaceEng1.jpg


    برای اینکه بتوانید یک مهندس هوافضای موفق شوید باید در ریاضیات، فیزیک،فناوری اطلاعات و به خصوص زبان انگلیسی قوی بوده و از استعداد خوبی در این علوم بهره مند باشید.

    محل کار شما به عنوان یک مهندس هوافضا در دفتر کاری یا در کارخانه می باشد. اگرچه امروزه در مقایسه با قبل، مهندسان هوافضا زمان زیادی را در دفاتر کاری می گذرانند چون بیشتر کارهای طراحی، مدلسازی، آزمایش ها، ارزیابی و آموزش را با کمک برنامه ها و نرم افزارهای شبیه ساز کامپیوتری انجام می دهند. البته گاهی برای بازرسی یا تست هواپیماها در محل های مختلف، باید در سفرهای کاری باشید.


    مهندسی هوافضا چیست؟

    در مجموع مهندسی هوافضا شاخه‌ای است از مهندسی که با طراحی هواپیما، فضاپیما، ماهواره، ماهواره برها و مسائل و موضوعات وابسته به آن‌ها سر و کار دارد اما در برخی از اوقات مهندس هوافضا به طراحی سیستم های با تکنولوژی بالا مانند خودروهای کم مصرف و تجهیزات نفت و گاز و سیستم های تولید توان، اشتغال پیدا می کند. به عبارت دیگر مهندسی هوافضا دانشی راهبردی است که در آن از دانشهای دیگر مانند مکانیک، متالورژی، علوم کامپیوتر، عمران و الکترونیک استفاده می‌شود. موضوعاتی از قبیل طراحی و ساخت هلیكوپتر، هواپیمای بدون سرنشین، بدون موتور، عمود پرواز و یا جنگنده از یك طرف و ساخت پایگاههای فضایی و مسافرت به كرات دیگر از طرف دیگر جامعیت و حساسیت رشته مهندسی هوافضا را بیش از پیش روشن می‌سازد.

    مهندسی هوافضا در بسیاری از کشورها از جمله ایران یکی از پیشروترین زمینه‌های پژوهشی است و بودجه‌های کلان نظامی و غیرنظامی که صرف این رشته می‌شود، زمینه‌های پیشرفت و جهش در دیگر حوزه های علوم مهندسی را فراهم ساخته‌ است.

    زمینه‌های مطالعاتی یک مهندس هوافضا تنها به طراحی هواپیما و وسایل پرنده محدود نمی‌شود. برای مثال آئرودینامیک خودرو از برخی جهات شباهت زیادی به آئرودینامیک هواپیما دارد و امروزه در اغلب صنایع خودروسازی با استفاده از تونل باد و علم آئرودینامیک، خودروهای کم مصرفتری می‌سازند. فرایند سیستم‌های کنترل صنعتی نیز با فرایندهای طراحی کنترل در وسایل پرنده بر یک مبنا است و همچنین سازه اتومبیل و کشتی مشترکات زیادی با سازه یک هواپیما دارد و بالاخره توربین‌های گاز یک نیروگاه یا پالایشگاه همانند یک موتور جت تحلیل و طراحی می‌گردند. در نتیجه یک مهندس هوافضا علاوه بر شرکت‌های هوافضایی و ساخت ماهواره، در نیروگاهها، صنایع نفت و گاز، پالایشگاه ها، صنایع خودروسازی و فرودگاه ها فرصتهای شغلی بسیار خوبی دارد.

    در تعریفی دیگر از مهندس هوافضا اینچنین آمده است : مهندس هوافضا مسئوليت طراحي و ساخت ماشينهاي غير عادي، از هواپيماهاي با وزن بيش از 250 تن گرفته تا فضاپيماهائي كه قادر به طي مسافتهاي طولاني با سرعتي بالاتر از 30000 كيلومتر در ساعت هستند را برعهده دارد. مهندس هوافضا هواپيماها و فضاپيماها و موشكها را طراحي كرده و توسعه داده و مورد آزمايش قرار مي دهد و بر مراحل ساخت آنها نظارت مي كند. آن دسته از مهندسين هوافضا كه با هواپيما سر و كار دارند را مهندسين هوانوردي و آنهائي را كه اختصاصا با فضاپيما كار ميكنند را، مهندسين فضانوردي گويند.


    مهندس هوافضا کیست؟

    مهندسين هوافضا
    فناوريهاي جديدي را براي استفاده در هوانوردي،‌ سيستمهاي دفاعي و اكتشافات فضائي بوجود آورده و اغلب در زمينه هايي مانند طراحي ساختار، هدايت، ناوبري و مراقبت، تجهيز و ارتباطات و يا شيوه هاي توليد متخصص مي شوند. آنها اغلب از طراحي کامپیوتری،‌ روبات ها، ليزر و تجهيزات نوري الكترونيكي پيشرفته در كارشان بهره مي گيرند.

    یک مهندس هوافضا با توجه به اینکه در چه شرکت یا سازمانی مشغول کار است ممكن است در زمينه يكي از توليدات خاص هوافضا مانند حمل و نقل تجاري (هواپيماهاي باري و مسافربري )، جتهاي جنگنده نظامي، هليكوپترها، فضا پيماها و يا موشكها و راكتها تخصص کسب کند.

    همچنین مهندس هوافضا می تواند در آيروديناميك (دانش مربوط به حركت اجسام در گازها و هوا)،‌ ترموديناميك (مبحث فعاليت مكانيكي و رابـ ـطه آن با حرارت)،‌ مكانيك سماوي، نيروي محركه، آكوستيك (علم اصوات) و يا سيستمهاي هدايت و مراقبت، مهارت و تخصص داشته باشد.

    در بسیاری از کشورهای دنیا سعی بر این است که از مهندس هوافضا در صنعت هوافضا استفاده شود اما در برخی از کشورها نیز مرسوم شده است از این متخصصین در سایر صنایع دیگر نیز بهره گرفته شود. به عنوان مثال با توجه به شناختی که مهندسان هوافضا از علم آیرودینامیک دارند از آنها در شرکت های خودروسازی برای طراحی خودرو با راندمان بالا استفاده می شود.



    مسئولیت ها و وظایف مهندس هوافضا
    AerosspaceEng2.jpg
    مهندس هوافضا در زمینه توسعه صنعت هوایی و تکنولوژی های مرتبط کار می کند. کار او منجر به طراحی، تولید و نگهداری وسایل زیر می شود:
    • هواپیماها و هلیکوپترها
    • فضا پیماها

    • موشک ها و سلاح ها

    • شبیه سازهای پرواز

    • ابزار و قطعات پرواز
    مهندس هوافضا، می تواند در زمینه تحقیق و توسعه، تست، تولید و نگهداری فعالیت کند. وظایف مهندس هوافضا با توجه به محل کارش متفاوت است ولی به طور کلی شامل موارد زیر می باشد:

    • توسعه سیستم های هواپیمایی مانند سیستم های ارتباطی و ابزارهای هوانوردی

    • تحقیق بر روی روش های جدید ساخت بخش های هواپیما مانند بدنه، بال، موتور و...با هدف مصرف بهینه سوخت

    • استفاده از نرم افزارهای طراحی کامپیوتری برای طراحی پروژه ها

    • انجام تست های مختلف زمینی و هوایی

    • جمع آوری و تحلیل داده های حاصل از تست ها

    • طراحی و نظارت بر فرآیند ساخت و نصب قطعات و هواپیماها

    • انجام و تایید پروژه ها مطابق با قوانین نظارتی موجود

    • نظارت بر فرودگاه ها و مراکز تعمیر و نگهداری هواپیماها

    • بررسی وسایل یا قطعات آسیب دیده و با عملکرد ناقص برای شناسایی علت و یافتن راه حل مناسب برای آن
    علاوه بر موارد بالا، مهندس هوافضا همچنین با تخمین هزینه های پروژه، حضور در جلسات، نوشتن گزارشات فنی و ارائه گزارش کار به مدیران و مشتریان سرو کار دارد. پس از کسب چند سال تجربه کاری، می تواند به عنوان متخصص تشخیص علل تصادفات هوایی کار کند.
     
    وضعیت
    موضوع بسته شده است.

    برخی موضوعات مشابه

    بالا