روزنامه اطلاعات: ما را با چند نازک پیکر راضی کنید!
روزنامه اطلاعات نوشت:رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: «با توجه به ناکامی هواپیمای ایران۱۴۰، هواپیماهای ۸ تا۱۹ نفره میسازیم، که این طرح آغاز شده و پیشبینی شده که تا ۱۴۰۴ هواپیمای پهن پیکر ۱۰۰ تا۱۵۰ نفره را طراحی کنیم.» (خبرگزاری ایسنا، سهشنبه ۲۲ آبان)
گویند: مریدان شیخی غوغا کردند که: شیخنا وردی یافته، بر مرده میخواند زنده میشود. حکیمی شنید و گفت: شیخ را پیغام برید: عجالتاً از بهر خدای ذکری تعلیممان کن، تا بر زندگان بخوانیم، بلکه نمیرند!
چند سوال در همان عالَم عوامی خودم دارم که به بزرگی و عالِمی خود عفو خواهندکرد:
۱ـ آن هواپیماهای ایران۱۴۰ که دو فروندش به فاصلهی اندکی از بهرهبرداری در پرواز به مقصد نرسید و بیش از۵۰ تن را با خود به زمین زد و باقیماندهشان بنا به دستور زمینگیر ماندند، چه مشکلی داشتند که حتماً و حکماً در طرح جدید تصحیح خواهند شد؟ میدانم اینقدر این سوال عامیانه است که ارزش جواب دادن ندارد؛ حداکثر خواهند گفت: عموجان! دنیای صنعت، آن هم از نوع «هایتک»، دنیای آزمون و خطاست. اینقدر باید ساخت و زمین خورد و دوباره برپای ایستاد، که بالأخره جواب دهد! این طرفهی حکیمانه را از قضا یاد دارم که یکی از نمایندگان مجلس نیز افاضه کرد.
۲ـ عوام هستم دیگر، تحمل کنید! : اگر در دنیای امروز به جای آنکه خودمان ـ یعنی خودِ خودمان ـ هواپیما بسازیم، آن را از بازار رقابتی دنیا تهیه کنیم و کمی هم چانه بزنیم و لابی نماییم و در عوض، هواپیماهای مدرن «آزمون و خطاپسداده» را به حرمت جان مردم انتخاب کنیم چه میشود؟ میگویند ما وابستهایم؟ میگویند وادادهایم، میگویند غربزدهایم؟ در عوض اگر فعلا خودروهای تولید داخلمان را قابل سوارشدن و راندن بسازیم، میگویند: چه بیکلاسهایی!؟ حتما باید «طیاره» بسازیم تا طیّالسماوات کنیم؟ نمیشود عجالتاً به یک طیّالأرض سلامت و ایمن فکر کرد؟
۳ـ میدانید ما از جمله معدود کشورهایی هستیم که به نسبت وسعت و جمعیتمان بیشترین فرودگاهها را داریم؟ مثلا از کاشان تا اصفهان، از سمنان تا شاهرود، از شاهرود تا سبزوار، از سبزوار تا نیشابور، از همدان به بروجرد و از نقاط مختلف این میهن عزیز و پهناور، به خطهی مقدسهی «خودمختارخوانده»، تا جابلقا و جابلسا علیبرکةالله سابق! و اینها عمدتاً به برکت پیگیریها و لابیها(!)ی شبانهروزی نمایندگان این مناطق بوده، که داشتن فرودگاه را بر ساختن جادههای ایمن و سالمسازی آب آشامیدنی و سلامت محیط زیست مناطقشان در اولویت دیدند. شعار «هر شهر یک فرودگاه!»، به آنجا انجامیده که در کمبود و نارسایی سیستم ناوبری زمینی فرودگاهها، گاه طیاره را با بسمالله بلند میکنند و با صلوات مینشانند؛ طیّبالله انفاسهم!
۴ـ اصلاً بیخیال این سیاهنماییهای! ما هواپیما میخواهیم، سالم و ایمن و راحت وخوشرکابش را میخواهیم، ساخت داخلش را هم میخواهیم؛ به کسی ربطی دارد؟ اگر عرضه دارند دیگران هم هرکدام در کشورشان چند سولهی هواپیماسازی عَلَم کنند و یاعلیگویان بسازند و بیعرضهگیشان را در این صنعت، با سرپوش لبنیات سالم و هوای تمیز و جادهها و خودروهای ایمن مخفی نکنند. بسیار خوب؛ و اما به قول فلاسفهی باستان (!)، مسألتُن:
اگر تاریخ ذکر شده در وعدهی خوبان، یعنی ۱۴۰۴، زبانم لال در یادمان ماند و در آن سررسید، نستجیربالله، فضولی کردیم و پرسیدیم: آقایان! چه شد؟ ما همچنان طبق وعده منتظر پهنپیکریم؛ آنگاه اگر پهنش آماده نشده بود،آیا حاضرند با چند نازک پیکر باریکتر ما را راضی کنند!؟
ایسنا نوشت: شرکت اسپیسایکس با نمایش تصویری از بزرگترین موشک خود یعنی موشک سنگین "فالکون هوی"(falcon heavy) در صفحه اینستاگرامش همه را شگفتزده کرده است.
این تصویر به نمایش تنها بخشی از این موشک عظیمالجثه پرداخته که در کارخانه محل ساختش قرار دارد و نشان شرکت اسپیسایکس روی بدنه آن خودنمایی میکند.
این شرکت در توضیح تصویر جدید خود مجددا از برنامههای خود برای پرتاب این موشک در نیمه نخست سال 2017 سخن گفته است. پیش از این قرار بود این اتفاق در سال 2016 رخ دهد.
اسپیسایکس موشکهای زیادی برای نمایش دارد، اما موشک سنگین فالکون بدون شک بسیار خاص است. از اسم این موشک پیدا است که قدرتمندترین موشک جهان خواهد شد. فالکون هوی از 27 موتور مرلین، قابلیت پرتاب مشابه حدود 18 موتور 747 و ظرفیت ترابری برای انتقال یک جت تجاری 737 برخوردار است.
تنها یک موشک در جهان از میزان ظرفیت ترابری فالکون هوی پیشی گرفته و آن هم موشک ماهنورد ساتورن پنج است که در سال 1973 برای آخرین بار پرتاب شده بود.
از جمله قراردادهایی که برای استفاده از این موشک با اسپیسایکس بسته شده، پرتاب ماهواره ارتباطی عربست 6A برای عربستان سعودی است. اما در نهایت هدف از ساخت این موشک، انجام ماموریتهای اکتشافی در مریخ و ماه است.
کنجکاوی در دامنه کوه شارپ مریخ/عکس پاناروما که ناسا منتشر کرد
اگر میتوانستید به مریخ بروید چه منظرهای میدیدید؟ اگر به جای مریخنورد کنجکاوی بودید ماه پیش در دامنههای کوه شارپ و جایی قرار میگرفتید که این عکس پانوراما گرفته شده است.
رنگها به شکلی تغییر داده شدهاند که نورپردازی عکس شبیه به عکسهای زمینی به نظر برسد. در این عکس پایینتر از تپهها دشتی پر از صخره دیده میشود. تپههایی که در میانههای منظره دیده میشوند سولفات یونیت نام دارند. اینها از نظر ارتفاع بلندترین مقصد کنجکاوی به حساب میآیند. یکی از دلایل جذاب بودن تپهها این است که سولفات منبع انرژی بعضی از میکروارگانیسمهاست.
ماجرای جنجالی درباره ارتباط هیتلر با موجودات فضایی
صندوقچهای از مدالهای نازی در روستایی در جنوب روسیه در منطقه آدیغیه کشف شده است. این اولینبار نیست که چنین موردی از هنرهای دستی در روستاهای روسیه کشف میشود، اما آنچه دانشمندان را متعجب کرده وجود جمجمههای عجیب درون صندوقچه است.
به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس،این جمجمههای یافت شده شباهتی به جمجمه انسان ندارد و برخلاف جمجمه انسان فک نداشته و فقط دارای سوراخی برای ستون فقرات است.
ولادیمیر ملکف کارشناس اظهار کرد: این جمجمهها مشابه جمجمه موجودات فرازمینی است.
ایگور اوگی مدیر منطقه ای جامعه جغرافی روسیه اظهار کرد: تعیین ارتباط بین جمجمهها با فعالیتهای سازمان Ahnenerbe سخت است اما پیدا شدن آنها در مکانهای قدرت همچون دلمن جالب است.
کلمه Ahnenerbe در زبان آلمانی به معنای ارث بر جای مانده از نیاکان است. ماموریت رسمی این سازمان نیز بدست آوردن شواهدی جدید از کمالات و اسناد اجداد آلمانیها با حفاری بوده است.
ادعاهای بسیاری از کشف محصولات ساختگی فرازمینیها وجود دارد، اما جمجمههای یافت شده در منطقه قفقاز استثنایی است. در اخبار منتشر شده اعلام شده که چنین مواردی نشان از فعالیت هیتلر و نازیها در جستجوی فناوری پیشرفته فرازمینیها طی جنگ جهانی دوم است.
جان گلن،اولین فضانورد آمریکایی که به مدار زمین رفت و رکورد پیرترین فضانورد جهان را در اختیار داشت در سن ۹۵ سالگی درگذشت.
جان هرشل گلن جونیور، زاده 18 ژوئیه 1921، عضو سابق تفنگداران دریایی آمریکا و مجلس سنای آمریکا ،خلبان و فضانورد است. وی اولین آمریکایی در مدار زمین و سومین آمریکایی در فضا بود.
وی نخستین آمریکایی بود که به مدار زمین رفت و پس از سه بار گردش در مدار به زمین بازگشت. این پرواز موفقیت آمیز در بیستم فوریه سال 1962 به وقوع پیوست و این خود سرآغاز یک رشته عملیات گسترده خلبانی در فضا برای آمریکا شد. گلن به عنوان کمک خلبان در دو ماموریت اولیه مرکوری، با اختلاف اندکی عنوان اولین آمریکایی در فضا را از دست داد. در آخرین پروازش که در داخل کپسول مرکوری با نام دوستی 7 صورت گرفت، سه بار به دور مدار زمین در کمتر از 5 ساعت چرخید.
وی در ۷۷ سالگی در مأموریت STS-95 شرکت کرد و نام خود را به عنوان پیرترین فضانوردی که تا به حال به فضا رفته است، ثبت کرد.
او در سال 1998 برای انجام تحقیقات بیولوژیکی بار دیگر به فضا رفت. جان گلن همچنین به مدت ۲۴ سال نماینده دمکرات اوهایو در مجلس سنای این کشور بود.او پیش از آغاز به کار در ناسا خلبان هواپیماهای جنگی بود اما در سال ۱۹۵۹/۱۳۳۸ همینطور که کمکم رقابت بر سر پروازهای فضایی آغاز میشد همراه با شش نفر دیگر مأمور شد تا طی برنامهای پروازهای آزمایشی فضاپیمای مرکوری را انجام دهد.
این هفت نفر به گروه ۱ فضانوردان یا گروه ۷ مرکوری مشهور شدند و تنها کسانی بودند که با انواع فضاپیماهای ناسا: مرکوری، جمینی، آپولو و شاتلهای فضایی پرواز داشتند. اعضای این گروه : جان گلن، آلن شپرد(نخستین آمریکایی در فضا)، گاس گیریسم، اسکات کارپنتر،والتر شیرا (او تنها کسی است که با هرسه فضاپیمای آپولو،مرکوری و جمینی به فضا رفته است)، گوردون کوپر ( او در مأموریتی شرکت کرد که برای نخستین بار ۸ روز طول کشید) و دک اسلیتون بودند.
این عکس شگفتانگیز شفق قطبی را در آسمانشب منطقهی Nordreisa در شمال نروژ به تصویر کشیده است.
شفق قطبی پدیدهٔ ظهور نورهای رنگین و متحرک در آسمان شب است و معمولاً در عرضهای نزدیک به دو قطب زمین که براثر برخورد ذرات باردارِ بادِ خورشیدی و یونیزه شدن مولکولهای موجود در یونسپهر (یونوسفر) زمین به وجود میآید.
رشتههای اطراف یک سیاهچاله/عکسی که تلسکوپ فضایی هابل گرفت
در عکس جدیدی که تلسکوپ هابل گرفته، رشتههای بلند گاز و غبار با جزییات فراوان ثبت شدهاند.
به نظر میرسد که این رشتهها به قسمت مرکزی کهکشان متصل شدهاند. منطقهای که تصور میشود یک سیاهچالهی ابرپرجرم در آن قرار داشته باشد. دانشمندان فکر میکنند که این سیاهچاله با ساطع کردن انرژی باعث داغ شدن گازهای اطراف میشود و با بیرون راندن رشتههای گاز و غبار سردتر، تشکیل ستارهها را متوقف میکند. این رشتهها که بوسیلهی میدانهای مغناطیسی به تعادل رسیدهاند، در نهایت در مدار سیاهچاله مرکزی به گردش در خواهند آمد. NGC 4696 بزرگترین کهکشان در خوشهی کهکشانی قنطورس است و در فاصله۱۵۰ میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته است. عکس بالا میدان دیدی به عرض ۴۵ هزار سال نوری را در بر گرفته است.
10 سال دیگر با ۴۰ میلیون تومان به ماه بروید!/وعده یک شرکت خصوصی
شرکت خصوصی مون اکسپرس(Moon Express) که مجوز سفرهای سیاحتی فضایی را در ماه اوت دریافت کرده، امیدوار است تا سال 2026 بتواند تورهای تفریحی به ماه را به فروش بگذارد.
به گزارش ایسنا،ناوین جین، بنیانگذار شرکت مون اکسپرس در مصاحبهای ابراز امیدوار کرد که سفرهای خصوصی به ماه طی یک دهه آینده امکانپذیر بشود.
این شرکت نخستین نهاد غیردولتی است که موفق به دریافت مجوز از دولت آمریکا برای فرود در ماه شده است. شرکت مذکور همچنین قصد دارد یک کاوشگر رباتیک را در سال 2017 برای بررسی بهترین مناطق استخراج سنگ آهن، فلزات، کربن، نیتروژن، هیدروژن، مواد معدنی نادر زمینی و هلیوم 3 به سطح ماه بفرستد.
شرکت Moon Express برای کسب جایزه رقابت جهانی "گوگل لونار ایکس" بنیان گذاشته شده بود که طی آن در مجموع 30 میلیون دلار به نخستین تیمهای خصوصی برای فرود نرم فضاپیما در ماه ارائه میشود.
سفر به فضا به عنوان یک گردشگر بسیار هزینهبر است. برای مثال شرکت ویرجین گالکتیک که قصد دارد گردشگران را به فضا اعزام کند، برای هر صندلی هزینهای معادل 250 هزار دلار در نظر گرفته است که فقط صاحبان سرمایه و ثروتمندان میتوانند از آن بهره ببرند.
اما قیمتگذاری رقابتیتر در صنعت گردشگری فضایی، به افراد بیشتری اجازه خواهد داد تا از لـ*ـذت این تجربه بهرهمند شوند. جین میگوید که سفر به ماه با قیمت ارزانتری انجام خواهد شد و احتمالا در نهایت برای هر ماموریت تنها چند هزار دلار هزینه داشته باشد.
وی افزود: ابتدا در ماموریتهای به مقصد ماه حدود 25 میلیارد دلار هزینه در نظر گرفته میشد، اما ماموریت ماه در سال آینده تنها هفت میلیون دلار بوده و طی سالهای بعدی شاهد کاهش بیشتر این هزینهها خواهیم بود. برای مثال، 10 سال دیگر قیمت یک سفر تفریحی به ماه میتواند 10 هزار دلار باشد.
همچنین زمان این سفر میتواند کوتاهتر شود. جین اظهار امیدواری کرد که سفر به ماه با کمک فناوریهای سریعتر، تنها در چهار ساعت انجام شود.
وی همچنین ابراز تمایل کرد که با الون ماسک، بنیانگذار شرکت اسپیسایکس همکاری کند زیرا وی ایدههای جاهطلبانهتری مانند سفر سرنشیندار به مریخ را مطرح کرده است. با این حال گفت که این سفر بسیار سخت و مملو از مانع خواهد بود که تفاوت دمایی چشمگیر و تابشهای زیاد تنها بخشی از آنها هستند.
ستارههای آشنای صورت فلکی شکارچی و دیگر صورفلکی آسمان اکنون دارای نامهایی رسمی هستند. در طول یک سال گذشته، انجمن بینالمللی نجوم، یعنی نهادی که به طور رسمی وظیفهی نامگذاری ستارهها را بر عهده دارد، بالاخره نامهایی که به طور معمول برای ۲۲۷ ستاره استفاده میشود را تایید کرد.
به گزارش خبرآنلاین،ستارههای مشهوری مثل شباهنگ (Sirius)، ستارهی قطبی (Polaris) و ابطالجوزا (Betelgeuse) هم شامل آنها میشوند. عکس بالا صورت فلکی شکارچی را با برچسب نام تمام ستارههای مشهورش نشان میدهد. این عکس میدان دیدی در حدود ۳۰ درجه را پوشش میدهد. میدان دیدی که همهی این صورت فلکی را در بر میگیرد. اسمهای معمولی که تا به حال برای سه ستارهی کمربند جبار استفاده میشد اکنون به رسمیت شناخته میشوند. سمت راست مرکز عکس میتوانید سحابی بزرگ شکارچی را با برچسب Orion nebula ببینید. همچنین در این عکس میتوانید سحابیهای مشهوری مثل سحابی سر اسب (Horsehead Nebula) و سحابی سر جادوگر (Witch Head Nebula) را مشاهده کنید. البته که سحابی شکارچی و ستارههای پرنور این صورت فلکی را به راحتی میتوان با چشم غیر مسلح دید، ولی ابرهای غباری و سحابیهای نشری کمنورتر را نمیتوان مشاهده کرد و آنها صرفا با دوربین ثبت میشوند. در عکس تلسکوپی بالا که به صورت موزاییکی گرفته شده، از فیـلتـ*ـر هیدروژن آلفا هم استفاده شده تا گازهای درخشان متشکل از هیدروژن ملتهب از جمله حلقه بزرگ برنارد به خوبی ثبت بشوند.