- عضویت
- 2017/05/18
- ارسالی ها
- 35,488
- امتیاز واکنش
- 104,218
- امتیاز
- 1,376
این تفکر غلط چگونه در میان دانشجویان و حتی بعضی از اساتید شکل میگیرد؟
برای پرداختن به دلایل شکلگیری این تفکر بهتر است بهصورت بنیادی قبولی در دورهی دکتری تخصصی نظام آموزش عالی کشور را بررسی کنیم.
برای قبولی در دوره دکتری تخصصی، دانشجویان پس از شرکت در کنکور سراسری و مجاز به انتخاب رشته شدن با توجه به رتبهی قبولی خود دعوت به مصاحبه حضوری برای قبولی نهایی میشوند.
تا به اینجا مشخص شد که قبولی در دورهی دکتری تخصصی به صورت دومرحلهای صورت میگیرد.
دلیل ایجاد شبهه و پیش آمدن سؤال بالا دقیقاً مرحلهی دوم یعنی مصاحبه حضوری است. ماهیت این مصاحبه درواقع نشان دادن رزومه علمی و پژوهشی دانشجو است که در آن هرچه رزومهی تخصصی دانشجویان قویتر باشد شانس قبولی بالاتری حتی با وجود داشتن رتبهی پایینتر از دانشجویان دیگر خواهند داشت.
برای مشخص شدن موضوع باید بررسی کنیم که رزومهی قوی دانشجویان به چه چیزی برمیگردد؟
رزومه دانشجویان متقاضی دکتری تخصصی مشتمل بر معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد، نمرهی زبان، مقالات علمی-پژوهشی (و پایاننامه) میباشد.
دلیل اینکه پایاننامه در () قرارگرفته آن است که اکثر قریب بهاتفاق دانشجویان از پایاننامهی خود یک یا چند مقاله استخراج میکنند که بهنوعی عصاره مقاله است و درواقع مجموع آن مقالات همان پایاننامهی دانشجو است.
فکر میکنم تا همینجا متوجه شدهاید که دلیل ایجاد دو پرسش مطرحشده در ابتدای مقاله چیست؟!
درواقع دلیل آنکه تعدادی از دانشجویان و حتی اساتید فکر میکنند دانشآموختگان نظام آموزش محور در دورهی دکتری تخصصی امکان ادامه تحصیل ندارند این است که این دانشجویان بهجای گذراندن واحد پایاننامه باید واحد درس و سمینار بگذرانند.
همانگونه که همه میدانیم دانشجویان در واحد پایاننامه به کمک اساتید راهنمای خود به اکتشافات علمی میپردازند و در پایان با نگارش آن اکتشافات و تجزیهوتحلیلهای خود در قالب پایاننامهی کارشناسی ارشد و دفاع از آن فارغالتحصیل میشوند.
در مرحلهی اکتشاف و نگارش پایاننامه حداقل یک مقاله و درصورتیکه موضوع مورد بحث روی مرز علم حرکت کند و دارای موضوع جدید و مهمی باشد، احتمال چاپ مقالات بیشتر را هم دارد. برای مثال حتی مشاهده شده که از پایاننامهی دانشجویی تعداد 8 مقالهی علمی-پژوهشی و ISI مستخرج شده است.
پس استخراج مقاله از پایاننامه درست همان ایجاد رزومه پژوهشی برای دانشجویان است
برای پرداختن به دلایل شکلگیری این تفکر بهتر است بهصورت بنیادی قبولی در دورهی دکتری تخصصی نظام آموزش عالی کشور را بررسی کنیم.
برای قبولی در دوره دکتری تخصصی، دانشجویان پس از شرکت در کنکور سراسری و مجاز به انتخاب رشته شدن با توجه به رتبهی قبولی خود دعوت به مصاحبه حضوری برای قبولی نهایی میشوند.
تا به اینجا مشخص شد که قبولی در دورهی دکتری تخصصی به صورت دومرحلهای صورت میگیرد.
دلیل ایجاد شبهه و پیش آمدن سؤال بالا دقیقاً مرحلهی دوم یعنی مصاحبه حضوری است. ماهیت این مصاحبه درواقع نشان دادن رزومه علمی و پژوهشی دانشجو است که در آن هرچه رزومهی تخصصی دانشجویان قویتر باشد شانس قبولی بالاتری حتی با وجود داشتن رتبهی پایینتر از دانشجویان دیگر خواهند داشت.
برای مشخص شدن موضوع باید بررسی کنیم که رزومهی قوی دانشجویان به چه چیزی برمیگردد؟
رزومه دانشجویان متقاضی دکتری تخصصی مشتمل بر معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد، نمرهی زبان، مقالات علمی-پژوهشی (و پایاننامه) میباشد.
دلیل اینکه پایاننامه در () قرارگرفته آن است که اکثر قریب بهاتفاق دانشجویان از پایاننامهی خود یک یا چند مقاله استخراج میکنند که بهنوعی عصاره مقاله است و درواقع مجموع آن مقالات همان پایاننامهی دانشجو است.
فکر میکنم تا همینجا متوجه شدهاید که دلیل ایجاد دو پرسش مطرحشده در ابتدای مقاله چیست؟!
درواقع دلیل آنکه تعدادی از دانشجویان و حتی اساتید فکر میکنند دانشآموختگان نظام آموزش محور در دورهی دکتری تخصصی امکان ادامه تحصیل ندارند این است که این دانشجویان بهجای گذراندن واحد پایاننامه باید واحد درس و سمینار بگذرانند.
همانگونه که همه میدانیم دانشجویان در واحد پایاننامه به کمک اساتید راهنمای خود به اکتشافات علمی میپردازند و در پایان با نگارش آن اکتشافات و تجزیهوتحلیلهای خود در قالب پایاننامهی کارشناسی ارشد و دفاع از آن فارغالتحصیل میشوند.
در مرحلهی اکتشاف و نگارش پایاننامه حداقل یک مقاله و درصورتیکه موضوع مورد بحث روی مرز علم حرکت کند و دارای موضوع جدید و مهمی باشد، احتمال چاپ مقالات بیشتر را هم دارد. برای مثال حتی مشاهده شده که از پایاننامهی دانشجویی تعداد 8 مقالهی علمی-پژوهشی و ISI مستخرج شده است.
پس استخراج مقاله از پایاننامه درست همان ایجاد رزومه پژوهشی برای دانشجویان است