آموزشی ❃آموزش دروس عربی❃|طلایه کاربر نگاه

وضعیت
موضوع بسته شده است.

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
درس چهارم

حال

کلمه ای است که حالت فاعل یا مفعول جمله را در هنگام وقوع فعل بیان می کند و به سه شکل به کار می رود: 1)حال مفرد 2)حال جمله اسمیه 3)حال جمله فعلیه

حال مفرد:اسمی است منصوب ،نکره و مشتق که حالت فاعل را در هنگام وقوع فعل نشان می دهد و آن اسمی که حال آن را بیان می کند صاحب حال گفته می شود.

نکته:حال مفرد نکره می باشد ولی صاحب حال همیشه یک اسم معرفه می باشد و حال مفرد در جنس و عدد از صاحب حال پیروی می کند.

جاءَ التلامیذُ الی المدرسهِ مسرورینَ

التلامیذ=صاحب حال فاعل و مرفوع

مسرورینَ=حال مفرد و منصوب به یاءنیابی

نکته: صاحب حال معمولاً در جمله فاعل و یا مفعول جمله می باشد و حال مفرد همیشه یک اسم فاعل ویا مفعول ویا صفت مشبه می باشد.

حال جمله اسمیه

جمله است که با واو حالیه شروع می شود و بعد از واو ضمیرمنفصلی مرفوعی قرار می گیرد که به صاحب حال بر می گردد یعنی در جنس و عدد از صاحب پیروی می کندو آن جمله حالت فاعل و مفعول جمله را در هنگام وقوع فعل مشخص می کند و چون جمله اعراب دارد محلاً منصوب می گردد. جاءَ المعلمُ الی الصفُّ و هو مسرورٌ(المعلم=صاحب حال فاعل و مرفوع،واو=واو حالیه ،هو مسرورینٌ=حال جمله اسمیه محلاً منصوب)

حال جمله فعلیه

جمله است که با فعل شروع می شود و آن فعل در جنس و عدد از صاحب حال پیروی می کند و حالت فاعل یا مفعول جمله را مشخص می کند و محلاً منصوب می باشد .

1)رایُت المعلمُ یقرأ الکتاب(المعلمُ=مفعول به ومنصوب، یقراُالکتاب=حال جمله فعلیه محلاً منصوب)

نکته: هر گاه در یک جمله فعل مضارع بعد از فعل ماضی قرار بگیرد ،فعل مضارع بصورت ماضی استمراری ترجمه می شود .

1)معلم را دیدم در حالی که کتاب می خواند.

نکته:واو حالیه با حال جمله اسمیه به کار می رود ولی فقط در یک حالت با حال جمله فعلیه به کار می رود یعنی هرگاه فعل در حال جمله فعلیه با قَدْ همراه است .

أذهبُ الی المدرسهٌ و قَدْ کتبْتُ دروسی(جمله فعلیه محلاًمنصوب)

به مدرسه می روم در حالی که درسهایم را نوشته ام.

نکته:کلمه ی وَحْدَ همیشه با ضمیر و همواره حال مفرد است.

رایُت المعلمُ فی المدرسهُ وحْدَهُ(حال مفرد)

تست درس چهارم

9)میّز الصحیح للفراغ :‍ (دَخَلَ أعداءُ فلسطین..)

الف)غاصبون ب)غاصبان ج)الغاصبین د)غاصبینَ

2)ذوالحال در جمله (رَجعوا مِن السفر صباحاً یحزنون) چیست؟

الف)صباحاً ب)السفر ج)ضمیر مستتر هم د)ضمیر بارز واو
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    درس پنجم

    تمییز

    به کلماتی گفته می شود که برای رفع ابهام در جمله به کار می روند به عبارتی دیگر اسمی است نکره و منصوب و جامد که برای رفع ابهام بکار می رود و به دو شکل بکار می روند:

    1)تمییز مفرد 2)تمییز نسبه

    تمییز مفرد: اسمی است جامد،نکره ومنصوب که بعد از وزن ،متر ،پمانه،مسافت ،عدد ومقدارو اندازه قرار می گیرد.

    إستریتُ کیلوینَ تفاحاً

    تمییز مفرد و منصوب

    نکته:تمییز اعداد که بعد از عدد قرار می گیرد تمییز عددو مفرد گفته می شود.( تمییز اعداد اعراب مخصوص به خود دارد یعنی می توانند مشتق و مجرور باشد.)

    عدد 1 و 2 صفت می باشند تمییز ندارند .

    تمییز اعداد 3 تا 10=جمع و مجرور

    تمییز اعداد 11 تا 99= مفرد و مجرور

    تمییز اعداد 100 به بعد = مفرد و مجرور

    2)تمییزنسبه: اسمی است جامد ،نکره،و منصوب که برای رفع ابهام از جمله بکار می رود.

    نکته:مصدرهای نکره و منصوب بعد از اسم تفضیل(أفْعَلُ و فُعْلی) تمییز نسبه می باشد.

    نکته:بعضی فعل ها در جمله به تمییز نیاز دارند: فَجَّرَ. نَظَّـمَ . زَادَ . اِزدادَ . مَلَأَ . إمْتِلاً . زادَ . طابَ . حَسُنَ ....

    مانند: فجَّرَاللهُ الاَرضُ عُیُوناً(تمییز نسبه و منصوب)

    نکته: کلمات خیر و شر اگر به معنی بهتر و بدتر باشداسم تفضیل است و نیاز به تمییز دارد واسم نکره ومنصوبی که بعد از این کلمات قرار می گیرد تمییز نسبه است.

    الباقیاتُ الصالحاتُ خَیرٌ عِنْدَاللهُ ثواباً(کارهای شایسته نزد خداونداز نظر ثواب بهتراست)

    تست درس پنجم

    11)میّز الخطاء للفراغ لایجاد اسلوب التمییز:(یزداد المسلمونُ .......... .)

    الف)ایماناً ب)یقیماً ج)خلوصاً د)زاهداً

    12)در عبارت (انّ اللهَ اکثرُعلماً) تمییز در اصل چه بوده است؟

    الف)فاعل ب)اسم انّ ج)خبر انّ د)مفعول

    13)در عبارت(یکتَمِلُ طُلّابُ الصَّفِ عدداً)تمییز دراصل چه بوده است؟

    الف)فاعل ب)مفعول ج)مبتدا د)نائب فاعل
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    درس ششم

    استثناء:جدا کردن حکم کسی یا چیزی از گروه یا دسته ی دیگراستثناء گفته می شود.

    1)مستثنئ:اسمی است منصوب که بعد از ادات استثناء قرار می گیرد و از گروه یا دسته دیگری جدا می شود.

    2)مستثنئ منه:اسمی است که قبل از ادات استثناء قرار می گیرد و مستثنئ از آن جدا می شود و در جمله می تواند مبتدا ،خبر، فاعل ،مفعول به و... باشد.

    3)ادات استثناء: کلماتی هستند که بوسیله آنها مستثنئ را از مستثنئ منه جدا می کند.(اِلّا، غَیْر،سِوی)

    مستثنئ:مستثنئ به سه شکل به کار می رود:الف)مستثنئ متصل ب)مستثنئ منقطع ج)مستثنئ مفرّغ

    الف)مستثنئ متصل:هرگاه مستثنئ از جنس و نوع مستثنئ منه باشد و همیشه منصوب است.

    جاءالتلامیذُ الی المدرسه الا واحداً منهمُ(التلامیذُ=مستثنئ منه، فاعل و مرفوع)(الا= ادات استثناء)(واحداً=مستثنئ متصل ومنصوب)

    ب)مستثنئ منقطع:هرگاه مستثنئ از جنس و یا نوع مستثنئ منه نباشد آن را مستثنئ منقطع می نامند و همیشه منصوب است.

    قلبتْ إخوانُکَ الا أخاکَ(اخوانک=مستثنئ منه فاعل و مرفوع )(الا=ادات استثناء)(أخاک=مستثنئ منقطع و منصوب به الف نیابی)

    ج)مستثنئ مفرّغ:هر جا مستثنئ منه از جمله حذف شده باشد یعنی مستثنئ بدون مستثنئ منه به کار بـرده باشد در آن صورت به مستثنئ مفرّع گفته می شود و معمولاً با ادات نفی و استفهام همراه می شود .

    لاتَذکُـرُوا إلاّ اللهَ . ( فقط خداوند را عبادت کنید.)

    نکته:مستثنئ مفرّغ در جمله می تواند مرفوع یا منصوب باشد و اعراب آن به مستثنئ منه محذوف بستگی دارد به این صورت که اگر مستثنئ منه محذوف مرفوع باشد ، مستثنئ مفرّغ نیز مرفوع می شود و اگر مستثنئ منه که حذف شده منصوب باشد مستثنئ مفرغ نیز محذوف می شود.

    هل جزاءُ الاحسانِ الّا الإحسانُ(الإحسانُ= مستثنئ مفرّغ و مرفوع)

    نکته: هرگاه مستثنئ مفرّغ باشد و فعل نیز منفی بکار رفته باشد در ترجمه به جای ادات استثناء کلمه ی«فقط» اضافه کنیم و فعل جمله را مثبت معنی کنیم.(آیا پاداش نیکی فقط نیکی است؟)

    تست درس ششم

    14)ما هو الخطاء فی الفراغ؟«لم یدخل الجنهِ الّا ..........»

    الف)المؤمن ب)المؤمنونَ ج)المؤمنانِ د)المؤمنینَ

    15)میّز الصحیح للفراغ ؟(هل یَعِلِّمُ الّا ........ .)

    الف)التلمیذُ النجا ب)تلمیذاً ج)التلمیذِ د)تلمیذَیْنِ

    16)اعراب مستثنئ در «ما نَزَلَمن الّا مطر قلیل»

    الف)مرفوع ب)منصوب ج)مجرور د)مرفوع محلاً
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    درس هفتم

    منادئ

    اسمی است که مورد ندا واقع می شود و به دو شکل به کار بـرده می شود :

    1)منادای مفرد 2)منادای مضاف

    1)منادای مفرد:هرگاه منادای یک اسم مستقل باشد یعنی به کلمه دیگری اضافه نشده باشد آن را منادی مفرد می نامیم و خود به دو شکل بکار می رود :

    الف)منادئ علم:هرگاه منادای یک اسم علم یا خاص باشد مبنی به ضمّ و محلاً منصوب است.

    مانند:(یا اللهُ=منادای علم)

    ب)منادای نکره مقصوده (غیر علم) : هرگاه منادای یک اسم نکره یا غیر علم باشد مبنی به ضّم و محلاً منصوب می باشد.

    مانند:(یا رجلً= منادای نکره مقصوده)

    2)منادای مضاف:هرگاه منادای مضاف واقع شود یعنی به اسم دیگری اضافه شده باشد معرب و منصوب می باشد.مانند:یاعَبْدَالله (عبد= منادای مضاف) (مضاف الیه و مجرور)

    نکته: حرف ندای«یا» فقط با اسم هایی بکار می رود که «ال» نداشته باشد بجز کلمه «الله» که گاهی «یا» از اول آن حذف می شود و به جای آن «میم» مشدّد در آخر الله حذف می شود.

    یا اللهُ ـــــ اللّهَُّ(مَّ و یا=حرف ندا)(اللهَ=منادای علم مبنی بر ضّم محلاًمنصوب)

    نکته: هرگاه منادای مضاف به ضمه به «یا» متکلم وحده اضافه شود اعراب تقدیری دارد یعنی تقدیراً منصوب می گردد که گاهی ضمیر «یا» از آخر حذف می شود ولی کسره حذف آخر باقی می ماند.

    یا ربَّی = یارَبَّ =رَبَّ= (منادای مضاف تقدیراً منصوب)

    نکته: هرگاه اسم «ال»داری مورد منادا واقع شود بعد از «یا» برای مذکر أیُهّا و برای مؤنث أیُتَهّا که در آن صورت أیّ و أیّهُ منادای نکره مقصوده مبنی بر ضّم ، محلاً منصوب می باشد و ها حرف تنبیه و اسم «ال» دار بعد از آن اگر جامد باشد عطف بیان و اگر مشتق باشد صفت گفته می شود.

    یا ایُهّا الناسُ (یا = حرف ندا)(ایُهّا = منادای نکره مقصوده مبنی بر ضّم محلاً منصوب)(الناسُ = عطف بیان)

    یا ایُتَهّاالمسلمات (ایُتُّ= منادای نکره مقصوده مبنی ضّم محلاً منصوب)(ها = حرف تنبیه)(المسلماتُ = صفت و مرفوع و مشتق)

    تست درس هفتم

    17)میّز الصحیح للفراغ؟«یا ایهّا ........ .

    الف) المؤمنون ب) المؤمنَ ج)المؤمنینَ د)المؤمِنِ

    18)ما هو الصحیح فی الفراغ؟«یا ........... ـی العالمِ»

    الف)مجاهد ب)المجاهد ج)ایّها المجاهد د)مجاهدان

    پاسخ تست درس اول تا هفتم

    1)ج 2)الف 3)ج 4)ب 5)د 6)ب 7)ب 8)الف 9)د10)د 11)د 12)ب 13)الف 14)د 15)الف 16)الف 17)الف 18)الف
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    نمونه سؤالات عربی سوم ریاضی – تجربی نوبت اول شماره یک

    -------------------------------------------------------------------------------

    بسمه تعالی

    نام: سؤالات عربی سوم ریاضی – تجربی نوبت اول تاریخ:

    نام خانوادگی: سال تحصیلی 85 – 84 مدت : 80 دقیقه

    1) ترجم العبارات الی الفارسیۀ :

    1/1) الهی؛ لقاک هوای رضاک منای .

    2/1) طلب منه ان یصف له دواءً .

    3/1) کنّا نستقبل ملوکنا فی الماضی.

    4/1) کل لون یختفی یسبب جزأ من الظلمۀ . 3 نمره

    2) اکتب ما طلب منک فی الجدول :

    ترجم « السّدید » عرّب « غواصی میکند » مرادف « تهوی » مضاد « الباقیۀ »



    1 نمره

    3) انتخب الترجمۀ الصحیحۀ: ( زیرگزینه ی درست بطور کامل خط بکشید )

    1/3) کیف نبلغها هذا الخبر.

    الف) اوچگونه این خبر را ابلاغ میکند . ب) چگونه این خبر را به او برسانیم .

    2/3) انّ الحسنات یذهبن السیئات .

    الف ) براستی نیکیها را بدیها ازبین میبرد. ب) نیکیها بدیها را ازبین میبرد.

    3/3) نأبی ان نأکل من اموالکم .

    الف ) باکی نداریم از خوردن اموال شما. ب) از خوردن اموالتان خود داری می کنیم . 5/1 نمره

    4- صحح ما تراه من الاخطاء فی الترجمۀ :( درهر جمله دو اشتباه وجود دارد )

    1/4) أنّی یدوم لها الصفاء و الفرح . براستی خوشی وشادمانی برای او دائمی است .

    2/4) اخبرنا القرآن عن ظاهرۀ ظلمۀ البحر اخبارا عجیبا . قرآن ازپدیده ی تاریکی دریاها خبرعجیبی میدهد.

    3/4) کأنّ الخنساء عرفت الخبرمن عیون ناقله. خنساء خبری را ازچشمان گوینده اش فهمید. 5/1 نمره

    5- للتعریب :

    * خدایا ؛ در دلم نور قرار ده *75/0

    * مرد درس نخوانده *25/0 1 نمره

    نام : سؤالات عربی سوم ریاضی – تجربی نوبت اول صـــفحه دوم

    6- اقرأ النص التالی ثم اجب عن الاسئلۀ :

    « کانت الخنساء تربّی اولادها علی القیم الانسانیۀ والاسلامیۀ ؛فحینما اشتدت الحروب و اندفعت

    جیوش الایمان و النور فی مواجهۀ الکفر، جمعت اولادها و قالت: یا اولادی؛ اسلـــمتم طائعین و

    وهاجرتم مختارین ... فاعلموا أنّ الدار الآخرۀ خیر من الدار الفانیۀ .

    ثمّ قامت واحضرت اسلحتهم و البستهم لباس الحرب وشیّعتهم الی ساحۀ المعرکۀ .....»

    الأسئلۀ :

    1/6) کیف کانت الخنساء تربی اولادها؟

    2/6) متی جمعت الخنساء اولادها؟

    3/6) ماذا قالت فی ترجیح الاخرۀ علی الدّنیا؟

    4/6) ماذا فعلت بعد أن البست الاولاد لباس الحرب؟ 2 نمـــره

    7- شکّل الکلمات الّتی تحتها خط: ( حرکت گذاری کنید)

    * إنّ ورود هذه الحقایق علی لسان النبیّ دلیل علی تلقّیه ممّن یعلم السّــّر فی السماوات و الارض.* 1 نمره

    8- املأ الفراغات وفق الضمائر الّتی قبل الافعال أواکتب ما طلب من الفعل :

    1/8) نحن .............. ( فاز ) 2/8) هم .................... (المضارع من « سار-ِ »)

    3/8) هی ................( انقضی ) 4/8) انتنَّ .....................( الامر من « وصف » ) 2 نمره

    9- اکمل الجدول حسب ما طلب : ( با توجه به ریشه فعل ، جاهای خالی را کامل کنید )

    المادة الماضی للغائبۀ المضارع للغائبین المجزوم بـ «لم»

    ت ل و .................. ....................... للمخاطب ...

    5/1 نمره

    10- اجعل فی الفراغ ما یناسب:

    1/10) ..............لنا من لدنک رحمۀ . ( الامر للمخاطب من «وهب –َ » ) 5/0

    2/10) أتأمرون الناس بالبرّ و .............. انفسکم. ( المضارع من « نسی –َ » ) 5/0

    3/10) یحاسب الانسان یوم القیامۀ ........ 0 ( الحسابَ - حسابٌ - حساباً - محاسبۀٍ )

    4/10) یستغفر التائب من الذّنوب ......... المذنبین 0 ( مغفرۀَ - استغفاراً - استغفارَ - مغفرۀً)

    5/10) ...... الجمعۀ یوم عظیم عندالله . ( یومُ – لیوماً – لَیومٍ – یومَ ) 75/1 نمره

    نام : سؤالات عربی سوم ریاضی – تجربی نوبت اول صـــفحه سوم

    11- عین المفعول فیه(واذکر نوعه) و المفعول به فی العبارتین :

    1/11) خلق الله اللیل و النّهار.

    2/11) الیوم اکملت لکم دینکم .

    المفعول فیه .................. نوعه .................... المفعول به ............................ 75/0 نمره

    12- عین الحال و نوعه فی العبارتین :

    1/12) کانت الأم تعتقد أنّ اولادها عند اداء الواجبات فرحینَ من اعمالهم .

    2/12) یلعب الاطفال فی الغرفۀ وهم صامتون . 1 نمره

    13- للإعراب : (اکتب الاعراب للکلمات المعیّنۀ : )

    * توقف النبیّ لحظۀ عندالاطفال یشاهد لعبهم مشاهدۀ الحکم .* 1 نمره

    14 – انتخب التحلیل الصرفی الصحیح للکلمۀ :

    * إنّ الارض لله یورثها مَن یشاء مِن عباده الصالحین .*

    مَن :

    الف- اسم، موصول عام، معرفۀ ، مبنی علی السکون و.....

    ب- حرف من الحرف الجرّ – عامل – مبنی علی السکون

    عباد :

    الف – اسم ، مفرده «عبد» ، جمع، معرب، معرف ، منصرف ،....

    ب- اسم، مشتق ( اسم المبالغۀ ) ، معرف بالاضافۀ ، جمع تکسیر،.... 1 نمره

    (( ارجو لکم النجاح فی الامور))
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    بسمه تعالی صفحه اول

    نام: سؤالات عربی سوم ریاضی – تجربی نوبت اول تاریخ:

    نام خانوادگی: سال تحصیلی 85 – 84 مدت : 80 دقیقه

    1) ترجم العبارات الی الفارسیۀ :

    1/1) انطقنی بالهدی و الهمنی التّقوی .

    2/1) سمع الولد فخشی من عاقبۀ امره

    3/1) أتتزیّن کلّ نساء المهاجرین بمثل هذا.

    4/1) الآن یغوصون فی اعماق البحار بواسطۀ المعدّات الحدیثۀ . 3 نمره

    2) اکتب ما طلب منک فی الجدول :

    ترجم « الظاهرۀ » عرّب « دلاوری » مرادف «هَب » مضاد « الفرح »



    1 نمره

    3) اکمل الفراغ فی الترجمة ( جای خالی ترجمه را کامل کنید )

    1/3) اسالیب دعوۀ القرآن تختلف بعضها عن البعض الآخر.

    1) برخی از ......... دعوت قرآن با برخی دیگر فرق میکند.

    2/3) انّ الحسنات یذهبن السیئات .

    2 ) براستی نیکیها ........ ... ازبین میبرد.

    3/3) نأبی ان نأکل من اموالکم .

    3) از خوردن اموالتان .................. . 5/1 نمره

    4- صحح ما تراه من الاخطاء فی الترجمۀ :( غلطهای مشخص شده را تصحیح کنید )

    1/4) أنّی یدوم لها الصفاء و الفرح . براستی خوشی وشادمانی برای او دائمی است .

    2/4) اخبرنا القرآن عن ظاهرۀ ظلمۀ البحر اخبارا عجیبا . قرآن از ظاهر تاریکی دریاها خبرعجیبی بما داده است.

    3/4) کأنّ الخنساء عرفت الخبرمن عیون ناقله. مثل اینکه خنساء خبری را ازچشمان گوینده اش می فهمید. 5/1 نمره

    5- للتعریب :

    * خدایا ؛ محبت خود را در دلهایمان قرار ده *75/0

    * زن درس نخوانده *25/0 1 نمره

    نام : سؤالات عربی سوم ریاضی – تجربی نوبت اول صـــفحه دوم

    6- اقرأ النص التالی ثم اجب عن الاسئلۀ :

    « کانت الخنساء تربّی اولادها علی القیم الانسانیۀ والاسلامیۀ ؛فحینما اشتدت الحروب و اندفعت

    جیوش الایمان و النور فی مواجهۀ الکفر، جمعت اولادها و قالت: یا اولادی؛ اسلـــمتم طائعین و

    وهاجرتم مختارین ... فاعلموا أنّ الدار الآخرۀ خیر من الدار الفانیۀ .

    ثمّ قامت واحضرت اسلحتهم و البستهم لباس الحرب وشیّعتهم الی ساحۀ المعرکۀ .....»

    1/6) کیف کانت الخنساء تربی اولادها؟

    2/6) متی جمعت الخنساء اولادها؟

    3/6) ماذا قالت فی ترجیح الاخرۀ علی الدّنیا؟

    4/6) ماذا فعلت بعد أن البست الاولاد لباس الحرب؟ 2 نمـــره

    7- شکّل الکلمات الّتی تحتها خط: ( حرکت گذاری کنید)

    * إنّ ورود هذه الحقایق علی لسان النبیّ دلیل علی تلقّیه ممّن یعلم السّــّر فی السماوات و الارض.* 1 نمره

    8- املأ الفراغات وفق الضمائر الّتی قبل الافعال أواکتب ما طلب من الفعل :

    1/8) انا .............. (ذاق ) 2/8) انتما .................... (المضارع من « باع-ِ »)

    3/8) هنّ ................( اهتدی ) 4/8) انتنَّ .....................( الامر من « وصل » ) 2 نمره

    9- اکمل الجدول حسب ما طلب : ( با توجه به ریشه فعل ، جاهای خالی را کامل کنید )

    المادة الماضی للغائبتینِ المضارع للغائبینَ المجزوم بـ «لم»

    ر م ی .................. ....................... للمخاطب ...

    5/1 نمره

    10- اجعل فی الفراغ ما یناسب:

    1/10) انّی ...... الله ربّ العالمین . ( الصیغۀ المناسبۀ من « یخاف » ) 5/0

    2/10) أتأمرون الناس بالبرّ و .............. انفسکم. ( المضارع من « نسی –َ » ) 5/0

    3/10) ولاتبرّجن .... الجاهلیّۀ الأولی. 0 ( تبرّجَ – متبرّجاتٌ – تبرّجاً - التبرّجَ )

    4/10) یستغفر العارف من الذّنوب ...... . ( صباحاً – استغفارٌ – المستغفراَ – الصبحِ )

    5/10) ... انتصرت الثورۀ الاسلامیّۀ . ( الیومُ – یوماً – لَیومٍ – الیومَ ) 75/1 نمره

    نام : سؤالات عربی سوم ریاضی – تجربی نوبت اول صـــفحه سوم

    11- عین المفعول فیه(واذکر نوعه) و المفعول به فی العبارتین :

    1/11) قد انزل الله الیکم ذکراً.

    2/11) متی تصلّی ،ایّها الطالب؟

    المفعول فیه .................. نوعه .................... المفعول به ............................ 75/0 نمره

    12- عین الحال و نوعه فی العبارتین :

    1/12) لاتقربوا الصلوۀ و انتم سکاری .

    2/12) یلعب الاطفال فی الساحۀ مسرورین . 1 نمره

    13- للإعراب : (اکتب الاعراب للکلمات المعیّنۀ : )

    * طلب الاطفال من النبیّ ان یشاهد لعبهم لحظۀ مشاهدۀ الحکم .* 1 نمره

    14 – انتخب التحلیل الصرفی الصحیح للکلمۀ :

    * إنّ الارض لعبادالله الصالحین .*

    ارض :

    الف- اسم، مفرد، مؤنث مجازی ، معرف ، معرب ، منصرف و.....

    ب- اسم،مفرد، مؤنث معنوی، مبنی علی الفتح ، معرف بالالف واللام، منصرف

    صالحین :

    الف – اسم ، مفرده «صالح» ، جمع سالم، معرب، معرف ، منصرف ،....

    ب- اسم، مشتق ( اسم المفعول ) ، معرف بالاضافۀ ، جمع ، معرب .... 1 نمره

    (( ارجو لکم النجاح فی الامور کلها))
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    باسمه تعالی

    عربی سوم تجربی دبیرستان نام و نام خانوادگی

    السؤال الاول – ترجم .

    1-اخذَ قلبی یخْفِقُ بشدّةٍ .کأنّهُ یبتَسِمُ إلَیّ .

    2-إنّ الاحمقَ یُصیبُ بِحُمقِهِ أعظَم مِن فُجورِ الفاجرِ .

    3-فابتَدِرْ سَعیَکَ و اعْلَم أنَّ مَن بادَرَ الصّیدَ معَ الفجْرِ قَنَص

    4-إنّ الانسانَ لَفی خُسْرٍ إلّا الّذینَ آمَنوا و عَمِلوا الصّالحات .

    السؤال الثانی- عیّن الترجمةَ الصحیحة .

    5- إمتلأَ قلبِی ایماناً بعدَ فتْحِ المُقاتلینَ . الف) قلبم از نظر ایمان پر شد بعد از فتح رزمندگان. ب) قلبم از ایمان پر شد بعد از فتح رزمندگان

    السؤال الثالث – اقرأ النصّ ثمّ أجِبْ عن الاسئلَةِ .

    لمَ تَنْتَظرْ‌الرُّمَیصاءُ أحَسّتْ بقوَّةٍ عظیمةٍ فَتَقدَّمَتْ جریئَةً و غَرَسَتْ خَنْجرَها فی ظَهْرِ الْمُشرکِ‌الّذی قصَدَ قتْلَ النبیّ (ص) … یَا أحْفادَ الشیطانِ تعالَوا سَتُقاتِلُکُمْ امرأةٌ مسلمَةٌ فقاتَلَتْ بشجاعَةٍ‌ و أُصیبَتْ بجَراحاتٍ کثیرةٍ فرّ المشرکونَ خائفینَ مَذْعورینَ و ذَهبَ الرّسولُ الأکرَمُ (ص) إلی اصحابِهِ مادحاً الرُّمیْصاءَ .

    6- لماذَا قتَلَتْ الرمَیصاءُ المُشرِکَ ؟

    7- هَلْ قُتِلَت الرّمَیصاءُ فی المعرکَة ؟

    8- ماذا عاقبَةُ‌المشرکینَ فی هذه الحربِ ؟

    9- عیّن فی النّصِّ‌ : حالاً و نوعَ المنادا مع اعرابه .

    السؤال الرابع – صحّح الاخطاءَ فی الترجمَة .

    10- أمرَ اللهُ رسولَهُ بمُداراهِ الناسِ . – خداوند به فرستاده‎ی خود امر کرد که با مردم با مدارا برخورد کند .

    11- الخفافِیشُ من أعجَبِ مخلوقاتِ الله تعَالی . – خفّاش‎ها از زیباترین مخلوقاتِ خدا هستند .



    السؤال الخامس – اُکتُب المطلوبَ . 12- حَرّمَ ( متضاد)‌ :‌ 13- لباس ( مترادف ) :‌

    14- فَوْز ( الترجمة بالفارسیة‌ )‌ 15- روزگار :‌(‌الترجمة بالعربیة)

    السؤال السادس – للتّعریب . 16- فقط درس عربی را خواندم .

    السؤال السابع – با توجّه به هم خانواده های کلمات مشخص شده معانی آنها را حدس بزنید .

    17- ما غَرّکَ بربّکَ الکریمِ . خوشحال کرد – مغرور نمود – نابود کرد

    18- و إذا السَماءُ انْفَطَرت . آفریده شد – نابود گردد - شکافته شود

    السؤال الثامن – اکتُب الافعالَ المطلوبَة‌.

    19- للغائبات «یقولُ » … 20- امر للمخاطَب «یقولُ»

    21- مجزومِ بِلَمْ «هَدَی» للغائبَة … 22- للغائِبینَ « رَضِیَ »

    السؤال التاسع – عیّن المفعولَ المطلَقَ‌ و المفعولَ فیهِ . 22- صباحَ احدِ الایّامِ‌ کانَ الاطفالُ یلعَبونَ بفَرحٍ‌لعباً .

    السؤال العاشر – عیّن الحالَ و صاحِبها . 23- نَحنُ نستَمعُ الی القرآنِ خاشِعاتٍ.

    24 – إقْتربَ للناسِ حسابُهُمْ و هُمْ فی غَفْلَةٍ مُعرِضونَ .

    السؤال الحادی عشر – عیّن التمییزَ . 25 – أمْلأُ قدحاً شایاً . 26- نبیّنا أصدَقُ الناس لساناً .

    السؤال الثانی عشر – صحّح الاخطاء َ‌. 27- نجَحَ التّلامیذُ فی الامتحانِ إلا المتَکاسلُ . 28- هوَ اکبَرُ منّی سنٌّ .

    السؤال الثالث عشر – عیّن المستثنی منه و اعراب المستثنی و المعطوفَ‌ و نوعَ المنادا و اعراب المنادی

    29- یا مُجیبَ الدّعواتِ‌ . لا تَطْلُب الا الحسنات . و ما المالُ و الاهلونَ الا ودائع .

    السؤال الرابع عشر – اکتبْ‌ما طُلبَ . 30 – فعل الامر من «سَدَّ » للمخاطب 31- النهی من «ردَّ» للمخاطب

    السؤال الخامس عشر – اعرب ما تحته خطُّ‌ . 32- ایّـها النفسُ إلی متی الغفلَةُ . 33- و سخّر لکُم اللیلَ و النهارَ 34- لایتمتّعُ بهذه القدرةِ‌ إلا الخفّاشُ .

    السؤال السادس عشر – اکتب التحلیل الصرفی للکمات المشار الیها . 35- لایتمتّعُ بِهذهِ القدرَةٍ الا الخفاش .

    السؤال السابع عشر – شکّل الکلماتِ المشار الیها بخطّ . (‌حرکت گذاری )‌ 36- یُنْفقونَ اموالـهم باللیل و النّهار

    السؤال الثامن عشر – نوع افعال زیر را از نظر ( انواع معتل و مضاعف بنویسید )

    الف)‌ عُدْ ب)‌ یَعِدُ ج) عَدَّ
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    سؤالات عربی اول دبیرستان – نمونه هفتم

    بسمه تعالی

    نام : سؤالات درس عربی اول دبیرستان در نوبت اول بتاریخ :

    نام خانوادگی : سال تحصیلی : 85- 84 زمان : 80 دقیقه

    السؤال الأوّل: ترجم العبارت الی الفارسیۀ:

    1/1) سأرجع قبل غروب الشّمس ، أعاهدک .

    2/1) ما الفائدۀ فی ثروۀ ورائها لعنۀ الناس.

    3/1) لمّا شاهد سلمان البسۀ فاطمۀ بدأ بالبکاء .

    4/1) ینقلب الی اهله مسرورا . 3 نمره

    السؤال الثانی: اکمل الفراغ فی الترجمۀ :

    1/2) اشدد علی العزیمۀ جوانحی. بر.....................اعضای درونی ام را نیرومند .............0

    2/2) هؤلاء وجدوا السّعادة فی اتباع الحق. اینان .............. را در پیروی کردن از حق ................. 0

    3/2) للبلبل صوت عذب بدیع . بلبل صدایی ............. و عالی ............ 0 5/1 نمره

    السؤال الثالث : انتخب الترجمۀ الصحیحۀ :

    1/3) انّ النّفس لأمّارة بالسوء .

    1) براستی نفس به بدی فرمان میداد. 2) براستی نفس بسیارامرکننده به بدی است.

    2/3) لایستسلم الاحرار للظّلم.

    1) آزادگان دربرابر ستم تسلیم نمیشوند . 2) انسانهای آزاده در برابر ستم تسلیم نشدند .

    3/3) المؤمنون یحاربون الظالمین .

    1) مردان با ایمان با ستم پیشه گان می جنگند. 2) مؤمنان با ظالمان سازش نخواهند کرد . 5/1 نمره

    السؤال الرّابع : صحح الأخطاء فی الترجمۀ : ( درترجمه هرجمله، زیرغلطها بکشید ودرست آنها را بنویسید )

    1/4) نهض اویس من مکانه حزینا . اویس با نارضایتی از جایش حرکت کرد. 1- 2-

    2/4) مشاورۀ المشفق الجاهل خطر.

    مشورت کننده ی با دلسوز نادان شده خطرناک است . 1) 2) 1 نمره

    السؤال الخامس: عین الصحیح فی ترجمۀ المفردات :(زیر ترجمه درست خط بکشید )

    الف) السابغ: 1) فراخ 2) فراخی دهنده 3) نعمت دهنده 4) سبقت گیرنده

    ب ) رغبات: 1) اشتیاق 2) تمایلات 3) شور و ذوق 4) میل 1 نمره

    نام : عربی اول دبیرستان در نوبت اول صفحه دوم

    السؤال السّادس : اقرأ النص التالی ثم اجب عن الاسئلۀ :

    « استیقظ الطالب قبل الفجر وتوضأ و بعد الصلاۀ هیّأ نفسه للذّهاب ....فذهب وحده . دخل المدرسۀ ، و بعد دقائق بدأت المراسم وبعد اجراء مسرحیّة و انشودۀ ..... قال المدیر: نحن اجتمعنا هنا لتکریم تلمیذ مثالیّ .... هو اسوة للجمیع ... فی الدرس والاخلاق والعمل . هذا هو «سعید».

    اقبل سعید و استقبله المدیر بحفاوۀ وعلق علی عنقه وسام الاجتهاد و النّشاط و منحه جائزۀ . وحزن الطالب المتکاسل و امّه ثم قالت : لقد اشتبهت ، فی الحقیقۀ نحن نتکاسل .هو ذاق ثمرۀ اجتهاده وهذا ذاق وبال امره .

    الأسئلة :

    1/6) متی هیّأ الطالب نفسه للذهاب ؟

    2/6) ماذا قال المدیر فی المراسم ؟

    3/6) کیف استقبل المدیر« سعیدا» ؟

    4/6) هل ذاق الطالب المتکاسل وبال امره ؟ 2 نمره

    السؤال السّابع : املأ الفراغات بالصیغۀ المناسبۀ من نفس الافعال اومما طلب منها :

    1/7) هم ( وصف ) 2/7) هنّ ( یتعب ) 3/7) انتما ( هاجر)

    4/7) انتم ( یتکاتب « امر ») 5/7) انتن ( یخالف « نهی» ) 5/2 نمره

    السؤال الثامن : انتخب للفراغ الکلمۀ المناسبۀ : ( فقط زیر گزینه درست خط بکشید )

    1/8) انّا نحن الذکر. ( نزّلتُ - انزلن - نزّلنا - اُنزّلُ )

    2/8) اللهم القائل و قولک حقّ . ( انتِ - انتَ - هم - هنّ ) 1 نمره

    9- اصنع ما طلب منک من الکلمات التالیۀ : ( ازهرکلمه آنچه خواسته شده بسازید )

    1/9) اسم الفاعل من « بشّر » ........................... 2/9) اسم المفعول من « شهد » ............................

    3/9) اسم المکان من « طبخ » ......................... 4/9) الصّفۀ المشبّهة من « عطش » ........................

    5/9) اسم المبالغۀ من « خبز» .......................... 6/9) اسم التفضیل من « شجع » ........................... 5/1 نمره

    10- اصنع ما طلب من الکلمۀ :

    1/10) المثنی من « ناصرة» ...................... 2/10) الجمع السالم للمذکر من « مستضعف » ................... 1 نمره

    نام : عربی اول دبیرستان در نوبت اول صفحه سوم

    11- عین الجامد و المشق واذکرنوعه من الکلمات الّتی تحتها خط :

    1/11) الشمس تجری لمستقر لها .

    2/11) انتخب الامام (ع) قمیصا بثلاثۀ دراهم و قمیصا ارخص . 5/1 نمره

    12- اکتب :

    المرادف لـ ( ثوب )= .................... المضاد لـ ( بشیر) ≠ ....................... 5/0 نمره

    13- عین الصحیح فی الاعراب للکلمتین : ( اعراب درست هرکلمه را انتخاب ودر زیر آن کلمه بنویسید )

    (( ذهب علیٌ (ع) مع خادمه الی السوق . ( فاعل و مرفوع - مبتدأ و مرفوع - جار و مجرور - مجرور ) 1 نمره

    14- عین الصحیح فی التحلیل الصّرفی للکلمۀ : ( تحلیل صرفی درست هر کلمه را انتخاب نمائید )

    ( ینجح الطالب المجد فی الامتحان)

    ینجح :

    الف) فعل ماض،للغائب، مزید ثلاثی ... ب) فعل مضارع، للغائب، مجرد ثلاثی ....

    ج) اسم، مفرد، للغائب، مجرد وثلاثی... د) اسم ، فعل، مشتق، مذکر، مفرد....

    طالب :

    الف) اسم ، مفرد، مذکر، جامد .... ب) اسم، مفرد، للغائب، ، مشتق( اسم الفاعل)

    ج) فعل ،للغائب ، مثنی ، مشتق ... د) اسم ،مفرد، مذکر، مشتق 1 نمره
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    سؤالات عربی اول دبیرستان – نمونه سوم



    بسمه تعالی تاریخ:9/3/85 محل نمره

    نام : دبیرستان نمـــونه دولــتی پسرانه رزن مدت: 75 دقیقه

    نام خانوادگی: عربی (1) خرداد ماه 85

    (( تذکّر : لطفاً در سؤالهای گزینه ای ، ازنوشتن خودداری نموده و فقط زیرگزینه درست خط بکشید. )) (( درمحل نمره چیزی ننویسید))

    س1- ترجم العبارات الی الفارسیة: 3 نمره

    الف- مَاالفائدةُ فی ثروةٍ وَرائَها لعنةُ النّاسِ.

    ب- سیّدی ، عددٌ مِنْ شَبابِنا خَرَجُوا مِنْ دینِنا.

    ج- القرآنُ مِنْهاجٌ لِسَعادَةِ اْلانْسانِ وَ عَقیدةٌ لِلْحیاةِ .

    س2- عین الترجمة الصحیحة‌ : 5/1 نمره

    الف) ذکروا للفوم اربعین فائدة.

    برای پیاز چهل فایده ذکر شده است . ( ) برای سیر چهل فایده ذکر کرده اند .( )

    ب ) قد افلح المؤمنون .

    مردان با ایمان رستگار شدند ( ) رستگار شدگان همان مؤمنانند. ( )

    ج) فرصت یادگیری را غنیمت شمار .

    الفرصة للتعلم غنیمة ( ) اغتنم الفرصة للتعلم ( )

    3- ترجم الکمتین : الحدید( ) أَقامَ ( ) 75/0 نمره

    4- جمله زیر را به عربی برگردانید :‌ 5/0 نمره

    (الآن میروم و نماز میخوانم )

    5- اکمل الترجمة : (جاهای خالی را کامل کنید) 1 نمره

    انّی لما اَنْزلتَ الیَّ من خیرٍ فقیرٌ . ج- همانا من به . . . از خیر به سویم . . . . . نیازمندم .

    هؤلاء وجدوا السعادة فی الاسلام . ج- . . . خوشبختی را در دین اسلام . . . . . 0



    نام و نام خانوادگی: عــــــربی یــــــک نمونه دولتی صفحه دوم

    6- صحح الاخطاء فی الترجمة : (سه غلط موجود در جمله را درست کنید) 75/0 نمره

    وصلتُ الی هذهِ النتیجةِ أنّ کلَّ ناحیةٍ یفسدُ اللحمُ .

    به آن نتیجه رسیدیم که در هر محلّه شیر فاسد میشود. 1- 2- 3-

    7- شکّل الکلمتین : (دوکلمه مشخص شده را حرکت گذاری کنید ) 5/0 نمره

    کیفَ لاتُبصر الحقیقة فی العالم .

    8- اقرأ النص التالی ثم اجب عن الاسئلة اجابة کاملة . 2 نمره

    ((قتل الکفار سمیة بعد التعذیب و زوجها یا سرا کذلک بلال تحت اشد تعذیب و عمار ….نحن بحاجة

    الی مکان امن لنشر الاسلام . فامر الله المسلمین و المسلمات بالهجرة الی الحبشة فهاجروا الی الحبشة.))

    الف) هل قتل الکفار یاسراً ؟

    ب) من امر المسلمین و المسلمات بالهجرة ؟

    ج) این هاجر المسلمون و المسلمات ؟

    د ) متی قتل الکفار سمیة ؟

    9- اکمل الفراغ مناسباً للضمیر: 1 نمره

    الف- هُمْ . . . . . . . ( یُدافعُ ) ب - انتَ . . . . . . ( یَعْتَدِلُ " امر " )

    10- ازکلمه داده شده اسم مفعول و اسم مبالغه بسازید : 1 نمره

    جَبَرَ : اسم مفعول ( ) اسم مبالغه ( )

    11- اکتب الکلمتین مع ضمیر "الیاء " : 5/0 نمره

    1) بَشَّرَ ( ) 2) معلّم ( )

    12- اکمل بالضمیر المناسب : 5/0 نمره

    ماذا تطلبین ، اطلبُ مساعدتـ . . . . تفضّلی ادخلی، کیف؟ . . . . لااَقْدِرُ .

    نام و نام خانوادگی: عـــــربی یـــــــک نمونه دولتی صفحه سوم

    13- اجعل فی الفراغ الموصول المناسب : ( اللاتی ، التی ، الذین ، الذی ، من ، ما ) 1 نمره

    الف – اننا فقراء لـ . . . تنزل الینا من خیر .

    ب - الطالبة المجتهدة هی . . . تنجح فی درسها .

    ج – المؤمنون . . . یعملون الصالحاتِ یَنجحونَ.

    د- المسلمات هنَّ . . . . یعملن الصالحات .

    14- عین المعرب و اذکر اعرابه و المبنی و اذکر بنائه : 1 نمره

    (( هم وَجَدُواْ طریقةً لحل هذِهِ المشکلةِ .

    15- عین فی الجملتین : الف- نحنُ ناجحون فی الْاِمتَحانِ . ب- یضربُ اللهُ الامثالَ . 2 نمره

    الفعل( )، الفاعل( ) نوع الفاعل( ) المفعول ( )

    المبتدأ ( ) الخبر( ) نوع الخبر( ) ، الجار و المجرور ( )

    16- اجعل فی الفراغ الکلمة المناسبة : 5/0 نمره

    الف – ربّنا افرغْ علینا صبراً و . . . . اقدامنا . ( اثبتَ - ثَبتتْ – یُثبتُ - ثَبّتْ )

    ب – نحن . . . . الخالق کل یوم . ( شکرْتُ – یَشکرُنا – نشکرُ – شکرتْنا )



    17- گزینه مناسب را برای تکمیل جمله ها انتخاب کنید : 5/0 نمره

    (( هرگاه فاعل اسم ظاهر باشد ، فعل . . . . (مطابق با آن – مفرد ) می آید. ))

    ((هرگاه مبتدا . . . . . ( ضمیر – معرب – دارای "ال" ) باشد ، اعرابش محلی است . ))

    18- اکمل الاعراب و التحلیل الصرفی: (( العاقلُ یجتهدُ فی الدرس . )) 2 نمره

    العاقل : . . . . ، مفرد ، مذکر، . . . . / . . . . ومرفوع والجملة . . . . . . 0

    یجتهد : فعل . . . . ، للغائب ، . . . / فعل و فاعله . . . . . . . . ، والجملة . . . . . 0

    ((من ا... التوفیق ))

    موفق باشید
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    سؤالات عربی اول دبیرستان – نمونه چهارم

    بسمه تعالی تاریخ: 18/3/85 محل نمره

    نام : دبیرستان شهید موسوی رزن مدت: 75 دقیقه

    نام خانوادگی: عربی (1) خرداد ماه 85 طراح:علیرضا عیوضی

    (( تذکّر : لطفاً در سؤالهای گزینه ای ، ازنوشتن خودداری نموده و فقط زیرگزینه درست خط بکشید. )) (( درمحل نمره چیزی ننویسید))

    س1- ترجم العبارات الی الفارسیة: 3 نمره

    الف- مَاالفائدةُ فی ثروةٍ وَرائَها لعنةُ النّاسِ.

    ب- سیّدی ، عددٌ مِنْ شَبابِنا خَرَجُوا مِنْ دینِنا.

    ج- القرآنُ مِنْهاجٌ لِسَعادَةِ اْلانْسانِ وَ عَقیدةٌ لِلْحیاةِ .

    س2- عین الترجمة الصحیحة‌ : 5/1 نمره

    الف) فَاصْبِرْ عَلی ما یَقُولُونَ.

    پس به آن چه می گویند بی تابی مکن ( ) پس بر آن چه می گویند شکیبا باش ( )

    ب ) قَدْ اَفْلَحَ اْلمُؤمِنُونَ .

    مردان با ایمان رستگار شدند ( ) رستگار شدگان همان مؤمنانند. ( )

    ج) اَلرُّمانُ غَنیٌّ بِعُنصرِ الْحَدیدِ .

    سیب سرشار از آهن است ( ) انار سرشار از آهن است ( )

    3- تَرْجِم اْلکَلمتین : نَفَخَ ( ) اَلصّامِتْ ( ) 1 نمره

    4- جمله زیر را به عربی برگردانید :‌ 5/0 نمره

    (علم انسان را به خداوند نزدیک می کند )

    5- اَکْمِلِ اْلتَّرجَمَةَ : 75/0 نمره

    اَلیَوْمَ اکملتُ لکُم دینَکُم . امروز 0000000 را برای شما کامل 000000000 .



    قَتَلَ الکُفّارُ سُمَیَّةَ بَعْدَ التَّعْذیبِ . کافران سمیه را بعد از 0000000000 کشتند .



    نام و نام خانوادگی: عربی یک موسوی صفحه دوم

    6- صَحِّحِ الاَخْطاءَ فِی التَّرجمة : (سه غلط موجود در جمله را درست کنید) 75/0 نمره

    لماذا لایقدِرُ الاطبّاءُ معالجةَ هؤلاءِ المرضَی. آیا پزشکان نتوانستند این بیمار را درمان کنند .

    7- شَکّلِ الکَلمَتَیْنِ : (دوکلمه مشخص شده را حرکت گذاری کنید ) 5/0 نمره

    اَلمُسْلمونَ رَفَعُوا اعلام الحَضارَةِ فِی العالم .

    8- اقرأ النص التالی ثم اجب عن الاسئلة اجابة کاملة . 2 نمره

    (( سافر شخص الی بلاد کثیرة‌ و شاهد انواعاً مختلفةً من الحیاة‌ فسأله احد اصدقائه لقد رأیت

    اطراف العالم و اشکالا مختلفة من الحیاة خلال سفرک فما اجمل شیء‌ٍ رأیته. اجاب هو وطنی

    التی تولدت فوق ارضه و تنعمت بخیراته))

    الف) الی این سافر الشخص ؟

    ب) ماذا شاهَدَ الشخصُ فی سفره ؟

    ج) ماسَأَلَ صدیقُ الشَّخصِ منه؟

    د) ما قال الشخص فی جواب صدیقه؟

    9- اکمل الفراغ مناسباً للضمیر: 1 نمره

    الف- انتَ . . . . . . . ( یُدافعُ ) ب - انتنَّ . . . . . . ( یعتدل " امر " )

    10- ازکلمه داده شده اسم فاعل و اسم مبالغه بسازید : 1 نمره

    عَلِمَ : اسم فاعل ( ) اسم مبالغه ( )

    11- اکتب الکلمتین مع ضمیر "الیاء " : نصرَ ( ) صَدیق ( ) 5/0 نمره

    12- اکمل بالضمیر المناسب : 5/0 نمره

    تَرجِعُ الفأرةُ مِنْ بیتـ . . . و . . . . تَجلسُ تحت المظلة .

    نام و نام خانوادگی: عربی یک موسوی صفحه سوم

    13- اجعل فی الفراغ الموصول المناسب : ( اللاتی ، التی ، الذین ، الذی ، من ، ما ) 1 نمره

    الف – اننا فقراء لـ . . . تنزل الینا من خیر .

    ب - الطالبة المجتهدة هی . . . تنجح فی درسها .

    ج – المؤمنون . . . یعملون الصالحاتِ یَنجحونَ.

    د- المسلمات هنَّ . . . . یعملن الصالحات .

    14- عین المعرب و اذکر اعرابه و المبنی و اذکر بنائه : 1 نمره

    (( هم وَجَدُواْ طریقةً لحل هذه المشکلةِ .

    15- عین فی الجملتین : الف- الصّدقُ رأسُ الفضائلِ . ب- اَنزَلَ اللهُ اِلَیْکُمْ ذِکْراً . 2 نمره

    الفعل( )، الفاعل( ) نوع الفاعل( ) المفعول ( )

    المبتدأ ( ) الخبر( ) نوع الخبر( ) ، الجار و المجرور ( )

    16- اکمل الاعراب و التحلیل الصرفی: (( الطالب یغتنم الفرصة . )) 2 نمره

    الطالب: . . . . ، مفرد ، مذکر، . . . . / . . . . ومرفوع والجملة . . . . . . 0

    یغتنم : فعل . . . . ، للغائب ، . . . / فعل و فاعله . . . . . . . . ، والجملة . . . . . 0

    17- اجعل فی الفراغ الکلمة المناسبة : 5/0 نمره

    الف – ربّنا افرغْ علینا صبراً و . . . . اقدامنا . ( اثبتَ - ثَبتتْ – یُثبتُ - ثَبّتْ )

    ب – نحن . . . . الخالق کل یوم . ( شکرْتُ – یَشکرُنا – نشکرُ – شکرتْنا )

    18- گزینه مناسب را برای تکمیل جمله ها انتخاب کنید : 5/0 نمره

    (( هرگاه فاعل اسم ظاهر باشد ، فعل . . . . (مطابق با آن – مفرد ) می آید. ))

    ((هرگاه مبتدا . . . . . ( ضمیر – معرب – دارای "ال" ) باشد ، اعرابش محلی است . ))

    ((من ا... التوفیق ))

    موفق باشید
     
    وضعیت
    موضوع بسته شده است.
    بالا