آموزشی ❃آموزش دروس عربی❃|طلایه کاربر نگاه

وضعیت
موضوع بسته شده است.

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
پرتوهای قرآنی :
1 – در آیات زیر کلماتی از ریشه (ظلم) بیان شده است. در کدام مرجع توضیحات صحیح دوباره آنها داده شده است.



1. و مااللهُ یُِریدُ ظلماً للعبارْ . (جامد - مشتق)

2. و من قُتلَ مظلوماً فقد جعلنا لولیة سلطانا (اسم زمان - اسم مفعول)

3. و مَنْ اَظْلَمَ ممّن افْتری علی الله کذباً (فعل ماضی - اسم تفضیل)





تست های کنکوری درس دهم :


1- ترجمه کدام گزینه صحیح نیست؟
الف)‌اللهٌ انزل القرآن سعادة البشر : خدا قرآن را برای سعادت بشر فرو فرستاد
ب) الدّائدُ الکذبُ اهلَهُ : راهنما نباید به بستگان دروغ بگوید
ج) الرّطبُ معَ قدحٍ من اللّبن غداءَ کاملُ . خرما با یک کاسه شیر غذای کاملی است
د) اتهربُ القطة ُ من خوفِ فارةٍ : آیا گربه از ترس موش فرار می کند؟

2 – ترجمه کدام گزینه صحیح نیست.
الف)الهدی : ساده
ب) التّطهیر : ضدعفونی کردن
ج) اَغْنی : غنی تر
د) الشّعْب : ملت

3 – ترجمه کدام گزینه صحیح نیست؟
الف) السکریات ، مواد قندی
ب) الطاقة : نیرو
ج) عطَفَ : محبت کرد
د) المُبید : واضح

4 – مفهوم کدام گزینه صحیح نیست؟
الف)‌جمله اسمیه جمله ای است که غالباً با اسم شروع می شود
ب) مبتدا اسمی است که غالباً درآغاز جمله می آید و درباره آن خبری می دهیم
ج) مبتدا و مرفوع است اما خبر منصوب است
د) خبر کلمه یا کلماتی است که غالباض بعد از مبتدا می آید و درباره مبتدا خبری می دهد و معنای جمله را کامل می کند.

5 – کدام گزینه از انواع خبر نیست ؟
الف) مفرد
ب) جمله فعلیه
ج) جار و مجرور
د) مثنی و جمع

6 – الطّالبُ در جمله (الطالبُ جاءَ) چه نقشی دارد؟
الف) فاعل
ب) مفعول
ج) مبتدا
د) خبر

7 – نوع خبر در جمله (الحمدالله رب العالمین) چیست؟
الف) جار و مجرور
ب) مفرد
ج) جمله فعلیه
د) جمله اسمیه

8 – نوع خبر در جمله (الرائدُ لایکذبُ اهْلُهُ ) چیست؟
الف) مفرد
ب) جمله فعلیه
ج) جارو مجررو
د) جمله اسمیه

9 - کدام گزینه جمله (المسلون .... فی المسجد) را کامل می کند؟
الف) اجْتمَعْنَ
ب) اِجْتَمَعَتْ
ج) اِجْتَمَعَ
د) اجْتمعوا

10 – کدام گزینه جمله ( .... المسلمون فی المسجد) را کامل می کند؟
الف) اجْتمَعْنَ
ب) اِجْتَمَعَتْ
ج) اِجْتَمَعَ
د) اجْتمعوا

11 – کدام گزینه در مورد تجزیه نغْتنمُ «جمله (العاقلُ نغتنمُ الفرصة فی الحیاة) صحیح نیست؟
الف) فعل مضارع، ثلاثی مزید
ب) ثلاثی مجرد – مبنی
ج) برای مفرد مذکر غایب
د) متعدی – معرب

12 – کدام گزینه در مورد تجزیه الفرصة در جمله (العاقلُ نغتمُ الفرصة فی الحیاة ) صحیح نیست؟
الف) اسم – مفرد
ب) مذکر – مشتق
ج) مؤنث – جامد
د) معرب


 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    درس 9
    حُسْنُ العاقبة :‌عاقبت به خیری


    کلمه ها و ترکیب های تازه :
    الْال : خاندان
    شهد : شهادت داد
    اَبْعَدْ : دید
    صدّق :‌تصدیق کرد
    الاخوان‌: برادر، دوست
    عادَ ، یَعودُ : بازگشت
    ارْتَعد : ارزید
    غَرُبَ : شیرین شد
    استوی : مساوی شد
    العطشی تشنه، جمع عطشان
    الاسقاط : انداختن
    علیْنا : علیه ما
    الاشْجَعْ : شجاع تر
    الْفتی : جوانمرد
    الْقی :‌انداخت
    المبین : واضح
    ایّ : بلی
    الحشیشة : علف خشک
    بایع : بیعت کرد
    أتی : آمد
    الْبّر : نیکی
    الطاغیة : ستمگر
    ثمّ : انجام شد
    النعیم : بهشت
    الجرّة : کوزه
    وزّعَ : تقسیم کرد
    الرّووس : جمع رأس ، سر
    الفرجْ : گشایش
    الرّخاءِ : آسایش
    کبّر : تکبیر گفت
    السّبط : نوه دختری
    نحْو : به طرف
    سلَّمَ : تسلیم شد
    المظالِم : ستگری ، جمع مظلمة
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    قواعد درس نهم :


    جمله دو نوع است : جمله اسمیه ، جمله فعلیه
    جمله فعلیه : جمله ای است که غالباً با فعل شروع می شود جمله فعلیه دو رکن دارد.
    الف : فعل
    ب: فاعل
    فعل : به انجام دادن کاری یا داشتن حالتی در زمان معین دلالت می کند فاعل همان انجام دهنده کار (فعل) است.
    فاعل : در عربی حتماً باید بعد از فعل بیاید و اگر قبل از فعلی بیاید دیگر فاعل نامیده نمی شود و نام دیگری دارد که فاعل همیشه رفع می گیرد و به عبارت دیگر فاعل همیشه دو نوع است و علامت رفع غالباً ( -ٌ یا –ُ ) است.
    فعل از جهت ( مذکر و مؤنث) با فاعل خود مطابقت می کند.
    فعل از جهت (مذکر و مؤنث) با فاعل خود مطابقت می کند.
    هر گاه فعل در آغاز جمله بیایدف به آن جمله ی فعلیه می گوئیم.
    در صیغه های غایب هر گاه فاعل به صورت اسم ظاهر بیاید، فعل به صورت مفرد می آید.
    هر گاه فاعل به صورت اسم ظاهر نیامده باشد، فعل همراه ضمیری می آید که همان ضمیر فاعل است
    در صیغه های مخاطب و متکلم همانند همه زبانها – فاعل به صورت ضمیر می آید.
    مانند : اکتُبُ (انا) – تَکْتبون َ ( و) تکتبین (ی )
    به فعل هایی که معنای آنها با فاعل کامل می شود، لازم می گوئیم.
    به فعل هایی که علاوه بر فاعل ، به مفعول نیز نیاز داشته باشد متعدی می گوییم.
    مفعول از دو راه تشخیص می دهیم؟
    1. تشخیص از راه معنا
    2. تشخیص از راه علامت
    قدم نخست برای تشخیص مفعول به همچون سایر نقش ما ، مهم معنای عبارت است. در زبان عربی مفعول به نیز دارای علامتی است که به وسیله آن می توان مطمئن شد که تشخیص ما صحیح بوده و کلمه مورد نظر مفعول به است.
    علامت اختصاصی مفعول به معمولاً فتحه ( -َ -ً ) است یعنی مفعول به پیوسته منصوب می باشد.مفعول به معمولاً بعد از فاعل می آید.
    ضمیر منفصل منصوب ( ایّاک و ...) ونیز ضمایز متصل به هر سه قسم کلمه‌، با فعل بیایندف غالباً مفعول به هستند





    جار و مجرور :


    به حروفی از قبیل مِنْ (از) فی (در) الی (به سوی) لی(برای ) علی (بر روی) بِ (با) کَ (مانند) عن (از) حروف جر ، به اسم پس از آنها مجرور و به هر دو جار و مجرور می گوئیم.
    حروف جز تنها قبل از اسم می آیند.




     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    تمرینها
    1. عین الصحیح از النحطا فی العبارات التالیة : صحیح و غلط در عبارت های زیر معین کن:



    1. قصد الامام (ع) بحرکته . اصلاح امّةٍ رسول الله (ص)
    امام (ع) با حرکتش اصلاح امت پیامبر خدا را قصد کرد
    صحیح

    2. انّ الساقد قبل توبة «حرّ»
    همانا خدا توبه حر را پذیرفت .
    صحیح

    3 . وصلت قافله الامام (ع) الی الکوفة
    کارون امام علی (ع) به کوفه رسید
    غلط

    4 . ما ارسل اهل الکوفة الرسائل لدعوة الامام (ع)
    اهل کوفی برای دعوت امام (ع) نامه ها نفرستادند
    غلط





    2 – اکمل الفراغ بالصیغة المناسبة .
    جاهای خالی را با صیغه مناسب پرکن



    1. یَرفَعُ الْعملُ الصّالحُ درجة الانسانِ . (یَرْفَعُ – تَرفَعُ – یَرفعانِ)
    2. العملُ الصالحُ یَرْفَعُ درجة الانسانِ (یَرْفَعْ – تَرْفَعُ – یرفعان)
    3. العلمُ و الایمانُ یُقرّبانِ الانسانَ الی الله . ( تُقرّبانِ ، یُقربانِ ، یُقّرِبُ)
    4. یُقرّبُ العلمُ و الایمانُ الانسانَ الی الله .( یُقرّبان ، تُقرَبُ ، یُقرّبُ )
    5. المؤمنون یُصدقونُ و لا یکذبون‌ابداً . (یُصْدقون َ ، یَصْدُقُ، یصدقانِ)
    6. یصدق المؤمنون َ و لا یکذبون ابداً . (یصدقُ - یصدقونَ – یصدقانِ)
    7.الاُمهاتُ یتعبنَ انفسهنَّ فی تربیة الاولاد ِ ( تُتْعبنَ ، تُیعبْنَ ، تَُتْعبُ)
    8 – تُتْعِبُ الأمهاتُ انفسهنَّ فی تربیة الاولاد (تُتْبّعنَ ، یُتْعِبْنَ ، تُتْعِبُ)





    3 – املا الجرون من کلمات العبارات التالیة .
    جدول را از کلمه ها و عبارت های زیر پر کن
    1. یبشرُ الله المؤمنَ برحمته . خدا مؤمن را به رحمتش مژده می دهد

    2. یا موسی .... أخْرجْ قولکَ من الظّلمات الی النّور . ای موسی قوم خودت را از تاریکی ها به سوی نور درآور

    3. و ذکُروا نعمة الله علیکم ......
    و نعمت خدا را بر خودتان یاد آورید

    4. الْحسنةُ تذهبُ السّمیة . نیکی بدی را می برد



    انواع فاعل :
    اسم ظاهر --> الله
    ضمیر بارز --> و
    ضمیر مستتر --> انت ، هی

    مفعول به جار و مجرور :
    مفعول به --> المؤمن ، قومُ ، نعمة َ، السّیئةُ
    جار و مجرور--> رحمة ، من الظّلمات ، الی النّور ، علیکم





    4 – ترجمه های زیر را به عربی برگردان :


    1. علم ، انسان را به خداوند نزدیک می کند.
    الْعلمُ یُقرّبُ الانسانَ الی الله

    2. وقت نماز رسیده است، الان می رویم و نماز می خوانیم .
    قَدْ خانَ وقتُ الصّلاة ، نذهَبُ الْآنَ و نُصلّی .

    3. آن ها نور حق را ندیدند و از حقیقت دور شدند
    اولئک ما ابعدوا نور الحقّ و ابْتعدوا عن الحقیقة





    پرتوهای قرآنی‌:
    الف – در کدام آیه از مشتقات «غفر» بکار نرفته است؟



    1. و استغفرالله انّ الله کان غفوراً رحیما .
    و از خدا آمرزش بخواه که او آمرزنده و مهربان است

    2. و ما اللهُ بغافلٍ عمّا تعملون
    و خدا از آنچه می کنید غافل نیست

    3. و انأ ادْعوکم الی الغدیر الغفار
    و من شما را به خدای توانای بی همتا و آمرزنده دعوت می کنم





    ب: پیام آیه شریفه ی «اتأمرونَ النّاسَ‌ بالبّر و تنسونَ انْفُسَکُمْ » کدام است؟


    باید امر به معروف کرد
    انسان باید به علم خود عمل کند
    لزوم نهی از منکر را نباید فراموش کرد
    انسان باید خود نیکوکار باشد سپس دیگران را به کار نیک سفارش کند


     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    تست های کنکوری درس 9 :


    1 – ترجمه کدام گزینه صحیح نیست؟
    الف) یا حسین بایعٌ انتَ اوْ تُسلّمُ : ای حسین بیعت کن یا تسلیم شوی
    ب) هذه الکوفة تبْدو منْ بعید . این کوفه اصلاً دور نیست
    ج) اَضد انتُمْ بعثتُم لی رسائل : پس آیا شما نامها به من نفرستادید
    د) لقد رأیتَ مُدُن َ العالم . شهرهای جهان را دیده ای

    2 – ترجمه کدام گزینه صحیح نیست؟
    الف) وزّغَ : تقسیم کرد
    ب) علینا : به نفع ما
    ج) النّهج : راه
    د) النّعیم :‌بهشت

    3 – ترجمه ی کدام گزینه صحیح نیست؟
    الف) عَذَبَ : شیرین شد
    ب) خَذَلَ : خوار کرد
    ج) ای :‌آری
    د) الطّاغیة :‌آزاده

    3-فاعل چه اعرابی دارد؟
    الف) نصب
    ب) جر
    ج) رفع
    د) جزم

    4 – مفهوم کدام گزینه صحیح نیست؟
    الف) فاعل همیشه اسم ظاهر است
    ب) فاعل همیشه بعد از فعل می اید
    ج) فاعل همیشه مرفوع است
    د) هر فعلی فاعلی دارد

    6 – مفهوم کدام گزینه صحیح نیست؟
    الف) در صیغه های مخاطب و متکلم فاعل به صورت ضمیر می آید
    ب) هر گاه فاعل به صورت اسم ظاهر بیاید فعل به صورت مفرد می آید
    ج) صمیر مستتر با چشم دیده نمی شود و بر زبان هم جاری نمی شود
    د) فعل همیشه و از هر جهت تابع فاعل خود است

    7 – هر جمله (سافر تشخصًٌ الی بلادٍ کثیرة ) نوع فاعل کدام است؟
    الف)‌ضمیر بارز
    ب) ضمیر مستتر
    ج) اسم ظاهر
    د) این جمله فاعل ندارد

    8 – در جمله (شاهَدَ الرّجُلُِ انواعاً مختلفة من الحیاة )مفعول به کدام است؟
    الف) انواعاً
    ب) الرّجُلُ
    ج) من الحیاة
    د) مختلفة

    9 – در جمله (الحسنة تُذْهِبُ السیّئة ) فاعل کدام است؟
    الف) تُذهبُ
    ب) الحسنة ُ
    ج) السّیئة
    د) ضمیرمستتر هی

    10 – کدام گزینه (الطّلابُ.... فی الامتحان ) را کامل می کند؟
    الف) نجحَ
    ب) نجحوا
    ج) نجَحَتْ
    د) نَجَحْنَ

    11 – کدام گزینه جمله (لأمهاتُ ....مِنْ اجلنا) را کامل می کند؟
    الف) تَعَبْنَ
    ب) تَعَبَتْ
    ج) تعبْن
    َ د) تَعِبَ

    12 – در جمله (مسألة ُ اَحدٌ اصدقانه) مفعول به کدام است؟
    الف) أمد
    ب) اصدقانة
    ج) سألَ
    د) ضمیر«هُ»

    13 - در جمله (اُذکروا نعمة الله علیکم) فاعل کدام است؟
    الف) نعمةَ
    ب) الله ِ
    ج) ضمیر بارز «و»
    د) ضمیر مستتر «انتم»


     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    درس هشتم :
    توبة الثّعلیبْ : توبه روباه


    کلمه ها و ترکیب های تازه :
    اسْتمّر :‌ادامه داد
    الکهف : غار
    اعْتمدَ : اعتماد کرد
    الماکر: حیله گر
    بَرَز –ُ : ظاهر شد
    خالَفَ : مخالفت کرد
    البطْن : شکم
    مَشی : راه رفت
    بلّغ : رساند
    الْمُخطی : خطا کار
    بلبغ عنی : از جانب من ابلاغ کن
    نفَخَ –ُ : دمید
    الْجدودُ :‌اجداد ، جمع جدّ
    وََعَظَ – یَعِظُ : نصیحت کرد
    الدّیک : خروس
    سبَّ –ُ : دشنام داد
    ذاتَ یوْم : روزی
    الصّفدَعَة : قورباغه
    ذوی التیّجان : صاحبان تاج
    ظنّ –ُ : گمان کرد
    رَفَضَ : رکود ، نپذیرفت
    الْعارفُ : دانا
    عنّی : از جانب من
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    قواعد درس هشتم :


    در جهان کلمات گاهی به کلماتی برمی خوریم که در شرایط مختلف، تغیراتی در چهره ی ظاهری آنها پدید می آید، در کلمات معیار تغییر، حرف آخر آنهاست. برخی کلمات در زبان عربی با تغییر موقعیت در جمله در جمله حرکت حرف آخرشان تغییر می کند و تعدادی نیز در همه ی موقعیت ها حرکت حرف آخر شان ثابت می ماند.
    به کلماتی که حرکت حرف آخر آنها با تغییر موقعیت تغییر می کند «معرب» می گویند.
    به کلماتی که حرف آخر آن ها در هر موقعیت ثابت بماند «مبنی» می گویند.
    (مانند هذا) : جاءَ هذا
    رَأَیْتُ هذا
    سَلّمتُ علی هذا
    اما کلمات معرب بر اساس حرکت حرف آخر آنها به چهار گروه تقسیم می شوند . حرکت حرف آخر کلمات معرب ، اعراب نامیده می شود.
    1. مرفوع : کلمه ای است که اعراب آن رفع یعنی (-ٌ و –ُ) باشد. جاءَ الطّالبٌ .
    2. منصوب : کلمه ای است که اعراب آن نصب یعنی (-ً یا –َ ) باشد . رَأَیتَ طالباً
    3. مجرور : کلمه ای است که اعراب آن جر یعنی ( -ٍ یا –ِ ) باشد. سلّمْتُ علی طالبٍ
    4. مجزوم : کلمه ای است که اعراب آن جزم یعنی (-ْ) باشد. لا تکْتُبْ




     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    گروههای کلمات مبنی :


    1. مبنی بر ضم : کلمه ای است که حرکت حرف آخر آن همیشه و بصورت ثابت –ُ باشد.
    مانند : نحنُ – مُنْذُ - کَتَبوا
    2. مبنی بر فتح : کلمه ای است که حرکت حرف آخر آن همیشه و بصورت ثابت –َ باشد.
    مانند هُوَ – کَتَبَ
    3 – مبنی بر کسر : کلمه ای است که حرکت حرف آخر آن همیشه و بصورت ثابت –ِ باشد.
    مانند :‌اَنْتِ
    4 – مبنی بر سکون : کلمه ای است که حرکت حرف اخر آن همیشه و بصورت ثابت –ْ باشد.
    مانند مَنْ ، اُکْتُبْ
    کلماتی مانند : لا ، الی ، عَلی که حرف آخرشان الف است نیز مبنی بر سکون هستند.
    و کلماتی مانند : فی ، الذی، اللاتی که حرف آخرشان ی ساکن است نیز مبنی بر سکون هستند





    کلمات معرب و مبنی :


    کلمه : حرف – فعل – اسم
    حرف : همه حروف مبنی اند
    فعل: ماضی و امر مبنی هستند
    فعل مضارع معرب است
    اسم : ضمیرها ، اسم های اشاره ، اسمهای موصول ، اسمهای استفهام مبنی هستند.
    اسم : بقیه ی اسم ها معرب هستند (غیر از اسم هایی که در خط بالا نام بـرده شده اند)





    تمرین اول :
    1- اجْعل الکلمات التی تحتها خط فی مکان مناسب من الجدول
    کلماتی را که با خط مشخص شده اند در جای مناسبی از جدول قرار بده .



    الف:
    1 – العاقلُ مَنْ وعَظَته التّجاربُ
    عاقل کسی است که تجربه ها به او پند آموخته است

    2 – هلْ ینْجَحُ الذّین لا یَدْرسونَ ؟
    آیا کسانی که درس نمی خوانند قبول می شوند؟

    3 – هم وَجَدوا طریقةَ یحلّ هذه المشکلة
    آنها برای حل این مشکل راهی یافتند

    4 – نحْنُ درسْنا و نجَحْنا فی الامتحان
    ما درس خواندیم و در امتحان قبول شدیم


    المبنی
    علی الضم علی الفتح علی الکسر علی السکون
    الاسم نحن الذین هذه من
    الفعل وجدوا وعظته _ درسنا
    الحرف _ _ لِ هل

    ب :
    1- وَ جعَلْنا من الماء کلّ شیءٍ حیّ
    هر چیز زنده را از آب آفریدیم

    2 - لا تتکاسَلْ فأن طریق العزّ صَعْبٌ
    تنبلی نکن پس همانا راه عزت سخت است

    3 – هلْ یعْتَمِدَ العاقلُ علی الجاهل ؟
    آیا عاقل به نادان اعتماد می کند؟


    المعرب
    المرفوع المنصوب المجرور المجزوم
    الاسم صعب کل الماء-الجاهل _
    الفعل یعتمد _ _ لا تتکاسل


     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376


    2- صِلْ کُلّ فی العمود الاوّل بما یُناسبها من العَمودُ الثّانی
    هر کلمه در ستون اول را به آنچه مناسبش است از ستون دوم وصل کن


    darabi1_1.gif





    3 – عیّنُ الصحیح فی ترجمة العبارات التالیة .
    در ترجمه عبارت های زیر ترجمه صحیح را تعیین کن



    1. اولئک الذین صدقوا و اولئک هم المتّقون
    الف. آنان کسانی اند که راست گفتند و آنان همان پرهیزگارانند
    ب. اینان که راست می گفتند ، همان پرهیزگارانند

    2 – فاصبر علی ما یقولُون ُ وسبّحْ بحمدِ ربّک
    الف. پس بر آنچه می گویند : بی تابی مکن، آنان به ستایش پروردگارت تسبیح گویند
    ب. پس بر آنچه می گویند، شکیبا باش و به ستایش پروردگارت تسبیح گوی

    3 – انی لما انْزلْتَ الیّ من خیر فقیرٌ
    الف.همانا من به آنچه از نیکی به سوی فرستی ، نیازمندم
    ب.همان من به آنچه فرستادی از خوبی ها نیازمندم





    پرتوهای قرآنی درس هشتم :
    الف – در آیات زیر سه کلمه از یک ریشه هستند، آنها را در بنویسید .



    1. لا تُبْطلوُا صدقاتِکُمْ بالمّن و الاذی
    صدقه های خویش را با منت گذاشتن و آزار رساندن باطل نکنید

    2. لَهُم اَجْرُ غیرُ ممنونُ
    برای آنها پاداش بی منت است

    3 – قد منّ الله علَیْنا
    خداوند بر ما منت نهاده است.

    مّن - ممنونُ - منّ





    ب : کدام جمله بیانگر مقابل است؟
    لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلولَة الی عَنُقِکَ و لا تبْسُطها کُلّ البَسط :
    دستت را بگردنت بسته مدار و آن را کلاَ مگشای



    الا تبعاد عن الافراط و التفریط فی الانفاق : دوری از افراط و تفریط در انفاق کردن
    عدّمُ الاسراف فی الانفاق : زیاده روی نکردن در انفاق
    عدم التسمر علی الدّنیا : حسرت نخوردن به دنیا
    الاتبعادُ عن التّکاسُلِ : دوری از تنبلی
    مورد اول صحیح است.


     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    تست های کنکوری درس 8 :


    1- ترجمه کدام گزینه صحیح نیست ؟
    الف) خالفتِ الصّفرعُ و استمرّت :‌قورباغه مخالفت کرد و ادامه داد
    ب) و جعلنا منَ الماء کُلّ شی حیّ . هر چیز زنده را از آب آفریدیم
    ج) اطلبو الدّیک یوذّنُ لصلاة الصُبح :‌از خروس بخواهید برای نماز صبح اذان بگوید
    د) فَمَشی فی الارض ینْصَحآ و یَسُّبُ الی الدنیا : پس روزی زمین حیله گران را نصیحت می کرد

    2- ترجمه کدام گزینه صحیح نیست؟
    الف) العارف : دانا
    ب)‌رَفَضَ: رد کرد
    ج) ذوی الیتجان : مرغ
    د) الدّیک :‌خروس

    3- مفهوم کدام گزینه صحیح نیست؟
    الف) به کلماتی که حرکت حرف آخر آنها با تغییر موقعیت تغییر می کند مصوب می گویند.
    ب) به کلماتی که حرکت حرف آخر آنها در هر موقعیت ثابت بماند مبنی می گویند
    ج) تمام صیغه های فعل مضارع معرب هستند
    د) بعضی از اسم ها مبنی هستند

    4- مفهوم کدام گزینه صحیح نیست؟
    الف) مبنی بر فتح کلمه ای است که حرکت آخرش همیشه فتحه باشد
    ب) مبنی بر کسر کلمه ای است که حرکت آخرش همیشه کسره باشد
    ج) مرفوع کلمه معربی است که علامت رفع (-ٌ - ُ ) داشته باشد
    د) منصوب کلمه ی معربی است که علامت سکون (-ْ) داشته باشد

    5- مفهوم کدام گزینه صحیح نیست؟
    الف) مبنی بر ضم کلمه ای است که حرکت آخرش همیشه ضمه باشد
    ب) مبنی بر سکون کلمه ای است که علامت اخرش گاهی سکون باشد
    ج) مجرور کلمه ی معربی است که علامت جر ( -ٍ -ِ) داشته باشد
    د) مجزوم کلمه معربی است که علامت جزم ( -ْ ) داشته باشد

    6-کدا م گزینه معرب است؟
    الف) یکْتُبُ
    ب) اُکْتَب
    ج) کَتَبَ
    د) یکْتُبنَ

    7- کدام گزینه مبنی است؟
    الف) الکتاب
    ب) الذّی
    ج) تَکْتبین
    د) سعید

    8 – وَجَدوا مبنی بر چیست؟
    الف) فتح
    ب) ضمّ
    ج) کسر
    د) سکون

    9 – نجَحْنا مبنی بر چیست؟
    الف) سکون
    ب) فتح
    ج) کسر
    د) ضمّ

    10 – کلمه های (لا) و (الّتی) مبنی بر چیست؟
    الف) فتح
    ب) جرّ
    ج) ضمّ
    د) سکون

    11 – اعراب (صَعْبٌ) در جمله (انّ الطریقَ الفرّ صعُبْ) کدام است؟
    الف) نسب
    ب) جرّ
    ج) رفع
    د) جزم

    12 – در کدام گزینه کلمه منصوب وجود دارد؟
    الف) جاءَ الطالِبُ
    ب) سلّمْتُ علی الطالب
    ج) رَأیْتُ الطالب
    د) هوَ لا یتکاسلُ

    13 – کدام گزینه در مورد تجزیه کلمه ( هولاء) صحیح نیست؟
    الف) اسم اشاره
    ب) مبنی بر کسر
    ج) برای جمع
    د) مجرور

    14 – کدام گزینه در مورد تجزیه کلمه (اُدْرُسْ) صحیح نیست؟
    الف) فعل امر
    ب) برای مفرد مذکر مخاطب
    ج) مبنی بر سکون
    د) مجزوم


     
    وضعیت
    موضوع بسته شده است.
    بالا