¤¤احادیث کوتاه پزشکی¤¤

  • شروع کننده موضوع qhasedak
  • بازدیدها 3,185
  • پاسخ ها 89
  • تاریخ شروع

гคђค1737

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/08/12
ارسالی ها
7,959
امتیاز واکنش
45,842
امتیاز
1,000
محل سکونت
زیر خاک
پیامبر خدا (صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم) می فرمایند :
تَخَلَّلوا عَلى أثَرِ الطَّعامِ ؛ فَإِنَّهُ صِحَّهٌ لِلنّابِ وَالنَّواجِذِ ، ویَجلِبُ عَلَى العَبدِ الرِّزقَ؛
در پى غذا خوردن ، خلال کنید؛ چرا که مایه سلامت دندان‏هاى نیش و نواجد (آسیا) است و براى انسان ، جلب روزى مى‏کند.مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۳۳۱ ، حدیث ۱۰۶۱

قالَ عَبدُاللّه‏ِ بنُ أبی یَعفورٍ لِلصّادِقِ علیه‏السلام : جُعِلتُ فِداکَ ! یُقالُ : مَا استُنزِلَ الرِّزقُ بِشَیءٍ مِثلِ التَّعقیبِ فیما بَینَ طُلوعِ الفَجرِ إلى طُلوعِ الشَّمسِ .
فَقالَ : أجَل ، ولکِن اُخبِرُکَ بِخَیرٍ مِن ذلِکَ ، أخذِ الشّارِبِ وتَقلیمِ الأَظفارِ یَومَ الجُمُعَهِ ، وتَقلیمُ الأَظفارِ یَومَ الخَمیسِ یَدفَعُ الرَّمَدَ ؛
عبد اللّه‏ بن ابى یعفور به امام صادق(علیه‏السلام) گفت: فدایت شوم! گفته مى‏شود هیچ چیز به اندازه تعقیبات میان طلوع سپیده و طلوع خورشید ، سبب نزول روزى نشده است.

امام صادق(علیه‏السلام) فرمودند: آرى؛ امّا تو را از بهتر از این آگاه سازم: گرفتن سبیل و کوتاه کردن ناخن در روز جمعه. کوتاه کردن ناخن‏ها در روز پنج‏شنبه نیز چشمْ‏درد را دور مى‏کند.
من لا یحضره الفقیه ، جلد ۱ ، صفحه ۱۲۷ ، حدیث ۳۱۰

امام کاظم(علیه‏السلام) نیز می فرمایند:
غَسلُ الرَّأسِ بِالسِّدرِ یَجلِبُ الرِّزقَ جَلباً ؛شستن سر با سدر ، روزى‏آور است .الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۵۰۴ ، حدیث ۶
 
آخرین ویرایش:
  • پیشنهادات
  • гคђค1737

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/08/12
    ارسالی ها
    7,959
    امتیاز واکنش
    45,842
    امتیاز
    1,000
    محل سکونت
    زیر خاک
    قال الصادق – علیه السلام -:
    لیتزین احدکم یوم الجمعه یغتسل و یتطیب و یسرح لحیته و یلبس انظف ثیابه ولیتهیاء للجمعه ولیکن علیه فى ذلک الیوم السکینه و الوقار ؛
    باید هر یک از شما در روز جمعه خود را بیاراید (رعایت چهار نوع نظافت
    ۱ – غسل کند.
    ۲ – عطر بزند
    ۳ – ریش و موهاى خود را شانه کند.
    ۴ – پاکیزه ترین جامه هایش را بپوشد و براى نماز جمعه آماده شود، البته باید آرامش و وقار در رفتار او نمایان باشد.
    (فروع کافى ، ج ۳، ص ۴۱۷).


    قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:
    السواک شطر الوضوء ؛ مسواک کردن جزئى از وضو است .(محجه البیضاء، ج ۱، ص ۲۹۷)


    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    الماءُ الَّذی تُسَخِّنُهُ الشَّمسُ لا تَوَضَّؤوا بِهِ ، ولا تَغتَسِلوا بِهِ ، ولا تَعجِنوا بِهِ ؛ فَإِنَّهُ یورِثُ البَرَصَ ؛
    با آبى که به آفتاب گرم شده است ، نه وضو سازید ، نه غسل کنید و نه خمیر بسازید ؛ چرا که پیسى می‏آورد .
    الکافی ، جلد ۳ ، صفحه ۱۵ ، حدیث ۵


    امام على علیه‏السلام :
    قِیامُ اللَّیلِ مَصَحَّهُ البَدَنِ ؛
    شب زنده‏دارى ، مایه تن‏درستى است .
    تهذیب الأحکام ، جلد ۲ ، صفحه ۱۲۱ ، حدیث ۴۵۷ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۲۶۷ ، حدیث ۴۸


    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    نَظِّفُوا طَریقَ القرآنِ ، قیلَ : یا رسولَ اللّه ، وما طَریقُ القرآنِ ؟ قالَ : أفواهُکُم ، قیلَ : بماذا ؟ قالَ : بالسِّواکِ ؛
    گذرگاه قرآن‏را نظافت کنید. عرض شد: اى رسول خدا، گذرگاه قرآن چیست؟ فرمودند: دهانهایتان. عرض شد: با چه تمیزش کنیم؟ فرمودند: با مسواک زدن .بحار الأنوار : ۹۲ / ۲۱۳ / ۱۱ منتخب میزان الحکمه : ۴۶۰
     
    آخرین ویرایش:

    гคђค1737

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/08/12
    ارسالی ها
    7,959
    امتیاز واکنش
    45,842
    امتیاز
    1,000
    محل سکونت
    زیر خاک
    پیامبراکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم فرمودند:
    خَمْسٌ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلینَ: اَْلْحَیاءُ وَ الْحِلْمُ وَ الْحِجامَهُ وَ السِّواکُ وَ التَّعَطُّرُ؛
    پنج چیز از سنت پیغمبران است: حیا، بردبارى، حجامت کردن، و مسواک و عطر زدن.نهج الفصاحه، ح ۱۴۶۳


    امام رضا علیه‏السلام فرمودند:
    مِن اَخلاقِ النبیاءِ التَّنَظُّفُ؛پاکیزگى از اخلاق پیامبران است.کافى، ج ۵، ص ۵۶۷، ح ۵۰


    پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
    النّظافه من الإیمان؛پاکیزگى از ایمان است.نهج الفصاحه


    پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
    النّظر إلى الخضره یزید فی البصر؛به سبزه نگریستن بینائى را فزون می کند.نهج الفصاحه


    پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله :
    نِعْمَ السِّوَاكُ الزَّيْتُونُ مِنَ الشَّجَرَةِ الْمُبَارَكَةِ يُطَيِّبُ الْفَمَ وَ يَذْهَبُ بِالْحَفْرِ وَ هِيَ سِوَاكِي وَ سِوَاكُ الْأَنْبِيَاءِ قَبْلِي‏


    چه خوب مسواكى است زيتون! از درختى پر خير و بركت كه دهان را خوشبو مى‏ كند و جِرم دندان را از ميان مى ‏برد. اين مسواك من و پيامبران پيش از من است.
     
    آخرین ویرایش:

    آدم برفی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/11/28
    ارسالی ها
    4,013
    امتیاز واکنش
    9,544
    امتیاز
    746
    خداوند تبارك و تعالى هيچ خوردنى و نوشيدنى را حلال نكرده است مگر آن كه در آن منفعت و صلاحى بوده و هيچ خوردنى و نوشيدنى را حرام ننموده مگر آن كه در آ ن زيان و مرگ و فسادى بوده است پس هر چيز سودمندى مقوّى براى جسم، كه باعث تقويت بدن است حلال شده است.

    مستدرك الوسائل و مستنبط المسایل ج16، ص333، ح20061

    در سفارشى به فرزند خود امام مجتبى عليه السلام فرمودند: فرزندم! آيا چهار نكته به تو نياموزم كه با رعايت آنها از طبيب بى نياز شوى؟ عرض كرد: چرا، اى اميرالمؤمنان. حضرت فرمودند: تا گرسنه نشده اى غذا نخور و تا اشتها دارى از غذا دست بكش و غذا را خوب بجو و قبل از خوابيدن قضاى حاجت كن. اگر اين نكات را رعايت كنى، از مراجعه به طبيب بى نياز مى شوى.

    مردم هر شهرى به سه چيز نيازمندند كه در امور دنيا و آخرت خود به آنها رجوع كنند و چنانچه آن سه را نداشته باشند گرفتار جهل و نابسامانى مى شوند: دين شناسِ داناىِ پرهيزكار، حاكم نيكوكارى كه مردم از او اطاعت كنند و پزشك بصيرِ مورد اعتماد.

    كسى كه ميخواهد از ناراحتى مثانه شكايت نكند بول خود را نگه ندارد و لو اينكه سوار اسب باشد.

    داخل حمام نشو مگر در حالى كه در شكمت چيزى (غذايى) كه شدت حرارت معده را خاموش كند وجود داشته باشد، كه براى بدن موجب تقويت است و در حالى كه شكمت از غذا پر است نيز وارد حمام مشو.
     
    آخرین ویرایش توسط مدیر:

    гคђค1737

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/08/12
    ارسالی ها
    7,959
    امتیاز واکنش
    45,842
    امتیاز
    1,000
    محل سکونت
    زیر خاک
    امام صادق عليه السلام :
    إِنَّ لِكُلِّ ثَمَرَةٍ سَمّاً فَإِذَا أَتَيْتُمْ بِهَا فَمَسُّوهَا بِالْمَاءِ أَوِ اغْمِسُوهَا فِي الْمَاءِ يَعْنِي اغْسِلُوهَا


    هر ميوه اى سمّى دارد، هرگاه ميوه به دستتان رسيد، آن را با آب بشوييد و يا در آب فرو بريد.

    امام على عليه السلام :
    قوتُ الجسادِ الطَّعامُ وَ قوتُ الرواحِ الطعامُ؛


    غذاى جسم، خوردن و غذاى روح، خوراندن است.

    امام صادق عليه السلام :
    ثَلَاثَةٌ إِنْ يَعْلَمْهُنَّ الْمُؤْمِنُ كَانَتْ زِيَادَةً فِي عُمُرِهِ وَ بَقَاءَ النِّعْمَةِ عَلَيْهِ...تَطْوِيلُهُ فِي رُكُوعِهِ وَ سُجُودِهِ فِي صَلَاتِهِ وتَطْوِيلُهُ لِجُلُوسِهِ عَلَى طَعَامِهِ إِذَا أَطْعَمَ عَلَى مَائِدَتِهِ وَ اصْطِنَاعُهُ الْمَعْرُوفَ إِلَى أَهْلِهِ.



    سه چيز است كه اگر مؤمن از آنها مطلع شود، باعث طول عمر و دوام بهره مندى او از نعمت‏ها مى‏ شود...طول دادن ركوع و سجده، زياد نشستن بر سر سفره‏اى كه در آن ديگران را اطعام مى ‏كند و خوش رفتارى ‏اش با خانواده.

    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    إیّاکُم وَالجُلوسَ فِی الشَّمسِ ؛ فَإِنَّها تُبلِی الثَّوبَ ، وتُنتِنُ الرّیحَ ، وتُظهِرُ الدّاءَ الدَّفینَ .
    از نشستن در آفتاب ، حذر کنید ؛ چرا که جامه را کهنه مى‏کند ، بوى [بدن] را بد مى‏سازد و درد نهفته را آشکار مى‏نماید .المستدرک على الصحیحین ، جلد ۴ ، صفحه ۴۵۶ ، حدیث ۸۲۶۴ عن ابن عبّاس ، کنز العمّال ، جلد ۹ ، صفحه ۱۳۹ ، حدیث ۲۵۴۰۰ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۴۹۰
     
    آخرین ویرایش:

    آدم برفی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/11/28
    ارسالی ها
    4,013
    امتیاز واکنش
    9,544
    امتیاز
    746
    غذاى سخاوتمند، داروست و غذاى بخيل، درد.

    هر كس غذا بخورد و ديگرى به او نگاه كند، و به او ندهد، به دردى بى درمان مبتلا مى ‏شود.

    تنبيه الخواطر معروف به مجموعه ورام ج 1 ، ص 47

    مام باقر (ع): بدان که هیچ دانشی چون جستن سلامت نیست و هیچ سلامتی چون سلامت دل نیست لذا از نظر اسلام، طب روان، ارزشمندتر از طب جسم و طب جسم ارزشمندتر از سایر علوم است.

    یامبر اسلام: العلم علمان: علم الادیان و علم الابدان (دانش بر دو گونه است: دانش دینها و دانش بدنها)

    قرآن کریم: از ابراهیم خلیل (ع) نقل میکند: «و اذا مرضت فهو یشفین» و چون بیمار شوم، او (خداوند) شفایم میدهد.

    طبابت، کار خداوند است و طبیب واقعی اوست. خداوند است که خواص درمانی را در داروها نهاده و در نظام آفرینش، برای هر دردی دوا میآفریند و به انسان، استعداد شناخت دردها و داروها و چگونگی درمان آنها را عنایت کرده و اوست که مظهر نامهای طبیب و شافی است.
     
    آخرین ویرایش توسط مدیر:

    آدم برفی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/11/28
    ارسالی ها
    4,013
    امتیاز واکنش
    9,544
    امتیاز
    746
    طب اسلام، طب پیشگیری است

    سوره مائده آیه 16: خداوند، هر که را از خشنودی او پیروی کند، بوسیله آن ]کتاب[ به راههای سلامت رهنمون میشود.

    امام رضا (ع): (علل الشرایع ص 592)

    هر آنچه خداوند، حلال کرده در آن صلاح و بقای بندگان است و بدان نیازی گریزناپذیر دارند و هر آنچه که حرام شده است بندگان، بدان نیازی ندارند و همه آنها موجب تباهی و نابودیاند.

    خداوند در قرآن میفرمایند: «الا بذکرالله تطمئن القلوب» فقط به یاد خدا دلها آرام میگیرد.

    در علم جدید و دنیای غرب نیز ثابت شده است که آرامش روحی و روانی مبنای آرامش جسمی است و به فرموده خداوندی که انسان را آفریده است این آرامش جز با یاد و توجه به خدا و قوانین اوبدست نمیآید و براساس همین است که دنیای غرب با توجه به پیشرفتهای علمی و پزشکی و مادی فراوانی که دارند اما آمار خودکشی در آنها بالاتر از جامعه مسلمانان است و حتی آمار بیماریهای جسمی مانند سرطان و بیماریهای قلب و عروق نیز در آن بالاست.

    بعنوان مثال در جامعه خود ما، عمر علمای اسلام خیلی بیشتر از علمای پزشکی است زیرا علمای اسلام با توجه به رعایت بیشتر قوانین اسلام از آرامش بیشتری نسبت به پزشکان برخوردارند و لذا عمر بیشتری دارند اما پزشکان که خط مقدم رعایتکنندگان بهداشت در جامعه محسوب میشوند عمر بیشتری از سایر افراد جامعه ندارند و شاید هم عمر آنها از خیلی افراد جامعه کمتر باشد.

    مبدا علم طب الهی است:

    سرآغاز علم طب، آموزههای وحی بوده است اما تجربه دانشمندان بدان افزوده ده است و تدریجا این دانش گسترده شده و میشود.
     
    آخرین ویرایش توسط مدیر:

    гคђค1737

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/08/12
    ارسالی ها
    7,959
    امتیاز واکنش
    45,842
    امتیاز
    1,000
    محل سکونت
    زیر خاک
    پيامبر صلى ‏الله‏ عليه‏ و ‏آله :
    لا تَدَعُوا العَشاءَ وَ لَو عَلى حَشَفَةٍ اِنّى اَخشى عَلى اُمَّتى مِن تَركِ العَشاءِ الهَرَمَ فَاِنَّ العَشاءَ قُوَّةُ الشَيخِ وَ الشّابِّ؛

    شام را ترك نكنيد، هر چند به خوردن دانه خرماى خشكيده‏ اى باشد. من بر امّتم از اين بيم دارم كه با تركِ خوردن شام، پيرى و شكستگى به سراغشان آيد؛ چرا كه خوردنِ شام، مايه نيرومندى پير و جوان است.

    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    فِی الشَّمسِ أربَعُ خِصالٍ : تُغَیِّرُ اللَّونَ ، وتُنتِنُ الرّیحَ ، وتُخلِقُ الثِّیابَ ، وتورِثُ الدّاءَ .
    در آفتاب ، چهار چیز است : رنگ را دیگرگون مى‏سازد ، بوى [بدن] را بد مى‏کند ، جامه را کهنه مى‏نماید ، و بیمارى بر جاى مى‏نهد .
    الخصال ، صفحه ۲۴۹ ، حدیث ۱۱۱ عن موسى بن إبراهیم المروزی عن الإمام الکاظم علیه‏السلام ، روضه الواعظین ، صفحه ۳۴۰ ، بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۱۸۳ ، حدیث ۲ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۴۹۲

    امام على علیه‏السلام :
    مَن کَثُرَ أکلُهُ قَلَّت صِحَّتُهُ ، وثَقُلَت عَلى نَفسِهِ مُؤنَتُهُ .
    هر کس خوردنش بسیار شود ، تن‏درستى‏اش کاهش مى‏یابد و هزینه‏اش بر وى سنگین مى‏گردد .
    غرر الحکم ، حدیث ۸۹۰۳ ، عیون الحکم والمواعظ ، صفحه ۴۳۴ ، حدیث ۷۵۰۰ دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۴۶

    امام رضا علیه‏السلام :
    مَن أرادَ ألاّ یَشتَکِیَ مَثانَتَهُ ، فَلا یَحبِسِ البَولَ ولَو عَلى ظَهرِ دابَّتِهِ.
    هر کس مى‏خواهد مثانه‏اش به عارضه‏اى گرفتار نشود ، پیشاب خود را نگه ندارد ، حتّى اگر که بر پشت مَرکب خویش نشسته باشد .
    طبّ الإمام الرضا علیه‏السلام ، صفحه ۳۵ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۳۲۳ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۵۸۶

    امام رضا علیه‏السلام :
    اُدخُلِ الخَلاءَ لِحاجَهِ الإِنسانِ ، وَالبَث فیهِ بِقَدرِ ما تَقضی حاجَتَکَ ، ولا تُطِل فیهِ ؛ فَإِنَّ ذلِکَ یورِثُ الدّاءَ الدَّفینَ .
    براى قضاى حاجت ، به آبریزگاه برو و در آن‏جا به همان اندازه که قضاى حاجت کنى ، بمان و آن را به درازا مکشان ؛ چرا که این کار ، درد نهفته را در پى مى‏آورد .
     
    آخرین ویرایش:

    آدم برفی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/11/28
    ارسالی ها
    4,013
    امتیاز واکنش
    9,544
    امتیاز
    746
    اهل بیت و دانش پزشکی:

    پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت آن بزرگوار، نه تنها از دانش پزشکی، بلکه از همه علوم، نه از راه تحصیل، بلکه از طریق الهام الهی برخوردار بودهاند، به گونهای که هرگاه اراده میکردند چیزی را بدانند، میدانستند.

    امام علی (ع): از من بپرسید، پیش از آن که مرا از کف بدهید. چرا که در سـ*ـینه من به سان دریاهای بیکران، دانشهای فراوان نهفته است.

    تمام امامان از چنین دانشی برخودار بودهاند و در پاسخ دادن به هیچ مسئله علمیای در نمیماندند.

    امام رضا (ع): آنگاه که خداوند بندهای را برای عهدهداری کارهای بندگان خویش برگزیند، سـ*ـینه وی را برای این کار، فراخ میسازد و سرچشمههای حکمت را در دل او به ودیعت میگذارد و دانش را به تمامی به او الهام میکند و از آن پس، او نه در پاسخی فرو میماند و نه از راه صواب، سرگشته میگردد.

    چند اصل کلی مهم در طب اسلامی:

    1- دارو و درمان از تقدیر خداوند است و شفا از خداوند است اما دارو و پزشک وسیلهاند. و باید از هر سه (خدا، دارو و پزشک) کمک خواست.

    حضرت موسی (ع) بیمار شد، درمان بیماریش شناخته شده بود اما گفت درمان نمیکنم تا خداوند بدون دارو مرا شفا دهد پس بیماریش طولانی و ماندگار شد و خداوند به او وحی فرستاد: به غرت و جلالم سوگند تو را بهبود نمیدهم مگر به خوردن دارو، دارو را خورد و درمان شد ولی بدین سبب دلگیر شد پس خداوند دیگر بار وحی فرستاد: میخواستی با توکلت بر من، حکمت مرا ابطال کنی، مگر چه کسی جز من، منافع چیزها را در داروها به ودیعت نهاده است؟!
     
    آخرین ویرایش توسط مدیر:

    гคђค1737

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/08/12
    ارسالی ها
    7,959
    امتیاز واکنش
    45,842
    امتیاز
    1,000
    محل سکونت
    زیر خاک
    در بحار الأنوار به جاى «الداء الدفین ( درد نهفته در داخل انسان )» عبارت «داء الفیل (پاخره و پافیلى )» آمده است . علاّمه مجلسى ، در توضیح روایت مى‏گوید : به وجود آمدن پاخره در اثر زیاد نشستن در آبریزگاه ، شاید به‏خاطر موادّى باشد که از قسمت‏هاى بالاى بدن به طرف پاها سرازیر شده و موجب ضعف و سستى آنها مى‏شود.

    امام کاظم علیه‏السلام :
    السِّواکُ فِی الخَلاءِ یورِثُ البَخَرَ .
    مسواک زدن در آبریزگاه ، بد بویى دهان را در پى مى‏آورد .
    کتاب من لا یحضره الفقیه ، جلد ۱ ، صفحه ۵۲ ، حدیث ۱۱۰ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۳۹۶

    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    کَبُرَ مَقتاً عِندَ اللّه‏ الأَکلُ مِن غَیرِ جوعٍ ، وَالنّومُ مِن غَیرِ سَهَرٍ .
    خوردن بدون گرسنگى و خوابیدن بدون بیدارى کشیدن [و احساس نیاز به خواب] ، نزد خداوند ، گناهى سهمگین است .
    الفردوس ، جلد ۳ ، صفحه ۳۰۶ ، حدیث ۴۹۲۰ عن عبد اللّه‏ بن عمرو ، کنز العمّال ، جلد ۱۶ ، صفحه ۸۰ ، حدیث ۴۴۰۱۱ دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۸۴

    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    إذا نامَ أحَدُکُم وفی یَدِهِ ریحُ غَمَرٍ ، فَلَم یَغسِل یَدَهُ فَأَصابَهُ شَیءٌ ، فَلا یَلومَنَّ إلاّ نَفسَهُ .
    اگر کسى از شما در حالى خوابید که در دستانش بوى گوشت بود و آن را نشست و آن‏گاه عارضه‏اى به وى رسید ، مباد جز خویش را نکوهش کند .کنز العمّال ، جلد ۱۵ ، صفحه ۲۴۳ ، حدیث ۴۰۷۶۸ دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۶۶

    امام کاظم علیه‏السلام :
    عَلاماتُ الدَّمِ أربَعٌ : الحِکَّهُ ، وَالبَثرَهُ وَالنُّعاسُ ، وَالدَّوَرانُ .
    خون (غلبه خون) را چهار نشانى است : خارش ، جوش ، چرت‏زدگى و سرگیجه .
    الخصال ، صفحه ۲۵۰ ، حدیث ۱۱۵ عن یونس بن عبدالرحمن ، روضه الواعظین ، صفحه ۳۴۰ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۹۷ ، حدیث ۱۲ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۴۵۸
     
    آخرین ویرایش:
    بالا