تجارت الکترونیک

  • شروع کننده موضوع Hamraz.raz
  • بازدیدها 220
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

Hamraz.raz

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/08/09
ارسالی ها
1,186
امتیاز واکنش
10,905
امتیاز
748
سن
21
جارت الکترونیک

در این مقاله در گفتار اول به تاریحچه تجارت الکترونیک و در فصل دوم به تعریف و تبیین آن می پردازیم.



گفتار اول : کلیات

در این گفتار، در بخش اول از تاریخچه، در بخش دوم از اهمیت تجارت الکترونیک، در بخش سوم از مزایای تجارت الکترونیک

و در بخش چهارم از فوائد تجارت الکترونیک بحث می کنیم.



بخش اول : تاریخچه

در ابتدای هزاره سوم، جهان دوران جدید و تازه ای را تجربه می نماید. و ارتباطات سریعتر و وسیعتر صورت پذیرد . تجارت نیز از این قاعده مستثنی نیست و در سطحی گسترده متحول گردیده است.یکی از محبوبترین در دنیاي وب خرید اینترنتی است. شما میتوانید در زمانهايدر هر زمان و مکان این کار را بکنید.تجارت الکترونیک به شکل كنونی در سال 1991 محقق شد. از آن زمان هزاران هزار كسب و كار و تجار وارد این دنیا شده اند. در ابتدا تجارت الکترونیک به معناي پروسه انجام اعمال تراكنش الکترونیکی مورد نظر بود. درواقع تجارت الکترونیکی براي تسهیل معاملات تجاري به صورت الکترونیکی با استفاده از تکنولوژي از قبیل تبادل الکترونیکی داده هاElectronic Data Interchange EDI و انتقال الکترونیکی سرمایه Electronic Funds Transfer (EFT شناخته شد. هر دوي اینها د ر اواخر 1970 معرفی شدند، و به شركتها و سازمان ها اجازه ارسال اسنادالکترونیکی مانند تجارت كردن با ارسال اسناد تجاري مثل خرید سفارشها یا فاكتورها را به صورت الکترونیکی را می دهد.



بخش دوم : اهمیت تجارت الکترونیک

1)حضور در بازارهاي جهانی با توسل به شیوه هاي تجاري موفق الکترونیک از جمله ضرورت هاي تطبیق با نظام بین المللی كنونی به لحاظ پیشرفت هاي حاصله در عرصه هاي اقتصادي و صنعتی آ ن است.

2) بی شک بهره گیري از فن آوري اطلاعات یکی از حلقه هاي لازم براي افزایش كارایی تجاري در اقتصاد است.

3) رویکرد كنونی تجارت، گرایش به فن آوري اطلاعات و انتقال الکترونیکی داده ها یا كاربرد الکترونیک بجاي كاغذ است كه علاوه بر مبادله ي سریع و پردازش اطلاعات در كمترین زمان ممکن، هر یک از عوامل تجاري را در میدان گسترده ي انتخاب طرف تجاري در مراحل اولیه قرارداد و به همین ترتیب تا مرحله ي نهایی حصول كالا، آنان را یاري می كند.

4) چنانچه كشوري به هر علت نتواند به این موج شتابان و فراگیر بپیوندد، در آینده اي نه چندان دور در صحنه ي رقابت به حاشیه رانده می شود.



بخش سوم : مزایای تجارت الکترونیک

1- هزینه هاي توزیع یا فروش كاهش میابد.

2- واسطه ها حذف می شوند.

3-خریدار و فروشنده می توانند با هم مستقیما در تماس باشند و برخی هزینه ها مانند تلفن ، نامه و ... حذف می شوند.

4- خریدار می تواند از طریق اینترنت سفارش دهد.

5- شركت ها می توانند با خریدار مذاكره كنند. 6-با تکنولوژي وب، اولویت هاي جستجو و خرید انتخاب می شوند. 7-فرصت هایی براي كسب و كار ایجاد می كند. 8- نیاز به سرمایه گذاري سنگین وجود ندارد. 9-محیط زیست كمتر آلوده می شود.



بخش چهارم : فوائد تجارت الکترونیک

استفاده از تجارت الکترونیک باعث

1.كاهش هزینه هاي تجاري،

2.ایجاد تسهیل و تسریع در انجام كار،

3. به حداقل رسیدن اشتباهات انسانی،4.افزایش بهره وري و

5. ایجاد امکانات بهتر براي برنامه ریزي و كنترل ، می شود.

6. انتقالات و حمل و نقل مورد نیاز، با زحمت كمتري انجام شده و

7 . انتقالات بین بانکی با شتاب بیشتري صورت می گیرد.



گفتار دوم : تعریف و تبیین تجارت الکترونیک

در این گفتار در بخش اول به تعریف تجارت الکترونیک و در بخش دوم مدل های آن را ذکر می کنیم.



بخش اول : تعریف تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک عبارت است از مبادله ي اسناد و مدارك تجاري در قالب هاي پیش ساخته و قابل پردازش با دستگاه ها در بین سازمان ها از طریق شبکه هاي ارتباط كامپیوتري. تجارت الکترونیک نوعی تجارت بدون كاغذ است كه بوسیله ي آن، تبادل اطلاعات خرید و فروش و اطلاعات لازم براي حمل و نقل كالاها، با زحمت كمتر و تبادلات بانکی با شتاب بیشتر انجام خواهد شد.

تجارت الکترونیکی را میتوان انجام هرگونه امور تجاري بصورت آنلاین و از طریق اینترنت بیان كرد. تجارت الکترونیکی به هرگونه معامله اي گفته می شود كه در آن خرید و فروش كالا و یا خدمات از طریق اینترنت صورت پذیرد حتی اگر به واردات و یا صادرات كالا و یا خدمات منتهی میشود.



بخش دوم : مدل های تجارت الکترونیک

انواع مدل های تجارت الکترونیک عبارت است از : B2Business to Business تجارت و C2Business to Consumer-B تجارت و C2Consumer to Consumer-C تجارت و A2Business to Administration-B تجارت و A2Consumer to Administration-C تجارت و G2Government to Government- G تجارت و B2Government to Business -G تجارت و E- Government to Employee2G تجارت و P2Peer to Peer - P تجارت



قسمت اول : تجارتفروشندهبافروشنده

B2B در جایی استفاده میشود كه بخواهیم خرید و فروش عمده را به كمک تجارت الکترونیکی انجام دهیم و خارج از حیطه خرده فروشان عمل نماییم. شرکت CISCO یکی از اولین شرکتهای بزرگ بود. در B2B فروش مستقیم منبع اصلی درآمد به حساب می آید، مانند وقتی كه یک فروشنده محصول خود را به یک فروشنده دیگر مستقیما می فروشد.

مشکل این تجارت کلاهبرداری هایی بود که گاهی صورت می گرفت.رو در رو نبودن مشتري و فروشنده باعث میشود كه معامله به صورت مجازي صورت گیرد. این مشتریان براي دریافت اطلاعات بیشتر باید با تلفن به مركز اصلی وصل شوند، اما هیچ تضمینی براي اینکه كسی در آن سوي خط باشد، وجود ندارد.



قسمت دوم : C2B تجارت فروشنده و مصرف کننده

بیشترین سهم در انجام تجارت الکترونیکی از نوع C2B است که به معنای خرده فروشی می باشد. C2B با رااه اندازی سایت هایی چون آمازون آغاز شد. در تجارت الکترونیکی C2B در یک طرف معامله، تولیدكننده )فروشنده) محصول و در طرف دیگر، خریدار) مصرف كننده نهایی(قرار دارد. اما مشکلات امنیتی شبکه تأثیر منفی بر روي حجم معاملات گذاشته است و بسیاري از مشتریان نسبت به دزدیده شدن اطلاعات شخصی شان توسط هکرها ترسیده اند. در ایران نیز می توان شرکت شهروند را مثال زد.



قسمت سوم : تجارت مصرف کننده با مصرف کننده

مدل C2C شبیه یک سمساری است. مصرف كنندگان با یکدیگر بدون واسطه به خرید و فروش بپردازند.EBAY بزرگترین نمونه اولیه مدل C2C می باشد. به دلیل ناچیز بودن هزینه تبلیغات در اینترنت، استفاده از مدل C2C برای فروش کالاها مورد توجه قرار گرفته است.



قسمت چهارم : تجارت مصرف کننده با فروشنده

بسیاري از خریداران دریافته اند كه شیوه انتخاب محصول بسیار متنوع است ،چون وقتی كه مصرف كنندگان، سایتهایی را در ارتباط با فروش محصول مورد نظر خود می یابند، یافتن خود محصول در آن سایت و به دست آوردن قیمت محصول اغلب كاري دشوار است. بنابراین، براي راحت تر كردن امر خرید، نیاز به روشهاي جدید خرید و فروش اینترنتی است كه در آن شركت هایی مانند واسطه هایی بین مصرف كننده ها و فروشنده ها تلاش می كنند. اساس کار آنها هم مبتنی بر مدل B2C می باشد.



قسمت پنجم : تجارت نقطه به نقطه

مدل تجارت الکترونیکی P2P برای تسویه حساب کردن شرکت کنندگان در حراج با فروشنده است که مشهورترین آنها سرویسی است به نام PAYPAL که مربوط به کارت های هوشمند است. تجارت P2P در چهارچوبی كار می كند كه افراد بتوانند مستقیما با هم پول رد و بدل كنند با استفاده از سخت افزار . MASTERCARD كه زیر مجموعه MONDEX می باشد، كاربران قادرند تا نقل و انتقالات الکترونیکی پولی خود را انجام دهند و پول خود را از یک كارت اعتباري، به كارت اعتباري دیگر منتقل نمایند. نحوه استفاده از تلفن همراه بدین صورت است كه از فن آوري GSM استفاده می کنند و در بسیاری از کشورها از نرم افزار كاربردي WAP را بکار می گیرند در این شیوه جدید، هر تلفن همراه از طریق مركز تلفن با یک كامپیوتر سرویسگر مرتبط میشود و میتواند نرم افزار مورد نیاز كاربر خود را بر روي كامپیوتر مذكور فعال نماید. بدین ترتیب، استفاده كننده میتواند اطلاعات خود را از طریق كامپیوتر ارسال و دریافت نمایند.



قسمت ششم : تجارت فروشنده بااداره

شامل تمامی مبادلات تجاري - مالی بین شركتها و سازمانهاي دولتی است. تامین نیازهاي دولت توسط شركتها و پرداخت عوارض مالیاتها از جمله مواردي است كه میتوان در این گروه گنجاند. تجارت A2B در حال حاضر روشی تازه قلمداد میشود، ولی در آیندهاي نزدیک، زمانی كه دولتها به ارتقاي سطح ارتباطات خود تمایل و توجه نشان دهند، به سرعت رشد خواهد

كرد.



قسمت هفتم : تجارت مصرف کننده با اداره

این نوع هنوز پدیدار نگشته است. ولی دولتها احتمالاً مبادلات الکترونیکی را به حیطه هایی همچون جمع آوري كمکهاي مردمی،پرداخت مالیات بر درآمد و هرگونه امور تجاري دیگري كه بین دولت و مردم انجام میشود، گسترش خواهند داد.
 

برخی موضوعات مشابه

بالا