این پست اولین قسمت از سری آموزش های طراحی حالات چهره هست. دوستانی که طراحی چهره کار می کنند می دونن که نشون دادن احساسات در چهره می تونه کار سختی باشه. بعضی وقت ها سعی می کنیم یک چهره شاد، غمگین و… بکشیم ولی کارمون در آخر ممکنه مصنوعی به نظر برسه یا اون احساس در چهره ای که کشیدیم خیلی قابل تشخیص نباشه. این آموزش ها به خصوص اگر طراحی کاراکتر یا کاریکاتور کار می کنید به کمکتون می یاد. چون چه سبک رئال کار کنید چه فانتزی و کارتونی، برای این که کارِتون قشنگ و حرفه ای به نظر برسه باید درک خوبی از اجزای تشکیل دهنده صورت و دینامیکش داشته باشید.
بهترین منبعی که فعلاً برای یادگرفتن این موضوع پیدا کردم کتابی به اسم نوشته Gary Faigin هست که خیلی مفصل درباره آناتومی صورت از جمله شکل و حرکت عضله های صورت و این که برای هر حسی که در چهره نمایش داده می شه کدام قسمت های صورت درگیر هستند توضیح داده. متاسفانه این کتاب در ایران چاپ نشده و فارسیش موجود نیست. برای همین تصمیم گرفتم بخش های مهمش رو به طور خلاصه از نسخه انگلیسی ترجمه کنم و در این سایت قرار بدم.
دوستان توجه داشته باشید برای این که بهترین استفاده رو از این مطالب ببرید باید قبلش با اصول طراحی چهره آشنا باشید و طراحی از چهره عادی (بدون این که احساس خاصی داشته باشه) رو تمرین کرده باشید. اگر تازه می خواید طراحی چهره رو شروع کنید این پست ها برای شروع مناسب نیستند و من پیشنهاد می کنم کلاس برید یا از روی کتاب “چگونه از چهره طراحی کنیم” اندرو لومیس که در ایران منتشر شده و اصول اولیه طراحی چهره رو یاد بگیرید.
قبل از شروع آموزش ها لازمه دو نکته رو در نظر داشته باشیم:
در هر حالت چهره تنها چند ماهیچه درگیر می شوند
کل ماهیچه های صورت در تک تک احساساتی که با چهره نشون داده میشه درگیر نمی شن و قسمت عمده بار نمایش حالات چهره بر عهده ترکیب ماهیچه های ابرو و چشم و ماهیچه های اطراف دهان هست. این دو ناحیه صورت دارای عضله های پیچیده تری هستند و در نتیجه می تونن تغییرات رو به خوبی نشون بدن. تعجبی نداره که اغلب موقع صحبت کردن به چشم ها و دهان طرف مقابل نگاه می کنیم. اگر چه در چهره لااقل ۲۶ ماهیچه مختلف وجود داره، اما این کتاب ۱۱ تا از مهم ترین ماهیچه ها رو انتخاب کرده و اون ها رو به دسته ماهیچه های ناحیه چشم (۴ تا) و ماهیچه های ناحیه دهان (۷ تا) تقسیم کرده.
حالت چهره در حالت خنثی کلید درک حالات دیگر است
همون طور که در تیتر گفته شد، ما باید اول به چهره در حالت عادی و خنثی اشراف کامل داشته باشیم تا بعد بتونیم اون حالت رو تغییر بدیم. ما به طور ناخودآگاه می دونیم که موقعیت ابرو در حالت عادی چطوریه، گوشه های لب ها در چه جهتی هستند و چشم های یک فرد عادی چقدر بازه. این عوامل در چهره تمام افراد با هر نژادی تقریباً ثابته. برای همین کوچکترین تغییری رو در صورت هر فرد تشخیص می دیم. برای طراحی از حالات مختلف چهره اول باید چهره خنثی رو خوب تمرین کنیم و با موقعیت هر عضو صورت در حالت عادی آشنا باشیم تا بعد مثلا لبخند رو به صورت پوزخند طراحی نکنیم!
خب حالا اولین آموزش رو با آناتومی صورت و عضله هایی که در نشون دادن احساسات دخالت دارند شروع می کنیم.
بهترین منبعی که فعلاً برای یادگرفتن این موضوع پیدا کردم کتابی به اسم نوشته Gary Faigin هست که خیلی مفصل درباره آناتومی صورت از جمله شکل و حرکت عضله های صورت و این که برای هر حسی که در چهره نمایش داده می شه کدام قسمت های صورت درگیر هستند توضیح داده. متاسفانه این کتاب در ایران چاپ نشده و فارسیش موجود نیست. برای همین تصمیم گرفتم بخش های مهمش رو به طور خلاصه از نسخه انگلیسی ترجمه کنم و در این سایت قرار بدم.
دوستان توجه داشته باشید برای این که بهترین استفاده رو از این مطالب ببرید باید قبلش با اصول طراحی چهره آشنا باشید و طراحی از چهره عادی (بدون این که احساس خاصی داشته باشه) رو تمرین کرده باشید. اگر تازه می خواید طراحی چهره رو شروع کنید این پست ها برای شروع مناسب نیستند و من پیشنهاد می کنم کلاس برید یا از روی کتاب “چگونه از چهره طراحی کنیم” اندرو لومیس که در ایران منتشر شده و اصول اولیه طراحی چهره رو یاد بگیرید.
قبل از شروع آموزش ها لازمه دو نکته رو در نظر داشته باشیم:
در هر حالت چهره تنها چند ماهیچه درگیر می شوند
کل ماهیچه های صورت در تک تک احساساتی که با چهره نشون داده میشه درگیر نمی شن و قسمت عمده بار نمایش حالات چهره بر عهده ترکیب ماهیچه های ابرو و چشم و ماهیچه های اطراف دهان هست. این دو ناحیه صورت دارای عضله های پیچیده تری هستند و در نتیجه می تونن تغییرات رو به خوبی نشون بدن. تعجبی نداره که اغلب موقع صحبت کردن به چشم ها و دهان طرف مقابل نگاه می کنیم. اگر چه در چهره لااقل ۲۶ ماهیچه مختلف وجود داره، اما این کتاب ۱۱ تا از مهم ترین ماهیچه ها رو انتخاب کرده و اون ها رو به دسته ماهیچه های ناحیه چشم (۴ تا) و ماهیچه های ناحیه دهان (۷ تا) تقسیم کرده.
حالت چهره در حالت خنثی کلید درک حالات دیگر است
همون طور که در تیتر گفته شد، ما باید اول به چهره در حالت عادی و خنثی اشراف کامل داشته باشیم تا بعد بتونیم اون حالت رو تغییر بدیم. ما به طور ناخودآگاه می دونیم که موقعیت ابرو در حالت عادی چطوریه، گوشه های لب ها در چه جهتی هستند و چشم های یک فرد عادی چقدر بازه. این عوامل در چهره تمام افراد با هر نژادی تقریباً ثابته. برای همین کوچکترین تغییری رو در صورت هر فرد تشخیص می دیم. برای طراحی از حالات مختلف چهره اول باید چهره خنثی رو خوب تمرین کنیم و با موقعیت هر عضو صورت در حالت عادی آشنا باشیم تا بعد مثلا لبخند رو به صورت پوزخند طراحی نکنیم!
خب حالا اولین آموزش رو با آناتومی صورت و عضله هایی که در نشون دادن احساسات دخالت دارند شروع می کنیم.