معرفی کتاب های تاریخی ایرانی

Elka Shine

مدیر بازنشسته
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/07/11
ارسالی ها
4,853
امتیاز واکنش
14,480
امتیاز
791
انجیل و ترجمه های لهستانی قرآن ( گذری در کتاب « در سرزمین عقاب سپید » )
نوشته ی : آزاده تاجدینی



In-the-Territory-of-the-White-Eagle-cover1.jpg


در سرزمین عقاب سپید

( یازده گفتگو با ایران شناسان لهستانی )

گفتگوکننده : آیدین فرنگی

چاپ اول : ۱۳۹۴

۲۲۴ صفحه – ۲۰۰۰۰ تومان

ناشر : انتشارات هزار کرمان – تلفن :۶۶۹۲۳۹۴۶ – ۰۲۱ و ۰۹۱۲۷۳۳۴۲۶۶

مطالعات ایران‌شناسی در دانشگاه یاگلونی لهستان بیشتر روی چه موضوع‌هایی تمرکز دارد و پژوهشگران این دانشگاه روی کدام‌یک از موارد مرتبط با تاریخ، فرهنگ، ادبیات و زبان‌های ایرانی کار می‌کنند ؟

چه کتاب‌هایی درباره‌ ایران در لهستان نوشته شده است ؟

آموزش زبان فارسی به دانشجویان رشته‌ ایران‌شناسی دراین کشور با چه دشواری‌هایی روبه‌رو است ؟

ایران‌شناسی، بین رشته‌های شرق‌شناسی، امروز در چه موقعیتی قرار دارد ؟

پاسخ پرسش‌های فوق و پرسش‌هایی دیگر از آن‌دست را می‌توان در کتاب «در سرزمین عقاب سپید» جست‌وجو کرد. «در سرزمین عقاب سپید» کتابی است مشتمل بر ۱۱ گفت‌وگو با دست‌اندرکاران مطالعات ایرانی در دانشگاه یاگلونی شهر کراکفِ لهستان . کراکف ، پایتخت پیشین لهستان و یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی شرق اروپاست و دانشگاه یاگلونی دومین دانشگاه قدیمی اروپا محسوب می‌شود. مصاحبه‌هایی که در کتاب «در سرزمین عقاب سپید» گرد آمده، از [ طرح ] مسائل روزمره پرهیز دارند و در پی موارد تحلیلی و علمی هستند. پدید‌آورنده‌ کوشیده است تا قدم به عرصه‌ ژورنالیسم پژوهشی بگذارد و دستاورد گفت‌وگوهایش چیزی باشد فراتر از مصاحبه‌های رایج مطبوعاتی . کتاب به مواردی چون شاهنامه، سیر تحول نظام آوایی زبان‌های ایرانی، تاریخ دین مسیح در ایران و ترجمه‌های فارسی انجیل و ترجمه‌های لهستانی قرآن، شعر امروز فارسی و لهستانی، موارد مربوط به آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان، مولانا، دف‌نوازی، ترجمه متن‌های پهلوی و وضعیت کتاب‌های فارسی در کتابخانه دانشگاه یاگلونی می‌پردازد.

اکنون مروری داشته باشیم بر عنوان فصل‌های کتاب : «شاهنامه و ترجمه‌های لهستانی آن» گفت‌وگو با پروفسور آنّا کراسنوولسکا، رئیس بخش ایران‌شناسی دانشگاه یاگلونی؛ «مارک اسموژینسکی، لهستانی‌ای ایران‌دوست»، گفت‌وگو با هایده وامبخش؛ «در جست‌وجوی سیر تاریخی تلفظ واژه‌ها»، گفت‌وگو با پروفسور آندژی پیسوویچ، ایران‌شناس و ارمنستان‌شناس؛ «زبان روزمره، شعر فارسی و شخصیت زن در رمان‌های ایرانی»، گفت‌وگو با کارولینا رکویستکا، نویسنده کتابی در تحلیل شعر فارسی، خاصه آثار قیصر امین‌پور؛ «ترجمه‌های فارسی کتاب مقدس و تاریخ دین مسیح در ایران»، گفت‌وگو با مارچین ژپکا، مدرس تاریخ و پژوهشگر تاریخ دین مسیح در خاورمیانه؛ «زبان‌‌آموزی تدریس ادبیات نیست ! »، مصاحبه با ثریا موسوی، مدرس زبان فارسی در دانشگاه یاگلونی؛ «از رسم‌ خط فارسی تا مطالعه درباره ترجمه متن‌های پهلوی» مصاحبه با متئوش کواگیش، نویسنده کتاب «خط و رسم‌ خط فارسی»؛ «زبان‌آموزی و ضرورت توجه به تفاوت‌های منطقه‌ای»، گفت‌وگو با هایده وامبخش، مدرس زبان فارسی در دانشگاه یاگلونی؛ «دشواری تهیه‌ کتاب‌های تازه‌ فارسی» گفت‌وگو با مسئول کتابخانه‌ دانشکده‌ شرق‌شناسی؛ «پرواز مولانا در قلمرو عقاب سپید»، مصاحبه با ماریوش کلوه، خواننده، آهنگساز و خالق آلبوم فارسی «قلب‌ها» و «از کراکف تا تهران، در پی راز شورانگیزی یک صدا» گفت‌وگو با آنا مارچینوفسکا، نخستین و تنها دف‌نواز اهل لهستان.

در این کتاب تصویر رنگی ۶ نمونه از مینیاتورهای مربوط به شاهنامه که متعلق به دوران شاه‌عباس‌ هستند و اکنون در کراکف در موزه شاهزادگان چارتوریسکی نگهداری می‌شوند، نیز آمده است. گفت‌وگوکننده در سخن پایانی کتاب به ارائه تصویری از شهر کراکف می‌پردازد و می‌کوشد خواننده ایرانی را با یکی دو ویژگی کراکف آشنا کند. او در همین بخش، پس از توصیف شهرسازی کراکف نوشته است: «وقتی در سردابی قدیمی، که اکنون به کافه‌ای دانشجویی بدل شده، به یکی از استادان ایران‌شناسی گفتم : پی‌های محکم و مصالح اصولی باعث شده شهر شما دارای هویتی خاص شود، تایید کرد و گفت: شعر فارسی از این جهت شبیه شهرسازی ماست. شعر و ادبیات شما هم پایه‌های محکمی دارد و ریشه محکمش باعث شده دارای ادبیاتی با هویت خاص باشید.»

حاصل مطالعه پیرامون مطالعات ایرانی، از یک‌سو آگاهی از نگاه دیگران به ایران و ایرانی است و از سوی دیگر کسب فرصتی است برای تماشای خود در آینه دیگران . چنین فرصتی به ما امکان تأمل می‌دهد و یاری‌مان می‌کند با دقت بیشتری به موضوعاتی بنگریم که به‌دلیل عادت کردن، وقوف خود را نسبت به وجود آن‌ها از دست داده‌ایم . مثلا وقتی مصاحبه‌شونده‌ فصل آخر، مارچینوفسکا، می‌گوید که موضوع پایان‌نامه‌ فوق‌لیسانس‌اش «تعارف در فرهنگ ایرانی و اصطلاحات مؤدبانه در زبان فارسی» بوده است، تاکید دارد که: «تعارف پدیده‌ای ایرانی و برای لهستانی‌ها رفتاری ناشناخته است… چون این رفتار در فرهنگ لهستانی وجود ندارد، در زبان ما معادلی هم برایش نیست… ایرانی‌ها در تحلیل علت وجودی این پدیده نتوانستند کمکم کنند؛ چون برایشان تعارف یک رفتار، امر عادی و روزمره است و اصلا درباره‌ا‌ش فکر نکرده‌اند و کتابی دراین موضوع ننوشته‌اند.»

مصاحبه‌کننده در جایی، از ژپکا، پژوهشگر تاریخ دین مسیح در خاورمیانه، سوالی می‌پرسد که چندی است جزو موارد ابهام‌آلود رایج شده است: « برخی در جهان اسلام بر این باورند که بهبود روابط صفویان با اروپا، باعث شد کشورگشایی عثمانی در اروپا متوقف شود. »

وقتی این گزاره با ژپکا در میان گذاشته می‌شود، او حسب مدارک تاریخی می‌گوید : «فکر نمی‌کنم این حرف درست باشد. برای اروپا و به‌تبع آن برای کراکف، دولت عثمانی خطرناک بود. ما با دولت ایران به ‌این دلیل روابط خوبی داشتیم که ضدعثمانی بود؛ اما آنچه را دراین زمینه می‌گویید قبول ندارم؛ برای اینکه روابط ایران و اروپا در آن زمان تنها بر روی کاغذ بود و این دو با هم هیچ عملی بر ضدعثمانی انجام ندادند.»

گفت‌وگوهای کتاب «در سرزمین عقاب سپید» کار آیدین فرنگی است. پیش ‌از این از او کتاب «از کاف تا نون» نیز منتشر شده است. از «کاف تا نون»، حاصل گفت‌وگویی است بلند با میرجلال‌الدین کزازی ، چهره آشنای پژوهش‌های ادبی و فرهنگی، خاصه فردوسی‌شناسی و خاقانی‌شناسی .
 
  • پیشنهادات
  • Elka Shine

    مدیر بازنشسته
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/07/11
    ارسالی ها
    4,853
    امتیاز واکنش
    14,480
    امتیاز
    791
    کتابی بهتر از هیچ (درباره تاریخ هرودوت و ترجمه ثاقب‌فر از آن)
    محمد بقایی (ماکان)



    mohamad-baghaei-58.jpg



    با پایان یافتن فرمانروایی دولت ماد در سال ۵۵۰ پیش از میلاد و پدیدآمدن امپراتوری هخامنشی به دست کوروش بزرگ، سررشته‌داری ایران در اختیار پارسیان قرار گرفت که کشورشان شامل سرزمین‌های سوریه، میانرودان، مصر، آسیای کوچک، دولتشهرها و جزایر یونانی و بخشی از شبه قاره هند بوده است. از این زمان حکومت‌های ایرانی به تدریج در صدد گسترش سرزمین خود برمی‌آیند و به این ترتیب، بخش بزرگی از جهان را زیر فرمان خود می‌گیرند که تقریبا تا پایان دوره ساسانی و حمله عرب می‌پاید.

    اما مرزهای جغرافیایی ایران در درازنای تاریخ در زمان داریوش اول به وسیع‌ترین قلمروی خود می‌رسد، طوری که فلات ایران از شرق به غرب از سواحل غربی اقیانوس هند تا کناره‌های دریای آدریاتیک، و از شمال به جنوب از فراسوی سیحون تا حبشه را شامل می‌شود. در این گستره عظیم ۲۸ ملت با نژادها و مذاهب و عادات و رسوم خاص خود زندگی می‌کردند و جملگی از حکومت مرکزی پارس فرمان می‌بردند. اینها اطلاعاتی است که هرودوت در تواریخ خود بدان اشاره می‌کند. از همین روست که عظمت و شوکت قلمروی پارسیان زبانزد شاعران و متفکران و نویسندگان دیگر سرزمین‌ها، به خصوص آتنی‌ها بوده و مفهوم «اقلیم پارس» در آثار و گفته‌های ایشان مرادف جلال و شکوه وعظمت به کار بـرده شده.

    دموکریتوس برای نشان دادن میزان علاقه بی‌اندازه‌اش به تفکر و تعمق می‌گوید: «لحظه‌ای اندیشیدن را با اقلیم پارس برابر نمی‌کنم.» حتی هرودوت نیز به‌رغم گرایشی که در کتابش به یونانیان دارد، نمی‌تواند از تحسین سررشته‌داری حکومت پارسیان و ارزش‌های برآمده از فرهنگ ایرانی چشم بپوشد. او در تواریخ خود گرچه قلم را به نفع یونانیان می‌گرداند، ولی با این همه شگفتی خود را از مدیریت شاهنشاهان ایرانی که سرزمینی با آن گستردگی عظیم را می‌گرداندند ، پنهان نمی‌دارد.

    هرودوت در کتاب« تواریخ » به شرح جنگ‌های ایران و یونان می‌پردازد که گرچه عاری از اغراق‌های یک‌سویه نیست و غالبا برای تحسین ضمنی قوای یونان بیان می‌شود، ولی با این همه، کتاب او از آثار کلاسیک درخور توجه جهان است. مطرح بودن تواریخ هرودوت از آن روست که کتابی مانند آن وجود ندارد، وگرنه ساختارش افسانه‌ای و محتوایش با دلایل و شواهد بسیار نامطمئن است. اهمیت کتاب مذکور در این است که کهن‌ترین اثر تاریخی مکتوب است، ولی پیدا نیست که آیا آنچه اکنون تحت این عنوان معروف افتاده ، به واقع ، در اصل نیز چنین بوده؟ این پرسشی است که کسی نمی‌تواند پاسخی مطمئن به آن بدهد. از سوی دیگر بعدها تغییراتی در این کتاب داده شد، از جمله اینکه در دوره رنسانس آن را به نه کتاب تقسیم کردند و هر یک را به نام یکی از میوزها ( (Muse خواندند که نام یکی از دختران نه‌گانه زئوس است. به هر صورت ، آنچه اکنون مورد قضاوت است کتابی است که با عنوان« تواریخ هرودوت » شناخته می‌شود.

    این کتاب سعی می‌کند به این پرسش که چرا دو ملت ایران و یونان به منازعه پرداختند ، پاسخ دهد. هرودوت برای چنین منظوری لازم می‌بیند ، علاوه بر شرح داستان جنگ، از تاریخ، رسوم و مذهب این دو ملت نیز سخن بگوید. به این علت است که نام این اثر «تواریخ» گذاشته شده؛ زیرا این کلمه در یونانی به معنای«تحقیقات»است نه به مفهومی که مصطلح شده.

    تواریخ به سه بخش قابل تقسیم است: نخست کتاب‌های اول تا چهارم که بیشتر به تاریخ ولایات امپراتوری ایران می‌پردازد. بخش دوم، شامل کتاب پنجم و بخشی از کتاب ششم که در آن سخن از علل موثر جنگ می‌رود، مانند دست‌اندازی ایران به بونان و طغیان یونانی‌‌ها علیه سپاه ایران. بقیه تواریخ شامل شرح جنگ‌های دو ارتش است. آخرین فصل یا کتاب نهم یکباره پایان می‌گیرد و این مبین آن است که مولف هنوزمشغول نگارش آن بوده که درمی‌گذرد.

    از این کتاب ترجمه‌های متعددی به فارسی در دست است و از تقریبا هشتاد سال پیش که مرحوم وحید مازندرانی آن را ترجمه کرد تا بعد که در سال ۱۳۳۶ با ترجمه و شرح و حواشی مفصل دکتر هادی هدایتی منتشر شد ، نقدهای متعددی از سوی صاحبنظران درباره آن نگاشته شد که هیچ یک آن را اثری مطمئن و بی‌طرفانه درخصوص جنگ‌های ایران و یونان ندانستند. از نظراتی که درباره این اثر اظهارشده می‌توان به دیدگاه‌های چند مورخ و منتقد نامبردار یعنی حسن پیرنیا، احمد کسروی و اقبال آشتیانی اشاره کرد که آن را فاقد انسجام و افسانه‌آمیز و آکنده از مبالغه دانسته‌اند.

    spencer-di-scala.jpg

    نقد تواریخ هرودوت

    به عقیده آنان، هرودوت در ذکر بسیاری از موضوعات پای اغراق را بر هفت کرسی می‌نشاند و از ارزش کار خود به عنوان اثری تحقیقی که دعوی آن را دارد ، می‌کاهد. اظهارات مورخان ایرانی احتمالا این شبهه را برمی‌انگیزاند که نظرات آنان نمی‌تواند خالی از احساسات وطن‌دوستانه باشد؛ ولی در سال‌های اخیر بک منتقد صاحب‌نام آمریکایی به نام اسپنسر دی اسکالا (Spencer Discala) کتابی با عنوان « نقد تواریخ هردوت » نگاشته و اظهارات « پدر تاریخ » را یک‌سویه و به طور ضمنی ، عاری از صحت لازم دانسته. تحقیق اسپنسر که دو سال ییش به همین قلم ترجمه شده ، از آن رو مورد قبول خواننده قرار می‌گیرد که می‌داند او وابسته به هیچ یک از دو سرزمین مورد بحث هرودوت نیست و با آنکه پروریده فرهنگی است که اساس آن را آثاری مانند « ایلیاد » و « اودیسه» و « تواریخ » شکل می‌دهند، ولی تفاوت میان دو دیدگاه منصفانه و جانبدارانه را می‌شناسد. از این روست که می‌نویسد : « گرچه این کتاب شاهکاری ادبی است و هنوز هم خوانده می‌شود، ولی صحت نوشته‌های هرودوت پیوسته مورد پرسش بوده است. توجه‌اش به نقل حکایات و قصه‌ها، جانبداریش از آتن، اعتقادش به تاثیرات فوق طبیعی و نیز برخی بی‌دقتی‌های بسیار آشکارش سبب شده‌اند تا بسیاری از مولفان برجسته معتقد شوند که او در کار تاریخ‌نویسی پژوهنده‌ای با ارزش نیست. در واقع عنوانش فقط « پدر تاریخ » نبوده، بلکه او را« پدر اکاذیب » هم خوانده‌اند … یکی از بی‌دقتی‌های او احتمالا غلو بی‌اندازه است. از جمله در مورد تعداد سپاهیان ایران. (صص۲۴و ۲۵).

    در این کتاب از مورچه‌هایی سخن به میان می‌آید که از روباه بزرگترند. از شترهایی صحبت می‌شود که پاهای عقبی آنها دارای دو ران و دو زانوست. از چنین سخنانی است که پلوتارک کتابش را نامطمئن می داند و او را مورد انتقاد قرار می‌دهد. یکی از گزارش های غیرقابل قبول او این است که وقتی آستیاگس ، پدربزرگ مادری کوروش فهمید که هارپاگوس، کوروش را در کودکی به قتل نرسانده برای آنکه از وی انتقام بگیرد، پسر او را به قصر خود فرا می‌خواند و پس از آن دستور می‌دهد او را بکشند. از گوشتش طعامی تهیه می‌کند و شب‌هنگام در ضیافتی شاهانه به هارپاگوس می‌خوراند .

    how-wells1.jpg

    شرحی بر تواریخ هرودوت

    شادروان ابراهیم پورداوود در این باب می‌نویسد: این گزارش به اندازه‌ای پست و زشت و مخالف دین و آیین و رسم ایرانیان قدیم است که به هیچ روی نمی‌توان احتمال داد که چنین داستانی در ایران ساخته شده و به یونان رسیده باشد. علاوه بر این ، کتزیاس طبیب اردشیر هخامنشی (۴۰۴ – ۳۶۱پ. م ) می‌نویسد: ” این خبر هرودوت دروغ است. ” خود این داستان تنفرانگیز بهترین دلیل است که از ماخذ ایرانیان نیست؛ چه، تنفر بی‌اندازه‌ای که ایرانیان قدیم از لاشه داشتند ، ابدا مجال ساختن چنین داستانی را به ایرانیان نمی‌داده، آن هم خوراندن لاشه به کسی. دو مورخ انگلیسی به نام‌های هاو(How) و ولز ( Wells ) معتقدند که این داستان بافته هرودوت به هیچ روی با منش و خلق و خوی ایرانی سازگار نیست، بلکه اصلا ریشه یونانی دارد و نمونه‌های آن را باید در اساطیر یونانی از جمله افسانه تانتالوس جست که پسر خود را می‌کشد و می‌خورد و همین ‌طور در افسانه آتریوس که پسران دوستش را می‌کشد و به خورد پدرشان می‌دهد.

    هرودوت در کتاب سوم تاریخ می‌نویسد که کمبوجیه دستور کشتن گاو آپیس مصریان را داد. او؟؟ در کتاب تاریخ هخامنشی ، با دلایلی که ذکر می‌کند ، این گفته را گزافه و دروغ می‌خواند؛ زیرا پادشاهان هخامنشی برای همه ادیان احترام قائل بوده‌اند و همین بینش عامل اصلی انسجام امپراتوری پهناورشان بوده است.

    موارد نادرستی از این دست در نه جلد کتاب« تواریخ » چندان فراوان است که شرح یکایک ‌آنها از اصل کتاب بیشتر می‌شود؛ ولی با این همه باید معترف بود که این اثر کهن کوششی است در شناساندن بخشی از تاریخ ایران باستان که اکنون می‌توان از میان حکایات و تصویرسازی‌ها و گزارشات ؟؟ و مغلوط آنکه همچون حجابی واقعیت‌های آن ایام را تیره ساخته‌اند، باز هم گوشه‌هایی از حقیقت را دید و آن را به این دلیل مغتنم شمرد که اگر وجود نمی‌داشت ، بسیاری از آگاهی‌های مربوط به یکی از درخشان‌ترین دوره‌های تاریخی ایران از دست می‌رفت. بنابراین تواریخ هرودوت یادآور این مثل است که « کاچی بهتر از هیچی است» و به قول ابوالفضل بیهقی به یکبارخواندن می‌ارزد. کتاب‌هایی نظیر تواریخ هرودوت که در واقع نگاه نامنصفانه‌ای به تاریخ و فرهنگ ایرانی دارند ، هشداری است برای اهل این ملک که به جای نالیدن از فرشته ا‌ی که موکل باد است ، از مشعل تاریخ خود محافظت کنند و حقیقت آن را به دست خویش رقم بزنند، آن هم در زمانه‌ای که گردونه تاریخ بازیچه آدمیان بوالهوس شده؛ چندان که به خلاف هرودوت ، نان این ملک را می‌خورند و با مجوز رسمی علیه فرهنگ، زبان، تمامیت ارضی این کشور کتاب و مقاله منتشر می‌کنند بی‌آنکه کسی به آنان بگوید اینجا نه حجاز است، نه ترکستان، و نه سقین؛ اینجا ایران است. می‌بینید که تاریخ تکرار می‌شود و « تواریخ »‌های تازه‌ای با مجوز رسمی منتشر می‌شود. انتشار این نوشته‌ها در شرایط کنونی سیـاس*ـی و فرهنگی می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای آنان که در پی اثبات ارزش‌های فرهنگی و تاریخی برآمده از این ملک هستند. از جمله گام‌هایی که اخیرا در این طریق برداشته شده ، انتشار کتاب « تاریخ هرودوت » با ترجمه روان و مقدمه و حواشی انتقادی آقای ثاقب‌فر است که می‌تواند پاسخی باشد به تحریف‌گران و معاندان تاریخ و فرهنگ ایران
     

    Elka Shine

    مدیر بازنشسته
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/07/11
    ارسالی ها
    4,853
    امتیاز واکنش
    14,480
    امتیاز
    791
    زندگی سیـاس*ـی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سیدمحمّدتقی خوانساری
    product_13_1404385154_50140.jpg

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!


    عنوان: زندگی سیـاس*ـی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سیدمحمدتقی خوانساری
    نویسنده: شکرالله اسدی مبرهن
    تیراژ : 2000
    چاپ1391
    قیمت:5000تومان
    صفحات : 218 صفحه



    مولف اثر با قلمی ساده و روان همزمان به روایتگری مبارزات ضد استعماری حاج سید محمد تقی خوانساری در ایران و عراق و تحلیل شخصیت علمی و معرفتی ایشان میپردازد.
    شاید بزرگترین برجستگی شخصیتی آیه ا..سید محمد تقی خوانساری قبل وبعد از رسیدن به سطوح بالای علمی و معرفتی و مقبولیت بین عوام و علمای بنام تشیع ، بهره مندی از شجاعت بسیار و مبارزه با استعمارگری و تجاوزات بیگانگان باشد ، ایشان پس از متولد شدن در خانواده ای عالم پرور در اصفهان برای ادامه تحصیل به نجف میروند و پس از سالهای زیاد حضور در این شهر با اشغال بخش هایی از عراق توسط بریتانیا روبرو میشوند، تجاوزی که در خلال جنگ جهانی اول به بهانه عدم نفوذ روسیه و آلمان به منافع بریتانیا در هند آغاز میشود. ، ایشان ازهمان ابتدا در صف اول مبارزه با اشغالگران در می آیند و درکنار علما ومراجع صادر کننده ی حکم جهاد بر علیه بریتانیا به فعالیت سیـاس*ـی- عقیدتی و در کنار مجاهدین پیشگام عراقی سلاح به دست به رویارویی نظامی با اشغالگران انگلیسی میپردازد و هزینه اش را با چهار سال اسیری و زندان در سنگاپور و هند میپردازد و پس از بازگشت به وطن در حمایت از آیه ا.. کاشانی و ملی شدن صنعت نفت در صفوف علمای مشروعه طلب و آزادیخواه قرار میگیرد و در خلال مبارزات ملی برای نفت با توجه به درخواست فتوا از جانب بخشی از بازاریان و نفوذ معنوی در بین عوام ، فتواهایی با مضمون حرام بودن برداشت های نا منصفانه بیگانگان از منابع عمومی کشور توسط ایشان صادر میشود..
    دغدغه های ضد استعماری ایشان باعث توجه دادن فراوان جامعهایران به مساله فلسطین و صهیونیزم شد ، ایشان پس از چندی در سالهای پایانی عمر به قم مهاجرت میکنند و در کنار حاج عبدالکریم حائری یزدی خدمات شایسته ای به جریانات حوزه ی تشیع روا میدارند.
    برسی حیات عالمانی نظیر ایشان که عمر خود را با ظلم ستیزی در جهاد علمی، سیـاس*ـی ، نظامی ، دینی و اعتلای تشیع و صیانت از حقوق سرزمین های اسلامی بویژه ایران صرف کرده اند میتواند از جهات مختلف برای همگان مورد اهمیت باشد و به بهره مندی در جهت اعتلای امروز و فردای جوامع اسلامی منتهی شود.
     

    Elka Shine

    مدیر بازنشسته
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/07/11
    ارسالی ها
    4,853
    امتیاز واکنش
    14,480
    امتیاز
    791
    فصلنامه تخصصي تاريخ معاصر ايران، شماره 65 و 66، بهار و تابستان 1392

    product_233_1443618678_55279.jpg


    فصلنامه تخصصي تاريخ معاصر ايران، شماره 65 و 66، بهار و تابستان 1392
    18000 تومان

    در این شماره میخوانیم:

    ● «وسمه بر ابروی کور» در «ظلمت شب یلدا»
    ● صداهایی که شنیده نشد ( خاطرات پرماجرای منوچهر ریاحی)
    ● محمدرضا پهلوی تسلیم بلاشرط کنسرسیوم نفت ایران
    ● محمدعلی شاه قاجار از باغ شاه تا زرگنده
    ● عملکرد ایرانیان در بازسازی عتبات عالیات
    ● مروری بر طرحهای عمرانی، پروژه های صنعتی و اقتصادی
    ● نویسنده اسلوب نو (تذکره الالقاب به نگارش ناصرالدین شاه)
    ● ناصرالدین شاه عکاسباشی
     

    Elka Shine

    مدیر بازنشسته
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/07/11
    ارسالی ها
    4,853
    امتیاز واکنش
    14,480
    امتیاز
    791
    تاریخ دشت مغان - چاپ سوم
    product_247_1463811590_27572.jpg

    تاریخ دشت مغان
    نویسنده : میرنبی عزیززاده
    چاپ سوم : 1395
    قیمت جلد سخت : 40000 توم
    صفحات : 758


    در حادثه شوم حاكميت فرقة دموكرات آذربايجان, بزرگان غيرتمند دشت مغان علاوه بر اتخاذ سياست احتياط آميز و مصلحتي در راستاي حفظ جان و مال عشاير از گزند روسیه و مأمورين آنها, دو پايگاه مقاومت در شرق و غرب اين منطقه ايجاد كرده و تا آخرين لحظه به خواسته هاي نامشروع اين فرقه تن درندادند/ در همين حادثه, تعدادي از فرزندان عشاير در جبهه هاي جنگ با عوامل شوروي سابق و فداييان فرقة دموكرات كشته و زخمي شده و عده اي از بزرگان آنها در دادگاههاي فاشيستي اين تشکیلات بيگانه پرست محكوم به اعدام شدند.
    / عظمت و ارزش كار بزرگان شاهسون زماني بيشتر روشن ميشود كه بدانيم بسياري از نخبگان و روشنفكران تبريز و اردبيل با عناوين آزاديخواه, سوسيال دموكرات و حزب توده به آساني در مقابل خواسته هاي فرقة دموكرات آذربايجان تسليم شده و طوق بندگي جنايتكار تاريخ ايران ــ آذربايجان ــ راـــ استالين رهبر وقت اتحاد جماهير شوروي ــ را بر گردن نهاده و حاضر شدند سر از پيكرة آن جدا سازند/
    با وجود اهميت راهبردي اين سرزمين در تاريخ باستان و بعد از اسلام منطقه آذربايجان و كشور ايران, جايگاه تمدني و رسالت و نقش سازنده مردم اين خطة تاريخمند در متون تاريخي آذربايجان به روشني
    ترسيم و مشخص نشده است و حتي در برخي مواقع, اين نقش ها و تحولات تاريخي از ديدگاههاي خاص پژوهشگران با بي اعتنايي و نگاه تحقيرآميز آنان مواجه شده است.
     

    Elka Shine

    مدیر بازنشسته
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/07/11
    ارسالی ها
    4,853
    امتیاز واکنش
    14,480
    امتیاز
    791
    تاریخ تحولات سیـاس*ـی ایران - چاپ دهم


    product_251_1474434132_25898.jpg


    product_251_1474434132_65060.jpg


    کتاب حاضر حاصل تلاش و تحقیقی چندین ساله است که با توجه به رفرنس های معتبر و مستند، محتوا و نوع ارائه مطلب ، خیلی زود مورد توجه علاقه مندان ، دانش پژوهان و محققان به شناخت تاریخ ایران قرار گرفت و طی سالهای اخیر بطور مکرر به تجدید چاپ رسید.
    کتاب حاضر در برگیرنده ی مباحثی در زمیه تحولات سیـاس*ـی ایران طی پانزده قرن دوران اسلامی می باشد ودر اولویت اول پرداخت تحلیلی-تاریخی به "مولفه های دین، تجدد و مدنیت در تاسیس دولت-ملت در گستره هویت ملی ایران" مد نظر مولفان می باشد.
    در این اثر به ایران قبل از اسلام اشاراتی بسیار مختصر شده است ( کمتر از 5 درصد حجم کتاب) اما تاکید و نگاه اصلی به "ایران اسلامی-شیعی" ، یعنی تحولات پنج قرن اخیر از عصر صفویه تا عهد انقلاب اسلامی معطوف می باشد.
    مباحث کتاب بر اساس تاریخ تحولات سیـاس*ـی و بر محور "سنوات تاریخی" و وقایعی که به نظر می رسید ، نقطه عطف اساسی بوده و به عنوان کلیدی برای یک برهه زمانی تلقی می شده ، تقسیم و فصل بندی شده است . در این فصول بیشتر از حوزه "تاریخ نقلی" به سطح "تاریخ تحلیلی" منتقل گشته و در این قالب با نوعی مباحث اندیشه سیـاس*ـی و اجتماعی امتزاج یافته است.
    در این اثر سعی شده است موضوعاتی کلیدی و اساسی و بنیادین مثل "هویت ملی" ، "مبانی ملیت ایرانیان" ، "سیر دولت –ملت در ایران" ، استعمار غرب ، نظام های حکومتی و ماهیت آنها ، اصلاحگران و اندیشه هایشان ، غرب جدید و رویکردهای متفاوت دربرابرنوگرایی ، رویارویی ایران سنتی با مدرنیزاسیون ، نهضت ها و جنبش های فرهنگی و اجتماعی و سیـاس*ـی و اعتلا و انحطاط ها، بزرگترین حوادث و جریانات وابسته یا استعماری ، پیوندهای عوام با علما و نخبگان مذهبی و غیرمذهبی و . . . در لابه لای سطور تاریخ جست و جو شود.

    اصول فکری و شالوده ی اصلی کتاب به شرح ذیل می باشد:
    - اسناد و مدارک معتبر تاریخی شالوده اصلی ترکیب فصول و مطالب علمی را تشکیل می دهد و کتاب سعی و اهتمام اصلی خود را بر آن داشته تا همه موضوعات و مطالب ارائه شده (بویژه تحلیل های تاریخی) در قلمرو تاریخ و اسناد و مدارک متقن تاریخی واقع شود .
    - رعایت انصاف و اعتدال و ارائه درست و صریح تاریخ بدور از یکجانبه گرائی ، انحصار طلبی و مطلق گرائی موجود در تحلیل های تاریخی "شرق شناسان"
    - حساسیت به مساله "خــ ـیانـت و خدمت " و خنثی نبودن این مجلد در اهتمام به معرفی جریان ها و شخصیت های تاثیر گذار در پیشرفت یا تنزل ایران زمین - در طول تاریخ 5 قرن گذشته-. در واقع مسائلی نظیر خدمت و خــ ـیانـت ، خودباوری، هویت در برابر بی شخصیتی و بحران هویت ، پافشاری بر ارزشهای ملی و دینی نسبت به بی وطنی و .... در این اثر جزء لاینفک تمامی فصول و مطالب کتاب بوده است.
     

    Elka Shine

    مدیر بازنشسته
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/07/11
    ارسالی ها
    4,853
    امتیاز واکنش
    14,480
    امتیاز
    791
    در آستانه انقلاب اسلامی (اسنادی از واپسین سالهای حکومت پهلوی) - چاپ دوم

    product_87_1403609795_54708.jpg


    در آستانه انقلاب اسلامی ( اسنادی از واپسین سالهای حکومت پهلوی)
    به کوشش: جلال فرهمند
    چاپ دوم:1393
    تیراژ:1500
    قیمت:22000تومان
    صفحات :658


    حدود یک سال قبل از انقلاب اسلامی ایران در بهمن 57 ، جیمی کارتر (رئیس جمهور آمریکا) از این کشور با عنوان "جزیره ثبات" یاد کرده بود اما در کمتر از یکسال ، تغییر و تحولات سیـاس*ـی در ایران نگاه اندیشمندان داخلی و خارجی را متوجه خود ساخت ، در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنا به روایتی بیش از 1000 کتاب تحلیلی در رابـ ـطه با انقلاب ایران ، در داخل و خارج کشور به چاپ رسیده ، اما متاسفانه در بین این انبوه از آثار تحلیلی-تاریخی ، کتابهای اسنادی کمتر به چشم میخورد و شاید تعدادشان از 20 عنوان عدول نکند .
    برای آنکه بیشتر بدانیم چرا شاه با وجود حمایت های خارجی گسترده و موفقیت های بسیار در عرصه بین الملل ، با انقلابی مردمی و یکپارچه ، جزیره ی به ظاهر ثبات اش را به یکباره از دست می دهد و حاکمیت نیز از درون به ورطه ی فروپاشی کشیده میشود ، قطعا بررسی اسناد مربوط به دوسال آخر رژیم پهلوی ضروری بنظر می رسد و اثر حاضر نیزمشخصا به ارائه و دسته بندی این اسناد پرداخته است و از تحلیل فرا متنی این اسناد پرهیز کرده است.

    در نگاه کلی اسناد دوران انقلاب به دو گروه عمده تقسیم میشوند : الف - اسناد مربوط به انقلابیون یا گروه غالب ب- اسناد مربوط به انقلابیون یا گروه غالب ، در این کتاب اسناد ارائه شده صرفا مرتبط با گروه اول ( حاکمیت مغلوب پهلوی) در دوساله ی پایانی و پیش از سرنگونی اش می باشد و چیزی نزدیک به 230 سند نوشتاری و بیش از 50 تصویر تاریخی در قالب 18 فصل موضوعی به مخاطب گرامی تقدیم می گردد.

    نگاهی به سر فصل های این مجلد شما را با اسناد ارائه شده در کتاب آشنا خواهد ساخت.
    فصل اول و دوم بترتیب به فعالیت های عملی برای حفظ و پایداری نظام پهلوی و پیشنهادهای افراد و نخبگان پهلویستی برای پایداری رژیم شاهنشاهی اشاره دارد.
    فصل سوم و چهارم به مخالفان رژیم در دادگستری و وضعیت مطبوعات و رسانه های داخلی و بین المللی اشاره دارد.
    فصول پنج تا هفت بترتیب وضعیت دانشگاه و دانشجویان ، صورت جلسه هیئت وزیران و مناقشات صنعت نفت ایران در دوساله ی پایانی رژیم پهلوی را مورد بررسی قرار می دهد.
    در تمام ده فصل بعدی(فصول 8 تا 18) به حکم ها ، مصوبات، نامه نگاریهای حکومتی متقابل و امثال مراودات حاکمیتی - سیـاس*ـی در شهرهای آذربایجان شرقی و غربی ، اصفهان، تهران ، شیراز، خوزستان ، کردستان، گیلان ، کرمان، زنجان ، قزوین و چند شهر دیگر پرداخته است .
     

    Elka Shine

    مدیر بازنشسته
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/07/11
    ارسالی ها
    4,853
    امتیاز واکنش
    14,480
    امتیاز
    791
    فصلنامه تخصصي تاريخ معاصر ايران، شماره 67 و 68، پاییز و زمستان 1392
    product_248_1472475269_30941.jpg


    product_248_1472475269_26894.jpg



    فصلنامه تخصصي تاريخ معاصر ايران، شماره 67 و 68، پاییز و زمستان 1392
    19000 تومان

    در این شماره میخوانیم:

    • تاريخ پيرايي در چنبره تعلقات فرقه‌اي (نگاهي به تاريخ مشروطيت شريف‌كاشاني) / سيروس سعدونديان
    • نگاهي به مبارزات و زندگي آيت‌الله سيد ابوالقاسم كاشاني (از كودتاي 28 مرداد تا رحلت) ‌‌/ مظفر شاهدي
    • محمدعلي ميرزا ، از تبعيد تا مرگ / فاطمه معزّي
    • از يخچالهاي خشتي تا يخچالهاي برقي / آزيتا لقايي
    • مهرداري سلطنتي در دورة‌ قاجاريه / رضا فراستي
    • مروري بر طرحهاي عمراني، پروژه‌هاي صنعتي و اقتصادي گذشته در مصاحبه با مهندس غلامعلي باصري (قسمت دوم)/ مرتضي رسولي‌پور
    • كتابچه خيالات اتابكي (نظامنامه حكومتي ناصرالدين‌شاه قاجار سنه 1267ه‍ . ق) ‌/ نسرين خليلي، مجيد عبدامين، محمدرضا بهزادي
    • اعتبار پالكونيك (تصاوير قزاقان در نگاتيوهاي برجامانده از عصر قاجار) ‌‌/ محمدرضا بهزادي
     

    Elka Shine

    مدیر بازنشسته
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/07/11
    ارسالی ها
    4,853
    امتیاز واکنش
    14,480
    امتیاز
    791
    «شیعه در تاریخ پرفراز و نشیب اسلام، با اینکه به عنوان اقلیتی ناپذیرای مشروعیت اکثریت، همیشه بر حاشیۀ سیـاس*ـی و اجتماعی رانده می‌شد، هیچ‌گاه از حضور و نقش‌آفرینی بازنماند و حتی گاه توانست میدان‌دار سیاست و قدرت شده و خلافت حاکم را به پیروی و گوش به فرمانی خویش فرا بخواند و در پرتو این اقتدار به ایجاد تمدن و فرهنگی شیعی دست بزند. تاریخ سیـاس*ـی شیعه از همین منظر، شایستۀ مطالعۀ جدی است.» سرکار خانم الهام قاسمی (کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی) با توجه به همین ضرورت به معرفی کتاب «دولتمردان شیعه در دستگاه خلافت عباسی» تألیف جناب آقای مصطفی صادقی کاشانی دست زده است. به منظور آشنایی شما خوانندگان گرامی با این بخش از تاریخ تشیع و بخش های این کتاب مطالعۀ این معرفی کتاب به شما تقدیم شده است.

    %D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3%DB%8C.jpg


    دولتمردان شیعه در دستگاه خلافت عباسی

    تألیف مصطفی صادقی کاشانی

    ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.چاپ دوم، بهار ۱۳۹۲

    مقدمه

    شیعه در تاریخ پرفراز و نشیب اسلام، با اینکه به عنوان اقلیتی ناپذیرای مشروعیت اکثریت، همیشه بر حاشیۀ سیـاس*ـی و اجتماعی رانده می‌شد، هیچ‌گاه از حضور و نقش‌آفرینی بازنماند و حتی گاه توانست میدان‌دار سیاست و قدرت شده و خلافت حاکم را به پیروی و گوش به فرمانی خویش فرا بخواند و در پرتو این اقتدار به ایجاد تمدن و فرهنگی شیعی دست بزند. تاریخ سیـاس*ـی شیعه از همین منظر، شایستۀ مطالعۀ جدی است.

    تاریخ اسلام بی‌هیچ تردیدی مرهون و مدیون فعالیت سیـاس*ـی شیعه است و بدون توجه درخور به نقش این فرقه مذهبی، فهم درست تاریخ سیـاس*ـی اسلام ناممکن می‌ماند. شیعه در دو دوره تاریخی خویش به فعالیت پرداخته است؛ دوره حضور ائمه (علیهم السلام) که با رهبری و راهنمایی آن بزرگواران برای حضور فعال در عرصه سیاست عمدتاً نگاه سلبی و منفی داشت و سپس در دوره غیبت که در مقایسه با دوره پیش بسیار طولانی‌تر بوده و تا کنون نیز ادامه دارد، این عالمان شایسته و دانشمندان دین‌شناس بودند که طلایه‌داری حرکت شیعه را در دست داشتند و در این دوره بر حکم اقتضائات زمانه و امکانات و فرصت‌های پیش‌آمده، آشکارا در عرصه‌هایی حضور یافتند.

    معرفی کتاب

    این نوشتار که با عنوان دولتمردان شیعه در دستگاه خلافت عباسی، به کوشش پژوهشگر ارجمند آقای مصطفی صادقی لباس وجود یافته، گامی است در جهت شناسایی نقش سیـاس*ـی شیعه در دستگاه خلافت عباسی در دو عرصۀ پیش‌گفته. با ذکر این نکته که غرض اصلی در این نوشتار، اولاً: یادکرد شخصیت‌ها و دوره‌های فعالیت آنان و نیز بررسی هویت آنان است، بی‌آنکه به جزئیات نقش آنان و تعاملشان با زمانه پرداخته شود و ثانیاً: محدود به دوره‌ای که عباسیان بر اریکۀ قدرت بوده‌اند نه پیش و پس از آنان، یعنی از نیمۀ اول قرن دوم تا آغاز نیمۀ دوم قرن هفتم هجری.

    حال می‌پردازیم به معرفی اثر:

    نخستین فصل این اثر عبارت است از مقدمات و کلیات که خود شامل مطالب زیر است:

    پیشینه بحث. نگاهی به منابع. معنای شیعه و تشیع. نشانه‌های تشیع و در آخر همکاری با سلطان در تاریخ شیعه.

    در بخش نگاهی به منابع به معرفی و بررسی دو اثر متأخر که اهمیت زیادی در تاریخ تشیع داشته و بیشتر از دیگران درباره رجال سیـاس*ـی و دولتی شیعه سخن گفته‌اند، پرداخته می‌شود که آن دو اثر عبارتند از:

    مجالس المؤمنین و اعیان الشیعه.

    مجالس المؤمنین: نوشته قاضی نورالله شوشتری است. کتاب ایشان شامل دوازده مجلس است که به جز مجلس اول، شرح حال شیعیان امامی و غیر امامی از دوران امیر المؤمنین (ع) تا زمان خودش، یعنی قرن یازدهم در آن مجالس آمده است.

    کتاب قاضی نور الله دارای دو خطا است:

    ۱٫برداشت‌های نادرست وی و اظهار نظرهای او درباره تشیع افراد است که شاید این برداشت ناشی از تصور وی در مورد معنا و مفهوم شیعه است، چنان‌که در شرح سفاح، منصور، مهدی، هارون، مأمون، ابوسلمه خلال و ابومسلم خراسانی آن‌ها را شیعه شمرده است: «منصور مذکور در مقامی که او را خوف زوال ملک نبود اظهار تشیع قولاً و فعلاً می‌نمود».

    ۲٫خطای دیگر سید آن است که بسیاری از کسانی را که شیعه دانسته فقط «تولّی» داشته‌اند و در جنبه «تبرّی»، یعنی رّد خلافت کسانی که پیامبر (ص) آنان را منصوب نکرده است، همانند دیگر اهل سنت عمل کرده‌اند. بسیاری از زیدیه و دیگر فرقه‌هایی را که وی شیعه دانسته است، این گونه‌اند.

    در مجموع، بیان مطالب ضعیف از منابعی غیر معتبر و متأخر، وجهه علمی کتاب مجالس المؤمنین را خدشه‌دار کرده است. بنابراین در معرفی و شرح حال منسوبان به تشیع نمی‌توان به این کتاب اعتماد کرد، زیرا علاوه بر ضعف منابع آن، برداشت‌های نویسنده در نسبت دادن تشیع به برخی افراد، درست نیست.

    اعیان الشیعه: یکی از مفصل‌ترین کتبی است که علامه سید محسن امین (م۱۳۷۱ق) از بزرگان علمای جبل عامل نوشته است. این کتاب اکنون در ده جلد به قطع رحلی منتشر شده و پس از او فرزندش مستدرکاتی بر آن نوشته است.

    امین در آغاز کتاب اعیان الشیعه چندین مقدمه ذکر کرده و در مقدمه نخست، تأکید می‌کند که در این کتاب فقط به شرح حال شیعیان دوازده امامی پرداخته و غیر از آن را ذکر نکرده است، مگر در موردی نادر یا در صورت مجهول بودن شخص. و در واقع همین امر، عامل انگیزه وی برای تألیف این اثر توسط ایشان بوده است. در مقدمه دوم کتاب، به معنای لفظی و اصطلاحی شیعه پرداخته و درباره امامیه و رافضه و دیگر الفاظ، سخن گفته است. در ادامه مقدمات، خلاصه‌ای از عقیده شیعه امامیه جعفریه اثنا عشریه را بیان می‌کند. با این حال، مطالعه این کتاب نشان می‌دهد که وی در موارد زیادی پا را فراتر گذاشته و نه تنها از شیعیان غیر امامی سخن گفته، بلکه گاه به تفصیل شرح حال دشمنان شیعه را بیان و آنان را شیعه قلمداد کرده است!

    در بخش معنای شیعه و تشیع نویسنده چنین آورده که بی‌تردید معنایی که امروزه از واژه مطلق شیعه اراده می‌شود در سده‌های نخستین از این واژه فهمیده نمی‌شده و از طرفی تعبیرهایی چون امامی یا اثناعشری به کار نرفته است. برخی محققان معاصر از عنوان‌هایی چون شیعه اعتقادی، شیعه محب و شیعه عراقی سخن می‌گویند.

    شیعه اعتقادی همان است که با عنوان امامی و دوازده امامی از آن یاد شد؛ یعنی کسانی که در کلام و فقه از امامان معصوم (علیهم السلام) پیروی کرده و فقط سخن آن‌ها را حجت می‌دانند و در همه امور، تنها از آنان پیروی می‌کنند.

    شیعه محب نیز کسی است که اهل بیت (علیهم السلام) را دوست دارد، ولی آنان را امام نمی‌داند، بلکه از لحاظ سیـاس*ـی، خلفا را پذیرفته و از آنان تبعیت می‌کند. این گروه اکثریت اهل سنت امروز را تشکیل می‌دهند. شافعی که خود صاحب یکی از مکاتب فقهی اهل سنت است از این دسته به‌شمار می‌رود.

    اما تعبیر شیعه عراقی برای افرادی است که گرایش شیعی بیشتری دارند و فضایل امیرمؤمنان علی (ع) را نقل می‌کنند و آن حضرت را بر عثمان تفضیل می‌دهند و در عین حال به خلافت شیخین معتقدند. تفاوت این گروه با قبلی آن است که با خلفای اموی و عباسی مخالف‌اند.

    بنابراین، بحث در اینجا بحث از دولتمردان شیعه، منحصر به شیعیانی است که امامت امیرالمؤمنین (ع) و فرزندان ایشان را پذیرفته و در عصر حضور ائمه به امام زمان خود معتقد بودند و پس از غیبت، دوازده امام را پذیرا شدند. از این گروه به صورت مطلق، امامی مذهب تعبیر می‌شود.

    در بخش نشانه‌های تشیع، گفته شده که برای چگونگی شناخت افراد امامی مذهب در کتاب‌های قدیم و جدید باید به نشانه‌های تشیع توجه داشت و برای دست‌یافتن به این نشانه‌ها می‌توان به دو مقوله واژه‌ها (تشیع، رفض،غلو) و قراین و شواهد مراجعه کرد.

    در بخش همکاری با سلطان در تاریخ شیعه بحث از دولتمردان شیعه با موضوع «همکاری با سلطان» که از عناوین فقهی و حدیثی است، مطرح شده است. و طرح آن بدان دلیل است که روشن شود شیعه در طول تاریخ اسلام با چه رویکردی به دستگاه خلافت راه یافته است؟ آیا اساساً به چنین موضوعی از نظر فقهی و کلامی معتقد بوده است؟ فتواها و دیدگاه‌های عالمان هر دوره و پیش از آن، دیدگاه معصومان (ع) در عصر حضور درباره ورود شیعیان به دستگاه خلافت چه بوده است؟ آیا به طور کلی آنان مجاز به حضور در دربار بوده‌اند؟

    نتایج یا جواب این مبحث، در سه قسمت روایات، تطور آرا و سیره و رفتار شیعیان در ادوار مختلف پی گرفته شده است.

    دولت عباسیان بر اساس تقسیم‌بندی رایج به چهار دوره تقسیم می‌شود: دوره نخست، از آغاز تا عهد متوکل، دوره دوم، تا تسلط آل‌بویه، دوره سوم، تا تسلط سلجوقیان و دوره چهارم، تا سقوط بغداد. در فصل دوم این نوشتار به معرفی و نقد دیدگاه‌ها درباره دولتمردان شیعه در دوره نخست عباسیان پرداخته شده است. نمونه‌ای از این دولتمردان عبارتند از:

    ابوسلمه خلّال (م۱۳۲ق)، عبدالله نجاشی، عقبه ‌بن سلم (م۱۶۷ق)، ربیع بن یونس (م۱۶۹ق)، واضح- جد یعقوبی (م حدود ۱۷۰ق)، علی بن یقطین (م۱۸۲ق)، یعقوب بن داود سلمی (م۱۸۶ق)، فضل بن سهل و برادرش حسن، پسران بزیع، احمد بن یوسف عجلی (م۲۱۳ق)، حسین بن عبدالله نیشابوری (زنده در ۲۱۸ق).

    در فصل سوم به معرفی و بررسی نقش و دیدگاه‌های دولتمردان عصر دوم و سوم عباسی از جمله دولتمردان این دو عصر به شرح زیر است:

    دعبل خزاعی (م۲۴۵ق)، زرافه حاجب متوکل (م۲۵۲ق)، جعفر بن محمود اسکافی (م۲۶۸ق)، احمد بن حسن ماذرائی (زنده در ۲۷۶ق)، ابن ثوابه، فرزندان ابی بغـ*ـل، جعفر بن ورقاء (م۳۵۲ق)، اسحاق بن سعد بن مسعود قطربّلی، حسن بن محمد مُهلَّبی (م۳۵۲ق)، مقلد بن مسیب (م۳۹۱ق)، خاندان تنوخی، ابوالقاسم مغربی (م۴۱۸ق) و احمد بن یوسف.

    فصل چهارم نیز تحت عنوان «دولتمردان شیعه در عصر آخر عباسی» بیان شده است. در واقع در این فصل عصر آخر عباسی به دو دوره «دوره سلجوقی» و «دوره ناصر تا سقوط بغداد» تقسیم شده است. و نام دولتمردان هر دوره و نقش و دیدگاه‌های هر یک بررسی شده است. اسامی دولتمردان هر دوره عبارتند از:

    دوران سلجوقی: ابونصر عمیدالملک کُندری (م۴۵۶ق)، امین‌الدوله ابوطالب (م۴۶۴ق)، ابن حتیتی (م بعد ۴۷۹ق)، تاج‌الملک ابوالغنائم (م۴۸۶ق)، سعدالملک آبی (م۵۰۰ق)، مجدالملک بَراوستانی، ابن المطلب (م۵۰۹ق)، مؤیدالدین طغرایی (م۵۱۴ق)، عبدالمجید ابن عبدون (م۵۲۷ق)، انوشیروان بن خالد (م۵۳۲ق)، مختص الملوک (م۵۳۱ق) و ابونصر کاشانی.

    دوره ناصر تا سقوط بغداد: مجیرالدین و قطب‌الدین سنجر، سنقر ترکی، ابن دوّاس حلی (م۷۰۷ق)، ناصر بن مهدی علوی (م۶۱۷ق)، مؤیدالدین قمی (م۶۳۰ق)، قشتمر ترکی (م۶۳۷ق) و خاندانش، احمد بن محمد بن ناقد (م۶۴۲ق)، ابن صلایا (م۶۵۶ق)و ابن علقمی (م۶۵۶ق).

    نویسنده در فصل پنجم کتاب به معرفی و نقد خاندان‌ها پرداخته است. که عبارتند از دو خاندان:

    ۱٫خاندان‌های دولتی: اسامی این خاندان‌ها به این شرح است: خاندان ابن اشعث خزاعی (قرن دوم هجری)، آل‌نوبخت (قرن دوم و سوم هجری)، خاندان ابودُلف (قرن سوم هجری)، آل‌فرات (قرن سوم و چهارم هجری)، خاندان بریدی (۳۱۶-۳۳۸ق)، بنوشاهین (قرن۴)، آل جستان (۱۷۵-۳۹۶م)، بنی حسنویه (حدود ۳۴۸-۴۰۶ق)، خاندان کاکویه (قرن ۵)، بنو مَزیَد (۴۰۳-۵۴۵ق)، بنو منقذ (۴۷۴-۵۵۲ق).

    ۲٫نقیبان: نقابت از مسؤلیت‌های دوران عباسیان بود که بزرگانی از سادات و شیعیان آن را برعهده داشتند. نقیب به معنای نماینده و در مواردی سرپرست یا واسطه بین دو شخص است. اما آنچه مورد نظر ماست نقابت به عنوان یک سمت رسمی است که با حکم خلیفه منصوب می‌شد و وظایف مشخصی را برعهده داشت و در واقع، سرپرست سادات هاشمی و روابط آنان با حکومت بود. کسی که به عنوان نقیب گمارده می‌شد، در مجالس مهم خلیفه حضور داشت و در امور سیـاس*ـی و گاه نظامی و قضایی دخالیت می‌کرد.

    در اینجا به تعدادی از این نقبا که شهرت خاندانی داشته‌اند، اشاره می‌شود:

    خاندان ابواحمد موسوی (م۴۰۰ق)، آل زباره (قرن چهارم هجری)، بنو طاهر (قرن پنجم و ششم هجری)، آل مطهر (قرن ششم هجری)، آل طاووس (قرن هفتم هجری).

    بخش انتهایی کتاب، بخش خاتمه است که تحت عنوان «انگیزه‌ها و آثار» به بررسی موارد زیر می‌پردازد:

    الف) انگیزه‌ ورود شیعیان امامی به دربار

    ب) انگیزه خلفا از به کارگیری شیعیان

    ج) روابط دولتمردان با ائمه و علما

    د) آثار و پیامدها

    ه) اوضاع شیعه در دوران ریاست شیعیان
     

    ...zαнrα...*

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/09/16
    ارسالی ها
    3,488
    امتیاز واکنش
    30,283
    امتیاز
    913
    محل سکونت
    تبــــ❤️ـــریز
    2454042.jpg


    "ایرانیان و خلافت عباسی» رفتارشناسی سیـاس*ـی ایرانیان در قرن سوم هجری، بیست و هفتمین کتاب گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
    کتاب «ایرانیان و خلافت عباسی» رفتارشناسی سیـاس*ـی ایرانیان در قرن سوم هجری بیست و هفتمین کتاب گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بوده که به قلم سید حسین فلاح‌زاده به چاپ رسیده است.

    ایرانیان در قرن سوم هجری رفتارهای سیـاس*ـی برجسته‌ای را در قبال خلافت عباسی به نمایش گذاشتند. در آن قرن بخشی از جامعه ایران تحت تاثیر فرهنگ دینی و سیـاس*ـی رسمی اهل سنت و همچنین متاثر از تحولات و ساختار خلافت رفتار سیـاس*ـی تبعی را در قبال عباسیان اتخاذ کردند. برجسته‌ترین نمود این گونه رفتار سیـاس*ـی را می‌توان در رفتار خاندان‌های طاهریان، سامانیان و آل سهله ملاحظه کرد. در همان قرن بخش دیگری از جامعه ایران که در اقلیت قرار داشتند با تاثیرپذیری از فرهنگ دینی و سیـاس*ـی غیر رسمی همانند تشیع و غیره در قبال عباسیان به رفتار سیـاس*ـی ستیزه‌جویانه متوسل شدند. علویان طبرستان و خرم دینان چنین بودند. صفاریان نیز با تشکیل یک حکومت متغلب با خلافت وارد ستیز شدند. اقلیت بسیار ناچیزی از ایرانیان نیز رفتار به ظاهر بی‌طرفانه‌ای را در قبال خلافت اتخاذ نمودند.

    کتاب «ایرانیان و خلافت عباسی» از چهار فصل به شرح زیر تشکیل شده است:

    فصل اول: مفاهیم و چارچوب نظری

    فصل دوم: خلافت عباسی، جریان‌های دینی و اندیشه‌های سیـاس*ـی در قرن سوم

    فصل سوم: رفتارهای سیـاس*ـی ستیزه‌جویانه ایرانیان در قرن سوم

    فصل چهارم: رفتارهای سیـاس*ـی تبعی و بی‌طرفانه ایرانیان در قرن سوم

    کتاب «ایرانیان و خلافت عباسی» رفتارشناسی سیـاس*ـی ایرانیان در قرن سوم هجری اثر سید حسین فلاح‌زاده، با قیمت ۲۹،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عرضه گردیده است.

    علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه مراجعه نمایند.
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا