VIP همه چیز درباره ادیان و آیین ها «چه دین هایی داریم؟»

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
تنگری‌باوری

150px-Kyzyl_Shaman.jpg

یکی از شمنهای قوم تووا در قیزیل روسیه
تنگری‌باوری یا شمن‌باوری زرد، یک مذهب التقاطی در آسیای میانه است که ترکیبی از شمن‌باوری، روح‌باوری، توتم‌پرستی، چندخدایی، یکتاپرستی و مرده‌پرستی را در خود دارد.

تنگری‌باوری مذهب غالب قدیم ترک‌ها، مغول‌ها، مجارها و هون‌ها بود. آثاری از آن در زبان و باور ترک‌تبارها باقی است.

محتویات
  • ۱ اصول و عقاید
  • ۲ ایزدستان ترک و مغولی
  • ۳ منابع
  • ۴ جستارهای وابسته
اصول و عقاید
  • یک خدای متعال به نام تنگری وجود دارد. او غیرقابل شناخت است و همه چیز را می‌داند. او اعمال خیر و شر انسان را داوری می‌کند. می‌تواند انسان را از فرش به عرش برساند و بالعکس. اقداماتش غیرقابل پیش‌بینی است و دانستن اسلوبش سخت است.
  • تنگری، آگاهی و قدرت پنهان در پس طبیعت است. همه چیز به او متصل است.
  • ارواح یا ایزدان بسیاری همراه تنگری هستند. این ایزدان متفاوت هستند، می‌توانند خوب، بد یا ترکیبی از هر دو باشند. می‌توانند ایزدان عالم‌های بالاتر، ارواح جهان زیرین، ارواح زمین، آب، ستارگان و گیاهان یا ارواح نیاکان باشند. با این ارواح می‌توان تماس گرفت، اما مردم عادی این توانایی را ندارند و این قدرت فقط در اختیار برگزیدگان یا شمن‌ها می‌باشد؛ بنابراین شمن‌ها رابط بین انسان‌ها و خدایان هستند.
ایزدستان ترک و مغولی
  • تِنگری: پدر آسمانی، خدای بزرگ آسمان. تانی یا تانری در زبان ترکی امروزی به معنای خدا، ریشه در همین نام دارد.
  • اولگان: خدای آفریننده.
  • اِرلیک: ایزد مرگ در دنیای مردگان و ارواح شیطانی. به دلیل غرور توسط اولگان به جهان زیرین تبعید شد. او به انسان‌ها گـ ـناه کردن را آموخت.
  • اومای: ایزدبانوی باروری و باکرگی می‌باشد و با زنان، مادران و کودکان مرتبط است.
  • ئای ئاتا: خدای ماه یا ماه-پدر که در طبقهٔ ششم آسمان زندگی می‌کند.
  • گون ئانا: ایزدبانوی خورشید یا خورشید-مادر، ایزدبانوی زندگی، باروری، گرما و سلامتی است و در آسمان هفتم زندگی می‌کند.
  • کویاش: خدای خورشید که زمین را با نور خورشید خلق کرد. ترک‌ها در هنگام ستایش او، رو به خورشید می‌ایستادند.
  • یِر تانری (یِر ئانا): ایزدبانوی زمین یا مام زمین. معادل زامیاد پارسی و گایای یونانی.
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مردمان آسترونزیایی

    آسترونزیاییها[۱]یا مردمان آسترونزیایی[۲] جمعیت‌های انسانی وسیع و متنوعی هستند که ویژگی مشترک آنها داشتن زبانهایی هم ریشه از خانواده زبانهای آسترونزیایی است. به همین دلیل به آنها مردمان آسترونزیایی زبان هم گفته می‌شود.[۳] جمعیت‌های مختلف در آسیا، اقیانوسیه و آفریقا وجود دارند که به زبان آسترونزیایی صحبت می‌کنند. آنها شامل بومیان تایوان، اکثر گروه‌های قومی مالزی، تیمور شرقی، فیلیپین، اندونزی، برونئی، جزایر کوکوس، ماداگاسکار، میکرونزی و پلینزی و همچنین مردمان مالایی سنگاپور، مردمان پلینزی نیوزیلند و مردم هاوایی و مردم غیر پاپوآیی ملانزی. آسترونزیایی‌ها همچنین شامل اقلیتی از مردمان منطقه پاتانی تایلند، منطقه چم در ویتنام، کامبوج و هاینان چین، بخش‌هایی از سریلانکا، جنوب میانمار و برخی از جزایر آندامان می‌شوند. مناطقی که محل سکونت جمعیت‌های دارای زبان‌های خانواده آسترونزیایی است در مجموع آسترونزیا نام دارند.

    محتویات
    • ۱ پیش از تاریخ و تاریخ
      • ۱.۱ مهاجرت و پراکندگی
        • ۱.۱.۱ مدل «حرکت از تایوان»
        • ۱.۱.۲ مدل حرکت از ساندالند
      • ۱.۲ شکل گیری قبایل و پادشاهی
    • ۲ توزیع جغرافیایی
    • ۳ جستارهای وابسته
    • ۴ یادداشت
    پیش از تاریخ و تاریخ
    171px-Tsou_youth_of_Taiwan_%28pre-1945%29.jpg

    عکس رنگی شده یک جنگجوی Tزو قبل از جنگ جهانی دوم.
    220px-Atayal.jpg

    یک زن اهل قبیله Atayal تایوان با تتو در چهره که نماد بلوغ است.
    220px-Rukai_chief.jpg

    مردی از دهکده روکایی Rukai هنگام حکومت ژاپن بر تایوان.
    شواهد باستان‌شناسی نشان دهنده ارتباط فناورانه بین فرهنگ‌های متنوع کشاورزی «جنوب» به معنی جنوب شرقی آسیا و ملانزی با مکانهایی است که با عنوان بخشهایی از سرزمین اصلی چین شناخته می‌شوند. در حالی که ترکیبی از شواهد باستان‌شناسی و زبانی نشان می‌دهد که «شمال» منشأ خانواده‌های زبانی آسترونزیایی است که شامل سرزمین اصلی چین و تایوان می‌شود.

    قبل از گسترشهای قلمرو به سمت جنوب که توسط ویتنامی‌ها صور گرفت، خلیج تونکین در جنوب چین مسکن بومیان آسترانزیایی بود. گسترش فرهنگ چینی منجر به چینی کردن جمعیت‌های آسترونزیایی از کارهای بعدی در سرزمین اصلی چین بود.[۴]

    جایگزین‌هایی برای این مدل پراکندگی وجود دارد که بیان می‌دارند که منشأ زبانهای آسترونزیایی در آسیای مرکزی یا آسیای جنوب شرقی است.[۵][۶][۷][۸]

    مهاجرت و پراکندگی
    تجزیه و تحلیل ژنوم کشت نارگیل (Cocos nucifera) شواهدی مبنی بر چگونگی مهاجرت و پراکندگی مردمان آسترونزیایی ارائه می‌دهد. این مردم ممکن است حتی از سمت شرق تا آمریکا هم رفته باشند.[۹]

    مدل «حرکت از تایوان»
    یک دیدگاه دربارهٔ ریشه مردمان آسترونزیایی زبان این است که از تایوان در حدود ۱۰٬۰۰۰– ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد شروع به مهاجرت به مناطق مختلف اقیانوسی کرده‌اند.[۱][۴]

    مدل حرکت از ساندالند
    ناحیه ساندالند طی تحقیقات دیگری به عنوان منشأ و محل آغاز گسترش و حرکت مردمان آسترونزی معرفی شده است.[۷]

    شکل گیری قبایل و پادشاهی
    220px-Boxer_codex.jpg

    یک زن و شوهر تاگالوگ در قرن ۱۶ از فیلیپین.
    با آغاز هزاره اول میلادی بسیاری از ساکنان آستونزیایی نواحی دریایی آسیای جنوب شرقی شروع به تجارت با هند و چین کردند که منجر به ایجاد پادشاهی‌های هندی شده مانند امپراتوری سریویجایا، Melayu، Majapahit و استقرار آیین هندو و بودیسم در این مناطق شد. به نظر می‌رسد تاجران مسلمان از شبه جزیره عربستان در قرن ۱۰ میلدی اسلام را به این منطقه آوردند. [نیازمند منبع]

    کشورهای اروپایی در جستجوی ادویه جات و طلا، بسیاری از سرزمین‌های مردمان آسترونزیایی زبان را استعمار کردند. از قرن ۱۶ پرتغال و اسپانیا بخش‌هایی از اندونزی (در حال حاضر تیمور شرقی)، فیلیپین، پالائو، گوام و جزایز ماریانا ار اشغال کردند. هلندی هم جزایری از اندونزی، مالزی و اقیانویسه و فرانسوی‌ها هم پلینزی فرانسه را گرفتند و بعدها دولتهایی با حمایت آمریکا در منطقه دریای آرام تأسیس شد.[نیازمند منبع]

    انگلیسی‌ها، آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها، آمریکایی‌ها و ژاپنی‌ها در طول قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ شروع به تشکیل مناطقی تحت نفوذ خود در جزایر اقیانوس آرام کردند. ژاپنی‌ها بسیاری از مناطق آسیای جنوب شرقی و بخشهایی از اقیانوس آرام را در طول جنگ جهانی دوم تصرف کردند. نیمه دوم قرن ۲۰ آغاز استقلال کشورهایی چون مالزی، فیلیپین و اندونزی و بسیاری از ملت‌های جزیره‌های اقیانوس آرام بود.[نیازمند منبع]

    توزیع جغرافیایی
    220px-Human_Language_Families_%28wikicolors%29.png

    نقشه پراکندگی زبانهای آسترونزیایی و مردمان آسترونزیایی (به رنگ صورتی کم رنگ).
    220px-Hula_Kahiko_Hawaii_Volcanoes_National_Park_01.jpg

    یک بومی هاوایی در حالانجام رقـ*ـص حولا.
    220px-Bali-Danse_0726a.jpg

    یکی از بومیان جزیره بالی اندونزی در حال انجام رقـ*ـص بارونگ.
    220px-Young_Maori_man_dancing.jpg

    یک جوان مائوری از نیوزیلند .
    مردمان آسترونزیایی گروه‌های زیر هستند:

    • بومیان تایوان (فورموسان): Amis, Atayal, Bunun, Paiwan.
    • زبانهای مالایو - پلی نزیایی:
      • بورنئو: e.g. Kadazan-Dusun, Murut, Iban, Bidayuh, Dayak
      • ساکنان بومی جزایر لوزون در فیلیپین: e.g. Tagalog, Bicolano
      • کامبوج، هاینان، Cham areas of Vietnam (remnants of the Champa و Aceh in northern Sumatra. e.g. Acehnese, Chams, Jarai, Utsuls.
      • Igorot: Cordilleras. e.g. Balangao, Ibaloi, Isneg, Kankanaey.
      • Lumad: Mindanao. e.g. Kamayo, Manobo, Tasaday, T'boli.
      • Malagasy: Madagascar. e.g. Betsileo, Merina, Sakalava, Tsimihety.
      • Melanesians: Melanesia. Fijians, e.g. Kanak, Ni-Vanuatu, Solomon Islands
      • Micronesians: Micronesia. e.g. Carolinian, Chamorros, Palauan.
      • Moken: Burma, Thailand.
      • Moro: Bangsamoro (Mindanao, Sulu archipelago). e.g. Maguindanao, Maranao, Tausug, Bajau.
      • Northern Luzon lowlanders: e.g. Ilokano, Kapampangan, Pangasinan, Ibanag
      • Polynesians: Polynesia. Māori, Native Hawaiians, Samoans.
      • Sunda–Sulawesi language and ethnic groups including Malay, Sundanese, Javanese, Balinese, Bataknese (geographically Includes Malaysia, Brunei, Pattani, Singapore, Cocos (Keeling) Islands parts of Sri Lanka, southern Myanmar and much of western and central Indonesia).
      • Visayans: Visayas. e.g. Aklanon, Cebuano, Hiligaynon, Waray.
    با توجه به مطالعات اخیر دانشگاه استنفورد در ایالات متحده طیف گسترده‌ای از نسب پدری در میان مردم آسترونزیایی در کنار ریشه اروپایی پیوند خورده در این مناطق وجود دارد. جمعیت آسترونزیایی‌ها حدود ۳۸۰٬۰۰۰٬۰۰۰ برآورد می‌شود.

    ترکیب قومی غالب در مالزی، اندونزی، برونئی، فیلیپین، جنوب تایلند و تیمور شرقی، همراه با سنگاپور روی هم رفته آنچه که به نام مجمع الجزایر مالایی شناخته می‌شود را پدیدمی‌آورد.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    اساطیر هاوایی

    220px-Ethnologisches_Museum_Dahlem_Berlin_Mai_2006_009.jpg

    مجسمه خدای هاوایی
    اساطیر هاوایی شامل افسانه‌ها، داستان‌های تاریخی و سخنان مردم هاوایی باستان است. اساطیر هاوایی زیر مجموعه‌ای از اساطیر پلی‌نزی است. این اساطیر با دین هاوایی در ارتباط است. این دین به طور رسمی در سدهٔ ۱۰ میلادی سرکوب‌شد، اما توسط برخی از پزشکان زنده نگه داشته‌شد.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    افسانه‌شناسی مائوری

    افسانه‌شناسی مائوری و سنتهای مائوری دو طبقه‌بندی اصلی هستند که افسانه‌های مائوری نیوزلند را در بر می‌گیرند. آیین‌ها، باورها و جهان‌بینی جامعه مائوری بر پایه یک اسطوره‌شناسی دقیق بنا شده‌اند که از موطن آنها، پلی‌نزی سرچشمه گرفته و با شرایط جدید تطبیق داده شده‌اند.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376

    • موآی
      230px-Moai_Rano_raraku.jpg

      موآی
      موآی‌ها (به انگلیسی: Moai) مهم‌ترین مظهر فرهنگی جزیرهٔ ایستر هستند که ۲۸۸ تای آن‌ها روی سکوهای عظیمی به نام «آهو» (Ahu) (سکوهای انجام تشریفات) ایستاده‌اند.

      فاصلهٔ این سکوها از هم حدود یک و نیم مایل (حدود ۲۴۰۰ متر) است و یک نوار تقریباً سراسری به دُور جزیره به‌وجود آورده‌اند. ۶۰۰ موآیِ دیگر، که در مراحل مختلفِ تکامل هستند، در سرتاسر جزیره ـ ازجمله در معادن و کنارِ جاده‌های قدیمی و کنار ساحل ـ پراکنده‌اند.

      بسته به اندازه و وزن موآی‌ها، تخمین زده می‌شود که به ۵۰ تا ۱۵۰ نفر برای حمل آن‌ها توسط غلتکهای چوبی یا وسیله‌ای سورتمه مانند نیاز بوده‌است. برخی از موآی‌ها دارای کلاه یا تاج‌های قرمزرنگی هستند که دلیل آن نامشخص است، ولی برخی از باستان‌شناسان معتقدند که این‌گونه موآی‌ها مفهوم آیینیِ خاصی داشته‌اند یا شاید برای طایفه یا خانوادهٔ بخصوصی مقدس بوده‌اند.

      مجسمه‌های عظیم یا موآی، در طی یک دورهٔ کوتاه خلاقیت و به‌صورت خرسنگی ساخته شده‌است. برطبق آخرین تحقیقات باستان‌شناختی، ۸۸۷ مجسمهٔ سنگیِ یکپارچه در موزه و در جزیره شناسایی شده‌اند.

      این مجسمه‌ها نیمتنه هستند و به «سرهای جزیرهٔ ایستر» مشهورند. برخی از مجسمه‌ها از زیر خاک بیرون آورده شده‌اند. زمان ساختِ این مجسمه‌ها دقیقاً معلوم نیست و ساختِ آن‌ها بین سال‌های ۱۵۰۰-۱۷۰۰ و ۱۰۰۰-۱۵۰۰ میلادی حدس زده می‌شود.

      تقریباً ۹۵٪ موآی‌ها از سنگ یا خاکستر آتشفشانیِ متراکم ساخته شده‌اند. درحال‌حاضر، حدود ۵۰ مجسمه دوباره برپا شده‌اند.

      بزرگ‌ترین مجسمهٔ برپا شده، "Paro" نام دارد که تقریباً ۱۰ متر ارتفاع و ۷۵ تُن وزن دارد. یک مجسمهٔ نیمه‌تمام یافت شده که اگر ساختِ آن به اتمام رسیده‌بود، ۲۱ متر طول و ۲۷۰ تُن وزن می‌داشت. در ساختِ همهٔ مجسمه‌ها تقریباً از یک سبک خاص با سرهای بزرگ و بی‌تناسب پیروی شده‌است.

      تاریخچه
      موآیِ جزیرهٔ ایستر، یک شکل از مجسمه‌های غول‌پیکر است که در حاشیهٔ شبه‌جزیرهٔ پولی‌نزی پراکنده‌اند. مجسمه‌های کامل‌شده به آهو (Ahu) (سکوهای انجام تشریفات) انتقال داده شده و سپس برپا شده‌اند. این مجسمه‌ها معمولاً یک استوانهٔ سنگیِ قرمزرنگ بر روی سرشان دارند.

      در سال‌های ۱۷۲۲ و ۱۸۲۵، که این جزیره توسط راجوین و بلاسم بازدید شد، تمام موآی‌هایی که ایستاده بودند، واژگون شده‌بودند. برخی از تاریخ‌دانان شفاهی، واژگونیِ موآی‌ها را ناشی از اختلافات بین ساکنان جزیره می‌دانند؛ درحالی‌که عده‌ای دیگر واژگونیِ آن‌ها را ناشی از زمین‌لرزه دانسته‌اند.

      اگرچه این مجسمه‌ها به‌عنوان سرهای جزیرهٔ ایستر مشهورند، ولی درواقع، اینها تمام‌تنه هستند با سرهایی بزرگ‌تر از اندازهٔ واقعی و نیمتنهٔ ساده‌شده. موآی‌هایی که زیاد فرسوده نشده‌اند، طرح‌هایی را در پشت و کفل خود دارند که گروه باستان‌شناسیِ کاترین روتلج در سال ۱۹۲۵ کشف کرده‌است که نوعی ارتباط فرهنگی بین این طرح‌ها و خالکوبیهایی که تا نیم قرن پیش میانِ مردم این جزیره رایج بوده، وجود داشته که توسط میسیونرها جلوی این خالکوبی‌ها گرفته شده‌است.

      در سال‌های اخیر، کشف شده که کاسهٔ چشم‌های عمیقِ موآی برای نگهداری چشم‌های مرجانی و مردمکهای شیشه آتشفشانی طراحی شده‌بود. سابقاً قطعه‌های شکستهٔ مرجان سفید را وقتی کنارِ هم گذاشتند، تشکیلِ یک چشم داد. نسخهٔ چشم‌ها ساخته شده و در برخی از مجسمه‌ها قرار داده شده‌است. مجسمه‌ها توسط مهاجرنشینان پلی‌نزیاییِ جزیره ساخته شده‌اند.

      موآی، علاوه بر نمایانگر بودن اجداد و نیاکان، زمانی که روی سکوی «آهو» (Ahu) برپا شدند، شاید نمادی از تجسم زندگی پرقدرت یا رؤسای گذشته بوده‌است. آن‌ها همچنین نمادی از اجداد مهم گذشته هستند.

      زمانی که تراشیدن مجسمه‌ها تمام می‌شد، به محل اصلیشان بـرده می‌شدند. کاملاً مشخص نیست که این کار چگونه انجام می‌شد، اما مطمئناً نیازمند نیروی انسانی، طناب، غلتک و همچنین راه‌های همواری که در سراسر جزیره وجود دارند، بوده‌است.

      نگارخانه
    • 120px-Kneeled_moai_Easter_Island.jpg


    • 120px-Ahu-Akivi-1.JPG


    • 85px-EasterIsland_1772.JPG
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    تانگاتا مانو

    220px-Makemake.jpeg

    ماکی‌ماکی به همراه دو پیرو آیین تانگاتا مانو، کنده‌کاری‌شده از تفالهٔ معدنی قرمز
    تانگاتا مانو (به انگلیسی: Tangata Manu) به معنای پرنده‌باز، در اساطیر جزیرهٔ ایستر یک فرقه است که ماکی‌ماکی خدای آن است. این فرقه توسط مبلغان مسیحی در سال ۱۸۶۰ سرکوب‌شد.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    آیین محموله‌پرستی

    250px-JohnFrumCrossTanna1967.jpg

    صلیب مربوط به یکی از مراسم محموله‌پرستان فرقه جان فروم. جزیره تانا، وانوآتو. ۱۹۶۷.
    آیین محموله‌پرستی یا بارپرستی (Cargo Cult) آیینی نسبتاً جدید مربوط به قرن نوزدهم تا بعد از جنگ جهانی دوم است که در ملانزی اقیانوس آرام و گینه نو پدید آمد. البته در دیگر نقاط جهان نیز رفتارهای مشابهی دیده شده‌است. مردم بومی این مناطق که نمی‌توانستند تصور کنند محموله‌ها و کالاهای لوکس و پیشرفته‌ای که سفیدپوستان و استعمارگران به این نواحی آوردند ساخته دست انسان باشد آن محموله‌ها را فرستاده‌هایی از سوی نیاکان درگذشته خود پنداشتند که سفیدپوستان با روش‌های خود موفق به دست‌یابی به این محموله‌ها شده‌اند. به این خاطر مردم بومی کوشیدند تا با تقلید رفتار سفیدپوستان نظر نیاکان را جلب کنند تا بارها را به جای سفیدپوستان به بومیان تحویل دهند.

    کل تاریخ برخی از این فرقه‌های بارپرست، از آغاز تا انقراض، در بعضی یادها مانده‌است. همهٔ این فرقه‌ها، با الگوی یکسانی پدید آمده‌اند.[نیازمند منبع]

    محتویات
    • ۱ تاریخچه
    • ۲ استفادهٔ استعاری از این واژه
    • ۳ جستار‌های وابسته
    • ۴ منابع
    • ۵ پیوند به بیرون
    تاریخچه
    جزیره‌نشینان متوجّه شدند که هیچ یک از این اسباب و وسایل را خود مهاجران نمی‌سازند. وقتی دستگاهی نیاز به تعمیر پیدا می‌کرد، آن را از طریق بندر می‌فرستادند و دستگاه جدید به صورت بار توسّط کشتی، یا بعدها هواپیما به جزیره می‌رسید. بومیان هیچ‌گاه ندیده بودند که سفیدپوستی چیزی را تعمیر کند، هرگز هم ندیده بودند که سفیدپوستی، کار مفیدی انجام دهد (پشت میز نشستن و کاغذبازی کردن، از نظر آنان مناسک مذهبی سفیدپوستان محسوب می‌شد، نه کار) پس اندیشیدند که «بار» باید منشأیی فراطبیعی داشته باشد. به علاوه بعضی حرکات سفیدپوستان هم مؤیّد آن بود که گویی دارند فرایضی مذهبی به جا می‌آورند.[نیازمند منبع]

    آنان برج‌هایی می‌ساختند و سیم‌هایی به آن وصل می‌کردند؛ می‌نشستند و به صدای جعبه‌های کوچکی گوش می‌دادند که نورانی بود و صداهای عجیبی از آن درمی‌آمد؛ مردم بومی را وا می‌داشتند که لباس‌های همسان بپوشند و به شکل منظّمی قدم بزنند و در نظر آن‌ها، کاری از این بی فایده‌تر پیدا نمی‌شد. بومیان، تصوّر کردند که کارهای غیرقابل فهم سفیدپوستان، مناسکی بود که آنان برای رضای خدایانی که برایشان «بار» می‌فرستادند انجام می‌دادند. اگر بومیان هم «بار» می‌خواستند، پس باید همان کارها را می‌کردند.

    نکتهٔ قابل توجّه این جاست که آیینهای بارپرستی به‌طور جداگانه در جزایری ایجاد شد که هم از لحاظ جغرافیایی و هم از لحاظ فرهنگی بسیار دور از هم بودند و اغلب این ادیان مدّعی بودند که در روز قیامت، یک منجی، بار نهایی را خواهد آورد.[۱]

    طیّ جنگ جهانی دوم و بلافاصله پس از آن فعّالیّت فرقه‌های محموله‌پرست در منطقهٔ اقیانوس آرام افزایشی چشم‌گیر داشت، چرا که اهالی این مناطق شاهد از راه رسیدن مقادیر زیادی محموله به وسیلهٔ ارتشیان ژاپنی و آمریکایی بودند. با پایان جنگ، پایگاه‌های نظامی تعطیل و جریان کالا و مواد متوقّف شد.

    یک فرقه مشهور محموله‌باور که در جزیره تانا واقع در هبریدس نو شکل گرفته (و از سال ۱۹۸۰ وانواتو نامیده می‌شود) هنوز باقی است. این فرقه حول یک شخصیّت مسیحایی به نام جان فروم شکل گرفته‌است. اسناد دولتی نشان می‌دهد که اوّلین‌بار در حوالی سال ۱۹۴۰ از جان فروم نام بـرده شده است، امّا با وجود تازگی این اسطوره، وجود این فرد ثابت شده نیست.[۲]

    در تلاش برای جلب و تداوم جریان محموله، پیروان این فرقه‌ها به تشریفات مذهبی توسّل جستند و به اعمالی مانند شبیه‌سازی باند فرودگاه و هواپیما و دستگاه‌های مخابره رادیویی و تقلید رفتار متصدّیان ارتشی آن دستگاه‌ها روی آوردند.

    گرچه در ۶۵ سال گذشته بسیاری از فرقه‌های بارباور منسوخ شده‌اند، ولی برخی از آن‌ها هنوز فعّالند، از جمله:

    • فرقه جان فروم (John Frum) در جزیره تانا (Tanna) در وانواتو (Vanuatu)
    • فرقه تام ملوان (Tom Navy) جزیره تانا در وانواتو
    • جنبش شاهزاده فیلیپ در جزیره تانا در وانواتو
    • فرقه بارپرست یالی (Yali) در منطقه ماندانگ (Mandang) در پاپوا (Papua) در گینه نو (New Guinea)
    • جنبش پالیو (Paliau) در جزیره مأنوس (Manus) در پاپوا در گینه نو
    • انجمن پلی (Peli) در پاپوا در گینه نو
    • جمعیت پومیو کیوونگ (Pomio Kivung) در پاپوا در گینه نو
    استفادهٔ استعاری از این واژه
    بعدها اصطلاح «محموله‌پرستی» (Cargo Cult) به عنوان استعاره در مورد برخی روش‌های صوری نیز به کار گرفته شده‌است. در این موارد، افراد از راه تکرار شرایطِ وقوعِ نتایجِ موفّقیّت‌آمیزِ گذشته، در پی بازتولید آن نتایجند، بدون توجّه به این‌که آن شرایط یا ناکافی است یا اساساً با موجبات نتایج مزبور، ربطی ندارد. این مورد آخر نمونه‌ای است از مغلطهٔ علت شمردن مقدم.

    استفادهٔ استعاری از «محموله‌پرستی» را ریچارد فاینمن با سخنرانی خود در مراسم فارغ‌التّحصیلی سال ۱۹۷۴ مؤسسه فناوری کالیفرنیا رایج کرد. در این سخنرانی که بعداً تبدیل به فصلی از کتابش به نام «حتماً شوخی می‌کنید آقای فاینمن!» شد، وی با ابداع عبارت «علم بارپرست‌گونه» فعّالیّتی را توصیف کرد که مزیّن به برخی نشانه‌های علم واقعی است (همچون انتشار در نشریه‌های علمی)، ولی بر پایهٔ آزمایش‌های صادقانه استوار نیست.

    بعدها اصطلاح «برنامه‌نویسی محموله‌پرست» برای توصیف نرم‌افزاری به کار گرفته شد که حاوی عناصری است مفید در دیگر برنامه‌های رایانه‌ای ، ولی بی‌ربط با مورد کاربرد فعلی.

    نویسنده‌ای به نام چینوا آچبه (Chinua Achebe) در کتاب سال ۱۹۸۴ خود به نام «مشکل نیجریه» (The Trouble with Nigeria) از «ذهنیّت محموله‌پرست‌گونه» رهبران بسیاری از کشورهای در حال توسعه انتقاد کرد که احکام بلندپروازانه‌ای برای آیندهٔ کشورشان صادر می‌کنند، ولی برای تحقّق آن پیشرفت‌ها تلاش لازم را به خرج نمی‌دهند.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    جنبش شاهزاده فیلیپ

    180px-Prince_Philip_by_Allan_Warren_1992.jpg

    شاهزاده فیلیپ در ۱۹۹۲
    جنبش شاهزاده فیلیپ (انگلیسی: Prince Philip Movement) فرقه‌ای مذهبی است که مردم کاستم در دهکدهٔ یائونانن در جزیرهٔ تانا در جنوب وانواتو از آن پیروی می‌کنند. این فرقه نوعی بارپرستی در قبیلهٔ یائونانن است.[۱][۲]

    بنا به افسانه‌های باستانی فرزند یک روح کوهستانی از فراز دریاها به سرزمینی دوردست سفر کرد. آنجا او با زنی قدرتمند ازدواج کرد و زمانی به سوی آنان باز خواهد گشت.

    180px-Yaohnanen_Tribesmen_Show_Pictures_of_2007_Visit_with_Prince_Philip.jpg

    مردانی از قبایل یائونانن تصاویر شاهزاده فیلیپ را در دست دارند. در سال ۲۰۰۷.
    مردم این قبیله معتقد به الوهیت شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبرا، همسر ملکه الیزابت دوم هستند. آنها با مشاهدهٔ احترام مقامات این مستعمرهٔ سابق به ملکه الیزابت نتیجه گرفتند که همسرش شاهزاده فیلیپ همان پسری است که در افسانه هایشان بدان اشاره شده است.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    دین باستانی سامی

    180px-Statuette_Goddess_Louvre_AO20127.jpg

    تندیسی به‌احتمال متعلق به ایشتار
    دین باستانی سامی عبارت است از اعتقادات مبتنی بر چندخدایی مردمان سامی در خاور نزدیک باستان و شمال شرقی آفریقا. این باورها با اساطیر میان‌رودانی درهم‌تنیدگی بسیاری داشته‌است. به نظر می‌رسد که باورهای آغازین سامیان در آینده به سه دسته بخش شده‌باشد: دین کنعانی در سرزمین شام، دین آشوروبابلی که متأثر از باورهای سومریان بوده، و باورهای پیشااسلامی عرب.

    پانتئون نیاسامی
    • ایلو (اکدی)، ال (اوگاریت، فنیقی، عبری)، الوهیم (عبری)، الله (عربی)، خدای آسمان، سرکردهٔ پانتئون
    • اشیره (عبری)، اثرت (اوگاریتی)، ثرت (عربی جنوبی باستان) الات (اکدی)، الّات (عربی)، زنخدای نامی
    • عثترو، خدای مذکر باروری
    • عثترتو ، ایشتار (اکدی)، عشتروت (فنیقی و عبری)، زنخدای باروری
    • هدّو، هددو، ادد (اکدی)، هد (اوگاریتی)، ادودوس (فنیقی)، خدای توفان. ریشهٔ این نام به‌احتمال به معنای تندر است. این خدا را با نام بعل نیز می‌شناسند.
    • شمشو، شپش (اوگاریتی)، شمش (عربی جنوبی باستان)، شمش (اکدی)، در اصل به معنای خورشید است. شمشو زنخدای خورشید است، ولی شمش خدایی نرینه است.
    • وریخو، با معنای لغوی ماه، یرخ (اوگاریتی)، یاریه (عبری)، خدای ماه
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    اسطوره‌شناسی عرب

    220px-Dhushara.JPG

    ذوشرا، موزه ملی دمشق
    اسطوره‌شناسی
    • اساطیر ارمنستان
    • اسطوره‌شناسی سلتی
    • اساطیر مسیحی
    • اساطیر چین
    • اساطیر مصر
    • اساطیر یونانی
    • اساطیر گوارانی
    • اساطیر هندو
    • اساطیر اسلامی
    • اساطیر ژاپن
    • اساطیر یهودی
    • اساطیر کره
    • اساطیر مایا
    • اساطیر بین‌النهرین
    • اساطیر میکرونزی
    • اساطیر اسکاندیناوی
    • اساطیر ایران
    • اساطیر پولینزی
    • اساطیر روم
    • اساطیر رومانیایی
    • اساطیر اسلاو
    • اساطیر ترک
    جستارهای وابسته
    • دین و اسطوره‌شناسی
    • دین‌شناسی تطبیقی
    • نماد
    • الهیات
    فهرست اساطیر
    • ن
    • ب
    • و
    اسطوره‌شناسی عرب شناختِ اعتقادات باستانی در عربستان پیش از اسلام در مردم عرب است. پیش از اسلام کعبه در مکه از نمادهای بی‌شمارِ نشاندهندهٔ شیاطین همچون روح خبیث، جن، نیمه خدایان، خدایان و در کل، خدایان قبیله‌ای -که قادر به انجام هر کاری بودند- و نمانیده فرهنگِ چندخدایی در عربستان پیش از اسلام بودند پوشیده شده بود.[۱]

    محتویات
    • ۱ خدایان
      • ۱.۱ سایر خدایان مهم
      • ۱.۲ ارواح
      • ۱.۳ غول‌ها
    • ۲ جستارهای وابسته
    • ۳ پانویس
    • ۴ منابع
    خدایان
    مکیان، الله را خدای آفریننده یابرتر می‌دانستند. الله به عنوان خالق جهان و آورنده باران تلقی می‌شد ولی برخلاف اسلام، خدای یگانه نبود. مکیان الله را خویشاوند با جنیان و دارای خانواده می دانستندو یک پسر و سه دختر (لات، منات و عزی) به او نسبت می‌دادند. نام پدر پیامبر اسلام، عبدالله (بندهٔ خدا) بود. دختران الله هر یک نقشی داشتند: لات یا اللات الاههٔ جهان زیرین، عزی یا العزّا (بمعنی قویترین) الاهه باروری و معادل ونوس رومیان، و مورد مراجعه در زمان جنگ، و منات یا المنات، الاهه سرنوشت، بودند. اوس و خزرج پرستندگان منات بودند، به زیارتش می‌رفتند و قربانی می‌دادند و سر می‌تراشیدند.

    سایر خدایان مهم
    • هبل (Hubal): بشکل انسانی با دست راست طلایی و در کعبه نگهداری می‌شد.
    • مناف (Manaf): خدای زنان و قاعدگی بود. نام جد محمد عبد مناف است
    • ود (Wadd): خدای عشق و دوستی. مار حیوان مقدس او بود.
    • ام (Amm): پرستش این خدا در رابـ ـطه با آب و هوا و به ویژه صاعقه بود.
    • تألب (Ta'lab):خدای ماه بود و کاهنان او مورد مشورت بودند.
    • ذوالحلاس:(Dhu'l-Halasa):خدای پیشگویی بود و بشکل یک سنگ سفید پرستش می‌شد.
    • القوم (Al-Qaum): خدای جنگ و شب و حامی کاروانها بود.
    • ذوالشری (Dhushara): خدای کوهستان بود.
    ارواح
    • جن
    • مارد
    • عفریت
    غول‌ها
    • نسناس
    • غول
    • بهموت
     
    بالا