اسلام از نگاه یهودیان
بعضی از افکار یهودیان نسبت به اسلام در قرآن کریم آمده است که قرآن به شدت با این افکار مقابله میکند. از لابه لای این افکار میتوان با عقاید یهود نسبت به مسلمانان و حتی غیر مسلمانان آشنا شد. ما ابتدائاً به بعضی از عقاید آنها که در قرآن کریم آمده است اشاره میکنیم و سپس در مورد عقاید دیگر آنها نیز بحث خواهیم کرد.
عقاید یهود در قرآن:
از جمله عقاید یهودیان که در قرآن کریم به آن اشاره دارد، عدم عذاب دائمی برای یهودیان، پول پرستی یهود، جواز تصرف و غصب اموال عرب، نژاد پرستی و ... میباشد که در ذیل توضیح مختصری در مورد آنها میدهیم.
الف. عدم عذاب دائمی:
این عقیده یهود که خداوند آنها را برای همیشه عذاب نمی کند در آیه ۸۰ سوره بقره آمده است و قرآن کریم از زبان آنها نقل میکند که میگفتند: «هرگز آتش دوزخ، جز چند روزی به ما نخواهد رسید» و در همین آیه خداوند جواب آنان را میدهد که ای پیامبر به آنها بگو: «آیا پیمانی از خدا گرفته اید و خداوند هرگز از پیمانش تخلف نمی ورزد یا چیزی که نمی دانید به خدا نسبت میدهید؟ آری در این آیه شریفه ضمن بیان عقیده آنها با یک بیان منطقی پندار آنها را باطل میکند و میفرماید: این گفتار شما از دو حال خارج نیست یا باید عهد و پیمان خاصی از خدا در این زمینه گرفته باشید که نگرفته اید و یا به خدا دروغ و تهمت میبندید! در نتیجه این عقیده و امتیازطلبی آنها، با هیچ منطقی سازگار نیست، زیرا هیچگونه تفاوتی در میان انسانها از نظر کیفر و پاداش اعمال در پیشگاه خدا وجود ندارد. و قانون مجازات، تبصره ای به نفع یهود نمی خورد.
بعضی از افکار یهودیان نسبت به اسلام در قرآن کریم آمده است که قرآن به شدت با این افکار مقابله میکند. از لابه لای این افکار میتوان با عقاید یهود نسبت به مسلمانان و حتی غیر مسلمانان آشنا شد. ما ابتدائاً به بعضی از عقاید آنها که در قرآن کریم آمده است اشاره میکنیم و سپس در مورد عقاید دیگر آنها نیز بحث خواهیم کرد.
عقاید یهود در قرآن:
از جمله عقاید یهودیان که در قرآن کریم به آن اشاره دارد، عدم عذاب دائمی برای یهودیان، پول پرستی یهود، جواز تصرف و غصب اموال عرب، نژاد پرستی و ... میباشد که در ذیل توضیح مختصری در مورد آنها میدهیم.
الف. عدم عذاب دائمی:
این عقیده یهود که خداوند آنها را برای همیشه عذاب نمی کند در آیه ۸۰ سوره بقره آمده است و قرآن کریم از زبان آنها نقل میکند که میگفتند: «هرگز آتش دوزخ، جز چند روزی به ما نخواهد رسید» و در همین آیه خداوند جواب آنان را میدهد که ای پیامبر به آنها بگو: «آیا پیمانی از خدا گرفته اید و خداوند هرگز از پیمانش تخلف نمی ورزد یا چیزی که نمی دانید به خدا نسبت میدهید؟ آری در این آیه شریفه ضمن بیان عقیده آنها با یک بیان منطقی پندار آنها را باطل میکند و میفرماید: این گفتار شما از دو حال خارج نیست یا باید عهد و پیمان خاصی از خدا در این زمینه گرفته باشید که نگرفته اید و یا به خدا دروغ و تهمت میبندید! در نتیجه این عقیده و امتیازطلبی آنها، با هیچ منطقی سازگار نیست، زیرا هیچگونه تفاوتی در میان انسانها از نظر کیفر و پاداش اعمال در پیشگاه خدا وجود ندارد. و قانون مجازات، تبصره ای به نفع یهود نمی خورد.