یکشنبه ای در هیپو / به روایت سنت آگوستین

  • شروع کننده موضوع Elka Shine
  • بازدیدها 173
  • پاسخ ها 1
  • تاریخ شروع

Elka Shine

مدیر بازنشسته
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/07/11
ارسالی ها
4,853
امتیاز واکنش
14,480
امتیاز
791

800px-Hippone.jpeg



یکشنبه ای در هیپو ( آگوستین قدیس / اسقف شهر بندری هیپو ( شمال غربی الجزایر کنوني ) )


توسط موعظات آگوستین می توان آفریقای شمالی را در قرن چهارم تجسم نمود : زندگی اهالی آنجا ما را به یاد زندگی امروزه در جنوب ایتالیا می اندازد . آگوستین برای شنوندگان خود و نیز برای ما بندری را در حاشیه ی مدیترانه توصیف می کند که در واقع اختلاف طبقات اجتماعی در آن بسیار مشهود است و به عنوان نمونه ویلاهای مجلل و نیز حلبی آبادها را در خود جای داده است . اهالی هیپو به خوردن ماهی خیلی علاقه مند بودند و به نظر ایشان ماهی مظهر باروری و سعادت بود . ضرب المثلی آفریقایی نیز بر اساس همین طرز تفکر ساخته شده که ترجمه تحت اللفظی آن این است « ماهی در چشمست » . در اینجا نیز مانند انطاکيه می بایست در مورد قمار و شرکت در نمایش ها به مسیحیان هشدار داده می شد .


مسیحیان هیپو در یکشنبه چه می کردند ؟



« صبح بر شهر و بندر طلوع می کند . هیپو از خواب برمیخیزد و خمیازه ای می کشد . انعکاس صدای نخستین گام ها بر روی سنگفرش خیابان به گوش می رسد ، اینان بردگان اند که به تعجیل در کوچه ها راه می روند ... فقط دکان های بت پرستان باز هستند . صفوف مسیحیان کوچه های باریک را طی می کنند تا به کلیسا بروند . امروز روز جشن گداهاست .

آنها بر سر راه و زیر طاقنماهاي خیابان هایی که به کلیسا منتهی می شود می ایستند . یکشنبه برای این افراد به معنای دو تا لقمه به جای یکی است ، یکشنبه برای گداها یعنی رفاه ، مخصوصا اگر اسقف را در راه ملاقات کنند . او به ایشان وعده داده است تا به نفع آنها حرف بزند و گداها می دانند که می شود روی او حساب کرد . افراد مهمتر کمی دیرتر از راه می رسند . گاهی شخصی متشخص در میان آنها پیدا می شود که به خاطر او راه را باز می کنند .

درهای برنجين کاملا گشوده هستند و پرده بالا رفته است . این پرده کلیسا را از گرما ، گرد و غبار ، باران و سر و صدا محافظت می کند . سنگ های مرمر پرتو نارنجی رنگی را منعکس می کنند . پیه سوزها محوطه ی اطراف محراب کلیسا را - که هنوز آثاری از آن در هیپو باقی است - روشن می کنند .

ایمان داران صحن کلیسا را که با دو ردیف ستون به سه قسمت تقسیم شده پر کرده اند . در سمت چپ زنان و در سمت راست مردان نشسته اند ، درست مثل امروز ... تنها ، کسانی که خود را وقف کلیسا نموده اند جایگاهی نزدیک فضاي محراب مرمرين دارند . کشیشان و شماسان دور تا دور اسقف قرار می گیرند .

کلیسا قبل از هر چیز محل گردهمایی عمومی است . محل ملاقات و سالن انتظار ، مسیحیان روزهای یکشنبه حال و هوای بیرون کلیسا را می آورند ، حال و هوایی که در هر جامعه ی مدیترانه ای دیگر نیز حاکم است ، پر سر و صدا و متلاطم که سکوت را تحمل نمی کنند . رعایت سکوت برای این جمع یعنی آهسته صحبت کردن تا حدی که فقط مزاحم شخص بغـ*ـل دستی باشد .

در هیپو نیز درست مانند میلان صدای زمزمه حتی هنگامی که مراسم عبادتي شروع می شود وجود دارد . از زمان کنستانتين به بعد ، روز یکشنبه روز تعطیل اعلام شده است . در هيپو روز یکشنبه ها محکمه ها تعطیل است و کسبه کار نمی کنند ، تعقیب و محاکمه ممنوع است ، فقط کشاورزان اطراف شهر اجازه کار کردن در مزارع را دارند » .


آبشخور :

توسعه ی کلیسا ( مسیحیان قرن چهارم ) ، نشر ایران کاتولیک ، رویه ۹ و ۱۰ .
 
  • پیشنهادات
  • Elka Shine

    مدیر بازنشسته
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/07/11
    ارسالی ها
    4,853
    امتیاز واکنش
    14,480
    امتیاز
    791
    اما سد افسوس که حملات بربرها ، این یکشنبه ها را از بین برد و تمدن روم و بسیاری از میراثش را از بین برد ، چنانچه حملات مغول و ترکان درباره کشورهای اسلامی همین رویکرد را داشتند ...

    images-4.jpeg




    پایان یک دنیا

    فروپاشی امپراطوری روم


    واندال ها که در هنگام مرگ آگوستین ، هیپو را محاصره کرده بودند تا آن زمان سرزمین های پهناوری را به تصاحب درآورده بودند . در آغاز قرن چهارم اقوامی از رود رن گذشته و لوار را پشت سر گذاشته بودند . ويزيگوت ها و واندال ها به جنوب اسپانیا رسیده بودند . هون ها ، لومباردها و استروگوتها در ایتالیا سرازیر شده و رم را تهدید می کردند . ( رم در سال ۴۱۰ سقوط کرد ) .

    امپراطوري روم تحت این شرایط به تشویش افتاد و انتقادات قدیمی قرن سوم را بازمی یابد . خیلی ها بر این عقیده بودند که مسیحیان باعث انهدام امپراطوری شده اند .

    در آن زمان آگوستين به نوشتن « شهر خدا » اقدام نمود که موقعیت کلیسا را نسبت به دولت مشخص می کند و در علم کلیسا شناسی جای بخصوصی دارد ( از این کتاب ۳۸۲ نسخه ی دست نویس در کتابخانه ها بر جای مانده ) . « شهر خدا » نخستین فلسفه ی مسیحی تاریخ است .

    attachment.jpeg



    امپراطوری روم از هم پاشید و همراه آن بسیاری از کلیساهای محلی از بین رفتند . انگل ها و ساکسون ها در جزایر بریتانیا پیاده شدند ، فرانک ها و بورگوندها سرزمین گل ( = فرانسه ) را بین خود تقسیم کردند . در سال ۴۷۶ امپراطوری ای که از هر طرف تحلیل می رفت ، سرنگون شد .


    توسعه ی کلیسا


    با سرنگونی امپراطوری روم ، یک جهان فرهنگی از میان رفت ، تناقض در اینجاست که از یک قرن پیش به این طرف ، توسعه ی کلیسا وابسته به امپراطوری روم شده بود ولی کلیسا هم با از بین رفتن امپراطوری روم از بین خواهد رفت ؟ مناطقی ازجمله آفریقای شمالی که کلیساهای محلی در آن شکوفا شده بودند ، بعد از این مثل بیابان بی حاصل شدند . ایمان مسیحی در خاورمیانه به فعالیت خود ادامه می داد اما از تمدن غربی فاصله می گرفت و خیلی زود با آن قطع رابـ ـطه کرد .

    با این حال نباید فقط به صورت منفی از « تهاجم بربرها » یاد کرد . حمله بربرها باعث اختلاط نژادها گردید و اتحادهاي سیـاس*ـی تازه و فرهنگی نوین به جا آمد . در سال ۴۹۶ کلوويس ، پادشاه فرانها ، تعمید گرفت و این باعث تولد دوباره ی کلیساهای کشور گل شد ( دوازده شهر مهم : ليون ، روان ، تور ، سانس ، تور ، ريمس ، بورژ ، بوردو ، اوز ، وين ، ناربون و آرل ) .

    راهبان بزرگ و چهره های مسیحی بزرگی پدیدار شدند مانند رمي اهل ريمس ، سزر اهل آرل ، گریگوری اهل تور ، ژان کاسين راهب در سن ویکتور مارسی .
    به همراه حملات یا درست متعاقب آن ها ، اقداماتی برای بشارت انجیل صورت می گرفت . راهبان و اسقفان در آن زمان همگی مبشر بودند . پاتریک رهبانیت را توسعه داد و باعث ایجاد کلیساهایی در ایرلند و بریتانیای کبیر شد . کولومبان به همراه راهبان خود در اواخر قرن پنجم انجیل را در شرق یعنی سویس ، آلمان و شمال ایتالیا بشارت می داد . ایتالیا شاهد تولد بنوا اهل نورسي بود که در ۵۴۷ م. از دنیا رفت و برادران راهبش در تمام اروپای فعلی مستقر شدند .


    توسعه کلیسا ( مسیحیان قرن چهارم ) ، نشر ایران کاتولیک ، رویه ۴۵ و ۴۶ .
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا