نقاشی اصول رنگ شناسی

mah.s.a

۰•● ملکه الیزابت ●•۰
مترجم انجمن
عضویت
2019/08/24
ارسالی ها
4,490
امتیاز واکنش
10,641
امتیاز
921
اصول و مبانی رنگ شناسی
دنیای پیرامون ما از دو عنصر فرم (شکل) و رنگ تشکیل شده است . تاثیر رنگ در زندگی انسان به قدری است که حتی تصور زندگی بدون رنگ امکان ندارد. رنگ پدیده و موهبت شگفت انگیز و شکوهمند هستی است و به زندگی انسان احساس و اشتیاق می بخشد . رنگ به فرم، کمال می بخشد و به آن جان می دهد و از مهمترین ابعاد هنر است، انتخاب بجا و درست رنگ در کار باعث افزایش تاثیرگذاری طرح شما می شود .

فیزیکدانی بنام یونگ – رنگ های موجود در نور را ترکیب کرد و به نور سفید رسید. یونگ، پی برد با ترکیب سه رنگ : آبیقرمزسبز نیز می توان به رنگ سفید رسید. از سوی دیگر با ترکیب این سه رنگ به صورت دو به دو، سه رنگ دیگر نیز به دست می آید که عبارتند از : قرمز (ماژنتا) آبی (سایان) و زرد. یونگ، مشخص کرد که رنگ های اصلی یا رنگ های اولیه طیف، و نیز رنگ های درجه دوم یا ثانویه چه رنگ هایی هستند. هر جا نور وجود دارد رنگ نیز هم هست و با وجود نور است که رنگ نمود پیدا می کند و می تواند حضور داشته باشد .از این رو باید گفت که : رنگ همان نور و نور نیز همان رنگ است . تمامی اشیا این خاصیت را دارند که وقتی در برابر نور قرار می گیرند بخشی یا تمامی آن را منعکس می کند . این پدیدار سبب پیدایش رنگ اجسام می شود . رنگ ها دارای طول موجهای مختلف بلند و کوتاه هستند . چشم انسان می تواند طول موجهای نوری بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلی میکرون را دریافت کند .از این رو رنگ هایی که انسان می بیند در محدوده ی طول موجها قرار دارد. رنگ قرمز دارای بلندترین طول موج یعنی حدود ۷۰۰ متر و بنفش دارای کوتاه ترین طول موج با حدود ۴۰۰ متر است .

shades_of_red_color_names_interior-300x76.jpg


منابع رنگ را به دو قسمت زير مي توان تقسيم بندي كرد:
1ـ رنگ منبع نور


رنگ منبع نور توسعه يافته به وسيلة يك منبع نوري مي باشد. خورشيد، چراغ الكتريكي، نور آتش يا روشنائي حاصله از هر منبع خود يك رنگ منبع نور محسوب مي شود.

2ـ رنگ سوژه (شيء)

رنگ سوژه (شيء) وقتي نور سفيد به يك شي مي تابد، يا منعكس مي شود يا جذب مي گردد، و يا از آن عبور مي كند بنابراين نور منعكس شده و تاثير آن در چشم انسان رنگ سوژه را نمايان مي سازد.

– به عبارت ديگر رنگهاي متشكله از يك نور سفيد خواص جذب متفاوتي دارند. رنگ منبع نور در عين حال مي تواند رنگ سوژه نيز باشد. جسم سياه رنگ تقريباً نورهايي را كه به سطح مي رسد برخلاف جسم سفيد جذب مي كند. در واقع ما هيچگاه نمي توانيم رنگهاي خالص را ببينيم همچنين نمي توانيم سفيد يا سياه را مشاهده كنيم در واقع ما انواع سياه و سفيد را مي بينيم .
 
  • پیشنهادات
  • mah.s.a

    ۰•● ملکه الیزابت ●•۰
    مترجم انجمن
    عضویت
    2019/08/24
    ارسالی ها
    4,490
    امتیاز واکنش
    10,641
    امتیاز
    921
    چرخه دوازده گانه رنگ ها :
    رنگ های اصلی عبارتند از : قرمز – آبی – زرد سه پله رنگی که مابین رنگهای اصلی می‌بینید، در واقع نمایش تلاشی است که این رنگها برای نزدیک‌تر شدن به یکدیگر انجام می‌دهند. رنگ قرمز به تدریج با روشن‌تر شده به وسیله آمیـ*ـزش با زرد و عبور از نارنجی و پرتقالی ‌بالاخره به زرد نزدیک می‌شود و رنگ زرد نیز به همین ترتیب با پذیرش پله به پله رنگ آبی و ایجاد طیفی از سبز و زنگاری به آبی نزدیک می‌شود و با همین روش رنگ آبی را قبول رنگ قرمز و ایجاد طیفی از کاربنی و بنفش بار دیگر به قرمز نزدیک می‌شود. اتصال دایره میانی به ۳ طیف،‌ یک مثلث متساوی الاضلاع معکوس، از سه رنگ نارنجی،‌زنگاری و بادمجانی می‌سازد، که در اولی قرمز و زرد، در دومی زرد و آبی و در سومی آبی و قرمز تقریبا به یک میزان جلوه می‌کند. این مثلث دوم معکوس را رنگهای درجه دوم می‌نامیم. شش رنگ باقی مانده در اطراف این دو مثلث در دایره رنگ،‌ رنگهای درجه سوم است که ترکیبهایی غیر منظم و نابرابر از تداخل دو رنگ اصلی است. این چرخه همان گردونه‌ای است که اگرآن را خوب یاد بگیرید می‌توانید از تمام دنیای رنگ عبور کنید. مطمئن باشید هنوز هم ترکیب تازه‌ای وجود دارد و از آن رنگی متولد می‌شود که پیامی جدید داشته باشد. شاید که شما حامل این پیام باشید حاصل ترکیب رنگ های اصلی به صورت دو به دو شامل رنگهای ثانویه یا درجه دو می شود که عبارتند از : قرمز + آبی = بنفش قرمز + زرد = نارنجی آبی + زرد = سبز رنگ های دسته سوم یا ثالثه ( شش رنگ در دایره رنگ هستند) که هر کدام حاصل ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی است.



    ترکیب افزایش یا کاهشی نورها :
    به نوع ترکیب نور های رنگی که حاصل ترکیب آنها نور روشنتری خواهد بود ترکیب افزایشی می گویند. دو رنگ مکمل نوری، وقتی با هم ترکیب می شوند رنگ سفید به دست می آید. در دنیای مواد رنگی، برعکس رنگهای نوری، حاصل ترکیب آنها (رنگ ها)، تشکیل رنگ های تیره تر است .
     

    mah.s.a

    ۰•● ملکه الیزابت ●•۰
    مترجم انجمن
    عضویت
    2019/08/24
    ارسالی ها
    4,490
    امتیاز واکنش
    10,641
    امتیاز
    921
    خصوصیت رنگ ها:
    ته رنگ یا فام : منظور همان خصوصیت و کیفیت رنگین بودن رنگ است . مانند زرد – سبز-قرمز – آبی و …

    روشنی یا درخشندگی : درخشندگی یا روشنایی یک رنگ درجه ای از روشنایی آن است که متمایز از درجات روشنی یا تیرگی همان رنگ می باشد .

    شدت یا خلوص: منظور از خلوص رنگ، درجه اشباع یا سیری آن است که آن را در خالص ترین آن نشان می دهد.



    زیبایی شناسی و ارزیابی رنگ ها :
    • امپرسیون یا احساس عینی و بصر
    • اکسپرسیون یا هیجان و تاثیر بیانی
    • کنستراکسیون یا ساختمان (سمبولیک)
    منظور از امپرسیون رنگ، احساس رنگ و مقصود از اکسپرسیون رنگ، حالت رنگ است . به درجات مختلف تاریکی و روشنی یک رنگ (تونالیته) می گویند. اختلاف، تقابل و تفاوت مابین ماهیت و حالت های گوناگون رنگ را ( کنتراست ) می گویند .

    km0t8ff1rojovsd89dsj-300x216.png



    مفاهیم بصری رنگ
    زرد:
    رنگ زرد مناسب هر شکل نوک تیز و مثلثی است. زرد رنگ بی خوابی، بیداری، هیجان و اضطراب است. زرد رنگی است با موضع عمودی. خط عمودی زرد تاثیر بیشتری دارد و خط افقی زرد بر عکس تاثیر خود را از دست می دهد. زرد بدلیل حس سبکی در یک کادر می تواند در بالاترین نقطه آن قرار بگیرد. ترکیب زرد با سفید و نارنجی مناسب است.

    آبی:
    رنگی است آرام و درون گرا. آبی حرکت دورانی درون گرا دارد، بدین سبب از شکل های هندسی با دایره توافق دارد. آبی در مثلث، آرامش خود را می کاهد و فعال می شود و مثلث را نیز فعال می سازد.
    آبی رنگ موافق با خط افقی است. خط افقی آبی آرامش بیشتری دارد و چون آبی عمودی گردد، از سردی و آرامش آن کاسته می شود و متعادل می گردد. رنگ آبی در هنر کهن به منزله رنگ فضایی و الهی تعبیر و به کار رفته است. متمرکز شدن در آبی سبب تمرکز فکر و اندیشه می گردد بویژه اگر آبی شکل دایره ای داشته باشد، سبب ذخیره نیروها در مرکز خود می گردد. آبی مکمل – متضاد زرد است.
    طعم آبی بی طعمی است همانند آب. آبی رنگی است مطیع و سازشگر. آبی تیره در یک مستطیل کشیده به آبی روشن می گراید در یک مستطیل عمودی به سبز گرایش پیدا می کند. در شکل های دیگر آبی در مثلث سبز گون می شود و فعال می گردد. آبی در مربع بنفش گون می شود و یا حالت قهوه ای به خود می گیرد.
     

    mah.s.a

    ۰•● ملکه الیزابت ●•۰
    مترجم انجمن
    عضویت
    2019/08/24
    ارسالی ها
    4,490
    امتیاز واکنش
    10,641
    امتیاز
    921
    نارنجی:
    نارنجی رنگ جوانی و شادابی است. آمیخته با کمی سفید، رنگ بلوغ زنانه و آمیخته با اندکی سیاه بلوغ مردانه را می نمایاند. رنگ سنین 9 تا 16 سال است. هیجان نارنجی از زرد کمتر است و اعتدال آن بیشتر. در تطابق با شکل همانند ذوزنقه است. در خط، خطی است آزاد و متمایل به عمودی. نارنجی مکمل – متضاد بنفش است. شکل نارنجی در مثلث روشن تر و زردگون و در مربع سرخ گون به نظر می آید.

    بنفش:
    رنگ سنین میان 50-65 سالگی است. بنفش در درون خود جوهر اندوه و خودگرایی دارد. در چین کهن، بنفش رنگ لباس عزاداران بوده است. بنفش رنگ ناباوری، تردید و نفاق است. ظاهری زیبا و گیرا دارد و درونی غمناک و عقده ای.
    بنفش رنگ شکل هایی است که از تلفیق دایره و چهارگوش به وجود می آیند. بنفش رنگ خط آزاد متمایل به افقی است. بنفش و قهوه ای هر دو رنگ های پاییزی هستند. طعم بنفش طعم گس دارد. در شگل های دیگر، بنفش در مربع قرمز گون و در مثلث سرخ فام می شود.

    قهوه ای:
    قهوه ای از ترکیب سرخ و سیاه و یا سرخ گرم و آبی گرم بوجود می آید. طعم تلخ دارد. قهوه ای رنگی چرکین ولی نیرومند و پرتوان است. شکل آن بیضی است.

    سرخ و سبز:
    رنگ های معتدلند، سرخ اعتدال گرم و سبز اعتدال سرد است. سرخ و سبز مکمل – متضاد یکدیگرند. در سرخ توان فعالیت و در سبز توان آرامش بیشتر است. طعم سرخ شیرین است. رنگ جوانی 25 تا 35 سالگی است. سرخ سرد رنگ سنین 45 تا 50 سالگی است. سرخ گرم رنگ، حق و حقیقت و پیکار است. سرخ پایان تابستان و آغاز پاییز است. سرخ رنگ خط قطری همگن است. شکل آن مربع است.
     

    mah.s.a

    ۰•● ملکه الیزابت ●•۰
    مترجم انجمن
    عضویت
    2019/08/24
    ارسالی ها
    4,490
    امتیاز واکنش
    10,641
    امتیاز
    921
    سبز:
    سبز رنگی است میانه و معتدل. رنگ تعادل، تفکر و آرامش. طعم رنگ سبز نه شیرین است و نه شور، نه ترش است و نه بی مزه، نه تند است و نه تلخ، طعم آب گواراست و بر حسب اینکه بر تیرگی اش افزوده شود یعنی با سیاه، آبی و یا قرمز مخلوط گردد تلخ و شور و یا تند شود با روشن شدن به وسیله زرد، به ترشی می گراید و ترش ترین حالت آن ترش لیمویی است. سبز رنگ صبر است و شکیبایی، رنگ پایداری است. رنگ پایان بهار و آغاز تابستان است. سبز خط قطری راست گراست. شکل آن لوزی، و هر شکل چهار گوشی است که دو زاویه باز و دو زاویه بسته یا تند داشته باشد و اضلاع آن ها دو به دو موازی باشند. از طرف دیگر با شکل هایی که از برخورد دایره و مثلث به وجود می آیند منطبق می گردد.
    سبز در مثلث به زردی می گراید و در دایره تیره فام یا آبی گون می شود و بر سردی آن می افزاید. در مربع بر توان تحرکش افزوده می شود. سبز تیره فام و رگه های زرین، ترکیبی آرمانی برای زیبایی آرامنده و آساینده است.

    نتیجه گیری: و چنین است که خداوند آبی آسمان را در بالا و زرد خاک را در پایین قرار داده است و بر این اساس است که رنگ ها مفاهیم روانی و روحی خود را بدست می آورند و آن را به بیننده القا می کنند.

    Fotolia_49721275_Subscription_Monthly_XL-300x200.jpg
     

    mah.s.a

    ۰•● ملکه الیزابت ●•۰
    مترجم انجمن
    عضویت
    2019/08/24
    ارسالی ها
    4,490
    امتیاز واکنش
    10,641
    امتیاز
    921
    رنگ های مکمل چه رنگ هایی هستند؟
    برای یادگیری و آموزش رنگ های مکمل در ابتدا بهتر است بدانید که رنگ های مکمل در اصل چه هستند؟ مکمل رنگ ها یا همان رنگ های درجه دوم، رنگ های متضادی هستند که قرار گرفتن آن ها در کنار یکدیگر، هارمونی زیبایی دارد، در واقع رنگ های مکمل؛ تکمیل کننده و کامل کننده ی یک دیگرند. از ترکیب دو رنگ مکمل با یکدیگر، رنگ خنثی و خاکستری تیره به وجود می آید.

    رنگ های مکمل
    ساخت، اساس و آموزش رنگ های مکمل، به شکل زیر است:

    دو رنگ داریم؛ یکی رنگ اصلی و دیگری، رنگ مکمل رنگ اصلی است. رنگ مکمل خود از دو رنگ اصلی دیگر تشکیل شده است.

    برای مثال: دو رنگ آبی و نارنجی

    رنگ آبی رنگ اصلی و رنگ نارنجی، مکمل رنگ آبی است؛ که خود رنگ نارنجی از دو رنگ زرد و قرمز ساخته شده است. رنگ آبی، زرد و قرمز، رنگ های اصلی هستند

    در ترکیب رنگ های مکمل، یکی از رنگ ها رنگ گرم و دیگری رنگ سرد است، به همین دلیل باعث ایجاد کنتراست؛ یعنی یک دید طبیعی می شود که در نقاشی با رنگ های مکمل مهم است . در این حالت، هر دو رنگ، روشن تر به چشم می خورند و موجب جلب توجه برای بیننده می شوند. دو رنگ از رنگ های مکمل، زمانی که در کنار یکدیگر قرار می گیرند؛ باعث جلوه ی یکدیگر می شوند. همانطور که در طبیعت؛ قرار گرفتن گل سرخ در میان برگ های سبز،زیبایی چند برابری را برای گل به وجود می آورد.

    لیست رنگ های مکمل

    آموزش رنگهای مکمل
     

    mah.s.a

    ۰•● ملکه الیزابت ●•۰
    مترجم انجمن
    عضویت
    2019/08/24
    ارسالی ها
    4,490
    امتیاز واکنش
    10,641
    امتیاز
    921
    در کنار یکدیگر قرار گرفتن رنگ های مکمل، چشم نواز است و باعث افزایش میزان تاثیرات رنگ ها می شود. هم چنین موجب می گردد تا ترکیبات برجسته تر و درخشان تر به چشم بخورد.

    نکته ای در رابـ ـطه با رنگ های مکمل وجود دارد این است که، ترکیب دو رنگ مکمل با نسبت مساوی با یک دیگر رنگ خاکستری را ایجاد می کند، که این مطلب تنها در حد تئوری می باشد، چرا که رنگ های مکمل و رنگ های اصلی که در واقعیت ساخته می شوند، نسبت های مورد نیاز و رنگ های واقعی مورد نیاز نیستند و همچنین رنگ هایی که در تئوری گفته شده است، طیف های نوری می باشند و نه رنگ های نقاشی و موجود در بازار،و همچنین ترکیب صحیح را به وجود نمی آورند.

    لیست رنگ های مکمل
    • رنگ بنفش، مکمل رنگ زرد
    • رنگ نارنجی، مکمل رنگ آبی
    • رنگ سبز، مکمل رنگ قرمز
    رنگ های مکمل رنگ طوسی
    زمانی که رنگ ‌های مکمل را با یکدیگر ترکیب ‌کنیم، رنگ طوسی ساخته می شود. چشم ها پس از دیدن یک رنگ طوسی، احتیاج دارند تا رنگ های مکمل طوسی را هم ببیند. بنفش و زرد، نارنجی و آبی، قرمز و سبز، رنگ‌ های مکمل طوسی هستند.
    1599158716171.png
     

    mah.s.a

    ۰•● ملکه الیزابت ●•۰
    مترجم انجمن
    عضویت
    2019/08/24
    ارسالی ها
    4,490
    امتیاز واکنش
    10,641
    امتیاز
    921
    رنگ های ترکیبی
    رنگ های ترکیبی از ترکیب دو رنگ اصلی، رنگ مکمل ساخته می شود. حال اگر به میزان مساوی، یک رنگ اصلی و یک رنگ مکمل را با یکدیگر ترکیب کنیم، رنگ ترکیبی جدیدی به وجود می آید.

    رنگ های متضاد در نقاشی
    تضاد های رنگی عبارتند از:

    • تضاد فام
    • تضاد تاریک روشن
    • تضاد سرد و گرم
    • تضاد مکمل ها
    • تضاد هم زمان
    • تضاد اشباع
    تضاد فام: ساده ترین نوع تضاد رنگ ها، تضاد فام است. در این نوع تضاد تنها کافی ست تا رنگ هایی را که درصد اشباع آن ها بالاست را در کنار یکدیگر قرار دهیم.

    تضاد تاریک روشن (تضاد بین جلوه های دو رنگ): سیاهی و سفیدی نماد روز و شب هستند، و بهترین و قوی ترین ابزار بیان برای یک نقاش می باشند. این دو رنگ، رنگ سیاه و سفید دو قطب متضاد اند که در بین این دو رنگ، رنگ های خاکستری زیادی وجود دارد که دیدن این رنگ های خاکستری به حساسیت چشم وابسته است. رنگ خاکستری به دلیل خنثی بودن، به رنگ های اطرافش بستگی دارد؛ با رنگ های متضاد خو گرفته و از شدت آن ها می کاهند و می توانند اثر آن ها را کم تر کنند. رنگ خاکستری یا از ترکیب رنگ های سیاه و سفید و یا از ترکیب رنگ های مکمل به وجود می آید.

    تضاد سرد و گرم: یکی از دلایل استفاده از رنگ های متضاد در نقاشی، و به کار بردن رنگ های متضاد و استفاده از رنگ های سرد و گرم، می تواند همین باشد که رنگ های سرد و گرم می توانند احساس سرما یا گرما را به افراد و محیط، وارد کنند.
     

    mah.s.a

    ۰•● ملکه الیزابت ●•۰
    مترجم انجمن
    عضویت
    2019/08/24
    ارسالی ها
    4,490
    امتیاز واکنش
    10,641
    امتیاز
    921
    تضاد رنگ های مکمل: در دایره ی رنگ های مکمل، دو رنگ علاوه بر مکمل بودن، می توانند رنگ های متضاد در نقاشی نیز باشند. برای مثال: رنگ زرد و بنفش علاوه بر مکمل بودن؛ در تضاد شب و روز نیز قرار می گیرند.
    تضاد هم زمان: این تضاد زمانی صورت می گیرد که چشم های فرد، رنگ هایی را دیده و هم زمان و به طور ناخود آگاه رنگ های مکمل آن را نیز احساس می کند؛ در حالی که ممکن است رنگ های مکمل در آن محیط و به طور کلی، در دید، قرار نگرفته باشند.

    تضاد اشباع: اشباع هر رنگ در واقع میزان خالص بودن رنگ را نشان می دهد. این نوع تضاد در بین رنگ های قوی و سنگین ایجاد می شود.

    ترکیب رنگ ها
    رنگ های خنثی: به رنگ هایی که از ترکیب رنگ های دیگر ساخته می شوند، رنگ های خنثی می گوییم. رنگ های خنثی می توانند تاثیرات منفی یا مثبتی را بگذارند. رنگ های قهوه ای، خاکستری، سیاه، بژ و سفید رنگ هایی خنثی هستند.

    رنگ های داغ: رنگ های داغ با رنگ های دیگر ترکیب نشده اند و بسیار قوی و تهاجمی اند و موجب تحـریـ*ک سیستم عصبی افراد می گردند. یکی از نمونه های این رنگ ها رنگ قرمز است.
    رنگ های یخ : رنگ های یخ ، حالت برف و یخبندان را تداعی می کنند و احساساتی که توسط رنگ های یخ به وجود می آید، درست در مقابل احساساتی که رنگ داغ به وجود می آورند قرار می گیرد. برای نمونه ای از رنگ های یخ؛ رنگ آبی را می توان نام برد.



    رنگ‌های گرم : رنگ های گرم، رنگ هایی هستند که در میان دو طیف نوری نارنجی و زرد ، و در ترکیبشان رنگ قرمز نیز وجود دارد، رنگ های گرم نشاط آور و هیجان انگیزند و احساس گرما را منتقل می کنند. در طراحی ها، رنگ های گرم را، رنگ های نزدیک نیز می نامند چرا که باعث می شوند، اشیاء نزدیک تر به چشم بیایند.
     

    mah.s.a

    ۰•● ملکه الیزابت ●•۰
    مترجم انجمن
    عضویت
    2019/08/24
    ارسالی ها
    4,490
    امتیاز واکنش
    10,641
    امتیاز
    921
    رنگ های یخ : رنگ های یخ ، حالت برف و یخبندان را تداعی می کنند و احساساتی که توسط رنگ های یخ به وجود می آید، درست در مقابل احساساتی که رنگ داغ به وجود می آورند قرار می گیرد. برای نمونه ای از رنگ های یخ؛ رنگ آبی را می توان نام برد.

    رنگ‌های گرم : رنگ های گرم، رنگ هایی هستند که در میان دو طیف نوری نارنجی و زرد ، و در ترکیبشان رنگ قرمز نیز وجود دارد، رنگ های گرم نشاط آور و هیجان انگیزند و احساس گرما را منتقل می کنند. در طراحی ها، رنگ های گرم را، رنگ های نزدیک نیز می نامند چرا که باعث می شوند، اشیاء نزدیک تر به چشم بیایند.

    ترکیب رنگ ها

    رنگ های اصلی و مکمل
    رنگ‌های سرد: اساس رنگ‌‌های سرد، رنگ آبی است. رنگ های سرد بین دو طیف نوری رنگ های مکمل سبز و رنگ های مکمل بنفش اند.تفاوت رنگ های سرد با رنگ های یخ در این است که در رنگ های سرد، رنگ زرد افزوده شده است. رنگ های سرد باعث ایجاد طراوت و شادابی در ما می شوند. در طراحی ها؛ به رنگ های سرد، رنگ های دور نیز گفته می شود، چرا که احساس دور بودن اشیا از فاصله ی واقعیشان را به ما القا می کنند.
     

    برخی موضوعات مشابه

    پاسخ ها
    3
    بازدیدها
    102
    پاسخ ها
    37
    بازدیدها
    1,105
    بالا