اما قوانینی که ابن مقله برای خوشنویسی وضع کرد چه بودند.
این قواعد را حسن تشکیل و حسن وضع مینامند.
اکنون شاید این سوال برای شما نیز ایجاد شود که چرا حسن تشکیل و حسن وضع؟
رعایت اصول و رکن های نوشتن حروف و اتصالات آنها را در کلمه حسن تشکیل نامگذاری میکنند. و حسن تشکیل ها شامل :
سواد و بیاض، نزول حقیقی، صعود حقیقی، ارسال، نزول مجازی، نسبت، ضعف، صعود، سطح، دور ، مجازی
اکنون باید بدانید برای با رعایت نکات زیر است که شما به حسن تشکیل دست خواهید یافت
گاهی لازم است خوشنویسی در برخی حروف مانند “د” “ر” “و” دست خود را رها کنند که این حرکت را ارسال نام گذاری میکنند
خوشنویسان عزیز همیشه در تحریر کلمات و حروف به غلظت و رقت آنها توجه داشته باشید که این رعایت غلظت و رقت را در حسن تشکیل اسباغ نام گذاری میکنند.
در تحریر هر حرف به صورت جداگانه و اتصالات آن حرف باید اصول کلی تحریر حرف را رعایت کنید و این اصل را اکمال مینامند
حروف باید با رعایت اندازه دقیق و در طول و عرض و ارتفاع متناسب حروف تحریر شوند که این اصل در حسن تشکیل اتمام نام گذاری میشود.
قوص ها حروف را بسیار زیبا تر جلوه میدهند پس در تحریر حروف سعی کنید قوص ها را به بهترین شکل تحریر نمایید، این اسصل در خوشنویسی و قواعد حسن تشکیل توفیه نام گذاری شده سطح و دور حرف به تناسب پهنای همان قلم.
دومین بخش اصول و قواعد ابن مقله حسن وضع نام گذاری شده و این اصل در سطر نویسی و اصول سطر نویسی به کار گرفته میشود
حسن وضع شامل کرسی بندی و کشیده نویسی، رعایت فواصل، تنظیم و ترکیب سطر، حسن مجاورت و اعتدال کلمات است
اگر شما میخواهی به قواعد حسن وقع ابن مقله پایبند باشید باید به موارد زیر دقت نمایید.
به زیبایی کشیده ها در خوشنویسی حروف و کلمات دقت کنید این اصل را تفضیل نام گذاری کرده اند که زیبایی خاصی را به کلمات و نوشته های شما میبخشد.
کلمات باید در محل درست و با هماهنگی در کنار یک دیگر قرار بگیرند شما با رعایت کردن اصل تسطیر نوشته های هماهنگ تر و زیبا تری را تحریر خواهید کرد.
حروف باید به درستی به حروف قبل و بعد خود متصل شوند تألیف و رعایت حسن اتصال کلمه بالاترین شرط زیبا نویسی است.
ترصیف به رعایت محل هر کلمه با کلمه دیگر و یا رعایت محل هر حرف با حرف دیگر است. کاربران عزیز دقا داشته باشید شما با رعایت همه این اصول میتوانید نوشته های بسیار زیبایی تحریر نمایید.
با توجه به موارد ذکر شده میتوان گفت خط دو قاعده دیگر یعنی یعنی ترکیب و کرسی به دست میآید.
یکی از پیروان ابن مقله به نام یاقوت مستصعمی به همراه سلطانعلی مشهدی قواعدی را با نام های نزول و ارسال، تشمیر، نسبت، کرّاس (کرسی)، اصول، ترکیب، صعود را اعلام نمودند که به قوانین هشت گانه شناخته شدند.
در رساله آداب المشق نستعلیق بابا شاه اصفهانی (متوفی در ۹۹۶ ه .ق.) قواعد دوازده گانه خط را اینگونه نام بـرده است.
صعود حقیقی و نزول حقیقی، بیاض، صفا و شأن، نزول، صعود، سطح، دور، ترکیب، نسبت، اصول، ضعف، کرسی، قوت
وی ۴ قائده سواد را نیز از اصول و وقواعد برشمرده است.
مولفان نامه دانشوران ناصری، وضع قواعد ۱۲ گانه خط را از گفته های ابن مقله دانسته و پس از آن با قید (به قولی) به میرعلی تبریزی (واضع خط نستعلیق) منسوب دانسته اند و شاید میرعلی تبریزی از دیدگاههای ابن مقله و قواعد دوازده گانه او الهام گرفته و بسط بیان داده باشد.
اجزای خط را میتوان به دو دسته تحصیلی و غیرتحصیلی تقسیم کرد. قابل ذکر است که درساله آداب مشق نوشته شده توسط میرعماد اینگونه نوشته شده کع خط تحصیلی به خطی گفته میشود که با ممارست و مداومت و پخته شدن به دست آید و خط غیر تحصیلی را اینگونه توصیف کرده که اگر خط تحصیلی به وجود آید خط غیر تحصیلی نیز حاصل میشود.
این قواعد را حسن تشکیل و حسن وضع مینامند.
اکنون شاید این سوال برای شما نیز ایجاد شود که چرا حسن تشکیل و حسن وضع؟
رعایت اصول و رکن های نوشتن حروف و اتصالات آنها را در کلمه حسن تشکیل نامگذاری میکنند. و حسن تشکیل ها شامل :
سواد و بیاض، نزول حقیقی، صعود حقیقی، ارسال، نزول مجازی، نسبت، ضعف، صعود، سطح، دور ، مجازی
اکنون باید بدانید برای با رعایت نکات زیر است که شما به حسن تشکیل دست خواهید یافت
گاهی لازم است خوشنویسی در برخی حروف مانند “د” “ر” “و” دست خود را رها کنند که این حرکت را ارسال نام گذاری میکنند
خوشنویسان عزیز همیشه در تحریر کلمات و حروف به غلظت و رقت آنها توجه داشته باشید که این رعایت غلظت و رقت را در حسن تشکیل اسباغ نام گذاری میکنند.
در تحریر هر حرف به صورت جداگانه و اتصالات آن حرف باید اصول کلی تحریر حرف را رعایت کنید و این اصل را اکمال مینامند
حروف باید با رعایت اندازه دقیق و در طول و عرض و ارتفاع متناسب حروف تحریر شوند که این اصل در حسن تشکیل اتمام نام گذاری میشود.
قوص ها حروف را بسیار زیبا تر جلوه میدهند پس در تحریر حروف سعی کنید قوص ها را به بهترین شکل تحریر نمایید، این اسصل در خوشنویسی و قواعد حسن تشکیل توفیه نام گذاری شده سطح و دور حرف به تناسب پهنای همان قلم.
دومین بخش اصول و قواعد ابن مقله حسن وضع نام گذاری شده و این اصل در سطر نویسی و اصول سطر نویسی به کار گرفته میشود
حسن وضع شامل کرسی بندی و کشیده نویسی، رعایت فواصل، تنظیم و ترکیب سطر، حسن مجاورت و اعتدال کلمات است
اگر شما میخواهی به قواعد حسن وقع ابن مقله پایبند باشید باید به موارد زیر دقت نمایید.
به زیبایی کشیده ها در خوشنویسی حروف و کلمات دقت کنید این اصل را تفضیل نام گذاری کرده اند که زیبایی خاصی را به کلمات و نوشته های شما میبخشد.
کلمات باید در محل درست و با هماهنگی در کنار یک دیگر قرار بگیرند شما با رعایت کردن اصل تسطیر نوشته های هماهنگ تر و زیبا تری را تحریر خواهید کرد.
حروف باید به درستی به حروف قبل و بعد خود متصل شوند تألیف و رعایت حسن اتصال کلمه بالاترین شرط زیبا نویسی است.
ترصیف به رعایت محل هر کلمه با کلمه دیگر و یا رعایت محل هر حرف با حرف دیگر است. کاربران عزیز دقا داشته باشید شما با رعایت همه این اصول میتوانید نوشته های بسیار زیبایی تحریر نمایید.
با توجه به موارد ذکر شده میتوان گفت خط دو قاعده دیگر یعنی یعنی ترکیب و کرسی به دست میآید.
یکی از پیروان ابن مقله به نام یاقوت مستصعمی به همراه سلطانعلی مشهدی قواعدی را با نام های نزول و ارسال، تشمیر، نسبت، کرّاس (کرسی)، اصول، ترکیب، صعود را اعلام نمودند که به قوانین هشت گانه شناخته شدند.
در رساله آداب المشق نستعلیق بابا شاه اصفهانی (متوفی در ۹۹۶ ه .ق.) قواعد دوازده گانه خط را اینگونه نام بـرده است.
صعود حقیقی و نزول حقیقی، بیاض، صفا و شأن، نزول، صعود، سطح، دور، ترکیب، نسبت، اصول، ضعف، کرسی، قوت
وی ۴ قائده سواد را نیز از اصول و وقواعد برشمرده است.
مولفان نامه دانشوران ناصری، وضع قواعد ۱۲ گانه خط را از گفته های ابن مقله دانسته و پس از آن با قید (به قولی) به میرعلی تبریزی (واضع خط نستعلیق) منسوب دانسته اند و شاید میرعلی تبریزی از دیدگاههای ابن مقله و قواعد دوازده گانه او الهام گرفته و بسط بیان داده باشد.
اجزای خط را میتوان به دو دسته تحصیلی و غیرتحصیلی تقسیم کرد. قابل ذکر است که درساله آداب مشق نوشته شده توسط میرعماد اینگونه نوشته شده کع خط تحصیلی به خطی گفته میشود که با ممارست و مداومت و پخته شدن به دست آید و خط غیر تحصیلی را اینگونه توصیف کرده که اگر خط تحصیلی به وجود آید خط غیر تحصیلی نیز حاصل میشود.